Kedves Tibor,
Bátorkodom figyelmedbe ajánlani egy számomra elviselhetetlenül modoros dolgot, ez pedig a modoros generációs duma. Persze már így 30 évesen is mindenki kibaszott öreg, meg sokkal értékesebb ember, mint aki 10 évvel később született, de ami most jön, még a szokásos modoroskodáshoz képest is fájdalmas, azon túl, hogy a valósághoz sem sok köze van. Ezt a szöveget fwd-olt mailben kaptam egy ismerősömtől, ki is töröltem a picsába, de a lényeget szívem egyik csücske, a modorosblog számára még megmentettem. Nem is változtatok rajta semmit, ez úgy, ahogy van, tömör gyönyör!
Gondolom, neked is felejthetetlen perceket okozott ennek az izének az olvasása, hiszen ha jól tudom, te is bölcs öregember korban leledzel, amiről a mai fiatalok azt se tudják, mennyi az annyi! Remélem, levelem jó egészségben talál, üdvözlettel:
Mi harmincasok...
Mai gondolataim, hogy akik a 80-as évek előtt születtek, azok valódi Hősök, olyasféle igazi hollywoodi mindent túlél fenegyerekek. De tényleg!
Gondolj csak bele, 1980 előtt születettek, azaz MI, kész csoda, hogy életben maradtunk. Nekünk még nem volt gyerekülésünk az autóban, sőt még biztonsági öv se nagyon, viszont bizton tudhattuk, hogy a gyerekágyak festékében akadt bőven ólom. A gyógyszeres és vegyszeres üvegek könnyedén nyithatóak voltak, nem volt semmi furfangos védelemmel ellátva, de még a fiókok és ajtók sem voltak felszerelve biztonsági nyitóval, és mikor bicajozni mentünk, nemhogy könyökvédőnk és sisakunk nem volt, de még rendes biciklink sem. Azért az nem volt semmi.
Mi még csapból ittuk a vizet, és azt se tudtuk, mit jelent pontosan az ásványvíz. Én speciel sokáig kevertem a szódavízzel. Azt hittem az ugyanaz. Szúr-szúr. Semmi különbség a kettő között, miért pazaroljak hát rá külön szót.
Mi nem nagyon unatkoztunk, ha tehettük kimentünk játszani. Igen, ki. Egész nap kint voltunk, a szüleink pedig csak sejtették, hogy élünk és megvagyunk, hiszen még Matáv telefon se nagyon volt, nemhogy mobil. Pláne nekünk!
Nyáron a derékig érő fűben és közeli kiserdőkben játszottunk, mégsem lettünk kiütésesek és nem tört ránk allergiás roham. Nem tudtuk mi az a pollen, és a parlagfűről azt hittük, hogy a sárkányfű egyenes ági rokona. Ha elestünk, megsérültünk, eltört valamelyik végtagunk, vagy csak szimplán betört a fejünk, senkit nem pereltek be ezért. Egyszerűen mi voltunk a hibásak.
Sőt! Ha az erősebb elgyepálta unalmában a kisebbet és gyengébbet, az is rendben volt. Ez így működött, és a szüleink nem nagyon szóltak bele ebbe sem. (- Kisfiam, bemegyek az iskolába, az nem lehet, hogy téged mindenki Rambónak csúfol / - Hagyd csak anya, ez az én háborúm!)
Étkezési szokásaink Schubert Norbi mércéjével mérve nap mint nap tartalmazták a halálos dózis többszörösét, de még egy mc donalds-on edződött átlagos amerikai elhízott kisgyerek is helyből nyomna egy hátraszaltót attól, amit mi leküldtünk kaja címszóval. Gondoljunk a zsíros kenyérre, a kolbászra, a disznósajtra (ki tudja mit tettek bele), az iskolai menzára (ki tudja mit NEM tettek bele) és mégis itt vagyunk.
A kakaóban nem volt A,B,C,D és E vitamin, viszont "bedeko"-nak hívták és már ez is elég volt a boldogságunkhoz. Szobi szörpöt ittunk, ami hírből sem ismerte az édesítőszert, viszont tömény cukorból készült. A limonádét még magunknak kevertük és mosatlanul ettük a fáról a gyakran éretlen gyümölcsöt, a WC pereme alatt, pedig a baktériumok ezreinek a kolóniái telepedtek meg a még háborítatlan nyugalomban, a preDomestos korban.
Volt néhány barát, aki már ismert olyat, akinek videója volt, vagy esetleg spectruma (az egyfajta számítógép vót), de szó sem volt Playstationról, Nintendóról, X-Boxról, Videójátékról, 64 tévécstornáról, műholdról és kábeltévéről, filmekről, DVD-röl, Surround Soundról, Internetről, Fitness-Club kártyáról vagy mobiltelefonról.
Viszont voltak barátaink! Olyanok, akikkel találkoztunk kint az utcán, a focipályán vagy a pinpong asztaloknál, vagy ha mégse, akkor egyszerűen becsengettünk hozzájuk és beengedtek. Nem kellet megkérdezni a szülőket. Sem a miénket, sem az övéket! Nem vittek és nem hoztak a szülök autóval...
Mégis itt vagyunk.
Nyakunkban lógott a lakáskulcs, mikor játszani mentünk, és nem ritkán fadarabokkal, botokkal harcoltunk, labdával dobáltuk egymást, mégis itt vagyunk. Nem ütöttük ki egymás szemét, a többi seb pedig begyógyult. Focizni is csak az állhatott be, aki tudott. Akkor még volt egy íratlan szabály, amit ma nehezen értünk már meg mi is: azt csináld, amihez értesz. Aki pedig nem értett a focihoz, pláne nem tudta rendesen kirúgni az ellenfél bokáját, az csak csalódottan nézhette a játékot a rácson túlról, vagy odébb állhatott, és más játékot, más játszótársakat kereshetett magának.
A szerelmet nem brazil sorozatokból tanultuk, csak egyszerűen megéltük. Boldogan szaladtunk végig az utcán az első csók után, úgy, mintha már sohasem akarnánk megállni.
Ha egy tanár nyakon vágott, nem szúrtuk le egy késsel és nem pereltük be, és nem sírtunk otthon a szülőknek. Sőt! Ha lehetett, el se mondtuk.Ismertük a törvényt, és ha vétkeztünk, szüleink nem álltak mellénk. Megtanítottak úgy élni, hogy tudjuk, mit jelent a kötelesség, a bűntudat, a jóérzés, a felelősség. Ismertük ezeknek a szavaknak a mélységét.
Ezek voltunk mi. Hősei egy letűnt kornak, amelyen a mostani fiatalok értetlenül mosolyognak.
Ui.: talán mi voltunk a boldogabbak!"
Szeretnék a szerzővel levelezni és csodálni őt. Ez nekem a Modoros történetének talán legbicskanyitogatóbb irománya, és valami kibaszott nagy boldogtalanságról árulkodik. Akinek az a dicsőség, hogy milyen frankó gyerek volt ő húsz éve, hát... Legjobb a végén a sértődött "talán mi voltunk a boldogabbak" beszólás - mintha bárki a mai tizenévesek közül az ellenkezőjét állította volna.
A helyesírási és tagolási hibákat direkt nem vettem ki ebből a közkincsből.
NDT · http://nemdomi.blog.hu 2010.03.14. 21:03:17
"tiszta gáz" vagyok, hogy kilencven után születtem, nem 80 előtt.:)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.14. 21:08:08
El Topo (Sgt. Elias) 2010.03.14. 21:30:55
tudatom 2010.03.14. 21:39:10
Mi Feribátyáddal ennyi idősen 40 sor kukoricát egyeltünk ki egy nap, oszt mégse panaszkodtunk soha. Nektek meg csak az a dolgotok, hogy játszatok reggeltől estig, oszt ha mán belemegy egy szeg a lábatokba rögtön orvoshoz rohannátok. Nyikhaj kölykök!
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.14. 22:00:19
szval tényleg, ne adjátok elő a posztban foglalt típust élőben:)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.14. 22:02:11
m4rc11 (törölt) · http://vilagrol.blog.hu 2010.03.14. 22:42:49
A másik kedvencem a tudomány véznulásán való siránkozás. Hogy Plátun még milyen okos volt, átfogó világszemlélettel rendelkezett, ma meg minden tudós csak a saját legszűkebb területéhez ért. Ez igaz is, csakhogy a filozófia, a világ átfogó szemlélése még mindig létezik, nem szűnt meg. Másrészt azért a természettudósok is elég fasza dolgokat alkottak az elmúlt száz évben.
manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.03.14. 22:50:03
egyébként ezt a posztot ilyen varjúdombi mesék narrátora hangú faszi simán felolvashatná egy tecsős videó erejéig, és rakhatnának alá képeket is. mint a "magyarország - ezért szeretlek" videók és fattyaik.
ljungberg 2010.03.14. 23:09:44
- SunDisc - 2010.03.14. 23:10:58
Az ilyen bezzegelős szarság mindig is idegesített.
Detlef · http://www.gazdapiac.com 2010.03.14. 23:27:13
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.14. 23:35:00
lárvalányhaj 2010.03.14. 23:36:27
Ja, sokkal áttekinthetőbb volt. Például csak egy párt volt. :P
Tök jó lehetett. :P
@m4rc11:
Plátun? Nyugtass meg, hogy ez csak véletlen elgépelés volt...
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.14. 23:40:01
Detlef · http://www.gazdapiac.com 2010.03.14. 23:56:44
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 00:02:01
Nyelvész Józsi · http://szleng.blog.hu/ 2010.03.15. 00:06:07
sorica123 (törölt) 2010.03.15. 00:13:06
Arról nem beszélve, hogy igaz, több az allergiás, de azzal nem jó viccelni. Az nem műbalhé, nem egy kategória a lustasággal és a tévégyerekséggel. Telítődött a világ és az emberi szervezet a trutyival, így már természetes anyagokra is behisztizik az immunrendszer. Elég baj, lehet pszichés, de nem hiszti.
- SunDisc - 2010.03.15. 00:25:52
Cenzúra nyamm,
Besúgórendszer nyamm,
Szovjet megszállás nyamm,
Kádár elvtárs nyamm!
Beh szép idők voltak, én mondom! De jó, hogy a végébe születtem bele!
Detlef · http://www.gazdapiac.com 2010.03.15. 01:07:13
pakesz (törölt) 2010.03.15. 02:08:03
amugy mikor jon majd a "bezzeg mi 50 -sek..."
-- bezzeg mi 50esek fontos hogy a 30ok elleneben mondjak!!! --
nalunk nem E kategoriat adtak mert eppen a dokinak odacsusszant a boritek, hanem 2 evet kellett lecsapatni, bezzeg utana a ferfi az ferfi lett!
amikor mi bementunk a gyarba ott nekunk kuss volt, voltak az oreg szakik, hat oket csodaltuk, es amit mondtak az volt a szentiras, bezzeg a maiak odamennek es azt hiszik, hogy ok szartak a passzatszelet
vagy hogy egyetem alatt nem evezostaborokba meg egyeb ivohelyre mentunk hanem az epitotaborba, igaz 8 orat meloztunk de utana mienk volt az ejszaka, masnap be is alltunk dolgozni nem punnyadtunk meg delutan is mint a maiak!
virágelvtárs 2010.03.15. 03:06:24
semota · http://livewithit.blog.hu 2010.03.15. 03:33:51
Én is hálás vagyok érte. Most is rossz persze, de most már legalább hagyják létezni az embert, nem szólnak bele minden piszlicsáré dologba, sokkal kevesebb hülye szabály van, amit az embernek be kell tartania.
Valaki Innen · http://pepper.blog.hu 2010.03.15. 06:29:59
Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2010.03.15. 07:12:29
- 1983-ban születtél? Hi-he-tet-len! Hát lehet embernek 1980 után születni? El sem tudom képézelni!
Motorpenis 2010.03.15. 07:37:57
zanzibári lány 2010.03.15. 08:16:04
De ezek a mai fiatalok már el se hiszik...
zanzibári lány 2010.03.15. 08:17:22
Jó az avatarod :-)
2010.03.15. 08:37:52
Hétfői adásszünet alatt meg társasozott a család:)
@zanzibári lány: csepel tacskó, utána meg versenybringa szintén csepelből:)
El Topo (Sgt. Elias) 2010.03.15. 08:52:27
Bizony, gyerekkoromban nálunk is programpont volt a kakaófőzés.
Egyik reggel kakaó volt kiflivel, másik reggel tejeskávé pászkával. Aki még nem próbálta az utóbbit, tudom ajánlani, a legjobb reggeli.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 08:57:56
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 08:59:52
habár az én gyerekkoromban ment az a hoax (csak még nem lánclevélben), hogy a kakó heresorvadást okoz:)
2010.03.15. 09:00:42
2010.03.15. 09:06:05
Vorg a Halhatatlan Báró 2010.03.15. 09:13:30
Mondjuk arra gondolva, mennyit lófráltunk csak úgy bele a nagyvilágba, a szüleink meg tudták, hogy hatra otthon leszünk, szóval ma a gyerekemet nem engedem el egyedül sehova.
Szerencsi kakaó, nem bedeko, az csak a hülye reklám volt a kakaóbajuszos kölyökkel. Az igazi magyar szerencsit ivott :)
Gyorsan bekapok egy dianás cukrot!
2010.03.15. 09:16:48
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 09:18:06
2010.03.15. 09:23:39
És volt valamiféle közösség élet is, riadólánc, akadályverseny a Honvédelem Napján stb.:)
zanzibári lány 2010.03.15. 09:48:05
És még teatojással főztük a teát...
Busz?
Milyen nagy szám volt, ha nem a régi Ikarusz jött, hanem panorámás...
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 10:00:56
Vorg a Halhatatlan Báró 2010.03.15. 10:04:37
2010.03.15. 10:10:29
- A magáéba kedves uram, a magáéba! :)
Ma meg minden suttyó tegeződik, mintha együtt őriztek volna disznót ;)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 10:24:14
Petta 2010.03.15. 10:45:18
Amikor betelefontak a tévébe, hogy tessenek abbafejezni a csilláron himbálózó családról a filmecskét, mert a gyerekek otthon utánozzák...?
cd-r 2010.03.15. 11:05:31
Rich.mond 2010.03.15. 11:14:27
Imádom ezt a "mi nem ültünk a számítógép előtt!" szöveget. Persze Apa, mert nem volt se számítógép, se kábeltévé. De mihelyst jöttek a piacon kapható olcsó tévéjátékok, csütörtökönként a Tom és Jerry., majd vasárnap este a Dízni rajzfilmek, a tisztelt harmincas-negyvenes generáció egyből a képernyő bűvkörébe került:)
Arról nem beszélve, hogy a németül és angolul eggy kukkot sem beszélő generáció milyen büszke volt a parabolájára a nyolcvanas évek végén, hogy nézhették a Szkájesenelt, meg a Szupercsanelt.
Mondjuk végre nézhettem G.I Joet, amikor rokonéknál nyaraltam.)
Dervenkál Egon 2010.03.15. 11:31:27
Az a véleményem, hogy igenis jó gyerekkor volt a 70-es és 80-as években, amit átéltem. Az, hogy a később született generáció mire viszi, és hogyan...nos ez viszont a 60-as, 70-es évek generációjának a felelőssége. Ha egy mostani 14 éves idiótává válik, az a 70-ben született apukájának a bizonyítványa (is).
Semper Fidelis 2010.03.15. 11:36:24
A bejegyzés minden szava igaz.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 11:38:33
Kb olyan szintű vicc, amikor az a poén, hogy ha a feketedoboz elpusztíthatatlan, miért nem abból van a repülő? ez persze magyar-esztétika szakon biztos poénforrás, hogy lám, nem látják az okosok a fától az erdőt, de valójában normális ember tudja, hogy ez hülyeség, mert a feketedoboz az titán, és ha abból lenne a repülő, fel sem tudna szállni, olyan nehéz lenne.
Itt ugyanez a szitu. Pl. amit az allergiáról ír, és itt már valaki nagyon helyesen megválaszolta: az allergia nem hiszti, hanem egy civilizációs betegség.
A többi meg szimpla múltbarévedés, ami - valljuk be - 30+ évesen kissé indokolatlan.
ergerberger 2010.03.15. 11:40:28
Bob 2010.03.15. 11:43:11
Én a mai időktől hányok.
Ízlések és pofonok.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 11:46:21
Vaader 2010.03.15. 11:47:10
Szerintem ezt viccnek szánták.
misbelief · http://tevhit.blog.hu 2010.03.15. 11:48:03
subba.blog.hu/2010/02/09/honnan_tudni_hogy_magyar_vagy_1
2010.03.15. 11:48:11
stellaz1 2010.03.15. 11:52:03
Banović Strahinja 2010.03.15. 11:52:03
Nimandi 2010.03.15. 11:53:59
pincze 2010.03.15. 11:55:21
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 11:55:34
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 11:56:45
2010.03.15. 11:58:27
worker (törölt) 2010.03.15. 12:00:40
changebug (törölt) 2010.03.15. 12:03:12
Sőt nekem még olyan nehéz gyerekkorom is volt :) hogy nyaranta dolgozni jártam - gyermekmunka, jaja! :)) Miért lázadoznak a gyíkok?
hamisnero 2010.03.15. 12:03:30
k.g. (törölt) 2010.03.15. 12:03:38
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 12:04:36
hgf 2010.03.15. 12:05:37
Ja, hogy nem kisgyerekkorában pusztult bele a tisztelt levélíró, hanem majd 50 évesen fog? Ej, az a fránya statisztika...
Bruno 2010.03.15. 12:11:05
zanzibári lány 2010.03.15. 12:13:21
Meg csokit :-)
A régi kis közért helyén most meg egy "mediterrán" lakóház áll :-(
stuffmonger 2010.03.15. 12:14:29
de tény, hogy itt a helye, igazi bicskanyitogató modoros borzalom
2010.03.15. 12:15:33
zanzibári lány 2010.03.15. 12:16:22
A ferihegyi reptér mellett van a régi repülők "múzeuma". Egy volt pilóta mutatja meg a gépeket belülről is. Ott láttam feketedobozt.
De miért narancssárga, ha egyszer fekete? :-)
Bejja1 2010.03.15. 12:16:36
Bocs, de én nem azt olvasom ki belőle amit te. Szerintem a levélíró
a "hős" szót nem abban az értelemben használja, amire gondolsz.
Egészen más világ volt, nem lehet összehasonlítani a maival, mint ahogy ezt azzal, ami 40 év múlva lesz.
Kérlek hidd el, nem mindenki volt "proli" atlétatrikóban, szája szélén lecsorgó pörköltszafttal.
medvedr 2010.03.15. 12:16:45
El Topo (Sgt. Elias) 2010.03.15. 12:17:57
-Milyen szilva ez édesapám?
-Kékszilva.
-De akkor miért vörös?
-Azért, fiam, mert még zöld.
ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2010.03.15. 12:18:09
Asidotus 2010.03.15. 12:18:38
- a mai harmincasok.
Ki fürdeti agyonra, meg tömi biffidus essensisszel a gyerekeket?
- a mai harmincasok.
Ki veszi otthonra az ásványvizet?
- a mai harmincasok
És így tovább...
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 12:19:13
Spiritmonger 2010.03.15. 12:19:14
tanítottam régebben, illetve még mindig aktívan sportolok, és látom a felnövő újabb korosztályokat, egyre borzalmasabbak
kihal belőlük az a természetes problémamegoldó érzék, ami miatt a mostani harmincasok jobban tudják élvezni a létet
az, hogy a cikk beküldője ezt modorosnak látja, az az ő kritikája. a megfogalmazás persze eufemizált, de a lényeg igaz
igaz, a kor is más volt, nem a deviancia propagálása volt az elsődleges, illetve más volt akkor deviánsnak lenni
buzulni, drogozni, emós köcsögnek lenni nem volt menő, a többi mostanában divatos baromságról nem is beszélve.
mindazok, akik még a rendszerváltás előtt kezdtek kamaszodni, alapvetően tudták, mi a munka, mik a társadalmi szerepek, legyen szó a családról, vagy a munkahelyről
az oktatásban a képzések alap- és középfokon összehasonlíthatatlanul jobb színvonalúak voltak, nagyobb tudásanyagot kaptunk, mint a mostani fiatalok
kevesebb volt a lehetőség, ezért aki tökösebb volt, boldogult, illetve valódi versenyhelyzet volt egy egyetemi felvételi
még a nevén neveztek mindent abban az időben, meleg a tavasz volt, meg a nyár, a buzi az buzinak hívatott, a cigány cigánynak, a dagadt állat pedig nem molettnak vagy túlsúlyosnak
nrm jött be külföldről egy rakat baromság, mint a valentin-nap, meg a szexuális zaklatás gyakorlata, és ha valaki kapott egy állast, mert a nőmet letapizta, akkor tudta, miért kapja, és nem perelt be aljas, rasszista indokból elkövetett súlyos testi sértésért
szóval, aki ezt az írást negatív példaként hozza, annak nem kicsit van baj a fejében...
El Topo (Sgt. Elias) 2010.03.15. 12:19:30
De otthon, egymás közt ti sem pászkának hívtátok, mi?
zanzibári lány 2010.03.15. 12:21:20
Minket meg apu minden este jól elvert a szíjával, aztán énekelve táncolt a sírunkon.
(Hollószínház)
Kora Délutáni Kornél 2010.03.15. 12:21:25
Az ilyen leveleket tipikusan korosztálybeli küldi a korosztálybelinek, aki a legtöbbször örül neki. Ezen a szövegen "külsősöknek" csodálkozni meg viccelődni szerintem udvariatlanság. Pláne úgy, hogy nem látják meg benne az (ön)iróniát.
És hogy egy demagóg összevetéssel is éljek, a jelzett korokban lényegében mindenkinek elérhető perspektíva volt, hogy 30 éves korára lakása (ha panel is), kocsija (ha Lada is) és egy-két-három gyereke legyen. Pedig nem volt nagyobb a GDP, mint ma.
És persze ezt meg lehet magyarázni ostobán, ahogy szokták, meg okosan is. De a tény az tény és szerintem indokolja az adott korosztályok nosztalgiáját.
KDK
Anhel 2010.03.15. 12:22:03
Semmi undormányosat nem találok benne egyébként sem, modorosnak modoros és éppenséggel tök igaz. Ez volt, ilyen volt, ezt még akkor sem lehet figyelmen kívül hagyni, ha a 70-es években születettek egy része tényleg keserédes nosztalgiával gondol vissza gyerekkorának jellemzőire, anélkül, hogy ma bánná vagy megvetné azokat a dolgokat, amik a mindennapjait jellemzik, az életét mekönnyítik (pl. internet, mobiltelefon, stb.) Kurva jól érzem magam most 2010-ben, nem szeretnék úgy élni, mint a szüleim 1982-ben, mégis örülök, hogy a 80-as években voltam gyerek és ezt most elolvashattam.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 12:22:29
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.03.15. 12:23:49
@Spiritmonger: jött külföldről bőven hülyeség a 70-es, 80-as években is. Farmer az Ecseriről, Pepsi-kóla, stb.
Amúgy a Házibuli-generációról írtam már, és azok alapján, amit látok, MÁR nem irigylem őket:
modoros.blog.hu/2009/04/06/40_fele_a_hazibuli_generacio
Chupa (törölt) 2010.03.15. 12:24:40
zanzibári lány 2010.03.15. 12:24:49
Kösz.
Ezt miért nem tudják soha értelmesen elmondani?
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 12:26:27
miért nem költözöl Észak-Koreába, ott most is ilyen jó, mint amire te vágysz.
wrl 2010.03.15. 12:27:11
Ha megbeszéltél valakivel valami találkozót, akkor nem mondta le egy sms-sel, megtisztelt azzal, hogy eljött. Vagy nem jött el, és akkor tudtad, hogy mennyire nem vagy fontos.
Ha egy haverral leultél beszélgetni, akkor rád figyelt abban a fél órában, nem csetelt közben másik 30 emberrel MSN-en.
Alig vártad, hogy levetkőzzön a lány, mert nem csekkoltad le előtte az összes félpucér képét iwiwen.
Arrol nem is beszélve, hogy egy fokkal értelmesebb dolog volt könyvet olvasni, vagy focizni, mint a napiszart bámulni.
wwolf 2010.03.15. 12:27:57
Ajánlatom: Tessék Rejtőt olvasni. (Megírja hogy mindenkinek joga van hülyének lenni, meg is magyarázza miért.) Meg lenyugodni. Akit ennyire fel tud bosszantani az, ha mások kifigurázzák a jelen kor túlkapásait és hülyeségeit, annak komolyabb baja van mint hiszi...
Erről a blogról az angílusoknak az a mondása jut eszembe, hogyaszongya: Ignorance and arrogance do not go well together.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 12:28:12
É2I 2010.03.15. 12:29:07
Ugyanakkor kár osztani azt észt, főleg arról, amiről csak hallott valaki, nem pedig megélte ;)
Az, hogy valaki nosztalgiázik..., na az másnak csak modoros lehet.
Az utánunk jövő generáció is ugyanúgy fog picsogni az ő generációja miatt, mint az előttünk lévő, csak azért mert mindenki visszasírja a saját fiatalságát.
Ennyi.
Javaslom még a "Nagy generáció" tanulmányozását, hogy teljes legyen a modorosság. (60-70-s évek. Igen akkor is megvolt a sírás-rívás.)
Réka · http://blog.rekafoto.com/ 2010.03.15. 12:29:12
sityak 2010.03.15. 12:31:20
Amorphis 2010.03.15. 12:31:52
A régebbi generációk(öregapáink is) azért érzik a kicsit a saját korukat, elsősorban persze a fiatalságukat igazabbnak, mert sokkal inkább magára volt utalva az ember hogy megteremtse a boldogságát, nem kapott mindent készen. Itt most kizárólag a gyerekekre, tinikre gondolok. Ha akartál egy fakardot, akkor csináltál magadnak, ha egy más világba akartál csöppenni akkor elővettél egy könyvet, és magad alakítottad ki a részleteket, nem kaptad meg készem 3D-ben. Ha kíváncsi voltál egy rokonodra, haverodra, akkor levetet írtál, nem e-mailt.Persze így sokkal kényelmesebb manapság, de a régebbinek vhogy volt egy kis varázsa.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 12:32:14
zanzibári lány 2010.03.15. 12:32:56
Te is olvass nyugodtan Rejtőt! Nem kell ezt a blogot túl komolyan venni. Gorcsev Iván se vette túl komolyan a Francia Idegenlégiót :-)
NDT · http://nemdomi.blog.hu 2010.03.15. 12:34:30
ez ugye megvan?
Fullánkos Algol 2010.03.15. 12:36:36
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.03.15. 12:36:51
@wwolf: te is sok posztot olvashattál itt.
De sajnos angolul nem értünk, mert az iskola helyett inkább emós koncertekre jártunk meg drogoztunk :)
bolomba (törölt) 2010.03.15. 12:38:11
ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2010.03.15. 12:38:41
Van itt egy-két igazság, amivel lehet mellet döngetni.
Tegye fel a kezét az a mostani hét éves aki főz a testvéreire!
Más világ van és kész. A mostani generáció egy csomó szempontból élelmesebb a 80 előttieknél.
És ami nagyon fontos, nem hordozza azt a kibaszott frusztráltságot, mint mi!
NDT · http://nemdomi.blog.hu 2010.03.15. 12:39:02
2010.03.15. 12:41:22
@ergerberger: A nap kommentje :)
@Banović Strahinja: Van rá esély, de nem egyértelmű. Nehéz eldönteni, hogy csak poén, avagy a szerző komolyan gondolja...
@bolomba: Hehe. Ez is jó :)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 12:41:35
gyerekek, akkor miért nem költöztök albániába? miért van mobilotok, miért jártok plázába, miért válogattok a 30 féle vajból, miért vesztek TV-t, miért fizettek elő családi programcsomagra, miért jártok templomba, miért olvastok horoszkópot, miért akar a gyereketek egyetemre menni, miért nem bányásznak, miért van véleményed, miért nyitod ki a pofádat, hisz azt szeretnéd, hogy ne lehessen, miért nem gyalog jársz, miért-miért-miért? ha az annyival jobb volt, akkor miért nem teremtitek meg magatoknak ma is azokat a körülményeket? miért fogadjátok el minden áldását és kényelmét a nyugatinak nevezett szarnak, és miért az ikea-fotelből osztjátok az észt, milyen kurva jó volt a bagaméris fagylaltostól fagyit venni? nincs jogotok, kiscsibéim, vagy csak akkor ha kidobáljátok a sok szarotokat az ablakon, de még a véleményeteket is a Postával külditek el nekünk.
sityak 2010.03.15. 12:43:42
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 12:43:52
wrl 2010.03.15. 12:44:33
Ezt most mire mondod? Fejlődik a világ. Ez rendben is van, de azért nem mindenben a jó irányba halad a fejlodés. Ezt ha leirja valaki, akkor modoros, meg hulye?
Nekem nem volt légzésfigyelom, nyolcszáz féle gyógyszerem, gyerekulésem, karvédőm, sisakom. Nem vagyok hős, mert amikor estem a biciklivel fájt és sirtam.Ha lesz gyerekem, nyilván megveszem ezeket, a biztonság kedvéért. Fejlődés előrelépés van, teljesen jó.
De azt azért be lehet látni, h a mostani gyerekek kommunikácioja, tudása, értékrendje igen sok kivánnivalót hagy maga után.
sityak 2010.03.15. 12:46:20
Amorphis 2010.03.15. 12:46:43
É2I 2010.03.15. 12:49:23
"De azt azért be lehet látni, h a mostani gyerekek kommunikácioja, tudása, értékrendje igen sok kivánnivalót hagy maga után."
Köszönhetik a szüleiknek.....khmm!
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 12:50:35
nem, nem, nem: a kommunikációjuk teljesíti a kommunikáció minden funkcióját, számukra érthetően közöl, kifejezi a csoportba tartozást, a státuszt és közben lehetőséget nyújt az egyéniséged megmutatására. Az hogy TE nem érted, az a te bajod. Az értékrendjük nem rosszabb, hanem MÁS. Egyáltalán nem biztos, hogy nem nekik van igazuk. Dédnagyapám korában az volt az értékrend, hogy az asszony fogja be pofáját, szüljön és főzzön, cserébe elmondjuk, hogy baromira tiszteljük, és elfogadott volt, hogy tárgyalás nélkül tarkón lőjük, akinek szerintünk nincs igaza. Akkor az volt az értékrend. Azt miért nem hiányolod?
Tudás: felsorolni is lehetetlen, hány olyan dolog van, amit az átlag 15 éves jobban, természetesebben, ügyesebben tud, mint te vagy én.
Sokadszorra összefoglalom: a MÁS nem ROSSZABB, nem a vénülő szemeiden keresztül kell mérni a mai kort.
Anhel 2010.03.15. 12:50:50
Nem estél túlzásba kicsit? Bár nem én írtam, de szerintem a "nyugati szar" az az akkori külföldről szerzett/kapott akármi, ami pl. ehető, iható, rágható, csilivili játék, bármi, ami Magyarországon ritkaságbaszámba ment vagy nem volt elérhető. Mai napig emlékszem a rokonoktól kapott csomagra és abból az első tornadresszre, aminek az illata is olyan volt, hogy valami csoda. Miért baj az, ha erre szeretettel gondolunk vissza? Miért nem lehet rendszerfüggetlenül olvasni a fenti sorokat? Miért kellene belekevernie a csővázas foteles, paneles, trabantos, Kádár-korszakot egy gyereknek, akit minimum kamaszkoráig hidegen hagyott a politika?
Az egy másik téma...
Harcászati atompingvin 2010.03.15. 12:51:47
Valaki írt egy kis szösszenetet a mai világunk nevetséges modorosságairól, igaz, nem a modoros blogban tette.
Aztán meg őt állítják pellengérre.
Egyébként ez nem egy konkrét generációról szól. Aki nem látta benne, a globalizációhóz kötődő, túl-óvatosra-szabványosított steril mindenben-veszélyt-látó mesterkéltségről ír a szerencsétlenül járt szerző.
Aki meg még ebbe is politikát tud magyarázni, az a Micimackóékat is pártokba sorolná... Nem lehet könnyű a környezetében élőknek...
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 12:51:58
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 12:53:48
wrl 2010.03.15. 12:57:52
És valahogy nem igazán jó, hogy nem tanulnak meg kismillio dolgot, mert ugyis fent van a wikipéédián.
Persze lehet, hogy csak én járkáltam rossz helyen, és csak az itteni tizenévesek ilyenek, nem tudom.
"kommunikációjuk teljesíti a kommunikáció minden funkcióját, számukra érthetően közöl, kifejezi a csoportba tartozást" - a kommunikácionak nem csak a csoporton belul kellene érthetőnek lenni, nem gondolod?
Anhel 2010.03.15. 12:58:40
jobb nem volt, más volt. Bármelyik korszakban (kivéve pl. a középkort :) jobb gyereknek lenni, mint felnőttnek.. (bár, ugyancsak a középkorban pl. felnőttnek lenni sem lehetett egy kéjmámor)
A nosztalgia nem nevetséges, csak szelíden megmosolyogtató, ahogyan nekem is az nagymamám akármelyik története a háború előttről, gyerekkorából. Számomra ez is az, pedig nagyon más ahhoz képest.
dex.ion 2010.03.15. 13:00:00
nem tudom, mennyit forox a mai tizenöt évesek között...én nem pont így látom:))
alapvetően télleg az az igazság, h a mai tizenévesek sok, általunk értékesnek vélt dolgot devalváltak. ez persze nem baj, mert bizonyára mi is ezt tettük az előttünk levő generációk értékeivel, a problémát inkább abban látom, h a maiak pl lemondanak az olvasásról, mint kikapcsolódási formáról, h baromira demagóg legyek:) ez sztem baj...sok más mellett
wrl 2010.03.15. 13:01:01
É2I 2010.03.15. 13:02:13
Ehhe, azért, mivel megváltozott a világ. Nem élhetsz másban, mint ami van.
Én nem mondom a "nyugati szemét" dumát, de azt alá tudom támasztani, hogy egy-két dolog kényelmesebb, nyugalmasabb volt. (Nyilván nem volt tartható.)
A jelenlegit is elfogadom, alkalmazkodok.
Viszont azt nem értem, miért kell megkérdőjelezni egy olyan kort, amit (úgy gondolom) nem éltél meg.
Az is működött, a jelenlegi is. Persze mindenkinek más-más az aranykor, erről szól a blog bejegyzés ;)
bolomba (törölt) 2010.03.15. 13:02:49
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 13:03:52
tudod mennyit? ugyanannyit, mint 14 évesen: majdnem semmit vagy semmit. Akkor pontosan milyen hozadéka volt 4 év történelemórai nyüstölésnek?
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 13:06:27
wrl 2010.03.15. 13:07:04
Nem keresek választ, sőt kérdéseim se nagyon vannak. Csak ugy látom, h vannak dolgok, amik rossz irányba mennek.
bolomba (törölt) 2010.03.15. 13:08:17
Anhel 2010.03.15. 13:08:21
"Tudás: felsorolni is lehetetlen, hány olyan dolog van, amit az átlag 15 éves jobban, természetesebben, ügyesebben tud, mint te vagy én"
Azért ezzel is lehet vitatkozni.. hétköznapi felhasználóként csak lesek, amikor tizenéveseket látok, mi mindent tudnak a számítástechnikáról, gyakorlati értelemben értem.
Sőt, számomra az is döbbenetes és egyben irigylésreméltó, mikor azt tapasztalom, hogy már a középiskolát is úgy kezdi a kamasz, hogy min. 2 nyelvet beszél középfokon.
Lehet, hogy könyvet ritkábban vesznek a kezükbe, de ebben sem vagyok biztos.
Mindenesetre a saját generációmnál semmivel sem tartom lagymatagabbnak vagy bármilyen értelemben értéktelenebbnek a nálam fiatalabbakat. Akkor is voltak értelmes fiatalok és kevésbé értelmesek, meg most is. Talán csak a trendek könnyebben elsajátíthatóak/majmolhatóak most, mert minden könnyebben hozzáférhető.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 13:10:06
a kultúrát nem a könyv hordozza, hanem az emberek. a könyv EGY eszköz az átadására.
pincze 2010.03.15. 13:10:08
bolomba (törölt) 2010.03.15. 13:11:01
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 13:13:14
A vélemény szónak nem volt létjogosultsága.
Anhel 2010.03.15. 13:13:38
vehetjük ezt is egy trendnek, ami könnyen hozzáférhető, megtanulható. Ma sincs több biszex mint régen, csak többen merik mondani.
Már amennyire ennek kimondása komolyan vehető egy 17 éves fejlődőben lévő személyiség esetében, aki valószínűleg még csak próbálgatja magát.
dex.ion 2010.03.15. 13:13:39
tudnak status-t írni közösségi oldalakon? hűha. az egészen biztos, h kurvára nem láttyák át pl az internet veszélyeit. ha átlátnák, nem töltenének fel magukról meztelen képeket, videókat tonnaszámra. meg nem adnák meg a keresztnevüket jelszónak.
"Sőt, számomra az is döbbenetes és egyben irigylésreméltó, mikor azt tapasztalom, hogy már a középiskolát is úgy kezdi a kamasz, hogy min. 2 nyelvet beszél középfokon."
ez gondolom nem mo-i statisztika. (kivéve, ha az egyik az anyanyelve [lovári], a másik meg magyar. ebben az esetben viszont nem a minimum a középfok, hanem a maximum.)
wrl 2010.03.15. 13:13:55
A másik, meg hogy adott pápáról lehet, h egy mondatot tudok mondani, de azt magamtol, áramszunet idején is.
És nem az a baj, hogy használja a wikipédiát, msn-t tököm tudja mit, hanem, hogy csak azt használja, és semmi mást.
Amorphis 2010.03.15. 13:15:52
Természetesen senki nem vitatja a "nyugati szemét" hasznos oldalait, a digitális társadalom vívmányait. Írtam, is, hogy így sokkal KÉNYELMESEBB lett az életünk. De BOLDOGABB lettél tőle???? Vidámabbak a mai gyerekek, mert a TV, Playstation stb. neveli fel őket!Körülnéztem minap a lakótelepen (ahol felnőttem) 4 focipálya teljesen elenyészett, a MI (bezzeg!!!!) időnkben tele volt mindegyik minden délután, ma már inkább a FIFA 2010 el játszik a gyerek verőfényes napsütésben is. Ma már persze Norbikaját ehet a gyerek, meg 80 féle tej közül választhat, de kitörölheti vele, ha semmit sem mozog.
Olvasni ciki, nézd meg 3D-ben. Ja hogy a szövegértésed, meg a kommunikációs, fogalmazó készséged a béka segge alatt van, az senkit nem érdekel.És még hosszan lehetne sorolni.
Fejlődik a világ technikailag, agyilag meg leépül.
dex.ion 2010.03.15. 13:16:25
Anhel 2010.03.15. 13:19:23
Biztos én nem ismerek elég fiatalt ahhoz, hogy ezt átlássam... de akiket igen, azok nem(csak) a közösségi oldalakon bravúrkodnak...
Most ezt miért mondod? Hálaégnek viszonylag korán megtanulnak 1-2 idegen nyelvet az iskolában.
Amikor 18-19 éves gyakornokokkal dolgoztam, az összes beszélt angolul, németül, de egyik-másik plusz még egy nyelvet megtanult ezek mellé még érettségi előtt. Nem voltak intelligensebbek vagy okosabbak az átlagnál és nem a legelitebb középiskolákból jöttek. Ez ma már alap, és ez jó.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 13:20:01
ugyan már, ne kezdjük a boldogságot idekeverni, a boldogságnak a gondolkodás sem kedvez, a növényi szinten élő emberek a legboldogabbak, mert a boldogságukhoz elég, ha enni tudnak.
blue angel 2010.03.15. 13:20:46
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 13:21:12
É2I 2010.03.15. 13:21:40
"miért, az olvasás önmagában okosabbá tesz?"
Tanár létedre nem illene ilyesmit kérdezned.
Öngól.
(Csak a szókincs nevezetű mitológiára próbálj koncentrálni, ne tovább.)
Amorphis 2010.03.15. 13:22:11
Ugye minden fenn van az interneten, semmit nem kell tudni. Csak egy kérdésem van: Ki teszi majd fel a Wikipediára a helyes válaszokat??
wrl 2010.03.15. 13:22:18
Szerintem az is gáz, hogy nincs szókincsük. Vagy nem használják. Ez olyan orwell-i dolog, ha nincs szavad valamire, akkor az nem is létezik.
Szerintem az is gáz, hogy msn-en beszélget egyszerre 20 emberrel mindenki, persze, hogy nem emlékszik semmire, persze, hogy egy feluletes kapcsolat ami kialakul.
bolomba (törölt) 2010.03.15. 13:22:35
Anhel 2010.03.15. 13:24:34
(gondolom, ezzel bebizonyítottam, hogy egy vén barom vagyok)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 13:25:20
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 13:26:37
Ugye minden fenn van az interneten, semmit nem kell tudni. Csak egy kérdésem van: Ki teszi majd fel a Wikipediára a helyes válaszokat??"
Miért, a könyvekbe ki pakolja bele?
Anhel 2010.03.15. 13:26:52
ez jó :) És ha fürdés után tiszták vagyunk, amikor megtörölközünk, akkor miért kell kimosni a törölközőket?
kovácspéterke 2010.03.15. 13:28:32
dex.ion 2010.03.15. 13:29:03
dex.ion 2010.03.15. 13:29:54
bolomba (törölt) 2010.03.15. 13:31:04
a kerdes: vajon ha te es a veled hasonlatosan gondolkodok (ez nem degradalolag van irva) nem tekintenetek deviancianak bizonyos preferenciakat, akkor vajon mennyi ido alatt lenne a norma resze egy vasarnapi grouppen?
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 13:31:17
vizuális kultúra alatt én a filmre gondoltam. A monthy python-féle gyalog-galopp nem irónia? vagy nem jól mutatja meg?
Giovanni Gatto · http://dobklinika.blog.hu 2010.03.15. 13:32:22
30-asnak lenni egyébként szar, mert minden olyat meg kell tanulni, ami a mi fiatalságunkban még nem volt, vagy luxusnak számított. A mai fiatalságnak épp ezért könnyebb. Ők ebbe születnek.
indapass90210 2010.03.15. 13:34:02
É2I 2010.03.15. 13:34:51
Irodalomról volt szó, nem blogokról. Az értékes mű számomra sem kizárólag a szépirodalom. Egy bármilyen ponyva is segítheti a nyelv, képzelőerő, szókincs fejlődését és koránt sem kell nyomtatott formában. Jó arra a pc / internet is :)
De abban igazad van, hogy parttalan vita. Sajnos az értékrendet nem sikerül felállítani.
(Ugyanakkor nem mondom, hogy az én fiatalságom során ez másképp volt. Akkor is voltak olyanok, akiket ez nem érdekelt, mégis emberek lettek :)
kovácspéterke 2010.03.15. 13:35:26
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 13:35:41
"nem hinnén h egy átlagos hip-hop dal komoly értéket hordozna"
menj be egy könyvesboltba, csinálj egy véletlen merítést. Ennek alapján állítsuk össze az "átlagos könyv" fogalmát. Hidd el, az átlagos könyv sem hordoz értéket. (10ből 3 szakácskönyv, 2 valami médiaéletrajt, 1 boralbum, 1 coelho vagy müller-féle agysorvasztó faszság, 1 ilyen "szerelmes idézetek", 1 nők lapja-cikkgyűjtemény., egy útikönyv.) 10ből kimutathatatlan az aránya a szépirodalomnak, az alkalmazot fizikának vagy a klasszikus filozófiának. Amire utalni akarok: a KÖNYV az egy médium (közeg), és ÖNMAGÁBAN nem érték... az olvasás sem.
bolomba (törölt) 2010.03.15. 13:35:48
Fullánkos Algol 2010.03.15. 13:36:10
transilva.homestead.com/files/okor/okor_homoszexualitas.htm#A%20mitosz%20osszeomlasa
bolomba (törölt) 2010.03.15. 13:37:15
medvedr 2010.03.15. 13:38:04
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 13:38:34
tényleg? Homérosz korában hogy csinálták, hogy az embereknek volt képzelete, szókincse és intelligenciája? tényleg nem érted, amit mondok: NEM az olvasás ÖNMAGÁBAN alakítja ki ezeket... hidd el, én imádok olvasni, de ettől még nem kell vallást kreálni az olvasásból...
Fullánkos Algol 2010.03.15. 13:38:47
@vészmadár
ajánlom figyelmetekbe: transilva.homestead.com/files/okor/okor_homoszexualitas.htm#A%20mitosz%20osszeomlasa
dex.ion 2010.03.15. 13:39:04
wrl 2010.03.15. 13:39:10
Te meg azt nem érted, vagy nem akarod érteni amit én irok. Szóval, hogy ki milyen szexuális dolgokat csinál felnőttként az az ő ügye.
Azt kérdezném, h ha 17 évesen ezt megéli, és mondjuk az első- második tapasztalata szex terén az, h két 40 kilos festett haju emós fiu egymással, aztán vele, aztán a többiekkel, akkor ebbol a lánybol vajon mennyire lesz normális felnőtt, jó anya stb.
Gondolom erre azt válaszolod, hogy biztos hiper szuper lesz... :S
É2I 2010.03.15. 13:40:22
Talán azt próbálnánk elmondani, hogy érteni is kell az iróniát. Nem csak azonnal mellre szívni, mint ahogy a fentit is letüdőzte a Tibi.
Ez van.
Érteni kellene.
Ahhoz meg, meg kell tanulni mi, micsoda.
:P
dex.ion 2010.03.15. 13:41:39
Mrs. Jackman 2010.03.15. 13:35:26
bolomba (törölt) 2010.03.15. 13:41:43
dex.ion 2010.03.15. 13:46:03
"bocs, de olyan dolgokat allitasz tenykent,"
"a semmire semmivel nem tudok reagalni. ha majd irsz konkretumot,"
na most akkor állítok vmit, vagy nem állítok semmit?
ezt lécci tisztázzuk, mert most kicsit összezavarodtam, h ilyen öngól után, amit rúgtál magadnak, mit kéne lépnem:)
WinG 2010.03.15. 13:46:47
szcsongor 2010.03.15. 13:48:58
De a wiki meg ezt irja, szal nem tudom mi az igazsag: "The black box term originated when after a meeting about the first commercial flight recorder named the "Red Egg" for its color and shape, someone commented: "This is a wonderful black box". Black box is a more humorous than accurate term and is almost never used within the flight safety industry."
Hogy ON legyek, engem meg ketseg gyotor most, mert 80-as vagyok, tehat mar huszasnak se nagyon erzem magam, de harmincas se vagyok meg :)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 13:50:05
É2I 2010.03.15. 13:50:07
Nagy igazság. (Én is megöregedtem :)
@vészmadár (pica pica):
Szerintem Homérosz korát egyikőnk sem ismerte. Max _olvasott_ róla :D
És tényleg nem érted; az olvasás maga tanít. Szókincset növel, ismereteket bővít, fejleszti az embert.
Abban egyet értünk, hogy a Nők Lapja nem egyenrangú egy Petőfi verssel, ugyanakkor még egy Belga szöveg is jobb, mint a semmi.
A kulcs ott van, hogy meg kell mutatni a srácoknak, hogy mi is az, ami kikandikál abból a néhány mondatból. :)
bolomba (törölt) 2010.03.15. 13:50:50
testlife 2010.03.15. 13:52:02
A fő félreértés: A szerző nem a gyerekekről ír, hanem a technokrácia által felfalt időről, térről, AHOL a gyerekek élnek, meg persze mi is. A technokrácia az első olyan korszak, amely úgy helyettesíti az ember saját (egyedi) életét általánosító ellenőrzésekkel, ingerekkel, a nap 24 órájára kiterjedő elvárt, egyfelé legitim reflexekkel (ez utóbbi jól kimutatható a blogvilág kommentelési elvárásaiban), jogokkal, kötelességekkel és élvezetekkel hogy az ember észre sem veszi, hogy nem éli meg magát, hanem csak közösségi előírásokat teljesít, szokásoknak tesz eleget, mesterséges vágyakat dédelget, kíván és kielégít egész életében. Csak ezzel állítja szembe a szerző a pár tíz évvel civilizációs állapotot, kész. Ez nem jelenti azt, hogy ma nincsenek "élő" gyerekek (vagy felnőttek), csupán azt, hogy a mai kor leginkább erre hajt, a gazdaságnak, politikának, a hatalomnak erre van szüksége, és végre kb. megtalálta, hogyan kell csinálni (persze több száz év keresés után).
A civilizációs berendezkedés a szövegben sorolt - már akkoriban is csak maradék - ön-megélő lehetőségeket ma lassan, de biztosan végleg eltakarítja az útból, és a "normális, természetes, jó" kategóriájából száműzi a furcsaságok, az exotikumok, a művészetek világába. Ez utóbbiakból ugyanis fogyasztási cikket kell kreálni, és már kész is: veszélytelenek. És még amiből nem lehet is, az sem zavar sok vizet, hiszen "nem valóság", csak játék, színjáték, ugyebár. (A bécsi akcionisták mesélhetnének.)
A szerző ráadásul visszafogott, halk hangú, nem modoros, nem átkozódik a gyerekekre.
De ami lényegesebb: VAJON miért kell vigyorogva kiszerkeszteni és virtuálisan pofánvagdosni azt, akinek szerintetek "az írása kibaszott nagy boldogtalanságról árulkodik"? Ez volna a korszerű reakció a boldogtalanság napvilágra kerülésére? Aki panaszkodik, azon röhögjünk? Tényleg? Ez így rendben van? Aki boldogtalan, azt rugdossuk meg? Tényleg? Mert az jó?
Amorphis 2010.03.15. 13:52:54
Egy tény! Bár már eléggé eltávolodtunk az eredeti témától. A mai tizenévesek sok tekintetben fogalomnélküli, sekélyes fantáziájú, tudatlan barmok! Ha te tényleg tanár vagy, nem mond, hogy nem látod a különbséget!! Ugyanezzel a látásmóddal, hogy majd mindent megnézek a neten mennek egyesek (egy ismerős)magyartanárnak! Kérdésemre egyetlen verset sem tudott elmondani egy magyar költőtől sem!
medvedr 2010.03.15. 13:56:12
wrl 2010.03.15. 13:56:17
A legjobb drogozni. Tök süti érzés, felpörögsz, vagy ellazulsz, mit basztatnak a rendőrök.
Inni is tök fain. Jól bebaszni, oszt fetrengeni a hányásban. Ez is mi a bánatért tilos.
Suliba meg minek kellene bemenni, amikor az ott nem jó. Sőt dolgozni sem jó.
Hagyj magára egy embert, ugy hogy mindene megvan, aztán nézd meg mennyire tönkre tudja tenni magát- lásd hollywood. De kivánom, h legyen lányod, aki majd ilyen bulikrol jon haza, és mesél neked. Komolyan
bolomba (törölt) 2010.03.15. 13:58:25
É2I 2010.03.15. 13:59:34
Na, ja. Tudom, hogy nem irónia, ugyanakkor "urban legend" :D
Persze mindenki megtapasztalja egy-egy buli alkalmával, csak egy picit kívülről kell néznie önmagát és meglátja.
Az van, hogy minden egyes generáció próbálja önmagát igazolni hol így, hol máshogy.
Ez teljesen parttalan; volt, van, lesz. Egészen addig, amíg nem egykorú társaságban vagy. (Ha igen akkor a sör, bor, pocak méret, gyerekek, stb jön föl. Írd és mondd a többi modorosság :)
Mindfield 2010.03.15. 14:02:07
bolomba (törölt) 2010.03.15. 14:02:29
medvedr 2010.03.15. 14:02:38
Rézvirág 2010.03.15. 14:03:07
Először is tessen már megnézni, hogy hány kocsi közlekedett akkor, és milyen átlagsebességgel, és ugyanezt most. Ennek függvényében talán gondoljuk át újra, hogy a mai szülők hisztériája-e, hogy gyerekülést tesznek a kocsiba, bukósisakot a gyerek fejére és háromszor is meggondolják, hogy egyedül elengedjék-e valahova (kisebb gyerekről beszélek), ha közben át kell kelni egy forgalmas úton.
Aztán meg talán van rá esély, hogy az, hogy a mai 30-asok és gyerekeik minden szirxarra allergiások, esetleg netántán annak a következménye, hogy gyerekkorunkban annyi agyon permetezett cuccot megettünk, válogatás nélkül, hát igen: sokszor mosatlanul...egyéb betegségekben (cukorbetegség, magas koleszterinszint, stb) is meg lehet tekinteni a statisztikákat, ha már így elkapott minket a rózsaszín nosztalgia.
dex.ion 2010.03.15. 14:03:46
bolomba (törölt) 2010.03.15. 14:03:47
na mentem dolgozni.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:04:24
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:06:05
blacklord 2010.03.15. 14:06:07
dex.ion 2010.03.15. 14:07:32
Lődörgő Hollandi 2010.03.15. 14:09:56
Szerintem tuti ilyesmik lesznek, hogy "mi bezzeg hülyére diétáztuk magunkat, mert nem volt ez meg az a pirula, vagy hogy autóban utaztunk nem pedig teleportáltak minket és mégis túléltük"stb.
Persze nagyszüleink ugyanezt mondták szüleinkről, meg rólunk, róluk meg az ők nagyszülei.
Egyébként ha valaki ellátogat Disneyword-be Floridába, megnézheti a Carousel of Progress-t ami pont erről szól. www.themeparkinsider.com/flume/201001/1664/
dex.ion 2010.03.15. 14:10:11
és sajnos mindkettőt elértékteleníti a mai "értékrend": az osztálytársak közösen összeverik egy másik osztálytársukat (mondjuk halálra, volt rá példa a közelmúltban), vagy szimplán csak lebasszák magukat a buszon az utolsó helyre, az öregemberek előtt.
ha lenne valódi, normális értékrendjük, nem tennék meg egyiket sem. és nem, a hip-hop nem tanít tiszteletre, meg a playstation sem.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:11:41
de látok különbséget, csak nem teszek mellé előjelet. Mások. Én például náluk sokkal intelligensebb vagyok, műveltebb is, nagyobb a szókincsem, stb. 15 évesen is okosabb voltam, mint ezek a gyerekek, meg a legtöbb osztálytársamnál is. Azt próbálom megértetni veletek, hogy én nem tudom nekik biztosan kijelenteni, hogy a boldogulásának, annak, hogy boldog vagy sikeres legyen az életében, az a záloga, hogy olyan legyen, mint én és olvasson sokat.
te garantálod ezt neki? ha sokat olvas, biztosan boldog lesz, lesz munkahelye és sok pénzt fog keresni? ugye nem?
nekem a tudás, az olvasás, az ismeret érték, de hangsúlyozom: NEKEM.
dex.ion 2010.03.15. 14:13:43
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:14:53
nohát, akkor a történelem során soha nem ölt meg ember embert?
ja, hogy bizonyos emberek életének tisztelete, ugye... aki olyan mint mi? aki azt gondolja, mint mi? Szép Fülöp értékrendje szerinti életeket tiszteled vagy Jaques de Molay-é szerintit? A jezsuitákat vagy a kannibálokat vennéd alapul?
az élet tisztelete érték? ha az lenne, akkor nem csapnánk agyon a legyet.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:15:54
jahaha 2010.03.15. 14:16:33
napersze, nem is biztos, hogy ez a cel...
dex.ion 2010.03.15. 14:19:32
É2I 2010.03.15. 14:20:31
Innen pedagógusként már csak egy lépés hogy megmutasd nekik mi _neked_ az érték.
Akinek inge, magára veszi. :)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:20:37
Helen H. · http://szopizmus.blog.hu 2010.03.15. 14:21:04
dex.ion 2010.03.15. 14:22:06
eastern sugar 2010.03.15. 14:22:39
bolomba (törölt) 2010.03.15. 14:22:45
ja, es a norma igenis egy keplekeny dolog. szerencsere.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:24:32
bolomba (törölt) 2010.03.15. 14:26:24
medvedr 2010.03.15. 14:26:52
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:28:02
ott a hiba, látod: feltételezed. Tömegesen látsz magad körül boldog embereket? tömegek élnek anyagi gondok nélkül, boldogan, kiegyensúlyozottan? És akik ilyenek, azok mind azok, akik az olvasást tekintették fiatalkorukban értéknek?
ugye, hogy mennyire rossz, ha elkezded ésszel nézni ezeket? NEm igaz, hogy a többség, aki így szocializálódot, az sikeres, akármit jelent is ez.
dex.ion 2010.03.15. 14:28:12
testlife 2010.03.15. 14:28:32
1. Erről beszéltem, ez van élet helyett. Miért is lesz azok forrása? Mert megszoktuk? Mert mások is ezt csinálják? És akkor már helyes is?
2. Aki saját tragédiáját beszéli, hasznodra van, mert helyetted beszél szenvedésről, kételyekről vagy boldogtalanságról. Tiszteletet érdemel, mert a gyilkos közhangulat ellenére ki merte szolgáltatni a hülye bajait... Ha te úgy érzed, ez a jelenség nincs hasznodra, akkor vagy extra szerencsés vagy vagy nem ismered magad. De egyik sem hozza magával, hogy a beszélőt ütni-vágni kell, mert nincs rá ok és nincs értelme. Nem résztvenni a csaholásban: máris eredmény.
3. Próbáld ki a saját gyerekeddel, hogy ha valami miatt panasza van (minden gyerek teli egzisztenciális szinten éli meg saját bajait), akkor leugatod, kiröhögöd és pofánbaszod, majd közlöd vele, hogy milyen szánalmas kis majom.
4. Miért gondolod, hogy a felnőttekkel ezt lehet?
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:33:59
csz0 (törölt) 2010.03.15. 14:34:27
Amúgy mi rajta olyan "elviselhetetlenül modoros"? Ez inkább tréfás iromány, mint halálosan komoly cikk, sajnálnivaló, aki nem érti az iróniáját...
eastern sugar 2010.03.15. 14:37:29
dex.ion 2010.03.15. 14:38:28
ejj, ez a fránya freud:))) most lebuktál, te kis homofób, ezek után mit várjunk tőled, hm?:)))
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:39:04
dex.ion 2010.03.15. 14:39:14
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:40:43
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:41:24
Veder1 2010.03.15. 14:41:58
Miért tanítok? (gondolatmenetből eredő válasz, hogy legyen mit ennem)
Minek eszek? (Azért, hogy életben maradjak)
Minek élek? (...?)
Szerintem neked sem ez a világképed...
A poszthoz meg: a mostani harmincasok a "láthatatlan generáció", ami a "kisgeneráció" (by Geszti, mostani negyvenesek) nagy zabálása után még megmaradt morzsákból próbálnak túlélni, kevés sikerrel...
u.i.: nagyon tetszik testlife a hozzáállásod, blogot kellene írnod!
dex.ion 2010.03.15. 14:42:01
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:44:39
Minek eszek? (Azért, hogy életben maradjak)
Minek élek? (...?)"
lényegében majdnem ez a gondolatmenet, a végére odabiggyeszthetném, hogy nem én vlasztottam, hogy éljek, ezt készen kaptam, de nagyon szeretem:)
annyi a tanításhoz, hogy azért tanítok, mert nagyon szeretem csinálni, és egyébként jól is csinálom:)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:45:34
m4rc11 (törölt) · http://vilagrol.blog.hu 2010.03.15. 14:47:53
eastern sugar 2010.03.15. 14:51:09
dex.ion 2010.03.15. 14:51:35
érted, apróság, meg számunkra - akik olvastunk kötelezőket- evidencia. azok számára, akiknek a művelődésüket egy joystick határozza meg, talán már nem. nem azt mondom, h ezek a fiatalok nem tudják, h akit megölsz, az nem támad fel irl, hanem azt, h egyre kevésbé képesek elválasztani a valóságot a képzelettől, és ebben igenis szerepe van a kikapcsolódási formáknak (túlzott tv/net/játékhasználat).
eastern sugar 2010.03.15. 14:53:00
medvedr 2010.03.15. 14:53:03
Szerintem ezek erősen nihilista és erkölcsi relativizmushoz vezető nézetek. Nem győztél meg az ellenkezőjéről. Ezért gondolom még mindig, hogy jó az hogy nem az én kölykeimet tanítod. Na tényleg kiszálltam ebből a vitából -mezei emberke vagyok ezekhez a filozofálgatásokhoz.
dex.ion 2010.03.15. 14:55:47
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:56:03
pedig az egy a Winnetou egy könyv volt.
@eastern sugar: hát nézd, ha Tibi vállalja, hogy a közösségi oldalon összead minket, és medvedr megígéri, hogy a mi lagzinkon sima Józsiként fog bemutatkozni mindenkinek, akkor benne vagyok:)
Panther_V · http://kigondoltam.blog.hu 2010.03.15. 14:56:12
Off
A titán nehéz, mi. Nyilván azért használják acél helyett. Kb. 2/3-a a sûrûsége, de nagyobb a szilárdsága. Egyébként acélból készült gépek is simán repültek.
On
Szerintem aki 70 után született az nem ért semmit a valódi világból. Ez a világ egyre mûvibb.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:57:40
egyetértek veled. És? nekem ez csak annyi, mint ha megállapítottad volna, hogy ezek erősen görögkatolikus nézetek. És az baj?
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 14:59:56
Így elfogadható számodra?
eastern sugar 2010.03.15. 15:00:24
@vészmadár (pica pica): erre innunk kell! végre elvehetsz egy ostoba szőkét!:)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:01:07
testlife 2010.03.15. 15:02:41
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:02:43
Amúgy akkor mint leendő párocskád (höhö): András
nick111111 2010.03.15. 15:05:29
Kedves Modoros Tibi,
te valószinuleg egy 20-25 év körüli igazábol olyan semmilyen fiucska lehetsz. aki talán a golyóstollat sem ismeri, mert a ti korosztályotok már a szótárt sem ismerti. Tnaár vagyok és ezt biztosan állithatom. nem ismeritek az ABC-t sem. Funkcionális analfabéta a mostani 16-25 évesek korosztálya. nem értitek azt ami le van irva, csak olvassátok. és még mielott a lexikai tudásodat próbálnád fényezni rajtam.......mivel gyorsan irok..leget, hogy van benne gépelési hiba...(ismétlem gépelési hiba..nem helyesirási hiba...)ugyanis a billentyú nyomagtaása nem irás....azt ti már nem tudtok.... az agymunka...nem ujjgyakorlat..
és sajnálhatod, hogy nem tudod meg milyen volt abban a korban élni.....ti már nem élnétek túl..az sicher:-)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:13:35
lehet, hogy nem ismerem magam. ki ismeri? sokat kutatom magam, itt is azt teszem, egy csomó dolgot akkor fogalmazol meg magadban, ha mások számára is megfogalmazod. még csak azt sem állítom, hogy koherens az elméletem.
Szerencsés vagyok-e? attól függ, mit értesz ez alatt. ha azt, hogy kegyes volt-e hozzám a sors, és ideális körülmények közé rakott-e le, akkor nem. nem kiemelkedőek a testi adottságaim, a családi háttér is zűrös és az anyagi helyzetünk mindig is inkább csak vicces volt:) de sokkal rosszabbakat is láttam már. Ha úgy érted, elégedett vagyok-e és boldog, akkor jórészt igen, mert többnyire azt csinálom, amit szeretek, és van egy társam, aki tökéletes.
nem tudom, melyikre gondoltál...
Veder1 2010.03.15. 15:15:12
na jó, de a tanítás nem fér bele ebbe a világképbe, hiszen felesleges, ugyanígy felesleges a tudás is, hiszen nincs fix pontunk (klasszik lepke-álom kérdések), de ez már tényleg oda vezet, hogy puszta létezésen kívül minek csinálunk bármit is.
A mai tizenévesek szexuális szokásai meg nem azért kérdőjelezhetők meg, mert elítélném, hogy két fiatal, akár azonos nemű is miért csókolózik, hanem azért, amit testlife írt: "A technokrácia az első olyan korszak, amely úgy helyettesíti az ember saját (egyedi) életét általánosító ellenőrzésekkel, ingerekkel, a nap 24 órájára kiterjedő elvárt, egyfelé legitim reflexekkel (ez utóbbi jól kimutatható a blogvilág kommentelési elvárásaiban), jogokkal, kötelességekkel és élvezetekkel hogy az ember észre sem veszi, hogy nem éli meg magát, hanem csak közösségi előírásokat teljesít, szokásoknak tesz eleget, mesterséges vágyakat dédelget, kíván és kielégít egész életében."
Mert ezek a fiatalok nem azért mennek bele mindenféle kapcsolatba, mert kíváncsiak, és meg akarják élni, hanem azért, hogy a környezetük elvárásait, figyelmét felkeltsék. Bár a boldogság a relatív világképben nem számít, illetve nem abszolútum, de ettől biztos nem lesznek boldogabbak
m. kisasszony · http://kisasszony.blog.com 2010.03.15. 15:17:34
Mindegy.
Gyerek vagyok (idén még mindenképpen), beszélek angolul- bár akad olyan az osztályban, aki jobban. Magamtól tanulok oroszul (több kortársam is igyekszik autodidakta módon elsajátítani nyelveket, szóval ebben nincs semmi különleges), több száz könyvet olvastam életemben, a legjobb barátnőimmel Bulgakovot, Oscar Wilde-ot, Victor Hugot, Puskint és Kosztolányit cserélgetünk, (bár néhányuk szereti az alkonyatféléket IS..), ásványvizet iszom és műkörmöshöz járok, de ettől még nincs minden héten új barátom, mindig is a monogámiát preferáltam. Egy helyben néztem végig a Tarr Béla Sátántangóját, de a Los Angeles-i tündérmese is elszórakoztatott egyszer. Vétkeztem, Uram, oldozz fel.
Szoktam jó részeg lenni hétvégente, mégis tudom mi az erkölcs, a jó modor, a tartás és a lelkiismeret.
Jaj már, álljatok le az általánosításokkal :D
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:18:47
medvedr 2010.03.15. 15:21:28
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:22:13
Kicsit sarkítva így van, illetve inkább azt mondanám, lehet, hogy nem mindenkinek van szüksége a tudásra, és még azok közül sem mindenki szorul rá a tanításra. De hát ugye nem az ideális világban élünk. Én igyekszem azoknak a gyerekeknek (illletve én inkább kamaszokat tanítok), akiket ez nem érdekel, ezt a számukra kényszeres tevékenységet érdekessé és izgalmassá tenni, és ha ez sem megy, akkor a lehető legkevésbé fájdalmassá.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:23:17
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:24:04
Veder1 2010.03.15. 15:25:26
az általánosításban benne van, hogy léteznek kivételek ;-)
vészmadár, én sem hiszem, hogy ez akkora probléma lenne, inkább csak tünet.
bolomba (törölt) 2010.03.15. 15:25:45
kar, hogy annak a forditotja igaz, es ha megis kivetel lennel, akkor is megvaltoztatod a szabalyt.
es eljen az altalanos ertekrend. mindorokke (10-20 ev jo lesz? maradhat?). viva!
ja es tudd meg, hogy mashol mar most aprilisban is szavahatnal, mert ott ugy gondoljak hogy mar van velemenyed. pfff. mit kepzel az ilyen?! idejon es kioktak. brumm-brumm.
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.03.15. 15:28:04
Rendszerhiba 2010.03.15. 15:28:44
Nem csak a harmincasokról van szó benne, hanem mindenkiről, aki 1980 előtt született, legyen akárhány éves is.
Nem arról szól az ÍRÓNIKUSAN megírt iromány, amire Ő a butuska kobakjával gondol.
Ez a kis iromány elsősorban egy jól sikerült kis életérzést sugalló társadalomkritika a jelenről. Kapjuk a pofánkba, mi fiatalok, mi középkorúak, mi idősek, mindannyian a globalizáció járulékos mocskát, a reklámszakemberek által jól felépített „életkép” és „divat” szlogeneit, hogy mit hogyan kell csinálni ahhoz, hogy sikeresek, egészségesek lehessünk, sőt, hogy mit kell vásárolnunk ahhoz, gomba, bevizelés és impotenciamentesek legyünk.
Lássátok már a fától az erdőt!
2010.03.15. 15:28:53
Ja, és tessék elolvasni Fekete István Ballagó idő c. könyvét, aki a századforduló után született, az nem tudja mi az igazi élet ;)
hatesz 2010.03.15. 15:30:25
[c] 2010.03.15. 15:31:38
Az ilyen fejcsóváló, rosszalló megállapításokat mindig el kell osztani (minimum) hárommal.
bolomba (törölt) 2010.03.15. 15:31:52
dex.ion 2010.03.15. 15:31:56
Fapuma (törölt) 2010.03.15. 15:33:04
En aki a 60-as evek vegen szulettem elolvastam, mosolyogtam egy jot es semmi tobb. Szerintem tuldimenzionaljatok ezt a problemat.
m. kisasszony · http://kisasszony.blog.com 2010.03.15. 15:35:13
Ugye mennyivel jobban hangzik?
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.03.15. 15:35:13
bolomba (törölt) 2010.03.15. 15:36:50
kokoro 2010.03.15. 15:36:51
lárvalányhaj 2010.03.15. 15:38:10
a vesszőhasználati szabályok megerőszakolása is gépelési hiba a részedrül?
bolomba (törölt) 2010.03.15. 15:38:13
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:39:00
fogsz egy A-moll akkordot... legyen ez az ebszolút értékű erkölcsi érték. A kommenelők jó része állítja, az A-moll sosem fog elhangolódni, nem lesz belőle B-moll, sem H-moll (nem is beszélve az olyan szörnyűségekről, mint amikor egy A moll akkord C hangja elcsúszik 5 centtel).
Az én elméletem zeneileg a sétáló basszus (a változó társadalmi környezet): ha az A moll alá A basszust fogsz (fele frekvencia), majd egy F-et, végül egy D-t, akkor azt tapasztalod, hogy a változatlan a-moll akkordod zenei értelemben dominánsból tonikává majd szubdominánssá változik.:)
lárvalányhaj 2010.03.15. 15:39:19
Nothing is true, everything is permitted.
m. kisasszony · http://kisasszony.blog.com 2010.03.15. 15:40:01
"gyerek vagyok, idén még mindenképpen"
Hadd maradjak rejtélyes, és jöjj rá magadtól.
Igen, több száz, 9 éves korom óta folyamatosan olvasok, volt egy nyári szünet, amikor minden nap új könyvet olvastam el. Ebbe bizonyosan belecsúsztak még gyerekkönyvek és ponyvák is, anno a Delfin-sorozatból sem hagytam ki egyetlen példányt sem, de mára már szinte kizárólag szépirodalmat olvasok. Ez tetszik, kész.
Nem fogok neked listákat írni, hogy bizonyítsam, ha nem haragszol.
dex.ion 2010.03.15. 15:42:36
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:42:40
SzocsO 2010.03.15. 15:44:19
Olyan fílingem lett, mikor megláttam, mint a Dallas paródiánál, anno oszt.társak rakták össze középsuliban, aztán meg a Youtube-on láttam viszont, majd leestem a székről a röhögéstől.
Na jó, persze nem kell elhinni, messziről jött ember, meg satöbbi, de elég ha én tudom : )
Na mindegy.
2010.03.15. 15:45:32
@Morphine Kisasszony: én úgy tudtam, kivétel teszi próbára a szabályt az eredeti szerint.
m. kisasszony · http://kisasszony.blog.com 2010.03.15. 15:47:29
Akkor bolombától elnézést.
Furcsán fogalmaz.
Most viszont megyek tanulni, csak elköszönök msn-en :)
lárvalányhaj 2010.03.15. 15:48:33
"igaz, a kor is más volt, nem a deviancia propagálása volt az elsődleges, illetve más volt akkor deviánsnak lenni
buzulni, drogozni, emós köcsögnek lenni nem volt menő, a többi mostanában divatos baromságról nem is beszélve.
mindazok, akik még a rendszerváltás előtt kezdtek kamaszodni, alapvetően tudták, mi a munka, mik a társadalmi szerepek, legyen szó a családról, vagy a munkahelyről
az oktatásban a képzések alap- és középfokon összehasonlíthatatlanul jobb színvonalúak voltak, nagyobb tudásanyagot kaptunk, mint a mostani fiatalok
kevesebb volt a lehetőség, ezért aki tökösebb volt, boldogult, illetve valódi versenyhelyzet volt egy egyetemi felvételi"
Bizonyára ennek köszönhető, hogy az 1980 előtt született emberek mind-mind kivétel nélkül intelligens, művelt, rátermett, tökös, ugyanakkor morálisan fejlett emberek. Igazi győztes típusok, akik kivétel nélkül fényes kárriert futottak be, és ma mind sikeres vállalkozások, minisztériumok élén, illetve egyetemi tanszékeken mutatják az utat a felnövekvő generációknak.
Csak azt tudnám, hogy a később jött generációk miért lettek ilyen elkorcsosultak, ha egyszer ilyen nagyszerű emberektől tanulhattak.
bolomba (törölt) 2010.03.15. 15:49:57
es tudtam, hogy streber! miazhogy tanul ilyen napfenyes mar-mar nyari idoben? :)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:50:21
legyen egy hosszanti átfolyású előülepítő határszemcsemérete 500 mikron. méretezzük napi 20.000 köbméter átfolyó szennyvízre, és tekintsük a szerves szemcsék átlagos sűrűségét 2,2 g/cm3-nek.
minden tapasztalat szerint abszolút érvényű érték, hogy az ülepítő hossza 10méterben maximalizálható. Az előülepítő tehát per definitionem 10 méter hosszon inenn létező objektum-érték.
És ha az emberek a faluban elkezdenek életvitelszerűen libazsírt enni disznósajttal, s ezáltal az ürülék (szerves szemcsék) sűrűsége 1,7 g/cm3-re csökken, akkor - mivel az objektum-értékeink szentek és változatlanok - egyetlen lehetőségünk, hogy a libazsírt leszedjük a boltok polcairól. Vagy sírhatunk, hogy nem úgy ülepít a medence, mint egykor.
Wannabe 2010.03.15. 15:50:35
m. kisasszony · http://kisasszony.blog.com 2010.03.15. 15:51:36
Egész hétvégén ittam, holnap meg suli :D
dex.ion 2010.03.15. 15:54:09
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:54:21
2010.03.15. 15:54:41
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:55:09
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:56:16
amúgy én is elismerek abszolút értékekekt: a pít, az e-t és az elektron elemi töltésében is eléggé bízom:)
Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2010.03.15. 15:56:51
Ja. Ezt mindenki elmondhatja az utána következőknek. Mindig csak kicsit kell módosítani
KenSentMe 2010.03.15. 15:58:07
"Akkor még volt egy íratlan szabály, amit ma nehezen értünk már meg mi is: azt csináld, amihez értesz."
"Megtanítottak úgy élni, hogy tudjuk, mit jelent a kötelesség, a bűntudat, a jóérzés, a felelősség. Ismertük ezeknek a szavaknak a mélységét.
Ezek voltunk mi. Hősei egy letűnt kornak, amelyen a mostani fiatalok értetlenül mosolyognak.
Ui.: talán mi voltunk a boldogabbak!"
Igen, ezek azért eléggé egy hányadék szövegek, elbújnak a nosztalgia árnyékában.
Az az érdekes, hogy ha a neten nyomozzuk a szöveg különböző verzióit, akkor látszik, hogy mindenki ír hozzá valami kis pátoszt, egy-két sort beletold, egy kis utóiratot, aztán mindjárt ocsmányság lesz a visszaemlékezésből..
az azért nagyon humoros, amikor a KGST retrófíling birtokában valaki elitnek hiszi magát, attól, hogy régebben élt, mikor se gondolkodni, se írni nem tud jobban a maiaknál.. a "pusztul a világ" jelmondat csak arra jó, hogy az ember röhögjön rajta.
bolomba (törölt) 2010.03.15. 15:58:16
Rendszerhiba 2010.03.15. 15:59:02
Remélem, a narkó és a csoportszex is megvóóóót.... :)
(ez utóbbival kár példálóznia bárkinek is, mert ha valaki ellátogat egy swinger klubba, meglepődhet, több a 80 előtti, mint utáni, akkor mire föl az előítélet?)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 16:04:00
johnny drama 2010.03.15. 16:04:12
bean 2010.03.15. 16:05:16
Az ám persze és ennek a traumáját pár évtized múlva csoportterápián hevertük ki...
2010.03.15. 16:05:20
@vészmadár (pica pica): ha átmegyünk a sík kétdimenziós térből a görbébe, a pí sem feltétlen állja meg a helyét:)
lárvalányhaj 2010.03.15. 16:05:34
Teljesen igaz.
Például az átlag tizenéves tud olyan szinten angolul, hogy ki tudjon silabizálni egy angol nyelvű weboldalt. Vagy természetes neki a számítógép, a mobiltelefon kezelése.
Ezzel szemben a Kádár-rendszerben szocializálódottak többsége azóta sem tudott megtanulni egyetlen nyelvet sem, mondván, hogy az iskolában csak oroszul tanították. (Persze oroszul se nagyon tanult meg senki.)
Mivel nagyon éleseszű, művelt és elszánt emberekről van szó, csak arra tudok gondolni, hogy ennek az lehetett az oka, hogy a Vörös Hadsereg valamelyik katonája állt csőre töltött fegyverrel a hátuk mögött, és valahányszor 10 méternél közelebb kerültek egy nyugati nyelvkönyvhöz, egy fenyegető fémes kattanást hallottak.
timszon 2010.03.15. 16:06:40
bolomba (törölt) 2010.03.15. 16:11:08
mialenyeg 2010.03.15. 16:12:53
A most tizen- huszonévesek hülye kis pöcsök, mert komolyan veszik ezt a posztot, az őket tanítók igazi üresfejű automaták, és 30 felett már gyorsan öregedik az ember, ahogy ez a szar poszt is mutatja :o)
2010.03.15. 16:13:10
bolomba (törölt) 2010.03.15. 16:13:18
bolomba (törölt) 2010.03.15. 16:14:52
Bejja1 2010.03.15. 16:15:26
Érdekelne, mi az, ami miatt nem értitek meg egymást
a mai negyvenesekkel.
Szerintem alapvetően akkor is ugyanigy éltek az emberek - dolgoztak, gyereket neveltek, szerettek.
A nüanszokban van csupán különbség.Az akkori fiataloknak másképp volt nehéz mint a maiaknak, nem lehet ezt patikamérlegen lemérni.
mkuk 2010.03.15. 16:16:23
2010.03.15. 16:17:19
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 16:23:57
testlife 2010.03.15. 16:28:34
De az alapvető ellentmondást nem látod? "Semmit nem szabad túl komolyan venni", mondod. És közben e kijelentés nevében megalázhatónak érzel "túl komolyan vevő" embereket, mint pl. a posztbeli szerző-alak. Itt önmaga szomorú paródiájába fordul a dolog. Ha ugyanis mindenkitől, tőle is megköveteled a "szabály" betartását, különben, mondod, megvetés az osztályrésze, akkor ítélkeztél és büntettél (mint annyian szoktak manapság). Ergo túl komolyan vetted, hogy semmit sem kell komolyan venni.
Nekem nagyon hiányzik az a megkülönböztetés, miszerint a nem-komolyan-vétel minden _dologra_ vonatkozhat, de egyetlen _emberre_ sem. Pedig ez egy rendkívül hasznos, a valóságon azonnal javítani képes megkülönböztetés.
Szerény véleményem szerint az egész kulimász lényege az, hogy ha jóravaló, szabad életelveket dédelgetsz magadban, amelyek folyamatos örömforrásnak bizonyulnak a számodra, akkor egyet kell tenned: nem beletévedni abba, hogy ezt másoktól is elvárd. Ez a mások megértésének kulcsa, a komolykodó társadalmi agresszió ellenszere.
Amúgy Szkárosi Endre írta B. Russell-nek kiadva magát 1990-ben a következőket, én meg jól mottónak használtam a pedagógiai szakdogám elején:
"Minél tovább élek, annál inkább gyanússá válik előttem a komolykodás, és annál inkább – nem mindig, de gyakran – a humbug palástolását látom benne. Ami a legjobban hiányzik a modern világból, az a derűs, jóindulatú tolerancia; ami pedig a legellenségesebben áll szemben ezzel, az a nyers és dogmatikus erkölcsfelfogás, amely az emberiség többségét elvetemült semmirekellőként kárhoztatja. A komolykodás ellen a legjobb fegyver a szellem. A legtöbb egyéb fegyver csak újabb dogmatikus, szektás komolykodást hoz létre."
breQ 2010.03.15. 16:30:51
asys 2010.03.15. 16:32:13
Basszus a világ csak előnyére változott azóta, megoldandó problémák persze mindig voltak és lesznek, de hogy most jobb gyereknek lenni, az nem kérdés.
Aki ezt a levelet írta, az egy idióta seggfej.
scsaba1 2010.03.15. 16:38:23
Mondjuk visszavinném egy időgéppel a korai '80-as évekbe, és otthagynám. Bozalmas zenék, borzalmas sérók, borzalmas ruhák, no internet, mobil, 150 csatorna, szabad választás, adventi bécsi kirándulás, meg ilyenek... Éljél akkor ott, ha annyira jó volt...
A kedvencem, amikor autós blogokon feljön ez a téma, hogy bezzeg a mi gyerekkorunkban nem volt hátul biztonságiőv, gyerekülés, téligumi meg légzsák, oszt' mégis felnőttünk. Igen b+, kivéve aki nem, mert amikor az apucka megtalálta a kivilágítatlan Liazt, akkor a hátsó ülésen ugrándozó gyerek egy az egyben vitte ki az első szélvédőt, míg ma egy ilyen baleset bekötött gyereküléssel azért megúszható.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 16:40:04
vivace 2010.03.15. 16:42:08
El Topo (Sgt. Elias) 2010.03.15. 16:47:21
Bejja1 2010.03.15. 16:47:30
Amit leirtál az nekem alap, pedig 1949-ben születtem...:((
johevi 2010.03.15. 16:49:56
vivace 2010.03.15. 17:02:00
Bár úgy tudom, a Szobi szörpben nem volt tartósítószer, sem mesterséges színezék. Az akkor kapható rágókért viszont már nem tenném tűzbe a kezem. Persze a Szobi szörpért sem. :-)
váj mí 2010.03.15. 17:08:24
Először. (elsőre lehet is vigyorogni rajta ... max. elsőre :P)
Azóta többször is.
Node ez mitől önálló poszt? (vagy ez is volt már :P?)
Ja, és ha volt, hát ijv mindenki, aki ezt most elolvasta, mert én nem fogom a 300 kommnetet, aminek a fele valszeg azt tárgyalja, hogy *ezmárhűdebaszottrégi*, a másik, debilebb fele meg puffog, hogy *nemis* :P
vivace 2010.03.15. 17:09:43
Ma az a baj, hogy az emberek nem használják az eszüket, mert az sokkal több erőfeszítést kíván, mint önként bemászni abba, amiről te is írtál: digitális agymosás csapdájába . A szabadsággal élni tudni- ez a mai kor kihívása, legalábbis a nyugati típusú demokráciában.
medvedr 2010.03.15. 17:26:59
Azért szerintem a 80 -as években, pláne előtte saját tapasztalatból pld. a 70 es években nagyon nehéz volt nyugati nyelveket tanulni. Egyrészt nem volt kitől, -nem vicc- másrészt rohadt drága volt. 78-ban az angol órám 70 ft/45 perc volt. Anyám fizuja 1800 ft/hó. Tanulmányaimat a már emlegetett horthysta ex- londoni katonai attasé helyettesnél folytattam. Képzelheted milyen pedagógus volt-bár nagyon jó ember volt, imádtam. Gyerekeknek szóló nyelvkönyv nem volt, a tankönyvkiadó tagozatos ált. iskolás könyvét vettük, még az öregúr is kiröhögte annyira antinyelvkönyv volt. A fiaimnak ez könnyebben ment, hála a sok rpgnek, fpsnek meg a zinternetnek.
taecleau 2010.03.15. 17:28:27
2010.03.15. 17:31:50
wrl 2010.03.15. 17:47:58
NDT · http://nemdomi.blog.hu 2010.03.15. 17:57:57
egyébként pedig a cserkészet abszolút vallásokon, kultúrákon átívelő dolog, vannak hinduk, iszlámok és buddhisták is:)
cd-r 2010.03.15. 18:15:48
scsaba1 2010.03.15. 18:21:28
Ez nekem is eszembe jutott. Szinte látom a kitágult orrlyukakat meg a kidagadó ereket a halántékon.
Pro és kontra, persze.
bolomba (törölt) 2010.03.15. 18:25:16
bolomba (törölt) 2010.03.15. 18:27:49
Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2010.03.15. 18:48:13
zanzibári lány 2010.03.15. 19:49:08
És mi a véleményed arról a gyerekről, aki rengeteget olvas, és mégsem tud helyesen írni?
zanzibári lány 2010.03.15. 19:53:24
Hát ez az! Nem is kell visszamenni Homérosz koráig. Az én gyerekemnek fejlett intelligenciája, komoly képzelőereje, és megdöbbentő szókincse volt már akkor, amikor még nem tudott olvasni.
medvedr 2010.03.15. 20:30:49
Spiritmonger 2010.03.15. 23:50:15
Amiről a poszt szól, az nem Észak-Korea, nem nosztalgia a komcsik iránt, hanem az igazság újból való elővétele. Amikor még volt lehetőség úgy gyereknek lenni, hogy a személyed fontosabb volt annál, hogy mid van. Ahol tisztelted a tanárokat, mert adtak valamit, és ha véletlenül kaptál egy sallert, mert tiszteletlenül beszéltél az osztályfőnököddel, akkor nem feljelentetted, hanem amikor otthon elmondtad, akkor apád/anyád adta a párját.
Olyan világ volt, hogy az volt a selejt, aki elkerülte a katonai szolgálatot, olyan, ahol bármilyen könyvet meg tudtál venni a zsebpénzedből/ösztöndíjadból fillérekért, és volt becsülete a tudásnak.
Én most is tanítok, igaz, már felnőtteket, és látom az elselejtesedés folyamatát, és ez nem csak a mai fiatalok/fiatal felnőttek hibája.
amikor a kilencvenes években elkezdtem szórakozni eljárni, akkor még köszöntünk a pultosnak, a portának, a vécésnéninek, ma ez nem létezik. hova lett?
nem sírom vissza a mobiltelefon és az internet hiányát, azt, hogy nem volt hitel, hogy kötelező felvonulásramenetel volt, nem lehetett azonnal jobb kocsit venni és hasonlók. de volt szólásszabadság a gyermekkoromban, ma már nincs a tartalmi alapú szabályozás érvénybe lépése után, és voltak olyan értékek, amik akkor általánosan elfogadottnak tűntek, ma pedig a nyomuk sem látszik.
nem volt genderideológia az óvodákban, meg nem volt elvárás a "politikai korrektség", és a gyerek normálisan nőtt föl úgy, hogy kimondhatta, amit gondol.
ha valaki ezt nem élte át, amit én, a barátaim, a velem egykorúak, az nagyon sajnálhatja. ez a most 35-40 éves korosztály volt az, aki friss középiskolásként/egyetemistaként/melósként ebbe belecsöppent, a globalizmus kora előtt és a kommunizmus után olyan helyzetben válhatott felnőtté, ami sok szempontból jobb, mint akár az elődöké, akár a mostani fiataloké
Spiritmonger 2010.03.16. 00:04:28
1, Fejleszti a helyesírást
2, Fejleszti a nyelvi kifejező eszközök repertoárját
3, Fejleszti a fantáziát
4, Az olvasottak során tapasztalt érzések és azon saját megtapasztalás öröme, amit az olvasás mellett talán az egyedül végzett zenehallgatás ad, mint élményt, nagymértékben hordoznak olyan tudást, ami a mindennapi, de nem gyakori interperszonális kapcsolatokat segít megmagyarázni
5, Az idegen nyelv sikeres elsajátításának az egyik alapja az iskolarendszerben az, hogy ha a tanuló az anyanyelvén sokat olvas
Nem véletlenül kezdi minden diktatúra azzal, hogy könyvet éget és/vagy betilt műveket. Az is tény, hogy aki olvas, és nem elégedik meg a készen kapott élménnyel, pl. TV vagy mozi, az minden hatalom számára fokozott kockázatot jelent.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:10:01
amit lárvalányhaj kérdezett: hol látod a még sokat olvasó, ezért baromi sikeres, boldoguló és magabiztos generációt?
Spiritmonger 2010.03.16. 00:14:02
AZ OLVASÁS FELELŐS A NYELVI KIFEJEZŐ KÉSZSÉG ÉS A HELYESÍRÁS KIALAKULÁSÁÉRT!
Spiritmonger 2010.03.16. 00:19:45
Azt se felejtsd el, hogy aki akkoriban folyékonyan beszélt 1-2-3 idegen nyelvet, azok közül a nagy részük megfigyelés alatt állt...Ugyanis az előző rendszer urai nem bírták elviselni a gondolatát sem, hogy önállóan gondolkodó, nyelveket beszélő, tőlük függetlenedni vágyó fiatalok tízezreit képezzék évente
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:20:49
Nem baj. Többek között nem azért nincs ám sok női építész és férfi gondozó, mert a nők kevésbé alkalmasak építésznek, vagy egy férfi nem lehet empatikus, csak éppen mire eljutnak abba a korba, hogy rájöjjenek, ez érdekli őket, addigra nagyon komoly hátrányt szenvednek. Mert a kislány ne építőkockázzon, ne legózzon, babázzon. És a szem-kéz koordinációja pótolhatatlan hátrányt szenved azokkal a fiúkkal szemben, akik építettek, labdáztak, indiánokra lövöldöztek. És fordítva: egy fiúnak, ha hajlama és kedve van rá, miért nem adható meg a lehetőség, hogy táncoljon, babázzon vagy öltöztesse a maciját?
hajlamosak vagytok összekeverni a szabad és a kötelező fogalmát, ami - nem véletlenül - az ajnározott korotok egyik hozadéka ám (tudod, mint a KISZ, abba sem volt ugye elméletileg kötelező belépni)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:23:16
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:25:09
egyetértünk... akkor mi olyan jó abban a korban:)?
Spiritmonger 2010.03.16. 00:27:29
Spiritmonger 2010.03.16. 00:29:23
gender az nem egyenlő sex
azaz, a választott nem nem egyenlő a biológiai nemmel
itt a veszély alapja, nem azon problémáznak, hogy a kislány építőkockával játszik
Spiritmonger 2010.03.16. 00:35:13
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:42:07
ahogy elég közismert, hogy néha előfordul, hogy valakinek a testi jegyei nőt mutatnak, de közben genetikailag (kromoszomálisan) nem "szabályos" nő, úgy ugyanez a jelenség létezik a pszichikai nem kapcsán is.
az olvasásra visszatérve: hidd el, én elfogadom majdnem 100%-ban amit mondasz. tudom és nem vonom kétségbe, hogy az olvasásnak van olyan hatása, amit te mondasz. De nem állíthatod, hogy FELTÉTELE, mert ez azt jelentené, olvasás nélkül nem lehet valaki művelt, nyelvében kifejező vagy intelligens. Vagy nem tudna nyelvet tanulni. EZT te sem állíthatod.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:49:06
térben és időben sem. Egy ember életének ideje hosszabb és az általa ma már bejárható tér nagyobb ma már, semhogy változatlannak tekinthetjük. Épp ezt nem értik meg sokan. 1300-ban lehetett azokat az alkímiai leírásokat használni, amelyeket 500 évvel korábban arab tudósok mentettek át európa számára a görög-római-káldeus tudásból. Azaz akkoriban 500 év alatt sem zajlott le annyi változás, hogy újra kelljen gondolni akár csaka tudományt (már amit ez akkor jelentett) vagy az erkölcsi alapelveket. Ma nem ez a helyzet. Mialatt a gyerek általános iskolából egyetemig eljut, annyi változás történik, ami gyakorlatilag alapjaiban írja át a szükségletrendszert, amellyel boldogulni képes. Nem állíthatod, hogy bármi, ami ma működőképes, 10 év múlva is az lesz. Sem technológia, sem ideológia sem erkölcsi megfontolás.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:50:16
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:55:18
Ha a korábbi helyzetre adaptált erkölcsi normákhoz tartanánk ilyenkor magunkat, akkor nem állna helyre a populáció létszáma soha.
Spiritmonger 2010.03.16. 00:57:47
kezdve attól az időponttól, amikor a gyerekednek mesét olvasol egy könyvből, egészen addig, amíg már nincs más neked, csak a könyv
egy gyerek, ha nyelvi környezetben, rá figyelő, vele beszéd alapon kommunikáló emberek között nő fel, egészen kisgyerek korától, akkor olvasás nélkül is el tudja sajátítani az adott nyelvet, akár többet is.
a nyelvi intelligencia egyértelműen olvasásfüggő
a nyelvi kifejező készsége sem lehet jó szintű senkinek, aki nem olvas eleget. műveltséget olvasás nélkül pedig egyáltalán nem lehet szerezni
Spiritmonger 2010.03.16. 00:59:54
a család intézménye hayományosnak mondott felállásban, azaz apa-anya-gyerek, kicsit távolabb nygyszülők, unokatestvérek, rokonság, ez egy olyan állandó, örök érték, ami az emberi civilizáció minden helyén és idejében működőképesnek bizonyult. a genderideológia ezt kérdőjelezi meg, ezért veszélyes
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 01:13:06
család: Spártai közneveldék? A tucatnyi úri generáció, amit dadák, nevelőnők és gardedamok neveltek föl, gyakran anélkül, hogy a szülőkkel találkoztak volna...
olvasás: idézek tőled: "egy gyerek, ha nyelvi környezetben, rá figyelő, vele beszéd alapon kommunikáló emberek között nő fel, egészen kisgyerek korától, akkor olvasás nélkül is el tudja sajátítani az adott nyelvet, akár többet is." ezt mondom, akkor mégsem az olvasástól tudja megtanulni.
a genderideológia nem kérdőjelezi meg a családot, csak a családon belüli szerepek kötelező elosztását.
semota · http://livewithit.blog.hu 2010.03.16. 01:32:45
És mi van akkor, hogyha valaki nem alkalmas arra a nemi szerepre, amire született? Például én Asperger-szindrómával élek (nagyon enyhe fokú autizmussal). Amennyire lehetséges, beilleszkedtem a társadalomba, viszont van pár olyan tulajdonságom, ami alkalmatlanná tesz az anyaságra (nehézkes érzelemkifejezés, szociális készségek feltűnő hiánya, "gyári" énközpontúság stb. -- hosszan lehetne folytatni a listát). Szülni persze tudnék, az anyagi feltételeket is tudnánk biztosítani a férjemmel, de nem csak kenyérrel él az ember (a gyerek) ugyebár.
Más téren viszont jól megállom a helyen, a munkahelyemen például kiemelkedően helytállok.
Most kérdés, hogy jó ötlet lenne-e az olyan embereket, mint én, belekényszeríteni egy olyan struktúrába, amiben csak mérsékelt sikerrel tudnak-e helytállni, vagy esetleg sehogy. Én annak lennék a híve, hogy hagyni kellene az embereket szabadon dönteni ezekről a dolgokról.
semota · http://livewithit.blog.hu 2010.03.16. 01:34:16
Azt senki sem vonja kétségbe, hogy a társadalmi nemi szerepek társadalmi konstrukciók.
eastern sugar 2010.03.16. 01:36:23
már a genderideológiánál tartunk? na lesz itt sárdobálás. a genderideológia csak azt kérdőjelezi meg, hogy apuci miért nem moshat el egy tányért, és anyuci miért nem mehet vissza dolgozni egy évvel a gyerek születése után, ha olyanja van. ettől meg még senki nem lettse buzi, se hermafrodita, se valami nem nélküli undorító drogos stb stb szarzsák, amit vizionálni szokás.
noirp 2010.03.16. 08:04:05
noirp 2010.03.16. 08:08:38
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 09:49:09
@eastern sugar: úgy imádom az okos kis szőke buksidat:) a mosogatást bevállalom én. Vasalni sztem ruhát nem kell (majd kirúgja magát), esetleg nem akarsz mondjuk te porszívózni?:)
ugye nem zavar, ha 5 párhuzamosan olvasott könyv van itt-ott a lakásban?:)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 09:49:44
F79 2010.03.16. 11:14:59
A poszt ( levél) egy hányinger, az, hogy ironikus, az csak legfeljebb annyiban igaz, hogy átlengi egy ilyen " nanemisteljesenígyvandeazértugyemégis"- érzés - ja, hogy ha ironikusnak szánta az író, ahhoz kellene tudni öbnkifejezni is, írásban, nem? Ja, hogy az a sok könyv, amit elolvasott, erre nem volt elég. Rossz alapanyagon a jó könyv és a sok könyv sem segít.
A vitából egy lényegi tényező maradt ki, és ezt senki sem említette: nem lehet generációkról mint olyanról beszélni, az egyéni sikert ( mi a siker?), úgynevezett boldogságot ( inkább elégedettséget) kor és változó értékek ide vagy oda, az határozza meg, hogy mennyire szerettek otthon, hogyan neveltek és milyen példát mutattak a szüleid, ők maguk mennyire voltak önazonosak. Punktum. Ennyiben pedig nekem ne papoljon itt a 80-at megelőző generáció ( magam is), hogy ők mennyivel királyabbak, mert rengeteg sok az elb*szott 30-as ( ezt már sokan írtátok). Ja és ha az eredeti írás kamu, akkor is sok ilyen baromarc van,aki így gondolkodik, a kommentelők ezt szépen illusztrálták.
eastern sugar 2010.03.16. 11:22:17
balra 2010.03.16. 14:04:26
Spiritmonger 2010.03.16. 14:15:13
való igaz, hogy a nyelvtanulás kezdeti fázisában nem az olvasás az első, lásd a kisgyerekek
el lehet vele jutni arra a szintre, hogy kommunikáljál a világban, hogy életben maradj, működj
a továbbiakban ez nem elég
nem volt még olyan problémában részed, hogy egy adott információ átadása során a másiknak lövése sem volt arról, hogy miről beszélsz?
hiányoztak a háttérinformációi a témáról, fogalma nem volt, hogy az általad mondott szavak mit jelenthettek, sőt, a téma környékéről sem volt fingja sem
ezt okozza az olvasás hiánya
másrészről, idegen nyelv tanulásánál elég sokszor előfordul, hogy az, aki olvasással, iskolában tanulja azt, később, az idegen nyelvi környezetben élve sokkal jobban fogja beszélni azt a helybelieknél, akik nem olvasnak, mert neki az adott nyelvhez két alapja is lesz
semota · http://livewithit.blog.hu 2010.03.16. 15:26:53
"aki olvasással, iskolában tanulja azt, később, az idegen nyelvi környezetben élve sokkal jobban fogja beszélni azt a helybelieknél, akik nem olvasnak"
Mit értesz az alatt, hogy "sokkal jobban fogja beszélni"?
Gazdagabb lesz a szókincse?
Választékosabb fordulatokat használ?
Többféle, bonyolultabb nyelvtani szerkezetet alkalmaz?
Folyékonyabban, gördülékenyebben beszél?
Jobban meg tudja értetni magát?
Jobb lesz a kiejtése?
Az első három _esetleg_ bejöhet, ha az illető tényleg sokat és sokfélét olvas a célnyelven. Ha viszont azt állítod, hogy a másik három kritérium is teljesül, akkor attól tartok, hogy tévúton jársz.
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.03.16. 15:51:13
Leülünk, jönnek újak: köszönnek a személyzetnek és nekünk. Mi viszonozzuk.
Településtől, várostól függetlenül.
Jó, diszkókba meg klubokba nem nagyon járok. De szerintem ott is megy az üdvözlés emlékeim szerint.
Zorita 2010.03.16. 17:22:26
Ám ha valaki élőben bezzegel, az nagyon tud idegesíteni, pláne, ha a korára hivatkozik. Vegyék már észre ezek a kellemetlen arcok, hogy éppen ezzel a magatartással váltják ki azt, ami miatt sír a szájuk. Kíváncsi lennék, mikor beszéltek utoljára személyesen náluk fiatalabbakkal (de úgy, hogy esetleg érdekelte is annak a véleménye), nem értem, hogy miért kell alapból megbélyegezni őket. Saját frusztráltság átörökítése a cél _netán_?
Szóval nekik házi feladat, ha már úgyis olyan nagy olvasók: fussák át újra a Csongor és Tündét, abból meg lehet tudni, hogy a bezzeg-hozzáállás mennyire pozitív.
Spiritmonger 2010.03.16. 17:41:22
az, hogy jobabn meg tudja magát értetni, az egészen biztos.
a sok olvasás közepette ugyanis indirekt annyi háttérinformációt szed föl az ember, hogy akaratlanul is segít az adott helyzetet több módon érzékelni, így emiatt jobban megérteti magát egy adott országban egy ott születettnél
tipikus példa az, amikor Te itthon tanulod a nyelvet, a kultúrát, az adott ország/nemzet/nép történelmét és uralkodó mentalitását, ha szerencséd van, akkor szerves egészében, így ezáltal olyan plusz információkkal rendelkezel, az olvasás által, amit máshogy ilyen rendszerezetten nem igazán tudnál beszerezni, egy helybeli, aki nem olvas, az pedig alulmarad veled szemben egy kommunikációt igénylő szituációban.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 17:52:20
semota · http://livewithit.blog.hu 2010.03.16. 17:58:35
Azért írtam ezeket, mert nekem pont fordítottak a tapasztalataim. Nyelvszakokon végeztem, több nyelvet is felsőfokú nyelven ismerek. Szépirodalmat, szakcikkeket stb. kiválóan olvasok, cikkek írása, fordítás stb. is flottul megy. Ha viszont beszélni kell, rendre azt veszem észre, hogy nálam sokkal kevésbé eruditus emberek is hatékonyabban fejezik ki magukat.
semota · http://livewithit.blog.hu 2010.03.16. 18:22:44
...azt meg még neked sem hiszem el, hogy az olvasás javítja a kiejtésemet :D
Spiritmonger 2010.03.16. 18:40:45
Spiritmonger 2010.03.16. 18:46:00
egy javaslat:
ha tudod, hogy amit mondasz, az jó, ahogy mondod, az jó, és a cél is világos, hogy miért mondod, akkor szarj minden más zavaró körülményre, és mondd. ugyanannyiba kerül így csinálni, mint azon parázni, hogy xy tán jobban fejezi-e ki magát
másfelől, a környezet is számít, hol mondod, egy "kurvaanyját" felkiáltás van ahol a napi rutin része, van, ahol ölnek érte. ám ezt a fajta tudást, ha nem az adott területen nősz fel, leginkább olvasással lehet megszerezni
NDT · http://nemdomi.blog.hu 2010.03.16. 21:16:25
Ernoke 2010.03.17. 09:27:46
ibafaipap 2010.03.17. 11:28:04
Zorita 2010.03.17. 12:55:55
Balance Of Power 2010.03.17. 17:03:29
@grizliewok: Nyilvan a szulon mulik minden. Amugy a 20-as vs. 30-as ellentetet kulcsa szerintem a diak-dolgozo ellentetben rejlik: "en mar dolgozom, penzt keresek, te meg csak egy kis hulye vagy."
cd-r 2010.03.17. 18:50:37
Ernoke 2010.03.17. 19:27:00
manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.03.19. 20:19:59
cd-r 2010.03.19. 20:24:27
manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.03.20. 18:28:28
blur7 2011.05.19. 18:03:02
psycho-lady.blogspot.com/2011/03/gondolkozz.html
lazov 2012.05.04. 15:54:04
2020.09.25. 17:12:06