Hogyan lettem kommunista - kösz, járvány!

2020/11/15. - írta: Modor Tibi

Jól ismertek: 2008 vége óta (ja tényleg, már megint szülinapunk volt) visszük a blogot, és ami Nyelvészre meg jómagamra is mindvégig jellemző volt, az a megalkuvás nélküli, kapitalista, karrierista, munkaalkoholista, meritokrata hozzáállás. Dolgozz, és több pénzed lesz. Tanulj, és jobb munkád lesz. Bólogass és hunyászkodj meg, és nem rúgnak ki. Titkold, mit gondolsz valójában a világ dolgairól, maradj csöndben, amikor szóba kerül, és újra elő fognak léptetni. Sőt: állj a hazug, álszent aktuális propaganda élére, és még gyorsabban előléptetnek, és még több pénzed lesz.

Ha nagyon ügyes leszel, akkor egy idő után akár vezető alkalmazottá is válhatsz, majd a vezető alkalmazottak vezető alkalmazottja. Jobb állás, több pénz, jobb egzisztencia, több és jobb nő! Mert mi más is lehet a végső cél?

Megkapod a kocsit, ami valójában arra kell neked, hogy bejárhass dolgozni időre, járhass vele vidékre munkaügyben bármikor. De az öcsédnek meg a feleségednek már nem adhatod oda használatra, a család se fér bele, ha mégis lemennétek néha a Balatonra. Nem a tiéd. Ingyen van a kocsi? Faszt! Szépen vonják érte a havi átalányt kőkeményen, és még felelősségre is vonnak, ha bármi baja esik, vagy elvéted az adminisztrációt.

Járhatsz külföldre, repülhetsz hajnalban és éjszaka betegen, nyomorogva a fedélzeten, taxikban és egyen-szállodai szobákban, hogy aztán az eltékozolt idődből, a távol töltött hétvégéidből egy percet se kapj vissza, és még azt is kegynek érezd, hogy a költségelszámolásodat elfogadták, és ne a saját pénzedet bukd egy olyan úton, amit a hátad közepére se kívántál soha.

Megkapod a telefont, hogy bármikor elérhessenek, és te is elérhess rajta másokat. Főleg ebédidőben, reggel 8 előtt, vagy este 7 után. Arra van. Persze egy SIM-es, nehogy a privát számodat is rendesen tudd használni, és cipelhesd magaddal mindkettőt ezentúl.

Megkapod a laptopot, amit privát célra is használhatsz, de leginkább dolgozni kapod meg, hogy ha kell, akkor csak "egy gyors kérdésre" kinyithasd, amikor "elérnek" szabadság alatt. Persze fut rajta a Zscaler, előre letiltották rajta a kedvenc pornóoldalaidat, szóval a privát gépet ettől még nem spórolod meg.

És igen, erőfeszítéseidet siker koronázza: megkapod a nőt, aki aztán úgyis csak basztatni fog, hogy túl sokat dolgozol, leépíti a barátaidat, a családodat, leépít téged teljesen, hogy aztán bosszúból lelépjen az első egységsugarú kidobó-zenésszel, hogy aztán fizethess nekik az örök életedre túszként megtartott gyerekeidért. Legalább tényleg kurváztál vagy félrekúrtál volna.

“Consumption is the new national pastime. People spending money they don’t have on things they don’t need, money they don’t have so they can max out their credit cards and spend the rest of their lives paying 18 percent interest on something that cost $12.50. And they didn’t like it when they got it home anyway.” - George Carlin

Csapda! Dolgozz még többet. 8 órás munka egy szint fölött már nem létezik: folyamatosan dolgozol, a határok elmosódnak, a felelősség, a hibáztatás és a mesterségesen generált stressz a szervezet belső kultúrája szerint óriási, de valójában semmit nem ér a munkád. Ha kiesnél fél évre, észre se vennék. Kritikus a pozíciód? Mert az igazgatónak szállítod a jelentéseket, és? Na, ha megáll a termelés, a logisztika vagy a paraszt nem kap fizetést elsején, az tényleg kritikus. De te pont nem a termelésben, a logisztikán vagy a bérszámfejtésben dolgozol - vagy ha igen, akkor valószínűleg nevetséges fizetést kapsz az amúgy legkritikusabb munkádért. Az egy másik kérdés, hogy mit gyártotok, ha gyártotok egyáltalán.

The system is rigged - sajnos nincs rá Hungarian equivalent... :-((

 

Kegyelmi állapot: felesleges állásban idegelnek szanaszét, felesleges szcenáriókat számoltatnak veled újra már a huszadik, lehetetlen dimenzióban, és igazából semmi értelme nem lesz a végén, mert az igazgatóság felülírja és kiszámolja magának úgy, ahogy ő szeretné látni. Tudod: with the end in mind, és még te vagy a szar tanácsadó. A rossz hírek hozóját legtöbbször felakasztják. Ha mégsem, akkor keresztre feszítik.

Szóval mire is kellett az a középosztálybeli, középszerű, br. 1-2 millás bérezés? Arra, hogy elkölthesd hiteltörlesztésre, amit olyan házra vettél fel, amire igazából senkinek nincs szüksége, és hogy a napjaid egyötödét ingázással tölthesd ezután, a maradékot pedig kerti és a ház körüli munkával.

Hát ezért lettem kommunista. Mert túl sokat gondolkodtam így a Rona alatt - a ti hibátok az egész, ti akartátok így. Ti szabadítottátok rá a vírust a világra, csak hogy Elnök Úr bukhasson, de közben én meg megvilágosodtam az örökkévalóságig tartó, kellemes magányban

Az igazság az, hogy munkanélkülinek lenni kibaszottul jó dolog.

Semmit nem csinálni csodálatos, csak ész kell hozzá. A buta ember nekilát ön|pusztítani: drogozni, inni, bűnözni, dohányozni, fosztogatni - én viszont végre az örök hobbimnak adózhatok 0-24-ben: netezhetek, olvasgatok, húzódzkodom, művelem magam a YouTube-on, bár utóbbin sajnos egy ideje letiltották a valódi igazságot hirdető anyagokat. Mert én nem vagyok buta, ellentétben veletek, a többséggel.

Elnézést kérek minden követelőző, munkakerülő kommunistától: valóban tényleg csodálatos eszme, és tényleg az emberek rontották el. Én se akarok többet dolgozni, kapjátok be. Részesüljön mindenki szükségletei szerint a javakból: az én szükségletem pl. egy kis szerény, 70 nm-es lakóparki lakás a piros metró budai vonalán lifttel és teremgarázzsal, végtelen nettel. Nem kérek sokat, csak ennyi alapjövedelmet, a többit megoldom én, és cserébe nem verem szét a városotokat, nem gyújtom rád a házadat sem, amíg te 12 órában gürcölsz, hogy a követelőző feleségednek meg a kölyköknek megteremtsd a sosem elég betevőt.

Életcélom: megteremteni és fenntartani egy olyan egzisztenciát, hogy a gyerekem is bármikor nyugodt szívvel elmehessen szociológusnak vagy szellemi szabadfoglalkozásúnak.

Én pedig végre a valóban értékes értékteremtéssel tudok foglalkozni: blogolhatok nektek. Mert a világ eljutott már arra a fejlettségi szintre, hogy a robotok idejöttek, és elvették a munkánkat.

De ilyen fasza kis blogot nem tud bárki írni. Te csak melózz tovább valóban kritikus pozíciókban a robotokkal közösen - értem, értünk.

82 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sir Yangus 2020.11.15. 16:34:39

Tibor, ez k*rva jó lett, btw olvasói posztot most hová lehet küldeni? Mert a gmailesről automatikus válasz jön vissza.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.11.16. 06:39:21

éljen a bolsevik forradalom.

hátsó szándék 2020.11.16. 08:54:59

Alapból egy cinikus fasz vagy, Tibi, de ez most betalált. Kicsit Fight club utánérzés, de jó.

ElodNemeth 2020.11.16. 10:45:30

hubazmeg ez milyen igaz, nagyon jó írás.

octy 2020.11.16. 10:51:40

A legszomorúbb:

"És igen, erőfeszítéseidet siker koronázza: megkapod a nőt, aki aztán úgyis csak basztatni fog, hogy túl sokat dolgozol, leépíti a barátaidat, a családodat, leépít téged teljesen, hogy aztán bosszúból lelépjen az első egységsugarú kidobó-zenésszel, hogy aztán fizethess nekik az örök életedre túszként megtartott gyerekeidért. Legalább tényleg kurváztál vagy félrekúrtál volna."

Galerida 2020.11.16. 11:17:44

Erre a kategóriára építette Gyurcsányné a stratégiáját!
Nagy szellemek, ha találkoznak...

szeme közé, laposan! 2020.11.16. 11:20:19

Jó, hát aki ilyen blogot ír, az meg is érdemli!

Flowey 2020.11.16. 11:32:59

Erre mondta anyám mindig: "Minél nagyobb medencéje van valakinek (a kertjében), annál kevesebb ideje lesz fürdeni benne". És valóban.

Legjobb azoknak akik a hobbijukból élnek, vagy valami laza-de-egész-jó-fizetésű munkájuk van. Esetleg pénzügyileg függetlenek a világtól. De ezek alapvetően ritkák, talán 2-3 ilyen embert ismerek.

midnight coder 2020.11.16. 11:52:21

Ezzel csak az a baj, hogy a létező kommunizmus nagyon nem erről szólt, hanem arról, hogy a napi 8 óra gürc után jön a GMK. És ezzel esetleg összhozhattál az egy 65 négyzetméteres lyuk egy panelben, előtte egy Trabanttal. És ez volt a legvidámabb barakk, ami már a bolgároktól nézve is kb. olyan életszínvonalat jelentett, mint amikor mi átruccantunk a Bécsi út túloldalára.

Ma pedig vidáman ülhetsz a kis lakóparki lakásodban, de a kajáért fizetni kell, és előbb-utóbb jön a többi számla is. És az eb sem fizeti ki ezeket helyetted.

Ami pedig a pozíciókat illeti, elég naiv elképzelés. Próbálj egyszer egy saját céget üzemeltetni, és hamar rájössz majd, hogy bizony a termelésen és a bérszámfejtésen kívül is van sok-sok olyan teendő, amit ha nem végzel el (rendesen) akkor fel fog kopni az állad. Pl. hiába van tök fasza terméked, ha nem tudod eladni akkor kurvára nem lesz belőle egy vasad sem. Aztán, ha eladtad, akkor is lesz neki utóélete, azaz kell valamiféle garancia, support, stb. És ezek csak az egyszerűbb dolgok.

ulpius66 2020.11.16. 12:04:07

Hogyan lettem kommunista ------- valószínűleg úgy, hogy elment az a maradék eszed is!

ulpius66 2020.11.16. 12:07:01

Egyebekben meg javaslom, költözz Észak-Koreába!!!

ott elég sok hozzád hasonló kommunista él!
(ott legalább egymás közt lehettek, és nem itt pusztítod a levegőt........)

Sir Gombóc 2020.11.16. 12:50:18

@midnight coder: kevered a szezont a fazonnal. A "létező" kommunizmusnak semmi köze a kommunizmus elméletëhez, az már az egyes emberek által torzult dolog. De valójában Magyarországon semmilyen formában nem volt kommunizmus, csak egy torzult valami, amit szocializmusnak neveztek.

nemecsekerno_007 2020.11.16. 13:34:31

@Sir Gombóc: Jaja, az ellenzéknek már többször sikerült legyőznie Orbánt. Elméletileg :)))))

2020.11.16. 14:03:01

@Sir Gombóc: "A "létező" kommunizmusnak semmi köze a kommunizmus elméletëhez" ja, tényleg! A létezett nácizmusnak se volt semmi köze a nácizmus elméletéhez. A kapitalizmusnak sincs köze a kapitalizmus elméletéhez. Tovább is van, mondjam még?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.11.16. 14:38:38

Ez már annyira jó, hogy igaz!

cardiobascuralis 2020.11.16. 14:42:03

@Törpe minoritáska:
Ha csak hülyeségeket tudsz mondani, mint most, akkor inkább hagyd a picsába.

torró 2020.11.16. 15:32:58

Értem én a nyűgöt:DDDD. Az a helyzet, hogy ismerek pár embert, akiről nem tudjuk miből, de így él. Persze kurva szép lenne, ha valaki ezt úgy megadná nekünk, minden gürcölés nélkül, de hát ilyen nem volt, és nem is lesz! Én 73 elmúltam, de szinte mindennap dolgozom (vízvezeték szerelő), igen tudom most mindenki legyint. Azonban az a helyzet, hogy nincs utánpótlás. Pedig nem kell megszakadni. És bármire tudok időt szakítani, mert megvárnak! És nem kell kommunistának lenni, csak jó szakinak, és vidámnak!

ulpius66 2020.11.16. 15:48:36

@hunyadi_janos_111:

Kedves Brendel Matyi!

Egyetértek veled.......

PUSZTULJANAK A KOMMUNISTÁK!!!!!!!!
(Modor Tibivel az élen...........)

ulpius66 2020.11.16. 15:51:48

@semmi hatalmat senkinek:

MINDEN HATALMAT SENKINEK!

Ezt az ócska hazugságot a komcsik terjesztik, mert nem tetszik nekik, amit a Nobel díja Szolzsenyicin írt róluk!!!!!!!!!!!!!
(persze az ilyen barmok, mint te is vagy, beveszed ezt az olcsó kommunista szöveget....)

ulpius66 2020.11.16. 15:54:28

Jól jegyezze meg mindenki!!!!!!!!!
(mondhatnám: Nota bene!)

Alekszandr Iszajevics Szolzsenyicin írja a kommunistákról:
“A kommunistánál kártékonyabb és veszélyesebb embertípust még nem produkált a történelem. Cinizmusuk, szemtelenségük, hataloméhségük, gátlástalanságuk, rombolási hajlamuk, kultúra- és szellemellenességük elképzelhetetlen minden más, normális, azaz nem kommunista ember számára. A kommunista nem ismeri a szégyent, az emberi méltóságot, és fogalma sincs arról, amit a keresztény etika így nevez: lelkiismeret. A kommunista eltorzult lélek! Egészséges szellemű európai ember nem lehet kommunista! Nincs olyan vastag bőrt igénylő hazugság, amit egy kommunista szemrebbenés nélkül ki ne mondana, ha azt a mozgalom érdeke vagy az elvtársak személyes boldogulása így kívánja.”

midnight coder 2020.11.16. 16:02:37

@cardiobascuralis: "A szocializmusban Magyarországon jól meg lehetett élni 8 órás munkából"

Ja. Ha mondjuk párttitkár elvárs voltál akkor igen. De amikor kezdő programozóként a 2000 forintos fizud fele elment albérletre akkor semmivel nem voltál jobb helyzetben, mint ma a teszkós árufeltöltő.

Én éltem abban a korban, láttam hogy a rokonság hogy építi fel kalákában a házait vidéken, ahogy próbál háztájival, GMK-val egyről a kettőre jutni, hogy csempészi be a Bécsi út túloldaláról a cuccokat ha normális minőségű terméket akar. Pedig az amit akkor onnan behozott a nép, akkor és ott kb. a kínai piac szintje volt.

" és nem volt a fél ország a másik félnek az ellensége, mint most"
Ja, mert akkortájt őszintén beszélni csak szűk családi körben lehetett. Gyerekként az első komolyabb dolog amit megtanultam, hogy mi az amiről nem szabad beszélni mások előtt...

GöTi 2020.11.16. 16:09:00

@cardiobascuralis: "a Kádár-kormányból senki nem lett milliárdos"
Dereng nekem bizonyos Kapolyi et. meg a Szovjet államadósság magyarország felé...

Alick 2020.11.16. 17:56:06

"8 órás munka egy szint fölött már nem létezik"

A Kádár-rendszerben a 8 óra (sokszor ellazsált) munka után jött a GMK-zás a megélhetés biztosítására.

Az "önkéntes" kommunista szombatokról, munkatáborokról nem is beszélve.

"Az igazság az, hogy munkanélkülinek lenni kibaszottul jó dolog"

A Kádár-rendszerben ezért KMK, börtön járt.

Nem azt mondom,. hogy a Kádár-korszak rettenetes volt... de a nosztalgiázást túlzásnak tartom, ráadásul abban az időszakban is ment rendesen a munkamánia.

tatárfejű kutya 2020.11.16. 18:02:59

Ez betalált nálam...rólam szól!

tatárfejű kutya 2020.11.16. 18:09:14

@midnight coder: de éppen ez az írás lényege...mind arra a rinyálásra, amit te felsoroltál mondja azt Tibi, hogy kössz, nem! Kapjátok be! Nem jött át az írás mondandója úgy látom.

chrisred 2020.11.16. 18:15:12

@ulpius66: Szerintem itt a politikusokról van szó.

Örömhernyó 2020.11.16. 18:31:01

@Törpe minoritáska: A kapitalizmus elmélete a szabad versenyt hirdeti. Ez a mese, pont annyira van köze a valósághoz, mint a kommunizmus elméletének. Sehol a világon nincs teljesen szabad verseny. Vagy monopóliumok vannak (állami vagy természetes), esetlef oligopol piac, de onnan is kirekesztik az új szereplőket.

Új szereplők piacra lépése ritka. Kiskapuk kihasználásával lehet már csak időlegesen sikeres céget alapítani. Vagy meg kell váni a következő válságot és a megszűnő cégek helyébe lépni.

Eleve a kapitalista közgazdászok mindig úgy fogalmaznak, hogy ideális esetben a piac ezt meg azt csinálja... Tehát egy soha nem létező ideális esetből indulnak ki. Aminek rendszerkénti megvalósulása pont annyira valószínű, ming a kommunizmusé. Majd a piac megoldja... Én is voltam libertariánus meggyőződésű, szimpatizáltam az anarchokapitalizmussal pár éve, papíron jól is néz ki, csak mégse működik sehol. Lehet álmodozni az állam megszűnéséről anarchokapitalistaként, hogy majd a szabad piac szabályoz mindent. Mert ugye az állam csúnya, gonosz és agresszív, rátelepszik a piacokra, nem érvényesül a piacon a non-aggression principle. Az adózás maga az erőszak, lopás, rablás. Aztán a valóság meg inkább az hogy az államra telepednek rá a nagy cégek, dróton rángatják a törvényhozókat. És nekik érdekük fenntartani az államot és megszállni azt. Sőt, a nagy techcégek elkezdenek kvázi államként viselkedni a saját területükön (leszedik a sápot, kvázi adóztatnak, egyoldalúan szabnak viselkedési szabályokat a fogyasztóik felé stb.).

A kommunizmus meg a kapitalizmus sem működött soha papírforma szerint.

@midnight coder: Nem akarom védeni a magyarországi szocializmust, de annak idején a többség örült a panellakásnak, mint majom a farkának. Mert mi volt előtte? Társbérlet valami gangos házban, szuterénben, leválasztott cselédszobában. Még korábban emg mi volt? Háziúr, emelkedő lakbér stb.
Az én családom csak 53 m²-t tudott összehozni, szövetkezeti lakás, nem később elkótyavetyélt tanácsi, hanem minden forintját kifizettük.
A mai lakóparkok olyan minőségben épülnek, hogy ahhoz képest egy felújított, szigetelt, új nyílászárós panellakás főnyereménynek számít.

A poszt kolosszális, mint mindig. Telitalálat.
De azt látni kell, hogy a színtiszta kapitalizmus ugyanolyan embertelen, mint a színtiszta kommunizmus. Ami működik (egyelőre, míg Kína le nem nyúl minden iparágat), az a nyugati-európai szociális piacgazdaság. Ahol a piac nem l'art pour l'art létezi, hanem az emberek, fogyasztók hasznát nézik (mert az állam őrködik ennek érdekében).

midnight coder 2020.11.16. 19:20:00

@tatárfejű kutya: Átjött, csak ettől még hülyeséget beszél. Ha mondjuk ehelyett azt mondja, hogy eladom a pesti lakást, leköltözök egy tanyára, megtermelem amit eszek, és szarok a világra már kicsit reálisabb, csak hát azért közelről az sem annyira nagyon vonzó, ráadásul ahhoz is érteni kell.

semmi hatalmat senkinek 2020.11.16. 19:23:10

@ulpius66: A hazugság ismételgetve is hazugság marad.

midnight coder 2020.11.16. 19:24:59

@Örömhernyó: "Mert mi volt előtte? Társbérlet valami gangos házban, szuterénben, leválasztott cselédszobában."

Azért azok a gangos házak fénykorukban klasszisokkal jobbak voltak mint a panelek. Én úgy 10 évig laktam panelban, azért annak is megvannak az árnyoldalai, Pl. két emelettel lejjebb is hallod, ha a fölötted lévő második szomszéd nemi életet él. A falfúrást pedig 8 emelettel feletted is prímán hallod. Valaki pedig mindig fúrja a falat.
Ezzel szemben egy ilyen régi bérházban kb. síri csend volt. Igen, bérelték, de ha megnézed, a roppant irigyelt Nyugat-Európában az átlagpolgár ma is ezt teszi.

Az átlag panel pedig nem felújított ma sem. És a felújitása lakásonként már vagy 8 éve is úgy 4 millióból jött ki (legalábbis a mi házunknál ennyi volt a nagyobb típusú lakásokra). Ezt pedig a lakóközösség elég nehezen szavazza meg.

bontottcsirke 2020.11.16. 19:43:27

Bárcsak rólam szólna,.....na megyek vissza dolgozni

házsárt 2020.11.16. 20:28:59

@Ki osztja itt az igét?: Szolzsenyicin ezt igazán zseniálisan fogalmazta meg, a kommunista szinte bármivel behelyettesíthető. :)

ulpius66 2020.11.16. 20:36:38

@házsárt:

Igazad van!

Ha Szolzsenyicin ma élne, akkor a kommunista helyébe a LIBERÁLIS-t írná!

így tényleg sokkal aktuálisabb lenne a mondása!
(bár mindannyian jól tuggyuk: kommunista = liberális......)

tatárfejű kutya 2020.11.16. 20:43:32

@midnight coder:

"de ha megnézed, a roppant irigyelt Nyugat-Európában az átlagpolgár ma is ezt teszi."

Én személy szerint akkor ábrándultam ki a "nyugat európai életstílusból",amikor volt szerencsém egy dél-németországi bajor faluban és 2 nagyvárosban élni néhány hónapot.
A bajor faluban a kertekbe benézve sehol se láttam, hogy valakinek lett volna egy gyümölcsfája vagy egy veteményes kertje...mindenütt kertitörpék, díszfák stb...gyakorlatilag a falusiak is kertvárosi életet éltek. Aztán a nagyvárosokban élve eltűnődtem, hogy az átlag német kb 60-70 nm-es bárleményekben lakik, sivár környezettel körülötte, légszennyezettségben, zajban.
Akkor döbbentem rá, hogy mi csóró kelet-európaiak évtizedek óta ez után sírunk, ami gyakorlatilag egy sivár jólét, bezárva bérleményekbe stb és köze nincs a Guldenburgok vagy a Brinkmannok világához, amit mi itt elképzetünk a 90-es években a nyugatról.

arthurthedent 2020.11.16. 21:17:35

"Elnézést kérek minden követelőző, munkakerülő kommunistától: valóban tényleg csodálatos eszme, és tényleg az emberek rontották el."

Aha, csodálatos. Kínától, vietnámon keresztül oroszországig bárhol megpróbálták mindenhol sírás-rívás meg halottak tömege lett belőle. Milliók és milliók haltak meg, nyomorogtak, kubában, koreában, mindenütt.

Erre most azzal jönni, hogy "amúgy jó ötlet volt csak nem sikerült" döbbenetesen gyenge kifogás.

arthurthedent 2020.11.16. 21:19:49

"Nem kérek sokat, csak ennyi alapjövedelmet, a többit megoldom én, és cserébe nem verem szét a városotokat, nem gyújtom rád a házadat sem"

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”

― Margaret Thatcher

Sir Gombóc 2020.11.16. 21:22:12

@ulpius66: simán beilleszthető a szövegbe a kommunista helyett az Orbán hívő is..

Sir Gombóc 2020.11.16. 21:24:33

@arthurthedent: az eszme nem számolt az emberi természettel..

chrisred 2020.11.16. 21:32:58

@arthurthedent: Maggie alatt viszont az emberek futottak ki a pénzükből, például, ha balszerencséjükre bányászok voltak.

Szigi. · http://depechemode.blog.hu 2020.11.16. 22:36:37

mi az, Tibi, kirúgtak a Bitumextől? :(

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.17. 06:15:22

@Sir Gombóc:

Mítosz. A létező kommunizmus az elmáleti kommunizmuson alapszik.

Lenin és Sztálin megvalósították Marx elképzeléseit.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.17. 06:20:55

@arthurthedent:

Az a baj ezzel a jól hangzó mondással, hogy szimplán nem igaz. Ugyanis a "mások pénze" meghatározásától függ minden.

arthurthedent 2020.11.17. 08:05:04

@b.feher: "Annyira ciki, hogy 12 év után is vannak, akik 1. nem ismerik a modorost 2. képesek félreérteni egy ironikus posztot és halál komolyan beleszállni a szerzőbe."

Annyira ciki, hogy 12 év után is komolyan veszik az emberek a hozzászólásokat és képesek beleszállni a hozzászólókba. :D

arthurthedent 2020.11.17. 08:08:42

@MAXVAL birсaman közíró: "Ez így igaz. Thatcher demagóg barom volt."

Te is az vagy, ennek ellenére én minden egyes kijelentésedet egyenként megfontolom és nem feltételezem róluk, hogy baromságok, csak azért, mert te mondod őket. Pedig egyszerűbb lenne.

"Az a baj ezzel a jól hangzó mondással, hogy szimplán nem igaz. Ugyanis a "mások pénze" meghatározásától függ minden."

A valóságban ez persze úgy történt, hogy minden egyes szocialista rendszer eddig minden egyes alkalommal, minden országban, minden kontinensen kifogyott a mások pénzéből. Mindig.

Attól függetlenül, hogy hogyan határozzuk meg a mások pénzét.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.17. 08:11:22

@arthurthedent:

A thatcheri gondolat alapja az, hogy a tőkés valamilyen csodás módon képes milliérdossá lenne, saját szorgalmából, majd ezt a csúnya rossz lista emberek el akarják lopni tőle. Ez pedig marhaság.

arthurthedent 2020.11.17. 08:16:15

@Sir Gombóc: "az eszme nem számolt az emberi természettel.."

A Marxista elképzelés néhány fontos pillérre, tényállításra alapult, ezekből vont le következtetéseket. Ilyenek:
- Munkaérték elmélet.
- Ősközösség.
- Az osztályharc elkerülhetetlen fokozódása.

És még pár ilyen. Ezekről mind, egytől-egyig kiderült, hogy nem igazak. Már Marx idejében is tudni lehetett, hogy nem igazak.

Szóval nem, nem csak az "emberi természettel" nem számolt. Marx egészen konkrátan azt mondta az őt bíráló közgazdászoknak, szociológusoknak, filozófusoknak, hogy az ő tanaiba hinni kell, csak úgy lehet megérteni őket. Hát ennyi. Marx hívő volt, a követői hívők voltak, a valóság nem érdekelte őket, bukott is az egész.

arthurthedent 2020.11.17. 08:19:48

@MAXVAL birсaman közíró: "A thatcheri gondolat alapja az, hogy a tőkés valamilyen csodás módon képes milliérdossá lenne, saját szorgalmából, majd ezt a csúnya rossz lista emberek el akarják lopni tőle. Ez pedig marhaság."

Ez meg hogy a fenébe jön ide? Azért omlottak össze a szocialista rendszerek, mert kifogytak a más pénzéből? Azért. Volt olyan szocialista rendszer, ami nem fogyott ki a mások pénzéből? Nem volt.

Akkor meg ne erőlködj.

arthurthedent 2020.11.17. 08:23:59

"és cserébe nem verem szét a városotokat, nem gyújtom rád a házadat sem"

Namost itt van a másik nagy tévedés. Szerintem te azért nem gyújtod rám a házat, mert nem akarod, hogy valamelyik háztulajdonos véletlenül arcon lőjön sörétes puskával. Vagy mondjuk a rendőrök kiverjék az összes fogadat a rabtársak pedig meglássák benned az igazi szerelmet.

Ha rendszeres fizetést akarsz, akkor valami olyat kell csinálnod, amiért még nem élveztél ilyen előnyöket. ;)

Andy73 2020.11.17. 09:47:32

@b.feher: íigen, nyilván csak viccel a blogger. Ha komoly lenne, akkor éppen három hónapig "élvezhetné" itthon a munkanélküliséget, és már ketyegne az órája. Utána jöhet a közmunka és a tartalékok felélése. Merthogy sem közmunkásként nem 1-2 millát kapna, abból kajára és rezsire sem nagyon futná, főleg internet előfizetéssel.

Egyébként tényleg nagyon szerény, ha kertes ház helyett beéri a lakóparki lakással és teremgarázzsal, no meg gondolom egy jó kocsival hozzá. A gond az, hogy ezt még a kádári kommunizmusban sem adták ingyen, még a panellakásért is gürcölni kellett, esetleg kedvezményes OTP-hitelt kaphattál rá, amit szintén törleszteni kellett valamiből.

Arra jó a szöveg, hogy a kommunizmusról vitázzanak itt a ráérő emberek. A Rákosi-féle diktatúrára már úgy sem emlékszik senki, de a Kádár-kor végére is csak az idősebb vagy középkorú kommentelők. Az a rendszer lehet, hogy viszonylag puha diktatúra volt, de akkor is diktatúra, amely politikailag és gazdaságilag is megbukott.

Göntér László 2020.11.17. 10:00:39

Szerintem a kommunista a túlvilágban nem hisz, de nem zavarja az sem, ha mások hisznek. Harcossá akkor válik, ha valaki, a túlvilág létezésében való hitre akarja rávenni. Ha valaki a cikkben szereplő életvitelt kedveli az éljen úgy. Azt hiszem. hogy a kommunisták nem ilyenek.

Andy73 2020.11.17. 10:03:40

"Életcélom: megteremteni és fenntartani egy olyan egzisztenciát, hogy a gyerekem is bármikor nyugodt szívvel elmehessen szociológusnak vagy szellemi szabadfoglalkozásúnak."

Ez is egy jó poén: szellemi szabadfoglalkozásúnak lenni a kommunizmusban.

cavalry 2020.11.17. 10:21:17

Feltaláltad a taoizmust. Egyébként felesleges a siránkozás, az emberek 94%-a nem kreatív, ezért csak irányított munkavégzésre alkalmas, aminek a vállalkozó (állam vagy vállalkozás mindegy) a körülményektől függően látja a hasznát, ezért dolgozhatsz bármennyit az eredmény kétséges.

Van megoldás, legyél kreatív és a találmányaid után kapsz jogdíjat elvileg (ha el nem lopják).
Az ember mint lény legnagyobb bűne az, hogy a kreatív elméket is ki akarja kollektíven zsákmányolni, aminek az lesz a vége mindig, hogy az elme elmegy és vesz magának egy kis birtokot, majd ott nézegeti a békákat és sétáltatja a kutyáját.

A szellemi alkotások hasznát minden oldalról szeretnék elvenni (adók, jogdíjak, jogvédelem, stb. ). 100000 emberből jó ha van egy fő aki feltalálja a kereket, és ha ő nincs még mindig hátizsákban hordanád a földet taslicska helyett. Az ember egy hülye lény, megérdemli hogy kipusztuljon a picsába.

Csak egy példa: Egy nagy bankban 30 ember dolgozik 24 órában , és meg vannak szívatva rendesen mint a Gulág munkatáborban. Mindegy mit csinálnak nem az az érdekes. Kaptak egy javaslatot, aminek a felhasználásával 3 ember is kiválóan, a mostani hatékonyságának százszorosával tudnák a bank feladatainak erre vonatkozó részét ellátni.

A főosztályvezető erre azt mondta hogy ez nem jó, mert akkor neki nem lesz főosztálya, és kitalált egy csomó mindent amivel kivédte az alkalmazás bevezetését. A kár most is óriási nemzetközi szinten is, de nem lépnek sehol egy bankban sem, mert mi van ha kiderül, hogy amit csinálnak az szar.
Megrendülne az ügyfelek bizalma.:)

erol 2020.11.17. 12:39:11

@arthurthedent: De kik azok a mások, akik közömbösen nézik, hogy kifogynak a pénzükből a komcsik? Ufók? Egy titkos földalatti társaság? Vagy kik ?

arthurthedent 2020.11.17. 12:50:42

@erol: Miből gondolod, hogy bárki is közömbösen néz bárki mást?

Cpt. Flint 2020.11.17. 15:35:07

de rég jártam már erre... nem lett jobb.

Örömhernyó 2020.11.18. 02:45:48

@midnight coder: A régi gangos bérházakban a bérlők a városi társadalom felső 10-20%-ából kerültek ki. Szép nagy polgári lakások, mint nevükben benne van, a polgárságnak készültek (orvos, tisztviselő, ügyvéd, üzlettulajdonos vállalkozó, mérnök). A lakosság nagy része legfeljebb cselédként, mosónőként járhatott ott. Írom ezt úgy, hogy az őseim értelmiségiek, polgárok voltak, hivatalnokok, jogászok, tanárok. De a lakosság többsége nyomorgott.
Egy régi polgári lakásból a komcsik csináltak kettőt vagy hármat, meg leválasztották a cselédszobát is külön kis lakásnak. Ami az eredeti tulajdonossal szemben kibaszás volt, de jól mutatja, mekkora lakások voltak akkoriban.
Egy idős ismerősöm egy ilyen leválasztott részből kialakított lakásban élt Budán (Frankel Leó utca). Még úgy is hatalmas volt, de kifűthetetlen, hideg, felújításra esély se volt.
Az átlagember nem élhetett szép budapesti vagy vidéki gangos házban.

A panel teljesen más, praktikus kis lakások, amik pont azért épültek, mert semmi más esély nem volt a lakáshelyzet megoldására még a polgári lakások felosztásával se.
Amiatt panaszkodni, hogy a panel nem olyan, mint a polgári lakás olyan, mint amiatt panaszkodni, hogy a Wartburg nem olyan, mint a két világháború közt készült FIAT 70 gépkocsi. Amikor milliókat kellett ellátni lakással, akkor jól jöttek a panelok. Ahol én éltem Magyarországon, ott a panelok nagy része mára fel lett újítva, a végére még a legc!gányosabb, prolibb tanácsi lakásokból lett társasházakban is. Amúgy meg a régi polgári házak felújítása sem éppen gyors folyamat, mintha az ott élő régi lakókat nem vetné fel a pénz. Pont, mint a panelokban lakókat.

A lényeg, hogy a magyar és más kelet-európai népeknél nagyon nagy arányú a a lakástulajdon. Erről a korábban irigyelt nyugati polgár csak álmodhat. Persze lehet mondani, hogy ők mobilisabbak, oda költöznek, ahova akarnak, ez fiatalon vicces is, de nyugdíj felé közeledve elkezd kellemetlenné válni az érzés, hogy 40 évet ledolgozott az ember és a háziúr zsebét tömte, annak lett új autója, lakása a pénzéből.

Ázsiában élek, az itteni párom el van ájulva Magyarországtól, hogy nekem ott lakásom van (itt már rég megfizethetetlenek az ingatlanok az átlagember számára), pláne hogy a magyarországi lakásomat kiadom, jövedelmem van belőle. És ami a poén, hogy bár a magyarországi lakásom az itteniekhez képest nem túl értékes, de a bétleti díj, amit be tudok szedni, nem arányisan kevesebb, mint az itteni méregdrága lakások bérleti díjai. Szóval a magyar lakásom ér hatodannyit, mint egy itteni lakás, de mondjum harmadannyiért vagy felért ki tudom adni, mint amennyiért itt kiadnak egy hasonló méretű, de műszakilag rosszabb megoldású itteni lakást. Mindezt úgy, hogy Magyarországon a bérleti piac még mindig nem túl nagy, hisz sokan tulajdonosok, ők nem bérelnek.
Tudom, magyar bérből élőknek nehéz elhinni, de a magyar lakáshelyzet még mindig sokkal jobb (a szocialista örökségnek köszönhetően), mint máshol (Ny-Európa, Kelet-Ázsia).
Ja és a megtakarított pénzemből nem itt a fancy, hi-tech Kelet-Ázsiában fogok lakást venni befektetésként, hanem Magyarországon. Mert Magyarországon még megéri (bár már nem annyira, mint mondjuk 10 éve).

@tatárfejű kutya: A nyugati ember valójában egy életen át fizeti a lakbért, ezzel a mesésnek tűnő fizetése megy a bérbeadó zsebébe. Én is kiadok lakást Magyarországon, én is bérbeadó vagyok otthon. Itt Ázsiában meg bérlő. Azt hiszem nem kell részleteznem melyik a kellemesebb pozíció. Még úgy is, hogy én itt kifejezetten olcsón bérelek egy nem túl szép, nem túl modern lakást egy nagyon szép, felkapott, közlekedési szempontból kiváló környéken. Eleve, hogy itt van zöldterület a közvetlen közelben, az egy hatalmas dolog. Magyarországon meg minden panellakótelep parkokat vesz körbe (legalábbis ahol felnőttem, én éltem).

Örömhernyó 2020.11.18. 05:08:16

@arthurthedent: A marxizmus történelemszemlélete nagyon fontos újítás, de a gazdaságelméleti része egy hülyeség volt, de annyi haszna volt annak, hogy az oroszoknál győztek a bolsevikok, hogy a nyugati burzsoázia befosott kicsit, hogy náluk is jöhet a forradalom, szovjet rendszer, ezért a második világháború után a konjunktúra idején juttatak a proliknak is a jólétből. Persze ennek árát a gyarmatok fizették.
Aztán ennek a félelem szülte borzsoá-proletár kiegyezésnek vége szakadt nyugaton a Szovjetunió bukásával, mert onnantól nem volt mitől félni, a világforradalom elmaradt.
Akkor szépen elkezdték a nyugati prolik munkáját Ázsiába, Latin-Amerikába kiszervezni. És a nyugati munkások élete egyre nehezebbé vált.

A kelet-európaiak sorsa attól függött országonként, hogy sikerült-e megvédeniük a munkásaikat, iparukat az idegenszívű karvalytőkétől. Szlovéniában, Csehországban ez sikerült, nem engedték a rablóprivatizációt, ezért ma ők élnek a legjobban a volt szovjet blokkból.

Örömhernyó 2020.11.18. 07:33:06

@tatárfejű kutya: A nyugati falvak valójában kisvárosok a funkciójukat tekintve, nem mezőgazdasagi népesség él ott közel a földjéhez, hanem ipari, szolgáltató szektorokban dolgozó emberek, akiknek semmi köze az agrár ágazathoz. A gyümölcsfák meg elég sok törődést, szakértelmet igényelnek, ami már rég nincs meg a nyugati átlagembernél, a veteményest kapálni, gyomlálni, locsolni meg nincs idő, mert dolgoznak, a szabadidejüket pedig a pénzfeleslegük költésével töltik, szabadidősportok, hobbik, internet, videojátékok.
Ehhez képest a faluról származó, de orvosként nyugdíjba vonult rokonom veteményest tart fenn, gyümölcsfákat gondoz Budapest melletti településen a kertes házuk körül. Igaz, a gyümölcsfákat a házzal kapták, maguktól már biztos nem ültettek volna új csemetéket. 70 évesen már nem magának ültet az ember fát, hanem az unokáinak, mert már nem fogja megérni a hasznát. És persze csak nyugdíjasként csinálja ezt, hobbiból, amíg dolgozott, addig Budapest belső kerületeiben éltek és nem volt idejük ilyesmire.
Mindennek megvan a maga mérethazdaságossági vetülete, milyen volumenben érdemes termelni. Aki mondjuk keres 15-20 eurót óranként, annak már lehet, hogy nem éri meg kapálgatni a kertben, megjavítani levált talpú cipőt, csak megveszi a répát a boltban, megveszi az új cipőt stb.
Aki meg minimálbért keres, annak nincs szabadideje, energiája a kertben kapálgatni.
És persze sok helyen gáz a földet túrni. Még a fehér társadalmakban van egy becsülete a tisztes paraszti munkának, a farmer egy szorgalmas, életrevaló, egyenes, ügyes emberként jelenik meg az emberek fejében, a vidéki életnpedig idilli, természetes, kívánatos, addig mondjuk itt Ázsiában hihetetlen módon lenéznek minden kétkezi, pláne a mezőgazdasági munkát, a vidéki életet pedig az elmaradottsággal, nyomorral kapcsolják össze.

0dzsud0 2020.11.18. 11:18:28

Akik esetleg komolyan kommentelnek, vegyék figyelembe, hogy ez a modoros blog! Esetleg nézzetek vissza régebbi postokat, és minden világossá válik. :)

erol 2020.11.18. 12:56:03

@arthurthedent: Oké, nem nézi közömbösen. De ki?

arthurthedent 2020.11.18. 13:43:29

@erol: "Oké, nem nézi közömbösen. De ki?"

Yossarian zavartan körülnézet...
- Khm, mindenki nem nézi közömbösen -- nyögte ki.

Hauptrichter2 2020.11.23. 22:17:40

Nekem összességében tetszett a poszt, poénos volt, köszönöm.

cardiobascuralis 2020.11.27. 17:09:49

@Törpe minoritáska:
Nem, csak a hozzád hasonló agyatlan, hazudozó náci faszkalapok járnának jobban.

cardiobascuralis 2020.11.27. 17:56:54

@midnight coder:
Nem, egy átlag munkás jól élt. Soha nem épült annyi ház vidéken, mint akkor.
Szóval majd ha elvégzed az általános iskolát, és lesz annyi eszed, hogy nemcsak az 1990 óta írt propagandát leszel képes elolvasni, akkor talán felfogod.
Bár elég reménytelennek tűnik, hogy bármikor lesz annyi eszed.

"mert akkortájt őszintén beszélni csak szűk családi körben lehetett"
Pont hogy nem.
Arról meg, hogy apádtól kezdve az egész családod paranoiás volt, és téged is annak neveltek, nem a rendszer tehet, hanem a szar genetikátok.

"Azért azok a gangos házak fénykorukban klasszisokkal jobbak voltak mint a panelek."
Ja, sokkal. Fürdőszoba nuku, közös budi a folyosó végén vagy az udvaron. Mennyivel jobb volt már, mint az összkomfortos panelek...

"A falfúrást pedig 8 emelettel feletted is prímán hallod."
Ahogy a gangos házakban is, de még a 100+ éves budai társasházakban is. Éltem ilyenben is jó pár évig. A belső udvar meg olyan remek akusztikus erősítő, hogy tisztán hallod a (legfelső szint, ez lehet 4.-5. emelet - magasságra kb. mint a 8. a panelekben, ezt a nagy teret ugye be is kell télen fűteni), mit beszélnek lent.

Egy átlag panel felújítása max. úgy 4 millió, hogy a külső falak kivételével minden lecserélsz, belül a teljes vezetékezést (víz, villany, gáz, szennyvíz) is beleértve, meg kurva drága burkolatot veszel. Tudom újítottam/újíttattam fel 2 lakást az elmúlt 10 évben.

Te tényleg csak hülyeséget bírsz írni, fidesznácikám?

@GöTi:
Kapolyi a rendszerváltás UTÁN lett milliárdos, ahogy a gazdád is, az O1Gecigány, akinek derékig van a seggében a fejed.
Jó étvágyat a cigányszarhoz!

@Alick:
Munkatábor Kádár idejében, Magyarországon?
Ezt hol a faszban hallottad?

@ulpius66:
Nem, akkor a kommunista helyébe fidesznácit írna. Amilyen te is vagy.

@arthurthedent:
Az eszme ideális emberekre íródott.
Ha Sztálin szerinted a volt, akkor veled lehet a baj. Nem kicsi.

"minden egyes szocialista rendszer eddig minden egyes alkalommal, minden országban, minden kontinensen kifogyott a mások pénzéből"
Akkor Amerikában biztos szocializmus van, mert kurvára el vannak adósodva (az állam), elég régóta mások pénzéből él. Nem kevésbé, mint a szocializmus, vagy hát... várjunk csak, csak nem Kína adja nekik a pénzt, azaz Kína adósai? Kínában milyen rendszer is van? Vagy Kína nem a Föld nevű bolygón található?

Vagy esetleg folyton csak alaptalan hülyeségeket irkálsz?

@MAXVAL birсaman közíró:
Hát nem. De a te mára elrohadt agyaddal ezt úgysem fogod fel.
Kár érted, régen egészen normálisakat is tudtál írni. De már vagy 15 éve elmúlt.

@Andy73:
"szellemi szabadfoglalkozásúnak lenni a kommunizmusban"
Pedig volt ilyen.

Egyébként ha Kádár rendszere diktatúra, akkor az O1Gecigányé is az. Sőt, a mostani kleptodiktatúra.
Kádáré annyiban jobb volt, hogy a pártvezetés nem lopta szét az országot pofátlanul, mint az O1Gecigány és bandája. Más különbség nincs, akkor is mindenhol pártember volt, most is.
Csak a mostaniak embertelen, gerinctelen gecik is, egytől egyig. Remélem, lógni fog mind.

@cavalry:
Na igen, Amerikában, ahol egyes társadalmak sokkal fejlettebb szinten álltak matekból (pl. jóval bonyolultabb és pontosabb naptárat készítettek), mint az akkori Európa és Ázsia, és ráadásul egy csomó helyen mindent kör alakú tárgyakra írtak, a kereket nem sikerült feltalálni.

@Tokijóji Józsi:
Írók, költők, zenészek szerinted 8 óra gyári meló (vagy matrózkodás) után alkottak?

@Örömhernyó:
"70 évesen már nem magának ültet az ember fát, hanem az unokáinak, mert már nem fogja megérni a hasznát."

Ma Magyarországon egy 75 éves ember még nem öreg, és egy nemesített gyümölcsfa pedig 5 év után már bőven terem.

"a fehér társadalmakban van egy becsülete a tisztes paraszti munkának"
Na igen, nézd meg Magyarországon a cigányok kertjeit. Tudod, mi terem bennük?
Parlagfű.
Pedig sok helyen az önkormányzat még vetőmagot is adna ingyen.
Amikor meg a polgármester kitalálja, hogy csak az kap segélyt, aki műveli a kertjét, de legalábbis rendben tartja a portáját, akkor felháborodik a sok liberális álszent, hogy de hát ezt meg hogy képzeli. Pedig annyival kevesebbet kéne lopniuk, amit megtermelnek maguknak. Tisztelet a kivételnek, mert vannak olyanok is.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.11.27. 19:41:15

@cardiobascuralis:

15 éve még liberális-konzervatív voltam, kb, az első Fidesz-kormány vonala. 12 éve elekezdtem szkatíni ezzel az eszmével.

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2022.02.06. 08:17:09

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Lenin és Sztálin megvalósították Marx elképzeléseit."

Ezek szerint se Marx-ról, se Lenin-ről. se Stalinról nem sokat tudsz.
De ezt már eddig is tudtuk, nem újdonság.

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2022.02.06. 08:28:05

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "A thatcheri gondolat alapja az, hogy a tőkés valamilyen csodás módon képes milliérdossá lenne, saját szorgalmából, majd ezt a csúnya rossz lista emberek el akarják lopni tőle. Ez pedig marhaság."

No végre valami, amivel egyet kell hogy értsek.

eMeL · http://emel.blog.hu/ 2022.02.06. 08:43:53

@Örömhernyó: Visszaadtad (valamennyire) az emberekbe vetett hitemet.
Kiegyensúlyozott és normális véleményeket olvastam tőled eddig.
Mert talán a legsúlyosabb hogy mára itt mo-on a végletekben gondolkodnak.
Talán egy példa. Aki olyat mer írni, hogy a liberális az kommunista vagy náci és minden rossznak az okozója.... hát kétségbe vonom az "itélőképességét" :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.02.06. 09:37:52

@eMeL:

Nem szabad egyetértened velem, mrt kizár akkor téged a ballibbant szalon.
süti beállítások módosítása