Már több posztban előjött az a számunkra alapvető nyelvhasználati probléma, miszerint a "pesti" nem egyenlő a "budapesti"-vel.
Most anélkül, hogy ismét állást foglalnék (megtettem már elégszer), inkább ismerkedjünk meg a budaiak klasszikus, de kevésbé ismert alfajával, a laza, fiatal hegyi sráccal! Küldöm azoknak, akik eddig - szerintem túlzóan - sokallták a nős írásokat) :-)
Klisévé vált példa a rózsadombi apuka kedvenceire, ahogy a meghasonlott , lázadó fiatalok a Mokkára (Moszkva tér, régiesen - pestiesen szólva: Kalef) jártak punkoskodni meg tarhálni. Na, az nem ez a kategória.
Kifejezetten a II-XII., illetve a III. kerület hegyvidéki részén lelhető fel ez az embertípus, lent csak ritkán találkozhatunk vele - akkor is leginkább a budai oldalon tartózkodik tanulmányainak köszönhetően, esetleg a Moszkván bandázik. Munkahelye általában bizonytalan, nekem legalábbis eddig nem volt szerencsém egyikükhöz sem a multiknál - talán még mindig egyetemisták? Vagy túl jó állást sikerült szerezniük?
Gimnáziumba rendszerint a Városmajoriba, Móriczba, Hunfalvyba jár, és alapvetően mindenkit lenéz, aki nem budai, és/vagy a Duna vízszintjéhez közelebb lakik, mint ő. Őket következetesen városinak nevezi. A jános-hegyiek és a szabhegyiek szembenállása köreikben legendás hírű, de egymást legalább tisztelik.
Családi hátterükre nézvést nem feltétlenül milliárdoscsemete mind, de nem jellemző rájuk a bizonytalan anyagi háttér. Rokonságukban és ismerőseik között felülreprezentáltak a disszidensek: az NSZK-ba, Ausztriába, Svájcba így szinte hazajárnak. A család törzshelyei a budai oldalon a Régi Sipos, Remíz Kávéház és persze vasárnapi séták alkalmával a Daubner cukrászda (amire a fölöttébb modoros ingatlanhirdetések is hivatkozni szoktak, mintha ez alapján választana bárki lakhelyet).
Bár a családi ingatlan - legyen az villa vagy társasházi lakás - gyanús körülmények között került a birtokukba, 1990 óta elvakultan támogatják a jobboldali céltábort aktuálisan lefedő politikai pártokat. Kerületük aktuális választási eredményeit saját erényükként hangoztatják minden társaságban, ezzel egyúttal szinte megkérdőjelezve és lejjebbsorolva pl. egy XI. kerületi fideszes emberi értékeit.
A fiatal hegylakó aktív sportoló volt sokáig: kiképzőtiszt-jellegű testneveléstanáruknak és az iskola szemléletének is köszönhetően szinte minden nyarukat végigtúrázták kerékpárral vagy kenuval, kajakkal, télen tátrai sítábor az iskolával, Ausztria és Szlovénia a családdal. Szinte minden sportágban jó, de főleg az extrémsportoknak hódol: a sziklamászás és a siklóernyőzés irányába mozdult el az utóbbi években, gyerekcsínyként még mindig szívesen csimpaszkodik fel a Libegő üresen maradt üléseire. Kedvenc időtöltéseiről jellegzetesen laza, játékos nyelvezetben áradozik:
-Nem mondod, kamion? Há! Én már csak a röppenésnek élek, ne tudd meg. Ernyőt be a Transitba, enyhe nyugati szellőcske a Hármashatáron, azt hopp, már szállok is, én már együtt lélegzem a termikkel! A többiekkel meg van egy közös frekink, azon tartjuk a kapcsolatot szárnyalás közben is.
Tizenéves kora végére romlik el valami benne, ekkor kezd a korábbi sörök és a habszifon után rendszeresen (jobb esetben) dohányozni, füvezni - a gyakori testmozgást ennek ellenére továbbra is űzi.
Öltözködésére a 90-es évek végére kialakult vonal jellemző: méregdrága ing (Ralph Lauren, Lacoste), de ezt is hanyagul kigombolva, nagyon lazán veszi fel - lazaságát fokozandó, egyhetes szakállt, szandált, papucsot hord, Camel cipőt zokni nélkül. Ezzel is mutatja, hogy bár megengedheti magának a márkás ruhákat, nem tulajdonít nekik nagyobb jelentőséget. Csak semmi feszengés. Ugyanilyen "észrevétlenül" csüng ki füléből folyton a fülhallgató hófehér zsinórja, amin többnyire egyébként nem a "diszkós" kategóriába, hanem inkább Cafe del Mar, vagy "másfeles" és hasonló, undergroundba sorolható zenéket hallgat. Sokszor ő maga is próbálkozik valamilyen hangszeres tudás elsajátításával, a kommersz gitár mellé beszerez pl. egy vagány didzseridút is.
Nyelv- vagy szemöldökpiercingen ne lepődjünk meg. Más ékszer nem jellemző, esetleg fagyöngyökből fűzött nyaklánc, diszkrét fülbevaló.
Beszéd közben rendszerint hevesen gesztikulál, jellegzetesen billegeti hozzá minden merevséget nélkülöző testét, többszáz méterről kitűnik a tömegből, még a Kalefon is.
Talán sokaknak mondtam ma újat - a közvélekedésben sajnos igazságtalanul azonosítják a budapesti fiatalokat a belvárosi gimnazistával vagy a lakótelepi arcokkal. Pedig azért rajtuk túl is van élet, szerencsére nem kétpólusú a város. Vigyázzunk hát a buckalakókra is :-)
A másik kettő fajtára pedig még a nyár folyamán lehet számítani!
Modor Gyurinak pedig ismét köszönöm a lektorálást :-)
lIlIlI! 2009.05.20. 13:03:46
amúgy általában fater cégénél dolgoznak, ha nem vagy nem elég nívós helyen tanultak tovább. a többi meg nem dolgozik, hanem állandóan elintézi, hogy újabb féléveket erasmusozhasson, de legalábbis sokszor külföldön héderelget. (multinál csak az IBS-es változatuk található, de az másik poszt lehetne)
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.20. 13:34:22
OkoskaTo:rp 2009.05.20. 13:55:43
raly 2009.05.20. 13:56:09
Mecwart liget uberalles.
raly 2009.05.20. 13:56:48
Forgács W. András · http://geekz.444.hu 2009.05.20. 13:57:33
fodorlina 2009.05.20. 14:00:05
Sussudio 2009.05.20. 14:04:37
Mondjuk a nyelv- vagy szemöldökpiercing nekem új, de lehet, hogy csak mán öreg vagyok.
Mindenesetre faszán nézhet ki egy Ralph Lauren inggel...:)
fodorlina 2009.05.20. 14:04:46
Ez jo regen volt persze,, amikor meg D. Klara se hitte magarol, hogy öt valaha budai urilanynak fogjak nevezni
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.20. 14:05:25
suo tempore 2009.05.20. 14:06:23
fodorlina 2009.05.20. 14:08:50
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.20. 14:09:37
suo tempore 2009.05.20. 14:12:32
én vidéki vagyok, ő meg pesti, így mindenki helyre van téve :)))
gerzson 2009.05.20. 14:14:15
Sussudio 2009.05.20. 14:14:48
Szerintem ha megkérdezel egy hájlendert, ki áll hozzá közelebb, mondjuk egy szentendrei vagy egy havannai, érdekes eredményekre is juthatsz szubkultúrailag. :)
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.20. 14:15:08
ez lényegtelen. az már jobb kérdés, hogy az egykori osztálytársaim közül hányan vannak, akik saját maguk fizetik a számláikat, és hányan, akiknek apuanyu?
(én másodéves egyetemista korom óta öneltartó vagyok.)
I'll be Beck! 2009.05.20. 14:15:53
a néhai papp jános 2009.05.20. 14:17:19
DrJohnson 2009.05.20. 14:17:39
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.20. 14:17:59
igen, a VANS termékcsalád tagjai nagyon ott vannak... nálunk volt egy csaj, aki mindig ebben tolatta, és úgy nézett ki, mintha csávó lenne. és szünetben általában faszokat rajzolt a füzetébe.
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.20. 14:19:36
nyílméregbéka 2009.05.20. 14:22:09
Lesz poszt egyszer a Tipikus Köztisztviselőkről is? Kb. félúton helyezkednek el a modoros középkorúak és a portások között, és néha qrva fárasztóak tudnak lenni!
Sussudio 2009.05.20. 14:22:15
Szerintem te erősen kevered a "modoros úrigyereket" a "modoros hegylakóval".
Pedig tapasztalataim szerint relatív kicsi a két csoport metszete.
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.20. 14:22:21
Sussudio 2009.05.20. 14:23:00
A második mondat szerintem tök jó modoros volt.
Sussudio 2009.05.20. 14:24:27
Azért vannak ismeretterjesztő blogok, nem? ;)
Aradebil 2009.05.20. 14:26:17
szépmező 2009.05.20. 14:32:59
mi Xi. kerületiek általában lenézzük a "moszkva teres" burzsujékat, de furának tartjuk a pestieket is :)
W Joe 2009.05.20. 14:37:48
Tetszenek ezek a típusleírások.
DrJohnson 2009.05.20. 14:40:14
modortibi: Kéne egy poszt a modoros felső-középosztályról.
mazsola84 2009.05.20. 14:40:38
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.20. 14:41:04
a hegyen pont hogy az egykori kommer családok laknak.
egy időben egy civil szervezetben tolultam. egyszer föl kellett keresni otthonában az egyik tagot, aki első pillantásra egy egységsugarú kisnyugdíjasnak nézett ki, az a fajta, aki nejloninget hord, és csirkefarhátot eszik.
aztán amikor elmentem hozzájuk, meglepve tapasztaltam, hogy a nyuggernek álcázott bácsi egy kibaszott nagy rózsadombi villában lakik, aminek egy szobája érhet annyit, mint a mi egész lakásunk. abba bele se merek gondolni, hogy milyen "érdemek" elismeréséül kaphatta a pecót anno...
nabazzmeg 2009.05.20. 14:43:43
na az is megérne egy posztot, ezek a felkapaszkodott, senkiházi kommer-ivadékok, méghogy operabál, azt is már csak azért rendezik meg, hogy a story újságot el lehessen adni...
Sussudio 2009.05.20. 14:47:52
A büszke osztálytudat egyébként mindig nagyon modoros dolog... :)
scarlet ruby blue 2009.05.20. 14:51:31
IndaMuncher 2009.05.20. 14:52:06
Lasombra 2009.05.20. 14:53:19
így szép az élet, így kerek a világ. az én szememben mindenki egyenlő! :) (Budafuckra azért szívesen átjárok.)
várom a lakótelepi posztot nagyon. :D
Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.05.20. 14:54:43
Sajnos a budai polgároknak ez az egykor rendkívül elterjedt alfaja mára kihalóban van, a védelemre szoruló fajok vörös könyvébe való. Nem vagyok benne biztos, hogy egyáltalán fellehető belőle még olyan populáció, amely önfenntartóan tenyészik, és nem keveredett a cikkben vázolt alfajjal. Hogy aztán ebből melyik génállomány volt az erősebb, az már a szerencse kérdése. Erősen hatott az állományra a helyesen talán társadalmi fejlövésnek nevezhető természetellenes szelekció, amely az 1947-48-as, az 1956-os az 1975-85-ös években járványszerűen tizedelte tagjait, amely ellen a költözőmadárrá való átváltozással védekezett.
Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.05.20. 14:58:25
Ez sem ilyen eccerű ám! Van olyan kollégám, aki gyerekkora óta ugyanabban a villában lakik. Igaz, ma már csak egy lakás az övék, de akkor is. És kilencven után, amikor a teljes elkobzott vagyonuk (ház, patika, stb.) után megkapták a kárpótlási jegyet, majdnem ki tudták fizetni belőle ennek az egyetlen lakásnak a beugróját. Azóta is törlesztik az önkorminak a különbözetet a saját lakásuk után.
newdawn 2009.05.20. 15:01:10
sanyix 2009.05.20. 15:03:44
ot002 2009.05.20. 15:03:57
"Egy-kettő-tizenkettő / Itt van élet, a többi fertő" [kerületek]
Beszélgetések:
"Lemegyünk a városba megnézni a parasztokat?"
"Ma metróval kellet utaznom, szörnyű volt. Te mikor voltál utoljára? - Nem tudom, soha nem utazom metróval."
"Tegnap este felszedtem egy csajt, de valahol rákosretteneten lakik, tudod az hol van? - Nem, soha nem voltam a nagykörúton kívül "
Balance Of Power 2009.05.20. 15:05:17
De most komolyan, kepzeljunk el ma egy ilyen szitut: bejonnek a lakasodba es azt mondjak, hogy akkor szevasz, matol en lakom itt. Egeszen dobbenetes. Es utana az ellenerteke toredeket kapom a bocsanatkeres melle?
@semota: Volt egyszer egy olyan poszt a Reakcion, hogy az ilyen ven kommeroknak el kellene venni a kiemelt nyugdijat ;))))
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.20. 15:05:36
BigTwix 2009.05.20. 15:07:22
"a hegyen pont hogy az egykori kommer családok laknak"
Melyik hegyre gondolsz?
A Gellértre?
Vagy a Rózsadombra?
Ha az elsőre, gondold át mégegyszer!
INSIDER 2009.05.20. 15:08:50
ladislaus 2009.05.20. 15:14:06
Na de! Az iras kicsit szuklatokoru! En akkor kivetel lennek? Se moricka, se major, se falvy. De persze Szenater volt az en kornyekem hisz oda jartam kozepiskolaba, de! RL cuccokat novemberben vettem csak Atlantaban, meg nincs piercingem es nem vagyok szetcsuszott. Sot, zoknit is mindig veszek.
Bar tudom nem ingem nem veszem magamra, de 6 eves korom ota lakok (most mar nem) a budai hegyek sziveben! Szoval akkor nem rolam szol az iras ugye?
muhahaha 2009.05.20. 15:18:34
a katona fehérben 2009.05.20. 15:19:26
big_mike 2009.05.20. 15:20:44
Farkyy 2009.05.20. 15:21:31
sztrelnyikov 2009.05.20. 15:22:45
Egész egyszerűen ég és föld ez a két városrész.
Már a BKV figyelőn is írtam, hogy miért van az, hogy amit pesten még most is lehetetlen bevezeti (hogy jelezzen a villamoson, ne az ajtót rugdossa) az több, mint tíz éve mindennapos gyakorlat a "hegylakó" villamosokon. Minimális ész kell hozzá, de Pesten ez sincs meg sajnos.
De ennél sokkal jobban jellemzeni a külön világot, hogyha felszállsz egy XII. kerületi buszra, akkor ott normális emberek, normális ruhában, normális dolgokról beszélgetnek (pl: mit csinált a család a hétvégén). Pesten meg 200 ellenőr-kinézetű lepukkant, büdös alak beszélget arról, hogy a gonosz zorbán miatt kellett elmenekülni a szegíny, jóakaratú gyurcsányinak. :)
mazsola84 2009.05.20. 15:23:00
ladislaus 2009.05.20. 15:23:11
Nekem is van ilyen storym, de nem ezert lettem "hegylako". Apam, Anyam ketkezi munkaval epitett házat egy Nagykovacsiban. Ott is megkaptuk hogy betelepult ujgazdagok vagyunk, itt meg most hogy hegylako. Hat hol lakjak akkor? Jah es mert a kornyek erteke felment ezert kell majd adot fizetni a 25 evs ház utan? Fair ez?
honeycutt (törölt) 2009.05.20. 15:24:08
hányszor hallom ezt!:) ez igaz is amúgy! azok a legjobbak.
@DrJohnson: a Vár és Gellért-hegy is felső-középosztályos terület!
amúgy a Gellért-hegy a 11. vagy 12. kerülethez tartozik?
A 3. kerület meg nem értem hogy jön ide, az a 1., 2., 12. kerületekhez képest egy trágyadomb. egyáltalán nem elit környék.
Critmiss 2009.05.20. 15:25:43
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.20. 15:28:29
Táborhegy, Mátyáshegy, Remetehegy, Római, Csillaghegy, Belső-Óbuda, Újlak, stb... nem csak lakótelep van a III-ban.
greggrant 2009.05.20. 15:30:59
Tenoce · http://www.deezer.com 2009.05.20. 15:32:00
KeeperBp 2009.05.20. 15:32:41
honeycutt (törölt) 2009.05.20. 15:32:56
newdawn 2009.05.20. 15:33:46
ladislaus 2009.05.20. 15:34:11
Persze vannak idiotak Budan is nem kerdes! Meg Buda nem csak a 12. 2. 1. ker. 11, 3... amiknek eppugy megvannak a sotet retegei mint Pestnek.
Es a Pestiekre is rahuzhato ez ami irva vagyon....
honeycutt (törölt) 2009.05.20. 15:34:16
Dr. Ötker a belvárosi orvos 2009.05.20. 15:34:23
Köszi szépen, a posztlavina meg zseniális.
Ui.: A Havannáról Havannába, ugye érzed a különbséget?
agi02 2009.05.20. 15:35:31
Bocsánat, de a XI kerület nem tartozik ide.
Ide szigorúan a XII kerület hegyvidéke, a II és az I kerület tartozik.
És én is. Nagyon jót szórakoztam a poston. 14 éves koromig nem is jártam a pesti odalon utána is csak a középsuli miatt, és ha lehet akkor ma sem megyek nagyon túl ezeken a kerületeken:-))
sanyix 2009.05.20. 15:36:20
A batyi környéke sem valami jóság, a rózsadombon is szardarabok laknak (politikusok), pl gyurcsány is. Egyébként sokszor ott gurulok le a hegyről, max talán a házonkénti bmw/mercik számában van különbség, ott 2 is szokott lenni, a 3.-ban csak 1 + 2 átlagos autó az újgazdagéknál :)
sanyix 2009.05.20. 15:38:38
honeycutt (törölt) 2009.05.20. 15:40:24
oldalazó gnóm 2009.05.20. 15:44:55
k_chris 2009.05.20. 15:45:33
"Tegnap este felszedtem egy csajt, de valahol rákosretteneten lakik, tudod az hol van? - Nem, soha nem voltam a nagykörúton kívül.. " Ez viszont áll rám attól függetlenül hogy nem szedtem fel csajt de a Rákos* és Zugló területeket simán keverem.. Mostmár valamennyire tiszta de csak nagyjából -egy időben Zuglóba jártam dolgozni, vonattal a nyugatiból.
Amúgy nem tudom a vidékieknek miért rózsadomb még mindig a menő amikor Budaliget/külsőbb részek sokkal elitebbek, és nem építik be annyira azokat mint most a Rózsadombot (mint egy szarabb lakótelep csak társasáházakkal, nuku zöld, olvastam egy összehasonlítást hogy %osan nagyobb a beépítettsége egy lakóparknak mint a régi lakótelepeknek!)
Hagyományosan aktuálisan 2 fajta lakót látok körülöttem: (társasházi lakók) több évtizede helyben lakott/ik régi építésű házban, nem túl nagy jövedelemmel (atlagosan). Olyan "proli" (tulnyomó többségben) akinek a politikai törleszkedése miatt megugrott a gazdasági helyzete és tud venni (az amúgy felülértékelt) m2 áron egy új építésű lakást (Ez az ami miatt beépítik a megmaradt foghíjtelkeket).
Kíváncsi vagyok egy ottani területen élő tanár/stb hogy fogja az ingatlan/vagyonadót kigazdálkodni ha még nem nyugger, ha meg nyugger ráterhelik az örökösre ami felgyűlik (akár 10-15 év után).
honeycutt (törölt) 2009.05.20. 15:49:03
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.20. 15:52:17
Gondolom, időközben rájöttél te is, hogy ez egy kiragadott típus a sok közül.
oldalazó gnóm 2009.05.20. 15:53:09
ladislaus 2009.05.20. 15:54:04
leaping cat 2009.05.20. 15:54:08
honeycutt (törölt) 2009.05.20. 15:54:46
k_chris 2009.05.20. 15:54:51
amúgy tényleg az van hogy csomó régi lakos van arrafele, mi átköltöztünk pár utcával odébb a 90es évek közepén még az ingatlanok értékének irreáls megugrása előtt. OTTHONom van ahonnan NEM akarok elköltözni, de kénytelen lesz az ember ha ráterhelnek irreális vagyonadót. azt kéne vizsgálni ki miből szerezte nem pedig általánosítani (mint ahogy az artisjusnál is teszik analóg módon).
sztrelnyikov 2009.05.20. 15:57:33
k_chris 2009.05.20. 15:59:54
Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.05.20. 16:00:48
Nem szeretném elképzelni. :-) Igaz, amekkora lakásunk nekünk van, arra nem hiszem, hogy bárkinek fájna a foga. Egyszer egy barátnőm mondta, hogy badainak születni kell. Ez nem hiszem, hogy így van, viszont azt aláírom, hogy aki budainak születik, az nem nagyon fog sehol máshol igazán megszokni. Én 3x év budaiság után beszoptam a "Zugló Pest Rózsadombja" mondást, és átköltöztem, mert ugyanazért a pénzért nagyobbat kaptam ott, mint ami volt a XII. kerületben. Pedig bazira nem volt az sem hegy, sem elit, csak a mezei Németvölgyi út. Aztán amikor hat év után lehetőség volt rá, húztunk vissza -igaz albérletbe- Budára. Amikor a babakocsival másfél-két órákat mászkáltam, akkor jöttem rá, hogy tényleg jó az a Zugló, ha nem akarsz két-három utcánál messzebb menni a lakásodtól. Mert utána tuti jön egy olyan forgalmas út, ami megöli azt az illúziót, hogy kertvárosban laksz. Két óraát körözni azon a három utcán, ami csöndes és nyugodt, viszont elég unalmas. 42 évesen nem vagyok még cserepes növény, hogy csak egy szép, napsütötte ablakra vágyjak.
sztrelnyikov 2009.05.20. 16:02:00
Benoit 2009.05.20. 16:06:41
Sok igazság van benne, kis részben magunkra ismertem.
Mi úgy tartottuk annak idején, hogy rózsadombi srác csak munka miatt megy át Pestre. És ha nagyon muszáj.
:)
A Rosehill matricákat egy ismerősmék találták ki, csomó haverom kirakta. Rá nemsokára megjelentek a cool valley epigonok.
KeeperBp 2009.05.20. 16:07:11
Sem pesti, sem budai nem vagyok. Mivel lakásom nincs, ahol van olcsó albérlet ott lakom. Jha, én már legfeljebb az őrkutyát nézhetem le. :D
k_chris 2009.05.20. 16:09:55
Benoit 2009.05.20. 16:10:59
Ma már csak nevetek ezen, de Pestet továbbra is utálom.
nénike · http://mandiner.hu 2009.05.20. 16:11:48
Meg én.
k_chris 2009.05.20. 16:11:53
sztrelnyikov 2009.05.20. 16:12:41
k_chris 2009.05.20. 16:21:03
barosso 2009.05.20. 16:23:13
zahor103 2009.05.20. 16:23:52
És öröm volt olvasni, mert én is ide születtem, itt nőttem föl, innen voltak az első barátaim, az első barátnő, a legutóbbi barátnő is.. :) Jobbos vagyok, de abszolút mérsékelten; szerintem is a 4-6-oson túl kezdődik a vidék; metrón nem is tudom mikor utaztam utoljára; biciklivel szelem a várost 4 éve; szeretem a kis boltokat a Böszörményin; a mosolygó embereket; a babakocsit toló kismamákat; a tiszta villamost; a zöldet, a fákat, a virágokat; és sajnos nap mint nap felhúzom magam a proletárokon. :))
KELLENE CSINÁLNI a Soproni reklám mintájára egy "Hegyvidék, én így szeretlek" klippet!!! :))
Aki nem ismerné, itt a Soproni "eredetije":
http://www.youtube.com/watch?v=c4EozhcfrHw
És itt van egy aktualizált verzió :)))
http://www.youtube.com/watch?v=VQ7c45gs0kA&feature=related
Na és akkor itt a kedvencem:
http://www.youtube.com/watch?v=LjsLkEwT4hk&feature=related
P.S. Jó lehet a blog, kíváncsi vagyok a többi posztra is.
barosso 2009.05.20. 16:27:24
ja és minden csaj egyforma, mert tök egyforma ruhába járnak.
goriot 2009.05.20. 16:31:37
sztrelnyikov 2009.05.20. 16:31:53
De ha már modoros blog, akkor azt is megjegyezném, hogy Budán a politikai plakátokat is sokkal modorosabban pingálják ki, mint Pesten. Pesten csak ráfújják, hogy ZSIDÓ, vagy KOMCSI, vagy TOLVAJ ORBÁN. Budán meg a zsidózás is furmányosabb. Emlékszem a Sas-kanyarban volt egy plakát, amin Kunczéval fog kezet Bálint gazda és az volt aláfestve, hogy "Metszettél már?". Vagy például arra az MDF plakátra, amin egy kisfiú nyújtózkodott és az volt a szövege, hogy "Négy év alatt sokat nőttem", azt írták, hogy "de nem a mi szemünkben".
KeeperBp 2009.05.20. 16:37:59
honeycutt (törölt) 2009.05.20. 16:39:35
euloge 2009.05.20. 16:40:21
Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.05.20. 16:42:13
szixous 2009.05.20. 16:42:47
mennyi kínja van egy budainak... metró meg ilyesmi... kezdem sajnálni őket.... tényleg, annyira szörnyű lehet. ez foglalkoztatja leginkább...
észre se szoktam venni, min utazom. ki nem szarja le?
a pest-utálatot megértem. én vidéki vagyok, és itt rohadok pesten, ebben a szarban, de erről sem szeretnék tudomást venni túl gyakran.
csak most, hogy megtudtam, micsoda kín egyeseknek a metró. uramisten. tényleg szar lehet.
honeycutt (törölt) 2009.05.20. 16:43:31
KeeperBp 2009.05.20. 16:43:58
az mas kerdes, hogy a te velemenyedrol mit gondolok. :)
nagykepu fovarosi f*sz voltam en is. amig egyszercsak videkre koltoztem. nem kell mindenkit lenezni aki mas korulmenyek kozott el mint en. a hajlektalanokat sem nezem le. foleg miota elvaltam es addig van hol laknom amig van munkam amibol fizetem az alberletet. ez egy ilyen dolog. lenezheted a pestieket, csak nehogy egyszer azt vedd eszre, hogy pesten laksz. :)
ladislaus 2009.05.20. 16:44:11
Koszonjuk maszop!
KeeperBp 2009.05.20. 16:46:04
k_chris 2009.05.20. 16:49:27
Példa. új társasház 2centire a busztól ami ott kis emelkedőn megy fel ezért nagy gázt ad mielőtt beér az ott lévő megállóba. MÉGIS megvették a lakásokat pedig ilyen "mikrokörnyezet"nél sokkal jobbak vannak Pesten is.. a régiek jellemzően nem ilyen helyeken állnak :).
sztrelnyikov 2009.05.20. 16:57:40
Kolompár Sztárszki 2009.05.20. 17:08:01
"@Csokis: Miert is? Ha egyszer az ovek volt...
De most komolyan, kepzeljunk el ma egy ilyen szitut: bejonnek a lakasodba es azt mondjak, hogy akkor szevasz, matol en lakom itt. Egeszen dobbenetes. Es utana az ellenerteke toredeket kapom a bocsanatkeres melle?"
kicsit árnyalja a képet, hogy az addig ott lakó apja, nagyapja, dédapja, szépapja meg lehet, hogy pont a annak a felmenőjének házába ment be, aki bement hozzá, mondván: na paraszt, ez nem a te házad, soha nem is lesz a tied, soha semmid nem lesz, ahogy a fiadnak sem, úgy halsz meg nincstelenül, ahogy születtél. itten minden az enyém volt, és az enyém lesz, szevasz.
egyik sem jobb, csak mi épp az egyik fázist éltük meg itten a "közelmúltban".
amúgy meg sokáig úgy gondoltam, a pesti közlekedési mortálnál nincs lejjeb, hát ez addig tartott, amíg Budára nem kényszerültem kocsival. a magyar "elit"-nél nincs tahóbb az utakon.
szerintem kimondottan szegénységi bizonyítvány valakiről, hogy ha van pénze, akkor azt ottani ingatlanra költi, messze jobb helyek vannak M.o.-n is, messze jobb miliővel. rózsadomb? persze, tahófalva.
mmen 2009.05.20. 17:14:07
1. Kommerek unokái: Különböző pártfunkcik gyerekeinek gyerekei - kevés kivételtől eltekintve eladják az örökséget és elköltöznek máshová
2. Rendszerváltás alatt meggazdagodott "olajszőkítők" gyerekei: ált. nagyon alacsony származású, nyers modorú vállalkozó papa, lotyó mama (őt 35 évesen lecserélték egy fiatalabb lotyóra) utóda. Ha nem lesz jogász, közgazdász, vagy ha csaj, marketinges, akkor ingyenélő koxos lesz, de ez egyáltalán nem para, mert amennyit az ő papája össze-ügyeskedett (rosszabb esetben lopott), annyit egy élet alatt se lehet elverni
3. Hegyi értelmiségiek - vagy nagyon-nagyon befutott humán, de főleg reál tudományokban utazó entellektüellek. Ők laknak a 60-as években épült "kockaházakban", rengeteget dolgoznak, általában teljesítménykényszerben szenvednek. A gyerekeik azonban csak akkor maradnak a hegyen, ha sok tanulás mellett sikerül felvenniük a hiperszuperkúl hegyi stílust és beszocializálódni a jó társaságba.
4. Beköltöztetett proli - lazán putriznak a Rózsadombon. Nekik köszönhetjük, hogy a hegy nem vm elegáns hely. Ez komoly srácok, olllyan putrik vannak a hegyen, hogy baz megye elbújhatna. Otthonkás, hájas proli nyanyák putriznak - mármint addig, amíg meg nem halnak - a főleg dílerkedésben vagy munkanélkülisegélyen-élésben utazók unokáik ált. a kommerek gyerekeihez hasonlóan secpec a seggére vernek az örökségnek és eltapsolják a könnyen jött lóvét
5. Régi polgári családok: azon a kevesek, akik túlélték a háborút, kommunizmust, kis enklávéikban kibekkeltek mindent. Általában a régi, vallásos polgári családok gyerekei a társadalom többi kasztjától külön léteznek a hegyen. 200 év múlva is itt lesznek!
Cook kapitány 2009.05.20. 17:17:09
k_chris 2009.05.20. 17:17:15
lehet mondani hogy jómódú családok csemetéje meg minden csak pénze van agya nincs de az én időmben (90es évek vége) amikor érettségiztem az osztályomból (30 feletti létszám) EGY azaz EGY csaj nem tanult (rögtön) tovább, és nem büfészakokra hanem BME mérnök, ELTE jog, Közgáz (akkor még így hívták). Amit tíz év leforgása alatt túlnyomó többségben el is végeztek/ünk. (halasztásról kétoldalú a véleményem, kreditrendszerben sokkal könnyebben csúsztatják az embert - úgyis van keresztfélév felkiáltással - könnyen összejön plusz félév/év).
Idősebb kollégám inkább major helyett a móriczba vitte a gyerekét mert azt mondta hogy a major nagyon versenyistálló (ezt anno a Fazekasra mondták) azt akarja hogy éljen is, ne csak tanuljon..
Szar területek Budán is vannak elég a 22ik kerre ránézni a lakótelepekre ahogy az a környék kinéz.. Ja, amikor elolvasom azt a feliratot hogy ÚJBUDA a 11ik kerre mindig jót nevetek magamban, nem tudom mikor jött ez az elnevezés de egy vicc...
KeeperBp 2009.05.20. 17:24:27
ja, van kulonbseg azert. kispesten ejfel tajban haza mennek, a margit koruton maradtak reggelig. :)
nem szabad altalanositani, mert nem igaz a megallapitas. te jobban szereted budat. oke, nincs ezzel semmi baj, de a pestiek semmivel sem rosszabbak masoknal.
B79 2009.05.20. 17:24:41
Erre gondoltatok???
http://www.tubazoltan.com/HTML/partypopupHUN.html
Egy fotósorozatban minden a posztból.
k_chris 2009.05.20. 17:35:23
vidéki polgártárs véleménye: de szar az zajos büdös/stb PEST. Aztán kiderült hogy egy iszonyat forgalmas főút (áthaladó forgalom ugye, kamionokkal miegymással) mellett lakik 5* akkora zajterheléssel 0-24-ig mint egy mellékutcai Budapesti lakás..
bonobong 2009.05.20. 17:45:55
én újdonsült hájlendervagyok, mármint itt bp-n. ahol eddiglaktam azis hájlend(sopron), és ahovámost fújt a szél azis ilyen. nemis gondoltam volna (1-1év zugló ill angyalföld után) h bp-nek is van olyan része, mint a soproni alpokalja, ahova eredetileg is dobott a gólya. az utcán rádköszönnek a szomszédok, a teraszról hegyeket/fákat/a város fényeit látni, szmoghatár fölött szabadon lélegezhetsz, a kertben sün(nem a kékek:)),mókus,fenyőfa. és igen, itt bemered vállalni a gyerkőcöt is, mert nemkel attól parázni h hazafelé kirabolják az asszonyt babával. végre olyanhelyet sikerült találni(kissvábhegyXII), mint sopron. ennléjobb meg nincs is:)
ja, amugy a sztereotípiák mégha nemisvagyok bennszülött, igazak: dh, squash, régen deszka, aligátorospolo de nemfeltűrt gallérral, piercing már nincs....viszont a rózsadombiakat mindigis lenéztem:)
RosehillResident 2009.05.20. 17:47:00
Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.05.20. 18:06:19
Jellemzően nem azokat telepítették ki, meg vették el a "vagyonkájukat", akik akkora nagy burzsujok voltak. Volt bánya államosítás, meg Eszterházy latifundium, és Weiss Manfréd Művek, de azok akkor már rég árkon-bokron túl voltak. Ugyanis ők már 45 előtt is valódi tőkések voltak, a tőke (és az arisztokrácia) meg nemzetközi. Itt viszont nagy tömegek kapták meg a pofájukba, milyen igazságos egy világ lesz, amikor a két alkalmazottas asztalosműhelyre, a családi patikára, meg a nagy nehezen összespórolt 20-50 holdra lett osztályidegen, népnyúzó, meg fasiszta vagyon. Vagy amikor semmi nem volt, esetleg örült, hogy élve hazajött Auswitzból, aztán a saját pénzéből épített villára valaki szemet vetett, és két nap alatt uszító népellenség lett, és mehetett Recskre követ törni, hogy üres legyen a ház a beköltöző kádernek.
Csokis · http://csokis.blog.hu 2009.05.20. 18:10:35
Csak nem az új, Gábor Áron úti házakról beszélsz? Azokon én is szarrá röhögtem magam, hogy ki az a barom, aki ide építkezik? Hát ki fogja ezt megvenni, amikor két utcábval arrébb ugyanennyiért jó is van? De marketinggel minden megy, a reklám mindent visz. Logikus is: ha az emberek gondolkodnának, nem lennének kertévék, meg blikkek. De vannak. Mi az hogy? Nagyon is!
Ernoke 2009.05.20. 18:18:17
tényleg az a különbség, hogy itt nyugi van, én is lementem párszor futni pl. éjszaka. a zaj meg a levegő nem annyira egyértelmű, ugyanis én vasút és a budaörsi mellett lakom. viszont nem mindegy, hogy milyen környéken, milyen emberekkel teli utcákon megyek keresztül, amíg hazajutok, ill. a tömegközlekedésen kik utaznak velem együtt. pest szórakozás szempontjából nagyon kúl, meg nyilván laknék ott, ha nem lett volna más választásom, de azért nem nagyon értem azokat a pesti lakosokat, akik sajnálnak, mert "messze" lakom minden jótól, meg mert nincs éjjelnappali a környéken... (tényleg sok ilyen ismerősöm van.)
Ernoke 2009.05.20. 18:22:39
honeycutt (törölt) 2009.05.20. 18:23:13
Ernoke 2009.05.20. 18:30:58
Sirrah 2009.05.20. 18:31:01
Ernoke 2009.05.20. 18:32:53
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.20. 18:38:58
De azzal most ne jöjjön senki, hogy "de én zugligeti vagyok és nem mondom, hogy..." :-)
redriot77 2009.05.20. 18:43:42
kisebbik rokk 2009.05.20. 19:02:02
71Nyul 2009.05.20. 19:10:34
71Nyul 2009.05.20. 19:11:22
Megvagy hadnagy 2009.05.20. 19:15:31
transy 2009.05.20. 20:32:42
Ernoke 2009.05.20. 20:53:53
öntelt radírpók 2009.05.20. 21:16:53
Balfake 2009.05.20. 23:56:47
Amúgy vicces, hogy mindenki kézzel-lábbal magyarázkodik, a nagyeszű fiúk-lányok rámutatnak, hogy de hát nem is minden budai egyforma, a még okosabbak meg rájönnek, hogy a blog túloz, sőt sarkít. Hú, már tudok olvasni!
k_chris 2009.05.21. 00:12:31
lr 2009.05.21. 00:16:29
Ha már itt tartunk, Kolompár Sztárszkira dobnék még 1 +1-et,aki meg azthiszi, a 11-nek nincs jó része, látogasson meg! (Akkora az erkély, hogy még az arca is elfér,talán...)
LyukasBogrács 2009.05.21. 00:47:57
Életemben összesen kettő IBS-est ismertem:
-az egyik egy 100 kilós cselgáncs válogatott srác, aki tengerjáró hajón volt kukta, ott kuporgatta össze a tandíjra és a cigányvajda stílusú pecsérgyűrűjére a pénzt.
-a másik egy miskolci vállalkozó-csemete kislány, akinek végtelenül flegma és utálatos a stílusa, amit azzal magyaráz, hogy őt elhanyagolták a szülei. Ha angolul szólnak hozzá, akkor kérdően a társaság többi tagjára néz, tolmácsolásra várva.
RoFä 2009.05.21. 04:48:21
Tovaros/Toerberek, mi? Szeva szomszed :D
RoFä 2009.05.21. 04:49:51
Parakovacs "A horror vakui" c. kotetben, kotelezo olvasmany a Csilleberc kornyeki hajlektalanokrol szolo resz :D
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.21. 09:39:26
Lássuk, hogyan kerülhet egy huszonegynéhány éves ember Budára:
1) Oda született
2) Faterék vettek neki lakást.
Nem értem, hogy miért lesz valaki több és jobb annál, hogy gazdag szülei vannak, akik a segge alá tolják a jókocsit, a jókörnyéken lévő lakást és befizetik a drágaegyetemre.
Kíváncsi vagyok, hogy az elitgimnáziumban érettségizett fiatalok közül vajon ki mindenki tudná ezt a saját erejéből előteremteni. A legtöbben a Havannán se tudnának öröklakást venni abból az értékből, amit nagyrészt fűszívásból álló, szánalmas kis életükben létrehoztak, nemhogy a Rózsadombon. Egyszerűen nem értem, hogy egy ilyen ember honnan veszi a bátorságot ahhoz, hogy felsőbbrendűnek képzelje magát bárkinél is. Nekem lesülne a pofámról a bőr, ha még 26-27 éves koromban is apuci fizetné a rezsimet.
KeeperBp 2009.05.21. 09:48:04
ahogy nem minden pesti bunko, igy nem budai ingyenelo.
Tibor, te tudtad, hogy ha ezt megirod, akkor megjelennek azok akikrol irsz es osztjak az eszt? :) zseni vagy :)
Ernoke 2009.05.21. 09:50:33
@RoFä: nem egészen, de azért félszomszéd.:)
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.21. 10:05:34
nem is azt mondtam, hogy mindenbudai, csak azt, hogy a legtöbb ilyen ember azért nem a saját erejéből érte el azt a státust, amire olyan nagyon büszke.
majd ha valaki a saját erejéből vásárolja meg az ojjektumot, akkor lehet akármekkora az arca, nem bánom.
IndaMuncher 2009.05.21. 10:22:47
- Pusztulj hurkás!
- Rohadt tirpákok
(Bár ennek történelmi alapjai is vannak amiket a sok idióta még mindig aktuálisnak tart)
cd-r 2009.05.21. 10:43:28
mire felnő persze már saját véleményeként, öntudatának szerves részeként tálalja a gyerekkorában tanultakat (bocs, nem akartam túlzottan okoskodni, de sztem így van)
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.21. 10:51:22
én ezzel akkor szembesültem először, amikor gimi első évében a hájlender gyerekek azzal basztatták a legjobb barátnőmet, hogy "proli".
általában egyébként azok szoktak nagyra lenni a "származásukkal", akik azon kívül semmi másra nem tudnak büszkék lenni.
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.21. 10:53:49
nekem olyan élményem van, hogy meghívtak Nyíregyre egy házibuliba, és volt egy csomó ismeretlen ember, akik egyből utálni kezdtek, hogy "pesti vagyok, ezért biztosan lenézem őket".
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.21. 10:56:26
És nemcsak villák vannak a "Dunántúlon"...
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.21. 10:56:51
pedig egyébként nem is... már csak azért is volt WTF a dolog, mert a mi családunk is vidéki származású, nem olyan régóta élünk Pesten.
cd-r 2009.05.21. 11:33:36
IndaMuncher 2009.05.21. 11:36:17
cd-r 2009.05.21. 11:46:44
ezek szerint a nyíregyházi bulin ennek ellenére pestinek adtad elő magad
ez tök jó amúgy, ezentúl én is pesti leszek idegen társaságban, mert pecóztam ott pár hónapig :)
kardinálispinty 2009.05.21. 11:50:24
Kedves pöstiek! A Pest ugyanazért Budapest, amiért a Szalók Abádszalók, az Újhely (mitöbb: Újhel) Sátoraljaújhely és a Halas Kiskunhalas.
És mellesleg magasról teszünk rá, hogy ezen belül melyik kerület.
kardinálispinty 2009.05.21. 11:54:53
pösti (álparaszti)
mitöbb:
a mellesleg szó használata
ezt a szart egyáltalán kommentelni
Anta32 2009.05.21. 11:56:31
Egy kedves ismerösömre tökéletes a leírás, gitár is meg volt. Hát én csak annyival büszkélkedhettem, hogy pesten lakom, mint a takarítónőjük. Szerintetek az Anyuka mennyire nézett le??!!
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.21. 11:56:58
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.21. 11:58:07
nem, sőt alapvetően jó benyomást szereztem az arcokról. az illető nyíregyi csajjal most is tartjuk a kapcsolatot.
@cd-r:
"adtad elő magad"
igen, miután vagy 10 éve ott lakom már, de különösebben nem reklámoztam a dolgot, számomra ennek nincs túl nagy jelentősége. ezért furcsa, hogy másoknak meg van.
kardinálispinty 2009.05.21. 12:08:44
Csak sztem ez a Pest-Budapest marhaság erősen túlrajzolt.
kisebbik rokk 2009.05.21. 12:20:53
Nem szeretek ezen a blogon komoly hozzászólást írni, de most megteszem. :)
Én budai, jó környékre születtem - nem a Rózsadombra, de jó környékre - , átlagos anyagi helyzetű családomban egyáltalán nem élt semmiféle felsőbbrendűségi érzés, arra neveltek, hogy jól tanuljak, dolgozzak, s akkor lesz csak belőlem valaki - szóval teljesen átlagosan. Nyilván jelent valamiféle védettséget a jó háttér, de ami azon túl van, azt már sokféle, egyéni tényező befolyásolja. Engem ért meglepetésként az az ellenszenv, amibe néha beleütköztem: sokáig nem értettem, miért gúnyolódnak velem mások a lakhelyem, a gimim miatt. Valamiféle általam ismeretlen
előítéletet akartak rajtam számon kérni, de ők nem gondolták magukról, hogy előítéletesek lennének. (Amúgy nem tudom bekategorizálni, kik azok az "ők", hozzám sokmindenben hasonlító emberek és félig-meddig idegenek is egyaránt voltak köztük.) Gondolkoztam már azon, hogy vajon a lelkem mélyén tényleg elitnek érzem-e magam, csak nem vallom be, de arra jutottam, hogy nem. :o) Én is fintorgok azokra a volt osztálytársaimra, akik lakást kaptak, s füvet se szívtam soha. :-))
kisebbik rokk 2009.05.21. 12:22:27
LionOfZion 2009.05.21. 12:32:43
k_chris 2009.05.21. 13:18:19
"Én budai, jó környékre születtem - nem a Rózsadombra, de jó környékre - , átlagos anyagi helyzetű családomban egyáltalán nem élt semmiféle felsőbbrendűségi érzés, arra neveltek, hogy jól tanuljak, dolgozzak, s akkor lesz csak belőlem valaki - szóval teljesen átlagosan."
ez dettó nálam is így volt, SŐT egy év után mikor hazajött tesóm elköltöztünk a bnőmmel hogy ne zavarjuk a nem túl nagy lakásban, albérletbe. Bnőm kis messzi zalai faluból származik, most kezdi tapasztalni a különbséget hogy 1 év Törökvész után milyen lassan 1 év Budafok, nem panel de ahhoz közeli területen. Ja és sikerült meggyőznöm hogy pesti létemre én is normális ember vagyok :) :) :).
az a baj hogy amit mi átéltünk: tanulj dolgozz akkor lesz belőled valaki ez qrvára nem átlagos nevelés már napjainkban és amit teljesen átlagos anyagi helyzetnek tapasztaltál az SEM átlagos anyagi helyzet... én ezt 25 éves koromtól kezdve kezdem realizálni hogy amit én teljesen átlagos anyagi helyzetnek egyáltalán életvitelnek tapasztaltam (nem volt házunk 2/a kerületben, "csak" lakás törökvészen, nem jártunk síelni minden évben, nincs balatonon kecó, stb) az még mindig nagyon nem átlagos, ha összehasonlítom a bfoki életviteleket/helyzetet az otthonival és számba veszem az arányszámokat.
Balance Of Power 2009.05.21. 13:40:20
A budai modorosokat pedig osztani kell, ennyi az egesz.
Aki ilyesmin megsertodik (es ez ugyanugy all a videkizes eseten is), az hulye.
Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.21. 13:54:51
Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.21. 13:58:13
zsebkés 2009.05.21. 14:00:35
ismerős. én is highlander vagyok, highlander középiskolával a hátam mögött, és ezek a modoros arcok eléggé megkeserítették a 'legszebb éveimet' (hol a dőlt betű?) az én szüleim úgymond 'felkapaszkodottak', bármily meglepő, de az általatok említett munka és tanulás révén lettek hegylakók a '90-es évek közepe vége-felé. Mivel én nem szívtam magamba az anyatejjel is ezt a lenézést, ezért nem is fogadtak be, mert már az első mondattal elárultam, hogy nem vagyok méltó a köreikbe. Hozzátok hasonlóan én is értetlenkedem amiatt, hogy miért büszke valaki arra, amiért nem ő tett, hanem csak beleszületett.
poszt csillagos ötös, pontos táj-és fajleírás.
k_chris 2009.05.21. 14:01:40
OFF: kiváncsi vagyok a szőke kóla c. film belvárosi részeit hol forgatták? Hol vannak ilyen területek még Bpn?
Midbár 2009.05.21. 14:44:44
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.21. 15:05:58
Na igen, ezek a kategóriák észrevétlenül alakulnak ki. Én nem vagyok feltétlenül előítéletes azzal szemben, akinek egy adott karaktersorral kezdődik a lakcíme, de a fent körülhatárolt mentalitás nem a barátom. Szerencsére ez csak az adott irányítószámúak egy részére jellemző.
@k_chris:
"tanulj dolgozz akkor lesz belőled valaki ez qrvára nem átlagos nevelés"
Az emberek többsége nem törekszik arra, hogy előrébb jusson bármilyen szempontból, hanem beleül a készbe, és ellubickol a langyosban. A posztban leírt ERASMUS-turisták többsége, ha a Havanna lakótelepre születik, akkor susogós gatyában járna, hangosan hallgatná a zenét a mobilján a lakótelepi pingpongasztal mellett, és bár kellene valamicskét dolgoznia a megélhetésért, de igyekezne lógni, ahol csak tud. Tökre ugyanaz a kategória, csak az egyik fajtának nagyobb a mozgástere, és emiatt hajlamos azt gondolni, hogy több és jobb, mint az utóbbi kategóriába tartozó.
@zsebkés:
Én igazság szerint nem is tudom, hogy milyen kategóriába tartozom. Édesapám egy kis faluban született, innen sikerült sok munkával és tanulással odáig vinnie, hogy középvezető lett egy nemzetközi multinál. A fizetése sokkal meghaladta a magyar átlagot, de nem érte el a hájlender osztálytársaim szüleiét, akik többnyire állami vállalatok felsővezetői, politikusok (egészen miniszterig), nagyvállalkozók stb. voltak. Lakni Budán laktunk, de nem a felsorolt puccos részek egyikén, sőt. Igazából egy lakótelepen... ami ugyan jó környéknek számított, és a ház maga is kulturált volt, de hát mégiscsak lakótelep. Engem ez sose zavart, mert nem ennek alapján határoztam meg magam.
Sose értettem ezeket a felosztásokat, hogy népi-urbánus, hájlender-pestiproli stb., mindig úgy éreztem, hogy outsider vagyok (vagyunk), és egyetlen olyan kategória sincs, amibe beleillenék. A sima proliknál magasabb iskolázottsággal és havi jövedelemmel rendelkeztünk, de nem tartoztunk sem a klasszikus értelmiségiek, sem a gazdasági elit tagjai közé. (Azóta változott a helyzet, mert a szüleim elköltöztek egy ún. jó környékre, viszont a bevételeik számottevően csökkentek.)
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.21. 15:07:33
Egyetértek! Rendezett környék, nagyokat lehet sétálni, és ha kell, 20 perc alatt benn vagy a városban.
k_chris 2009.05.21. 15:21:21
másik: zenét hangosan mobilon hallgatni - ez az amivel először tavaly ősszel találkoztam először élőben - nem is gondoltam hogy ilyen létezik... mint régen a zsebrádió :).
Nem véletlenül írja minden szociológia leírja hogy a születés predesztinál, és a társadalmi mobilitás Magyarországon kb. a nullával egyenlő.
Balance Of Power 2009.05.21. 15:27:26
Balance Of Power 2009.05.21. 15:28:16
zsebkés 2009.05.21. 16:07:55
stimmel, az én családom is hasonló. küszkdöm is indentitászavarral.
@k_chris:
már hogyne lenne mobilitás! könnyű lecsúszni. ;)
k_chris 2009.05.21. 16:23:22
Alfredd 2009.05.21. 16:27:24
Bár annó 10-12 éve még a horrordrága deszkás cuccok voltak divatban ( a pesti prolidiszkósokat a negyvenezres báffálóval különösen lenéztük), télen meg Martens bakancs.
Ja és a középsulit már Újpesten csináltam, alap, hogy azzal cinkeltek, hogy én vagyok az elkényeztetett budai úrifiú, meg a budai elit... :D (Alkotás út Déli pályaudvarra néző szobákkal tényleg a luxus netovábbja :P )
onemen 2009.05.21. 16:39:28
Én is 2keri vagyok de ezt az "inges" típust én se szeretem. Mondjuk én pont nem a hegyen lakom meg nem móric vt hanem pesti középsuli. de pl móriczban ismerek pár embert és ott tényleg van ilyen, bér az alternatívság nem nagyon jellemző...
Balance Of Power 2009.05.21. 16:53:55
Nekroteka 2009.05.21. 17:21:26
Azért neked is van arcod. Gratulálok, ha Rózsadombon/Svábhgyen laksz, biztos kurvajó neked, de azért ne gondold, hogy csak ott laknak olyanok, akiknek telik nyaralóra meg sokkocsira. Ha pedig a 11. kerület szerinted gettó, akkor légy szíves gurulj át a nyári autóddal Sasad-Sashegy környékére, nekem a gettó fogalom egy kicsit mást jelent...
Persze vigyázz, nehogy útközben valami _gengszterek kirángassanak a kocsidból meg fegyvert fogjanak rád, gyakorta megesik ^^
P.S. Szerintem aki a "csajom" szót érdemben használni próbálja, az sikeres ember nem lehet ^^
norma jean 2009.05.21. 20:57:59
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.21. 22:42:20
k_chris 2009.05.21. 23:35:35
egyszer pólusnál dolgoztam éjszakába nyúlóan, és hazavittek, REKORD: háztól házig kocsival kb 20-25 perc :).
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.21. 23:40:27
Szentendréről HÉV-vel már 50 perc alatt bent vagy a Moszkván, és az az 5 perc különbség annyira nem szignifikáns.
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.21. 23:50:51
a busz meg a villamos az tényleg szívás, a metró és a HÉV viszont tök gyors.
RoFä 2009.05.22. 03:41:10
Jobb lenne kombinalni a dolgokat, csak ahhoz szervezni is kellene a kozlekedest. Megoldani a parkolast. Es hogy ott is maradjon a leparkolt auto, meg benne a radio.
+ kerekpar es/vagy robogo, ha lenne kulturaja. Szerencsere feljovoben.
Azert a hegyen lakni 16-18 evesen nem lehetett akkora kiralysag, en szepen hazamentem a 11-be prolitelepre ejszakaival, a span meg gyalogolt a Szendroig mert taxira azert nem kapott :D
Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.22. 10:06:42
Nem veszed észre, hogy csak szivat? Ilyen tökéletes sztereotípia megfelelés nincs:) Már a neve is provokáció
jeepy 2009.05.22. 10:11:58
jeepy 2009.05.22. 10:33:14
Téglagyári Megálló 2009.05.22. 10:52:09
www.stonebridge.hu/pilu/zene/Pilu-Ez_is_havanna.mp3
Nekroteka 2009.05.22. 11:59:36
Hát remélem, bár én már semmin nem lepődök meg :D
jeepy 2009.05.22. 12:03:40
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.22. 12:07:56
:) én tényleg nem akarok, mert szar a közlekedés, és messze vannak a fontos dolgok. nincs az a pénz, hogy én fél óránál többet utazzak reggelenként bárhova is.
jeepy 2009.05.22. 12:57:13
Balance Of Power 2009.05.22. 13:44:12
Dr. No 2009.05.22. 14:33:17
_Budabitch_ (törölt) 2009.05.22. 17:40:37
1. A villa - már nem ott laknak, hanem egy bazinagy, de ingatlanadó alatti lakásban, de a VILLA az a övék volt, mielőtt államosították volna. Néhányan a régi villa egy kis lakásában maradhattak persze, őket nagy tisztelet övezi, szívesen járnak hozzájuk zsúrra.
2. Margit körút - sosem hívták Mártírok útjának, úgy csak a prolik hívták. Mindig Margit körút volt.
3. Széll Kálmán tér!!!!!! (Aki nem tudja, hol van, nem budai polgár)
4. Prolizás otthon. Proli: munkásszármazású, nem értelmiségi, angyalföldi
5. Finom, udvarias zsidózás, otthon, szűk családi, esetleg baráti körben, pl.: "Milyen kellemes, finom ember az a ...., nem is gondolná az ember, hogy zsidó."
6. Háztartási alkalmazott. Minden budai polgári családnak van, mert kell. Katinak, Margitnak vagy Ilonkának hívják, 50 fölötti, lehetőleg falusi származású. Soha nem beszélnek róla úgy, hogy a cseléd, vagy a takarítónő mindig a keresztnevén emlegetik. Katika/Margit/Ilonka lusta, elhízott takesznő, koszt hagy mindenhol, de a rendes budai polgári család nem veszi észre - mindenki rövidlátó.
7. Kötelező elemek: zsúr, zongora a nappaliban (a villából), koszos, elfeketedett festmények a falon (sikerült megmenteni), több tonnányi ezüst eszcájg (az ostrom alatt majdnem elcserélték krumplira, aztán mégsem, mert a dédnagymama öröksége), "new money" csendes utálata (prolik!)
8. Kölykök egyházi iskolába járnak, vagy menő gimibe, de azért külföldön is tanulhatnak nyelveket (a család fele lelépett 56-ban). Gimnázium, egyetem kötelező, az elkallódott családtagokra "az a szegény Lóri/Elemér/Magdi/Laci/Tivadar" hivatkozás kötelező.
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.22. 19:31:26
az egyetem például egy fontos dolog. (eddig tanultam ott, a jövőben pedig a munkahelyem lesz.)
szerintem nagyon nem mindegy, hogy egy nyolckor kezdődő
fontos dolog az is, hogy ha pl. késő éjjelig partizódok valami belvárosi szórakozóhelyen, akkor ne legyen gáz, ha elmegy az utolsó metró/busz, hanem normálisan haza tudjak jutni valami éjszakaival, és ne kelljen órákig kutyagolni valami eldugott helyen. de nekem pl. olyan dolgok is fontosak, hogy legyen a közelben egy nagy és jól felszerelt könyvtár, legyen piac, ahol úgy be lehet vásárolni, hogy nem szakad le a karom, amíg hazaviszem a cuccokat stb.
Danis 2009.05.23. 18:13:58
Koczkamacs · http://vaterart.blog.hu 2009.05.24. 01:31:24
Ezzel azt szerettem volna érzékeltetni, hogy ez a Buda-Pest kérdés leginkább a budaiaknak fontos... Hm, lehetne egy poszt "a modoros fővárosi vidékre látogat" címmel, ráadásul ez nemtől független. Vagy külön kellene arról, hogy a budai látogat vidékre vagy a pesti?:))
jeepy 2009.05.24. 03:29:28
Koczkamacs · http://vaterart.blog.hu 2009.05.24. 12:47:55
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.24. 13:25:06
Vidéki = (több jelentése mellett) az ország fővároson kívüli része, minden rosszalló felhang nélkül, az Értelmező Kéziszótár is alátámasztja.
Én inkább a "nembudapestiek" irányából érzem gyakran az agresszív sértődöttséget, már leparasztozzák magukat, mielőtt bárki szólna rájuk egy rossz szót.
Nem hiszem, hogy itt a fővárosban bárki egy kalap alá venné a sopronit a szegedivel, az orosházit a fehérgyarmatival.
Koczkamacs · http://vaterart.blog.hu 2009.05.24. 15:52:12
"Nem hiszem, hogy itt a fővárosban bárki egy kalap alá venné a sopronit a szegedivel, az orosházit a fehérgyarmatival. "
Igen, bizonyára az összes fővárosi lakos teljesen jól tájékozott a témában.:) Tibikééém, nem az összes ottaniról beszéltem, mikor leírtam negatív tapasztalatomat, hanem "megtörtént eseten alapult" és nem hinném, hogy egyedül van ezzel a véleményével "az a bizonyos leányzó". Mint ahogy vidéken is vannak, akik kínosan ügyelnek budapesti barátaik pontos lakcíme alapján történő emlegetésükre. A két csoport tagjainak száma talán megegyezik.:)
Amúgy szeretem a Modorost, bár többnyire csak olvasom és nem kommentelek, mert egyet értek veletek, most kivételesen nem. Jófejnek tartalak Téged is és Nyelvész Józsi "cimborádat" is, de most költözzek Budára, hogy átérezzem ennek a 100 éves szócsatának a kínjait?:(
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.24. 16:07:31
Mivel egy nagyobb kerületben annyi itt a lakos, mint a legnagyobb vidéki városokban, szerintem természetes jelenség Bp-en belül is a lokálpatriotizmus.
Szerintem a budapestiek nagy része azért is vágja jobban a különbségeket a vidékiek között, mert ő is csak 2-3-adgenerációs fővárosi, köztük én is. Aki meg követi a focit, az nehogymá' ne tudjon a hurkások-tirpákok-mákosiak közötti ellentétekről! :D
Megtörtént eset van itt is bőven, a saját (alföldi) rokonaim folyton elmondják nekem, hogy miért annyira szar dolog Bp-en lakni, csak én nem tudok róla :-)) az erdélyiek folyton arra panaszkodnak, hogy mindenhol lerománozzák őket, de én nem ismerek olyat a környezetemben, aki ilyet tenne.
RoFä 2009.05.25. 06:06:52
Tupontos... Mondjuk ettol meg lehet jo fej a gyerek.
RoFä 2009.05.25. 06:14:28
Nem tudom, azert az elegge alap, hogy ha ismerek valakit, akkor pontosan tudom, melyik varosbol valo. Nagykozsegbol. Faluol. (Esetleg voltam is nala?)
Mondjuk tovabbmegyek, a felsozsolcai haveromra nem mondom, hogy miskolci, es a hajduszoboszloi sem debreceni. De hat te tudod.
Ez a videk-bp szembenallas, az ezen valo rugozas amugy tok modoros... es mindket reszrol eleg primko dolog. Altalaban olyanoknak jut eszebe, akik mindenaron duhongeni akarnak valamin egy joizut.
RoFä 2009.05.25. 06:16:31
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.25. 08:02:43
"Ez a videk-bp szembenallas, az ezen valo rugozas amugy tok modoros... es mindket reszrol eleg primko dolog."
Én úgy tapasztalom, hogy ez főként a vidékieknek okoz problémát. Emlékeim szerint se én, sem a közeli ismerőseim nem szóltak még be senkinek azért, mert nem sokadik generációs pesti. Viszont van az ún. Komplexusos Vidéki, akit valamiért zavar a saját vidékisége, vagy alacsonyabb rendűnek érzi magát a pestieknél, és ezért már jó előre meggyanúsít vele, hogy "lenézem".
Bár azt hiszem, hogy ez nem vidékispecifikus, hanem van az embereknek egy ilyen Komplexusos Alcsoportja, akik a többi ember minden cselekedetéből a "lenézést" és a "beképzeltséget" olvassák ki.
kücsük 2009.05.25. 09:16:44
Érdekes volt olvasgatni a véleményeket. Én úgymond vidékiként vagyogatok és ez egyáltalán nem zavar.
A nagyszüleim Soroksáron laktak, az aztán peremnek minősül, gondolom én :)
Engem is Budára vetett aztán az élet, két és fél évet éltem a XI.ben, először a Bartók B. úton, aztán kint Kelenföldön és mondhatom, a kelenföldi lét tetszett. Az utolsó házsorban laktunk, ahol kezdődött az erdő. Nekem nem okozott gondot betömegközlekedni :) úgymond a városba, ahol mozi, színház, miegyéb van.
Az alattunk lévő kis boltban megkérdezték a Bartókon, hogy vidéki vagyok-e, mert mindig köszönök és szép napot kívánok. Hehe :)
Kelenföldön mindenki így köszönt, legalábbis ahol laktam, mintha egy kis falu lenne.
Mindenesetre, nagyon örülök, hogy csak annyit éltem ott és visszaköltöztem Szfvárra, mert szeretek itt lakni. Amúgymeg, mindenhol vannak bunkó emberek, másokat lenézők, nem kizárólag Budán laknak gázos elemek.
Szép napot! :)))
Téglagyári Megálló 2009.05.25. 09:24:24
Kosztolányinak van egy novellája a fővárosba érkező vidéki fiatalemberről, az pontosan leírja, miről van szó. Itt mindenki olyan magabiztos - máshol ez nem feltétlenül divat.
semota · http://livewithit.blog.hu 2009.05.25. 09:35:22
az nem baj, ha valaki nem magabiztos. az a baj, hogyha annyira nem biztos magában, hogy emiatt frusztrálttá és támadóvá válik.
cd-r 2009.05.25. 11:08:00
persze ennek az ellentéte is kóros, amit te említesz
IndaMuncher 2009.05.25. 16:19:35
Balance Of Power 2009.05.26. 11:36:06
loláb 2009.05.28. 13:33:22
Kelta · http://vakerda.blog.hu 2009.05.28. 23:56:15
Ja, a Frank Lloyd Wright-féle városmodell is bebukott. :)
kardinálispinty 2009.05.29. 09:17:28
Ez tényleg ennyire egyszerű, sem hátsó szándék, sem frusztráltság, sem megelőlegezett lenézés nincs benne, egyszerűsítés, szóbeli gyorsírás, ennyi.
ötvenszázalék 2009.05.29. 15:22:00
G_P 2009.05.30. 18:27:37
Igen, itt mindenki a mónika showban cirkuszol, havi 20 ezerből él, gyakori a tömeges járvány a fertőzött ivőviz miatt, nincsenek lebetonozva az utak, és égő hordók mellett melegednek az emberek esténként. EGÉSZ PESTEN. IGEN, GRATULA.
Jómagam is szar ember vagyok, mert Pesten merészelek lakni. Az nem érdekes, hogy szüleim értelmiségiek, én magam adok a társaságomra és az öltözködésemre; attól még egy büdös senkiházi paraszt leszek örökké.
A XVI-XVII-XVIII. kerületekben nincsenek szép családi házas részek, az is gettó ugyebár.
Pestet egy kalap alá kell venni, hiszen a Lehel tér tök ugyanaz, mint Mátyásföld. Újpalota és Wekerle közt sincs különbség.
Tényleg csak gratulálni tudok annak, aki úgy gondolja 2009ben is, hogy Buda=felsőbbrendűség. Szánalmas, és kizárólag a jellegzetesen magyar, ellenséges mentalitásból táplálkozik ez; számos más fővárost is folyó választ el, mégsem ugranak egymásnak az emberek.
üdv: egy kolerás, szipus, AIDS-es 16. kerületi szaralak
negeev 2009.05.31. 02:18:12
negeev 2009.05.31. 02:22:36
kerületi28 2009.06.02. 01:05:04
kerületi28 2009.06.02. 01:16:06
szarfaszú budaiak!:)
Mike36 2009.06.15. 04:05:18
és rühellem ha lepestiznek a vidékiek
anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2009.06.15. 06:57:29
Nah a lényege annak amit mondanék - Buda nekem még harminc év Pestenélés után is idegen város. :)
insect02 · http://autostat.hu/markatoertenetek/7-markatoertenetek/363-ferrari 2009.10.05. 19:23:22
ivrilider 2010.01.20. 12:01:05
hegyilany 2010.03.04. 13:19:14
Amúgy meg tényleg Újlipótváros a király hely, elfelejtettétek említeni a Margitsziget közelségét és a dunai szelet. :)
igorka10 2010.07.12. 18:34:33
prukker 2010.09.14. 14:29:14
Sosem értettem, hogy a magukat "budainak"(én is majdhogynem az vagyok)tartók miért ostobák annyira, hogy 5-6 szoros árat fizetnek azért, hogy láthassák hol élnek az általuk lenézett pestiek:)
Azt sem értettem, a pseudo budaiak miért lelkesek annyira a budaiságukért, pedig egy 50 es években épített 3-4 emeletes kockaházban laknak. Igaz, hogy kicsi, szűk, áthallatszik, de legalább budán van:)
A budaiak azt hiszik, ők az elit, pedig nem:) Azok kicsit távolabb laknak, mondjuk Nagykovácsiban, Budakeszin, Telkiben, stb.
Az itt élőknek volt pénzük megvenni a telket és volt pénzük építeni rá egy normálisan élhető házat, mert elegük volt a pártállam(mindegy melyik) seggét nyaló kultúrálatlan, felkapaszkodott sznobokból, akiknek a gyerekei bandáztak a Mokkán:)
Riz Ottó 2011.09.05. 23:31:39
évuska 2011.09.06. 21:50:48
mathe.aron 2012.09.06. 07:55:43
szórakozás a miniatűrben. utazás sokszor sokfelé. jobboldaliság ellenére a politika alapvetően gyanús, néptánc, kapolcs gyanús, tájékozódási pont balatonsound, ozora (régebben), sziget.
gellérthegyiek részben idetartoznak, de azért nekik jutott a délbudai ethoszból is.
a görög faluban füreden csak azért esik vissza az arányúk mert helyettük megjelentek az őket görcsösen utánozni próbáló pesti félvilági arcok meg a kimosakodott veszprémi és ajkai prolik.
legközelebb róluk igazán írhatnál róluk!
murray 2015.08.07. 15:35:58
én óbuda hagyvidéken lakom (nem ide születtem) de miért mondjuk mi automatikusan hogy "óbudai"vagyok sima budai helyett? fura. öreges felfogás?