A született vezető

2011/10/05. - írta: Modor Tibi

Mert vezetőnek, irányítónak születni kell - nem lehet mindenki annyira rátermett.

A ma tárgyalt emberfajta alapvetően egy semmirevaló, fontoskodó, nyomulós alak. Semmihez nem ért igazán - csapatban is csak folyamatos észosztással, haszontalan különfeladatok elvállalásával, önjelölt főnökösködéssel hívja fel magára a figyelmet.

-Csakis olyan pozícióban tudom elképzelni magamat, ahol emberekkel dolgozhatom. Nagyon fontos számomra az emberközi kommunikáció, a csapatmunka...

 

Ez a született főnök soha nem lesz szakember (igazi szakember - nem önjelölt, bűvészcilinderből előhúzott, kinevezett, címzetes megmondóember), persze nem is szeretne azzá válni. A végzettség, szakmai gyakorlat és tudás nála mellékes - megvan a diploma, azt pedig ne bolygassuk, hogy milyen. Kész emberek vagyunk, letudtuk a tanulást. Mindenre képes azért, hogy a lehető legrövidebb időn belül vezetői pozícióba kerüljön. Számára mindegy, hogy a beosztottak milyen jellegű munkát végeznek: telefonhívásokat bonyolítanak, pénzügyi termékeket értékesítenek, könyvelnek, adminisztrálnak, hamburgert sütnek, takarítanak - a lényeg, hogy Ő hatalommal rendelkezzen felettük. Ezt természetesen tudatja is, ahol csak lehet - hadd lássák, Belőle lett Valaki.

Ezt csinálom, amikor dolgozom: fonokoskodom ;))) szamvitel... 30-40 emberke folott 8)) kergetem a beosztottakat es megprobalok kozvetlen lenni az alkalmazottaimmal.

 

A főnökösködés! Nem szakmai jellegű problémákat kell itt megoldani - arra ott van a jó csapat, az az ő dolguk. Rendet kell tenni, fegyelmezni, belső feszültségeket önhatalmúlag feloldani - legalábbis kísérletet tenni rá. Delegálni - ez a kulcsszó. Nem tudjuk, hogy kell elvégezni - leosztjuk és behajtjuk. Ezekről a gyakorlati részletekről jobb nem is tudni, az nem a mi dolgunk. Az a végrehajtóké. A menedzser feladata, hogy mindezt menedzseljemonitorozza, follow-upolja és szükség esetén interveniáljon.

Vezetőségi megbeszélések fontoskodva, elvonulva - a hibernálástól tartva félig nyitott laptopok pajzsként és státuszszimbólumként cipelése mindehova. A szakmailag alkalmas vezető az ilyen workshopokra, meetingekre, továbbképzésekre általában rossz szájízzel megy csak el, a felhalmozódó teendőktől joggal tartva - ezzel szemben a "született" vezető ilyenkor él csak igazán, szinte lubickol az elit környezetben. Részese lehet valami beosztottak fölötti szerveződésnek, kapcsolatokat építhet, személyiségét, készségeit még tökéletesebbre fejlesztheti, megmutathatja magát a felsővezetésnek - hiányát pedig úgyse érzik meg a csapatban, hiszen nélküle is tökéletesen tudja mindenki a dolgát. Segíteni meg úgyse tudna, hacsak nem szabadságokról vagy valami hasonló aláírásról van szó.

Ám igazi menedzser csak az tud lenni, aki túlesik a tűzkeresztségen, és legalább egy embert elbocsát. És egynél nem áll le: nem fél meghozni és közölni kellő időben a szükséges, ám kellemetlen döntéseket sem. Machen Sie sich erst einmal unbeliebt, um ernst genommen zu werden - azaz először is legyünk igazi gecik, ha komolyan akarjuk magunkat vetetni. Furcsa, hogy pont németül ilyen népszerű mondás ez, jé. Nagyon fontos tétel a tisztelet kivívása felé vezető kátyús úton! Aztán ha elég közös megegyezést kényszerített ki, egyszer őt is elküldik. Csapásokat adunk és csapásokat kapunk, vagy hogy is volt (napi modorosság másodszorra: összekacsintva A tanúból idézgetni lépten-nyomon: azt aktuálpolitikai, progresszív mondanivalónk alátámasztására felhasználni, tájékozottságunkat összekacsintva fitogtatni ürgebőrbe varrva).

És akiből mégse lesz igazi vezető? Az elmegy interjúztató HR-esnek. Válogathat beküldött önéletrajzok között fölényes, unott fejjel, mint Modor Tibi a leközlést remélő olvasói posztok között - indoklás nélkül kiszórhatja bármelyiket, a behívott jelölteknél pedig mesterien kérdezget rá homályos időszakokra, hiányzó kompetenciákra, félkész végzettségre.

Hiszen ő tudja a legjobban, hogy mi hiányzik a kérdéses állás betöltéséhez...

Címkék: munkahely
88 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mrbateman 2011.10.05. 08:27:15

kicsit sárga, kicsit savanyú, de a mi posztunk. Kiadtuk a jelszót tegnap, h. legyen új poszt és lett! Jól odabasztunk most a tarda.blog.hu-nak!

Jó a poszt, született vezetőnek szívlapát! Utálom ezt a fajtát, illetve nem fogom megérteni soha, h. mi a jó abban, h. idióta munkavállalók fasságaival kell foglalkozni egész nap. Mire elmagyaráz valamit az ember, addigra inkább megcsinálom, nem tudok delegálni na.

Annyiban igaz, h. vezetőnek születni kell, h. általában ennek a fajtának a szülei is vezetők, v. azok voltak, így már otthon ellesték a kulisszatitkokat, a vezetés - mint olyan - minden csínját-bínját!
Persze apáék is hasonló kompetenciaszinttel rendelkeztek, de ez a körülmény tényleg nem tényező.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.10.05. 08:28:16

Na, az ilyen _emberkék_ egy pillanat alatt előhozzák belőlem a láncfűrészes gyilkost.

Dr. Kevorkian 2011.10.05. 08:30:50

Aki ilyet nem ismer a munkahelyén, az csak maga a született vezető lehet...

Styxx 2011.10.05. 08:50:19

Hát ez Q jó lett. Amikor a Született Vezetőt kibasszák, akkor gyakran szánalmasabb, mint egy bukott diktátor. Piszlicsáré módon alkudozik, hogy fél év helyett háromnegyed évig maradhasson nála a céges autó, mártírnak állítja be magát, holott előtte lehet, hogy évekig óránként 3-4 emberKÉt rúgott ki, vagy csak alázott porig, molesztált, stb.

A kiszólás is ütős:
"Válogathat beküldött önéletrajzok között fölényes, unott fejjel, mint Modor Tibi a leközlést remélő olvasói posztok között"

Elképzeltem, hogy a Modor Tibi a Blogminisztériumban a Modoros blog osztályvezetője és tényleg ez a munkája. Körtisztviselőként az olvasói posztokat kell vélogatnia, és már gecire unja. Kirándulna, csajozna, sportblogokat olvasgatna, de hát ez a nyugdíjas köztisztviselői állás köti.

El Topo (Sgt. Elias) 2011.10.05. 08:51:00

Phejjj! Tele a világ ilyen faszszopkodókkal.
De az ország biztosan. Ez is valami ungarische wirtschaft lehet. Közepes méretű cégnél nem abból lesz középvezető, aki a legjobban érti az űzött ipar csínját-bínját, hanem éppen alegalkalmatlanabból. Őt megkínálják egy tűrhetőbb fizetéssel (bruttó 300)+cégautó, cserébe kitapossa a beosztottak belét, és elvállal minden szarságot amit csak a cégvezetés ki tud találni. Volt ilyen főnököm. Raktárosból avanzsált üzletvezetővé. Amikor egyszer elmeséltem neki, hogy teljesen mindegy, hogy a beszerzési árra tetszőleges sorrendben lehet rászorozni az ÁFA-t és a haszonkulcsot, sőt, eleve dolgozhat egy lépésben a haszonkulcs és az áfa szorzatával, teljesen ledöbbent. Amikor egy óra múlva arra jártam, még mindig a zsebkalkulátorán próbálgatta. Üzletvezető, baszod!

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.10.05. 08:54:40

Nagyon állat. Mármint a poszt. Ha jól sejtem az ilyen típus gyerekkorában egy kis csicska volt.
És általában ezt mondják magukról: "Tipikus Oroszlán vagyok, az aszcendensem is az!"

El Topo (Sgt. Elias) 2011.10.05. 09:10:38

@Styxx:
Hehehe, ilyet láttam közelről. Apósom volt a HajdúBét HR igazgatója, ha mond ez valamit. Valami többezer embert rúgott ki az évek során, amíg az utolsó lapátra ő is ráülhetett.

Tibi vedd már ki ezt az elbaszott kommentelésgátat, baszki!

Mitya Ivanov 2011.10.05. 09:24:53

az ilyenre születni kell, én kurvára nem vagyok ilyen, néha szeretnék, de nem megy.
Valamiért az ilyen embereknek van kurva nagy respektjük azok körében, akik nem ismerik őket annyira, pk a távoli vagy ritkán látott rokonok, szomszédok körében, akik a saját gyereküknek, unokájuknak bizonygatják, hogy "nézd meg az XY fiát, Z-t, ambiciózus, tudja mit akar, keresi a kapcsolatokat, meg is lett az eredménye."

Ernoke 2011.10.05. 10:00:34

ez az ember szerintem ifjúpolitikus is egyben.
közszférában egyébként kurva sok van. ők szoktak kapni kormány-, azaz vezetőváltáskor maguk alá ilyen Projekthasznosulás-százalék-tervezési és ígérgetési főosztályokat, ahol van kb. 2 ember alattuk. aztán következő kormányváltáskor kihúzzák alóluk, és másnak csinálnak más, ugyanolyan hasznos főosztályt.

2011.10.05. 10:08:10

@mrbateman: a Dirty Dancingban is van egy ilyen jelenet, gyere fiam tanuld meg hogy kell kirúgni valakit (de ott akkora a színészi alakítás abban a picsa szerepben is, hogy már már fájóan gyönyörű)

Brushy 2011.10.05. 10:16:52

Jájj, ez szívbemarkoló volt.

Itten a multinál undorral, megvetéssel és egy kicsit irigykedve figyeljük a pincéreket. Bal vagy jobb kar derékszögbe behajlítva, rá a szintén derékszögben kinyitott laptop, és fel alá járkálnak. Pincérek b@zmeg, pincérek. Ha már laptopod van, valaki vagy.

Az tök mindegy, hogy olyan "szakembereket" vesznek fel az utcáról, akiknek fingjuk sincs a munkáról és olyanok próbálnak vezetői pozícióba kerülni, akik évek óta kenik, vágják a munkát, emellett jó értelemben nyomulnak, prezentálnak, ötletelnek. Az ilyen "vezetőkkel" nem feltétlenül az a baj, hogy hülye a munkájához. A beosztottak, ha van egy kis eszük, akkor megkerülik a "vezetőt" és megcsinálják a melót, majd előadják neki, hogy mekkora májer volt.

Nem, az ilyenek az esetek nagy százalékában hülyék, nem értenek az emberekhez, ellenben nagy az arcuk és tetszés szerint még tele vannak rosszindulattal. Imádnak döntéseket hozni, a legtöbbször rosszakat, ami sem szakmailag, sem pedig a beosztottak felé nem állja meg a helyét. De ők kitalálják, megbeszélik egymás közt, kávé mellett, ebéd mellett, manáger meeting mellett, hogy nekünk mi a jó. Mert ők tudják. Kérdezel tőle valamit, amire a válasz "Igen." vagy "Nem." lehet. Ő előad egy órás mesét, amiből annyit tudsz leszűrni, hogy fingja nincsen mit kérdeztél, miről beszélsz, ő miről mesél neked és hogy mit kellene válaszolnia.

De ő született vezető, ő feletted van. Az ő munkája fontosabb, mint a tiéd, hiszen te "nem hozol olyan felelősségteljes döntést", mint ő (ja, ha elbaszok valamit, akkor a cég fizethet több százezres eurós kötbért..).

Neki van ideje céges meetinget, közösségépítő programokat, gyereknapot, nyílt napot, céges tornát, céges túrát, véradást szervezni, amik mind kurvára fontosak a cég működését tekintve. De a beosztott le van baszva, ha nyáron, 40 fokban rövidnadrágban jön be, mert ugye a "dress code", meg a "clothing policy", meg "nem mutat professzionálisan"...

Szívlapát helyett a laptopjukkal ütném az oldalukat, amíg le nem szakadna a veséjük.

Köszöntem!

lárvalányhaj 2011.10.05. 10:19:30

@Mitya Ivanov:

Szerintem azért ekkora a riszpekt, mert jó a fellépésük (aránylag), és a buta, tájékozatlan embereknek többnyire ennyi is elég.

kIára 2011.10.05. 10:47:15

A született vezető mielőtt a céghez beérkezik, reggel még kiugrik az agglomerációba félkész villájának építkezését csekkolni, és lebaszni a melósokat, hogy bizony az ablakokat nem úgy kell betenni, és a falból kiálló csaptelepek 20 centivel lentebb vannak. Közben leordítja két burkoló fejét, mert a vakolatlan házban cigizni mernek. Az építésvezetőnek elmondja, hogy az alagsorban majd lesz futópad és kondibicikli, mert neki nincs ideje bérletes faszságokra.

Útközben kihangosítós mobilján grimaszokat vágva finoman elküldi a kurva anyjába a három napja állandóan telefonáló tehenet, aki a határidős megbízással kapcsolatban folyamatosan egyeztetne az utolsó pillanatig.

Még beugrik volt feleségéhez, hogy befizesse az elmaradt gyerektartást, kér egy kávét az új férjtől, leosztja, hogy miért nincs még mindig légkondi ebben a dögmeleg panelban (a Bruderusz a legjobb, mást nem is érdemes). Mikor az exfeleség kihozza a kávét, rákérdez, hogy mi van azokkal a csészékkel amiből hat éve reggelente szürcsölgetett, és tudhatná, hogy neki abból esik jól.

Késve megérkezik, fanyarul megállapítja, hogy az igazgató már bent van, és a mercije bezzeg frissen jött az kézimosóból. A recepción még elcseveg a csokis kroászantot majszoló hatodik hónapban járó telefonrobottal, és biztosítja, hogy tutira fiú lesz, mert ha édeset kíván az annak a jele. Az első és mostani feleségének is csak úgy hordta haza az édes szarokat, aztán mind a kettő fiú lett.

Az ügyvezetővel lepacsizik, megbeszélik, hogy az a fogalmatlan fapina mindkettejüket agyára megy a megbízással, fasz kivan az ilyenekkel. Akkor este jössz? Hová? Hát ötéves házassági évfordulója csak egyszer van az embernek, te fasz, elfelejtetted? Ja tényleg, mondtad, hogy telik az idő… Mintha csak a tegnap akaszottad volna le azon a finn–magyar konferencián. Na szevasz, megnézem, mit kúrtak már el megint a műszakin. Ja figyelj, nem lehetne a recepcióról korábban születési szabadságra elküldeni azt a hüvelyest? Amióta bekapta a legyet, csak zabál és arra sem képes, hogy normálisan felvegye a rendeléseket.

Hát persze, a szórólapot félrenyomták, messziről virít, hogy a pantone PMS 111 helyett PMS 104 lett, ha nem monda ezerszer akkor egyszer sem. Igazán azt is észrevehették volna, hogy lemaradt egy ékezet. Még csak tíz óra van, vérnyomása az egekben, úgy elszívna egy cigit, de 46 napja elnyomta az utolsót és azóta másképpen érzi az ízeket és szagokat, pedig nem volt semmi napi három doboz Lucky Strike után. Figyelj te mit szívsz, Pall Mall lights? az szar. Már megint hív az a tehén, a kurva életbe.

Nadiposzi (törölt) 2011.10.05. 10:53:25

@kIára:
Mintha a volt férjedről írtad volna. Novellisztikus.

Styxx 2011.10.05. 11:16:40

@kIára:
Kicsit nagy a kontraszt a panellal, meg, hogy a volt felesége új férje főz neki kávét, de nem rossz.
@Nadiposzi:
Ez a draft, majd az ICA-n látjuk a véglegest:-)

kIára 2011.10.05. 11:42:38

@Styxx:
Nem szoktam ott centrifugázni a szövegeimet. Be se fogadnák, ugyanis belőlem teljesen hiányzik az antifallokrata picsogás.

A panellel nincs semmi gond, született controll freak vezetőnk anno onnan indult, de a tárgyaláson nagyvonalúan lemondott róla. Az ex-feleség azóta ugyanolyan tulajdon, mindig megkapja a kötelező puszit, az új férj meg egy csoró suttyóértelmiségi és tartozékszemélyzet. Mindig férfiasan kezet fognak és megbeszélik a kamaszodó kölyök neveléstechnikai részleteit. Pontosabban elmondja a hogyant, mert neki elvei vannak.

mrbateman 2011.10.05. 11:57:01

@kIára:
Nem stimmel ez...egy igazi született vezetőtől nem lehet csak úgy elválni, kézben tartja ő a szálakat otthon is, az asszony nem önállósodhat. A született vezető ugyanis - mnt a neve is mutatja - nem egy felvett szerep, amit 4-kor levet és hazamenve papuccsá válik.
Maximum olyan lehet, h. Ő otthagyja a családot, mert Ő úgy DÖNTÖTT!
Az meg, h. szeretője van a HR-ról (is), az megintcsak az Ő DÖNTÉSE és a viszony addig tart ameddig Ő jónak látja.

Nadiposzi (törölt) 2011.10.05. 12:02:00

@mrbateman:
Aztán a volt asszonynál egyszer ott találja a Bruce Willis-t, és akkor is szabadon dönthet: fej, vagy gyomor.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.05. 12:02:50

@Szocio Pata (kikvogymukblog): én ikrek vagyok ikrek aszcendenssel, és kurva szar vezető lehetek, mert közel és távol én dolgozom itt a legtöbbet... valamit nagyon elbasztam:)

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.10.05. 12:14:12

@vészmadár (pica pica):
Hát erre mit mondjak. Rosszkor voltál rossz helyen.:)

Egyébként én is szar vezető lennék, mert frusztrált kisember típus vagyok, kegyetlenül megszívatnék mindenkit, főleg a kiszolgáltatottakat. Skorpió vagyok, szóval stimt.

Styxx 2011.10.05. 12:17:21

@kIára:
Vannak ott nagyon is fallokrata, picsogásmentes írások is. Pl:
"Dugj meg rendesen. Ne hagyd abba, míg el nem élvezek. Várd ki. Keresd. Segítsd. Tarts ki. Élvezz belém. Csak akkor, ha akarod.... Picsába a romantikával. Gyere keddenként. "
elofolyoirat.blog.hu/2011/09/22/muterem_gyore_gabriella_gyere_keddenkent

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.05. 12:20:51

mondjuk a közoktatás, szakoktatás elég érdekes ebből a szempontból. Kezdjük ott, hogy eleve nincsenek hierarchikus szintek. Egy tanárt nem lehet előléptetni vezető tanárrá, középvezető tanárrá, akármivé. Ha egy tanár mondjuk igazgatóhelyettes lesz, akkor egy teljesen más munkakörbe kerül át. Valamennyi órát kell még tartania, olyankor ő ugyanúgy tanár, mint eddig, és közben kap egy egészen más munkakört.

Na most a legviccesebb, hogy például az én posztom már eleve is kentaur: a szakmai igazgatóhelyettes, azaz aki egy szakiskolában a szakmákkal kapcsolatos dolgokat intézi, egyben a műszaki vezető is, azaz az épület üzemeltetése is hozzá tartozik. Emiatt nálam például simán előfordulhat, hogy kimegyek egy céghez mondjuk puncsolni, hogy foglalkoztasson 3 szerkezetlakatos tanulót, esetleg hogy adja nekünk a szakképzési hozzájárulást, aztán amikor visszamegyek, akkor egy laborgyakorlat és egy munakvédelem óra között én cipelem le az alagsorba a fűtéskeringető szivattyú valami cserealkatrészét. (Mivel egy karbantartó van, szükség esetén az igazgatóhelyettes tartja a létrát, ha a karbantartó jobban ért a villanyszereléshez, hehe)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.05. 12:31:51

@Styxx: most nem tudom, jól értem-e: dugja folyamatosan, de csak keddenként élvezhet el?

kIára 2011.10.05. 12:34:46

@mrbateman:
Valóban eszébe se jutott a válás, de miután a HR-es csaj is bekapta a legyet, úgy Döntött, hogy az aktuálisnál 13 évvel fiatalabb és trendibb Nelli jobban mutat mellette. — — Zárójelben azért jegyezzük meg, hogy mikor Nellike odadobta a tesztcsíkot, bizony kimutatta a fehérmájú fogát.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.05. 12:37:46

@kIára: a Nelli (pontosabban: Nelly) név kérem szépen determinálja, hogy a viselője fodrász/manikűrös/kozmetikus lesz. Nincs kivétel.

kIára 2011.10.05. 12:40:07

@Styxx:
A Magyar badarban az egyik limerikje:

Élt egy nő, lakhelye Tripolisz.
Kergette bíróság és Police,
       mert bátran kimondta:
       „A legjobb? Mi volna?
Férfinyelv izgatta klitorisz!”

Nincs ezzel baj.

2011.10.05. 12:45:04

Jó a poszt, sok ilyet látok a cégeknél, ahol megfordulok:) Régen a katonaság is tele volt ilyenekkel, úgy hívták őket, hogy bezupált őrmester:)

Ernoke 2011.10.05. 12:53:12

@Szocio Pata (kikvogymukblog): vezetőnek szerintem én is szörnyű lennék, mert precízség-mániás vagyok. nagyon zavarnak olyanok pl., ha valaki nem vágja azonnal fejből a gépén lévő összes dokumentum elérési útvonalát, ha pedig valaki számolásban hibát vét, egyenesen idegbajos leszek tőle.
(minden családtagom velem lektoráltatta az összes beadandóját, diplomamunkáját, értekezését, és nagyon nehéz volt nem hörcsögösködnöm velük a talált elírások miatt, ez vmi agyi difi lehet nálam biztosan.:D)

mrbateman 2011.10.05. 13:04:27

@vészmadár (pica pica):
Miért? ez jól hangzik, legalább nem unalmas.
Mondjuk ez az a szerep amibe bele lehet csúszni keményen és az ig.h. úrból öreg, megkerülhetetlen bútordarab lesz, aki nélkülözhetetlen, nyugdíjazhatatlan és egyáltalán tudja, h. 75-ben volt legutóbb megbőrözve a csap a fiúvécében, valamint megélte az összes oktatási reformot az Ipari Forradalom óta, továbbá öveges professzort megszégyenítő empírikus tudással bír.
Ez mondjuk egy teljesen hiteles vezetői karrier (a régi iskola szerinti), ahol Feri bácsinak az a kifejezés, h. INTÉZMÉNYEM nem csak üres, maníros fordulat, hanem valóban így is érzi, sőt egy idő után tényleg az is.

Nelli(ke) foglalkozási jellemzői helyesen kerültek megállapításra, annyival egészíteném ki, h. fiatalon dugnivaló bombázó, míg éretten szintén, csak jellemzően buja, töltöttgalamb kinézettel, brutál dudákkal.

2011.10.05. 13:06:28

@mrbateman: örök vita a világban, hogy mi a jobb egy egyetem életében, ha professzorok a vezetők, vagy rendes menedzserek. Van ilyen is meg olyan is.

Styxx 2011.10.05. 13:09:26

@vészmadár (pica pica):
Frappáns értelmezés.
@kIára:
Nem mondod, hogy a Nelli-sztori a real lifedből való, és még teherbe is esett?

Édy, aki Endre 2011.10.05. 13:12:47

@Nadiposzi: Igen, igen, igen. Én is erre gondoltam. Head or gut, Mike? Meg a Vérapós gyermekrajzra. "Water's wet, the sky is blue......and old Satan Claus, Jimmy, he's out there, and he's just getting stronger."

lárvalányhaj 2011.10.05. 13:14:30

@Ernoke:

lektornak, fordítónak viszont remek lennél :)

Öblös · http://modoros.blog.hu/2009/05/12/az_oblos 2011.10.05. 13:14:39

„Az öblös bődül egyet, és haptákban áll a család. Mennek a telekre, az anyóshoz, meccsre, horgászni, kempingezni stb., stb., a lényeg az, hogy mindezt együtt csinálják, és az öblös legyen a főnök. Az öblös a barátai között főnököt játszik, megmondó, hangadó ember.
Nem egy visszahúzódó, introvertált típus. Az öblös ezen a földön áll, megingathatatlanul, szilárdan.”

Édy, aki Endre 2011.10.05. 13:18:55

@Ernoke: Neked biztos bejönne az az anyag, amely felsorolja, hogy a pesti metróvonalakon melyik kocsi melyik ajtajánál kell állnod, ha a kijárathoz legközelebb kívánnál kiszállni. :)

kIára 2011.10.05. 13:23:06

@Styxx:
Minden név, karakter, helyszín és esemény pusztán a szerző fantáziájának szülötte. Bármilyen hasonlóság valós - élő vagy holt - személyekkel, eseményekkel vagy helyszínekkel csak a véletlen műve.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.05. 14:01:02

@Hadrian77: minden intézmény igazi vezetője a portás. Tudom, én is voltam az. Mármint portás.

Ernoke 2011.10.05. 14:08:51

@lárvalányhaj: jó is vagyok benne, kár, h angolul tudni nem egy nagy kunszt mostanában.:D

@Édy, aki Endre: 14 éves koromban volt nekem olyan, de kidobtam. a való életben nem tudok mindig olyan rigorózus autista lenni, mint a munkában és a hobbimban (zene).:)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.05. 14:12:02

@Ernoke: tiszta szerencse, hogy hivatalosan csak nyelvvizsga meglétét írhatja a törvény elő, nem a nyelvtudást (az ugyanis nem definiált, hehe)

Ernoke 2011.10.05. 14:57:26

@vészmadár (pica pica): há, kifejezésnáci, pedig egy angolszakostól vártam volna ugyanezt:P
arra akartam célozni, h valamelyik kínai nyelv azonos szintű ismeretével valószínűleg jobban járnék a fordítói piacon. hiába tudom angolul elmagyarázni a megbízási szerződések jogi mibenlétét, ha rajtam kívül még 25ezren képesek ugyanerre.:)

2011.10.05. 15:15:39

@vészmadár (pica pica): az igaz, én még ált- meg középiskolás koromban voltam félévente egy-egy napot:)

A született vezető az áramot is?

noirp 2011.10.05. 15:38:16

Áztákurvá. Zene füleimnek ez a poszt. Milyen ocsmány halálnemeket tudnék a született vezetőnek kitalálni, nem igaz.

Néhány adalék (ennen tapasztalat):

- A született vezető tapsra született. Tósztot rá, ajándékot neki, fényképét a helyi újságokba, bárhová, bármikor.
- A született vezető lelkes lokálpatrióta. Közeli kapcsolatokat ápol a _polgi_ val, a helyi fehérgalléros bűnhödtekkel és városa más nagy fiaival. (Városa, értitek, hisz lakóhelye, Bivalbürgözd 2009-ben végre megkapta a megérdemelt város címet)
- A született vezető dinamikus egyéniség. Értsd: figyelemzavaros hiperaktív.
- A született vezető jártas a protokollban, csakis vakaródzás előtt nyújt kezet.
- A született vezetőnek fejlett az analitikus készsége. Nem kell elbábozni az eredményeket, elég, ha felolvassák neki. De olvassad lassan, az _istókfáját_.
- Született vezető a felsőoktatásban: _minden_ istenverte anyagon rajta van a neve, akkor is, ha az adott területhez lövése sincs. De neki jár a szerzőség, hisz ő a vezető. Az óráit mások tartják helyette, a véletlenül nála kikötött hallgatók meg fél év múlva más témavezetőt keresnek.

- Született vezető az iparban I: Az üzemet 12 órán belül állítsátok át alufelni gyártásáról ciroksöprűre, mert most a ciroksöprű a prioritás. Értettem? Kérdés van? Nincs? Jó, mehettek.

- Született vezető az iparban II.: Az az ember, akit a huszonhetedik értelmetlen, időrabló és főleg baromsok pénzbe kerülő üzemi kísérlet után valaki orvul fejbe baszott egy colos csővel.

- Született vezető az iparban III: "Neeem, a kiömlött vízben lévő nátrium-hidroxid nem veszélyes anyag, ha a bőrt éri, egyszerűen le kell törölni"

- A született vezető keményen következetes, maximum kétóránként változtatja meg a fél évre szóló munkatervedet.

...Amúgy meg igen, a szakértelem valóban fölösleges, csak akadékoskodásra van, gátolja az innovációt, a proaktivitást és redukálja a prodáktivitit.

@Mitya Ivanov: Ja, hát messziről a kutyatrutykó is kinézhet tejszínhabnak.
Az igazán durva élmény az, mikor a született vezetőt távolról ismerők nem akarják elhinni, mekkora faszparádé tud lenni az az ambiciózus, okos, sármos, naprakész jó svádájú stb. úriember.

kIára 2011.10.05. 15:44:14

@Öblös:
Természetesen van átfedés. Én úgy képzelem, hogy az öblöshöz képest és a született vezető olyan mint a mangalica. Kívülről/távolról úgy néz ki, mint egy bárány. A puha, cuki bundában azonban egy sajátos disznó található.
A született vezető mindenki intimszférájába bakanccsal tapos bele, mindig közli veled, hogy ő jobban tudja (kenyérszeleteléstől kezdve, szövegszerkesztésen át a vállalatirányításig), te – és mindenki más – kizárólag balfaszabb lehetsz, lásd még áramot is vezet.
Öblös mindig szorong egy picit, és retteg ha valami papíralapú. Született vezetőnk még szorongásai közepette is magabiztos.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.10.05. 15:45:02

@mrbateman: a született vezető első felesége rendszerint egy újkorában jól mutató cunci, aki szabadulván a házizsarnok apa uralma alól, hamarosan keresett magának egy ugyanolyat, csak fiatalabb kiadásban. Szült két-három gyereket, az utolsó nemritkán már békülőbaba volt. A született vezető természetesen úton-útfélen szeretőt tart, elmaradozik, stb. A válóperre hasonszőrű, rendkívül drága öltönyt viselő fiatal ügyvéddel érkezik.

@Szocio Pata (kikvogymukblog): úúú ki miért nem jó vezetőnek klub, dejó! Én utálom a hülyéket, és ez sajnos látszik is rajtam, ezért az emberek nagy része kiállhatatlan viszont beképzelt fasznak tart.

@kIára: Ez az, amit úgy tűnik én már sose fogok megérteni.

@Hadrian77: a született vezető igazából bármit. Ha politikai vonalon van, ezek szoktak lenni az oktatási hivatalból a mezőgazdasági és vidékfeljlesztési minisztériumba, onnan a cégbíróságra majd a köztévébe ívelő karrierek

2011.10.05. 15:51:34

@Professor Pizka: na ja, vannak helyek, ahol egyszerűen nem lehet bukni. Ahogy nézem az amerikai autóipar és a vezetői is ilyenek.

noirp 2011.10.05. 15:55:36

"A született vezető mindenki intimszférájába bakanccsal tapos bele, mindig közli veled, hogy ő jobban tudja "

...de a felelősséget azért rádtolja.

"Született vezetőnk még szorongásai közepette is magabiztos."

Hát ez gyönyörű összefoglaló volt, egy mondatban öt oldal analízis. De tényleg.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.10.05. 15:57:27

@Hadrian77: monstre szervezet, ahol a lavírozás is elegendő

mrbateman 2011.10.05. 16:06:00

@Hadrian77:
vö. magyar NB1-es sztáredzők életútja.

Egyébként egy bizonyos méret után/szint felett valóban naív feltételezés, h. mindenhez értsen, egy nagy cég felsővezetőjének még az iparág, termékkör is lényegtelen...vízió, misszió, kisfaszom alkotása a lényeges. Na erre bammeg tényleg születni kell, azt gondolom ezeken a szinteken (Lee Iacocca és társai) lényegesen kevesebb a tanult/szakmai elem, hangsúlyosabb a személyiség.
Mondjuk az gáz, ha a középvezetői és csoportvezetői szintekre is szakmailag outsider, született vezetők kerülnek.
@Professor Pizka: 3. gyerek, mint békülőbaba? honnan ismered a született főnökömet?:-)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.10.05. 16:09:37

@mrbateman: sajnos tipikus. Az erőszakos faterhoz jár egy alkalmazkodó, kitérő utakat kereső anyuka, aki a gondok felmerülséekor kiváló tanácsokkal látja el fődbuta, ám nagyon anyás lányát a jó parti megtartására, és a válás okozta "szégyen2 elkerülésére. Ezeknek a tanácsoknak az egyik leggyakoribb példánya a békülőgyerek.

2011.10.05. 16:14:43

@mrbateman: erre az jutott eszembe, hogy kíváncsian várom mi lesz az Apple-val most, hogy a fővezér visszavonult.

escargot 2011.10.05. 17:25:31

@mrbateman: Felülre nagy cégnél leader kell. (Ezzel kapcsolatos tízéves hír, hogy az ambíciózus fiatalok már nem managerek, hanem leaderek szeretnének lenni.) Aki motivál, vizionál, tőzsdének-befektetőknek megmagyaráz, felvásárlást aláír.
A középvezető valóban trükkösebb: éltem már olyan szervezetben, ahol teljesen funkciótlan volt, mélyen benyalt a főnöknek, és gyakran járt helyettesíteni a bébiszitterét. Ahol viszont dolga is lenne, ott gáz, ha született vezető, aki feltaposta magát, igénybe véve a fent definiált okok miatt a szakmához nem értő leader segítségét és jóindulatát.
Két dolgot magyarázzon meg nekem, aki tapasztaltabb:
1. Az emelkedéssel az ember szükségszerűen elveszíti a realitással való kapcsolatát? (Feltéve, hogy szakmailag és emberileg felkészülten kezdte, és ennek ellenére vezető pozícióba került)
2. Miért van az, hogy számomra a HR tűnik mindenhol a legalkalmatlanabb funkciónak, és mégis ők fekszenek a legjobban a CEO-nál?

driopios 2011.10.05. 17:27:41

@noirp: "- Született vezető a felsőoktatásban: _minden_ istenverte anyagon rajta van a neve"

Fúú, ez megvan! Egyszer az egyik fiatal tanársegéd csinált egy példatárat, vagy 8-10 nagyobb lélegzetű gépészeti számítás, részletesen kifejtve példánként kb 25-40 oldalon, írógéppel gépelve (igen, ez még anno decibel volt), majd vagy fél év munka után a kész kéziratot viszi be nagy boldogan a profhoz, aki bele se lapoz, és már talál is benne egy súlyos hibát:

- Kolléga, ez a itt nem jó a címlap! - majd áthúzta a srác nevét és odaírta a magáét. A könyv előszavában persze azért igen meleg hangon emlékezett meg fiatal kollégája hathatós segítségéről.

lárvalányhaj 2011.10.05. 17:36:40

@driopios:

még régebben olvasgattam egy néhány Régi Nagy (egyetemi) Tanár publikációs listáját. annyi megjelent cikkük, könyvük stb. van, hogy csak két opció merülhet föl:
- nem alvó, nem evő, három kézzel gépelő szupermenek, akik minden nap legyártanak két cikket
- az alacsonyabb rangú kollégákat (tanseggek, doktoranduszok) csicskították be.

sanszos, hogy az utóbbi.

2011.10.05. 17:57:24

@escargot: a jó vezető ki tudja választani azokat az embereket, akik az általa megálmodott célokat hatékonyan megvalósítják:)

@lárvalányhaj: olyan vagy, de komolyan:) nem is tudod, hogy egy ollóval meg fénymásolóval 3-4 cikkből milyen faszát lehet csinálni:)

driopios 2011.10.05. 17:58:59

@lárvalányhaj: nem lenne lehetetlen, ha azt vesszük, hogy Nemere István is megírt naponta egy könyvet, mondjuk az irodalmi ill. szakmai minőség kb egyforma lehet. Persze, ha valaki az ugandai harántcsíkos szövőlepke és az elől csíkos hátul eszterházy kockás tengeri pümpülünke szimbiózisáról írja az értekezéseit, ott nagyjából bármit írhat, a kutya nem olvassa el úgyse, a publikációs lista meg csak hízik. Persze, sokszor kell hivatkozzanak egymásra a spanjaikkal, mert a lényeg úgyis a hivatkozás, nem a lista maga.

De akkor inkább mégis jelöljük meg a B-t.

2011.10.05. 18:50:26

@driopios: ugyan, ha csak 5 ember foglalkozik egy témával, akkor kurvára figyelik mit csinál a másik és ha a legkisebb szakmai hiba van benne szétszedik:)

2011.10.05. 19:23:54

@Öblös:

Főnök, ez így kiragadva úgy hangzott, mint valami csillagjegy alapú személyiségrajz akármelyik ezobulvár színes magazinban. :)

Fontos különbség még a két embertípus között, hogy Öblösnek születni kell, azt nem lehet ilyen pöcsöm tréningeken elsajátítani!

666E 2011.10.05. 20:03:40

úúúúúú de rühellem ezt a fajtát. az ilyenek azok akiknek a hatalom kihasználása az elsődleges és képesek akár veszteséget is okozni a cégnek, de akkor se engednek mert az sérti a hiúságukat. ezek azok akik másokon vezetik le a stresszt, akik "átmennek" a milgram kísérleten és akik suttyomban náci haláltáboros videókra verik mert valahogy perverz örömöt okoz számukra mások szenvedése.
az ilyen emberek nagyon könnyen megvesztegethetőek ha elismerik a hatalmukat pár szóval, ezt még a pénznél is jobban szeretik.
ha ilyen emberrel találkozom, legyen akár egyszerű beosztott is, arra gondolok, hogy csak ne legyen olyan helyzetben ahol mások felett döntéseket hozhat, csak ne legyenek beosztottjai. az ilyen fajtát nem szabad még csak részlegvezetővé se választani, mert azzal elátkozzuk az alatta lévő embereket.

Möff CAT a Torcsvúdos gyerek 2011.10.05. 21:25:15

Shotgunt minden született vezetőnek, egyértelmű!
A poszt zseniális amúgy, köszi! :)

Öblös · http://modoros.blog.hu/2009/05/12/az_oblos 2011.10.05. 23:02:26

@kIára: @tff: Így van, az öblös született alfahím, a „született” vezetőt meg a kontraszelekció tette azzá. :)

noirp 2011.10.06. 07:11:47

@666E: "az ilyen emberek nagyon könnyen megvesztegethetőek ha elismerik a hatalmukat pár szóval, ezt még a pénznél is jobban szeretik."

A zannya, lehet, hogy te vagy az asztalszomszédom a melóhelyen.

Ez a típus nekem még büdösebb, min ha valaki "csak" korrupt, noha az is elég trágya ember.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.06. 07:18:50

@Öblös: az öblös nem született alfahím, csak annak hiszi magát. Amúgy átmenetileg sikereket arathat a 40-es vidéki tanárnőtagozatnál meg a kontírozópicsák között, de amúgy röhejes alak:)

hehe

Ernoke 2011.10.06. 08:36:06

@Hadrian77: most olvasom, h meghalni vonult vissza, mint az elefántok... ez az ember tényleg a cégének élt, nem lettem volna a családtagja, az biztos.

csi szi 2011.10.06. 10:19:08

@vészmadár (pica pica): Így van, a született alfahím az a kérges. :)

2011.10.06. 18:18:49

@Ernoke: sok cégnek élt, de még visszajár vezetni:)

2011.10.06. 18:37:15

@Ernoke: ó bazz, az előző hozzászólást felejtsük el, azt hittem Lutzra gondolsz, de most leesett. Ma egész nap vidéken dolgoztam, most olvastam csak a híreket.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2011.10.06. 22:20:15

Hogy vetted a bátorságot, hogy a Tanuból való idézgetést gúnyold, mikor nagyon jól tudod, hogy nekem volt a Facebookon egy "Napi Tanu" című idézetsorozatom...

Nem tudom, miért kell azon gúnyolódni, ha valaki nem a saját szavaival, hanem egy jól ismert filmből vesz ki pimaszul igaz idézeteket. Ezek valamilyen szinten, gyakran jobban kifejezik az igazságot. Vagy csak egyszerűen savanyú a szőlő, hogy van, aki jól ismeri a filmeket, és nem csak annyit tud belőle, hogy a "Nemzetközi helyzet fokozódik?". Én elégszer láttam ahhoz, hogy a mélyebb tartalmat is átérezzem. Magyarul: képes vagyok a sorok között olvasni - nézni....

mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2011.10.07. 08:03:59

a született vezetőben a legszebb, hogy sok esetben ha középvezető, annyit sem keres mint a beosztottai :D előző munkahelyemen pontosan ez volt, az igazgató sírva könyörgött az a rutinos értékesítőknek, hogy házon belülről nevezhessen ki kompetens középvezetőket, persze alig több fizuért a munkaidő/felelősség/fizetés együtthatót tekintve.

így mindig az utcáról hoztak be egy született főnököt akire tökéletesen illett a fenti leírás, talán tekintélye nem volt még ennyi sem.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.10.07. 16:34:07

@Urban Gorilla: kedves Gorilla, én belőled legalább egy "Napi Pulp Fiction"-t néztem volna ki, ráadásul ez is azon filmek egyike, ahol a Magyar szinkron jobban sikerült, mint az eredeti... egyik haverom perfektül beszél Angolul, kint élt Amerikában 10 évet, és ő is mondta.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.10.07. 17:43:22

@Modor Tibi: Meg kell mondjam, nem egyedi az eset. Épp tegnap néztük a "Hot blonde chick sucks big black cock" c. filmet, többféle szinkronnal, de a magyart meg sem közelíti az eredeti svéd.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2011.10.07. 21:04:20

@Modor Tibi: Én azért nem néztem meg a Pulp Fictiont, mert azalatt olvastam a Galaxis utikalauz stopposoknak-ot.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2011.10.07. 22:21:14

@666E: Ezzel csak egyetérteni tudok. Ott a pont.

SvenH. (törölt) 2011.10.08. 01:48:24

@kIára: "ebben a dögmeleg panelban (a Bruderusz a legjobb, mást nem is érdemes). Mikor az exfeleség kihozza a kávét, rákérdez"

ha en lennek a szituban egyszer tutti belekerulne egy kis hashajto

SvenH. (törölt) 2011.10.08. 01:56:24

@kIára: "te – és mindenki más – kizárólag balfaszabb lehetsz, lásd még áramot is vezet."

furom a lyukat a panelba a 4 centis falba, mogottem az apos, instrual, szolok hatra akkor ha ennyire jol tudja miert nem all neki?
tipikus...

amugy szivesseget lehet kerni csak felidoben kiderul, hogy egyszerubben kijottem volna ha nem kerek, marmint idoben... a sajat gyerekemmel meg eljatszom, tanuljon, de felnottel hadd ne :)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.10.08. 09:18:24

@vészmadár (pica pica): ez így van, bár például a "Midori's tiny Japanese ass abused with a squid on the fish market by 45 fishermen" sokkal jobb eredeti hanggal.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.10.08. 12:43:08

@Professor Pizka: Ráadásul remekül lehet idézgetni belőle: "Iadaaa! Shinaideee! Iku! Iiiiikuuuuuuu!

2011.10.08. 19:04:31

@Professor Pizka: @altoid: ti bírjátok a japán nyelvet, a Machigau ana tényleg azt jelenti, hogy rossz lyuk?:)

Nadiposzi (törölt) 2011.10.09. 07:45:18

@vészmadár (pica pica):
"Hot blonde chick sucks big black cock"=
Forró szőke csirke szopások nagy fekete kakas, a fordítógép szerint. Milyen filmeket nézel te?
Bár Pizka gyanúsabb a:
Midori's tiny Japanese ass abused with a squid on the fish market by 45 fishermen=
Midori apró japán segge, amit 45 halász által egy tintahallal kihasználtak a halpiacon c. opuszával.

2011.10.09. 10:43:29

@altoid: bazz, akkor lehet, hogy a vicc is igaz történet?:)

lárvalányhaj 2011.10.09. 10:53:27

@csi szi:

"Így van, a született alfahím az a kérges. :) "

Ennek hatására újból elolvastam a Kérgesről szóló posztot, és rájöttem, hogy ez a típus végtelenül antipatikus a számomra. Erőszakos, karótnyelt, humorérzék nélküli, érzelmi kommunikációra képtelen figura. Az ilyen emberek társaságában lehetetlen feloldódni, legalábbis nekem.

Bell a Donna 2011.10.09. 11:43:06

Készülhetne egy összefoglaló esszé a született beosztottról is.
egy született vezető

Bell a Donna 2011.10.09. 16:59:48

@Modor Tibi:
Köszönöm - egy újszülöttnek minden vicc új.
Mentem olvasni.
süti beállítások módosítása