A témában igencsak jártas szerző a talányos nevű B.:
A múltkor volt egy írás a modoros rapperről és a kommentekben páran megemlítették a graffitit, gondoltam írok róla egy posztot. Tegyetek be valami zsíros rappet, nyissátok ki az ablakot, hogy bejöjjön az utca szaga és olvassátok, íme:
A modoros graffitis
A graffitisek magukat egymás közt writernek vagy firkásznak hívják. Komoly uniót képeznek a már említett rapperekkel. Ennek, ugyanis az az oka, hogy ez a két állatfajta testvéri szövetségbe olvad a hip-hop kultúrában, és ehhez a szövetséghez még társulnak a brékesek is. Az egész rétegre általános vonások jellemzőek, amik típusonként változhatnak egy kicsit. A writer társadalom inkább hasonlít egy állatfalkára, mint normális emberek gyülekezetére. Ez leginkább az egyedek tagozódását jelenti. Mellesleg erre a többségük nagyon büszke is.
A létra alján a toyok helyezkednek el. Ezek a kezdők, de van, aki évek múltán is toy marad, ha szar cuccokat csinál. A falka dominánsai pedig a kingek, ők akik, már régóta rockolják a vonatokat vagy a streetet. A toyokat nem illik embernek nézni. Ez általában a lehúzásban jelenik meg. Ami akkor történik, ha egy kezdőbb „művész” beleír (alkotása belelóg, vagy lefedi) egy tapasztaltabb művébe. Ilyenkor nagyon gyorsan megtalálják a csicskát és sűrű pofonok között, arra kötelezik, hogy a megszabott mennyiségű kannát megvegye nekik. A kanna a festékszórót takarja, de hívják kancsónak meg csörgőnek is (a csörgő hang miatt). A lehúzás történhet akkor is, mikor a kissrác megveszi a festéket a boltban, vagy ha éppen akció közben kapják el a nagyok. Ilyenkor simán elveszik, tehát ellopják. Ez később suttogva terjed, így egyes firkászokat a rettegettség glóriája vesz körbe egy idő után.
A writerek csapatokba, crew-kba tömörülnek. Amik kötelezően vetélkednek egymással, de ez inkább generációk között nyilvánul meg. A csapatok nevei lehetnek kettő- vagy hárombetűsek, esetleg jelölhetik magukat számmal. A betűk rövidítései általában angol szavaknak, de a normálisabbja magyar nevet ad magának. A crewnevekben legtöbbször előforduló szavak a destroy, killers, vandals, family, crew, soldiers, kings, bombers, satöbbi. A névválasztás komoly probléma: olyan nevet kell választani, ami egy kicsit se hasonlít valamelyik nagyobb crew vagy king nevére, mert akkor megint jön a lehúzás, vagy a pofon. A territórium harc, annyira nem tényező, csak a yardoknál beszélhetünk olyasfajta területharcról, amit az amerikai bandafilmekben látunk. A yard itt nem a rendőrt jelenti, hanem azt a helyet, ahol éjszaka parkolnak a vonatok, metrók vagy bármilyen dolog, ami nappal mozog. Ezeket a nagyobb tekintélyesebb crew-k birtokolják, és általában csak a barátoknak van megengedve a bemerészkedés - ha valaki illetéktelent rajtakapnak, jön a verés vagy a lehúzás.
Rengeteg a jól bejáratott panel, közhely a rajzoknál. Minden rajz mellett kötelezően ott szerepel az évszám, a yo felkiáltás vagy a to szócska, és utána a haverok nevei. A szerelmük neve szívecskével is ott virít (nem minden writer szőrösszívű suttyó ám), vagy a fuck szó, ami után lényegében, bármi jöhet. Legtöbbször a cops és a MÁV foglalja el ezt a díszes helyet, de az ellenségek neve is állhat ott: legviccesebb, ha magyar szó követi pl.: fuck hideg vagy fuck eső. Emellett divatosak az angol nyelvű mondatok vagy idézetek rap számokból, pl.: We got the money we got the power, I’m back to the business.
A graffiti veszélyes üzem, erről tanúskodnak a RIP felíratok a művek mellett. A rajzokat kötelező lefotózni, majd felrakni a netre. A firkászok többsége a fotologon tanyázik. Aki igazán kemény arc, az rak fel action fotót is - ez az, amikor alkotás közben kapja le a haver az illetőt. Itt érthető okokból az arcot kitakarják, vagy már eleve nem látszik a símaszktól vagy a fejre tekert pólótól (ilyenkor villannak elő a pálcikakarok vagy a sörhasak). A bénábbak csak rajzzal pózolósat tesznek fel. Emellett komoly angol nyelvű szakzsargonnal rendelkeznek, ezeket a szavakat fórumokon magyarázzák a nagyok a kicsiknek. Csak felsorolásként néhány.
Wholecar/ train: egész kocsis/ vonatos rajz (ez váltja ki leginkább a respektet).
Bomba: gyorsan felrajzolt egyszerű alkotás.
Throw up: mint a neve is mutatja, ezt csak feldobják a falra. Általában még a bombánál is egyszerűbb rajz, leginkább a kerek formák miatt különbözik.
Panel: egyszerű vonatos rajz. In line/ out line: az első a betűk belső oldalán fut, a másik a külső oldalán, második kontúrként.
Fat/ skinny cap: a festékszóró tetején lehet cserélni a sapkát, ez a cap, ami foghat vastagon - fat - vagy vékonyan - skinny -.
Töltés: a rajz belseje, színezés. No meg a krosszolás, ami tulajdonképpen a beleírás, tehát a másik rajzának áthúzását, vagy csak szimplán beletagelést jelenti személyes konflikusból.
A kategóriák nagyjából hasonlóak, mint a reppernél.
1. Az álnéger
Az öltözködését már ismerjük a modoros rapperből, ezt nem taglalnám tovább. Ő az abszolút toy. Neki az egész graffiti csak egy hirtelen felindulás. Általában csak tagel, vagy csak kontúros rajzokat csinál. Festékszóróját a helyi festékboltban veszi, ez meg is látszik a minőségen. Mivel a karrierje körülbelül addig tart, míg ki nem fogy a filce vagy a kannája, komoly stílusa sosem alakul ki. Ez a típus általában a 12-15 éves korosztályból kerül ki. Nevei leginkább az angol alapszókincsből kerülnek ki, tehát a fire-tól, brutal boy-ig minden lehet a neve.
2. A csóró, vagy rossz családi hátérrel rendelkező srác
Öltözködése szolid deszkás stílus, amit a pénztárcája enged. Ő is telepi általában és a családja körülbelül olyan, mint amiket a családsegítő horrormeséiben hallunk. Ő vallhatja az „art is shit” filozófiát, de kacsingathat a művészkedés felé is. A festéket már lopja, vagy a legolcsóbbat veszi meg a graffshopban. Ők bizniszelnek a használt festékkel is. Komoly barkácsszakkört alapíthatnának, mivel a kedvenc témájuk a fórumokon, hogy miből lehet filcet csinálni és milyen konyhai eszköz fog legjobban a falon. A legjobb, amivel eddig találkoztam, az a tampon filchegynek. Itt meg is csodálhatjátok. Emellett ő az, akit a későbbiekben megírt gyúrós mindig lehúz.
3. A gyúrós vagy gengszter alkat
Ő az, akinek semmi művészi indíttatása nincs, tehát „art is shit”. Legtöbbször a graffiti mellett huligánkodik is. Bárhogy szerezhet festéket, csak ne kelljen érte fizetni: tehát lopja vagy lehúz. Róla terjednek a kalauz megveréséről meg a biztonsági őr megkéseléséről, toyok kipakoltatásáról szóló hírhedt sztorik. Ő már eljuthat a king státuszig. Öltözködése a helyi kemény arcéra hasonlít. Gyakran hord melegítőt és kötelező a kapucni. Általában tökkopasz és ő az, aki a hátára tetováltatja a budapesti metró térképét. Sokszor üzletel droggal és általában maga is fogyasztó. Párszor meglátogatja a rendőrőrsöt is az idők folyamán.
3. A filozófus rapper megfelelője
Más néven street art-os. A graffitiből már kiábrándult, vagy inkább művészlélek ember. Sokszor művészeti sulikba jár. Inkább jólszituált családból kerül ki, de nem ritka a csóró egyed sem. Ő matricázgat inkább, stencilezget - ha fest, akkor inkább igazi festéket használ. Az idő folyamán kiállítása is lesz. Fellelhetési helyei a belvárosi romkocsmák, amiket általában ő fest ki. Legtöbbször valamilyen elvont magyar nevet választ. Csendes fűfogyasztó, nagyon ritkán van „rendőrparája”.
4. A jó családból származó és a már befutott öreg, king
Ezt a két típust öltözetéről kapásból kiszúrja az ember. A jólszituált csemetét általában elhanyagolják a szülők, így lehetősége van éjszaka grasszálni - mellé pedig megvenni a normális festéket és a cuccokat, amiket később bemutatok. Az idők során válhat belőle king, de nem úrigyerek az összes nagy név. A king már elmúlt húszéves. Belőle is kétfajta van. Az első a még aktív 25 év alatti, ő csinál illegál dolgokat is. Emellett van az idősebb, aki már túlvan minden parán. Tetoválószalonja, esetleg graffshopja van. Leginkább már csak legált (gyárfalra) fest és jamekre (verseny) jár.
A kingek között sok grafikus van - lehet akár saját ruhamárkájuk is, de elhelyezkedhet autófényezőként is (ezek általában a gyúrósok). A kingnek szintén lehet kiállítása a későbbiekben. A ruházatuk a következő, Nike vagy New Balance cipő, Carharrt vagy más graffitis márkák minden mennyiségben, általában sötétkék egyenes szárú farmer és póló. Sokszor hordanak szürke kapucnis pulcsit és fullcapet. Kötelező a háton hordott baszott nagy Tatonka hegymászó övtáska.
A graffiti járulékos eleme a rajongó és az ellenző.
1. A rajongó
Ez sokféle lehet. Van a liberális művészettörténész, aki hatvanéves létére művészetként értékeli az egészet, de azért bizonyos keretek között. „Én tisztelem ezeket a fiatalokat, de azért bizonyos korlátok közé kéne szorítani, például falakat építeni a város szélén.” A tizenhároméves hiphop-rajongó kisrác, aki még csak a matekfüzetbe próbálgatja, belőle lesz az álnigga. Ezek mellett ott vannak a kiscsajok, akik bármilyen firkától hanyatt fekszenek. „Jujj ez tök szép, és hogy másztál fel oda?” „Jaj én ezeket nem tudom elolvasni. Mi van odaírva?”.
2. Az ellenző
Ez tulajdonképpen bármilyen lehet. Vagyis az egész többségi társadalom, de itt most a leghangosabbakat emelném ki. Általában öblös, de lehet kisember is. „Én ezeknek letörném a kezét!” hangoztatja sűrűn, nem törődve az esetleges erőfölénnyel.
Másik érve a „Mi lenne, ha én is lefújnám a házatok?”, miközben a delikvens csak az elhagyott gyár falán próbálta kiélni magát. Szívesen hangoztatja, hogy „bezzeg Nyugaton nincsen graffiti”, dehogy nincs, csak ott takarítanak, meg elzártabbak a városok negyedei. Sokszor jön a „Hol a szarba művészet ez?” mondattal, amikor utoljára általános iskolában vitték múzeumba, de a kortárs művészetről is ezt vallja.
Utoljára, pedig a „korrekt” graffitisek védekezései:
„Jó oké csinálom, de magántulajdonra nem. Akik ilyen szobrokra írnak, azok csak ilyen csicskák, az igaziak normálisan tolják. Meg nyugaton, ez már egy elfogadott művészi forma, már általános iskolákban is oktatják.”
Aki kedvet kapott, hogy graffitissé váljon, annak itt egy lehetőség:
Hát, ti tudjátok. Ez a szubkultúra se nagyon vonz, de az írás az ott van. Kösz, B.
Az utolsó 100 komment: