A Szellemi Szabadfoglalkozású

2010/04/21. - írta: Modor Tibi

A szellemi szabadfogalkozású végtelenül kreatív és tehetséges - egyben a társadalom áldozata, számkivetetettje is. Örök ígéret marad, és ezzel tisztában is van. Lehet ő zenész, író, költő, festő, szobrász, népművész, bármi. Mindegy.

Ő nem kurvult el: neki komoly elvei vannak. Nem haknizik, nem köt kompromisszumot soha. A művészet nem lehet üzlet. Ki csinált ipart a zenéből?

-Pirosom, láttam a festményeidet, lélegzetelállító mind, kurva nagy potenciált látok bennük. Lenne itt egy haverom: kocsmát nyit, és oda kéne valami dekoráció, van-e kedved esetleg hozzá? Megfizetné rendesen, kb. három nap lenne az egész.

-Nem, kocsmába nem. Falra nem festek amúgy sem. Megrendelésre meg pláne nem megy.

-De a múltkori zongoradarab, amit mutattál, a szerzeményed. A sikoltó Hold vagy melyik. Most indítunk egy új kampányt az O2-es mobilnetre, aztán szerintem az passzolna bele. Kicsit át kéne dolgozni - szerinted? Szólnék a Manhertz Ferinek az érdekedben, vevő a csiszolatlan gyémántokra. Mármint szigorúan átvitt értelemben.

-Rendes tőled, de a reklámzene az mindennek a legalja lenne. Ráadásul A sikoltó Hold az így kerek, ahogy van, nem akarom megerőszakolni.

Persze az elveknek komoly ára van: éppen annyit tud csak hónapról hónapra összeügyeskedni, amennyi a közvetlen létfenntartáshoz elegendő, vagy még annyit sem. Magántanítványokat fogad, szülőknél él, haverok cigijét szívja - ezeket össze tudja egyeztetni az értékrendjével. Ennyi azért jár neki kárpótlásképpen, ha már ekkora áldozata ő a társadalomnak.

Amúgy is versenyképtelen iskoláit, OKJ-s képzéseit képtelen elvégezni. Lehet, hogy valami szerencsének vagy ismerősnek köszönhetően akár még a Képzőre vagy a Konziba is felveszik, de gyorsan abbahagyja azt is.

-Művészetet tanulni, ilyenből diplomázni? Hagyjatok már. Annyi faszságot kértek ezek számon, olyan emberek oktattak ki, akiknek közük sincs a maradandó művészetekhez.

És tudod, hogy mennyi mindenből kellett volna még vizsgáznom? Pszichológia, geológia - hát bekaphatják. EU, Magyarország, 2010. Ennyit ér ma egy Képzőművészeti. Ha van csókod, esetleg zsé vagy meg homer is - befutsz. Ha nem, akkor lesheted.

Bliccel, az alkalmi pénzeket zsebbe kapja, TB-ellátásra utolsó nappalis képzésének félbehagyása óta nem jogosult - és persze mindenki tudja, hogy ha megéri, se kap majd nyugdíjat senki - akkor meg oly' mindegy. Minek fizessünk járulékot bárkinek.

Aktuális lakrészét (általában szoba a szülőknél vagy havernál) a káosz uralja. Rengeteg könyv: verseskötetek, spirituális művek, lejárt-fénymásolt efemeridák, szolár-képletek, kották, félkész rajzok, festmények, festékek, zsírkréták, grafitdarabok, füstölők, és tömény dohány- esetenként vadkenderszag. Hangszerek: legalább egy akusztikus gitár kötelező, de személytől függően lehet itt bármi a pianínótól kezdve a furulyáig vagy a citeráig bezárólag.

A Szellemi Szabad megjelenése művészies. Ha fiú, haja hosszú és göndör (könyvhaj, mikrofonfrizura vagy copf), ha lány, akkor leginkább rövid (tüsi) és mahagónivörösre, esetleg feketére festett - karja, teste tetovált. Kell nemtől függetlenül a kreatív, mélyreszántó gondolatokat még jobban kifejező cellulóz szemüvegkeret, a kötött sál, a batikolt póló, a bohém svejcisapka, a kordnadrág, a széttaposott tornacipő meg a blézer/zakó. Természetesen mindehhez kerékpár (általában parasztbicikli) - meggyőződése, hogy aki bringázik, az alapból úgy gondolkodik és ugyanarra a pártra szavaz, mint ő.

Ha (télen, rossz időben) tömegközlekedik, hatalmas, A2-es rajztartó mappáját mindenhova magával cipeli. Alkotni, olvasgatni szívesen ül be kávézókba, teaházakba, ahol egy kikért ital mellett órákig rajzolgat, beszélget, elmélkedik.

-A Nyugat korában micsoda pezsgő kávéházi élet lehetett itt Pesten... akkor még a művészek tényleg megtehették, hogy összegyűltek, eszmét cseréltek, zavartalanul alkottak. Sajnos ennek a világnak már vége. Kéne valami meló... vagy inkább mecénás.

A földön is szívesen üldögél jobb időben - legyen az koncerten vagy utcán. Tűnődik közben, elmélkedik zavaros szemeivel. Kifújja a füstöt. Sok-sok egyen-ember, és azt hiszik, hogy önállóan gondolkodó, szabad lények. De csak kibaszott suttyók vagytok, akárhogy is nézem... kis senki hangyák vagytok: dolgoztok magatokért, a látszat-boldogságért, a két éven belül amortizálódó anyagi javakért, a lapostévéért, az okostelefonért, josibarátért... hagyjátok csak magatokat kizsákmányolni, fejeteket önként rabigába hajtjátok - aztán majd hatvanévesen elgondolkoztok, hogy mitek van. Ki fog rátok emlékezni? Ennyi. És akkor én majd röhögök rajtatok, akárhol is legyek.

72 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cd-r 2010.04.21. 07:16:23

ezek még szarni is mappával járnak. :)

oldalazó gnóm 2010.04.21. 07:38:14

bicskanyitogatóságában a "hős harmincasok" szintjén van ez a típus is

esomedve 2010.04.21. 08:32:55

lehetnek modoros fotósok is, magamból kiindulva :D őket is sokszor nem érti a világ, és ők meg azt nem értik, hogy a bemozdult, életlen, összevissza formákkal-árnyakkal operáló műveiket miért nem képes befogadni a világ :D

lárvalányhaj 2010.04.21. 08:46:00

Ebből két fajta van: a középszerű-kitűnnivágyó-arcoskodó, meg a ténylegtehetséges, de a helyét nem találó, sodródó. Szerintem a poszt inkább az előbbi típust akarja körülírni. Az utóbbi is sok tekintetben emlékeztet a fönt körvonalazottra, de ennek a fajtának lényegesen kisebb az arca, sőt, inkább az önbizalomhiány jellemző rá. Azért az élhetetlenségfaktor itt is befigyel rendesen, de ez a típus akár fizikai és egyébmunkát is elvállal, hogy ne dobja föl a pacskert, azt meg nem tudom elképzelni, h lejmolná a cigarettát.
Végül van az a típus is, aki nem is alkot, csak a "bohém" életformát vette át, és azzal takaródzik, hogy művészlélek, pedig csak rohadtul lusta, vagy éppen csajozni akar.

purga · http://horrormirror.blog.hu 2010.04.21. 09:21:37

nagyon jó írás!
főleg pesten látni ilyeneket:)
@lárvalányhaj: utóbbi az "életművész", aki "élvezi az életet", ezek általában munkanélküli, szülők pénzén élő fiatalok, akiknek nincs "megfelelő" munkahely

Styxx 2010.04.21. 09:26:52

Olyan is van, hogy Megalkuvásmentes Művész+Manager szemlélet. Zéró bevételből is képes elvegetálni, kibulizott műteremlakás stb, de röpködnek a megálmodott milliók. A művészet XXI. századi, tömegtermeléssel operáló újraértelmezése. Nem ám, mint Andy Warholék, sztitanyomda, hanem Kínában készítik neki elő a hatalmas fotómontázsokat, ő a befejező munkafázist végzi el. Viszont, ha a párezer forintos mobilszámlára terelődik a téma, kínos csend. Nekem a képei nem igazán jönnek be, de nincs semmiféle képzőművészeti/műv. töris képzettségem, lehet, hogy igazi érték amit alkot. Az arcot egyébként bírom, töretlenül ötletel, jó a humora és impozáns az önbizalma.

2010.04.21. 09:28:50

Jó ez a suttyós rész, csak ugye a dolog majd a visszájára fordul, amikor nyivákol, hogy neki miért csak 20ezer nyugdíj jár.
Emlékezni meg arra fognak, akinek van gyerek meg unokája szerintem:) És akkor meg lehet a vállukat veregetni és mondani, hogy suttyó mi??:)

Lenry 2010.04.21. 09:40:55

az utolsó mondatról ez jutott eszembe: xkcd.com/610/

mindenre van megfelelő xkcd képsor...

cd-r 2010.04.21. 09:41:58

@Styxx: ismerek én is egy hasonló formát. nagyon szimpatikus gyerek, el lehet vele iszogatni, röhögni, jó haver. a bibi annyi vele, hogy a nagymamája nyugdíjából él.

Styxx 2010.04.21. 10:14:09

@cd-r:
Hú, azért az én ismerősöm önellátó.
Egy haverom szívességi alapon befogadott egy képzőművészetis szobrász gyereket. OK, ő is félig-meddig szívességi alapon használta azt a lakást, de ez B kérdés, mert a szobrásznak semmi köze nem volt a tulajhoz. Majd a szobrászpalánta elkezdett szemtelenkedni (csaját is beköltöztette, stb), akkor telt be a haveromnál a pohár, amikor szobrászka kiosztotta, hogy: -Ha nem tetszik, el lehet költözni! Na, ekkor kidobta: - Nem, Artúr, nem én költözök el, hanem te! - mondjuk megértem. A pofátlanságnak is van határa.

Marquise d'Aiglemont 2010.04.21. 10:15:55

Családos, 40+-os változatban ismerem. Eddig még nem volt munkahelye. Mikor harmincvalahány éves kora körül befejezte a bölcsészkart, a szülőkről ügyesen áttelepült egy másik gazdaállatra. Feleségül vett egy nála 15 évvel fiatalabb, de kellőképpen talpraesett lányt, aki hajlandó ezt az ámulatra méltó embert és három gyereküket nagyon is prózai munkájával eltartani. Ja és a nő hajlandó minden nap hallgatni a méltatlan körülmények miatt ki nem bontakoztatott tehetségű zsenijétől a hangyaemberek alsóbbrendűségéről szóló elmélkedéseket.

Styxx 2010.04.21. 10:28:13

@Marquise d'Aiglemont:
B+, az olyan nőknek kellene kitüntetést adni, nem a művészeknek:-)

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2010.04.21. 10:34:48

Jáháháhá...grat...tíz pont! Főleg a párbeszédek, a sikoltó hold. Szívesen meghallgatnám a zenedarabot.

misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.04.21. 10:46:19

Stoppal jár Berlinbe, Amszterdamba, Barcelonába stb., ahol a buszmegállóban vagy youth hostelben alszik.

Peremartoni Krisztina (törölt) 2010.04.21. 10:54:19

Most miért kellett Herceg "KelvinKlályn" Zolit kicikizni?????

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.04.21. 10:55:41

úgy mondják az ilyennek külföldön, hogy slacker.

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2010.04.21. 11:36:58

@Lenry: Hehe, tényleg. :)

Egyébként aki hangyaemberekről hadovál, annak általában fingja sincs a hangyákról.

Ha sikerülne valakinek megérteni, hogy pontosan hogyan képes egy hangyaboly olyan összetett emergens viselkedésre, amire az egyedi hangyák teljességgel képtelenek, valószínűleg Nobel-díjat kapna.

cd-r 2010.04.21. 11:51:49

@misbelief: jaja, vagy lebandázik házfoglalókkal, akiknél azután addig lakik, amíg ki nem basszák.

bajor gizella 2010.04.21. 12:06:20

vagy 900 ismerőse van minden közösségi portálon, mert minden egyes tag kész aranybánya neki lehúzás terén. és ő nem fogja vissza magát. elvégre ezért vannak a spanok-cimbik-havercsávók nem? miután rágyujtott a cigidre mesébe kezd hogy mit csinált, és ha cseresznyemagköpőst játszott az egyész álló nap folyamán (hasonlóan retardált haverjával,) azt hatalmas szóviccek, és félmondatos hallgatások közepette adja elő. és ha nem jöttél volna rá magadól is, akkor még két slukk között közli hogy "mert cseresznyemagot köpködni jó dolog". jah dolgozni meg kevésbé. imádja József Attila gyerekverseit, és egyátalán a gyermeki lelket a tisztaságával. és szentül hiszi hogy őt a társadalom azért nem érti mert ő gyerek maradt. tudjátok. ott belül.
ha a lakótársa vagy, mindig meg kell hitelezned neki a szobát, mert tökmindegy hogy hányadikára van megbeszélve a fizetés, neki mindig pár napot(hetet, hónapot) csúszik a dolog. kifogásai hangoztatásakor elmélkedik legserényebben a bábokról, hangyákról, átlagjózsikról, és arról a kurva lapostévéről. megfogadod hogy ha mégegyszer előhozza ezt a témát akkor kivágod a picsába a tévének használt lcdmonitorjával együtt.

DrJohnson 2010.04.21. 12:10:04

Halál komolyan, én tényleg ismerem az arcot aki az O2 reklámok zenéit komponálja.

Ernoke 2010.04.21. 12:26:28

@Styxx: ilyet én is ismerek, és kurvára bírom. nagyon érdekes agya van és brutális hülyeségeket bír kitalálni (és utána üzletiesíteni is!), de ő ilyen "jég hátán is megél"-típus, nem a posztban leírt idegesítő tetűke. egyébként szerintem 14 éves korában mindenkinek vannak ilyen "hülye hangyaemberek"-gondolatai, de azt min. pár év múlva kinövi.:D

Mc_Fly 2010.04.21. 12:29:48

@oldalazó gnóm: Nekem a Munkásosztály hősével vette fel a versenyt;) Nem valami menő arra büszkének lenni, hogy szart se csinálok, de szerintem az is elég izzó, hogy valaki arra veri magát, hogy mennyit dolgozik. Kit érdekel? Sajnálom, ha csak ilyen munkahelyeket sikerül neki találni, ahol szétszopatják, de aki erre föl néz le másokat, akik tehetségesebbek/jobbak voltak a kiindulási feltételei, az azért elég abszurdisztán-pozitív.

virágelvtárs 2010.04.21. 13:00:31

Kötekedni sem szeretek, de a szellemi szabadfoglalkozású én azt hittem nem ez. Azt hittem azok a különféle tanácsadók is, oktatók, vagy akár tolmácsok, fordítók, vagy hát a mittudomén. Na, lehet én vagyok fogalomzavarban.

Hal Stanton 2010.04.21. 13:11:02

"Kéne valami meló... vagy inkább mecénás." Persze, meló, csak ugye oda időre be kell érni, ébren, józanul, és teljesíteni kell, meg el kell engedni a mappát. Az ilyenek egész életükben húsz percet nem dolgoztak. Legfeljebb az új művükön/ötletükön "dolgoznak", ami kávéházakban történő merengést jelent leginkább. De ők akkor is "dolgoznak", amikor részegek/alszanak/fekszenek/néznek/sírnak/nevetnek/ülnek... a végtelenségig folytatva a sort.

bajor gizella 2010.04.21. 13:14:12

@virágelvtárs: önmagukat szokták így értelmezni persze.
de a legalja szarrá trancsírozza azt a szót hogy szabadúszó, megalkotva ilyeneket hogy eljöttem a multitól, kicsit szabadúszni, vagy szbadúszásban vagyok ferikém, számla nélkül 200, amióta szabadúszok a nap is máshogy süt, vagy most vagy soha alapon csobbantam a mélyvízbe, de legalább szabadon úszok azóta.

Kassian 2010.04.21. 13:41:00

Én speciel ismerek egészen faszántosan kereső szellemi szabadfoglalkozásúakat.

Én a poszt címét inkább az Örökös Útkeresőre változtatnám. Ennek a leginkább eklatáns példája az általam csak "Népművelőként" emlegetett típus.

Megjelenése:
Férfi: 40 feletti, nyaranta saruban vagy ezer éves bőrszandálban, koszos, kitérdelt farmerben jár, felül autentikus fehér parasztinget hord, esetleg kinyúlt pólót. Általában tekintélyes szakállt visel, ha nem, akkor szigorúan hosszú, ápolatlan hajat hord. Elvégezte az összes bölcsészkart, de 40 évesen még mindig nem tudja mit is szeretne az élettől. Általában tanít valamit, de azt is csak fél gőzzel. Előszeretettel tölti az időt nála 10-20 évvel fiatalabbakkal, "bútordarabja" a különféle művészeti és alkotótáboroknak. Amúgy nem lenne egy rossz arc, ám a permanens pia és/vagy cigiszag sokakra elrettentőleg hat.

Nő:
Szintén 40 feletti, esetleg épp most tölti a 40-et. Smink, arcfesték, bőrápolás nuku. Drótszerű haja szorsan copfban. Ruházata gyakorlatilag megegyezik a hasonszőrű férfiéval, kiegészülve a nagy rakott szoknyával. Az esetek java részében házas, és minimum 3 gyereke van.

Kassian 2010.04.21. 13:42:22

@virágelvtárs: igen, amúgy hivatalosan ők azok.:)

2010.04.21. 13:48:27

Sok minden úszik szabadon a vízen:)

bajor gizella 2010.04.21. 13:53:41

@Kassian:
ez lovassi andrás, és kísérőzenekara a muzsikás.

kisebbik rokk 2010.04.21. 13:57:07

Ez kicsit én vagyok, kivéve, hogy nekem nem büdös a munka, és az egyetemet is rendesen végzem. Néha még mentegetőzöm is, ha ismeretlenekkel a szakmámra kerül a szó, merthogy biztos azt képzelik, lopom a napot: "Tudom, tudom, hogy nem piacképes, de remélem, ha sokat dolgozom és komolyan veszem... blabla." :))

dzsíni 2010.04.21. 14:39:40

Az ilyeneket lehetne intelligens hajléktalanoknak is hívni..

Csak azt nem értem, hogy ha annyit gondolkoznak, akkor a legtöbb vers meg művészfilm, miért olyan halál unalmas..Persze, nem értem a belső poénokat..

Ja és ugyanez az életérzés íróban Gerlóczy Márton..

Styxx 2010.04.21. 14:55:31

@Ernoke:
Lehet, hogy közös az ismerősünk? Best of festmények sorozat?

Erzsebet 2010.04.21. 15:14:09

Már régóta létezik ez a réteg, általában gazdag szülők gyerekei közül kerül ki. Én is ismerek egy 30-as "művész" házaspárt, 6 gyerekük van. A szülők segítik őket és különböző adományokból élnek. Egy átlag ember nem tudja ezt az életvitelt folytatni.

Kassian 2010.04.21. 15:19:04

@kisebbik rokk: Én erre a "nem piacképes diplomára" mindig azt mondom, hogy milyen kurva unalmas világ lenne, ha mindenki kizárólag közgazdász/jogász/informatikus lenne.

Érdekes egyébként, hogy a két "szekértábor" közt milyen irigység tud kialakulni egymás iránt.:))

-Mit végzett az a Sanyi gyerek? Ja, ez is valami bölcsész volt vagy mi a fasz...mondjuk látszik is rajta. Csóró krapek. Te, ez bazmeg folyton valami buliban lóg, meg külföldön bassza a rezet, állítólag képregényeket firkál. Há' milyen munka az?? Baszki, kétszer ugyan azzal a csajjal még nem is láttam. Köcsög tetovált, naplopó hippi ez is...
----------------------------------------------------
-Ismered az a zseléshajú mókust ott? Nem bassz, tényleg Zsúr Pisti az??? Na, ez is egy ilyen pöcsfej bankár lett...18 évesen a Közgázon feldugtak a picsájába egy partvisnyelet azt úgy maradt. Ez is azt hiszi, hogy azért mert annál a tetű banknál öltönyös rabszolga, már ő hugyozza az Nílust! Unalmas konzumidióta fasz. Szóljon már neki valaki, hogy senkit nem érdekel a 300 ezer forintos órája.

mocc 2010.04.21. 15:29:40

Az ilyeneken szoktunk a képzőművész férjemmel qrva jókat röhögni :) A vékony alkat, hosszú sál összevisszatekerve nyáron is, valami kalap-sapka szerűség, szakállka, intellektüell-szemüveg, kordzakó pólóval (vagy kordnadrág, valami kordnak lennie kell!) és a bicikli az ismertetőjegye az ilyeneknek. Kézben könyv/rajzmappa/profi fotómasina. Megnyitóin férjem rendszeres programja, hogy végignézi/hallgatja, amint az ismeretlenek a művészkülsejű akárkiknek gratulálnak, akik zavartan jelzik, hogy a művész az a nagydarab kopasz csávó a normális ruhában :)

Styxx 2010.04.21. 16:00:47

@mocc:
"akik zavartan jelzik, hogy a művész az a nagydarab kopasz csávó a normális ruhában :)"
:-)))))
talán ez a legjobb ebben a blogban ,amikor kibukik, hogy milyen gyakran dőlnek a sztereotípiák.

De eddig jó, amíg a művésznek látszó lúzerek legalább zavertan jelzik, hogy nem őket illeti a dicsőség.:-)

kisebbik rokk 2010.04.21. 16:11:31

@Kassian: :) Hát igen, elvileg, ha valaki elégedett a tudatosan választott szakmájával, úgy lenne a logikus, hogy nem húzza a száját az elszállt bölcsészre/művészre ill. menő öltönyösökre, csak mert más utat vállalt be, pláne nem irigységből.
"Kinek kellenek az ilyen kulturális, művészeti hülyeségek, ez nem is igazi munka, hanem szórakozás" illetve "unalmas papírtologatók, csak számolnak meg jogszabályokkal legóznak, semmi pénzért nem vállalnám"... azért ezek elég átlátszó fanyalgások.

Dr. No 2010.04.21. 16:15:50

@dzsíni: "Csak azt nem értem, hogy ha annyit gondolkoznak, akkor a legtöbb vers meg művészfilm, miért olyan halál unalmas."

Mert már Aczél elvtárs idején is beírtak a munkásszármazású filmkedvelők az újságba, hogy fölösleges a nézőket felizgatni fordulatos történettel és hasonló felületes mesterkedésekkel. Hagyjuk csak meg a szexualitást a hanyatló Nyugat ópiumának!

A pilisi-balaton-felvidéki tájba tökéletesen illeszkedő művészházaspárok pedig ma is betartják eme nézői intelmet.

lárvalányhaj 2010.04.21. 16:31:31

Amúgy _be_kell_vallanom_, h valamilyen szinten én is szeretnék így élni. Jó lenne, ha nem kellene sokszor hajnalig szívni a melóval, és a szabadidőmben alkotni, hanem én is ülhetnék egész nap a Gödör teraszán, és tolíthatnám a khölteményeket. Nekem a csórósággal és a létbizonytalansággal vannak komoly gondjaim, egy ilyen családban nőttem föl, és ezért szentül megfogadtam, hogy ilyet én többet nem.

lárvalányhaj 2010.04.21. 18:14:51

@kisebbik rokk:

A művészek az öltönyösök lóvéját irigylik, az öltönyösök pedig a művészek sok szabadidejét.

noirp 2010.04.21. 18:27:13

Rengeteget röhögtem, a poszt _plasztikus megjelenítő erővel rendelkezik_. :D
Itt a "líceumban" is van néhány ilyesféle, édeskés illatú füsttel körülvett rajzszakos, vagy hasonló...

Sebeők János vajon nem így kezdte? A mélyenszántó celluloid szeművegkeret és az ocsmány zakó (blézer) miatt kérdem :)

Ha most belegondolok :D A2-es mappám nekem is van! Hű-ha!
Első használat: 1999, noirpka a beadandó műszaki rajzait hurcikálja a böhöm nagy és kényelmetlen mappában.
Második használat: 2008, a kicsit már ráncosabb noirpka egy portrét visz a továbbra is b. n. és kényelmetlen mappában, amit _ajiba_rajzolt valakinek.
Borzasztó. Ha tudtam volna, kikkel keverhettek közbe'össze! huhú Megyek is és keresek valami rostnövényt, hogy elszívjam és lenyugoggyak :DD

noirp 2010.04.21. 18:28:58

@lárvalányhaj:
"Nekem a csórósággal és a létbizonytalansággal vannak komoly gondjaim, (...) szentül megfogadtam, hogy ilyet én többet nem."

Csatlakozom az előttem szólóhoz.

noirp 2010.04.21. 18:33:20

@Ernoke: 14 évesen min-den-ki különleges, sőt, tkp. az egyetlen _egyéniség_ezen a fődön. És meg nem értett zseni.
Legalábbis saját szemszögből :))

nadivereb 2010.04.21. 18:42:05

Az az isteni az ilyenekben, hogy folyton mondogatják, hogy a többiek hajkurásszák az álságos életük javait, meg a képzelt boldogságot, meg hogy azokra senki nem fog emlékezni.
Ezzel szemben nekik még látszatboldogságuk sincs, rendszerint natúr nyomorultak, vagy ha esetleg sikerülne összehozni valamit (valakit), akkor azt is elbasszák/elmarják maguk mellől. És akkor megint alkotnak valami nagyon sötét és nagyon művészi képet (három püspöklila fejetlen cserebogár vért hány egy szitakötő kibelezett tetemére) vagy zenét (negyvenszer hozzáver egy babkonzervet egy palacsintasütőhöz, persze mindkettő a szobatársáé).

nadivereb 2010.04.21. 18:48:34

@nadivereb: Ja, és persze ha találkozol vele, akkor olyan 10 perc után már nem emlékszel rá, annyira súlytalan egyéniség.

666E 2010.04.21. 19:52:41

minden oké, bár szerintem ezek pont, hogy örülnek, ha felkérést kapnak másoktól, hogy dekorálják ki a kocsma falát stb. az ilyennek tuti örülnek, hisz nemcsak, hogy valaki végre elismeri a tehetségüket, de munkájuk eljut egy szélesebb közönség felé is és végre maradandó lesz, nemcsak a szekrény mögött gyűlik.

Styxx 2010.04.21. 20:10:11

negyvenszer hozzáver egy babkonzervet egy palacsintasütőhöz, persze mindkettő a szobatársáé).
:-))))
miért is fektessen be "hangszervásárlába":-)

Styxx 2010.04.21. 20:11:21

@666E:
volt egy ezert éves kabaré tréfa a tárgyban:
"Éreztem, hogy valamit ki kell, hogy adjak magamból. Művem, most barátom falát díszíti."

Ernoke 2010.04.21. 20:59:12

@Styxx: kétlem, a srác iparművészetit végzett, amit csinál, azok pedig ilyen idióta installációk.

@noirp: pontosan. mindenki más meg hülye konzumidióta!:D

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2010.04.21. 21:45:36

- Tibikém, a párbeszédek megszólalnak, a karaktereid élnek, szóval pont azt tudod, amit keresek. Most egyébként is az ekézés a divat, a realitynkbe is ez kell. Az új showba beszállsz? Csak egy évad, és pont az hiányzik, amit te tudsz beletolni, az élet meg a sója, ha érted. Hamar megcsinálod, és szép a pénz. Deal?
- Nem mintha nem becsülném a trasht, abban is kemény munka van, de én máshogyan látom a jövőmet. Azért, mert a Kalligrammal nem jött össze, még nem adom el magam bárkinek, ne haragudj.

lárvalányhaj 2010.04.21. 22:29:45

Amúgy azt nem értem, hogyha a nonkonformizmus azt jelenti, hogy kordzakóban járunk, és a hasonszőrűen öltözködő/viselkedő emberpéldányokkal lógunk együt... az miért _non_konformizmus? Ez ugyanúgy azt jelenti, hogy arctalanul beleolvadnak egy csoportba, mint az öltönyösöknél, csak ebben a közegben nem az a raj, akinek háromszázezres órája van, hanem az, akinek faszább helyen állították ki az installációit.

lárvalányhaj 2010.04.21. 22:31:50

Pontosan ugyanaz a kategória, mint amikor megveszed a boltban a Converse cipőt, mert azt mondják, hogy attól leszel lázadó.

AZATYAURISTEN 2010.04.21. 22:48:43

Ugy megis, mi az a parasztbicikli? :D

"A földön is szívesen üldögél jobb időben - legyen az koncerten vagy utcán. Tűnődik közben, elmélkedik zavaros szemeivel. Kifújja a füstöt."

mezitlab szeret leginkabb lenni, telen-nyaron, igy erzi a talajt igazan, ami öt (es csak az) visszahuzza:D nem faj neki sem a forro aszfalt, sem a hideg ho: ö _erzi_ a termeszetet. csakis nudizni jar, a ruha dekadens szamara, ö meztelenül is _az, aki_:D

lr 2010.04.22. 00:43:07

@Lenry: bizony, tisztára mint a Napirajz. :)

Brother Hate 2010.04.22. 04:24:17

A szellemi szabadfoglalkozású természetesen csakis bartosista lehet.

www.youtube.com/watch?v=MUEtj2vx7Tc
moslekfozo.atw.hu/

Styxx 2010.04.22. 09:44:08

@Levéltáros:
Kaligramm? Csak nem képzeld, hogy Tibi a Magvetőtől alább adja?:-)

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.04.22. 10:10:23

@Levéltáros: szép hozzászólás :D

@Styxx: ha ezt itt valaha kiadnám nyomtatásban, azt szerintem saját zsebből állnám, és önköltségi alapon, pár sörért szórnám ki az érdeklődőknek. De idén ilyenre biztos nem lesz időm.

Styxx 2010.04.22. 10:42:39

@Modor Tibi:
Neba, szerzői kiadás? Uhrin Benedek óta akadnak még ilyen futóbolondok?:-)

Rafael Jiménez Valéra (barátoknak csak Rafi) 2010.04.22. 16:37:11

"-Nem, kocsmába nem. Falra nem festek amúgy sem. Megrendelésre meg pláne nem megy."

Etus a Szomszédokból.

[c] 2010.04.22. 20:32:57

Néhány ponton kapcsolódó típus az, aki "elvből" csal adót meg "elvből" bliccel a békávén, és mindenki mást baleknak illetve bérrabszolgának tart.

[c] 2010.04.22. 20:38:55

@noirp: Lehet, de Sebeők a fent definiált életművészekkel ellentétben _tud_ írni.

nuklearis_baromfi · http://nuklearispillanatok.blogspot.com 2010.04.23. 15:03:01

No, nekünk egyetemen volt olyan óránk, amikor két órára ki kellett menni Bp. különböző pontjaira múzeumokat/egyéb épületeket rajzolni - A2 méretben, aztán természetesen vissza a következő órára a suliba (egyébként Műegyetem).

Volt nagy öröm mindig az utazóközönség részéről, amikor a délelőtti csúcsforgalomban felszállt a tömött 49-esre 10-15 ember a mappákkal.:)

Nekem spec. égett az arcom rendesen.

Pat Bateman 2010.04.28. 11:50:49

Nekem is volt 2 ilyen lakótársam az albérletben. Én öltönyös műszaki manager voltam, ők "művészek". Akkor keltek amikor én feküdtem, irtó kócosak voltak. Az egyik arc portás volt egy kultúrházban, mert azért élni kellett valamiből. Nem termelt semmi maradandót, ő egyszerűen kúl volt. A másik srác a roma-művész altípus volt. Szinészkedett (állítólag), meg írt is. Olyan űberfasza fehér nője volt, hogy a nyálam csorgott utána. Volt, hogy filmforgatás volt a lakásunkban, persze kiabálós-drogozós-művészfilm. A kupit a konyhában nem szabadott piszkálni, mert kellett egy ugyanolyan reggeli snitt is róla. Pedig majdnem rendet csináltam a kupijuk után, lett volna morcogás...:)

lazabella 2010.06.06. 00:45:50

Szerencsém volt ilyen lakótárshoz anno. Galériás albérlet, egyik lakrész fent, másik lent. Én próbáltam normális időben aludni (legkésőbb azért hajnali 1-2), ő még akkor érkezett az új haverjaival kb. minden másnap - nem túl halkan. A hűtőben tartott készleteimet közösnek vélte, és amikor hazaérkezve a haverjaival a féltve őrzött rosémat kortyolgatták... Ja, és még volt olyan rendi, hogy megkínált :-)), miután megkérdezte, hogy van-e cigim.... :s

A balatoni hiéna 2010.06.12. 22:14:38

Én a címben szereplő abszolút pont vagyok. Mindent csúcsra vittem, és mindent kiműveltem. Olyan szabad vagyok, hogy a szememben az ingyenélés pokoli gáz, mert az ingyenélő szabadúszó életművészek saját beszűkült, sekélyes, álintellektuális elméleteik rajongói.
Továbbá a valódi zseniális művész nem alkot. Nem anyagiasítja a művészet végtelenül dinamikus, kristálytiszta energiáját primitív megfogalmazásokkal.
Az igazi művészlélek művészetének csúcspontja saját életének művészi megélése.
Ha ez nem sikeres, a művészet szuverenitását védendő, tiltott az élősködés, továbbá a művészet tiszta eszmeiségét tisztelendő, tilos az alkotás. Az egyetlen jogos módszer kivonulni a világból a vadonba, és a soha el nem kezdett művekkel együtt pusztulni.

strohmann 2010.06.13. 16:21:01

@virágelvtárs: Egyértelmű, hogy az írás kikről szól, de a szellemi szabadfoglalkozású mint foglalkozási kategória határai tényleg megfoghatatlanok, eredetileg a se nem alkalmazott, se nem vállalkozó, szellemi munkából élőt jelentette.

Hagyján, hogy fordítók, tolmácsok, magántanárok, stb. is ideértik magukat, de közben olyanok is, akik alkalmazottak, rendes állásban dolgoznak.

Konkrétan például egyetemen kutató-oktató (nem bölcsész v. művész), tehát állásban lévő, havi fixszel és munkaidővel rendelkező fiataloktól látom ezt. Egyszerűen különbnek érzik a munkájukat vagy csak azt akarják kifejezni, hogy szeretik azt és önként választották.

Ezek szerint a "szellemi szabadfoglalkozású" nem szitokszó bizonyos körökben.

lárvalányhaj 2010.06.13. 22:14:40

@strohmann:

Szerintem sokkal inkább azt akarják kifejezni, hogy az ő munkájuk valóban szellemi munka, szemben a legtöbb olyan állással, amihez diploma kell.

f-r-m 2011.10.27. 19:39:13

festő-restaurátor vagyok, és az országunk értékeit próbálnám megmenteni munkámmal, ha lenne egy kis szerencsém, és gyakrabban jutnék munkához ...azt hiszem nem kell egy értelmes embernek sem elmondani, hogy ez a fajta munka mekkora szaktudást és felelősséget igényel...
nem vagyok nagy "kommentelős", de magamra vettem ezt az irományt, mert sért... nincs más lehetőségem ugyanis, csak a szellemi szabadfoglalkozású "státusz", arra, hogy számlázzam a munkám... már így is megalázóan alacsony összegeket kell kérnem egy-egy munkáért, amit leadózok.. stb... és én lennék a legboldogabb, ha valaki megdobna egy főállású munkahellyel, és bejárhatnék naponta egy múzeumba dolgozni, de erre ugye nincs kerete sem a múzeumoknak sem az államnak...
megértem, hogy a nagyon elszállt művészpalántákról próbált véleményt alkotni a szerző, de ne általánosítson, és ne okoskodjon, mert így is elég nehéz megmaradni a világban, nem hiányzik még az elméleti lealázás is...

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.28. 09:23:27

@f-r-m: "és én lennék a legboldogabb, ha valaki megdobna egy főállású munkahellyel"

Mert a mérnököt-tanárt-szakácsot-targoncást nyilván megdobják a munkahellyel. Aztakurva...

f-r-m 2011.10.28. 20:20:18

@vészmadár (pica pica): őket sem dobják meg munkahellyel.. de ez a cikk nem róluk szólt... kurvázhatsz tovább, de csak téged minősít, ha nem érted amit írtam... (a megdobás kifejezés nem szó szerint értendő) mindent összevetve nem azt mondtam, hogy másnak nem nehéz, hanem azt, hogy az én szakmámban nagyon nagyon nehéz... és nem esik jól, hogy miközben közkincseken dolgozom éhbérért, még meg is bélyegeznek... ennyi.
süti beállítások módosítása