Modoros becenevek

2010/02/26. - írta: Modor Tibi

Sokan kértétek, Józsi megígérte, én megírom :)

Többször szóba került már, hogy a becenevek használata modoros-e, minek becézünk egyáltalán bárkit kéretlenül, miért ragaszkodik a viselője valami tök más névhez. Ezzel és a Szlengkönyvvel kapcsolatban is említette Balázs Géza, hogy a becézgetésekkel azért egyfajta szeretet, kedvesség is megszólal. Ez bármilyen viccesen is hangzik, nagy igazság van benne. Én még annyit tennék hozzá, hogy a másokra folyton beceneveket aggatók talán kicsit személyesebbé, egyénibbé is próbálják tenni a köztük levő kapcsolatot - persze sokakat fel is bőszíthetnek vele egyúttal.

Akkor vegyük sorra az általam ismert, itthoni főbb becenév-kategóriákat:

 

Családi, korból adódó: Hugi, Öcsi, Baba - kicsik, meg valószínűleg a legkisebbek, legfiatalabbak voltak a családban - így lesz belőlük kopaszodó Öcsi bácsi meg százkilós Baba néni még ötvenévesen is.

Családi gügyögős: valamelyik testvér beszédhibás szólongatásából ragadt rá, pl. Tyotti (Zsolti), Kájin (Bálint), Fimi (Timi), stb.

Testalkat: Pici, Csöpi, Mammut, Törpe, Jegenye, Létra, Csonti, Dagadt - rendszerint éppen a megjelenésükkel ellentétes tulajdonságot ruházzák rájuk a becenévvel.

Testi jellegzetesség, hiba: Szalonna (zsíros haj/test), Taxi (kockástaxisra ritkult fogazat), Körző (féllábú), Ragyás, Pizza (bőrhiba), Rozsdás, Szmöre, Cigány, Szurtos, Feka, Hipós, Gyapjas, Jürgen, Náci, Fritz.

Tipikus vezetéknevek: Kovi, Kokó (Kovács), Fazék, Fazi (Fazekas), Totti, Totya (Tóth), Farágó (Faragó).

Klasszikus, becézett keresztnevek: bármi, amit az utónévszótárban is megtalálhatunk - Marika, Jutka, Juli, Tomi, Zsuzsi, Zoli.

Nehezen becézhető nevek: Balázs (a sok Balu - róla hamarosan lesz szó - meg Bazsa ellenére), Bálint, Kira, Kitti, Géza - eleve "becézett" keresztnevek: Györgyi(ke), Kata, Gergő, Mónika.

Csak becézhető nevek: bizonyos keresztneveknél a szokásosnál is kimértebb  és ritkább a hivatalos forma használata: Zsófia, László, Viktória, Zsuzsanna, Gyöngyvér, Gergely.

Az angolos: valószínűleg szégyelli éppen kevésbé divatos keresztnevét + visszagondol azokra az időkre, amikor az USA még vagánynak számított, így egyszerűen lefordítja: Joe, Steve, Leslie, Alex (súlyosabb esetben LX), Bill, Chris, Mary, Katie, Ann.

A latin: Nyelvész Józsinál már megismerkedtünk sokukkal, itt jöhet bármi. Enzo, Benito, Peppino, Rudinho, Valentino, Esteban.

A külföldiesen író: itt a Joe-val vagy az Alexszel ellentétben megmarad a magyar megnevezés, de az írásmód megváltozik.

  • Angolos: Chabee, Zolee, Saby, Vicky, Nicky
  • Olaszos: Cionghi (Csongi), Alessandra
  • Németes: Georg, Stephan, Thomas
  • Franciás: Balage

 

Akit részletesebben érdekel a téma, az a Wikipédián olvashat többet a magyar, illetve a cigány keresztnevekről és formáiról.

Ciao mindenkinek,

TB ;-))

239 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vágási Matyi 2010.02.26. 11:48:23

És LX az LAX-ről jön BP-re?

Bromwyn 2010.02.26. 11:51:21

@Hadrian77: Az óvónő nem öcsödi volt véletlenül?

hbernadett 2010.02.26. 11:57:12

én bernadett vagyok, de utálom ha becéznek!

Novus Ordo Seclorum 2010.02.26. 11:58:01

"A latin: Nyelvész Józsinál már megismerkedtünk sokukkal, itt jöhet bármi. Enzo, Benito, Peppino, Rudinho, Valentino, Esteban."

Ez meg mióta LATIN? Amióta félrefordították angolból a 'Latino' kifejezés? :-)

2010.02.26. 12:00:45

Tavalyelőtt osztrák asztali naptárat használtam, abban is jópofa nevek voltak:
Walpurga, Coletta, Frowin, Waltraud, Wolfhelm, Volkmar, Burkhard, Kordula, Wolfhard, stb.
A Wolf kezdetűek a legjobbak:)

spájdernecc 2010.02.26. 12:09:50

anyósom Csöpi
mindig, mindenkinek
csak én hívom Mamának, arra ugrik :)

mici˙ 2010.02.26. 12:11:21

az milyen amikor a roppant kreatív angoltanárnő angol neveket ad a diákoknak? de nem lesz ám juliból julie, belőle lesz emily, katiból nem kate, inkább melanie.

thomasmakmusz 2010.02.26. 12:12:06

Remélem azt tudjátok, hogy a Zsófik utálják, ha fikázzák őket!

nyílméregbéka 2010.02.26. 12:15:56

Engem általános 8.-ban úgy becéztek, hogy Nyurga, mert a nyáron hirtelen megnőttem és még 1-2 fiúnál is magasabb lettem.
Aztán én úgy maradtam (163 cm), a többi ember meg nőtt, így Méterrúd meg Seggdugasz lettem, de ezeket már csak a család mondja :-D

Lenry 2010.02.26. 12:16:53

családi gügyögős: nagymuter csinálja ezt. amióta megszületett unokaöcsém és tud beszélni (10 éve) azóta engem folyamatosan Iják-nak hív mama (Richárd helyett) mert, hogy a Máténak egyszer így sikerült kimondani. persze azóta a gyerek megtanult normálisan beszélni, és csak nekem tolja a vérnyomásom a magasba, hogy nem képes leszokni róla

niyabinghi 2010.02.26. 12:19:00

@rattenfanger: Fúúú, a Portugálban mekkora már, amikor Jucika bebiciklizik a raktárba... :D

Ez a Galla-videó meg abszolut témába vágós becenévileg. :)
www.youtube.com/watch#v=AVE2UQDnHbQ

Smacika 2010.02.26. 12:29:18

Erről nekem a "celebjeink jutnak eszembe.
Pl. bódy sylvye, vásáry andré. De győzikék hogyan angolosítsuk? Gaspare winner?

Mitya Ivanov 2010.02.26. 12:31:25

én gyerekkoromban annyira jól fociztam, hogy vagy mindig az aktuális világsztár focista nevét kaptam, vagy valami nagyon brazilosan hangzó megaportugál nagybirtokos nevet. Így voltam pl Détári, meg Hajszán:D, Csomai (loacal football hero 1987-ben), majd Platini, végül Maradona, legvégén pedig Antonio Cerezo Almeida Santos de Lima Gomes "Tonyo.

2010.02.26. 12:32:55

én gergőként vagyok anyakönyvezve, és mindig azt hiszik, hogy becézve diktálom a nevem, és automatikusan gergelyt írnak. pedig van gergő, még a névkönyvben is =)

Vajkaramella 2010.02.26. 12:33:43

Sziasztok, anyám évek óta Lujzának hív, meg Lujzinak, a nevemnek semmi köze nincs ehhez :) De van ismerősöm Orsy, és Orfi is...

nyílméregbéka 2010.02.26. 12:37:08

... meg amikor olasz tanfolyamra jártam, és mindenkit a nevének az olasz változatán neveztünk (a anulás végett!). Péterből Pietro lett meg ilyesmik.

Smacika 2010.02.26. 12:37:16

Meg még: zsuzsy, gacsy, csylla, betty, pety, ezeket látom sűrűn. Égnek áll a fejbőröm tőlük.

fodorlina 2010.02.26. 12:43:08

@Smacika: Winner Viktor ;) vagy Avigdor...

muszorgszkij 2010.02.26. 12:45:57

jólvan, akkor a balage-t átemelem :)

Gazz 2010.02.26. 12:50:37

Ezek az angolul leírtak a legszánalmasabbak: Chabee, Zolee satöbbi. Vérgáz.

freestate 2010.02.26. 13:01:55

Focis (Ronaldinhozás) témához: Amikor '97-ben néztük a Jugo-Magyar meccset, akkor a jugo játékosok neveit ültettük át: Csabicsevics, Zsoltovics.

Argoban voltak nagyon komoly becenevek: Tyson, Traktor, Tejesember, Tejföl, Bodri, Pszycho, Balogh Tiby (Tiby Security)

mocc 2010.02.26. 13:04:51

"33 nevem volt..." mer anyámék olyan nevet adtak persze, amit szinte bárhogy lehet becézni, s erről a posztíró sem feledkezett meg... Bódy Sylvy ugrott be egyébként elsőre. Meg becézésnek számít szerintem, és legszívesebben lapátnyelet dugnék a seggükbe, akik élettársukat Apának meg Anyának nevezik.

Avatatlan Sam · http://egyszervolt.blog.hu/ 2010.02.26. 13:28:00

És hamár itt járunk... Tudja valaki, hogy ki "Kőbánya körzője"?:)

2010.02.26. 13:30:49

@mocc: kolleganő csinálja ezt, a kutyának is azt mondja, hogy gyere ide anyához.

Én viszont mindenkit fiamnak hívok. Azt is aki még csak nem is rokon, de még csak nem is fiú.

mocc 2010.02.26. 13:35:22

@Frengi: A fiam az olyan régimódi...házastársak hívták egymást fiamnak, meg az idős nagynénik mindenkit még az előző századforduló környékén...

Gumineaux 2010.02.26. 13:47:15

@mocc: Régen a cselédlányokat szólították fiamnak. Idősebbeknél ez sértő lehet, ők még emlékeznek erre.

2010.02.26. 13:59:25

@Gumineaux: ha megnézel régi filmeket, kabaréjeleneteket a 30-50-es évekből, akkor azokban a fiam házastársra is és cselédre is használatos volt.

migueldiez 2010.02.26. 14:19:40

@Avatatlan Sam:
Kicsi Bill? :)
Kutyaélet, kutyavilág, kopaszkutya.
Alap.

Avatatlan Sam · http://egyszervolt.blog.hu/ 2010.02.26. 14:21:20

@migueldiez: Navégre te nyertél:) Már azt hittem senki se ugrik rá...

Vorg a Halhatatlan Báró 2010.02.26. 14:44:55

@Frengi: Nekem is a Kornél jutott eszembe, hogy annak bajos a becézése.

Utáltam a Petrácskát, de most is megtalálnak, kiüldöznek a Nojival. Annyukkínnya!

Fater, Mutter házastársaknál.

Gigi, Zsuzsu, Sziszi és egyéb kezdő szótagok duplázása.

Az angolkodás a halálom. Zolee bleeee

migueldiez 2010.02.26. 14:47:41

@Hadrian77:
Mondjuk mikor eladóként dolgoztam, akkor vásárolt nálam egy huszas éveiben járó pár, ahol a srác a barátnöét / feleségét kérdezte meg igy "Na akkor gyere ide fiam, jó lesz igy?" Azt hittem, rosszul hallok - de legszivesebben valami oyasmit válaszoltam volna, hogy "Ha meg teccik várni, idehivom Hippolitot is, kérném alássan!" (Azután meg esetleg kihivni egy kollégát, hogy nyisson igy "Miben állhatok szolgálatára?")

2010.02.26. 14:54:23

@migueldiez: Egyik kollégám csurikámozta a feleségét, a másik meg cucukámozta, vicces látvány volt élőben:)

Ariana 2010.02.26. 14:54:28

Engem anyám Andrásnak az apám meg Lujzának hiv, természetesen egész más a nevem. :)
A fiamnak nincs beceneve, pedig a neve tényleg hosszú, mindeki késztetest érez, hogy becézze, de eddig sikerült megakadályozni..

rawdu 2010.02.26. 15:06:36

@El Topo (Sgt. Elias): Billy Wilder klasszikus filmje: Irma the Douce (Édes Irma), olvasd Irma the Dusz. Douce=Édes franciául.
Kérdés: Honnan tudod, hogy Bugsynak hívtak és nem Bugsinak? Hogyan jelezték szóban az y-t? Vagy így mondták: Bugsipszilon?

meis (törölt) 2010.02.26. 15:25:53

Hülyegyerek, ismerős családban, gyerekkoromban: Sándor - a nagymamának csak Sándri volt : )
Egyszer kint voltunk valami folyóparton és összefutottunk velük.
"Menj, ismerkedj meg Sándrival! Nagyon értelmes gyermek, még verseket is ír! Sajnos nem tud veled futballozni, mert az előbb elesett, és nagyon megütötte a térdét."
Asszem kicsit mégse mentem : )

afromagyar · http://afromagyar.blog.hu/ 2010.02.26. 15:28:13

@Saints and Thieves: igen, meg a GEE.

@Klárensz: egy Christian Bale-t en is ismertem, kollegam volt es akarhanyszor meglattam, mindig egy sorozatgyilkosra asszocialtam (Amerikai pszicho)

@Brother Love: szoros embert szoktak Szonyeg-nek is becezni

Egyebkent meg: anyam Csopi, apam Maradona, tesom Guriga, en meg Trombi.

Motorpenis 2010.02.26. 15:55:29

Én attól tudnék gyilkolni, amikor a celebek, meg szaros kis bulvár újságírók (elsősorban nők" a becézett nevüket használják mindenfelé, pl a szaros kis cikkük végén:Orsi, Marcsi, Andi, Kati.

A másik meg: mi a szar ez az izzadós megalázkodás a külföld előtt? Kibaszott szánalmas, amikor magyarok külföldre mennek wc-t pucolni mondjuk és lefordítják a nevüket, illetve megfordítják, hogy keresztnév kerüljön előre. Az nyavalyás angolok talán lefordítják nevüket magyarra, ha idetolják a képüket? Előre veszik a családnevüket? Az ázsiaiak legalább jó arcok, nem ilyen szolganépség, ők hagyják nevüket úgy, ahogy azt otthon megszokták.

Milyen vicces lenne, ha egy Dick Magyarországra jönne, és lefordítva használná nevét....

2010.02.26. 16:05:43

@mocc: igen, és közben magázónak, nekem pont ezért tetszik

2010.02.26. 16:09:51

@mocc: ezekre a dolgokra is áll ami a divatra: az anyád ruhája nagyon régi módi, de a nagymámáé már menő.
Nekem minden menő ami a 20-as 30-as évek, zene is, de az 50-es 60-as évek nagyon gáz - az a fiaimnak tetszik, az most retró

2010.02.26. 16:12:33

@Motorpenis: persze, mert senkinek nincs fogalma, hogy melyik az eleje.

Én bemutatkozásnál és aláírásnál sosem fordítom meg a nevemet, nem áll rá se a kezem se a szám, de a többi helyen muszáj.

Erzsebet 2010.02.26. 16:30:13

Mi annak idején a nyelvórákon a nevünk fordítását használtuk. Volt akin ráragadt a Jelena, mint becenév. Orosz és bolgár körökben is mozogtam sokáig, itt az Erzsi név ismeretlen volt. Lizának, ill. Elinek becéztettem magamat. Idegen nyelveken jobban tetszik a nevem. Sokan modorosan a magyar gyerekeknek is Elizabeth nevet adnak. Gyerek kori becenevem a Csöpi, már rég lekopott rólam, néhány régi szomszéd szólít úgy, már nem szeretem. Sokáig azt hidtem, hogy az az igazi nevem.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.02.26. 16:39:21

hát...az én nevem, mint tudjuk, lónév, a Sánta is megmondta.

viszont olyan tanítónéni volt általánosba aki mindenkit vezetéknéven szólított. Később alig tudtak róla leszoktatni. Meg természetesen ha valakit keresztnéven, akkor becézés nélkül, ez is rám ragadt.

vincere 2010.02.26. 16:48:50

@váj mí: engem is, főleg ha nő hív így, h. drágám, édesem, cicám - akár munkakörnyezetben, akár 'félbarátiban' (a barátnőimet megválogatom...), az ilyet legszívesebben leütném.

férfi is kizárólag magánéleti szituációban mondhat nekem ilyet, ha érted, hogy mondom:)

vincere 2010.02.26. 16:50:42

@bes3: bölcs anyukám döntése miatt ezért nem lettem "Kiszsuzsi". kamaszkoromig ezt hallgattam a rokonságtól, h. miért nem lettem Zsuzsika...

vincere 2010.02.26. 16:58:33

@raoul_duke: én elég sok embert ismertem már meg fórumokról az elmúlt években, legtöbbjükkel a mai napig a nickünkön szólítjuk egymást az életben is, néha akkor is, ha barátság is lett belőle. máskor meg ez sok év múlva észrevétlenül eltűnik és az igazi név lép a helyébe

vincere 2010.02.26. 17:06:10

@malackarosszarc: egyik kedvenc nevem :) ezt pont ki lehet ejteni. olyan típusú nevekre gondoltam, mint pl. a Gyöngyvér

2010.02.26. 17:09:42

Olvastam valahol, hogy Jimmy a király egyik fiát Sebastiannak nevezték el. Az Sebestyén basszus!

vincere 2010.02.26. 17:25:04

@Motorpenis: Borbás Marcsi - ki se tudom fejezni, mennyire utálom a nevét is meg a nőt is...

Fapuma (törölt) 2010.02.26. 17:48:43

forrest gump vagyok es mindeki ugy szolit hogy forrest gump...

gyerekkoromban nagyon utaltam ha valaki monika volt, miert becezik b+, gondoltam, azt hittem az alapeset moni es a becezett alak monika. aztan jott a maunika show es mindent megertettem...

El Topo (Sgt. Elias) 2010.02.26. 18:05:46

@meis:

Látod, ez nem is jutott eszembe.
Ez se.

Fapuma (törölt) 2010.02.26. 18:12:34

meg a masik ami eszember jutott igy ebed elott, hogy van egy ismerosom, aki X Y Kisanna - csak igy egyszeruen... mikor megszuletett kezenfekvo lehetett az elnevezes, de mar en akkor is gondoltam, hogy baj lehet ha megno es meghizik mondjuk 120 kg-ra. milyen mar egy 120 kilos kisanna, aki mondjuk 60 eves...

nem gondoltak at a szulok rendesen ezt...

kicsibuta 2010.02.26. 18:44:32

Amitől üvölteni tudnék, az az Ágnes helyett Bégnes, Kinga helyett Benga, Lea helyett Fela stb.

freestate 2010.02.26. 18:50:43

@Erzsebet: orosz órán egy országosan ismert (hírhedt?) becenevet is sikerült egy volt min.elnöknek kapnia:)

Celebeknél a valóságshow nevek voltak már? VV Ági, BB Évi, stb. Jááj.

2010.02.26. 18:53:51

Régebbi lakóhelyemen volt egy apuka, aki fütyült, ha a gyerekeivel közölni akart valamit. Két hét után az egész ház Füttyösnek hívta a háta mögött.

afromagyar · http://afromagyar.blog.hu/ 2010.02.26. 19:07:18

Egy ideje ugy hivjuk egymassal a ferjemet, hogy csaladnev + "ka" vegzodes. Most ne rohogjetek, jo? Neki Salami a csaladneve, en ugy hivom: Salamika. :)

Mitya Ivanov 2010.02.26. 19:31:57

@Erzsebet: nekem volt 21 évig egy papagájom, hím volt, neki is Csöpi volt a neve. Ki is tudta mondani.

2010.02.26. 19:34:35

@Hadrian77: Én a közös képviselőnk feleségét hívtam Bőmnének. Aztán mindenki ígyhívta, csak ő nem tudott róla.
Később jó barátnők lettünk, és akkor már ő is így vette fel a telefont, hogy szia Bőmné vagyok.

sasuser1964 2010.02.26. 20:39:29

És milyen az, ha a számítőgépes belépési neveket becenévnek használják (CseZo, Komi) ilyen félmulti környezetben? A kollégák úgyis gyorsan kilépnek, nincs kavar a nevekkel és páran még jobban is örülnek ezeknek, mint a régi, esetleg uncsi becenévnek.

steleto 2010.02.26. 20:53:21

Az a vicces, hogy a nevemet az apám(francia) se bírta kimondani: Eszter, persze raccsolás nélkül, így lettem Stela.
Az egyetemista barátaimhoz bejártam a Schönherzbe, hát persze, hogy Esztike, s ez rajtam marad, amíg élek.
Cukizás: Etti. Angol két tannyelvű miatt ST.
Nekem ez mind kedves, mindig megvan, hogy ki miért hív/hívott úgy, ahogy. Pl. volt ofő: Esztella.
S mivel mindig azt hitték komoly vagyok, aki egyből azzal kezdte, hogy Eszti azon jól meglepődtem. Mert legtöbbször a legjobb barátaim is csak egyszerűen a nevemet használták. :)

S az megvan, amikor egy állat után neveznek el? Pl. tesóm volt a szöcske? Vagy ismerősöm Szarvas, meg mindenféle indiánnevek? :)

steleto 2010.02.26. 20:56:19

Most jut eszembe voltam Bözsi is, mert "olyan" fejem van. Az nem tudom milyen.

S a kocka nevek, amikor a családi névnek csak az elejét használod? Vagy a családnév vége, keresztnév eleje? Vagy amikor azt a nevet használod, aminek a gépedet nevezted el??

Van még jobb. A kocka random név. Úgy alakul ki, hogy nem nézel oda, s valamit beképelsz, majd elkezded használni kocka játékoknél, s rád ragad, az lesz persze az e-mail címed, a géped neve, majd úgy leszel másnak is elmentve a telefonjába :D

A Tyne folyó déli partja 2010.02.26. 22:19:42

@Gabica [almighty]: lehet, azt szokta meg. a szomszéd "kislányt" (már 17, de másfél évesen költöztek oda, sokszor vigyáztam rá) se szólítja család, rokonok,szomszédok Krisztinek, Krisztának. osztálytársak lehet, de előbbieknek kizárólag Krisztina.

A Tyne folyó déli partja 2010.02.26. 22:24:23

@váj mí: és legalább Erika volt? ugyanaz a növény:) de az Erikát (leginkább Ericaként) használják itt is, bár nem gyakori.

amúgy meg, az angolok idióták, szerinted meg lehetett nekik magyarázni,h. az nem Dzsulia magyarul, hanem Júlia? csodálkoztak, h. de mért nem Dzsulia, és azon pláne, mikor e névvel rendelkező kolléganő közölte, h. nem, anyukája őt nem Júliának szólítja, de hivatalason, magyarul bizony úgy kell mondani, nem dzsével.

A Tyne folyó déli partja 2010.02.26. 22:26:23

@Stipistopi: én azt utálom, mikor minden "sztár" Sylvie, meg Claudia, meg Bernadette, Yvette...mibe fogadjunk, h. nem így anyakönyvezték..

A Tyne folyó déli partja 2010.02.26. 22:31:15

@Női Hiszti_: miért, Bill Clintont se Williamozták le:))) egyszer kérdezgettük amerikaiakat erről,és azt mondták, ők semmi röhejeset nem látnak benne. mondtuk, h. hát nálunk fura lenne ha egy politikust (vagy akrákit, hivatalos minőségben) Gyurizni, Petizni, stb...

raoul_duke 2010.02.26. 22:33:06

@Fairy Girl: :)) az is ér.

@vincere: ilyen is van, elhiszem.

A Tyne folyó déli partja 2010.02.26. 22:35:32

@vincere: szerintem csak. hogy legyen egy angol fülnek ismerősen hangzó. a dél-afrikai kollégám, aki eredetileg Jabulani, vay mi, és jamesnek szólíttatja magát. mivel tisztában van vele, h. az angolok képtelenek lennének megjegyezni a nevét...lásd fnet, még a hasonló Júliát se képesek másképp kiejteni, hát még ha egy az övékhez teljesen ismeretlen névvel találkoznak...

A Tyne folyó déli partja 2010.02.26. 22:39:22

@vincere: pl? csak mert pl. az Eszter se bírják megjegyezni, pedig az is létezik náluk, Estherként. de ritka. és mindig meglepődnek, mikro mondom,h. magyarul ez egy nagyon is gyakori név.

az enyém nem okoz nekik gondot, de máshova teszik a hangsúlyt, ezért mikor én kiejtem magyarul, elsőre nem értik. hacsak nem indiaiak, valamiért ott népszerű.

A Tyne folyó déli partja 2010.02.26. 22:41:38

@malackarosszarc: érdekes, tesóm is az, az övét nem igazán tudják kiejteni errefele...

A Tyne folyó déli partja 2010.02.26. 22:46:44

@Motorpenis: lásd fent. kénytelenek, mert az angolok eléggé egysejtű lények,és képtelenek felfogni, h. a) magyarul az fordítva van. b) másképp ejtik a betűket, nem angol kiejtés szerint.

A Tyne folyó déli partja 2010.02.26. 22:51:12

@Frengi: aláírásnál én se (pedig külföldön élek), de a PRINT NAME-nél igen,és ezáltal egyértelmű lesz, h, mikor levelet küldenek, ne Miss Keresztnevet írjanak...

lr 2010.02.27. 01:31:38

Nos, igen.

Nap mint nap találkozom a Lászlóság sötét oldalával.
Talán az az egyetlen előnye, h ha valakivel eljutunk a becézett formáig, az már a bjútiful frendsip kezdete, maga.
Ha lesz fiam, én már nem töröm meg a 4 generáció óta tartó családi hagyományt, de 1 picit azért előre sajnálom.

2010.02.27. 07:26:53

@steleto: indián nevek: Égőbélés, és Tüzesgyomor, na vajon miért?

2010.02.27. 07:30:46

@Animacs: A németek a grúz kolleganőm nevét képtelenek voltak kimondani, aki nagyon hálás volt érte, hogy én elsőre kimondtam hibátlanul, és nem értettem, hogy hol itt a probléma. Nino Csatarasvilinek hívták.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.02.27. 09:44:58

Tibikém ez kurva nagy :) Nem tudom, mennyire modoros a "kimaradt a..." jellegű komment ide, a bevezetőben annyira telitalálat a "egyénibbé is próbálják tenni a köztük levő kapcsolatot", hogy ehhez hozz kell fűzni, amikor a híres ember említésekor annak ismerését fejezi ki a szánalom állatja becézéssel!

- Szerintem a Bajor Imre is egy akkora modoros lett mostanra már!
- Hát azért nem értek egyet, voltak jó szerepei az IMINEK!
- (Elvárt válaszmondat: "miért, ismered? úristen de híres vagy akkor te is, adok pénzt akkor.")

- Érdekes, hogy az Alföldi mennyire más szinkronhangnak, színésznek, és színházigazgatónak.
- És életben megint egy más karakter a Robi, nagyon eredeti figura.
- (Elvárt válaszmondat: "miért, ismered? úristen de híres vagy akkor te is, adok pénzt akkor.")

- Nem tudom, hogy a Sólyomnak mi a faszért kell kekeckednie állandóan a szlovákokkal, vagy inkább úgy kérdezem, miért NEKI kell?
- Azért csinált más dolgokat is a Laci, csak a sajtó ezt kapja fel, ami azért elég jellemző.
- Na jó, akkor én ismerem a sajtót bazmeg geci. Illetve a sajtó tulaját! Meg akitől vette!
- Úristen de híres vagy akkor te is, adok pénzt akkor.

mcsontos 2010.02.27. 12:52:18

ált. haverok és saját becenevem is a családnév becézéséből-rövidítéséből jött létre. lehet én vagyok kulturálatlan, de a felsorolt becenev jó része nekem elég erőltetett...

2010.02.27. 13:29:33

@mcsontos: Erdei Zsolt - Madár, Szmörét én is ismertem, szép vörös haja volt, ismerek Dumást, Dózert, Csibészt, sőt Adolf becenevet is és egyik sincs kapcsolatban az illető vezeték- vagy keresztnevével.

nyílméregbéka 2010.02.27. 13:45:10

@vincere: "főleg ha nő hív így, h. drágám, édesem, cicám - akár munkakörnyezetben, akár 'félbarátiban' (a barátnőimet megválogatom...), az ilyet legszívesebben leütném."
Én úgy 10 db ötvenes nővel dolgozom egy folyosón; az egyikük, ha találkozunk, mindig úgy szólít, hogy Na szia, szivikém! vagy: drágaságom, vagy kiscsibém.
Közben kölcsönösen utáljuk egymást, mint a szart, de neki valahogy mindig ez jön a szájára. (Nekem nem, _ha értitek, hogy mondom- ;-)

Erzsebet 2010.02.27. 16:18:17

@Mitya Ivanov: Fiam barátjának kandur macskája is Csöpi, ez nemcsak női becenév.
@Frengi: Német órán Lise volt a becenevem, de egyik lányon rajta maradt a Helene név.

loláb 2010.02.27. 17:41:38

Cigány keresztnevek:

Haverom pécsen orvos, kb egy éve behozták hozzá az ügyeletre Setét Anakint lázgörcssel.

De van ott állítólag Lakatos Christiano Ronaldo is.

2010.02.27. 18:51:11

@nyílméregbéka: hát ez az, mert ha nem utálnátok egymást akkor a neveden szólítana.

Én a régi melóhelyen kevés embert nem utáltam, mindenki Lacika, Miske, Gyuszika, Katika volt, a főnököm : Pici Főnököm, te mindent tudsz, csak benned bízom stb.

Hogy miért? Mert ehhez a megszólításhoz pontosan annyi és olyan mély levegőt kell venni, mint ha azt mondanám hogy ...... meg ..... b.... lat..

Celtic 2010.02.27. 19:46:49

@nosferato: :) Ez nagy komment volt, adok penzt akkor :)

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.02.27. 23:58:08

@Erzsebet: Erzsébet, ez igen jó ötlet! Angol órán adott nevek! Ákos, Botond és hasonlóknak. Nálunk egy Ágnes egyszerűen "Angie" lett, az Eszter pedig "Heather". Pedig van angolul Agnes és Esther is, igaz, csak Északról kiszolgált korára Floridába költözött nyugdíjas formájában lelhető fel a természetben.

Még talán a biológiatanároknak kötelezően adandó "biosz" + keresztnév becézett formája (pl. Laci - Bioszlaci) említhető.

Krisztinca · http://krisztinca.blog.hu/ 2010.02.28. 10:02:02

@Frengi: nekem van Kornél nevű ismerősöm, soha senkinek nem okozott gondot, egyszerűen Kornélnak hívja mindenki.

Nekem a Krisztától áll fel a nemlétező szőr a hátamon, de nem szólok érte állandóan - ha megkérdezik, elmondom, hogy nekem a Kriszti tetszik.

Nicknevemet becenévként az egyik nagy szerelmem adta, aztán mikor választani kellett nicket, ez jutott eszembe.

Nekem az 'élettársam' :-), aki soha nem lesz általam Apának, Apácskának hívva (ettől már csak a nemgyerekes modoros állattartó a jobb, aki apagazdi, anyagazdi... váááá) tud eszményi beceneveket adni. Mikor ideköltöztünk, egyszerre több fiatal (és néhány középkorú) pár költözött be az újépítésű részre. Amikor egymás között tárgyaltuk őket, eleinte jött a narancssárgaházban lakók, stb, de mivel ikerház, most akkor melyik fele, jobb vagy bal, de honnan nézed... mindenki kapott becenevet: Baltaarcú Apu, Baltaarcó Anyu (Hofi után szabadon - mint akinek baltával faragták az arcát), később Baltáék, ahol kövér volt a csávó, Bálnáék, kissé csököttagyú szomszédunk Panelproli (Betonék) vagy Bárgyúék,... (valahogy különös vonzódása van a B-betűs becenevek iránt.) És onnan lehetett tudni, hogy valaki normális, hogy a nevükön hívtuk őket mint pl Kissék, Kovácsék, stb.

A Tyne folyó déli partja 2010.02.28. 14:23:53

@nosferato: ja, léteznek ezek a nevek angolul, de mindkettő ritka.

hardrock 2010.02.28. 15:19:00

Kurvajó a poszt a legtöbb másikhoz hasonlóan, de kimaradt a "Tipikus vezetéknekvek" kategóriából egy fontos: minden Fodort "Foci"-nak becéznek, de tényleg MINDET :)

Frucsasz 2010.03.18. 10:03:16

Engem a szüleim Tücsöknek, a barátaim Őzikének hívnak... eszerint egy állat vagyok.
(az állati eredetű becenevek egyébként kimaradtak)

napkitores 2010.06.17. 12:41:24

@Motorpenis:

ez annyira nem igaz, hogy azok a kínaiak, akik külföldön, vagy külföldiekkel dolgoznak, általában választanak maguknak angol keresztnevet az eredeti mellé.

A Tyne folyó déli partja 2010.06.17. 15:31:51

@napkitores: egyetértek. meg nem csak ők, de pl. állítólag a lengyelek is, meg van egy munkatársam, akinek valami afrikai neve van,és simán Jamesnek hívatja magát (hogy az angolok is meg tudják jegyezni.

tőlem meg megkérdezték, h. a tesóm miért nem fordítja le a nevét angolra, vagy keress egyet magának. nekünk eszünkbe se jutott...

sorica123 (törölt) 2010.09.01. 15:20:13

@Erzsebet: Én próbálom rászoktatni az embereket a Szorinára, mert nekem az tetszik, arra hallgatok. De van, ahol úgy néznek rám eleve, hogy Sárát mondok, rám ne varrhassák, hogy sznob vagyok, vagy összezavarom őket:/
@Animacs (a Tyne folyó déli partja): na most az egy dolog, hogy egy facsaros hangzású vietnami név földhöz vágja az egyszeri amerikait, de a lengyel nevektől is hajlamosak kifeküdni, ezért veszik elejét a lengyelek a találgatás-betűzgetés-megőrüléses jeleneteknek azzal, hogy elhadarják a nevüket (rettenet kiül a partner arcára), majd segítségképp: jó lesz az Johnnak is, na (partner fellélegzik):))
@Fapuma: ez mint a Kis Virág és társai. Ha egy széltében-hosszában impozáns Brünhilda lesz belőle nagynak, az oszt aranyos tud lenni. Kb mintha a termetéhez héliumos cincogó hangocskája lenne:D

A Tyne folyó déli partja 2010.09.01. 20:11:50

@sorica123: Orsi nevű ismerős elnevezte magát Lisának, mert az angolok képtelenek voltak felfogni, hogy Orsi. ugyanott az Ákost se bírták megjegyezni, ő elnevezte magát Brucenak. Júliát se bírták felfogn,hogy nem "Dzsulia", de még az Esztert sem, pedig az létezik náluk is...

blash 2010.12.11. 22:55:27

Nagypapám sokszor emlegette Geci sógort. Eger környékén, Bátorban született. Pár száz fős falu sok hasonló vezetéknevű lakossal, így sokuknak lett ragadványnevük. Sajnos, már nem emlékszem, hogy miért ezt adták neki.

Ivád sincs onnan túl messze, ahol az összes ott lakót Ivády vezetéknévvel áldottak meg :)

hu.wikipedia.org/wiki/Iv%C3%A1d%23.C3.89rdekess.C3.A9gek
süti beállítások módosítása