Pellengér: BEZZEG mi, harmincasok...

2010/03/14. - írta: Modor Tibi

Kedves Tibor,


Bátorkodom figyelmedbe ajánlani egy számomra elviselhetetlenül modoros dolgot, ez pedig a modoros generációs duma. Persze már így 30 évesen is mindenki kibaszott öreg, meg sokkal értékesebb ember, mint aki 10 évvel később született, de ami most jön, még a szokásos modoroskodáshoz képest is fájdalmas, azon túl, hogy a valósághoz sem sok köze van. Ezt a szöveget fwd-olt mailben kaptam egy ismerősömtől, ki is töröltem a picsába, de a lényeget szívem egyik csücske, a modorosblog számára még megmentettem. Nem is változtatok rajta semmit, ez úgy, ahogy van, tömör gyönyör!

Gondolom, neked is felejthetetlen perceket okozott ennek az izének az olvasása, hiszen ha jól tudom, te is bölcs öregember korban leledzel, amiről a mai fiatalok azt se tudják, mennyi az annyi! Remélem, levelem jó egészségben talál, üdvözlettel:

Ernoke.

 


Mi harmincasok...

Mai gondolataim, hogy akik a 80-as évek előtt születtek, azok valódi Hősök, olyasféle igazi hollywoodi mindent túlél fenegyerekek. De tényleg!

Gondolj csak bele, 1980 előtt születettek, azaz MI, kész csoda, hogy életben maradtunk. Nekünk még nem volt gyerekülésünk az autóban, sőt még biztonsági öv se nagyon, viszont bizton tudhattuk, hogy a gyerekágyak festékében akadt bőven ólom. A gyógyszeres és vegyszeres üvegek könnyedén nyithatóak voltak, nem volt semmi furfangos védelemmel ellátva, de még a fiókok és ajtók sem voltak felszerelve biztonsági nyitóval, és mikor bicajozni mentünk, nemhogy könyökvédőnk és sisakunk nem volt, de még rendes biciklink sem. Azért az nem volt semmi.

Mi még csapból ittuk a vizet, és azt se tudtuk, mit jelent pontosan az ásványvíz. Én speciel sokáig kevertem a szódavízzel. Azt hittem az ugyanaz. Szúr-szúr. Semmi különbség a kettő között, miért pazaroljak hát rá külön szót.

Mi nem nagyon unatkoztunk, ha tehettük kimentünk játszani. Igen, ki. Egész nap kint voltunk, a szüleink pedig csak sejtették, hogy élünk és megvagyunk, hiszen még Matáv telefon se nagyon volt, nemhogy mobil. Pláne nekünk!

Nyáron a derékig érő fűben és közeli kiserdőkben játszottunk, mégsem lettünk kiütésesek és nem tört ránk allergiás roham. Nem tudtuk mi az a pollen, és a parlagfűről azt hittük, hogy a sárkányfű egyenes ági rokona. Ha elestünk, megsérültünk, eltört valamelyik végtagunk, vagy csak szimplán betört a fejünk, senkit nem pereltek be ezért. Egyszerűen mi voltunk a hibásak.

Sőt! Ha az erősebb elgyepálta unalmában a kisebbet és gyengébbet, az is rendben volt. Ez így működött, és a szüleink nem nagyon szóltak bele ebbe sem. (- Kisfiam, bemegyek az iskolába, az nem lehet, hogy téged mindenki Rambónak csúfol / - Hagyd csak anya, ez az én háborúm!)

Étkezési szokásaink Schubert Norbi mércéjével mérve nap mint nap tartalmazták a halálos dózis többszörösét, de még egy mc donalds-on edződött átlagos amerikai elhízott kisgyerek is helyből nyomna egy hátraszaltót attól, amit mi leküldtünk kaja címszóval. Gondoljunk a zsíros kenyérre, a kolbászra, a disznósajtra (ki tudja mit tettek bele), az iskolai menzára (ki tudja mit NEM tettek bele) és mégis itt vagyunk.

A kakaóban nem volt A,B,C,D és E vitamin, viszont "bedeko"-nak hívták és már ez is elég volt a boldogságunkhoz. Szobi szörpöt ittunk, ami hírből sem ismerte az édesítőszert, viszont tömény cukorból készült. A limonádét még magunknak kevertük és mosatlanul ettük a fáról a gyakran éretlen gyümölcsöt, a WC pereme alatt, pedig a baktériumok ezreinek a kolóniái telepedtek meg a még háborítatlan nyugalomban, a preDomestos korban.

Volt néhány barát, aki már ismert olyat, akinek videója volt, vagy esetleg spectruma (az egyfajta számítógép vót), de szó sem volt Playstationról, Nintendóról, X-Boxról, Videójátékról, 64 tévécstornáról, műholdról és kábeltévéről, filmekről, DVD-röl, Surround Soundról, Internetről, Fitness-Club kártyáról vagy mobiltelefonról.

Viszont voltak barátaink! Olyanok, akikkel találkoztunk kint az utcán, a focipályán vagy a pinpong asztaloknál, vagy ha mégse, akkor egyszerűen becsengettünk hozzájuk és beengedtek. Nem kellet megkérdezni a szülőket. Sem a miénket, sem az övéket! Nem vittek és nem hoztak a szülök autóval...

Mégis itt vagyunk.

Nyakunkban lógott a lakáskulcs, mikor játszani mentünk, és nem ritkán fadarabokkal, botokkal harcoltunk, labdával dobáltuk egymást, mégis itt vagyunk. Nem ütöttük ki egymás szemét, a többi seb pedig begyógyult. Focizni is csak az állhatott be, aki tudott. Akkor még volt egy íratlan szabály, amit ma nehezen értünk már meg mi is: azt csináld, amihez értesz. Aki pedig nem értett a focihoz, pláne nem tudta rendesen kirúgni az ellenfél bokáját, az csak csalódottan nézhette a játékot a rácson túlról, vagy odébb állhatott, és más játékot, más játszótársakat kereshetett magának.

A szerelmet nem brazil sorozatokból tanultuk, csak egyszerűen megéltük. Boldogan szaladtunk végig az utcán az első csók után, úgy, mintha már sohasem akarnánk megállni.
Ha egy tanár nyakon vágott, nem szúrtuk le egy késsel és nem pereltük be, és nem sírtunk otthon a szülőknek. Sőt! Ha lehetett, el se mondtuk.

Ismertük a törvényt, és ha vétkeztünk, szüleink nem álltak mellénk. Megtanítottak úgy élni, hogy tudjuk, mit jelent a kötelesség, a bűntudat, a jóérzés, a felelősség. Ismertük ezeknek a szavaknak a mélységét.

Ezek voltunk mi. Hősei egy letűnt kornak, amelyen a mostani fiatalok értetlenül mosolyognak.

Ui.: talán mi voltunk a boldogabbak!"

Szeretnék a szerzővel levelezni és csodálni őt. Ez nekem a Modoros történetének talán legbicskanyitogatóbb irománya, és valami kibaszott nagy boldogtalanságról árulkodik. Akinek az a dicsőség, hogy milyen frankó gyerek volt ő húsz éve, hát... Legjobb a végén a sértődött "talán mi voltunk a boldogabbak" beszólás - mintha bárki a mai tizenévesek közül az ellenkezőjét állította volna.

A helyesírási és tagolási hibákat direkt nem vettem ki ebből a közkincsből.

376 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dex.ion 2010.03.15. 15:54:09

@Morphine Kisasszony: pedig hasznosabb dolgokra is fordíthattad volna az idődet, legalább 5 könyvet ki lehet olvasni a te a tempóddal egy hétvége alatt!

2010.03.15. 15:54:41

@vészmadár (pica pica): vagyis nincsenek abszolut igazságok?

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:55:09

megjegyzem, a mai termés alapján messze morphine kisasszony előtt sejtem a legfényesebb jövőt:)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 15:56:16

@Hadrian77: na látod, a műszaki magyarázatok milyen jók:) igen, erre utaltam:)

amúgy én is elismerek abszolút értékekekt: a pít, az e-t és az elektron elemi töltésében is eléggé bízom:)

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2010.03.15. 15:56:51

@eastern sugar:
Ja. Ezt mindenki elmondhatja az utána következőknek. Mindig csak kicsit kell módosítani

KenSentMe 2010.03.15. 15:58:07

Jó, igazából az önmagukban megszépülő emlékek nosztalgiáján túl biztos van valami gusztustalan is ebben az írásban, amit azért nem olyan egyszerű kihüvelyezni belőle..

"Akkor még volt egy íratlan szabály, amit ma nehezen értünk már meg mi is: azt csináld, amihez értesz."

"Megtanítottak úgy élni, hogy tudjuk, mit jelent a kötelesség, a bűntudat, a jóérzés, a felelősség. Ismertük ezeknek a szavaknak a mélységét.
Ezek voltunk mi. Hősei egy letűnt kornak, amelyen a mostani fiatalok értetlenül mosolyognak.
Ui.: talán mi voltunk a boldogabbak!"

Igen, ezek azért eléggé egy hányadék szövegek, elbújnak a nosztalgia árnyékában.

Az az érdekes, hogy ha a neten nyomozzuk a szöveg különböző verzióit, akkor látszik, hogy mindenki ír hozzá valami kis pátoszt, egy-két sort beletold, egy kis utóiratot, aztán mindjárt ocsmányság lesz a visszaemlékezésből..

az azért nagyon humoros, amikor a KGST retrófíling birtokában valaki elitnek hiszi magát, attól, hogy régebben élt, mikor se gondolkodni, se írni nem tud jobban a maiaknál.. a "pusztul a világ" jelmondat csak arra jó, hogy az ember röhögjön rajta.

bolomba (törölt) 2010.03.15. 15:58:16

@Morphine Kisasszony: es meg devians is?! biztos hanyasbanfetrengos, agyzsibbasztos, velejeig romlott hetvege lehetett. sehol egy mozart, vagy hayden?! pfujj. kopni kell. (vagy irigykedni) :)

Rendszerhiba 2010.03.15. 15:59:02

@Morphine Kisasszony:

Remélem, a narkó és a csoportszex is megvóóóót.... :)

(ez utóbbival kár példálóznia bárkinek is, mert ha valaki ellátogat egy swinger klubba, meglepődhet, több a 80 előtti, mint utáni, akkor mire föl az előítélet?)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 16:04:00

narkóból a nikotin, koffein, alkohol és a fű volt meg, az még belefér egy szerényebb papi pályába is, nem?:)

johnny drama 2010.03.15. 16:04:12

Akik az ilyeneket írják, na azok nevelik fel úgy a gyereküket, hogy még a wc-re sem engedik el mobil nélkül a szerencsétlent.

bean 2010.03.15. 16:05:16

Ha az erősebb elgyepálta unalmában a kisebbet és gyengébbet, az is rendben volt. Ez így működött, és a szüleink nem nagyon szóltak bele ebbe sem.

Az ám persze és ennek a traumáját pár évtized múlva csoportterápián hevertük ki...

2010.03.15. 16:05:20

@bolomba: hayden egy motorversenyző, nem haydnra gondoltál?:)

@vészmadár (pica pica): ha átmegyünk a sík kétdimenziós térből a görbébe, a pí sem feltétlen állja meg a helyét:)

lárvalányhaj 2010.03.15. 16:05:34

@vészmadár (pica pica):

Teljesen igaz.
Például az átlag tizenéves tud olyan szinten angolul, hogy ki tudjon silabizálni egy angol nyelvű weboldalt. Vagy természetes neki a számítógép, a mobiltelefon kezelése.

Ezzel szemben a Kádár-rendszerben szocializálódottak többsége azóta sem tudott megtanulni egyetlen nyelvet sem, mondván, hogy az iskolában csak oroszul tanították. (Persze oroszul se nagyon tanult meg senki.)
Mivel nagyon éleseszű, művelt és elszánt emberekről van szó, csak arra tudok gondolni, hogy ennek az lehetett az oka, hogy a Vörös Hadsereg valamelyik katonája állt csőre töltött fegyverrel a hátuk mögött, és valahányszor 10 méternél közelebb kerültek egy nyugati nyelvkönyvhöz, egy fenyegető fémes kattanást hallottak.

timszon 2010.03.15. 16:06:40

Off vagyok, mivel 1967-es. A poszt szövegét nálam fiatalabbtól kaptam meg, nem volt nagy durranás. Igaz, és akkor mi van? 10-20 év múlva sokkal durvább generációs különbségek lesznek. Én sokáig diktatúrában éltem (nem itt) és miután lelőtték a politikai viccek poénját, azt hittem, itt a Kánaán. Hát nem. De élni kell és élni jó és nem hiszem, hogy egymás b@szogatása - akár nosztalgiázás miatt - ezt elősegítené. A fiaimat nem szoktam nosztalgiás történetekkel stresszelni, mert nem hiszem, hogy több lennék, mint ők, csak mert máskor éltem. Akkor így volt, most így van, ennyi.

bolomba (törölt) 2010.03.15. 16:11:08

@Hadrian77: nabassz. bebuktam. visszaadom minden nem letezo papiromat es halkan tarkon lovom magam.:) micsoda szegyen. wolfgang legyen veletek barataim. en mar a styxen hajozom mikor ezt olvassatok es csak nuxel lathattok ezek utan.:) agyo, balra el. micsoda szegyen, micsoda szegyen, micsoda…

mialenyeg 2010.03.15. 16:12:53

Na ezekből néhány dolog biztosan látszik:
A most tizen- huszonévesek hülye kis pöcsök, mert komolyan veszik ezt a posztot, az őket tanítók igazi üresfejű automaták, és 30 felett már gyorsan öregedik az ember, ahogy ez a szar poszt is mutatja :o)

2010.03.15. 16:13:10

@bolomba: "hanyas vagy (te szemét)?" :)

bolomba (törölt) 2010.03.15. 16:13:18

@bolomba: ohh, hogy mar megint elbasztam?!:) Sztüx-rol es Nüx-rol pofaztam.:)

bolomba (törölt) 2010.03.15. 16:14:52

@Hadrian77: a hataron tancolok. 80-as. de meg nem leptem be a 30-asokhoz. na onnatol a masik tabort fogom erositeni. mar gyurok ra.:)

Bejja1 2010.03.15. 16:15:26

@vészmadár (pica pica):

Érdekelne, mi az, ami miatt nem értitek meg egymást
a mai negyvenesekkel.
Szerintem alapvetően akkor is ugyanigy éltek az emberek - dolgoztak, gyereket neveltek, szerettek.
A nüanszokban van csupán különbség.Az akkori fiataloknak másképp volt nehéz mint a maiaknak, nem lehet ezt patikamérlegen lemérni.

mkuk 2010.03.15. 16:16:23

Egy két gyökérséget leszámítva aranyos kis iromány, és annak ellenére h 85-ben születtem így nem érthetem:D van benne valami. Nosztalgiának jó és ha jobban belegondoltok a különbségek amit leír igazak és a digitális agymosás előtti kornak volt egy utánozhatatlan szépsége, valahogy nem volt annyira személytelen minden, nem volt ott az a bizonyos kiskapu...

2010.03.15. 16:17:19

@bolomba: akkor majd félszavakból is megértjük egymást:)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 16:23:57

@Bejja1: őszintén nem tudom, de ők nekem a bezzeg-korosztály, akik nem értik, miért kell dolgozni a munkahelyen, a jobb miért kap több pénzt, a céges papír az miért nem papírbánya mindenkinek szabadon, tanulni nem a 17 éveseknek kell csak, és nem, a munka nem jön le Csokonyavisontára, neked kell elmenni Kaposvárra, Pécsre vagy Sásdra...

testlife 2010.03.15. 16:28:34

@vészmadár (pica pica): Amit leírsz itt, azzal nincs semmi bajom, sőt, meglehetősen együttmozdulok, a legtöbb dologgal, amit mondasz.

De az alapvető ellentmondást nem látod? "Semmit nem szabad túl komolyan venni", mondod. És közben e kijelentés nevében megalázhatónak érzel "túl komolyan vevő" embereket, mint pl. a posztbeli szerző-alak. Itt önmaga szomorú paródiájába fordul a dolog. Ha ugyanis mindenkitől, tőle is megköveteled a "szabály" betartását, különben, mondod, megvetés az osztályrésze, akkor ítélkeztél és büntettél (mint annyian szoktak manapság). Ergo túl komolyan vetted, hogy semmit sem kell komolyan venni.

Nekem nagyon hiányzik az a megkülönböztetés, miszerint a nem-komolyan-vétel minden _dologra_ vonatkozhat, de egyetlen _emberre_ sem. Pedig ez egy rendkívül hasznos, a valóságon azonnal javítani képes megkülönböztetés.

Szerény véleményem szerint az egész kulimász lényege az, hogy ha jóravaló, szabad életelveket dédelgetsz magadban, amelyek folyamatos örömforrásnak bizonyulnak a számodra, akkor egyet kell tenned: nem beletévedni abba, hogy ezt másoktól is elvárd. Ez a mások megértésének kulcsa, a komolykodó társadalmi agresszió ellenszere.

Amúgy Szkárosi Endre írta B. Russell-nek kiadva magát 1990-ben a következőket, én meg jól mottónak használtam a pedagógiai szakdogám elején:

"Minél tovább élek, annál inkább gyanússá válik előttem a komolykodás, és annál inkább – nem mindig, de gyakran – a humbug palástolását látom benne. Ami a legjobban hiányzik a modern világból, az a derűs, jóindulatú tolerancia; ami pedig a legellenségesebben áll szemben ezzel, az a nyers és dogmatikus erkölcsfelfogás, amely az emberiség többségét elvetemült semmirekellőként kárhoztatja. A komolykodás ellen a legjobb fegyver a szellem. A legtöbb egyéb fegyver csak újabb dogmatikus, szektás komolykodást hoz létre."

breQ 2010.03.15. 16:30:51

Ebben semmi modoros nincs, ellenben lenne ertelme elgondolkodni rajta.

asys 2010.03.15. 16:32:13

Én '72-ben születtem, és mindent megadnék azért, ha most lehetnék 12 éves.

Basszus a világ csak előnyére változott azóta, megoldandó problémák persze mindig voltak és lesznek, de hogy most jobb gyereknek lenni, az nem kérdés.

Aki ezt a levelet írta, az egy idióta seggfej.

scsaba1 2010.03.15. 16:38:23

Ez simán mehetne a büntblogra is. Mit érdemel az, aki bedől a hamis nosztalgiának?

Mondjuk visszavinném egy időgéppel a korai '80-as évekbe, és otthagynám. Bozalmas zenék, borzalmas sérók, borzalmas ruhák, no internet, mobil, 150 csatorna, szabad választás, adventi bécsi kirándulás, meg ilyenek... Éljél akkor ott, ha annyira jó volt...

A kedvencem, amikor autós blogokon feljön ez a téma, hogy bezzeg a mi gyerekkorunkban nem volt hátul biztonságiőv, gyerekülés, téligumi meg légzsák, oszt' mégis felnőttünk. Igen b+, kivéve aki nem, mert amikor az apucka megtalálta a kivilágítatlan Liazt, akkor a hátsó ülésen ugrándozó gyerek egy az egyben vitte ki az első szélvédőt, míg ma egy ilyen baleset bekötött gyereküléssel azért megúszható.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.15. 16:40:04

@testlife: azt kell mondjam, a finomításod nagyon ésszerű és számomra elfogadható. Egyet is értek vele, csak borzalmasan nehéz alkalmaznom, mert a verbális csetepatékat én magam nem élem meg fájdalomként, és képtelen vagyok - vagy csak nehezen - elfogadni, hogy ez valakinek fájhat. ezek csak szavak. De igazad van, azt hiszem, és pont ezt kellene még fejleszteni magamban. Nehéz dolog nem harcolni, ha jó vagy benne... szeretek vitázni... hát ez is lehet egy kereszt...

vivace 2010.03.15. 16:42:08

Harmincas vagyok, de én is töröltem ezt az emilt. Nem szeretnék olyan korosztályos klikkhez tartozni, amelyik bezzegel. Nincs is mire. A szüleink kidolgozták a belüket, ezért alig volt ránk idejük - biztos faszább gyerekek voltunk, mint a mi gyerekeink. :-/

El Topo (Sgt. Elias) 2010.03.15. 16:47:21

Mondjuk a nyolcvanas évek annyival biztosan jobbak voltak a mánál, hogy egyrészt több hajam volt, másrészt ha egy tinilány seggét megcsípkedtem, akkor legfeljebb pimasz voltam, nem pedofil.

Bejja1 2010.03.15. 16:47:30

@vészmadár (pica pica):

Amit leirtál az nekem alap, pedig 1949-ben születtem...:((

johevi 2010.03.15. 16:49:56

Igen, szobi szörpöt ittunk meg csapvizet, és rágtuk a gyerekágy szélét, nem táplálkoztunk tudatosan, térdig gázoltunk a fűben meg minden, ami le lett írva és csodálkozik is a generációnk nagyrésze hol kezdődhetett a rákja...

vivace 2010.03.15. 17:02:00

@johevi: Igen, nem egy velem egyidős ismerősöm halt már meg rákban, pedig azért még a harmincas éveim közepét sem értem el. Ők meg már biztosan nem is fogják. :-/
Bár úgy tudom, a Szobi szörpben nem volt tartósítószer, sem mesterséges színezék. Az akkor kapható rágókért viszont már nem tenném tűzbe a kezem. Persze a Szobi szörpért sem. :-)

váj mí 2010.03.15. 17:08:24

Az már volt, hogy legalább 6 éve terjed ez poén-spam? Mert én nagyjából akkoriban kaptam meg.
Először. (elsőre lehet is vigyorogni rajta ... max. elsőre :P)
Azóta többször is.
Node ez mitől önálló poszt? (vagy ez is volt már :P?)

Ja, és ha volt, hát ijv mindenki, aki ezt most elolvasta, mert én nem fogom a 300 kommnetet, aminek a fele valszeg azt tárgyalja, hogy *ezmárhűdebaszottrégi*, a másik, debilebb fele meg puffog, hogy *nemis* :P

vivace 2010.03.15. 17:09:43

@mkuk: Neked nem mondták el a szüleid, hogy a Kádár-rendszer mekkora agymosás volt? Ma legalább választhatsz. Megnézheted a híreket legalább öt nyelven és negyven csatornán. A neten is van elég forrás. Akkor volt EGY, később másfél csatorna, az állami. Amit EGY párt irányított. Voltak újságok, szintén a pártállam irányítása alatt. Ha másmilyen újságot birtokoltál, azért akár börtön is járt.

Ma az a baj, hogy az emberek nem használják az eszüket, mert az sokkal több erőfeszítést kíván, mint önként bemászni abba, amiről te is írtál: digitális agymosás csapdájába . A szabadsággal élni tudni- ez a mai kor kihívása, legalábbis a nyugati típusú demokráciában.

medvedr 2010.03.15. 17:26:59

@lárvalányhaj: Ezt most nem értem. Nem a szó szerinti jelentését, hanem hogy mit akarsz mondani, hogy jön ez ide?
Azért szerintem a 80 -as években, pláne előtte saját tapasztalatból pld. a 70 es években nagyon nehéz volt nyugati nyelveket tanulni. Egyrészt nem volt kitől, -nem vicc- másrészt rohadt drága volt. 78-ban az angol órám 70 ft/45 perc volt. Anyám fizuja 1800 ft/hó. Tanulmányaimat a már emlegetett horthysta ex- londoni katonai attasé helyettesnél folytattam. Képzelheted milyen pedagógus volt-bár nagyon jó ember volt, imádtam. Gyerekeknek szóló nyelvkönyv nem volt, a tankönyvkiadó tagozatos ált. iskolás könyvét vettük, még az öregúr is kiröhögte annyira antinyelvkönyv volt. A fiaimnak ez könnyebben ment, hála a sok rpgnek, fpsnek meg a zinternetnek.

taecleau 2010.03.15. 17:28:27

A kurva életbe egy igazi hős!

2010.03.15. 17:31:50

@medvedr: én a 80-as évek közepén jártam németre a helyi úttörőházba, heti két alkalommal volt, havi 140 forintért!

wrl 2010.03.15. 17:47:58

@lúzer_: nem kitaláltam, mondta a kiscsaj.

NDT · http://nemdomi.blog.hu 2010.03.15. 17:57:57

@adamka2: léteznek nem felekezethez kötött csapatok is, bár tény, hogy itthon alapvetően keresztény szellemű a cserkészet (megjegyzem az alapító szándéka ez volt, de ma már szinte csak a magyar és a lengyel cserkészek képviselik ezt igazán)
egyébként pedig a cserkészet abszolút vallásokon, kultúrákon átívelő dolog, vannak hinduk, iszlámok és buddhisták is:)

cd-r 2010.03.15. 18:15:48

egyébként szerintem az is paródia, ha egy _mainstream_ szórakoztató blogon osztjátok a mélyfilozófiát.

scsaba1 2010.03.15. 18:21:28

@cd-r:

Ez nekem is eszembe jutott. Szinte látom a kitágult orrlyukakat meg a kidagadó ereket a halántékon.

Pro és kontra, persze.

bolomba (törölt) 2010.03.15. 18:25:16

@scsaba1: haha, partvonalrol konnyu megfeszult nyakkal, teli torokbol kiabalni. ;)

bolomba (törölt) 2010.03.15. 18:27:49

@scsaba1: ja es kikerem magamnak, szinte csak a '80-as evek zeneit hallgatom. izlesrol nem vitatkozom. nekem van, a maset meg leszarom.:)

Karmadealer · www.sajtoszsemle.blog.hu 2010.03.15. 18:48:13

Ma már a nosztalgia sem a régi! :-)

zanzibári lány 2010.03.15. 19:49:08

@Mrs. Jackman:

És mi a véleményed arról a gyerekről, aki rengeteget olvas, és mégsem tud helyesen írni?

zanzibári lány 2010.03.15. 19:53:24

@vészmadár (pica pica):

Hát ez az! Nem is kell visszamenni Homérosz koráig. Az én gyerekemnek fejlett intelligenciája, komoly képzelőereje, és megdöbbentő szókincse volt már akkor, amikor még nem tudott olvasni.

medvedr 2010.03.15. 20:30:49

@cd-r: Ebben van igazság, úgyhogy tartózkodni igyekszem ettől a továbbiakban.

Spiritmonger 2010.03.15. 23:50:15

@vészmadár (pica pica): nagyon kevés vagy ezt megérteni, hidd el, megéri tanulni, kiscsillag, csak azt tudom mondani, hogy tanulni sosem árt.
Amiről a poszt szól, az nem Észak-Korea, nem nosztalgia a komcsik iránt, hanem az igazság újból való elővétele. Amikor még volt lehetőség úgy gyereknek lenni, hogy a személyed fontosabb volt annál, hogy mid van. Ahol tisztelted a tanárokat, mert adtak valamit, és ha véletlenül kaptál egy sallert, mert tiszteletlenül beszéltél az osztályfőnököddel, akkor nem feljelentetted, hanem amikor otthon elmondtad, akkor apád/anyád adta a párját.
Olyan világ volt, hogy az volt a selejt, aki elkerülte a katonai szolgálatot, olyan, ahol bármilyen könyvet meg tudtál venni a zsebpénzedből/ösztöndíjadból fillérekért, és volt becsülete a tudásnak.
Én most is tanítok, igaz, már felnőtteket, és látom az elselejtesedés folyamatát, és ez nem csak a mai fiatalok/fiatal felnőttek hibája.
amikor a kilencvenes években elkezdtem szórakozni eljárni, akkor még köszöntünk a pultosnak, a portának, a vécésnéninek, ma ez nem létezik. hova lett?

nem sírom vissza a mobiltelefon és az internet hiányát, azt, hogy nem volt hitel, hogy kötelező felvonulásramenetel volt, nem lehetett azonnal jobb kocsit venni és hasonlók. de volt szólásszabadság a gyermekkoromban, ma már nincs a tartalmi alapú szabályozás érvénybe lépése után, és voltak olyan értékek, amik akkor általánosan elfogadottnak tűntek, ma pedig a nyomuk sem látszik.
nem volt genderideológia az óvodákban, meg nem volt elvárás a "politikai korrektség", és a gyerek normálisan nőtt föl úgy, hogy kimondhatta, amit gondol.

ha valaki ezt nem élte át, amit én, a barátaim, a velem egykorúak, az nagyon sajnálhatja. ez a most 35-40 éves korosztály volt az, aki friss középiskolásként/egyetemistaként/melósként ebbe belecsöppent, a globalizmus kora előtt és a kommunizmus után olyan helyzetben válhatott felnőtté, ami sok szempontból jobb, mint akár az elődöké, akár a mostani fiataloké

Spiritmonger 2010.03.16. 00:04:28

@vészmadár (pica pica): Képzeld el, az van, hogy az olvasás önmagában tesz okosabbá, mert:
1, Fejleszti a helyesírást
2, Fejleszti a nyelvi kifejező eszközök repertoárját
3, Fejleszti a fantáziát
4, Az olvasottak során tapasztalt érzések és azon saját megtapasztalás öröme, amit az olvasás mellett talán az egyedül végzett zenehallgatás ad, mint élményt, nagymértékben hordoznak olyan tudást, ami a mindennapi, de nem gyakori interperszonális kapcsolatokat segít megmagyarázni
5, Az idegen nyelv sikeres elsajátításának az egyik alapja az iskolarendszerben az, hogy ha a tanuló az anyanyelvén sokat olvas

Nem véletlenül kezdi minden diktatúra azzal, hogy könyvet éget és/vagy betilt műveket. Az is tény, hogy aki olvas, és nem elégedik meg a készen kapott élménnyel, pl. TV vagy mozi, az minden hatalom számára fokozott kockázatot jelent.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:10:01

@Spiritmonger: még mindig nem sikerült arra választ adnod, hogy ha ez igaz, akkor 30 éve, amikor sokkal többen olvastak, miért nem tanultak meg egyetlen idegen nyelvet sem a legtöbben (nem, az oroszt sem).

amit lárvalányhaj kérdezett: hol látod a még sokat olvasó, ezért baromi sikeres, boldoguló és magabiztos generációt?

Spiritmonger 2010.03.16. 00:14:02

@vészmadár (pica pica): Látom, nagyon nem érted, ezért lassan mondom, hogy felfogd!

AZ OLVASÁS FELELŐS A NYELVI KIFEJEZŐ KÉSZSÉG ÉS A HELYESÍRÁS KIALAKULÁSÁÉRT!

Spiritmonger 2010.03.16. 00:19:45

@vészmadár (pica pica):az akkori nyelvoktatási politika, az akkori kultúrszemlélet, az általános nyelvi képzés hiánya magyarázza ezeket. Ma egy középiskolában van heti kb. 10 nyelvóra, amit a diák szabadon választ, abban az időben volt heti 1 vagy 2 orosz, és ugyanennyi második nyelv, ha éppen nem matek tagozat volt... Amikor a 80-as évek közepe felé bejöttek az első két tannyelvű középiskolák, azonnal óriási túljelentkezés volt, és akik anno 20 éve végeztek először, ma mind úgy gondolja, hogy megérte
Azt se felejtsd el, hogy aki akkoriban folyékonyan beszélt 1-2-3 idegen nyelvet, azok közül a nagy részük megfigyelés alatt állt...Ugyanis az előző rendszer urai nem bírták elviselni a gondolatát sem, hogy önállóan gondolkodó, nyelveket beszélő, tőlük függetlenedni vágyó fiatalok tízezreit képezzék évente

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:20:49

genderideológia, azóta a barom Demokrata-cikk óta ezzel nyüstölnek mindenkit, és senki nem érti meg, mi ez az egész, csak igyekszik félremagyarázni. Pedig egyszerű a dolog: Baj-e, ha egy kislány mondjuk építőjátékkal szeret játszani, vagy egy fiú babával?

Nem baj. Többek között nem azért nincs ám sok női építész és férfi gondozó, mert a nők kevésbé alkalmasak építésznek, vagy egy férfi nem lehet empatikus, csak éppen mire eljutnak abba a korba, hogy rájöjjenek, ez érdekli őket, addigra nagyon komoly hátrányt szenvednek. Mert a kislány ne építőkockázzon, ne legózzon, babázzon. És a szem-kéz koordinációja pótolhatatlan hátrányt szenved azokkal a fiúkkal szemben, akik építettek, labdáztak, indiánokra lövöldöztek. És fordítva: egy fiúnak, ha hajlama és kedve van rá, miért nem adható meg a lehetőség, hogy táncoljon, babázzon vagy öltöztesse a maciját?

hajlamosak vagytok összekeverni a szabad és a kötelező fogalmát, ami - nem véletlenül - az ajnározott korotok egyik hozadéka ám (tudod, mint a KISZ, abba sem volt ugye elméletileg kötelező belépni)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:23:16

@Spiritmonger: én is LASSAN mondom: ne basszál már ki velem, a gyerek hat-hét éves koráig nem is beszél az anyanyelvén? az írásbeliség nélküli kultúrák unintelligensek voltak? A nem olvasó Homérosz Iliásza nyelvileg nem elég kifejező?

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:25:09

@Spiritmonger: "Ugyanis az előző rendszer urai nem bírták elviselni a gondolatát sem, hogy önállóan gondolkodó, nyelveket beszélő, tőlük függetlenedni vágyó fiatalok tízezreit képezzék évente"

egyetértünk... akkor mi olyan jó abban a korban:)?

Spiritmonger 2010.03.16. 00:27:29

@medvedr: a sportfinanszírozás már csak az adott ország pénzügyi és egészségügyi helyzetében elfoglalt helye miatt is állami feladat. Kropkó Péter, egykori kiváló triatlonista, mosz minisztériumi tanácsos az Önkormányzati Minisztériumban mondta egy előadáson a Testnevelési Egyetemen, hogy minden befektetett forint, amit szigorúan az élsportra költenek, 3 év múlva 3,6 forintot hoz úgy, hogy a társadalombiztosítási költségeket csökkenti. nem tudom a forrást, hogy mire hivatkozott, de személyesen nekem mondta

Spiritmonger 2010.03.16. 00:29:23

@vészmadár (pica pica): a genderideológia már a nevében hordja a veszélyét

gender az nem egyenlő sex

azaz, a választott nem nem egyenlő a biológiai nemmel

itt a veszély alapja, nem azon problémáznak, hogy a kislány építőkockával játszik

Spiritmonger 2010.03.16. 00:35:13

@vészmadár (pica pica): olyan érték, ami mindenhol, térben és időben értékként jelen volt, tényleg nem sok van. a tudás ilyen, a jó kognitív képességek elismertsége szintén ilyen. talán a szeretet, a béke, a nyugalom tartozhat még ide. de ne felejtsd el, hogy térben és időben meghatározott helyen létezünk, így alapvetően nem befolyásolja a te vagy az én értékrendemet az a tudat, hogy a 16. századi Japánban az volt a fasza gyerek, aki kivégzett egy parasztot, ha az nem látta meg őt a munkája miatt azonnal

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:42:07

@Spiritmonger: te, képzeld, ha hiszed, ha nem, léteznek az alábbi fogalmak: biológiai nem, genetikai nem, és bizony van olyan is, hogy milyen neműnek érzi magát a személyiség (ha te mondjuk hiszel a lélekben, akkor nevezd lelki nemnek vagy mondjuk pszichológiainak)

ahogy elég közismert, hogy néha előfordul, hogy valakinek a testi jegyei nőt mutatnak, de közben genetikailag (kromoszomálisan) nem "szabályos" nő, úgy ugyanez a jelenség létezik a pszichikai nem kapcsán is.

az olvasásra visszatérve: hidd el, én elfogadom majdnem 100%-ban amit mondasz. tudom és nem vonom kétségbe, hogy az olvasásnak van olyan hatása, amit te mondasz. De nem állíthatod, hogy FELTÉTELE, mert ez azt jelentené, olvasás nélkül nem lehet valaki művelt, nyelvében kifejező vagy intelligens. Vagy nem tudna nyelvet tanulni. EZT te sem állíthatod.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:49:06

"térben és időben meghatározott helyen létezünk"

térben és időben sem. Egy ember életének ideje hosszabb és az általa ma már bejárható tér nagyobb ma már, semhogy változatlannak tekinthetjük. Épp ezt nem értik meg sokan. 1300-ban lehetett azokat az alkímiai leírásokat használni, amelyeket 500 évvel korábban arab tudósok mentettek át európa számára a görög-római-káldeus tudásból. Azaz akkoriban 500 év alatt sem zajlott le annyi változás, hogy újra kelljen gondolni akár csaka tudományt (már amit ez akkor jelentett) vagy az erkölcsi alapelveket. Ma nem ez a helyzet. Mialatt a gyerek általános iskolából egyetemig eljut, annyi változás történik, ami gyakorlatilag alapjaiban írja át a szükségletrendszert, amellyel boldogulni képes. Nem állíthatod, hogy bármi, ami ma működőképes, 10 év múlva is az lesz. Sem technológia, sem ideológia sem erkölcsi megfontolás.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 00:55:18

mondok egy szélsőséges példát: erkölcsi alapelvünk a monogámia, legalábbis a zsidó-keresztény kultúrkörben ez ma is egy igen erős dogma. A háborúk után, amikor a férfi lakosságot megtizedelte a harc, ezen dogmának a szigorúsága - erről számtalan feljegyzés akad - minden korban és minden időben enyhült, puszta biológiai szükségszerűségből. Hiszen egyetlen férfira akár 7-8 asszony is jutott, és biológiailag alkalmas egy férfi, hogy EGYIDŐBEN 7-8 gyermeket nemzzen (mondjuk minden nap egyet).

Ha a korábbi helyzetre adaptált erkölcsi normákhoz tartanánk ilyenkor magunkat, akkor nem állna helyre a populáció létszáma soha.

Spiritmonger 2010.03.16. 00:57:47

@vészmadár (pica pica): az olvasást nem lehet helyettesíteni semmi mással

kezdve attól az időponttól, amikor a gyerekednek mesét olvasol egy könyvből, egészen addig, amíg már nincs más neked, csak a könyv

egy gyerek, ha nyelvi környezetben, rá figyelő, vele beszéd alapon kommunikáló emberek között nő fel, egészen kisgyerek korától, akkor olvasás nélkül is el tudja sajátítani az adott nyelvet, akár többet is.

a nyelvi intelligencia egyértelműen olvasásfüggő
a nyelvi kifejező készsége sem lehet jó szintű senkinek, aki nem olvas eleget. műveltséget olvasás nélkül pedig egyáltalán nem lehet szerezni

Spiritmonger 2010.03.16. 00:59:54

@vészmadár (pica pica): a genderideológiára és az értékekre vissza
a család intézménye hayományosnak mondott felállásban, azaz apa-anya-gyerek, kicsit távolabb nygyszülők, unokatestvérek, rokonság, ez egy olyan állandó, örök érték, ami az emberi civilizáció minden helyén és idejében működőképesnek bizonyult. a genderideológia ezt kérdőjelezi meg, ezért veszélyes

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 01:13:06

@Spiritmonger:

család: Spártai közneveldék? A tucatnyi úri generáció, amit dadák, nevelőnők és gardedamok neveltek föl, gyakran anélkül, hogy a szülőkkel találkoztak volna...

olvasás: idézek tőled: "egy gyerek, ha nyelvi környezetben, rá figyelő, vele beszéd alapon kommunikáló emberek között nő fel, egészen kisgyerek korától, akkor olvasás nélkül is el tudja sajátítani az adott nyelvet, akár többet is." ezt mondom, akkor mégsem az olvasástól tudja megtanulni.

a genderideológia nem kérdőjelezi meg a családot, csak a családon belüli szerepek kötelező elosztását.

semota · http://livewithit.blog.hu 2010.03.16. 01:32:45

@Spiritmonger:

És mi van akkor, hogyha valaki nem alkalmas arra a nemi szerepre, amire született? Például én Asperger-szindrómával élek (nagyon enyhe fokú autizmussal). Amennyire lehetséges, beilleszkedtem a társadalomba, viszont van pár olyan tulajdonságom, ami alkalmatlanná tesz az anyaságra (nehézkes érzelemkifejezés, szociális készségek feltűnő hiánya, "gyári" énközpontúság stb. -- hosszan lehetne folytatni a listát). Szülni persze tudnék, az anyagi feltételeket is tudnánk biztosítani a férjemmel, de nem csak kenyérrel él az ember (a gyerek) ugyebár.
Más téren viszont jól megállom a helyen, a munkahelyemen például kiemelkedően helytállok.
Most kérdés, hogy jó ötlet lenne-e az olyan embereket, mint én, belekényszeríteni egy olyan struktúrába, amiben csak mérsékelt sikerrel tudnak-e helytállni, vagy esetleg sehogy. Én annak lennék a híve, hogy hagyni kellene az embereket szabadon dönteni ezekről a dolgokról.

semota · http://livewithit.blog.hu 2010.03.16. 01:34:16

@vészmadár (pica pica):

Azt senki sem vonja kétségbe, hogy a társadalmi nemi szerepek társadalmi konstrukciók.

eastern sugar 2010.03.16. 01:36:23

@vészmadár (pica pica): mint leendő asszonykád (muhaha): dóra. örvendek. :)
már a genderideológiánál tartunk? na lesz itt sárdobálás. a genderideológia csak azt kérdőjelezi meg, hogy apuci miért nem moshat el egy tányért, és anyuci miért nem mehet vissza dolgozni egy évvel a gyerek születése után, ha olyanja van. ettől meg még senki nem lettse buzi, se hermafrodita, se valami nem nélküli undorító drogos stb stb szarzsák, amit vizionálni szokás.

noirp 2010.03.16. 08:04:05

Én 80-as vagyok...de ettől a dumától mindjárt rámjön, hogy kapjak egy fadarabot, v. a kulcscsomómat, és fejbevágjam a modorosodó 30-ast. Hátha helyrezökken az agya

noirp 2010.03.16. 08:08:38

@vészmadár (pica pica): a pászka, az kakajóval is finom. Szerintem. :)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.03.16. 09:49:09

@#s3mot@: egyetértek veled, és a hozott példa kitűnően szemlélteti, amire utalni akartam.

@eastern sugar: úgy imádom az okos kis szőke buksidat:) a mosogatást bevállalom én. Vasalni sztem ruhát nem kell (majd kirúgja magát), esetleg nem akarsz mondjuk te porszívózni?:)

ugye nem zavar, ha 5 párhuzamosan olvasott könyv van itt-ott a lakásban?:)

F79 2010.03.16. 11:14:59

A vita k...jó, még semmit nem dolgoztam, király ilyeneket olvasni egy "csak" blogon.
A poszt ( levél) egy hányinger, az, hogy ironikus, az csak legfeljebb annyiban igaz, hogy átlengi egy ilyen " nanemisteljesenígyvandeazértugyemégis"- érzés - ja, hogy ha ironikusnak szánta az író, ahhoz kellene tudni öbnkifejezni is, írásban, nem? Ja, hogy az a sok könyv, amit elolvasott, erre nem volt elég. Rossz alapanyagon a jó könyv és a sok könyv sem segít.
A vitából egy lényegi tényező maradt ki, és ezt senki sem említette: nem lehet generációkról mint olyanról beszélni, az egyéni sikert ( mi a siker?), úgynevezett boldogságot ( inkább elégedettséget) kor és változó értékek ide vagy oda, az határozza meg, hogy mennyire szerettek otthon, hogyan neveltek és milyen példát mutattak a szüleid, ők maguk mennyire voltak önazonosak. Punktum. Ennyiben pedig nekem ne papoljon itt a 80-at megelőző generáció ( magam is), hogy ők mennyivel királyabbak, mert rengeteg sok az elb*szott 30-as ( ezt már sokan írtátok). Ja és ha az eredeti írás kamu, akkor is sok ilyen baromarc van,aki így gondolkodik, a kommentelők ezt szépen illusztrálták.

eastern sugar 2010.03.16. 11:22:17

@vészmadár (pica pica): dehogy zavar, csak majd néha le kell porolni. téged meg ugye nem zavar néha egy-két női magazin, bár az ilyesmit címlappal lefelé szoktam rejtegetni az értelmiségi családtagok előtt:) porszívózok is ha kell, hát nem tett még teljesen tönkre az a mocskos genderideológia:)

balra 2010.03.16. 14:04:26

Ezt már ismertem. Nem úgy, mint a mostani kölkök.

Spiritmonger 2010.03.16. 14:15:13

@vészmadár (pica pica): olvasásra vissza
való igaz, hogy a nyelvtanulás kezdeti fázisában nem az olvasás az első, lásd a kisgyerekek

el lehet vele jutni arra a szintre, hogy kommunikáljál a világban, hogy életben maradj, működj

a továbbiakban ez nem elég
nem volt még olyan problémában részed, hogy egy adott információ átadása során a másiknak lövése sem volt arról, hogy miről beszélsz?
hiányoztak a háttérinformációi a témáról, fogalma nem volt, hogy az általad mondott szavak mit jelenthettek, sőt, a téma környékéről sem volt fingja sem

ezt okozza az olvasás hiánya

másrészről, idegen nyelv tanulásánál elég sokszor előfordul, hogy az, aki olvasással, iskolában tanulja azt, később, az idegen nyelvi környezetben élve sokkal jobban fogja beszélni azt a helybelieknél, akik nem olvasnak, mert neki az adott nyelvhez két alapja is lesz

semota · http://livewithit.blog.hu 2010.03.16. 15:26:53

@Spiritmonger:

"aki olvasással, iskolában tanulja azt, később, az idegen nyelvi környezetben élve sokkal jobban fogja beszélni azt a helybelieknél, akik nem olvasnak"

Mit értesz az alatt, hogy "sokkal jobban fogja beszélni"?
Gazdagabb lesz a szókincse?
Választékosabb fordulatokat használ?
Többféle, bonyolultabb nyelvtani szerkezetet alkalmaz?
Folyékonyabban, gördülékenyebben beszél?
Jobban meg tudja értetni magát?
Jobb lesz a kiejtése?

Az első három _esetleg_ bejöhet, ha az illető tényleg sokat és sokfélét olvas a célnyelven. Ha viszont azt állítod, hogy a másik három kritérium is teljesül, akkor attól tartok, hogy tévúton jársz.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.03.16. 15:51:13

@Spiritmonger: szoktam járni sörözni, bemegyünk: köszönünk a személyzetnek meg a vendégeknek. Ők vissza.

Leülünk, jönnek újak: köszönnek a személyzetnek és nekünk. Mi viszonozzuk.

Településtől, várostól függetlenül.

Jó, diszkókba meg klubokba nem nagyon járok. De szerintem ott is megy az üdvözlés emlékeim szerint.

Zorita 2010.03.16. 17:22:26

Ezt egyszer én is megkaptam körímélben, elolvastam, jót mosolyogtam, kitöröltem.
Ám ha valaki élőben bezzegel, az nagyon tud idegesíteni, pláne, ha a korára hivatkozik. Vegyék már észre ezek a kellemetlen arcok, hogy éppen ezzel a magatartással váltják ki azt, ami miatt sír a szájuk. Kíváncsi lennék, mikor beszéltek utoljára személyesen náluk fiatalabbakkal (de úgy, hogy esetleg érdekelte is annak a véleménye), nem értem, hogy miért kell alapból megbélyegezni őket. Saját frusztráltság átörökítése a cél _netán_?
Szóval nekik házi feladat, ha már úgyis olyan nagy olvasók: fussák át újra a Csongor és Tündét, abból meg lehet tudni, hogy a bezzeg-hozzáállás mennyire pozitív.

Spiritmonger 2010.03.16. 17:41:22

@#s3mot@: hidd el, a többi is előfordulhat
az, hogy jobabn meg tudja magát értetni, az egészen biztos.
a sok olvasás közepette ugyanis indirekt annyi háttérinformációt szed föl az ember, hogy akaratlanul is segít az adott helyzetet több módon érzékelni, így emiatt jobban megérteti magát egy adott országban egy ott születettnél

tipikus példa az, amikor Te itthon tanulod a nyelvet, a kultúrát, az adott ország/nemzet/nép történelmét és uralkodó mentalitását, ha szerencséd van, akkor szerves egészében, így ezáltal olyan plusz információkkal rendelkezel, az olvasás által, amit máshogy ilyen rendszerezetten nem igazán tudnál beszerezni, egy helybeli, aki nem olvas, az pedig alulmarad veled szemben egy kommunikációt igénylő szituációban.

semota · http://livewithit.blog.hu 2010.03.16. 17:58:35

@Spiritmonger:

Azért írtam ezeket, mert nekem pont fordítottak a tapasztalataim. Nyelvszakokon végeztem, több nyelvet is felsőfokú nyelven ismerek. Szépirodalmat, szakcikkeket stb. kiválóan olvasok, cikkek írása, fordítás stb. is flottul megy. Ha viszont beszélni kell, rendre azt veszem észre, hogy nálam sokkal kevésbé eruditus emberek is hatékonyabban fejezik ki magukat.

semota · http://livewithit.blog.hu 2010.03.16. 18:22:44

@Spiritmonger:

...azt meg még neked sem hiszem el, hogy az olvasás javítja a kiejtésemet :D

Spiritmonger 2010.03.16. 18:40:45

@#s3mot@: persze, igazad van, az olvasás nem javítja a kiejtésed

Spiritmonger 2010.03.16. 18:46:00

@#s3mot@: ez a probléma olyan, aminek semmi köze sincs a nyelvtudás mértékéhez. az általad elmondottak alapján szerintem az a baj, hogy nem szeretsz nyilvánosan beszélni, illetve a szociális interakciók során visszahúzódóbb vagy a kelleténél. de ez nem az olvasás és nyelvtanulás témaköre.

egy javaslat:

ha tudod, hogy amit mondasz, az jó, ahogy mondod, az jó, és a cél is világos, hogy miért mondod, akkor szarj minden más zavaró körülményre, és mondd. ugyanannyiba kerül így csinálni, mint azon parázni, hogy xy tán jobban fejezi-e ki magát

másfelől, a környezet is számít, hol mondod, egy "kurvaanyját" felkiáltás van ahol a napi rutin része, van, ahol ölnek érte. ám ezt a fajta tudást, ha nem az adott területen nősz fel, leginkább olvasással lehet megszerezni

Ernoke 2010.03.17. 09:27:46

ebben az egészben engem az idegesített a legjobban, h olyanok osztják az észt, akiknek még a seggükön a tojáshéj. nehogymár egy 30-40 éves, élete kezdetén levő arc az erdő nagy öregje szerepben tetszelegjen... soha nem értettem, h minek 20 évvel ezelőtti dolgokra vernie a nyálát egy fiatal embernek. bár valószínűleg az ilyeneknek csak ez van, amire büszkék lehetnek.:D (a másik pedig, h a szövegben leírtak jelentős része nettó baromság.)

ibafaipap 2010.03.17. 11:28:04

Azért ami a kinti rohangálás hasznosságát illeti, abban van némi igazság. Ha nekem gyerekem lesz, tuti hogy kihajtom biciklizni meg homokot lapátolni és esténként mesélek neki, hogy rászoktassam az olvasásra. Nem fogom hagyni, hogy a tv meg az idióta számítógép nevelje fel. Persze vicces, hogyha valaki átlépi a harmincat, akkor már azt hiszi, hogy mindent tud, ez nem életkortól függ, hanem, hogy ki mennyit élt, látott a világból. Ráadásul a mai harmincasok teljesen ugyanolyanok, mint a mai huszonévesek, ugyanúgy buliznak, viselkednek, hasonlóak a korosztályi élményeik. De egy huszonéves fiatalnak egy kisebb sokk, ha betölti a harmincat, mert úgy érzi, hogy ő nem változott semmit, viszont azt gondolja, hogy innentől kezdve másképpen kell viselkednie, aztán jobb esetben rájön, hogy mégse. Amúgy pedig mindenki modoros.

Zorita 2010.03.17. 12:55:55

@grizliewok: persze, hogy mindenki modoros, ha nem lennénk azok, már régen felzabáltuk volna egymást. mondjuk így is, de akkor még jobban.

Balance Of Power 2010.03.17. 17:03:29

@@Ernoke: Gaz a bezzegezes, nagyon is, ugyanakkor tenyleg eleg durva szakadek van a mostani 20-asok es 30-asok kozott es veletlenul pont az a kulonbseg, hogy mi meg lattuk a rendszervaltas elotti idoket, ok meg mar nem es hogy pont az elmult 15 evben gyorsult fel kurvara a vilag. Beszelgess csak nehany 20 evessel. Egeszen dobbenetes, hogy mikkel nincsenek tisztaban es miket tudnak - de vajon feladatunk-e megitelni?

@grizliewok: Nyilvan a szulon mulik minden. Amugy a 20-as vs. 30-as ellentetet kulcsa szerintem a diak-dolgozo ellentetben rejlik: "en mar dolgozom, penzt keresek, te meg csak egy kis hulye vagy."

cd-r 2010.03.17. 18:50:37

mi kölyökként iszonyúan felnéztünk az idősebbekre, megtiszteltetésnek vettük ha velünk lógnak a tapasztalatuk, életkoruk, menőségük stb miatt. ma ezt nemigen érzem. jönnek szembe a tizenéves kis csákók és stuffoskodnak bazdmeg. még jó, hogy van önuralmam és empátiám, mert már megkéseltem volna párat.

Ernoke 2010.03.17. 19:27:00

@Balance Of Power: testvérem és köztem pont ennyi a "szakadék", de annyira más személyiség, mint én, h ezt nem tudom megítélni. én ennyi idősen szorgosan ütöttem szét magam, és csak azért dolgoztam, h ne kelljen bejárni egyetemre, ő pedig tudatosan karriert épít, tervei vannak és nagyon anyagias, az életre viszont nem sok kitekintése van pont azért, mert csak egy környezetben hajlandó mozogni. de ezt nem általánosítanám.

cd-r 2010.03.19. 20:24:27

neeem. stuffoskodik=kakaskodik, erősködik, fölényeskedik, baszogat (és fonetikusan ejtik, nem angolosan) lehet be kéne küldenem nyelvész józsinak?

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.03.20. 18:28:28

@cd-r: lehet. én a stuffot még sosem mondtam ki angolos kiejtéssel, pedig tudom, hogy hogy kellene.

lazov 2012.05.04. 15:54:04

@cd-r: nagyon egyszerű. Ne hagyd, hogy a fejedre nőjenek. Változó idők, ennyi... cca. tizenöt évvel idősebbként meg kell neked tanítani, hogyan szerelj le egy suhancot?... azért ne bicskával, ha egy mód van rá.

2020.09.25. 17:12:06

Je comprends le français.
süti beállítások módosítása