Olvasói rovat - A modoros Fender-gitáros

2010/01/27. - írta: Modor Tibi

 

Sokan élvezzük a különféle hobbik, rajongók bemutatását - gondoljunk csak a makettező vérprofin kidolgozott alakjára. Ma visszatérünk a zenésztársakhoz Májkrémnek köszönhetően.

 

Gyakran olvasok különböző magyar és nemzetközi zenészfórumokat, és egy olyan modorosságra lettem figyelmes már évek óta, ami legalább annyira tipikus, mint a modoros fotósról írt korábbi esszé.

Kimondom a bűvszót: "Fender".

A Fender (leginkább Stratocaster)-modorosság különös tipikussággal rendelkezik, de ez szól egyéb Fender gitármodellekről, erősítőkről, és különböző gyártók gitáreffekt-pedáljairól is.

Mivel a kedves olvasó nem biztos, hogy jártas a témában, röviden ismertetem a Fender hátterét: Kb két évtizeddel ezelőtt a Fender cég - fejlődésképtelenségét felismerve, és az elektromosgitár-ipar terén elfoglalt úttörő pozíciót valamint hangszertörténeti legendaszerepet alapul véve - a világtörténelem eddig látott legnagyobb hangszerüzleti manőverébe kezdett, amit úgy hívunk: REISSUE és VINTAGE. Sorban elkezdték gyártani az ötvenes évek elejétől, az évizedek során gyártott szinte összes modellt, minden részletében az akkori parametereket alkalmazva, amik formák, feliratok, színek tucatjai, különböző lakkok, felületkezelések, a legkülönbözőbb faanyagok a testhez, nyakprofilkok a "V" nyakon át az "U"-n keresztül a "C" ig ( "C" nyakon belűl is van több féle, sőt van olyan, ami V-el kezdődik, és C-vel ér véget), jávor vagy rózsafa fogólap, és természetesen a gitárhangot kiadó hangszedő, és ennek végtelen típusa az eredeti vintage-en kereztül a Texas Specialon át a Samarium Cobalt alapzajmentes hangszedőig. (A modoros gitárosok a pickupot írásban egyszeruen csak "pu"-nak hívják.)

Így létrejöttek a vadonatúj 1953-as, 59-es, sima 50's, 60's, 70's gitárok, de évszámspecifikusan is sok modellt gyártanak. A dolog odáig fajult, hogy már mesterégesen koptatják a hangszereket a gyártás során: sérüléseket kreálnak, a fémalkatrészeket kémiai anyagokkal korrodálják, a húrok alatt mesterségesen lekoptatják a nyakról a lakkot (mintha évtizedekig játszottak volna rajta), sőt; még a kézről származó dzsuvát is reprodukálják, ami a lekopott lakk helyén beszennyezi a natúr fát. Vannak olyan modellek, amiket három féle "lehasználtsági fokozatban" lehet kapni. Na és persze nem szabad megfeledkezni a nagy gitárhősők személyes hangszerének sorozatgyártásáról is, ami az adott sztár neve alatt fut, tartalmazza a művész által alkalmazott módosításokat, sok esetben szakszerűen reprodukálva a sérülést, amit a művész 73 ban okozott, mikor az öltözőben odacseszte egy kilincshez, vagy mikor részegen elnyomott rajta egy cigarettát. Emellett elenyésző számban gyártnak új tervezésű Stratocaster (vagy Tele) modelleket, korszerűeket, és gyengéket is. A Fender modellek csúcsa az USA Custom műhelyben készült hangszerek, utána az USA gyárban készültek, aztán a Japánban, Mexikóban, Koreában, Kinában, Indonéziában és így lefelé...

Na szóval megérkeztünk a témához. A gitáros azelőtt bement a boltba, leakasztott egy Fender Stratocastert, (volt a boltban kb 1 féle, 3 féle színben), és ha tetszett, megvette. Ma viszont, a hatalmas választékkal elkényeztetett vevő azzal a kétégbeesett kérdéssel szembesül, hogy "melyik a legjobb nekem"? Erre a kérdésre nincs válasz. Ellenben a fent említett üzletpolitika kitenyésztett egy különleges zenészréteget, akiknek zenei öntudatát az ebben a dzsungelben való jártasság adja. Fél életüket képesek erről átdiskurálni.

Az "igazi hangzás" keresésére tett erőfeszítés nem ismer határokat. Ez a keresés különös képességeket fejleszt ki az ilyen emberekben. A kifinomult hallás a legkorszerűbb számítógépes hanganalízist megszégyenítő fokozatával rendelkezik. Szenvedélyes megfejtések folynak a különböző faanyagú és a fa öregedési fokozatával összefüggő gitártestek különböző hangszínével kapcsolatban, de legtöbbjük még a jávorfából készült játékfelület magas fényű lakkja által produkált, a rózsafához képest magasabb hangtartományt is kihallja. Vannak olyanok, akik adják-veszik, cserélgetik a hangszereiket - van, aki több tucatszor, de mégsem találja az "igazi szandot". Persze, hogy nem találják, merthogy ilyen nincs. Hiszen amikor már túlvannak néhány gitáron, akkor már nem emlékeznek tökéletesen a korábbiak hangjára, és jön a gyilkos kérdés:

 

-Nem lehet, hogy a kettővel ezelőttinek több volt a magasa?

-Annak valahogy a játékérzete, hát nem is tudom...

 

Ez a dilemma azután végérvényesen megakadályozza azt, hogy valaha is megállapodjanak egy hangszernél, és végre a zenére koncentráljanak. A keresés soha nem ér véget (maximum kényszerből). Bekövetkezett a 22-es csapdája, mert a zene helyét felváltja a hangszer, a zeneelmélet helyét a márkadzsungel-szakértelem, a fellépést és gyakorlást pedig a internetes észosztás. Létrejött az "internetgitározás", mint sajátos műfaj.

Gyakran készítenek "pu", vagy gitár, vagy hangszóró, effektpedál összehasonlító videókat, amiket a youtube-ra feltöltenek. Ezek kemény munkával kiizzadják a 200-as nézőszámot, amiből 50 az, aki feltette, a maradék 150 meg 3 ember között oszlik meg, akik ötvenszer megnézték, hogy lehessen róla észt osztani a zenészfórumokon. A videók külön jellegzetessége, hogy általában gyéren berendezett szobában készül, sortnadrágban, pólóban, és a háttérben van egy narancssárga kanapé vagy futonágy, mellette a földön súlyzó, vagy egyéb sporteszköz. Gyakori még a háttérben a házilag készített (kissé túl vaskos) fapolc-rendszer, amin meghatározhatatlan hangtechnikai és görögországi utazásból származó holmik vannak.

Érdekes továbbá, hogy annak ellenére, hogy életük ebben a keresésben és folyamatos bizonytalanságban tellik, nagyon sok dologról rendíthetetlen, és végletekig határozott véleményük van, függetlenül attól, hogy próbáltak-e már olyat, láttak-e már valaha olyat. Aki ezekkel a véleményekkel nem ért egyet, vagy netán szóvá teszi a folyamatos megfejtések feleslegességét - esetleg nem hallja ki, vagy nem tulajdonít jelentősséget a nüansznyi különbségeknek, azt csordaszellemben támadják meg, küldik fülorvoshoz, elmegyógyintézetbe, és kölcsönösen gratulálnak egymásnak, hogy mennyire szakemberek az ilyen lúzerekhez képest. Persze ilyenkor elmaradhatatlan, hogy a nagy vállveregetés közben a plénum nyilvánossága előtt helyeznek kilátásba egy jó kis sörözést. Amikor egymás hangszerének, erősítőjének kölcsönadásáról, cseréjéről van szó, akkor elmaradhatatlan a rövidke "mail ment" modoros fórumbeírás, amit általában kis, számítógépet kalapáló szmájli is megerősít.

Amikor napokon keresztül megfejtenek, akkor nem jut eszükbe az, hogy hiába a kőris test, ha egyszer adott egy klub a maga akusztikájával, az erősítővel, az elé odarakott mikrofonnal, a kábelekkel, koncerthangszórókkal, a gitáros tudásával, a hangmérnőkkel (és a benne lévő alkohol mennyiségével és típusával) és ízlésével, a teremben lévő nézők mennyiségével. Ha az ember ezt a folyamatot végiggondolja, akkor rájön, hogy a zenészfórum szervereken terrabájtokat elfoglaló végtelen megideologizálások végeredményéből a közönség semmit sem hall ki, de még maga a zenész sem. Persze vannak olyan körülmények, ahol ezek a különbségek érződnek, és ahol ennek a tudománynak jelentősége van, de olyan magas szintű hangstúdió-lehetőséget és koncerthangosítást csak azok kapnak, akik internetes megfejtés helyett gyakorolnak, dalt szereznek, és viszik is valamire.

Természetesen modoros Fender-gitárosoknak is van zenekaruk, kimondhatatlan angol vagy álpoénos magyar zenekarnévvel, agyondizájnolt Myspace-oldallal, logóval, weboldallal (jó sok fotóval, ami az egyetlen koncerten készült és valamelyik tag sörözik az egyiken, vagy az egész zenekar), hírlevéllel, de még sokáig várat magára az a pillanat, amikor 50-nél több ember előtt fognak játszani. A témában való jártasság, a kipróbált, adott-vett modellek mennyisége, a tesztvideók megtekintésének száma, gitárokba ki-be rakosgatott pickupok mennyisége és a zenészfórumokon található szakértő és okoskodó hozzászólások száma fordítottan arányos a hangszeres tudással, és a zene mint előadó-, és alkotóművészet terén elért közönségsikerrel.

Természetesen szót kell ejteni a profikról is, akik szintén áldozatául esnek a hatalmas választéknak, és a fent említett jelenségeknek. Ők ennek ellenére - bár sokmindent kipróbálnak - viszonylag hamar megállapodnak egy hangszernél, és kezdetét veszi a gyakorlás, dalszerzés, stúdiómunka és koncertezés, a zenekedvelő közönség nagy örömére.

Itt is van egy érdekes párhuzam a modoros fotósokkal. Kipróbálnak mindent, adják-veszik, cserélnek, éveket átbeszélgetnek gyakorlás helyett a legapróbb technikai részletek óriási jelentőségéről, de ennek ellenére gyakran állapítják meg, hogy "a gitárhangzás a kézben van" (ami mellesleg igaz, mert ha a gitáron múlna, akkor a sokezer Fender Clapton model tulajdonos kezében a hangszer úgy szólna, mint Clapton gitárja. Nem szól úgy.)

 Hogy írjunk egy sokak számára teljesen ismeretlen területről úgy, hogy mindenki jól szórakozzon? Így, természetesen: ríkató a poszt - köszönjük szépen.

Újfent nagyon fárom a szakértők észrevételeit.

Címkék: zene olvasói
177 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.01.27. 12:13:37

@ppeterka:

Úúúúú, ismertem egy arcot, aki modoros hifista volt. Ilyen iszonytató nagy zseni. Nekünk még nem volt ottho színestévénk, mikor ő már javított is olyat. Lehettünk vagy 10 évesek.
És súlyosbodott az állapota folyamatosan.
Ha felmentem hozzá, megmutatta a hificuccát. Ránézésre azt sem tudtam, melyik eleme micsoda, és a paramétereket csavarhúzóval kellett állítgatni, mert burkolata nem volt a gépeknek.
A helyzet akkor kulminált, mikor akusztikailag útban volt neki a ruhásszekrény, és kirámolta belőle a cuccokat az ágyra, a szekrényt meg kitolta az utcára. Onnan meg elvitték a cigányok.
Hazajött a felesége körülnézett, összeszedte a cuccait és hazaköltözött a mamához.:)

AvgDvl 2010.01.27. 12:14:24

Ez valami kiba.tt jó cikk lett, gratulálok :)))

Urbán Gorilla (törölt) 2010.01.27. 12:15:22

@Modor Tibi:
Abszolút.

Eyébként egy zenészfórumon már felfedezték az írást, és megjelentek az első "önvédelmi-modor" reakciók:

"Nagy fikagép ez a csóka.
Miért kell mindenkinek stúdiózni, meg zenét szerezni és sok ezer fős közönség előtt fellépni?
Valakinek nem lehet hobbija a "szandkeresés" és a youtube-os videók készítése, hogy információt nyújtson másoknak"

1rem1 Art · http://1rem1.com 2010.01.27. 12:19:01

@Modor Tibi: Faszt. Fenderes vagyok, meg még két ugyanilyen csákót ismerek személyesen, és mindannyian szarunk a politikára. Véleményünk lehet, hogy van, csak nem járunk vele hőbörögni.

Aztán lehet, hogy a többi 10000 az másmilyen.

ellenszenvesfigura 2010.01.27. 12:19:16

@Pete Gorilla: na, erre is jó a modorosblog. elolvastatsz egy cikket valakivel, amiben magára ismerhet, és ha megsértődik, tudhatod, hogy seggfej emberrel van dolgod.

Khalim 2010.01.27. 12:19:38

@Pete Gorilla:
A méltató reakciók is megjelentek, ráadásul ezek vannak többségben :)

Puff-ta-kovics (törölt) 2010.01.27. 12:20:02

@Modor Tibi: Hajjaj. De mennyire. Jómagam is ebben utaztam sokáig. Aztán valahogy elfelejtettem...

Lovrek Krisztian · https://www.youtube.com/c/krisztianlovrek 2010.01.27. 12:21:21

@Pete Gorilla: Sorry, ezt nem tudhattam..:-) Amúgy írtam előtte msn-en, ha válaszolsz, és szólsz, hogy titokban szeretnél maradni, akkor nyilván nem (szó)viccelődöm..:-)

Urbán Gorilla (törölt) 2010.01.27. 12:26:27

@Khalim:
Igen, de azok nem modorosak, hanem jót nevetnek magukon (magunkon) - ez mekkora modorosság volt:)))

Az önvédelmi a modoros.

Smacika 2010.01.27. 12:37:29

hangmester.hu/newforum/listazas.php?topik=45&start=0
Tényleg nyomják, de nem hisztiből, hanem tetszik nekik is. :-) jófejek a gitáros faszik.:-)

cukorborsófül (ex-mesterséges) 2010.01.27. 12:38:01

Lehet, hogy modoros fenderesből és modoros ibanezesből nagyon sok van a hangmester.hu-n, de attól még a legjobb zenész fórum ever!
Én ott hallottam először egy csomó relative fontos dologról, és anélkül, hogy mélyen beleástam volna magam a témába!
Plusz van zenészviccek topik is, ami a legjobb a neten.
Úgyhogy mindennapi szórakozásom része lett a hamester.hu, az index és a modorblog után.

carlo74 2010.01.27. 12:39:59

a modoros blogíró pedig nem tudja, hogy a lespaullal kapcsolatban sokkal több a modor, és az elszálltság :)
micsoda szó..

szóval a strato is szartéma, de a gibson LP sokkal inkább..

antiblogger (törölt) 2010.01.27. 12:40:29

Sziasztok!
Nem olvastam végig a kommenteket remélem nem haragszotok. A véleményem az hogy a cikk nagyon jó!!! Úgy gondolom hogy a saját hangzás valóban nem a gitár minőségében van (nyilván persze fontos egy jó gitár) hanem a gitározástechnikájában! És ennyi! Ezért imádom az sima custom USA fendert. Mert kurva jó a nyaka, kényelmes rajta a játék és úgy játszok ahogy nekem tetszik. Egy valamilyen csöves marshallra vagy mezaboogira rákötöm és kész! Persze stúdióban már valóban fontosoabb a szerkezeti felépítés, de én a lakkozásnak meg hasonló baromságok kivesézésének akkor sem látom értelmét. A legfontosabb hogy legyen egy jó minőségű gitár, erősítő meg effekt. A többit egy jó hangmérnök elintézi. Persze csak akkor ha jó a zene és a zenész is!
További szép napot!

carlo74 2010.01.27. 12:41:58

@El Topo (Sgt. Elias): akusztikailag zavaró volt az asszony is..

Smacika 2010.01.27. 12:42:50

@antiblogger: Nem haragszunk. Mondjuk nem kellett volna beírnod, hogy nem olvastad végig, de akkor sem.

Smacika 2010.01.27. 12:46:36

@El Topo (Sgt. Elias): Ilyen modoros hifista fasz ismerősöm nekem is van. A videotonban összerakott akai dekkjével, egy 12000 huf-os technics erősítőre aranyozott kábellel kötötte rá a hanfalait és kábé a csutka alatti rováson üvöltő hangerővel győzködött, hogy mennyivel faszábban szól a misel zsárr, mint a fostaliga rézkábellel.:-) Aszittem ott vágom tarkón a marháját.:-)

Puff-ta-kovics (törölt) 2010.01.27. 12:52:01

@Smacika: ...dehogynem olvasta, jaj dehogynem. Minden szót az utólsó bötüig. Többször is. Hidd el.

Styxx 2010.01.27. 12:52:35

@Pete Gorilla:
Eszem-faszom megáll (ez most aktuálisan űbermodoros) renincken kell, hogy bujkál, nehogy a fenderes kemény mag meglincseljen?
Amúgy Q jó a posztod, gr, ne aggódj, megérte. Ettől tákoltabb dolgokért is érdemes meghalni! :-)

xboxer 2010.01.27. 12:54:53

Nem tudom ismeritek-e ezt a srácot, de szerintem magasról leszarta, hogy éppen milyen gityó lóg a nyakában: www.youtube.com/watch?v=7BTQQoCkWAk

Theremin 2010.01.27. 12:56:17

A heterók Gibsonon tolják :)

2010.01.27. 13:00:06

Szerintem is túl vagyon misztifikálva ez a téma.
Mint gyakorló műszaki beállítottságú figura, szerintem elektromos gitárnál a gitár anyaga vajmi keveset befolyásol a hang minőségén, tekintve hogy a hang előállítása elektronikus úton történik. Ha van is különbség, az emberi fül számára nem érzékelhető. Különbséget a puck-up fajtája minősége, és persze a gitáros maga adja. Én egy Samick Fairlane 4-es PB-t, és egy 5 húros Yamaha Duplahumbis basst nyúzok, mindkettő állandó hangszer. Előbbi „alsókategóriás low cost” utóbbi, márkás, jó minőségű hangszer, de komolyan mondom leveszem a kalapomat a Samick előtt, pontosan behangolt, hibátlan kidolgozású, és összevetve egykét minőségi hangszerrel, minden elfogultság nélkül mondhatom hogy pariban van. Szerintem gitár területén elérte a technológia azt a szintet, ahol már túl sok új nincs a nap alatt, és egy átlagos gyártósor is lazán hozza azt a szintet, amit a nevezett „etalon” márka évtizedekkel ezelőtt. Posztíróval egyetértve, mamár a zenészek élete is egyéniségről, imidzsről, különcködésről szól, nem a zenéről.

Urbán Gorilla (törölt) 2010.01.27. 13:02:14

@Styxx:
Dehogy lincselnek, látod, hamar lelepleződtem:) Egyébként a Májkrémet a reklámblogokra használom

Puff-ta-kovics (törölt) 2010.01.27. 13:12:29

@xboxer: ...hát úgy valahogy. Erre voltam bátor célzandani magam is. Miszerint, hogy itt kezdődik a gitáros.

Mondom: Nem végződik. Kezdődik.

Mc_Fly 2010.01.27. 13:19:29

@Pufftakovics: Mondok pár világszínvonalú magyar gitárost, igaz, egyik sem true fenderes:
Alapi István
Lukács Péter (kettő is)
Vámos Zsolt
Birta Miki
Szabó Attila (Skinny Bohemians)
Lovrek Krisztián
Galambos Zsolt

Ha őket mind ismered, és fenntartod, hogy egyiküket sem bírod hallgatni, akkor szerintem neked nem való gitárzene:)

Egyébként tényleg nehéz műfaj ez a zenészfórum: nagyon jó dolog hasonló érdeklődésű emberekkel pofázni ilyesmikről. Hazaérve a munkából sajnos sokkal könnyebb ledögleni a gép elé fórumozni, mint gyakorolni gitáron. Kicsit olyan ez, mint egy szenvedélybetegség, de vannak kivételek: a fent felsorolt gitárosok közül pár már ezer fölötti fórumhozzászólással bír:)

A döntő többsége a fendereseknek politikai vonalon nem azért olyan, amilyen, mert fenderesek. Elég az országos statisztikákat nézni pártszimpátiák alapján: nem csoda, hogyha egy 100-nál több tagot számláló, statisztikailag már-már reprezentatív csoport véleménye hasonló az országos eloszláshoz.

Blackrock (törölt) 2010.01.27. 13:23:37

Miért pont Fender gitáros??? Más nem jó? Nem értek a gitárokhoz (meg nem is érdekelnek).

Bélabácsi 2010.01.27. 13:29:05

"Természetesen szót kell ejteni a profikról is, akik szintén áldozatául esnek a hatalmas választéknak, és a fent említett jelenségeknek. Ők ennek ellenére - bár sokmindent kipróbálnak - viszonylag hamar megállapodnak egy hangszernél..."

Ez, kedves posztíró, valami elképesztö nagy ökörség, csak akkor lehet esetleg igaz, ha egy zenész csakis és kizárólag egyfajta stílus-irányzatot nyom, és az adott stílus-irányzaton belül is nagyon ragaszkodik egy adott hangzásképhez. Van ilyen csóka biztos, de a többség szerintem több hangzásképben gondolkodik, és ott már szóba jöhet a több gitár - több erösítö és ezek kombinációjának kérdése.

A profi zenész elöször is zenélni tud (a Bill idézetet beíró kollégánal a pont), de az elektronikus zenében a játék-tudáshoz óhatatlanul kapcsolódik a hangzáskép, ami már föleg nem a "mancstól" függ, hanem a cuccoktól. Persze hogy el lehet játszani a Eric Clapton "Laylá"-ját egy tranzisztoros cuccon meg egy húszezer forintos budget gitáron nagyon jól is, de azt még a laikus is észreveszi, hogyha egy Stratocasterre vált az illetö játékos, és pláne akkor ha a kábel végén egy Twin erölködö van.

Szóval amellett, hogy a poszt a szoba- és Youtube-manuszokra vonatkozóan jogos, aki komolyan zenél arra nem. Mert ök meghallják a különbséget ugyanazon erösítö-beállítás mellett egy Strato és egy Tele között, vagy fordítva: egy 2x12-es és egy 4x10-es erölködö között. Nem modorosságból: tényleg másként szól.

lampaules 2010.01.27. 13:30:50

Erről a cikkről jut eszembe, hogy amikor mp3 lejátszót akartam venni, a fórumok tele voltak olyanokkal, akik februárban hallgattak egy ipodot x fülessel, decemberben egy walkmant y fülessel, és ez alapján határozottan kijelentik, hogy melyik szól jobban:D Pedig próbáltam egyszer különbséget keresni egy ipod shuffle és egy se w610 hangzásában.Hát erőlködve sem tudtam volna különbséget tenni, de akkor ez nem hallás, csak modorosság kérdése:D

Májkrém (törölt) 2010.01.27. 13:32:49

@Bélabácsi:
Köszi a választ. Ezzel igen sokat tettél az írásom hitelessége érdekében.

Puff-ta-kovics (törölt) 2010.01.27. 13:38:33

@Mc_Fly: Kicsi félreértés, azt hiszem. Nevezettek tevékenységét fölöttébb jól ismerem és tudnék még jó pár nevet még hozzá is tenni felsoroltakhoz.

Mind (akár világ)színvonalas zenész, gitáros, elsőrendű családapa, gyermekszerető jó ember, utcán nem szokott köpködni, időseket előreengedi, nagymamáknak kezitcsókolommal köszön...

Az ember meghallgatja őket, aztán szívét meleg érzés járja át: No lám, milyen kiváló, remek zenét hallottam az imént...

Aztán a következő öt perc azzal telik, hogy elfelejti őket. Én csak erről írtam, semmi egyébről.

A zene ott kezdődik ugyanis, amit nem lehet elfelejteni. Az az egyetlen elfogadható minimuma...

Bélabácsi 2010.01.27. 13:39:16

@Májkrém: ...szívesen.

Még egy adalék: nemrégen Chicagoban egy Keb' Mo (akik nem rajonganak a blues zenéért, nekik csak annyit mondok, hogy az egyik legnagyobb kortárs blues zenészröl van szó) koncerten azt láttuk, hogy a 18-20 leadott számot legalább nyolcféle gitáron adja elö, egy manusz folyamatosan rohangált be cserélgetni neki a fejszéket, neki meg a mikrofon-állványán lógott egy rakás kábel, és nótától függöen dugta be egyiket vagy másikat az egyes fejszékbe. Vagyis az egyes kábelek végén is más-más erölködök voltak...

No, hát ö pl. az általad leírt "modoros" zenész egyik kiváló ellenpéldája.

Zorq 2010.01.27. 13:41:26

A high end audiorol nincs kedved irni? :)
Az "eladtam az autom, most vehetek egy jobb eloerositot" tipusbol?

Májkrém (törölt) 2010.01.27. 13:41:56

@Bélabácsi:
Igen, és ez erősíti a szabályt. Képzeld el, hova jutna a világ, ha nem lenne ilyen zenész is.

Agent Cooper 2010.01.27. 13:44:53

@Modor Tibi: Nem a Fenderesekre, hanem az egész magyar rockerkultúrára jellemző a vállalt jobboldaliság. Van, aki hőzöng, van aki nem hangoztatja, de beállítódás az ettől függetlenül biztos pont.

Extrém példa az egyik szakmai körökben népszerű gitárosbolt. Ők a zsidózó, antiszemita, kamuflázsruhás összeesküvés-elméletes típus. Vállaltan azok.

Elég összetartó, viszonylag belterjes közösség, rögtön megérzik rajtad, ha liberálkommunista zsidó vagy.

Bélabácsi 2010.01.27. 13:46:51

@Májkrém: így van - azt a világot ott kéne hagyni, irányt véve a túlvilág felé. Zene nélkül nincs élet, legalábbis szerintem.

De hála Istennek erröl szó sincs - este gyakorlok is egy keveset ennek örömére :)

Bélabácsi 2010.01.27. 13:47:59

@Agent Cooper: ....ugye Fenderrel nem csak rockot lehet játszani, könyörgöm......ne bélyegezzük már meg azt, aki vett egy minöségi hangszert azzal, hogy biztos Jobbikos mocsok........

Májkrém (törölt) 2010.01.27. 13:50:12

@Bélabácsi:
Nekem sem egyszerű fenderem van, mégsem vagyok jobbikos. Ez csak egy tendencia, nem kizárólagosság.

Agent Cooper 2010.01.27. 13:50:43

@Bélabácsi: Nem, nem, távol álljon tőlem a megbélyegzés. Nem mondtam, hogy oksági viszony van a kettő között, hanem pusztán erős a korreláció. Hogy mi az oka, azt nem tudom.

cd-r 2010.01.27. 13:52:57

@Blackrock: inkább az az érdekes ebben, hogy miért akarnak úgy szólni ahogy XY nagynevű gitáros? találjon ki magának saját soundot, ott kezdődik az egyéniség.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.01.27. 13:54:50

@Agent Cooper:

Hát ugye, aki nem hajszálpontosan azt mondja, amit ők, az automatikusan az.

Blackrock (törölt) 2010.01.27. 13:59:11

@Agent Cooper: abba azért beavathatnál, hogy milyen egy "liberálkommunista"? Csak azért, mert a 2 fogalom még véletlenül sem jár kéz a kézben.:))

Amúgy ezektől a "nemzeti érzelmű", leginkább kiégett, a világra megsértődött rockerektől egyenesen okádok.

@cd-r: tőlem aztán úgy szólnak, ahogy akarnak.:) nem hallgatok gitárzenét.

Bélabácsi 2010.01.27. 14:01:40

@cd-r: alapvetöen egyetértek, de vannak nóták, melyek egy speciális hangzással váltak ismertté, és azt illik tudni valamilyen szinten reprodukálni.

Most ezzel nem azt akartam mondani hogy aki a "Laylá"-ba belecsap annak mindenképp legyen egy '57-es Champ meg egy szintén korabeli Stratocastere, de pl. egy böszme, 120W-os tranzisztoros erölködövel elég nehéz megtalálni azt a hangzást.

A saját nóták más tészta, abban egy az egyben igazad van.

Agent Cooper 2010.01.27. 14:03:06

@cd-r: Megmondom neked. Azért, mert ahogy pl. a Shine On You Crazy Diamond első nyújtását meghallod, rögtön érzed, hogy az a hangszín mennyire komplex. És rájössz, hogy a te szar cuccodon, amiben nincs pl. egy jó visszhang, sosem fog úgy szólni. Pedig érzed, hogy az úgy szól, hogy annál jobb semmi sem lehet. És itt kezdődik minden.

Agent Cooper 2010.01.27. 14:04:35

@Blackrock: Azt én sem tudom. Csak annyit, hogy ők általában zsidóbérencek is szoktak lenni. Néha bolsevikok. Meg ami épp jön:)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2010.01.27. 14:10:42

Ú, mindjárt iderándul a fél hangmester fórum! (én már itt is vagyok :D)

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.01.27. 14:11:10

@Smacika: direkt rákerestem, csodálkozom, hogy a PIKÖP szó eddig egyetlen egyszer fordult elő a kommentek között. :))

El Topo (Sgt. Elias) 2010.01.27. 14:12:11

@Blackrock:

A liberálkommunistát kérded?
A liberálkommunista kérlek szépen először is zsidó. Ha nem az, akkor zsidóbérenc, de végsősoron a zsidóbérencek is mind zsidók. Vagy cigányok. Ja, nem, akkor inkább zsidók. Pukkadásig lakmároznak a nemzet eleven testéből, onnan lehet őket megismerni. Mindenki liberálkommunista, aki nem SZERETI, de szívből, igazán Morvait, Vonát, meg Budaházyt. Másokat is lehet, de ezeket af jeden fall kötelező. Liberálkommunista, aki élete bármely szakaszában az SZDSZ-re, az MDF-re, az MSZP-re, vagy bárki másra szavazott a jobbikon kívül. Kivételt képeznek ez alól az egyenesgerincű, nyílt tekintetű magyaremberek, akikben van annyi érzés, hogy bár nagy eséllyel mindezekre szavaztak, de letagadják.
Ilyesmi...

Blackrock (törölt) 2010.01.27. 14:20:19

@El Topo (Sgt. Elias): "Kivételt képeznek ez alól az egyenesgerincű, nyílt tekintetű magyaremberek, akikben van annyi érzés, hogy bár nagy eséllyel mindezekre szavaztak, de letagadják."

Akkor ők voltak a munkásőrök? :)

El Topo (Sgt. Elias) 2010.01.27. 14:22:18

@Blackrock:

Lehet hogy azok is voltak, de nem ez a lényeg.:)

Lovrek Krisztian · https://www.youtube.com/c/krisztianlovrek 2010.01.27. 14:26:39

@Pufftakovics:

De ami neked zene, az másnak nem az, és fordítva. Úgyhogy ez baromira szubjektív. Én pl. egy csomó magyar gitáros szólóit bmikor úgy eldúdolom - el is játszom, ha kell- hogy évek óta nem hallgattam meg a szóban forgó dalokat.
Nekem ezek zenének minősülnek, és nagyon sok mélyen, talán örökre beégett a fejembe.
Ha neked nem, akkor csak sajnálni tudlak, ha meg te olyan csóka vagy, aki csak a magyarokról van ilyen lesújtó véleménnyel, akkor duplán..

El Topo (Sgt. Elias) 2010.01.27. 14:29:48

@sceletor:

Jól mondod, brada!
Csak egy példát mondok, ha már Tibusz név szerint említve volt: a Vadászat minden egyes másodperce itt van a fejemben, pedig a valóságban nem hallgattam meg vagy öt éve.

GAbica 2010.01.27. 14:30:23

@El Topo (Sgt. Elias): És ezzel még csak egyedül sem vagy :)

one male individual · http://soundcloud.com/cliponville 2010.01.27. 14:31:32

Egy '62 USA Jazzmaster Reissue-m van. Nem kutattam sokat utána, nem is tudtam milyen gitárt akarok, de ezt egy cimbi adta el (gyakran cserélgette a hangszereit az igazi 'sound' után kutatva; megfordult nála Jazzmaster, Jaguar, Mustang, JagStang, vagy 2 Strat...most egy japán gyártású Squier-t penget és imádja..)értékéhez képest olcsón, részletre. Ezt a modellt alternatív/ándörgránd körökben kedvelik, mert olyan másmilyen, de én erre sz@arok, szimplán jól szól és kényelmes játszani rajta, tök jó a tremolója, miegyéb.
Na most akkor modoros-e vagyok? E?

andrush 2010.01.27. 14:36:04

csakis az ibányez a zsírkirályság!!!

jürgen baromartz 2010.01.27. 14:38:14

azért a műmájer gibsonosok is megérnének egy misét.

másfelől meg - bár ez szorosan nem kapcsolódik a témához - egy ritchie blackmore-t elég nehezen tudnék elképzelni ennyi év után mondjuk gibsonnal a nyakában (annak ellenére, hogy a hatvanas évek közepén még ő is gibson jazzgitáron tolta).

harmadszor aki fogott már valaha gitárt a kezében és neadj'isten még meg is pendített rajta egy húrt, az tudja hogy a stratocaster melletti másik "standard" forma, az (ortodox) les paul-fazon egyszerűen kibaszottul kényelmetlen sokak számára, ugyanez persze előfordulhat stratónál is, de ennek sokkal kisebb az esélye az ergonómikusabb forma miatt. itt jegyzendő meg, hogy malmsteen azért játszik fenderen, paul gilbert azért ibanezen, slash azért les paulon, mert nekik ez kényelmes (vagyis ez az elsődleges ok) - ha nem tudnának rajta játszani, akkor a hangszer egyedi hangja semmit sem számítana, mert nem játszanának rajta :). ilyen szempontból viszont tényleg értelmét veszti a márka/formabuzultság, szerintem ha valaki meg is akar tanulni pötyögni a hangszeren, olyat kell választania amin tud is alkalom adtán játszani, mert ha nem tud, akkor baszhatja a hangszert, még puncimágnesnek se jó.

jürgen baromartz 2010.01.27. 14:41:23

azért a műmájer gibsonosok is megérnének egy misét.

másfelől meg - bár ez szorosan nem kapcsolódik a témához - egy ritchie blackmore-t elég nehezen tudnék elképzelni ennyi év után mondjuk gibsonnal a nyakában (annak ellenére, hogy a hatvanas évek közepén még ő is gibson jazzgitáron tolta).

harmadszor aki fogott már valaha gitárt a kezében és neadj'isten még meg is pendített rajta egy húrt, az tudja hogy a stratocaster melletti másik "standard" forma, az (ortodox) les paul-fazon egyszerűen kibaszottul kényelmetlen sokak számára, ugyanez persze előfordulhat stratónál is, de ennek sokkal kisebb az esélye az ergonómikusabb forma miatt. itt jegyzendő meg, hogy malmsteen azért játszik fenderen, paul gilbert azért ibanezen, slash azért les paulon, mert nekik ez kényelmes (vagyis ez az elsődleges ok) - ha nem tudnának rajta játszani, akkor a hangszer egyedi hangja semmit sem számítana, mert nem játszanának rajta :). ilyen szempontból viszont tényleg értelmét veszti a márka/formabuzultság, szerintem ha valaki meg is akar tanulni pötyögni a hangszeren, olyat kell választania amin tud is alkalom adtán játszani, mert ha nem tud, akkor baszhatja a hangszert, még puncimágnesnek se jó.

jürgen baromartz 2010.01.27. 14:42:19

nabazmeg, dupláztam. kurva blogmotor, bocsánat.

vincere 2010.01.27. 14:48:31

ma is tanultam valamit :-)
sose gondoltam volna, h. van ilyen szubkultúra is...

Lovrek Krisztian · https://www.youtube.com/c/krisztianlovrek 2010.01.27. 14:56:05

@El Topo (Sgt. Elias):

És akkor azt még tegyük hozzá, hogy a nagy számok törvénye alapján akármilyen zenész/zenekar nevet mondana is az ember ( még ha az a legótvarabb minőségi kategóriát képviseli is) , vkinek a világon pont az a legkedvesebb, legfontosabb lemez, dal, szóló, stb!

Lovrek Krisztian · https://www.youtube.com/c/krisztianlovrek 2010.01.27. 14:56:41

@El Topo (Sgt. Elias):

És akkor azt még tegyük hozzá, hogy a nagy számok törvénye alapján akármilyen zenész/zenekar nevet mondana is az ember ( még ha az a legótvarabb minőségi kategóriát képviseli is) , vkinek a világon pont az a legkedvesebb, legfontosabb lemez, dal, szóló, stb!

Fapuma (törölt) 2010.01.27. 14:58:35

ezt a posztot akar hindi, akar mandarin nyelven is kitehetted volna, akkor se ertettem volna tobbett belole, faszom a modoros tematokba...

Agent Cooper 2010.01.27. 15:04:59

@ppeterka: Tök jól megaszontad, de mi köze ennek ahhoz, amit én írtam?

Puff-ta-kovics (törölt) 2010.01.27. 15:08:45

@sceletor: Én, ha jól emlékszem, egyetlen szóval sem adtam hangot semmiféle lesújtó véleménynek. Amit írtam, az objektíve egyértelmű dícséret volt valójában.

Tehát amely zenékre te oly szívesen emlékszel, azokról nekem is az a véleményem, hogy színvonalas, értékes, kellemes és jó hangzású (közhely) gyűjteményei a gitárzenének. Előadóik kifinomult zenei ízlését, magasszintű felkészültségét dícséri ezeknek az elcsépelt technikai, ritmikai és dallami sémáknak az ismerete és az eredetihez hasonló szinten való műértő reprodukciója.

Mit mondhatnék még egyebet, hogy megnyugtassalak?

akkor most mi van? 2010.01.27. 15:09:06

Ismerem ezt a tipust, de soha nem értettem. nekem a 80évekbeli TRIÁL-os 6ezerforintos Onyx (Les Paul kopp) és Musima Lead Star (Fenderstrat kopp) után volt egy pár évig nyuzott Hohnerem, aztán 10 évet lenyomtam egy darab Ibanez RG-vel (tunning még ujkorában egy pick-up csere Dimarsion Super Distorsion-ra). Ez elég volt 10 év koncertezésre meg 5 albumra. Mondjuk a bokám lef$ßtam amikor a kezembe került egy ESP, az után már másként néztem az Ibikémre, de se jobb dalokat nem írtam volna vele, se jobban nemtudtam volna gitározni, szoval nem lett volna biznisz kidobni rá fél millát.

catshannon 2010.01.27. 15:50:07

mellesleg Clapton is LP-n tolta a '60-as években valamikor...
a gitártest anyaga meg azon kívül, hogy nem hagyja, hogy leessenek a pickupok a földre, számít, nyilván, amit felsoroltatok, mind gyengítik a hatását, de a húrok hangjához mindegyik fafajta más felharmonikusokat ad, és azt bizony visszahallod a vonalon is.

Lovrek Krisztian · https://www.youtube.com/c/krisztianlovrek 2010.01.27. 15:53:39

@Pufftakovics: Ne aggódj, nem nyugtalankodom. :-)
Lehetett volna pozitív is, amit írtál, de rögtön merő gúnnyá vált az egész, az utolsó mondataid értelmének tükrében..

El Topo (Sgt. Elias) 2010.01.27. 16:10:35

@Pufftakovics:

Ó, hogy kapnád be az összes faszomat!

Puff-ta-kovics (törölt) 2010.01.27. 16:19:17

@El Topo (Sgt. Elias): Na de, hölgyem... Ily szavak egy urinőtől...

cd-r 2010.01.27. 16:25:01

pont tegnap kaptam egy havertól zenét, azt mondta most ez a menő a rockban. beteszem: kb úgy szólt, mintha egy gyorsmásolós kazettás magnó beépített mikrofonján rögzítették volna, a hangszerek megkülönbözethetetlenek, egy nagy kása az egész hangzás. értem én, hogy van ez a direkt garázsos dolog, hogy ettől olyan jó nyers, meg amatőr hatása van, de ezt azért túlzásnak tartottam, ráadásul úgy, hogy állítása szerint csomó aránylag híres együttes csinál most ilyesmiket. na pl egy ilyen zenénél gondolom igen kevés szerep jut a jávorfa nyak felharmonikusainak :D

Mc_Fly 2010.01.27. 17:31:22

@cd-r: mondjuk Fenderen nem is szoktak myspace-metált küldeni:D Ahhoz általában fekete gitár dukál, ESP márkájú pl.

És mivel fenderesként jómagam is csak jobboldali lehetek, most következzen egy [SPOILER ALERT!] rasszistá vélemény: Nem próbáltam még ki annyi fendert, hogy reprezentatív legyen a mintám, de én a mai USA-gitárokat nem biztos, hogy a japán elé sorolnám. Persze árban általában magasabb az előbbi, de az amerikai gyárakban állítólag már főleg a spanyolajkú, japánoknál jóval alacsonyabb munkamorállal bíró Josék, Conchiták rakják össze.

kIára 2010.01.27. 19:05:50

Bocsánat, hogy belevau, nem ismerem ezt a szubkultúrát, de itt is van olyan, hogy egyszer lecserélik a húrokat, majd a nyakat, majd a gitártestet és a hangszer még mindig _ugyanaz_ marad?
Én ezt tartom a hangszerek legnagyobb csodájának.
Na a hozzánemértésből kifolyice kussolok, de ezt meg kellett kérdeznem.

Laska 2010.01.27. 19:05:56

A Fendert elsősorban basszusgitárjai miatt szeretjük, kezdjük innen (lásd: világ első basszusgitárja, Leo Fender, Fender Precision Bass, 1951). Fender harmadjára megtalálta azt amit keresett (a Precision Bass harmadik változata, 1957). Ez volt az, ami tudta azt, hogy a basszus egyszerre belesimul a zenébe, ugyanakkor kihallatszik a zenekarból, és ma is ezért szeretjük. 1965-ben a CBS megvette a céget, Leo kiszállt, innentől kezdve a gitárépítés szakmai színvonala (és az épített gitárok minősége) szépen csökkenni kezdett (első a profit jelszóval), egészen a nyolcvanas évekig, amikor az új tulajdonos "vissza a jól bevált megoldásokhoz" felkiáltással a két alaptípust, a Precision Bass-t és a Jazz Bass-t hozta vissza "Vintage" kiadás formájában. Emlékezzünk: a 80-as években hülyének nézték az embert, ha Fendert akart venni (eladó: "na de miért nem Ibanez...?"). Ennyit a "Vintage"-ről, ez a régi minőséghez való visszatérést jelentette, nem pedig üres nosztalgiát (üzletet), ahogy a posztíró sugallja (pont ellenkezőleg, az üzletileg profitot hozó, ám silány gitárok helyett akarta a régi jó minőséget visszahozni). A koptatott gitárokról annyit, hogy a 90-es években jelentek meg, először a Rolling Stones gitárosa állt elő azzal a kéréssel, hogy a régi gitárja helyett akar egy újat, ami viszont ugyanúgy néz ki, és ő teremtette ezt a divatot.

"reprodukálva a sérülést, amit a művész 73 ban okozott, mikor az öltözőben odacseszte egy kilincshez"

Hát igen, te szerencsétlen posztíró, a custom gitároknál egyáltalán nem erről van szó... de inkább hagyjuk... inkább olvass utána... De hogy mondjak is valamit: Pastorius készítette az első bundnélküli basszusgitárt, ez az ő custom kérése volt pl. Vagyis amit akarok mondani, hogy itt a funkción van a hangsúly, te nagyon hülye.

Egyébként nem értem miért a Fender lett itt kipécézve, egyáltalán, mi is itt a posztírás mögötti motiváció? Szerintem te hallottál szavakat, amikről foggalmad sincs, aztán írsz egy posztot, hogy milyen hülyék akik a szakzsargonnal dobálóznak. Utána kéne járni annak, amit hallasz barátom, nem pedig utálkozva fikázni a saját hozzá nem értésedből kiindulva... na mindegy.

Májkrém (törölt) 2010.01.27. 19:11:29

@kIára:
Ez olyan, mint Kossúth Lajos bicskája:

"Ez az a bicska, amit a dédapám Kossulth Lajostól kapott... A nagyapám kicseréltette a pengéjét, de ez még ugyanaz a bicska, amit a dédapám Kossúth Lajostól kapott. Az apám kicseréltette a nyelét, de ez még ugyanaz a bicska, amit a dédapám Kossúth Lajostól kapott"

Laska 2010.01.27. 19:12:57

"Szerintem is túl vagyon misztifikálva ez a téma.
Mint gyakorló műszaki beállítottságú figura, szerintem elektromos gitárnál a gitár anyaga vajmi keveset befolyásol a hang minőségén, tekintve hogy a hang előállítása elektronikus úton történik."

Ha ez így lenne, akkor nem lennének holt zónák a basszusgitáron, amik a fej rezonanciái miatt alakulnak ki: a 7. bund lefogásakor pengetett hang sokkal gyengébben szól mint a többi. Egyébként a gitártestnek igenis van szerep, kezdjük ott hogy a silány minőségű fából készült nyak elgörbül, de a kialakuló hangszínt is befolyásolják a test egyedi rezonanciái (kialakuló felharmonikusok) miatt.

Májkrém (törölt) 2010.01.27. 19:17:23

@Laska:
"Ha ez így lenne, akkor nem lennének holt zónák a basszusgitáron, amik a fej rezonanciái miatt alakulnak ki:"
báháhááááááááááááá

csaktulajdonos- 2010.01.27. 20:08:48

Van sok igazság a leírtakban. Az egyik barátom is eléggé beleveszett az IGAZI Stratocaster hang megtalálásába... némileg a zenei fejlődésének rovására. Megfordult már vagy két tucat hangszer nála hosszabb-rövidebb ideig. De az igazi még várat magára. Az ő jóvoltából így nekem is szerencsém volt élőben hallani, kipróbálni több Fender gitárt az öreg '70-es években gyártottól a mai reissue darabokig.
Amiben viszont téved a bolg írója: ténylegesen van különbség - nem is kicsi - az egyes hangszerek megszólalása között, és nemcsak studio körülmények között, hanem koncerten is.
Egyébként élvezetes ez a kis leírás, némileg magam is a "modoros Fender-gitáros"-ok közé tartozom, azzal a különbséggel, hogy én nem adom el a hangszereimet :-)

csaktulajdonos- 2010.01.27. 20:16:41

@ppeterka: A finom dolgokat nem fogod hallani egy rockkocsmában. Viszont egy rosszul megválasztott hangszer esetében azt fogod hallani, hogy nem hallasz semmit :-) mert pl. belevész a zenébe a gitárszóló legyen bármilyen hangos is, "nem szól ki", csak valami zizegős massza áramlik feléd érthetetlenül. Míg egy másik hangszer esetén minden egyes hangot és annak megformálását is érthetően fogod hallani. Ez a nagy különbség.

Laska 2010.01.27. 22:35:40

@Májkrém: Esetleg magyar nyelven is kívánsz valamit hozzátenni a témához...?

Laska 2010.01.27. 22:39:13

@ppeterka: Én nem állítottam hogy hallom ezeket rockkocsmában. Ez a rockkocsma-dolog tudtommal most jön elő először, bár lehet hogy eddig csak átsiklottam felette.

Laska 2010.01.27. 22:44:15

@ppeterka: Most vagy lenyelte a hozzászólásom a rendszer, vagy mégegyszer meg fog jelenni...

Na szóval én nem mondtam hogy bármit is kihallok egy rockkocsmában. Esetleg azt fogom gondolni, miközben hallgatom, hogy valami nem igazán stimmel, vagy azt, hogy hűha, vajon miért szól ez ilyen jól...?

Mc_Fly 2010.01.27. 22:47:58

@Laska: Istenem, ha tudnád, hogy kivel vitázol gitározásról...:D

Gorilla, én most kezdem felfogni, hogy a fórumokon/kommenteken keresztül vívott háború valami eszméletlenül nagy baromság. Tudod, hogy igazad van, de minden értelmes emberre jut 20 troll, és ha visszaolvassa valaki, mindig úgy látszik, hogy ők győztek, egyszerűen azért, mert többen vannak.

Lovrek Krisztian · https://www.youtube.com/c/krisztianlovrek 2010.01.27. 23:27:21

@Mc_Fly: Mérlegve téve a dolgokat viszont igazából mindig az győz, aki tud gitározni..:-)

Puff-ta-kovics (törölt) 2010.01.28. 00:36:10

@Mc_Fly: Olyan sokan azért nincsenek, nem kell aggódni. Igazából egyetlen kommentelő az, aki itt is, meg máshol is, jó pár női és férfi nick alatt, gyártja a hsz.-eket.

Már sokat fejlődött, és amikor nem naiv-at alakít, akkor elszántan törekszik az autentikusság látszatának fenntartására, de végletes inkompetenciájával mindig lebukik. Most is marhaságot írt ugyan, de tényleg félelmetes szintü már a szakmai halandzsája. Riszpekt feltétlenül.

Rengeteg kamu zenei, utazási, párkereső blogot is fenntart, ezeket iszonyatos mennyiségben gyártja, rengeteg blogon szinte ő az egyetlen kommentelő és aki nem tud erről, az hajlamos félreérteni a dolgot, de nem kell rá haragudni.

Ez egyfajta ön és népszórakoztatói tevékenység nála, nem beszélve arról, hogy ismeretlen, de kiváló költőt is tisztelhetünk benne.

Puff-ta-kovics (törölt) 2010.01.28. 01:47:15

Az elismerő szavakért járó hála mindenesetre még jelenség szinten sem lényének elidegeníthetetlenül integráns része. Nobody is perfect.

Urbán Gorilla (törölt) 2010.01.28. 08:04:58

@Laska:
"Hát igen, te szerencsétlen posztíró, a custom gitároknál egyáltalán nem erről van szó... "
Szerinted a Custom fenderek és az Artist tribute gitárok ugyan azok? Ugyanis én az utóbbiról beszéltem. nem is értem, hogy mire gondolsz custom gitár címén.

Az is hülyeség, hogy a Fender a basszusgitárjai miatt szeretjük "elsősorban". Én nem, és még vannak pármillióan, akik nem amiatt szeretik elsősorban, bár nekem is van eg fretless jazzbassom.

"De hogy mondjak is valamit: Pastorius készítette az első bundnélküli basszusgitárt"

"The first fretless bass guitar was made by Bill Wyman in 1961 when he converted an inexpensive Japanese fretted bass by removing the frets.["
(Wikipedia) Jaco 10 éves volt ekkor.

"inkább olvass utána... "
Szoktam.

Urbán Gorilla (törölt) 2010.01.28. 08:06:27

@Mc_Fly:
Igen, én is emiatt adtam fel, és akkor írtam ezt a posztot.

Hímsoviniszta 2010.01.28. 12:59:18

Én személyesen is ismerek két gitárbuzit, legszívesebben tarkón is lőném őket.

kesmarkysz 2010.01.28. 14:17:36

@Pete Gorilla: a cikk 10 pontos, de a hsz-ekkel válik igazán teljessé, grat!
eddig a 7. bundos holt zóna visz mindent! :D

Urbán Gorilla (törölt) 2010.01.28. 14:29:48

@kesmarkysz:
Akkor már érted, miről beszélek:)

b.miki 2010.01.28. 22:52:30

Azokat az embereket akik ma reissue hangszereket vásárolnak, majd internetes fórumokon vég nélkül ontják gondolataikat, nem szabad összetéveszteni azokkal, akiknek a hangszer zenélés céljából van a birtokukban.  Tudomásul kell venni hogy a hangszercégeknek van egy olyan célközönsége akiknek a hangszer elsődleges funkciója csak másodlagos. Egyébként ez sem újkeletü, hiszen a nagy nevek is attól lettek nagy nevek, hogy mindenki aki egyébként csak a garázsban zenélt otthon, az birtokolni akarta azokat a cuccokat amelyeken a nagyok játszanak. Ha csak a sztárok és a zenészek vásárolnák a hangszereket, azt hiszem mindenki lehúzhatná a rolót.  Ez hasonló a gyüjtőkhöz akik hihetetlen összegeket fizetnek ki egy egyébként használhatatlan hangszerért csak azért mert mindende eredeti. Az internet megjelenésével a hasonló érdeklődésüek megtalálták egymást és kiélhetik közösségi szinten ebbéli hobbijukat. Szerintem a világon semmi baj ezzel a dologgal, mert ők nem lehettek zenészek, talán nem is akartak azok lenni, de él bemnük a
műfaj, a zene és a hangszer iránti szeretet. Ezek az emberek mennek a koncertekre és veszik meg a lemezeket. Ez persze hat valamilyen szinten a profi zenészekre is, ami szintén jó dolog. Én személy szerint nem vagyok híve sem a vintage sem a reissue hangszereknek, nálam a praktikusság az első, de ez nekem munkaeszköz. Kelet-európaiként megtaláltam
magamnak azokat a hangszereket melyekkel kiválóan lehet dolgozni, megadják a zenélés igazi örömét ami csak egy hangszertől elvárható, de csak töredékébe kerülnek a vintage hangszerekének. Van 6 gitárom melyek együttesen adnak ki egy Custom
shopos hangszer árát. De nekem ezzel sincs bajom. Ez sokoldalúbbá tesz, mintha egy méregdrága hangszerrel kellene minden munkát megcsinálni. Őszintén, én is csak mosolygok azokon a mesterségesen "lebutított" hangszereken. de ezzel együtt nekem tetszik ez az egész. Tudom hogy a net nem helyettesíti az élő zenét, mégis szeretek demókat készíteni, mert ezzel kapcsolatokat teremtek a világ minden részén. Szerintem ez jó. Bemutatjuk magunkat, a cuccainkat, van egy- két kedves szavunk egymáshoz. Ez jó. Sokan sosem hallhatnak élőben x, y, z, cuccot, mert itthon nem elérhetőek, csak rendelésre. Így legalább vmi képet kaphat arról a bizonyos dologról ami őt érdekli. És ha súlyzó van a háttérben, vagy zokniban lép a pedálokra az sem baj, miért is kellene elvárni azt hogy a videózáshoz is értsenek? Őket nem a zokni vagy a sújzó látványa zavarja. Csak a motyó van a figyelem középpontjában. Én csináltam egy a körülményeket tekintve amatőr demót, de az abban szereplő egyik cucc tulajdonosa (az emgedélyemmel) felrakták a honlapjukra.
Szóval nem szabad elvárni ezektől az emberektől hogy csak azért tartsanak hangszert hogy zenéljenek vele. A helyzet az hogy a túlnyomó többség ilyen. Ők tartják el a hangszercégeket és a zenészeket is. Aki nem lett /lesz/ zenész az a szabadidejéből próbál áldozni erre. Nincs már ideje a próbákra a tanulásra a képzésre, " megelégszik" azzal hogy birtokolja ezeket a holmikat és otthon elprüntyög a hangszerén, és megpróbál elmélyedni a hangszere részleteiben. Tisztelem ezeket az embereket, mert van a munkájukon kívül olyan dolog ami igazán érdekli őket. Nekem nincs.
Nekem tetszik hogy mindenkinek megvan a maga véleménye a legapróbb részletekremenően. Én alkalmanként sokat tanulok tőlük. Szerintem

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.01.29. 01:22:07

@El Topo (Sgt. Elias): Ez olyan régi zenész legenda, hogy én már hallottam Pablo Sarasate-val is mesélni.

Amúgy ez minden hangszernél így van. Általános szabály, ohgy a nagy profiknak szerződésük van, vagy azzal indokolják a hangszerválasztást, hgoy "ez szól jól nekem" meg hogy "ez esik kézre".
A derékhad meg vagy megveszi a képességeihez pontjó középkategóriás hangszert, vagy pedig beszippantja a custom modellek berhelése. Csak a gitárból adnak el a legtöbbet, abból van a legtöbb csilivili hangszer meg tuningcég. De mondjuk trombizások is órákat tudnak beszélni, hogy nem túl steril hangzású-e a Schilke piccoló bizonyos barokk művekhez, azokat sokkal jobb ventiles Scherzer-en játszani. Megint mások szerint aYama nagyon jó, csak szokás szerint papírból van, ezt teljesen nem lehet korrigálni, de XY hoz be németből aranyozott befúvócsöveket, na azzal sokkal jobban szólnak a yamahák is...

Urbán Gorilla (törölt) 2010.01.29. 08:25:49

@b.miki:

Miki, a modorosság nem a dolgok hátteréről szól, hanem viselkedési sztereotípiákról, amelyben a viselkedő alany nem tudja, hogy a viselkedése mennyire közhelyes. Most csak a videós részre reagálok. Nem az a baj, ha valaki videót készít, mert tudod, hogy én is készítettem sokat. Az sem baj önmagában, ha valaki sortban vagy zokniban lép a pedálokra. (Bár hozzá tartozik, hogy ez nem videozáshoz értés vagy nem értés, hanem a néző felé való tiszteletlenség, mert az emberek zene hallatán esztétikai élményre vágynak, nem pedig a gitáros szörös combjaira) A gyereke ballagására nyilván nem menne gatyában, zokniban, a videón meg úgy van. De ez másodlagos. A vicc akkor kezdődik, mikor a dolog sablonná, sztereotípiává válik, és már a videók jórészén sortgatya van, fapolc, súlyzó, zokni, és mindenözben nem veszik észre, hogy egy ilyen jellegű divatot követnek, és a műlazaság, azaz "én annyira tudok, annyira jó a gitárom/pedálom/erősítőm és annyira fontos ez az összehasonlítás, hogy kit érdekel, milyen igénytelen pólóban és gatyában veszem fel.." áldozatai lesznek.
Én tudom, hogy te csináltál vodeót, amit az egyik legjelentősebb gyártó reklámra használ, de ne feledd, hogy Te az ország egyik legelismertebb gitárosa vagy, elképesztő tudással. Neked valóban nem számít a környezet. De van az a tudásszint, ami alatt azért illene odafigyelni dolgokra, és sajnos azok az emberek nem figyelnek rá oda.
Amiket leírsz, akár a hangszerekkel, emberekkel, videókkal kapcsolatban, az teljesen logikus, de itt más szemszögből nézik a dolgokat. Ez egy Modoros blog, ahol olyan emberek írogatnak és olvasnak, akik ebben igen jelentős mennyiségű viccet találnak, mert önmagában a sztereotíp, közhelyes, sablonos viselkedés, a kiszámíthatóan önérzetes emberek, a mesterkélt gondolatok és szövegek igen nagy humoroforrással rendelkeznek. Én is azért tudtam erről írni, mert része vagyok ennek a halmaznak, csak képes vagyok kívülről is látni, és visítva röhögni rajta. Itt olyanok vannak többségben, akik fokozottan érzékenyek az ilyen humorra. Akik nem, azok nem olvassák ezt a blogot, vagy ha elolvassák, felháborodnak.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.01.29. 11:39:08

Háhá! Wayne világából megvan, ahogy hősünk órákat tölt nyáladzással a lemezbolt kirakatába pakolt Strato előtt? Aztán meg rászólnak, hogy Stairway-t tilos játszani...
Totál ez ugrott be az irományról. :D
süti beállítások módosítása