Ajánlom kedvenc bloggeremnek, Hamsternek.
Leszögezem az elején: tömegközlekedés csak Budapesten van. A többi csupán néhány helyi viszonylatú, fura színű jármű kapcsolata, későn kelő vidékieknek szórakozni. A nyelvhasználat se mindegy: míg Budapesten átszállás van, vidéken csatlakozás.
De a BKV! Vidáman csilingelő (embereket soha el nem ütő) sárga villamosok, szövevényes VII. kerületi piros-rázós szovjet trolijáratok, gumiszagú HÉV-állomások a föld alatt és kattogó relék, szélsebes metrók, csuklós buszok, napi többmillió utas - igen. A tömegközlekedés nem egyszerűen segíti az embert eljutni reggel a munkába, este haza, vasárnap a Mamához - a tömegközlekedés a város maga, az élhető város legfőbb teljesítménymutatója. Tulajdonképpen magára a Városra nem is lenne valódi szükség; a közlekedés, az egymásba fonódó vonalak és csatlakozások hatalmas hálója önmagában megéri, hogy kialakítsuk, és majd, esetleg idővel ráépül egy kiszolgáló háttérrendszer, amiből város is alakulhat egyszer. A lényeg, hogy utazhassunk, átszállhassunk, méricskélhessük a követési időket, a komfortérzetet - a jó közlekedési és átszállási lehetőségek már önmagukban arra csábítanak, hogy odaköltözzünk, ahol ilyen van. Na de hol van ilyen?
/Zugliget - Forrás: Elveszett sínek/
Kevés rosszabb embertípus van a szakmázó, tudálékoskodó közlekedésmérnöknél és mérnökaspiránsnál - ráadásul az interneten (ahogy a százaknak munkát adó, becsületesen adózó vállalkozó is) sokkal nagyobb arányban lelhető fel, mint azt való életbeli tapasztalataink sugallnák. A gazdasági- és fegyverszakértőket, jogászokat; a svéd- bokmál- bärndütsch- friulitudósokat már megszokhattuk a fórumokon, de a közlekedésmániásokat még mindig csak nehezen.
Irritáló modorban ismételgeti a ráhordás, szellőztetés, eljutási idő, közös követés, párhuzamosság, fékellenállás kifejezéseket valami elburjánzó beszélgetés végén - oda nem illő szövegkörnyezetben, laikusok társaságában. Fizika, geodézia, geológia, nyelvek, matematika, pénzügy, közgazdaságtan - neki ehhez mind egyformán értenie kell, és ért is. Természetesen sokkal tájékozottabb, mint az átlagember, de szerencsénkre még szóba áll velünk, és továbbra is szívesen magyaráz az érdeklődő cselédnek. És persze nem csak az átlagembernél, hanem a vonatkozó minisztériumoknál is mindig tehetségesebb és rátermettebb expert - tényleg a sors igazságtalansága, hogy soha nem kap esélyt a bizonyításra ez a valóban érdemes, remek kis fickó. Megmarad hát kommentelni, szakérteni, ESZET osztani, álmodozni. Vajon mit dolgozhat valójában? Mindegy, nem akarom tudni.
Mert azért vannak ártalmatlanabb típusok is. Az a típus, aki 8-10 éves korában, öntudatra- és nosztalgiára ébredésekor elkapja még utolsó óráiban a dédipapát, hogy ő tényleg utazott-e mindennap a 66-os villamoson (síndöcögényen, tuján), és milyen volt, amikor az 5-ös villamos is létezett pár évig, és ugye egyvágányos volt, és igaz-e, hogy a Veder utcánál átadták egymásnak a stafétát a vezetők, és hogy a háború után melyik járatok indultak be először, mi az a budaörsi meg törökbálinti HÉV, és hogy a Kossuth hídon mi járt, és ugye szebb volt az élet, amikor még jártak ott is villamosok, ahol aztán felszedtek mindent a szuper metró miatt, és amit most így lassan ötven év gondolkodási idő és tesztüzem után újra vissza akarunk építeni EU-s milliárdokért? Ugye Dédi, ugye mennyivel szebb világ volt az? Mert akkor többet lehetett villamosozni. Mert akkor vagy valamikor előtte még vámhatár volt Budapest közigazgatási határánál, és bizony Téténynél felszállt a finánc, és csengetnie (fizetnie) kellett a piacra igyekvő termelőnek - és köpködni tilos, kötögetni nem ajánlott volt. Ma már mindent szabad.
/Bajcsy-Zsilinszky út - Forrás: Elveszett sínek/
A bérlet, az első Bérlet mérföldkő az ember életében. Fontosabb, mint az első smár, az első berúgás, az első szexuális interkurzus - bár az igazi BKV-mániásnál ez nem is jelenthet összehasonlítási alapot, hiszen utóbbiak hidegen hagyják. Övé a kerület, övé a város, mehet szabadon, korlátlanul buszozni - iskolatáskával a hátán beáll az első ajtó elé hónapokig, amíg egy idegesebb sofőr arrébb nem lökdösi -, hegyre fel, hegyre le, végállomások-csomópontok feltérképezése, BKV-alkalmazottak irigylése, ahogy bemennek az irodába. Vajon milyen titkokat rejthet a BKV-székház? Később megtudja, bár nem pont ilyenre számított. Másik csalódás (via Atlétás Bandi), amikor harmincsok év után bepillantunk végre a metróállomások végén látható, mindig rejtélyesen lereluxázott (na ezt mondd ki) forgalmi irányító helyiségbe. Hatalmas villogó kapcsolótáblákat, vezérlőpultokat képzelünk el: erre ott van valami szocreál kis szar iroda egy ősrégi telefonnal meg két szétkoptatott csicska székkel. Kár. És kár, hogy mi a faszért festik le a metróvezető mögötti ablakot, miért ne nézelődhessen be az alagútba néhány hülyegyerek?
Begyűjti, tanulmányozza, bújja a család és a rokonság összes régi Budapest-térképét, egyetlen céllal: az összes járatot és átszállási kapcsolatot lexikálisan betanulni. A térkép hatalmas áldás. A villamos a nagyon régi térképeken (Mussolini tér!) feketével, a későbbieken pirossal, majd a legújabbakon már sárga csíkkal szerepel. A többi kb. lényegtelen is, csak a kötött pálya számít, legfőképp a villamos persze. A busz istencsapása. Kék, füstöl, gumikereke van, aszfalton jár - még a farmotoros Ikarusz az valami az ezüstcsíkkal az oldalán, de annak is inkább csak a múzeumban a helye. Ja igen, múzeum: kötelező látogatások a szentendrei tömegközlekedési múzeumba hasonlóan elborult, kicsit autizmusra hajlamos haverokkal, nagypapa-kísérővel. Nagyfater csak mesél. Mázlista, ő még megérhette ezt. Csodálja a további metróhálózat-fejlesztési terveket, na ha tényleg készen lesz a négyes meg az ötös metró, zseniális lesz. Tényleg belehabarodik egy kicsit. Gyűjti (és lopja) a busztáblákat, kapaszkodókat, lyukasztókat, buszvezetőkkel haverkodik (a metró- vagy villamosvezetőkkel mégiscsak nehezebb), átkozza a sorsot, amiért 100 méterre lakik az iskolától, így oda gyalog kényszerül járni - ráadásul a Föld napján osztogatott ingyen McReggelit is úgy kapja meg, hogy messzebb kell eltekernie a McDonald's-ig, és inkább otthon dobja le a bringát suli előtt. A középiskolát már gondosabban válogatja meg: oda már mindenképpen BKV-zni akar, sőt - BKV-s (közlekedési) szakközépiskolát választ az állatja, ahova sok-sok, hozzá hasonló kisállat jár fura, kisműszakis ruhákban, kockás ingekben. Ezek tényleg olyanok, mint a vasutas arc, aki mozdonyhangokat rögzít, gyűjt, katalogizál és tesz közzé blogján (meg élvezkedik - via bikmakk), csak elsősorban más járművekkel.
És igen, elmennek együtt BKV-zni meg fényképezni, videózni. És egyedül is. Körbejárós buszok a legjobbak, csak felszállsz, és utazol körbe-körbe. Le se kell szállnod a végén. A járművezetővel menet közben beszélgetni tilos! Zsebtolvajásra figyelmeztető piktogramok fekete-barna kézzel (sajnos azóta eltűntek), fehér kapaszkodók, leszállásjelző gomb csak az ajtó fölött - gyerekeknek az első ajtónál, lent. Kérjük, ne álljon az ajtó elé, mert a vezetőt zavarja a szabad kilátásban (átalakítva mindenhol: Kérjük, álljon az ajtó elé, mert a vezető zavarja a szabad kilátásban)! Kihajolni veszélyes (kihalni esélyes). Átszállás-metrózás-hévezés újabb kaland. Fogaskerekű, hegyi járatok, irigyelt, kibaszott sok végállomást kiszolgáló csomópontok: Moszkva tér, Hűvösvölgy, Kosztolányi Dezső tér, Csepel (Szent Imre tér), Rákoskeresztúr (még az Örstől végig, és ONNAN indulnak a csillagjáratok), Kőbánya-Kispest, Határ út, Újpest-Központ. Megfoghatatlan, valami hatalmas terminálszerű dolgokat képzel el, soha életében nem járt arra, de a térképek alapján csodálatos lehet. Szabadidejében aztán elmegy, eljut - csalódik. Kis szar jellegtelen faluvég, a buszok meg ugyanúgy néznek ki, mint akárhol máshol. A térkép alapján többet remélt, de azért az Örs vezér tér az irányítótoronnyal, a csodálatos Sugárral megmarad valami magyar Alexanderplatznak, valami helikopterleszállónak, űrhajózásra is alkalmas térnek. Olvasgatja a busztáblákat menetközben, az átszállási kapcsolatokat. Élvezi, ha jó sok számot lát a megállónév mellett. Ott lehet a legjobb lakni, ahol jó sok megálló van. Ha az ablakból rálátsz a járművekre, még csodálatosabb lehet. Irigyli az osztálytársakat, akik főútvonalon laknak. Akinek télen is néha beköszön a csukott ablakon keresztül a kanyarodó 73-as vagy hányas troli áramszedője, az kifejezetten mázlista. Hülye rendszereket, szabályosságokat vél felvedezni a budapesti hálózatban: a piros metró MINDEN megállójánál át lehet szállni villamosra! Na jó, a Pillangó utcánál csak trolira, de az tulajdonképpen majdnem villamos, ha úgy vesszük. A kék metrót (mindegyik kék) nem szereti. Sok a suttyó meg a muzsikus, csomó helyen nem lehet villamosra átszállni (katasztrófa, minek oda megálló, pl. Pöttyös utca?) - felőle akár a felesleges Kápig (Káposztásmegyer) is kivihetik, mindegy, a kisföldalatti pedig hobbijárat, tényleg semmi értelme. Sehonnan megy sehova, a Mexikói útnak meg már a neve is messzi, ott nincs semmi a vasúton túl. Oké, a Műjégre még pont lehet vele menni, na de honnan?
/Felszabadulás tér - Forrás: Elveszett sínek/
Nosztalgia a kulcs, bármiről is legyen szó. Nosztalgiával tekint vissza azokra az időkre, amikor a metró az Élmunkás tér és Kőbánya-Kispest között járt - a két végállomás a modern szocializmus jegyében mint egy-egy ékkő zárták le az akkori rövid metrószakasz két végét. Na meg amikor már a Deáknál vége volt, vagy nem is volt! Azon töpreng, hogy miért kellett azokat a beléptetőket felszámolni, amik bélással (kétforintos érme) működtek és kiszűrték a nemkívánatos utazóközönséget. Ma ehelyett mogorva arcú biztonsági őrök ellenőrzik az utasokat - bár legalább ellenőrzik. Hol van már a 90-es évek szabadrablása a csövesjáratokkal? Napját mindig bearanyozta, amikor a Bomba téren (Dédi még ma is így hívná a Batthyány teret) kiszállt a metróból, hogy ott egy szikkadt körözöttes szendvicset, vagy egy finom süteményt vegyen az forgótálcás automatából. A gépekben már csak üdítőt lehet kapni, vagy helyükön egymás mellett a harmadik fornettis nyílt. Pékségek... A modern közlekedő társadalom fehér mérgének dealere, lépten-nyomon. Pusztítsd az üres kalóriát, ahol éred - a batyukkal, táskákkal, croissant-okkal, pirogokkal, hasékkal, pogácsákkal, levelestésztával egyetemben (kösz, M. Gyuri) De a gumiszag - a gumiszag, a kattogás és a zöld-fehér DDR-gyártmány HÉV az örök, ha már a Stukákat olyan méltatlan módon száműzték a székesfővárosból. Akkor lenne itt szép világ, ha megint járna a Bajcsyn, a Korvin Ottó utcán, a Thökölyn, a Váci meg az Üllői, Zugligeti utakon végig, az Erzsébet hídon a villamos, még a Lánczhídra is rakhatnánk egyet már igazán - lehetőleg kézzel nyitható-zárható akasztós ajtókkal, kalauzzal a buszok hátsó ajtajánál, boldog békeidők... és nagyon szurkol, hogy összejöjjenek a kötöttpálya-barát városvezetés bátor tervei. Halál a városkép-romboló felüljárókra, az emberiszemét-telep aluljárókra, a pazarló metrókra, a kormos buszokra - kötött pálya kell és visszarendeződés. Álmodozik. Álmodozik egy kettes metró-gödöllői HÉV-összekötésről, egy Szentendre-Ráckeve-viszonylatról, egy valós S-Bahnná alakított körvasútról, egy gellérthegyi siklóról - és leszarja, hogy mindebből a pénzből hány állami finanszírozású helyet lehetne fenntartani az egyetemeken. Mert ugye emlékszünk még az elejéről? A közlekedés a közlekedésért magáért van, nem a városért. A város van a tömegközlekedésért. Meg az ország is.
És a lexikális tudás. Tényleg betanulja a viszonylatok számait, az átszállási kapcsolatokat, mindent. Melyikben vagy, a Petőfi laktanyában? Az a 104-es busz, ugye? Mondom én. Hegy vagy Duna felőli oldalon laksz? Akkor 186-os vagy 143-as? 56-os expresszel Hűvösvölgyig, onnan 256-os. Átkozza a párhuzamosságra hivatkozva megszüntetett járatok hóhérjait, kár az 1-es buszért, a piros 86-osért, a 44-67-es villamosok örök szüneteltetőit pedig akasztatná. Okkal. Tudogatja már az új, megreformált számozást (mekkora faszság már, ráadásul állítólag a külföldiek miatt találták ki, hogy ne keverjék a 6-os buszt a 6-os villamossal?), de azért direkt még mindig a régi viszonylatok számait használja a közbeszédben, amolyan összekacsintósan. Te is tudod, én is tudom, hogy miről van szó, meg azért kicsit úgy csinálunk, mintha nem tudnánk megjegyezni, pedig igen, de jó volt az úgy, ahogy volt. De azért az éjszakai járatok komplett megreformálása hatalmas ötlet volt, köszönjük szépen minden békási és pán-budai nevében. Nem szeretünk átszállni, fagyoskodni-dideregni, sokat lyukasztani, órákat várakozni a Batthyányn, a Hős utcánál vagy a Margit hídnál.
Építsetek, csináljatok, száz villamost s kerékpárutat, ezeret / Buszmániások és demagógok fején dülledjenek csak az erek!
Bontsatok felüljárót s tömjetek aluljárót / Jutalmatok az Boldogság leszen.
/Petőfi Sándor - VEKE-n/
2013.01.16. 14:04:09
mesz86 2013.01.16. 14:26:09
Zsvit 2013.01.16. 14:27:20
Vajon várják-e még Káp I-II-őn a 3-as meghosszabbítását? Ha ez megépül(t volna), milyen megállókkal? Rákospalota-Újpest v.m.h. illetve a Dózsa stadionja. Ha a Kinizsi pályánál van, igazán építhetnének egy megállót a Dózsának is. Aztán jönne Dunakeszi, hogy nekik is kéne, ahogy a HÉV eljut az agglomerációba, ugye.
fitymacsattogas 2013.01.16. 14:27:41
Lenry 2013.01.16. 14:27:46
vidéki töm.köz.buziként pedig irigylem a pestieket, hogy ennyi témájuk van.
itt kihúzták a trolimadzagot, és azóta is jár. pont.
Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2013.01.16. 14:49:53
Egyébként meg igenis fékellenállás - sőt, megkockáztatnám, hogy nóniusz-hatás.
Atlétás Bandi · http://azelott.blog.hu/ 2013.01.16. 14:50:54
Zsvit 2013.01.16. 14:54:42
:D
cyan 2013.01.16. 15:10:40
Mitya Ivanov 2013.01.16. 15:23:08
Orszag 2013.01.16. 15:28:35
Szandeeekahh · http://twod.blog.hu/ 2013.01.16. 15:35:34
Ez a mostani szar, tipizálás. Túl kiszámítható
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2013.01.16. 15:36:37
Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2013.01.16. 15:54:33
De ha már közlekedés és modor, akkor ugye Discrate Security.
Zsvit 2013.01.16. 16:01:58
na ja, hát sajnos az ember a barátoktól hallott sztorikért nem teheti tűzbe a kezét. De valószínűbb, hogy a haveromnak nagyon sok barátja van, ezért hallhattad a sztorit;)
mester utca 2013.01.16. 16:16:19
Zsvit 2013.01.16. 16:27:26
a_fater 2013.01.16. 16:33:15
manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2013.01.16. 16:40:37
Szigi. · http://depechemode.blog.hu 2013.01.16. 17:02:36
A legkreatívabb átalakítás:
"Kérjük ne álljon az ajtó elé, mert a vezető szalad ki".
Amúgy meg a poszt: életem, 1988-1989.
persicsbalint 2013.01.16. 17:37:50
pocaklakó minimanó 2013.01.16. 18:10:38
din viesel (törölt) 2013.01.16. 18:57:34
:)
Styxx 2013.01.16. 19:02:13
Hamster, egy hardcore tömegközlekedésbuzinak a járatátszámozás szopás, mert avul a tudása, vagy új élvezeti forrás (hisz van új magolnivaló), mint az internet előtti ántivilágban a tékás pornófüggőnek, ha új "sztárral" jött ki poresz?
@Szandeeekahh: nekem csak a felszívódott trollcsillagok hiányoznak, mint pl csirke72
Iza Béla (törölt) 2013.01.16. 19:12:41
Túl sok Hamstert meg villamosok.hu-t olvastál ahhoz, hogy ez kemény és igazán modoros legyen. Én meg puha vagyok ahhoz, hogy rendesen beszóljak - mert azért nem lett rossz.
peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2013.01.16. 19:19:14
Iza Béla (törölt) 2013.01.16. 19:21:46
@Hamster: RAFS-pálya, hálózati veszteség, félautomata kapcsoló, gamó, vesztingfék (szigorúan fonetikusan). :)
A Tyne folyó déli partja 2013.01.16. 19:44:14
LasdBudapestet.blogspot 2013.01.16. 19:48:25
Kovacsla 2013.01.16. 19:58:54
Rocko- 2013.01.16. 20:10:51
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2013.01.16. 20:14:10
De leginkább mondjuk az újjáépített Hévízi úti vágányokat szeretném róla elnevezni, annak talán jobban örülne.
Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2013.01.16. 20:15:59
Nuuk 2013.01.16. 20:25:21
A gond akkor van, amikor valami elpattan az agyukban, és magukévá teszik a fentebb leírt "A közlekedés a közlekedésért magáért van, nem a városért. A város van a tömegközlekedésért." mondatokat, és elvárnák, hogy az ő kis hobbijuk miatt 1) szívjon többszázezer másik ember, aki csak A pontból B-be akarna eljutni 2) költsünk el párcsilliárd Ft közpénzt.
Visszakövetelik azokat a kriminális állapotú ZIU trolikat, fikázzák az új metrókocsikat, és persze a BKV minden egyes lépése csak és kizárólag rossz lehet. (szerintük Vitézy a legnagyobb áruló evör, ráadásul még fiatal is, hogy rohadjon meg) Ne legyen négyes metró, hanem inkább az Y. kerület metró/villamos/léghajó hálózatát fejlesszék (véleltenül a kedves kommentelő pont az Y. kerületben lakik...)!
Van egy alfajuk, aki naponta ötvenszer bekommenteli, hogy miért nem támasztják már fel (pártízmilliárdból) az Ikarust (ami mondjuk a KGST visszás rendszere miatt nőtt olyan nagyra a szoci időkben), vagy miért nem kap párszáz állami megrendelést az a csodás honi gyártó, amelyik már egy egész buszt összerakott a "gyár"udvaron. Nyilván sarkítok, de már eléggé tele van a hócipőm velük.
fzoli415 2013.01.16. 20:27:12
De elérhető tünetmentes állapot.
Tudom.
Jó.
Nuuk 2013.01.16. 20:28:14
2013.01.16. 20:36:39
:)
... és a régi Zrinyi nyomdánál levő villamosvégállomás? Akkoriban ott laktam, es soha nem fogom elfelejteni a kanyarban élesen nyikorgó villamoskerekeket, a Zrinyi nyomda ütemesen zakatoló gépeivel összhangban a váltókon átkoccanó villamos hangjait, különösen éjszaka. Priceless volt :)))
2013.01.16. 20:43:28
Jó lenne, ha a magyarok (bkv es a vidéki városok is) inkább ezeket vásárolnák, és nem az ezer hibával szenvedő secondhand buszokat, amiket épeszű ember meg nem venne, de hát ugye ott az a qrva nokia-doboz.
Még Kaposváron, ahol helyben gyártják ezeket a buszokat, még ott is inkább jár import-busz, mint a helyben gyártott NABI-k :(
MIÉRT????????????
www.nabi.hu/index.php?speaking=index.html
2013.01.16. 20:44:42
Dr_utcai_arcos 2013.01.16. 20:48:40
SzedlmajerLaszlo (törölt) 2013.01.16. 20:52:38
Rendíthetetlen Álamkatona 2013.01.16. 20:53:41
Iza Béla (törölt) 2013.01.16. 21:02:17
2013.01.16. 21:03:44
Kipufogógáz kibocsájtásuk töredéke a Mo-n megengedettnek, akár gázüzeműek is lehetnek, jó menet- és műszaki tulajdonságaik vannak, és csak úgy mellékesen, magyar munkaerőpiacot is lehetne vele javítani, mi a baj vele? Az, hogy magyar????
solmyr (törölt) 2013.01.16. 21:04:29
2013.01.16. 21:06:03
Csak amikor megpályáztak egy magyar közlekedési vállalatnál egy busz tendert, akkor a cég vezetői hiányolták azt a nokiásdobozt, amit viszont a külföldön leselejtezett buszok eladóitól megkaptak.
SzedlmajerLaszlo (törölt) 2013.01.16. 21:08:16
2013.01.16. 21:16:52
Szivem minden szeretetével drukkolok, hogy legyen a cégnek jövője.
Elég, ha annyit mondok, hogy szinte napi utas vagyok a csuklós buszon? Hogy több sofőrt ismerek, aki vezeti a nagy csuklóst? Videó, amin száguldozik a "piroshetes" :)))
És őszintén nem értem, miért nem kell a magyar cégeknek. Akár a csuklós, a mostani pesti "piroshetes" helyett.
SzedlmajerLaszlo (törölt) 2013.01.16. 21:23:01
A Nabinal rovidebb ideig dolgoztam, valami ralatasom van.
d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2013.01.16. 21:36:01
Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2013.01.16. 21:36:51
Ez a modorosblog, úgyhogy megkérdezhetem, hogy miért, szerinted a Király utcát kiről nevezték el? ;)
Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2013.01.16. 21:39:07
combo hadnagy 2013.01.16. 21:52:20
lovet 2013.01.16. 22:04:40
De mai hír: iho.hu/hir/konnyuszerkezetes-hibrid-busz-epulhet-130116
lovet 2013.01.16. 22:07:02
bikmakk · http://srbija.blog.hu 2013.01.16. 22:11:02
:)
városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2013.01.16. 22:15:37
Ehhez kapcsolódva nem feledkezhetek meg a Budapesti Városvédő Egyesület néhai Közlekedési Csoportjától se, mely megannyi későbbi vekést és mára már potentáttá avanzsált BKV/BKK-s, FőpoHis szakit adott a nemzetnek. Hogy mindez szerencse-e vagy átok? Nos, azt döntse el ki-ki saját vérmérséklete szerint. Engem kábít a nosztalgia édes mámora :)
Orszag 2013.01.17. 00:27:40
cradbox 2013.01.17. 01:04:42
Horváth Csaba at MSZP 2013.01.17. 04:37:01
Itt mindenki kulturális antropológiában szenved, hogy ezt a tényt nem látja??????
Horváth Csaba at MSZP 2013.01.17. 04:41:14
DE MI NEM HAGYJUK!!!!
Itt is úgy fogunk eljárni mint a 13. havi bankadónál444
www.youtube.com/watch?v=68XWCHUpHlI
Horváth Csaba at MSZP 2013.01.17. 05:23:30
2014-től már Én leszek Budapest miniszterelnöke és ezt be is fogom vezetni!!!
De a jogállami keretekről sem feledkezünk meg: a sajtószabadságot nemcsak, hogy újra bevezeti az MSZP hanem még emelni is fogja éves szinten 5 nappal!!!
és a szép korúaknak sem kell tovább rettegniük: korkedvezményes sajtószabadság is lesz!
Aki a Nyugdíjasokat nem tiszteli, az magát az Életet nem tiszteli!!!!
2013.01.17. 06:29:39
Aha.
kzolika 2013.01.17. 06:57:53
ColT · http://kilatas.great-site.net 2013.01.17. 07:16:06
Akkor Bp helyében nem példálóznék ezzel ;)
kamarawood 2013.01.17. 08:13:06
Kemény betegség ez, vannak függők, fanatikus hívők (Ikarus), meg az átlag userek. Meg azok, akik a tömött buszon, oda jönnek hozzám a gyanútlanul várakozó, csicsergő csaj-hordákat csekkoló, sráchoz, és közlik velem, hogy, melyik garázs, melyik rendszámú, melyik évben gyártott, át rendszámozott, tízszer átépített "tökhintón" sunaok épp ..
Vagy mikor az Isten háta megett, Kamaraerdőn,nyálcsorgatva csodálják a 88-as buszt, ami BKV, mégis sárga, és Volánbusz van ráírva... Csodálják , könnyes szemmel....
Alacsony a kerítés.
Celtic 2013.01.17. 08:49:49
" Vajon milyen titkokat rejthet a BKV-székház? Később megtudja, bár nem pont ilyenre számított"
Na, majd este vegigolvasom, de ezzel mar jol indul a napom :)
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.17. 08:57:59
És ekkor 5 perc szünet a röhögés miatt. :D
De az írás többi része is nagyon jó!
jarics 2013.01.17. 09:22:34
jarics 2013.01.17. 09:26:58
Occam beretvája 2013.01.17. 09:43:41
Ütős anyagot tolhatsz.
Leköteleznél ha megadnád a dílered elérhetőségét.
Mert gyárilag még egy egységsugarú szoccer sem lehet
ilyen.:-))
Bicikliző medve 2013.01.17. 09:57:34
Bicikliző medve 2013.01.17. 10:01:21
Jimbo75 2013.01.17. 10:56:14
vállalkozó is"
Muhahahaha, ez ütött. Kiadhatnának itthon egy ilyen című könyvet a Világ legrövidebb könyvei sorozatban is:))
Valandil 2013.01.17. 11:06:19
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2013.01.17. 11:13:29
mrbateman 2013.01.17. 11:28:55
Na lényeg a lényeg felesleges annyit informálódni, mert semmi értelme!
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2013.01.17. 12:33:11
nyúltrágya = 18:1
mrbateman 2013.01.17. 13:10:51
Tanár Úr kérlek, biztos vagy benne, hogy nem csarélted fel?
A közlekedésbuzi első felbukkanása a pop médiában kb '88-ra tehető (itt jegyezném meg, h. e tekintetben nem egységes a szakma álláspontja, egyes teoretikusok ezt az eseményt már 89-re teszik, ami hát magunk között szólva finoman is fogalmazva megmosolyogtató, ám bocsánatos hiba, mit hiba, inkább tévedésecske...írjuk ezt a fiatal kollegák túlzott vehemenciájának számlájára) mikoris Geszti Péter az ÁSZ című műsorával a vidéki megyeszékhelyre látogatott, h. a helyi fiatalok bemutathassák megalapozott kompetenciájukat az élet megannyi területén...ki, miben tudós?...na itt egy helyi kocka azzal lépett fel, h. tudja az összes helyi és helyközi busznak a közhiteles nyilvántartással egyező egyedi járműazonosító jelét, úgyis mondhatnám rendszámát...és a fiatalember tényleg tudta!...én meg kilenc évesen ott nyüglődtem, h. jó-jó, de minek? vagy csak én nem értem?
Mondjuk én meg 8 évesen a föld országainak fővárosait tudtam, lakosságszámmal együtt, oszt hiába tudtam mennyien élnek Caracas-ban, mégsem ismertem ott senkit.
Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2013.01.17. 13:46:56
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2013.01.17. 14:37:37
Én meg Hajdúszoboszlón nem ismerek senkit.
mrbateman 2013.01.17. 15:34:50
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2013.01.17. 15:35:58
2013.01.17. 16:13:10
Rafael Jiménez Valéra (barátoknak csak Rafi) 2013.01.17. 16:26:06
Orszag 2013.01.17. 17:56:25
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2013.01.17. 18:41:28
@Orszag: nem.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2013.01.17. 18:52:17
A függöny, apám?
A Tyne folyó déli partja 2013.01.17. 19:36:21
Orszag 2013.01.17. 19:54:22
WToma · http://lazalom.blog.hu 2013.01.17. 20:47:54
En gyakran utazok a Nabikkal, nem tudtam hogy Mo-n keszulnek. Ezert most egy kicsit kevesbe fogom gyulolni oket, mert amugy a szart is kirazzak az emberbol.
Amugy meg ha utazasi komfort, eddig messze a legjobbnak a szegedi folujitott CNG-s Ikaruszokat talaltam.
2013.01.17. 21:07:32
Amikor utoljára Mo-n buszoztam, akkor levegőt nem kaptam a buszmegállókban (egyikben sem) a füsttől (és nem, a cigifüst kevésbé zavar, mint az a fekete, ami a buszok hátsófelén kijön, és még a környezetbarát jelet is van képük kirakni). A buszok néha megszáradt hányással tele, de legalábbis szeméttel - háromnapos újságdarab, száradt szendvics darab, stb., szóval nem takarítják minden nap. Menetrend megbízhatatlan, és nem csak az útviszonyok miatt. Mo-ra kell utazni vesekő-eltávolítás céljából, a trolik és a buszok ott valóban megoldják ezt a kérdést.
@jarics: A Pillangó utcánál HÉV járt, bement egészen a Keletiig. Most az Örsön van a végállomásuk. Szerintem Hamster tudja pontosan hampage.hu/trams/godolloihev/
En meg utaztam rajta gyerekként.
Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2013.01.17. 21:33:56
"te figyejj, tudtad, hogy a nagyzoli 27 éve vezet villamost és még eccer se szart be? Te bazmeg 5 éve se vagy itt oszt már harmadszor szarod össze magad műszakban..."
Nadiposzi (törölt) 2013.01.18. 08:21:25
Lehet hogy ilyen is volt, de én a nagykanizsai ÁSzra emlékszem ,amit a sulink tornatermében forgattak. A csóka a labor tanárunk fia volt, súlyos vasútbuzi. Kívülről tudta az ország teljes vasúti menetrendjét, simán összerakott olyan utakat, hogy Rétszilas - Tapolca,meg ilyenek. Ami még súlyosabb, az az, hogy ezeken fejben utazott is, real time. Olyankor (hogy a fenti példánál maradjunk) a sárdbogárdi állomásra érve bemondta a rétszilasi vonatot, az összes csatlakozást (vágányszámmal), átszállt, és csöttögött tovább. Ilyen hosszú útnál a vacsoráját egy, az ajtó alján erre a célra vágott kis csapóajtón tolták be neki.
Olyan érzésünk volt a műsor után, hogy a Tanár úr nem túl hálás Geszti Péternek, hogy országos ismertségre tett szert a pici fia. Kíváncsi vagyok mi lett a srácból, valahol a kaller - MÁV főmérnök tengely mentén dolgozhat.
mrbateman 2013.01.18. 08:44:22
én meg erre írtam Süni haverom példáját (villanyszerelő szakmunkás után JPTE filózófia szak), aki Vas megyei szülőfalujának csapatából 23-szoros magyar bajnokot (23-nál megállt a Fradi iránti tiszteletből) és 8-szoros BEK győztest csinált...fiktív foci...kis A/5 kockás füzet per bajnoki szezon...kezdőcsapatok, eredmények, kiemelt mérközésekről rövid összefoglaló ("Nehéz talajú pályán vezette Vad II. Zsolt"), edzői nyilatkozatok ("Fiatal és rutintalan csapatom elkerülhető gólokat kapott, előrejátékban bizonytalanok votunk, a hátsó alakzatokban pedig egyéni hibákból születtek a gólok, tudjuk a dolgunkat, megyünk tovább, készülünk a következő hétvégére, a Fáy utcába pontért, pontokért megyünk") fordulók után tabella, góllövőlista állása, kanadai táblázat.
Mondjuk a real time fantasy train tényleg komolyabb...méég jó, hogy nem Szu.-ba született, tuti nem bírt volna ellenállni a Moszkva-Vlagyivosztok vonalnak, mondjuk húsvéti szünetben.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2013.01.18. 08:53:01
Nono fiam, kőből tán nem lehet hidat építeni?
jarics 2013.01.18. 08:59:09
mrbateman 2013.01.18. 09:06:19
Iza Béla (törölt) 2013.01.18. 09:07:17
Abban szokott keveredés lenni, hogy a CompoBus-t keverik a Siriusszal. Meg abból, hogy milyen alacsonypadló kell.
Iza Béla (törölt) 2013.01.18. 09:17:15
@kzolika: Így van, tessék mindig átadni az ülőhelyet a kevésbé fitt sporttársaknak!
@jarics: "Egy csőcselékünk van - ma hova vagy beosztva?!"
@vészmadár (pica pica): Bevezetés, trágyalás, ítélet...
Nadiposzi (törölt) 2013.01.18. 09:20:16
Beszéltünk már róla?
Hiába, még egy ilyen sokat látott humorherold is véges mennyiségű sztorival rendelkezik.
Az a srác nem rémlik, aki a kertvárosi buszok legelső ülésén börrögte végig az utat? Még sebességet is váltott, a sofőrrel szinkronban. Én csak másodkézből hallottam róla, lévén hogy nem vagyok tüke pécsi.
Ja, gombfoci bajnokságom nekem is volt, kockás füzet, tabellák. De edzői nyilatkozatokat lusta voltam írogatni.
jarics 2013.01.18. 09:20:54
Iza Béla (törölt) 2013.01.18. 09:31:49
Ezért.
mrbateman 2013.01.18. 09:56:45
nyitott tenyérrel kormányzott (körkörös mozdulatokat írt le a nagyobb kanyarokban), végighúzta a kezét az ajtó nyitó és záró zöld/piros billentyűkön és közben a hitelesség kedvéért cisszegett, épzeletbeli tükröket igazgatott, sőt intett a szembejövő kollegáknak...igazi tiszteletre méltó elmebeteg volt!
A "balogjózsi" megvan? alacsony 50-es cingár félszigány, névtáblával önkéntes forgalomirányító szrepkörben.
Mindenről beszéltünk már, minden ki van tárgyalva, ki van találva, minden csont leszopogatva...úgy érzem magam, mint valami nyafogó patrícius az antik Rómában, kár hogy rabszolganőim nincsenek!
Mi van a csontokkal? Bioethanol terület feltárva?
jarics 2013.01.18. 10:12:03
Nadiposzi (törölt) 2013.01.18. 13:18:35
Szenilis vén fasz vagyok, na. Rabszolganők?
Az enyém épp itt vasal a hátam megett, de ha ebbe beleolvas, nyakon is basz azzal a forró vassal mindjárt.
A csontok sajna belefagytak ebbe a kurva hóba, ilyenkor szárnyaszegett madárként gubbasztok, mint a nagy hoho horgász télen. Bioetanol- -bicikli út kivégezve, azóta csupán egy benzinkutat sikerült megakasztanunk, úgy kell a marhájának, ha ebbe a válságba építkezni akar.
Atlétás Bandi · http://azelott.blog.hu/ 2013.01.18. 15:07:29
Szerencsés esetben a buszozásra rátett nyári szünet utáni évben érdekesebb játékot talál (pl. Tutti Frutti műsor a SAT1-en), rosszabb esetben _beszippantja_ a belebújós cipők, a kék rövid ujjú ingek és a sötétkék mellények világa, és hivatásos lesz.
A vasutas: Csörgő, Szili, Szöcske, Szergej, az isteni Gigant, és hát persze a szent tehén, a Nohab. Neki ez a szerelem. A lakatosműhely gépzsíros szaga, a tonnáktól feszülő hatalmas kampók nyikorgása, a hang, amikor a vonat fékez, és a fém a fémen megállítja a fémet. Kedvenc kiválasztása, pályaszámok, gyártási szériák, történetek megismerése, majd megtanulása. Adott mozdonytípusból a lehető legtöbb lefényképezése, hangjuk rögzítése, kategorizálása, internetre feltöltése. Mozdonyok megszemélyesítése a képaláírásokban: "V63 052 viszi a 17:40-es nagykanizsai sebesvonatot 1994. augusztus 26-án Zalakomár térségében (saját felvétel)". Vasúti szakkifejezések és szleng megismerése és használata: köfi, köfe, meráfi, Vezér Úr, zöld az eleje, mehet a vitorla.
Az átszállási stratéga: őt a közlekedés rendszere köti le. Érdekesek a járművek is, persze, de nem annyira, mint a hatalmas rendszerek egymáshoz kapcsolódó szuperhálózata. Tervez, dönt, optimalizál, számol, taktikázik. Akkor boldog, ha átszállhat: hova kell állnom a győri peronon a 13:50-es nemzetközi gyorsvonathoz, hogy egy budapesti átszállást is beleszámolva a 19:15-ös szegedi 1-es villamoshoz a lehető legkevesebbet kelljen gyalogolnom? Készségszinten ismeri minden érintett állomás (és megállóhely) alaprajzát, lépcsőit, shortcutjait, az érkező szerelvények hosszát, érkezési és indulási vágányát. Saját magát a tökéletes utazónak gondolja, és úgy is viselkedik: nem szemetel, nem rongál, nem bliccel. Tudatosan közlekedik, a bizonytalanoknak, rutintalanoknak segít (tessék csak nyugodtan leülni, csak a szerelvény hátsó négy kocsija közlekedik Miskolc Tiszai pályaudvarig, ez a rész Debrecenig megy). Néha azért szívesen meghúzná a vészféket (vajon megtalálnának? keresnének?), mégsem teszi. Ha szerencsétlen módon közvetlen járatot fog ki, akkor is átszállósat játszik: vajon hány olyan megállóban tudnék leszállni út közben, ahonnan pontosan két átszállással 21:30 előtt Pécsre el lehet jutni?
Iza Béla (törölt) 2013.01.18. 19:44:00
@Atlétás Bandi: A "Gyík" nevet csak megfelelő áhitattal szabad kiejteni, a Román meg az egyetlen _gép_, amelyen a remot csak javított.
Különleges egyed: vagy fizikai vagy szellemi képességei nem engedik a hőn áhított Czég munkavállalói közé. Ezt a frusztrációt akár évtizedekig sem vetkőzi le, de ha mégis sikerül befelé átugrania a kerítést, egy életre való boldogság éri. Ha sokáig kitart az érzés a csalódások mellett, akkor nyugdíjba is onnan megy...
666E 2013.01.18. 20:30:06
Nem tudom ki látta, de
www.youtube.com/watch?v=6lutNECOZFw
persicsbalint 2013.01.19. 01:55:06
Jómagam vasutas családban nevelkedtem. Nagyapám ott dolgozott - bár őt nem ismertem már, édesapám ott dolgozott, bátyám ott dolgozik, meg a faluból sokan, minden szomszédunk vasutas.
Szóval vasutas sztorik mindig vannak, éppen hol volt vágányfelvágás, mikor lesz a vizsga, miért hülyék a kocsirendezők/bakterek/állomásfőnökök/forgalmisták/menetrendkészítők, mikor hány üres gép megy, hogy régen mennyire jó sok mindent lehetett lopni a vasútról, a fél ország MÁV alapanyagból épült, főleg a balatoni hétvégi házak, rengeteg, rengeteg történet van.
Így az ember kényszerszerűen megszereti/megismeri a vonatokat (arcképes igazolványa van, így ingyen is utazik - a többi utasnak szintén).
Persze emiatt én is képes voltam venni anno 1 példányt az Indóház magazinból, sőt, megnéztem néha pár vonatos videót: "Fradis Gigant húzza az éves betakarítást Kelebia felé, a háttérben a 335-ös Szili várakozik" és hasonlók.
De ki lehet belőle nőni.
Viszont budapestiként (na jó, még nincs két éve, hogy felköltöztem _Büdöspestre_) átszállásmániás lettem: pár vonalat ismerek csak, a fontosabbakat, és mindenhova ezek kombinációjával akarok eljutni. Ismeretlen járatokra nehezen merészkedek. Igazából a 3 metró és a 4/6 az egész BKV alapja.
pocaklakó minimanó 2013.01.21. 20:09:29
Udy 2013.01.22. 01:44:26
Metróbuzi vagyok, valahogy nem tudom magam függetleníteni egy egészen más "Eltemetett Budapest" érzetétől, mely a felszínes utazónak csak kis részben bejárható, valójában hatalmas titkokat rejt, kicsit olyan mint egy hadtörténésznek felfedezni a Führer bunkerét, csak ez(Bp.-i metró) egy másabb kor amolyan hidegháborús mementója, az atomkorszak árnyékában...
Én a BKV helyében pofa nélkül tartanék üzemszünetben tárlatvezetést, szívesen lépnék be az F4-be is(Alias Rákosi bunker), de ez az én bogarasságom...
Mégegyszer kösz az írást :) jót röhögtem rajta...
Udy 2013.01.22. 01:48:37
vangogh? 2016.01.24. 10:38:48