Olvasói rovat - A Kovácsné előtt ülő anyuka

2010/07/12. - írta: Modor Tibi

- Kedves Szülők! Szeretném felhívni a figyelmet, hogy évnyitó ünnepségünket szeptember 1-én, 9 órakor tartjuk az Aulában...

- Elnézést, hanyadikán?

- Elsején. Ezzel kapcsolatban még annyit, hogy...

- Elnézést, melyik hónap?

- Szeptember. Amikor megérkeznek...

- 2010?

(„Nem, 2008, a patkány éve” morogja Kovácsné hátul, de szerencsére nem hallani)

- ....amikor megérkeznek, az Aulában a bal oldalra üljenek....

- Hányra kell érkezni?

- 9-kor kezdődik, ¾ 9 körül elég, ha megérkeznek...

- Honnan fogjuk tudni, melyik az Aula?

(Itt Kovácsné kissé kikapcsol, lerajzol a noteszébe egy tájképet, háromnapos ork hullát marcangoló varjakkal. Fél óra múlva felnéz, azóta úgy tűnik, sikerült tisztázni az évnyitóval kapcsolatos kérdéseket)

- Az első tanítási napon kérném, hogy mindenki hozza magával az összes füzetet és tankönyvet, azért, hogy...

- Az összeset?

- Igen. Az első napon tudjuk majd...

- A Környezetismeretet is?

- Igen. Így majd mindenki...

- Majd jövünk akkor teherautóval, hihihihehehehuhuhu....

- Amikor itt van az összes könyv...

- Füzetek is?

- Azok is, de...

- Miért kell három sima füzet?

- Egy a Környezetismerethez, egy a Rajzhoz egy pedig...

- Jó, jó, nem kell annyit ragozni, behozzuk. Megy az idő, jön a Barátok közt, mi, hihihihehehehuhuhu....

- Szóval azért kell behozni a könyveket, hogy...

- De most tényleg, az összeset?

(Kovácsné némi tűnődés után az egyik padból ellop néhány színes filcet, az orkhullát realisztikus zöldekkel és rózsaszínekkel árnyalja, a varjak jobb híján kihúzó-sárgák lesznek. Másfél óra múlva ismét felnéz.)

- A szakkörökre szeptember 2-án lehet majd jelentkezni...

- Elnézést, hanyadikán?

(Kovácsné rutinosan kikapcsol, a tájkép néhány kannibál vércsigával egészül ki.)

- A foglalkozásokat délután tartjuk majd, de azt csak szeptemberben tudjuk megmondani, pontosan melyik napokon és hánykor.

- Melyik napokon lesznek a foglalkozások?

- Azt még nem tudjuk, de...

- Remélem nem délelőtt, mert akkor meg mikor lenne tanítás, mi, hihihihehehehuhuhu...

- Délután lesznek, és...

- Gyöngyfűző szakkör is lesz?

- Kiadtam egy listát a szakkörökről, amin...

- És tessék mondani, piros gyöngy is kell majd? Arra a kis Gyémántsztenderd allergiás. Már egész kicsi korában köhögött, mikor lenyelte. Egyébként Gyémántsztenderdnek fantasztikus érzéke van a művészetekhez, a múltkor is...

(Kovácsné azon tűnődik, mi férne még ki a képre, sajnos a lap kezd betelni. Közben Kovács oldalba böki.)

- Felírtad, hanyadikán lesz az évnyitó?

(Kovácsot némi dulakodás után diszkréten elföldelik a szalagparketta alá.)

- Köszönöm, hogy eljöttek. Van valakinek valami kérdése?

- Elnézést, nem emlékszem, piros gyöngy is kell majd?

Ekkor Kovácsné elővesz a retiküljéből egy szakócát, és felnyitja az előtte ülő anyuka koponyáját, hogy indonéz hagyományokat követve a még langyos agyvelőből falatozzon. De nem talál benne semmit.


 

A csodálatos szkeccset ki másnak köszönhetnénk szívből, mint Kovácsnének személyesen. Köszönjük.

124 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cd-r 2010.07.12. 12:05:34

@scsaba1: nálunk a tanárgyerekeknek nem volt jó dolguk. akiket ismertem átlagos képességűek voltak, de mivel a tanár kollégák előtt ciki lett volna a gyerek közepes eredménye, 10szer annyit lettek basztatva, hogy legalább 4-es fölé csússzon az átlag. az eredménye meg is lett, a hülyegyerekekből középvezetőt faragtak.

emlékszem én is pár ilyen fontoskodó szülőre, konkrétan mindenki utálta őket, beleértve az összes tanárt. a gyerekeik meg ki lettek közösítve, mert nyilván ők is ugyanolyan kis férgek voltak, ezt látták otthon.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.07.12. 12:11:16

@Frengi: nálam ez úgy van, hogy a rendetlenséget bármeddig bírom, a koszt meg semeddig sem. Így azután legfeljebb a polcok voltak porosak, de a vizesblokkok tiszták, a tűzhely tiszta satöbbi. Szegény anyám nem tudta hogy mondja meg, hogy talált három kotonos dobozt, azokat betette a fiókba, mert ha esetleg jönne a húgom, ő még kicsi, és izé...

Nekem olyan tanárom volt, aki azt mondta anyámnak, hogy verjen meg, mert nem elég hogy túlmozgásos vagyok (ez igaz) hanem feszt mint valami vakarózó girhes macska tekergek a széken. Így derült ki, hogy gerincferdülésem van és a görcs húzta a hátam.

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2010.07.12. 12:39:41

A színjeles tanulók egyvalamit nem tanultak meg sose: elkülöníteni a lényegest a lényegtelentől. Mivel minden vicik-vacak tantárgyat ugyanolyan buzgalommal magoltak, gimnázium végén nem tudták, hogy bölcsésznek, orvosnak vagy biológusnak menjenek (általában úgyis a közgázon kötöttek ki vagy valami tanárszakon).

Én meg már tízévesen tudtam, mi érdekel és mi az, amit nagy ívben letojok. Persze, időközben változot a véleményem egyes tárgyakról, de sose fecséreltem sok időt olyasmikre, amik akkor épp nem érdekeltek.

És ettől lettem ennyire modoros. :)

2010.07.12. 12:40:15

@Professor Pizka: igen, tudom, a zseni átlátja a káoszt.

Intizar 2010.07.12. 12:45:54

@Frengi: Szóval a menyecske egy párnapos csecsemőt vett férjül? Vagy fiacska nőtt, mint a dudva, senki nem nevelte? Hihihi...

lr 2010.07.12. 13:01:31

Érdekes ez, de én azt mondanám, h lehet, h a bezzeggyerekek is emberek, és nekik is épp uolyan. szar ez.

Nekem pl. mindig gyanús volt, h érettségi előtti éveimben ebbe a kategóriába tartozhattam (szégyelltem is magam miatta rendesen, hisz a fasznak sem hiányzott, h kerüljenek a többiek, miközben én csak a tőlem telhetőt teszem, azt sem túlságosan erőlködve)- azért csak gyanús, mert nyíltan soha nem állítottak senki elé példaként, de áttételesen azért elértek ilyen rémhírek.

Aztán az egyetemi évek alatt azért már megsejtettem, hogy az életet alkalmasint akár élni is lehet. :O

Ernoke 2010.07.12. 13:13:01

az milyen komoly még, amikor a szülő 30 éves kor körül kezdi igazából a bezzegezést...

"a gimis barátaid olyan normálisak voltak, nézd meg B-t, van diplomája, rendes családja, miért nem tudsz továbbra is vele barátkozni, miért kell a _társadalmi helyzetedhez nem illőekkel_ vegyülni?"

ilyenkor a szülő jellemzően azt gondolja, h a gyereke a gimis években, féligmeddig bezzeggyerekként volt "igazán önmaga" (amikor annyira lelki nyomorék volt, h a visszahúzó otthoni környezettel sem volt ereje küzdeni), később pedig valami gaz rossz társaság károsan befolyásolta, h minél inkább társadalmi helyzetéhez ne illően, mindenféle gyanús alakkal (olyan művészfélékkel) barátkozzon.:D

thomasmakmusz 2010.07.12. 13:15:50

@scsaba1: Én "tanárgyerek" voltam, és azzal védtem ki, hogy az osztálytársaim kis köcsög kivételezettnek tartsanak, hogy én lettem az egyik "legrosszabb" gyerek az osztályban, anyám mennyit sírt miattam, mikor mentek le panaszkodni neki a tanáraim, hogy hogy viselkedtem. 8. osztálykiránduláson nem is vehettem részt Balcsin, pedig mai napig minden osztálytalálkozón előkerül, milyen jó volt....

chilis csokoládé 2010.07.12. 13:16:47

@Professor Pizka:

Kodály zenéjével engem vallatni lehetne.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.07.12. 13:31:58

@chilis csokoládé: írt az jó zenét is (bár elhomályosult Bartók árnyékában) Az igazi kárt talán nem is ő okozta, hanem az, hogy a nevében egy csomó, NDK edző típusú szolfézstanárt szabadítottak az országra...

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.07.12. 14:11:30

@chilis csokoládé:

A szolfézsóra

Gyerekek! (Kedves? Sziasztok? Valami? Anyád?) beénekléssel kezdünk!

Megadomahangooooooooot Daóóóó! (szabolcsi zeneiskola)

Tanár: Meeeeeeeee!
Kórus: Mendegél a mandarin!
Tanár, egy szekunddal feljebb: Meeeeeeeeee
Kórus: Mendegél a mandarin!
Tanár, egy szekunddal feljebb: Meeeeeeeeee
Kórus: Mendegél a mandarin!
Tanár, egy szekunddal feljebb: Meeeeeeeeee
Kórus: Mendegél a mandarin!

Tanár: Csúf csiga csavarog a csövön!
Kórus: Csúf csiga csavarog a a csövön!
Roli, Levente, Sanyika: Csúf csiga csavarog a csöcsön!
Tanár:csúúúúúúúúúúúúúú
Kórus: Csúf csiga csavarog a a csövön!
Roli, Levente, Sanyika: Csúf csiga csavarog a csöcsön!
Tanár:csúúúúúúúúúúúúúú
Kórus: Csúf csiga csavarog a a csövön!
Roli, Levente, Sanyika: Csúf csiga csavarog a csöcsön!
Tanár:csúúúúúúúúúúúúúú

Tanár: akkor most Levi, Roli és Sanyika a Dobszay 42. oldalán mindent átír desz-mollba, hogy megtanulják, mi illik és mi nem.

(Sanyika lapos oldalpillantásokat vet: a desz moll hány kereszt? Vagy hány b? Végül Leviéről lepuskázza az egészet. Ezt most még megúszta.

Dallamírás:

A szolfézstanár a Waldstein-szonáta gyors tételét játssza, kisebb egyszerűsítésekkel. A kislányok szorgalmasan, fül után előbb bepontozzák, aztán már írják is. (gyk: bepontozás az az amikor először csak a hangokat írja be, ritmusértékek, ütemvonalak csak később jönnek, másodjára) Rolandnak abszolút hallása van, egyből leírja az egészet. Sanyinak a bal kéz első nyolc hangja sikerült (ugyanaz mind). De nem baj, Katikáéra pont rálátni. Ezt is megúszta.

Visszaéneklés, hálistennek kórusban. A jó rézfúvós húzatja magát egy fél ütésnyivel a nép után, ezzel rezest még nem fogtak meg, még ilyen tizenegyéves kis pöcsöst sem. Sanyi megint nyert egy menetet, főleg mert Levi, aki szintén rezes, de van hallása, szépen mutatja hogy készült, előénekel, a tanár le van nyűgözve. Hiába, trombitás, azok mind exhibicionisták.

Újabb csavar, transzponálja valaki pirospontért fisz mollba. Sanyi történetesen tudja, hogy a fisz moll az három kereszt, de ennél tovább nem jutott. Mindenesetre ha felszólítják, legalább nem lesz _akkora_ égés belőle.
De újra minden klappol, Beácska aki, zongora-hegedű-furulya tanszakos, cisz-frígbe is minden további nélkül transzponálna, a piros pontjáért hadd menjen, hülye stréber- gondolja az osztály kórusban.
Sanyi felröhög, mert eszébe jut, hogy Beácska füle olyan vékony, hogy átsüt rajta a nap. Ezt nem kellett volna.
Itt vég.

Tanár: Sanyi szolmizálj el egy tetszőleges darabot!
Sanyi: ööööööö Krieger: Menüett: míííí-dóóóóó-lááááá-fáááááá, rééééééé tííííí szóóóóó mííííííí...
Tanár: tovább!
Sanyi: ööööööööö nem tudom tovább
Tanár: (szadista, kegyetlen geci, mintha nem tudná, hogy mit csinál) akkor lejátszom neked zongorán te meg énekled szolmizálva, jó?
Sanyi: (most mondjam azt neked, hogy rádgyújtom a zongorát inkább?) Igen tanárnő!

Muzsika

Tanár: naaaaa?
Sanyi: míííí dóóóóó láááááá fáááááá rééééé tíííí szóóóóóó míííííí (basszameg csak ennyire emlékszem, innen csak a fogásokat tudom)
Tanár. naaaaaaaa? ugye szolmizálni nem megy, órán röhögni meg tudunk? ülj le és szégyelld magad.
Sanyi: (nyasgem)

Ritmusdiktálás:

A tanár rövid kopogás után mint egy Dave Weckl-Poncho Sanchez-Tito Puente hibrid dobol. Két kézzel, különítve, ballal kettőben, jobbal háromban, lábbal jön egyben és ötben.Hogy máshogy? Az első két sor lányai lazán ütik utána kézzel-lábbal, önfeledtek, mint egy szambázó Hitlerjugend század.
Sanyi természetesen örül, ha az ütemek kezdőhangjait beüti valahogy. Kürtösnek pont elég, kicsit még sok is. Nem szól, nem röhög, egy órára egy leforrázás pont elég.
De a tanár már elhatározta a kivégzést: Gyerekek, a Kodály Biciniumokból fogunk játszani.
(Játszani, érted, a solferinói ütközet ehhez képest teadélután volt). Kodály elmehet a 'csába, az a szakállas marha úgy gondolta, hogy egy tizenegy éves magyar gyerek kötelezően letranszponálja Buxtehudét az orgona mellől.
Tanár: azt fogjuk játszani, hogy a tizenhetes kétszólamút négyszólamba tesszük: Katikáé az eredeti első szólam, Sanyi kvintben megy alatta (legalább tercet adtál volna te hóhér, bár tény hogy a kvint is magas lesz) Beáta az eredeti balkezet és Gáborka aláoktávol. (mert puncsos, ezt mindenki tudja).
Tanár: elééééééééég! Sanyi mit csinálsz! Büntetésből a Dobszay 34. oldaláról...

Szülők vigyázzatok: a zeneiskolában NDK tornászedzők lesnek gyerekeitekre. Akik jobb esetben csak Kodályt utáltatják meg a gyerekkel.Rosszabb esetben bármi megtörténhet. A nevek kitaláltak, valósággal való bármilyen egyezésük csak a véletlen műve.

Ernoke 2010.07.12. 14:22:46

@Professor Pizka: brr, ezek miatt hagytam ott a szolfézst a zeneirodalomért cserébe, pedig ott ugyanaz a rühes vén picsa "tanított". igazából már bánom, mert annak még kevesebb értelme volt, de legalább nem lettem minden órán lealázva, mert több év után is kevertem a kisszekundot a kis szeptimmel hallás után... pedig most hasznát venném valami értelmes szolfézstudásnak.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.07.12. 14:28:03

@Ernoke: ó sortárs. Én is zeneirodalmon végeztem, de nekem az jó volt, mert a zenét viszont szeretem. És a tanárnéni is rendes volt. Megelégedett azzal, hogy most olyan "Mozart-os trilla" jön, nem a "mittudomén-milyen-zárlatot-követő-domináns-nagyszekund-tizenhatod-trilla" kifejezést erőltette...

malkavitamin ventrueknak 2010.07.12. 14:34:00

@Professor Pizka:
Tökéletesen megfogtad a lényeget.... az általad ecsetelt okok miatt én inkább zerora mentem. Csinos, jó fej tanárnőnk volt, és vicceseket is mondott (a lovagok az asztal alatt vallottak szerelmet, pl, 1 tábla konyakos csoki után XD), meg nem nyúzott minket a hallás utáni kottázással, bár éneklés, egyéb volt. Ennek ellenére, amikor felvételinél a Kodályba is tesztet írtunk, a nullának érzett tudásom ellenére harmadik helyen voltam a rangsorban. Nem a zsolfézsóra miatt. :D
Belegondolva, bezzeggyerek voltam, viszont a szüleim évente max. 1-2 szülőin voltak (havonta volt legalább egy)... valamiért nem is kedvelte őket a többi szülő... :D

hatesz 2010.07.12. 14:34:31

ide kívánkozik az örökzöld:

"Johnny: Adj már nekem is egy tölcsért!
Charlie: Tutti frutti, karamell, vanília.
Johnny: Pisztácia.
Charlie: A pisztácia kifogyott.Van vanília, tutti frutti, karamell, rumos dió, kávé.
Johnny: Oké, akkor legyen vanília pisztáciával.
Charlie: A pisztácia kifogyott.Van v...anília, karamell, tutti frutti, rumos dió és kávé.
Johnny: Oké, akkor legyen mondjuk tisztacsokoládé egy kis pisztáciával.
Charlie: Mondd,te süket vagy? A pisztácia kifogyott, csokoládé nem is volt!
Johnny: Azért ne kapd fel mindjárt a vizet, ha nincs nincs. Szóval akkor, mi a választék?
Charlie: Van vanília, tutti frutti, karamell, rumos dió és kávé!
Johnny: Megjegyeztem.Akkor mondjuk legyen egy kicsi mindből.Tutti frutti, karamell, vanília, rumos dió, és kávé.
Johnny: ...Ja, csak ne spórold ki a pisztáciát..."

nadivereb 2010.07.12. 14:34:51

@Professor Pizka: nyolc év után is el tudom szolmizálni a Parasztkantátát, pedig amúgy hihetetlen botfülem van. Az a dórémimimifámiréréré valahogy belémégett.

Ernoke 2010.07.12. 15:00:49

@Professor Pizka: én azt azért utáltam, mert csak ilyen mozart- haydn- és hasonló-féle, nekem elviselhetetlenül unalmas zenét hallgattunk, meg operákat. gondolatban mindig imádkoztam egy kis bartókért, kodályért, sztravinszkijért, debussy-ért, egyszóval a 20. században is értelmezhető, szórakoztató zenéért, de az nem volt. maradt a majdnem-elalvás. 1 év után ha jól emlékszem, fel is mentettem magam zeneirodalomból, mozarttal azóta is a világ végéig lehet engem üldözni, brrr.

nadivereb 2010.07.12. 15:22:30

@Ernoke: Egyébként valaki meg tudja magyarázni nekem, hogy miért nem oktatnak ének-zenéből könnyűzenét? Még a leginkább "haladó" iskolákban se fér bele a népdal-opera-kantáta-víziorgonaverseny mellé egy Queen vagy neadjisten Kispál.

lárvalányhaj 2010.07.12. 15:34:56

Én kitűnő tanuló voltam, de trehány, rendetlen és rossz magatartású.
A szülőikre apukám járt, akinek kb. olyan volt a hozzáállása, mint Homer Simpsonnak, amikor Bart csinált valami hülyeséget a suliban. Ha csináltam valamit, általában jót röhögött rajtam, meg a hülye tanárokon. :)

lárvalányhaj 2010.07.12. 15:36:30

@lárvalányhaj:

akarommondani "jót röhögött azon, amit csináltam, meg a hülye tanárokon".

lárvalányhaj 2010.07.12. 15:37:24

@lárvalányhaj:

akarommondani "jót röhögött azon, amit csináltam, meg a hülye tanárokon".

2010.07.12. 16:49:51

Nálunk az én gyerekeim voltak tiltó listán.

Osztálytalálkozón aztán kiderült, hogy csak az én gyerekem járt fősulira, az eminensek most munkanélküli hidegburkolóként egzasztálnak.

Ellenben a fiam barátainál én voltam a bezzeg anyuka. Bezeg a te anyád süteményt süt, piskótát kavar! A tied meg fél milkát keres havonta b+! Az enyém se érne rá kavargatni, ha nem rúgják ki a meló helyéről.

chilis csokoládé 2010.07.12. 17:24:19

@Professor Pizka:

Olvastam egy cikket arról, hogy hogyan étkezett.Olyan spártai módon, hogy az ilyen ember nekem már nem is szimpatikus.

passaran 2010.07.12. 18:23:21

Jók voltak az énekórák általánosban :) Nekem csak a szöveget kellett elmondanom (sokszor az se ment), ugyanis az ének és a szolfézsprodukcióm gyakorlatilag botrányba fulladt mindig :)
Szegény énektanárnő aki egyébként nagyon aranyos volt mindig, majdnem hanyatt esett amikor pár éve elárultam neki, hogy évek óta egy blues bandában énekelek :) Mondjuk reális nézve: a középszarnál kicsit jobban :D De már tudom mi az az A... :)
Köszönöm Kodály bácsi....

aribeth 2010.07.12. 18:53:52

A csoportomban dolgozik egy Down-kóros fiú, vele szoktam hasonló beszélgetéseket folytatni. Csak annyi az icipici különbség, hogy a Kovácsné előtt ülő anyukát nem helyezték gondokság alá. Ööö, miért is nincs?

Köszönet a posztért, hiányzott már egy kis Kovácsné. A virtusra írt cikkeit is imádtam.

szellőláb 2010.07.12. 19:05:59

Oly korban éltem én gyerekkoromat a szocialista ipar egyik büszkeségének minta lakótelepén, hogy abból az időből csak fekete-fehér fényképeim vannak :-(
Ez egy ilyen zárt közösség volt: a telepen lakók a gyárban dolgoztak, nyaralni is a gyár balatoni sátortáborába jártak. Mindenki ismert mindenkit, a falutól annyiban különböztünk, hogy nem egymás mellett, hanem egymás fölött laktunk. A lakótelepi élet legfontosabb vezérlőelve a gyárban betöltött pozíció volt. Az iskola, de már az óvoda is ilyen szellemben működött: középvezetői szint felett alanyi jogon járt a gyereknek min. 4,5 átlag, az év végi jutalmakat valahogy mindig ezek, meg persze a pedagógus gyerekek kapták. A hozzám hasonló csóró gyerekek úttörő tábort csak tévében látott (persze azt is csak fekete-fehérben). Mondjuk az élet rendet vágott közöttünk: nem feltétlenül lett boldog és sikeres minden színjeles, agyon támogatott kirakat gyerek. Túl magas polcra tolták fel őket, és néhányan ezt a kudarcot annyira nem tudták elviselni, hogy önként letették a kanalat. Persze néhányan kifutották magukat, de szerintem ők eleve tehetségesek voltak, és hátszél nélkül is boldogultak volna. Azért Csillebérc meg Zánka még most is bassza a csőrömet, bár most már inkább a privatizációs zűrök miatt: még ebből is kihagytak:-)

sorica123 (törölt) 2010.07.12. 21:22:43

@Bachterman: nálunk is volt, kotkodáló, nagylevegős beszédű nő, oroszlánsörénnyel és két gyerekkel, akikből az egyiknek le se lehetett elsőre írni a nevét, a másiké csak kicsit túl túlragozottnak.
Amúgy ja, a tipikus stréber, gombnyomásra teljesítős gyerekek nem feltétlenül lesznek nagy janik nagynak, ha valami saját ötlet, humor, blickfang nincs bennük. És főleg ha ilyen lihegő, igyekvő pedálgép szüleik vannak... Ismertem tipikus strébert, nem volt szimpi, de olyat is, akinek gyárilag volt olyan az agya, mint a magnószalag. Sőt volt egy barátnőm, aki magnószalag-agyú volt, elsősorban humános, Fazekasban tanult, viszont olyat, hogy igyekezet, padból kiesés se ő, se a két mittudomén milyen professzor szüleje nem produkált. Aranyosak voltak, szemre kicsit szürkék, de marha jó fejek. Meg aztán volt az a típus, osztálytárs, aki stréber is volt meg karakter is, tehát el tudta adni az ötleteit, meg tudott nevettetni, aranyos volt, viszont kicsit meg lehetett könnyebbülni, mikor becsukta a száját:)

mirjam* 2010.07.12. 22:15:48

@scsaba1: igen, mindenkinek vannak sérelmei. Én egy átlagos vidéki iskolában voltam tanárgyerek. az osztálytársaimnak is nagyon szar lehetett, mert nem tudtak normálisan viszonyulni hozzám (bár én akkoriban magamat sokkal jobban sajnáltam, mint őket). Vagy mindenki a legjobb barátomnak igyekezett feltüntetni magát, vagy pedig összefogtak, és kiközösítettek. Ez úgy nézett ki, hogy mondjuk kedden reggel bementem az osztályba, köszöntem, de mindenki levegőnek nézett. az volt a legrosszabb, hogy ezeknek a kiközösítéseknek soha nem volt racionális okuk, úgy értem, soha nem akkor csinálták, amikor előzőleg bunkó vagy szemét voltam valakivel közülük. Gyötrelmes volt.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.07.12. 22:23:59

@sorica123: Na en peldaul kurva nagy "streber" voltam iskolaskoromban. Altalanostol erettsegiig alig fordult elo, hogy otosnel rosszabb jegyet kapjak barmibol is. Alapvetoen ket dolog miatt: egy, olyan memoriam volt/van, hogy ha valamit egyszer elolvasok, evek mulva is emlekszem ra. A masik, hogy tenyleg szerettem tanulni. Egyszeruen (szinte) minden erdekelt. Ugyhogy egyaltalan nem esett nehezemre a kituno bizi. A szuleim mindig iszonyu jo fejek voltak, soha nem kenyszeritettek semmire, es nem is dicsekedtek velem, sot, mindig is probaltak szerenysegre nevelni.

Ami nehez volt, az hogy ne legyek ugy kezelve az osztalytarsaim altal, mint egy lepras. Na azert rohadtul meg kellett dolgoznom, hogy egyaltalan emberszamba vegyenek. Otodikes koromban egyszer az egesz osztaly egyszerre akart megverni. Akkor elkezdtem birkozni meg dzsudozni, hogy legalabb meg tudjam vedeni magam. Volt hogy direkt csinaltam valami csinyt es hagytam hogy rajtakapjanak, csak azert hogy neha en is kapjak buntetest. Segitettem masoknak dogan, probaltam jo fej lenni. Volt amikor bevalt, volt amikor nem. Voltak nagyon szar eveim is. Szoval azert bezzeg-gyereknek lenni sem fenekig tejfel...

drhlaszlo · http://kskozlony.blog.hu 2010.07.12. 23:55:32

@Professor Pizka: Dobszay? A Hangok világa? Aminek több része van, mint a Dallasnak? Brrr!

666E 2010.07.13. 03:23:32

"áááá az túl sok. inkább mustárosat kérek.."

Ormótlan · http://bogaras.blog.hu 2010.07.13. 04:30:08

@vészmadár (pica pica): Négyesért nálunk verés és 2 hét szobafogság járt...

Ormótlan · http://bogaras.blog.hu 2010.07.13. 04:34:42

@nadivereb: Nálunk minden évben volt egy énekóra év végén, amikor lehetett bevinni kedvenc lemezt. Így aztán hallgattunk Koncz Zsuzsát meg Led Zeppelint is. :-) Hja, azok a boldog hetvenes évek. :-)

2010.07.13. 07:00:26

Némely tanár azt képzeli magáról, hogy nála van a bülcsek köve, és hogy a jövőbe látnak. Az ember, ha rájuk hallgatna hát szépen el is górná a gyereke életét.
A menyemet az oszályfónöke nem javasolta tovább tanulásra, mondván, hogy a kislány nem bírná a gimnáziumot, de mivel a szólők (egy kőműves meg egy varrónő) csak erősködtek, hát egye fene, talán egy szakközép iskola.
Az osztálból csak neki meg a fogorsvos lányának van diplomája, de egyedül neki kettő, vezető beoszátása csak neki.
Én abból a tárgyból szereztem diplomát amiből gimnáziumban voltak szívesek meg buktatni, és persze közölték a szüleimmel, hogy még egy ilyen kétbalkzes, tehetségtelen növendék nem volt az intézményben.

Volt egy részeges történelem tanárom, aki ha ivott folyton latin idézettekkel szórakoztatott, hát gyakran eszembe jut:

Non skola, sed vite dissimus.

schwesterke 2010.07.13. 07:54:26

@vészmadár (pica pica): Nem úgy értettem: a szülői után még külön oda szoktak jönni, h "ugye az én Évikémmel nincs gond?" S hát erre mit lehet mondani, ha Évike az osztályelső: "Nem vele aztán minden rendben, nagyon szorgalmas, ügyes stb." Ugyanez fogadón.:)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 09:27:00

amitől falnak megyek, az az "én csak azt vagyok hajlandó tanulni, ami érdekel". Az ilyen kis faszok lesznek aztán médiamunkások, akik büszkék arra, hogy nem tudnak írásban két számot összeadni. Persze a biológiatanár, a mérnök vagy az esztergályos érdekes módon tud szépirodalmat olvasni.

aki arra büszke, hogy ő már 13 évesen is csak mondjuk történelmet tanult, annak elárulom, nem ő választott tárgyat, hanem a tárgy őt: erre az egyre volt képes. Önigazolásként most szajkózhatja, hogy mekkkora májer, mert időben kitalálta, mit is akar. A rossz hír, hogy egy dolog lett belőle: elcseszett szakbarbár...

Mc_Fly 2010.07.13. 10:10:38

@vészmadár (pica pica): még így is jobb, mintha már óvodában elhatározta volna, hogy mi az, ami igazán érdekli, és annál leragad;)

Fácsébukon mutatott egyik felebarátom egy remek klubot: "Minek tanulunk olyat, amit a jövőbe nem fogunk haszálni?"

A legjobb komment valami ilyesmi volt: "Pl. hogy le tudj írni akár kilenc szót is helyesen."

www.facebook.com/pages/Minek-tanulunk-olyat-amit-a-jovobe-nem-fogunk-haszalni/113817918638278?ref=sgm

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 10:17:17

@Mc_Fly: fúúú, és mekkora öngólok vannak benne, a "minek a vendéglátósnak fizika"... baszki...

nah, pont ezekről beszéltem, a semmire sem jó kis szerencsétlenek, akik ahelyett, hogy elismernék, hogy kevesek és szánalmasan középszerűek vagy még az sem, nekiállnak megideologizálni a saját nyomorultságukat.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.07.13. 10:24:07

@vészmadár (pica pica): fizikából-kémiából-biológiából az élethez bőven elég volt, amit alsóban környezetismeretből tanultunk, a többi felesleges. Akkor már a közhelykirályok kedvence, a Pénzügyi alapismeretek is hasznosabb lett volna. Egy pénzügyesnek, könyvelőnek, nyelvtanárnak semmi szüksége ilyen tárgyakra.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 10:32:59

@Modor Tibi: szakbarbár, ismered a kifejezést, szakbarbár.

Aztán az ilyen könyvelő picsa falja majd a feng-shuis majomságokat, vesz mágneses karkötőt a vércukorszintjének csökkentésére és szajkózza meggyőződéssel, hogy lélekharcos.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 10:34:04

egyet biztosan tudok: többet tudni mindig jobb, mint kevesebbet, és aki kiejti egyszer is a száján azt a szókapcsolatot, hogy felesleges tudás, az minden aljasságra képes.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.07.13. 10:37:28

@vészmadár (pica pica): ugyanilyen szakbarbárság elvárni, hogy értse a kovalens kötés lényegét, tudjon alapműveleteket elvégezni hatos számrendszerben, emlékezzen a másodfokú egyenlet megoldóképletére, a nevezetes azonosságokra, legyen legalább két középfokú nyelvvizsgája (az egyik természetesen a NÉMET legyen :)), tudja kívülről a Nem tudhatomot és szolmizáljon.

Az ember nem azért nem iszik hipót, mert tanult kémiát az iskolában.

Én kurva sok felesleges tárgyat _abszolváltam_ még az egyetemen is - de aminek nem veszem ma hasznát, azt simán elfelejtettem.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 10:41:37

@Modor Tibi: hidd el, én például nem vagyok különösebben oda a történelemért vagy a környezetjogért. És olyan típusú az agyam, hogy nemigen van memóriám, így a nyelvtanulás nehezebben meg, mint az átlagnak. Persze nyilvánvalóan én is kikiálthatnám, hogy a környezetmérnöknek miért kell a történelem vagy a nyelv, ha nem akar kimenni külföldre. Csak tudod, ha így tennék, jogosan jegyeznék meg néhányan, hogy csak a saját gyengébb képességeimet palástolom ezzel a szöveggel.

A matek nem könnyű, meg a biológia és a kémia sem, főleg ha a logika nem az erősége valakinek. Nehezebb tanulni ilyenkor, mint a magyart, persze. Az ilyen gyereket szokták humánnak nevezni (ami mellesleg az esetek 90%ában nem azt jelenti, hogy aérdekli a töri, magyar, nyelv, hanem hogy képtelen összeadni 3 számot, bár olvasni nem olvasott több szépirodalmat, mint egy átlagos esztergályos).

Mc_Fly 2010.07.13. 10:41:54

@Modor Tibi: aztán majd veszi a pí-vizet szépen, meg csodálkozik Egely titkos, de gonoszul elnyomott találmányain;) Azaz kellően vehemensen ismételgetett baromságok által megvezethetővé válik, ami szerintem senkinek sem érdeke, még a pénzügyesnek meg a szabad bölcsésznek sem.

Hálistennek kivételesen jó tanáraim voltak mind reál, mind humán tárgyakból, de elhiszem, hogy valakinek nem, ezért megutálta ezeket a tudományokat. Ettől függetlenül ne mondja nekem senki, aki a kémiát, fizikát, matekot fölöslegesnek tartja, hogy a mindennapi élet szempontjából bármilyen más általános vagy középiskolai tárgy ismerete fontosabb (irodalom, történelem). Nem ezek ellen vagyok, de tény, a mai társadalomban elterjedt közhely, hogy aki reálos, az szakbarbár, aki humán területen tud többet, az pedig művelt. Szerencsére a munkaerőpiaci viszonyok eddig minket igazolnak;) Ettől függetlenül én azt szeretném, hogyha mindenkinek lenne lövése Kölcseyről és a monomerekről is, de (hogy a végére egy remek modorosság kerüljön) ez a mai Viva trenden és bugyuta amerikai importműsorokon felnőtt generációt elnézve tényeg csak vágyálom marad.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 10:44:17

@Modor Tibi: a felsoroltakat valóban mind illene tudni, de hát nem is ez az érdekes. Sztem ne abba menjünk bele, hogy elfelejted-e később... persze, amit nem használsz, azt elfelejted... De nem marad nyomtalanul, mert ha nem is emlékszel a másodfokú egyenlet megoldóképletére, de a logikus gondolkodásodra nem maradt hatástalan a heti 4 matekóra. Amúgy a megoldóképletre nem is KELL emlékezni, csak ha elédkerül, tudod használni. (olyan, mint a passzív szókincs)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 10:48:49

és fontos megérteni, nema reál-humán vitáról van szó (ami sztem tipikus szakbarbár-vita). A történelem is fontos, a nyelv is, a magyar is. jobb lenne, ha a történelmet ismernénk és értenénk, ha többen beszélnénk nyelveket és képes lenne minket megérinteni egy elbeszélés, s ezáltal mondjuk értelmezni tudnánk páéldául egy munkaköri leírást...

tehát nem a reáltárgyak a lényeg, csak te pont azt hoztad fel példaként.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.07.13. 10:51:25

@Mc_Fly: én nem veszek pi-vizet, és a feng-shui se köt le. Aki utálta a humán tárgyakat, az meg ezek szerint nem tud helyesírni és angolul sem? A reálfanatisták rájöhetnének, hogy nem attól lesz szebb a világ és sikeresebb a nemzet, ha saját kedvenc tárgyaikat erőszakolják rá mindenkire.

Ez olyan, mint a kövér gyerek kötélremászatása, a hamis gyerek énekeltetése. Mindenki másban jobb.

Tudok deriválni meg integrálni, mert kellett az Analízis vizsgámra - és biztos kurvára logikus lett a gondolkodásmódom tőle. Persze, közgazdász szakon ez alap. De nem várom el másoktól ugyanezt - akik ugyanúgy lehetnek sikeresek a saját területükön.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 10:56:33

@Modor Tibi: félreérted sztem a dolgot. SENKI nem azt várja el, hogy mindenhez érts. Én sem várom el magamtól. Az a különbség, hogy én plö nem értek a pénzügyhöz. De nem adom elő a műsort, hogy minek az, azért van a könyvelő, hanem elismerem, hogy hát igen, ez SAJNOS kimaradt, nem fért bele vagy nem kapcsoltam időben, hogy jó lenne ezzel IS foglalkozni. És nem csinálok facebook-csoportot, hogy minek a nyalvvizsga egy matektanárnak, vagy minek a gépírás, majd felveszek titkárnőt. Ennyi az egész. NEm a tudás egészét hiányolom én senkiből, az lehetetlenség is lenne, csupán azt, hogy amit nem tudott megtanulni, azt ne állítsa be feleslegesnek.

Veronka 2010.07.13. 11:01:12

@Professor Pizka: Most igen mély sebet téptél fel :))) Totál botfülem és hangom van/volt. Így kellett 6 évet a Dobszayra áldoznom. Brrr. A végén már "felmentettek" éneklés alól. De mondókaként még ma is vígan szolmizálok. :) Egyetlen jó benne a társaság volt. (Mindez az anyák a lányukban önmegvalósulnak miatt.) Kisváros, mindenki ismer mindenkit, a hangszeres tanár a család cimborája, nem hiszem, hogy bármiért kitett volna, sajnos. Meghogy a zene mindenkié, meg nincs rossz hang. Brrr. És ami a legdöbbenetesebb, amikor legkisebb leányom némi komplikáció miatt a Dobszay IV-t kellett, hogy elővegye szolfézson, a mai kiadáson egy vonás nem változott azóta benne. (Mielőtt a mókusok elé vettek, nem rám ütött :), kórusban énekel.)

Mc_Fly 2010.07.13. 11:01:16

@Modor Tibi: Én azt látom, hogy ennek az "erőszaknak" volt köszönhető azért rengeteg pozitívum is. Mivel elképzelhetetlenül megnőtt a feldolgozható információfolyam, ezért a gyerek csakis kényszer hatására fog kimozdulni az msn vagy a youtube-nézegetés elől, ami viszont biztosan kevésbé fejleszti a logikáját, mint a helyesírás szabályainak vagy a Maxwell-egyenleteknek a megértése.

Persze nem kell senkit lelki nyomorékká tenni, aki adottságainál fogva képtelen ezen tudományok befogadására, de azért ne essünk át a ló túloldalára sem a fenenagy gyerekbarátság jelszavával. Nehogy már a megideologizált tudatlanság legyen a sztenderd..
vimeo.com/11690875

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.07.13. 11:01:41

@vészmadár (pica pica): lehet, de nekem pár tantárgy (és a gyorsan múló tudás) feleslegesnek bizonyult. A matekot sem szerettem, de amikor kellett, újra megtanultam rendesen az egyetem & munka miatt.

Én annyira nem érzem nagy kárnak, hogy kimaradt nekem az erősáramú képzésem vagy a műszaki rajzok :) mindent nem lehet tudni - a felületes tudás se biztos, hogy jó.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 11:06:40

@Modor Tibi: de biztos, hogy jó, jobb mint a semmilyen. Kicsit érteni a műszaki rajzot jobb, mint semennyire. 12 szót tudni németül, kb. annyit hogy a saját nyelvükön üdvözölhesd a német kollegákat, jobb, mint egy szót sem tudni.

nem hittem, hogy ez bárkinek kétséges.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 11:12:23

@Modor Tibi: dehogynem jó. kicsit érteni a műszaki rajzhoz jobb, mint semennyire. Ha a németes kollegákat a saját anyanyelvükön tudod köszönteni legalább a 12 szavas szókincseddel, az jobb, mint ha egy szót sem tudnál. Keveset tudni jobb, mint semmit.

Nem hittem, hogy ez lehet kérdés.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 11:12:58

nah, a blogmotor mondjon le... egyiket cenzúrázd, kérlek:)

Veronka 2010.07.13. 11:17:26

Van a másik véglet, a mindenről mindent tudó anyukák, súlyosbított esetben szmk tag/elnök. Tudnak mindent a tanárokról, azok magánéletét is beleértve, tudnak az órákon történtekről, melyik füzetbe mit írtak, ki-mit rosszalkodott, tudják miből mikor lesz dolgozat és mit fog tartalmazni, tudnak a gyerekük barátairól, azok családjáról. Mindent. Teljesen. Előttem örök rejtély, hogy honnan, és mikor érnek rá minderre az infógyűjtésre??

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.07.13. 11:50:12

@vészmadár (pica pica): pont te mondod, aki büszkén nem tud németül :))

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 12:12:35

@Modor Tibi: nem, tibi. Én a modorosblogon, a sarkítás kedvéért büszkén nem tudok németül, mert mindig a szegények és indiánok pártján állok, és itt túl sok a germánfanatikus. De azonban tudok angolul azért, és általánosságban az idegen nyelv ismeretét szükségesnek gondolom. Pedig én tényleg csak nagyon nehezen tanulok nyelvet... képtelen vagyok magolni, sajnos...

CernaGeza 2010.07.13. 12:39:19

- Nekem sajnos a kettes volt a leggyakoribb jegyem az általánosban (az egyes után), ami leginkább annak volt az eredménye hogy sohasem nézte meg senki a házi feladatot, nem kellett felmondani a leckét.. Hát így lettem az osztály legrosszabb tanulója, akibe belesúlykolták hogy "te még ehhez is hülye vagy".
Mindezt a kínlódást 4 középiskola követte.

- De hogy valami kapcsolódó élményről is beszámoljak, emlékszem a fiúra az osztályból aki tényleg sírógörcsöt kapott a 4-es jegye miatt - ilyen ritkán fordult elő - és akkor azt hittük, ilyen kis tetü nyúlbéla.
Pedig könnyen lehet hogy otthon emiatt jól megverték vagy nem kapott egy hétig vacsorát.

- Neki a szülei évnyitón vagy más ünnepségen nem is vegyültek a többi szülővel, hanem lehetőség szerint leültek egy távoli padra az udvaron és szótlanul bámulták összeszorított szájjal a plebejus gyerekek szüleit.

vincere 2010.07.13. 14:39:52

Gyémántsztenderd!!

Kovácsné arra emlékeztet, ahogy én szoktam viselkedni egy meeting alatt. én Vasarely-t megszégyenítő kompozíciókat szoktam alkotni

vincere 2010.07.13. 14:49:43

@Mitya Ivanov: engem hosszú évekig, még felsős koromban is piszkáltak a tanárok, h. milyen csúnyán írok, és hogy ez milyen szörnyű, blablabla. mivel az iskola egyik legjobb tanulója voltam, különösebben nem érdekelt, de megjegyeztem magamnak. aztán mire egyetemre jutottam, kizárólag számítógépen szerkesztett dolgozatokat lehetett leadni már a 90-es évek közepén is, szóval megnyugodtam. utána meg attól, h. nem a gyöngybetűktől lesz valakiből sikeres ember :)

csak most az zavar, h. a harmadikos unokahúgomat halálra szivatják, mert csúnyán ír, rendetlen (igaz, tényleg az), gyűröttek a füzetei, stb. jelenleg ez az osztályfőnök legnagyobb problémája. igaz, h. még szöveges értékelés van, de a múltkor egy dolgozatára azért kapott egyest vagy mit, mert csúnyán írt! akkor majdnem bementem a tanítónőhöz...
és hiába magyarázom a családban, h. inkább legyen csúnyán író de okos, mint egy gyöngybetűs buta fruska, senki nem hiszi még ezt el nekem.
na, én is kiírtam magamból

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 15:01:34

@vincere: ez kicsit olyan, mint a helyesírással kapcsolatos vita. Tény és való, meg lehet tanulni helyesen írni nagyjából, ha valaki veszi a fáradtságot. Én magam sem szeretem, amikor valaki a butaságát-nemtörődömségét amögé bújtatja, hogy ez csak sms, meg ez csak chat vagy blog. Másrészről az sem szerencsés, amikor valaki nem a tartalmat elemzi, hanem a vesszőhibákat.

Szval ha mindenképp választanom kellene a két véglet közül, akkor azt mondanám, legyenek jó írások rossz helyesírással (akár csúnya kézírással), mint fordítva...

vincere 2010.07.13. 15:04:12

@Professor Pizka: ez jó volt :))
bennem azért a zeneiskola nem hagyott ilyen sebeket...

vincere 2010.07.13. 15:06:13

@vészmadár (pica pica): ebben nem értek egyet veled, én helyesíráspárti vagyok, ill. van erre erősebb kifejezés is :)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.13. 15:10:29

@vincere: a nyelvtannácira gondolsz?:)

én is az voltam, aztán rájöttem, igaza volt annak, aki azt mondta:

van, aki tud helyesen írni, ő a korrektor.
és van, aki írni tud, ő az író.

nah, hány híres korrektort tudsz felsorolni?:)

vincere 2010.07.13. 15:33:37

@vészmadár (pica pica): igen, arra gondoltam :)

még a tanárgyerekekről jutott eszembe, felső tagozatban 2 tanárgyerek volt az osztályban, pechükre gimis tanárok voltak a szüleik. az osztály legjobb tanulói, egyben legjobb fej és legnépszerűbb emberei is voltak. a tanárok szivatták őket állandóan, szerintem utálták, h. gimiben tanítanak a szüleik. szerencsére még így se sikerült megakadályozniuk, h. sokra vigyék az iskolában és később a szakmájukban.

A Tyne folyó déli partja 2010.07.13. 21:33:05

@Professor Pizka: nyugi, mi is folyton azt hallgattuk itthon, h. bezzeg az X, meg az y. mivel általánosban a legjobb tanulók közé tartoztam, meg jókislány is voltam, az nem játszott, viszont hallgattam, h. bezzeg X. milyen szépen vezeti a háztartást 9 évesen, imád sütni-főzni, már jobb az anyjánál. (hogy a sulit végig kettes átlaggal végezte, az nem számított). hogy Y is milyen ügyesen fúr-farag (előző öccse, ez még meg is bukott, az se számított).
de még egyetemen is. Bezzeg Z milyen jól tud németül (ja, sváb faluban felnőve. ha anyám nem költözik be a városba, én is tudnék). német szakos egyetemista ám! (hogy én ugyanott vagyok angolszakos, plusz németül se adnak el, az megint nem számított). W milyen jó vállalkozásba vágott. ha mi említettünk ilyesmit, ötletet " de hát te ahhoz nem értesz" (W nyolc általánost végzett). és így tovább:)

A Tyne folyó déli partja 2010.07.13. 21:34:54

@Mitya Ivanov: ja, igen én még hallgattam azt is, h. "T olyan kedves a szomszéddal/tanárral, stb" te miért nem tudsz olyan lenni? ez volt a sztenderd mondat, h. "te miért nem vagy olyan"
mert nem ő vagyok, azért...

2010.07.14. 11:20:50

Azért az is gáz, ha mondjuk idézek egy verset, vagy el kell magyaráznom, hogy a fenyőfa sokszikű, nincs főgyökere, ezért óvatosan kell lakóház közelébe ültetni, ilyenkor meg kérdezik, hogy honnan tudok ilyeneket.
Általános iskola 6.oszály.
Azt a keveset amit az ember az általánosban tanult, nem nehéz megjegyezni.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.07.14. 11:50:30

@Frengi: engem fizikai-kémiai ismerteim okán szokás megtalálni ugyanezzel. Ilyenkor legszívesebben azt mondanám: Tanultuk gimnáziumban, hátonúszó barátom. Még ötösre is feleltél belőle. Csak azt se értetted mi a frászról beszélsz...

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.14. 12:01:25

@Professor Pizka: éna gyerekeimet (tanítvány, magyarul) néha kissé túlzóan, de általában korrekten szoktam tájékozattni, hogy ezt a dolgot ált. iskola negyedik osztályában tanulták:) jó, van, amikor a logaritmus alaptörvényeit az óvoda felső tagozatába teszem, de az csak irónia:)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.07.14. 12:17:39

@vészmadár (pica pica): matekórán követtem el, hogy valami tököm egyenletet kellett megoldani, ami úgy nézett ki, hogy lg valami = lg valami. Én: és most osztunk logaritmussal... Szegény matektanár majdnem megfulladt :-)

Maestro 2010.07.14. 12:31:18

@Professor Pizka:

Én pont zenesuliba jártam 12 évig, ott is érettségiztem. Mákom volt, mert van fülem, és a suli előtt még zeneoviba is járattak, úgyhogy az egyetlen olyan tantárgy amit bárhol bármikor tetszőlegesen magas szinten műveltem az a szolfézs volt.
Aztán érettségin jött a nagy röhögés, kb az osztály fele emelt szintű zenei érettségit tett, aminek a szolfézs anyagát nekünk 6.-ban megtanították. Szerencsére elég korán, jó módszerrel tanítottak, így egyszerre tanultunk meg olvasni, meg kottát is olvasni.

Egyébként Kodály és Bartók a két legnagyobb király.

Maestro 2010.07.14. 12:42:19

@nadivereb: amiatt az igaz közhely miatt, hogy mindennek az alapja a klasszikus zene. És ahhoz, hogy te valahol értelmesen tudjál Kispált, vagy Queent, vagy akármit tanítani, kielemezni, rámutatni a finomságokra, ahhoz a többit a gyerekeknek tudniuk kell. Márpedig ahogy a kommenteket elnézem, a gyerekek jó részét k.vára nem érdekelte a szolfézs, vagy az ének, így viszont nincs meg az alap, és hiába mondod el hogy hogy épül fel a Szőkített nő, ha egyszer nem fogják érteni.
hát ezért.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.14. 12:42:40

@Professor Pizka: miközben csak annyit kellett volna mondani, hogy a logaritmusfüggvény az értelmezési tartományában szigorúan monoton függvény, tehát ha lg valami = lg valami, akkor valami=valami:)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.14. 12:57:04

@Maestro: azért némiképp ott sántít a dolog, hogy a könnyűzenei alkotók egy jó része is csak minimális ismeretekkel rendelkezik klasszikus összhangzattanból. Nem azt mondom, hogy semmilyennel, de tapasztalatom szerint anélkül is lehet, empirikusan dalokat írni, hogy fogalmad lenne a szubdominanciáról vagy a rondó-szerkezetről. Márpedig kérdés, ha maga az alkotó sem tudatosan alkalmazza ezeket az eszközöket, akkor van-e értelme és létjogosultsága a műértelmezés ilyetén megközelítésének.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.14. 12:58:44

@vészmadár (pica pica): plusz ha a könnyűzenei műveket a klasszikus szabályok alapján elemezzük, akkor a komplett blues-rock-pop műfaj mehet a kukába (kvintpárhuzamok orrba-szájba, hogy csak a legszembeötlőbb jellegzetességet emeljük ki)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.07.14. 13:22:01

@Maestro: Bartók nem király, hanem egy hérósz. Zseni volt az az ember, Beethoven és közte kb légüres tér van az európai zenetörténetben a teljes romantikával meg mindennel együtt... lehet, hogy ez egy szélsőséges vélemény volt...

Kodálytól is van, ami tetszik, csak amikor egy 11 éves gyerekről kiderül, hogy elbírja a hangszert, és beíratják zenélni, akkor agyoncsapja a Kodály-módszer, amit hatévesen kell kezdeni és 11 éves korra már kvintkörben gondolkodni...

nadivereb 2010.07.14. 13:27:57

@Maestro: Nem, a gyereket egyáltalán nem érdekli, hogy hogy épül fel egy szám, viszont szeretheti a könnyűzenét. Az általános iskolás énekzene-tanítás célja elvileg a zene megszerettetése és megismertetése a gyerekkel, nem pedig az, hogy pontosan ki tudja elemezni a tökömtudja 17. századi tubaverseny negyedik tételét. Erre ugyanis a legtöbb gyerek nem alkalmas, ráadásul szerintem nem is kell, hogy alkalmas legyen. Szóval a Pisztráng-ötös és a Holdfény-szonáta közé nyugodtan beférhet egy Szőkített nő.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.14. 13:54:33

@nadivereb: amúgy sztem a klasszikus zenének is megvan a maga "könnyűzenéje, popzenéje", erre talán a legtriviálisabb példa Vivaldi 4 évszakja vagy Ravel Bolero-ja.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.07.14. 14:00:38

@vészmadár (pica pica): pedig van pár. Hidas Frici bácsi például kurva jót írt. A szólistának és a zenekarnak is kemény, hardcore Szomszédok :-)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.14. 14:02:51

@Professor Pizka: én inkább ilyen könnyűzenés vagyok, tudod:) a klasszikusokat csak érintőlegesen, a tubaversenyek kimaradtak eddig:)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.07.14. 14:13:55

@vészmadár (pica pica): szívesen linkelni a youtube videót, de sajnos Hidas Tubaversenyének összesen két felvételéről tudok, ebből az egyik jelent meg cédén, azon a Marosi-féle nagyparti játszik, Bazsinka szólózik, hogy legyen egy kis rezes szleng is :-)

Maestro 2010.07.14. 15:32:07

@vészmadár (pica pica): jogos, de szerintem van értelme, elvégre nem különbözik gyökeresen a könnyű és a klasszikus zene. Mindkettőben hangok jönnek egymás után, van ütemmutató, valahány ütemből áll, stb, és ezen már el lehet indulni.
@Professor Pizka:
az a tapasztalatom, hogy akik 11 évesen lettek az osztálytársaim, be tudták hozni a lemaradást. Készségszinten lehet hogy kicsit hátrányban vannak, de elméleti és gyakorlati tudás tekintetében nem különbözünk. Az az öt év hallásfejlesztés, na az hiányzik nekik. Ám állítom, hogy ezek a dolgok később is pótolhatók.
@nadivereb:
a Szőktített nőt amúgy is meghallgatja, a Pisztráng-ötös létéről pedig csak így fog tudomást szerezni. Aztán lehet hogy később rohadtul bejön majd neki, a szőkített nővel egyetemben. Egyébként a verselemzés, illetve az irodalom ugyanez csak írott szöveggel.

sorica123 (törölt) 2010.07.14. 16:28:00

@altoid: az nem stréberség. Ezt keverték a volt osztálytársaim is áltiban. A stréber az egy típus, pedálgép, bazsalygós, teljesítős, majd körülnézős típus, ezért bosszant rengeteg embert. Az, hogy valaki sok mindenből ötös, nem generálja automatikusan, hogy stréber legyen, és nagyon ckik az olyan osztály, ahol csak arra lehet büszkének lenni, hogy mit NEM tudsz. Valahogy ebben van egy adag mázli is, meg az előadásmód se mindegy.
@vészmadár (pica pica): dzsáááá deutálom ezt a jelenséget! Amikor valaki _csak_ humános vagy reálos és büszke rá, hogy 'ő aztán nem érti a meteket!'. Jó, hozzáteszem, hogy bár álti alatt kifejlődött bennem egy nagyon erős inkompetencia a reáltárgyakkal szemben (én ezt nemértHETem), érdekelnek, és pl a tavaly második félévben fel is vettem fizika alapjait meg hasonlókat, mert gondoltam, hogy jó lesz az agyamnak meg valahogy biztosabb vagyok tőle, ha nem csak vonalasan filozófiát zabálok művészettörténettel, tetején reszelt designnal.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.14. 16:34:39

@sorica123: javaslom akkor a kvantumfizikát és a szerves kémiát polimerek szakirányon:) egyébként dícséretes az elszántság, én történelmet és arab irodalmat kezdtem el tanulmányozni mostanság:)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.07.14. 16:47:51

@vészmadár (pica pica): Muhammad al-Nefzawi: Az illatos kert című művével? :-)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.14. 17:13:34

@Professor Pizka: egyelőre Faludy ajánlása nyomán Abú Nuvasz-nál tartok:)

hgf 2010.07.14. 19:17:32

Ha a szülő okos, akkor nem kell a tanárgyereknek félnie semmiféle kiközösítéstől. Az én édesanyám tanította is töriből az osztályomat, tehát kijavította és leosztályozta a saját fiát :) de azt a meccset úgy játszotta le az osztállyal, hogy az én dolgozatomat bárki elkérhette ellenőrzésre, és ha feleltem, bárki belekérdezhetett random az anyag tetszőlegesen szemét apróbetűs részéből a feleletembe. Mindig ötös voltam, de sose merült fel egy osztálytársamban se, hogy csaltam volna.

Okos szülő kell, mondom.

nadivereb 2010.07.14. 20:54:59

@Maestro: Igen, az irodalom is ilyen. Meggyőződésem, hogy sokkal többen szeretnének olvasni, hogyha nem azt tanulná a gyerek hetedikben, hogy daktilus-spondeus-anapesztus, meg bokorrím, hanem olvasnának, méghozzá olyan könyveket, amik a gyereket le is kötik (az Arany ember és a Kőszívű az nem), majd utána megbeszélnék az órán az olvasottakat.
Sose felejtem el, amikor elolvastam a két Lottit, majd utána ahelyett, hogy olvastam volna valami mást, mert kedvet kaptam hozzá, ki kellett töltenem egy rohadt hosszú olvasónaplót, tele olyan piszlicsáré hülyeségekkel, amiket anyám is órákig keresgélt a negyvenhetedik oldalon, meg kisesszékkel, hogy "Mit gondolsz, miért tette ezt Louise?". Fú, de utáltam.

Ugyanez a véleményem a zenéről is.

aribeth 2010.07.14. 21:43:21

@Frengi:
"Azt a keveset amit az ember az általánosban tanult, nem nehéz megjegyezni."

Csak baromi könnyű elfelejteni. A fizikát (kivéve a csillagászatot, az nagyon ment), a kémiát és az ének-zenét leszámítva az összes tárgyból jó voltam, és szerettem, értettem is őket, de ma már magyarázhatnád, hogy mi hányszikű, és hogy ki írta XY verset (oké, annyit hozzátennék, hogy egy verselemzésbe belebuzult osztályfőnök, meg egy rakás állandóan ódákat alkotó osztálytárs között nagyon erős ellenállás fejlődött ki bennem a versekkel szemben), én is csak csöndben sunnyognék, hogy ne derüljön fény arra, mi mindenre nem emlékszem már. Ha nem kerülnek elő a mindennapi életben, vagy ha nem foglalkozom velük hobbiszinten, akkor leginkább a tárgyak alapjai, a logikájuk és a kedvenc részek maradnak meg, minden más információnak adios.
Ezért szedem elő újra és újra a régi tankönyveimet, nem árt a frissítés. A matek különösen jót tesz az agyamnak, a fizikával meg úgy vagyok, hogy még egyszer nem fog ki rajtam a rohadék. :)

Veronka 2010.07.15. 21:50:14

@aribeth: A matek különösen jót tesz az agyamnak, a fizikával meg úgy vagyok, hogy még egyszer nem fog ki rajtam a rohadék. :)
A gyerekeid tesznek különösen jót. Meg fogsz lepődni, a harmadiknál mennyire kívülről megy neked, és hogy villoghatsz ámuló porontyod előtt :)))

tattila 2010.07.16. 10:48:55

1) Ált felső tagozat. Volt egy 5-ös gyűjtő verseny. Azért hajtottam magam miatta, hogy nehogy valamelyik stréber lány győzzön. Sikerült első lennem. Sajnos nem voltam elég erős ahhoz, hogy kompenzációként, a rendszerükkel szemben érzett véleményem kifejezésére egy hónapon át egyes gyűjtő versenybe kezdjek.
2) Az ottani ofő egyszer azt találta mondani, hogy olyan nincs, hogy valaki rossz magaviseletű, mégis jó tanuló. Majdnem beszóltam, hogy dehogynincs.
3) Azt is találta mondani, hogy a középiskolát még elvégzem valahogy, de egyetem már nem fog menni, ne is strapáljam magam. Sokáig megvolt bennem a vágy, hogy h meglesz a diploma, írok egy levelet a volt ofőnek meg az iskolának, hogy a k...a anyjukat. (Mert persze ment az egyetem, aztán munka mellett ment a második is.)
4) Gimi: Sikerült egy teljesítményelvű ofőhöz kerülnöm. Egyszer valami nem úgy alakult, ahogy nagysága szerette volna. Akkor mi voltunk az "X gimnáziumba nem való szadista vandál stricik". Ezt így az osztály szemébe. A következő osztályának meg mi voltunk a bezzeg osztály. Mondjuk mindenki továbbment főiskolára, igaz, hogy 40-en kezdtük és 30-an fejeztük be.
5) De volt emberség is a gimiben (másik tanár, sajnos már nem él). Az orosz nem ment. Ált 5-ben télen elmenekült a tanárunk egy másik iskolába, aki meg átvett minket azt nem szerettem. Úgyhogy fél évet tanultam, a többiben csak tanítottak.
Ennek megfelelően gimiben a tudásom a 0 volt. És maradt is. 4. elején (80-as évek vége, rendszerváltás) a tanárunk felajánlotta, hogy akinek kell a nyelvvizsga, azt felkészíti, a többiek keressenek egy üres termet és csináljanak (visszafogottan) amit akarnak. Az év végi 5-öst mindenkinek megadja.

LyukasBogrács 2010.07.18. 09:27:10

@nadivereb:
"Az általános iskolás énekzene-tanítás célja elvileg a zene megszerettetése és megismertetése a gyerekkel,"

Jómagam ének-zene tagozatos általános iskolai osztályba jártam. Kórussal, fellépésekkel, november hetedikei himusz-szózat énekléssel, operabérlettel. Mondjuk szerencsém volt, mert későn mutáltam (már az összes többi srácnak szőrös volt)

Eredmény: egy, azaz egy szem zene cédém van a polcon, azt is azért vettem meg, mert a zenekar fellépett a szállodában, ahol dolgoztam. Egy darab koncerten voltam egész életemben (Green Day). Ha be is kapcsolom a rádiót, akkor is beszélgetős műsorokra csavarom.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.07.18. 12:02:09

@LyukasBogrács: ez azért van, mert bármit professzionálisan és versenyszerűen csinálni nem szórakozás... akkor már inkább a menetgyakorlatra hasonlít:)

amúgy ez sajnos a dolog csapdája: ha jó akarsz lenni vmiben, olyan korán kell elkezdened, amikor még biztosan semmi kdved hozzá, és akkor is csinálni kell, amikor unalmas. Ezért is lesz kevesekből versenyzongorista vagy profi kosaras.

LyukasBogrács 2010.07.18. 15:03:17

@vészmadár (pica pica):

Akkor jó, mert most már olyan öreg vagyok, hogy bármit is csinálhatok, biztos kedvemet lelem benne.
Nem kell attól tartani, hogy profi leszek.

Szalacsi_Dezső 2010.07.21. 12:45:03

Azt tudtátok, hogy Kodály kibaszott kancsi volt, de nagy nőcsábász? Mindig tök fiatal nőkre hajtott. Az volt a csajozós dumája, hogy : Kedvesem, nem akar az özvegyem lenni?
És úgy adott autogrammot, ha leszolmizáltak neki pár sort a füzetéből. Többször visszajártak hozzá a gyerekek, mert rájöttek, hogy mindig ugyanazokat a kliséket kérdezi. Sokszor volt már vagy 8-10 aláírásuk. Ez meg azért kellet, mert 8 Kodályért lehetett cserélni egy Puskást. (50-es évek)
süti beállítások módosítása