Végre-végre újra régi kedvencünk, hácsé. Bántóan sokat foglalkozott a saját blogjával, de EU-barátian letelefonáltunk neki, így most Minket is megtisztelt egy poszttal. Köszönjük Neki!
Év végi-eleji művészeti körkérdésünk VI.
Megkérdeztük Varga-Andinger Zsolt összművészeti szakértőt, mi a véleménye a képzőművészeti, illetve az irodalmi trendek által létrehozott jelenlegi változásokról - avagy látta-e a 2011-es Werding-katalógus müncheni bemutatójának magyar kollázstechnikai performanszát?
Ott voltam, igen, nagy hatással volt rám Bertaki László műve is, amely az „Angyalhabcsók vonalkódja” címet viselte. Bertaki úgy van jelen a nemzetközi színtéren is, hogy látványelemei nem a zsúfolás fénytechnikáját alkalmazzák, hanem kimondatlan nyelvi leleményei, sőt, kifejezéstelen arcélei által sugallt hangzavar, illetve csendrendje is kitűnik a mai kisplasztika-mezőnyből. Nekem a 2007-es „Szagbálvánnyal a néma háromszögekért”-felhívás sikere tetszett a legjobban. Hubja Gábor Ede „Bal tüdőm homokozója” című regénye pedig lenyűgözött. Olyan Kapánszky- illetve Zerb Miklós-elemeket is véltem felfedezni a szövegében, amelyekre leginkább Reglik Pál Tamás: „Ember az állat növényében” című esszékötete világított rá. Nagy csalódás volt viszont a régóta várt Gabáryk Emese-novelláskötet. Szerintem a „Kék lóval megyek érted az oviba” című könyv nem érdemelte meg a Holland Csapágygolyó-díjat.
Kit tart ma a legjobb hazai képzőművésznek, és miért?
A fiatalok közül Kiss-Hegylubák Szergejt emelném ki mindenek előtt. Ő az, aki egyesíteni tudta azokat az európai összművészeti áramlatokat, melyek nagyban befolyásolják a mai kritikusi szemlélet egyre táguló látómezejébe került megállapodások szerinti szürreál-arthomogenitását. – De csak az általam megjelölt kiállítások tengelyére gondolva, utalva, persze. Nagy csalódásom viszont a tavaly Erdőssy Lili-díjat kapott Mázserka István. Mázserka nemtudott úgy rávilágítani arra a ki nem mondott látványkonszenzusra, amely mintegy mágnesesmezőként feszül-szűkül az egyes szerzők egyezményes alkotástechnikai tradíciói között.
Mit remél 2012-től? Lesz-e ön szerint olyan jelentős kulturális esemény, illetve teljesítmény, amellyel ismét felhívhatjuk az európai, sőt, tengeren túli művészvilág figyelmét a hazai tehetségekre?
Óvári-Baglak Bernát szobrai azok, amelyek megindítják bennem azt a szuggesztiót, amely Sárdyk Lovászi Antal halálával tűnt el az összművészeti porondról. Ha lehetek továbbá apoétikus, illetve zárt eszmerendszert felmutatóan öntörvényű, akkor azt mondom, Kálner-Lipábik Ákos festményei fejezik ki leginkább a jelenlegi ambivalens világlátásom magánuniverzumra gyakorolt extremitását. Remélem, idén is lesznek olyan megmozdulások, mint az emlékezetes, 2009-es „Lábiszony a hátuszonyon”, vagy a 2007-es „Haza gyere ide te gyerek” költői, írói konferencia. Ezek a találkozók mindig arra emlékeztetnek, hogy 73-ban megérte belefogni az azóta elhunyt Wedres-Gibárik Tamással abba a nagy ívű, merész vállalkozásba, amely hét éven át működött „Zsebordítások” címszó alatt. Ezen rendezvénysorozatunk ma tananyag az egyetemeken.
Lesz-e újabb esszékötete, avagy tervezi-e könyvként megjelentetni a Kúpliget folyóiratban közölt folytatásos eszmefuttatásait?
Régi álmom egyben látni a „Tudatlejtmeneti emelkedések hajnala” munkacímű etimológiai, illetve urbanisztikai látleleteket is felvonultató szociológiai elemzéseim legsikerültebb darabjait. Jelenleg folynak a tárgyalások a Jelszaporulat kiadóval, de nem kizárt, hogy a kötetem végül a Tudásbegy könyvkiadó gondozásában lát majd napvilágot. Többkiállítást is megnyitok majd az idén, előreláthatólag március elején mutatom be a budapesti Páncélpislogó Művészeti Galériában Ófaskár-Hőcke Kamilla legújabb festményeit. Ezek a képek mind műtőasztalra fektetett gyermekláncfüveket ábrázolnak, természetesen más-más megvilágításban. De többet majd a kiállításon hallhat a műértő közönség ezekről a remekbeszabott alkotásokról. Ófaskár-Hőcke Kamilla egyébként lenyűgöző színtechnikával dolgozik. Jelenleg ő az, aki úgy tudott beilleszkedni az európai képzőművészeti diktátumok által előírt eszmerendszerekbe, hogy felrúgva egyes íratlan, egyezményes jelrendszerek általi szemiotikaihullámokat mégis úgy van jelen, hogy kívülről szemléli azokat, belső szublimátumokalkalmazásával, természetesen.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.01.06. 07:02:41
2012.01.06. 07:42:31
la paloma de la rosa 2012.01.06. 07:53:04
2012.01.06. 08:13:41
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2012.01.06. 08:24:38
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2012.01.06. 08:48:43
Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2012.01.06. 10:23:30
Mitya Ivanov 2012.01.06. 10:28:56
Mintha egy zsiros húsoskáposzta lenne a monitoromra bortíva
Brushy 2012.01.06. 10:43:45
Tökéletes poszt. Annyira jól esett, mint egy 56 fokos, odaégetett, zokniból főzött disznóölő pálinka.
mrbateman 2012.01.06. 11:08:22
Mikor ilyeneket olvasok határozottan azt gondolom, hogy a művészetek fejlődése a szocialista-realizmussal elérte csúcspontját, azóta csak lefelé van.
Ott legalább lehetett tudni, h. mi micsoda, ki kivel van...mér van az ott, és mit akar mondani.
Nem volt ez a kötőjeles vezetéknevű pierkőcködés...Lakatos Lajos Tsz paraszt szabadidejében festeget...és milyen ügyesen, már a templomot meg az aratást is megföstötte.
Szocio Pata (kikvogymukblog) 2012.01.06. 11:19:28
Nekem inkább egy Mézgacsalád epizód jutott eszembe a 70-es évekből. Abban hangzottak el ilyenek, amikor a mézgáék nézték a tévét. Mondjuk azt meg a Romhányi írta (ha jól tévedek) , aki szintén elég jó. A képzőművészet parodizálása mindig hálás téma, mert ez szakadt el a legjobban a tömegektől, és lett bántóan elvont. Egyszer voltam régen egy képzős házibulin, kábé annyira volt izgalmas, mint egy virrasztás az idősek otthonában.
Donjon 2012.01.06. 11:28:57
bőrmók 2012.01.06. 11:38:32
évuska 2012.01.06. 11:48:54
pruntyike 2012.01.06. 11:51:41
Noked-Lee 2012.01.06. 11:55:27
moesko 2012.01.06. 11:58:09
Styxx 2012.01.06. 12:10:18
Beleértve a folyóíratot is: Kúpliget. Végh Béla is itt publikál. Fasza lett Hácsé, örökzöld téma.
a_fater 2012.01.06. 12:16:45
"Morális kérdésekben pozitivista vagyok"
Csak mert a jelenlegi kultúra-ellenes pszeudo-autokratikus látszatdemokrácia állapota megkívánna egy ilyen erkölcsi állásfoglalást is.
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2012.01.06. 13:31:58
Hal Stanton 2012.01.06. 13:39:49
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2012.01.06. 13:56:02
Amúgy nekem tetszik az írás, bár szerintem kicsit túlírta a szerző. Azért majd igyekszem beprotezsálni a Naftalinos Szekrények következő számába.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.01.06. 14:21:25
Kétrét 2012.01.06. 15:26:08
Hal Stanton 2012.01.06. 15:38:34
comad 2012.01.06. 15:39:14
"Ha ezt a szót hallom: kultúra - azonnal pisztolyom után kapok."
aehrenthal 2012.01.06. 16:01:50
Öblös · http://modoros.blog.hu/2009/05/12/az_oblos 2012.01.06. 16:30:32
Egyébként aki bármilyen képzőművészeti banzájon részt vesz, az szerintem buzi.
aehrenthal 2012.01.06. 16:39:04
Möff CAT a Torcsvúdos gyerek 2012.01.06. 17:18:09
Öblös · http://modoros.blog.hu/2009/05/12/az_oblos 2012.01.06. 17:36:42
manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2012.01.06. 23:56:06
és nem göring mondta.
combo 2012.01.07. 03:17:51
www.ngkszki.hu/~fidoo/erett/irod_html/berzs.htm
comad 2012.01.07. 08:32:08
No azért nem volt akkora mellélövés, nácinak náci.
nuklearis_baromfi · http://nuklearispillanatok.blogspot.com 2012.01.10. 09:05:05
Köszönjük.
ayad 2012.01.25. 07:29:27