Lakótelepi asszociációk

2011/03/09. - írta: Modor Tibi

Az internet aranykoránál is bevált Ásés-brigádos gondolatfolyam - sokadik közös művünk nosferatóval, egy webkettes Lennon-McCartney... kösz neki. Szokás szerint övé a macskaköröm. Vigyázat, hosszú!


Házgyár, teherautón kettesével szállított építőelemek, daruk, teherautók, melósok és keréknyomos sár mindenhol - mint az Edda 2. lemezborítóján. Nagyinak tanácsnál ismeretség, közbenjárás, csemegekosár, konyak, lakáskiutalás. Épülő lakás felkeresése, lépcsőházba pallón és tyúklétrán bejutási lehetőség. Mindenhol hideg beton, semmi szerelvény, a szobák sarkaiban melósok szarkupacai - a már átadott lakásokban, a padlószőnyegen is.

Hivatalos készre jelentés előtt két héttel saját felelősségre már be lehet költözni, de még nincs áram, csak (meleg)víz és gáz. Első lakás, hatalmas családi öröm, gyertyafényes vacsorák (úszómécsesekkel!).

Szülői fiatalság, lelkesedés és kreativitás kiélése egyenlakás-jelleg teljes felszámolásában: házilag barkácsolt előszobabútor-fogas, könyvespolc, alternatív lámpabúra, népművészies díszek - elvakultabbaknál nádborítás, lambéria. Ajtók leszerelése a közlekedés, a családi közösségi jelleg és a komfortérzet növelése érdekében, másrészről privátszféra abszolút megszűnése. Gyerekszoba 10 négyzetméter, emeletes ágy, medzsók (örök áhítozások tárgya trafikok, játékboltok előtt) és szétszórt legó mindenhol (belelépni kellemetlen), matchboxpálya, optikai készlet, építőjáték azonnali tönkretétele, kezelni képtelenség, létfontosságú alkotóelemek elvesztése heteken belül, legókészletek azonnali összekeverése. Gyermekkori szétszórtság és rendetlenség felnőttkori beteges kompenzálása rendmániával és rigolyákkal.

Más családoknál egyentapéta, ugyanolyan mustárszínű vagy piros szőnyegpadló kék/piros linóleummal, fehér beépített szekrények kerek szellőzőnyílásokkal - egyéniség kiélése egész falat betöltő őszi erdős, alpesi, trópusi poszterrel, érintős-szabályzós villanykapcsolóval, persze mindig csak fel-lekapcsolásra volt alkalmas, a köztes fokozatokra veszélyesen zizegni kezdett a villanykörte. Ülőgarnitúra, szekrénysor, dohányzóasztal.

A közhiedelemmel ellentétben - miszerint a szlömösödés csak a rendszerváltás után kezdődött - hatalmas lepusztultság tapasztalható már 1-2 évvel a lakások átadása után is. Ez kevésbé érinti az elitebb lakóközösséget vonzó szövetkezeti lakásos lépcsőházakat, a kiutalt tanácsiakat annál inkább. Szárítóhelyiségben hagyott ruhák, lábtörlők, szemétledobók felgyújtása kicsinyes bosszúból vagy brahiból, liftgombok leégetése, postaládák felfeszegetése, vagy abba szemét (köztük akár véres tampon) dobása.

Jó elosztás, rossz elosztás. Körberohangálós régi panellakások egybe nyíló szobákkal, a közlekedőfolyosót tökéletesen járhatatlanná tevő, egymásba akadó ajtókkal. Azt kéne ideköltöztetni, aki ezt tervezte! Későbbi paneleknél több meggondoltság, külön nyíló szobák (elszeparált gyerekek és szülők), gardrób, spejz, a nappalitól többszárnyú ajtóval elválasztott étkező a nagyon elit lakótelepeken.

Újabb tesó, tesók érkezése, borzasztó gyerekszoba-kényszermegoldások: szülők a nappaliba mindenféle függönyös-térelválasztós módszerrel, gyerekszoba kettéosztása elfordított szekrénnyel (furnérlemez hátlap), gipszkarton-fallal - átjárás persze továbbra is csak a külső szobarészen. Örök nyivákolás saját szobáért, lehetetlen küldetés. Haverok, nők meghívása évekkel később legfeljebb szégyenkezve és előzetes figyelmeztetéssel, eligazítással, lemondó nyilatkozattal a zsúfoltságra és a kupira. Együttalváskor tesó nappaliba száműzése, kulcsra zárható ajtó még mindig nincs. Probléma egyedüli megoldása a lehető legkorábbi kiköltözéssel és önállósulással.

Panelba? Soha nem mennék. Betondzsungel. Nem is tudom, hogy lehet így élni. Én soha nem tudnék itt lakni. Jó nekem Anyuéknál a kertesházban, meg hát az szerintem teljesen elvárható, hogy a gyerek elindulását támogassák a szülők legalább egy saját kis garzonnal. Nem tudom, hogy találtok egyáltalán haza, minden lakótelep, mindegyik tömb, mindegyik lépcsőház, ajtó egyforma. Megőrülnék. Ez egy szar. Azt szagolom, hogy a szomszéd éppen kelkáposztafőzeléket főzött (mert a gangon meg a családi házban aztán soha). 

Mindegyik lakótelep más annak, aki ott él. Szinte mindegyiken más típus található, egyszerre több is: háromba osztott ablakos szovjet, lábas-árkádos (emeletenként 6 lakás, átjáró a hatodikon - középen csókosoknak 4-5 szobás óriáslakások + fürdő nélküli szükséglakás), szalagház (emeletenként 3 lakás, átjáró a 11-en), erkélyes (emeletenként tíz lakás, összesen tehát száz), tizenöt emeletes, dán típusú-keskeny ablakos. Irigyelt, vidám, színes házak Békásmegyeren, nem csúnya szürkék - Pepita ház és iskola Újpalotán (Padisák Mihály: Kanóc, az emberszelidítő), Csobánka tér, Víziorgona utca, Kabar utca, Jós utca, Szakasits Árpád utca, Őrmező, Kaszásdűlő, Lőportárdűlő, Árpád út, Káposztásmegyer I-II, Mézeskalács tér, Lakatostelep, Havanna, Vörösvári út, Pistahegy!, Avasi lakótelep, Gárdos Mariska, Bánhidai lakótelep, Kun Béla-Bánomi lakótelep, Frankovics Mihály utca, Páskomliget utca, Kőbánya-Újhegyi, Örs vezér tere, Schmidt Sándor lakótelep, Gorkij lakótelep, Gazdagrét, Pók utca, Uránváros (már a neve is nyugtató), Füredi úti lakótelep.

Milyen leleményes a mi népünk! Praktikus megoldások: biztonsági okokból berácsozott, zárható folyosók, azok személyes, egyre bővülő lomtárrá alakítása, tűzveszélyességi és menekülési szempontból állandó életveszély. De: legalább le lehet vetni a cipőket a bejárati ajtó előtt! Közös helyiségek: szárító, tárolók - ezeket a sorozatos lopások miatt végül szinte senki nem használja (csak szemétlerakó helyett), ezek értékesítése vállalkozásoknak. Erkélybeépítés minden lehetséges módon, maszekolva. Loggiánál könnyű dolgunk van, berakatunk egy nagyobb ablakot + a víz kisöprésére használt alsó nyílást tömítőanyaggal megszüntetjük. Máris nyert a lakás plusz két négyzetmétert, hurrá. Így hálófülke, télikert, ablakos lomtár azonnali kialakítása lehetséges. Haladóknál összenyitás szobával plusz szigeteléssel, távfűtés megberhelése, négyzetméter-növekedést soha nem jelentjük be a Távfűtő Műveknél. Azért a plusz pár liter melegvízért minek. Persze lakáshirdetésnél extraként említjük. Bejárati ajtó kreatív motívumos átfestése, lopásveszély miatt montenbájkok (BMX-divat lecsengése után mindenki álma) fúrt kampóra fellógatása gyerekek ágyai fölött, hogy aztán az éj leple alatt rájuk zuhanjon (rám).

Régi szép átalánydíjas időszakok! Kád vizek, panelwellness, minden családban legalább egy mániákus fürdőző folyamatos melegvíz-folyatással, órákig tartó ázással. Bolond, egyedülálló szomszéd - mivel ő is ugyanannyit köteles fizetni, mint a hatgyerekes, jehovista Krizsánék - bosszúból (bevallottan) folyamatosan folyatja a lefolyóba a melegvizet. Átalánydíjas gáz, távfűtési szezon előtti hideg napokon csöppet sem veszélyes nyitott sütőajtós lakásfűtési megoldások. Eszeveszett pazarlás és hihetetlen összegek távfűtésre: télen hőmérséklet-szabályzás ablaknyitogatással, lépcsőház-ablak tartós nyitva tartása. Felső lakó panaszkodik az alsóbb szintek konyhájából nála összegyülemlett szagokra, így folyamatosan szellőztet, mínuszokban is. Úgy hagyja. Kormányaink zseniális találmánya: szigetelés és fűtéskorszerűsítés helyett távhőtámogatás. 

A mai lakóparkokkal szemben igyekeztek a kellő infrastruktúrát az átadást követő 1-2 évig kiépíteni: óvoda, iskola, közért, lakótelepi presszó, busz- és villamosjáratok, utak - így a városrészt szinte teljesen önellátóvá téve. Munkahelyteremtés az odaköltözőknek, vagy odaköltözés a munkahelyteremtés miatt? Persze az építkezés nyomai még sok-sok évvel az átadás után is láthatóak: feltúrt (leendő játszóterek), saras, keréknyomos ugar kábelekkel, sittel - az építési törmelékből aztán minden lakótelepen legalább egy szánkózódomb kialakítása, ahol majd önfeledten csúszkálhatnak a kis lurkók.

Szóbeszédek, féligazságok! Melyik lakótelep az elit? Gazdagrét, Pók utca - kötelezően megemlítendő, hogy majdnem újlakás-árban vannak a négyzetméterárak (pár évvel ezelőttig, persze). Leglepukkantabb? Havanna, Békás? Á, már mindkettő kezd nagyon rendbejönni, főleg, amióta a Havannán külön rendőrőrsöt hoztak létre. Békásnál a Duna- vagy a hegy felőli oldal a jobb? Hálás vitatéma. Minden lakótelepen biztosan megtörtént, hogy a beköltöztetett cigányok - miután nem fizették a távfűtést és lekapcsolták (ez tudtommal csak egy lakásban lehetetlen a jelenlegi technológia mellett), felszedték a parkettát és azzal tüzeltek. Liften vitték fel a lovat levágni, a felszedett parketta helyére pedig döngölt földet tettek, esetleg bevetették és virágot (szegfűt!) termesztettek rajta! Több forrásból is hallottam, tuti igaz. Pécsi 25 emeletes szellemházon szörnyűlködés, Jós utcai robbanás után egyetemes pánik (egyik csóka saját kötélpályát épített a lakásából menekülés esetére), a Pók utcai lakótelep meg csak azért lett ilyen elit (szinte csak négyemeletes házakkal), mert a 10 emeletesek a feltöltött mocsár helyén épülve megsüllyedtek - egyesek a mai napig sejteni vélik, hogy lejt a lakás padlója.

Rendszerváltást követően kreatív üzlethelyiségek! Árkádok beépítése kocsmának, butiknak, szoláriumnak, műkörmösnek, autósiskolának. Békáson minden második házban kocsma és mindegyikben cigi- és piaértékesítéssel magát fenntartó mini ABC és szolárium. Kinga butik, angol turkáló, kínai bolt, rengeteg gyógyszertár, fagyizó, számítógépes és CD-szaküzletekben hálapénzért CD-sütés. Ügyvédi irodák, közjegyzők, orvosi-fogorvosi rendelők akár emeleten is. Borzalmas kényszervállalkozások senkit nem érdeklő boltokkal és árucikkekkel, igénytelen nyelvezetű és megjelenésű cégérek - élelmiszerüzletek és italboltok egyentáblái: Coca Cola és Arany Ászok, rajta azonos wordös betűtípussal az üzlet neve. Ráday Mihály csak a fejét fogja. Igazi suttyó megoldás: gyerek graffitis haverjaival pár ezer forintért megdizájnoltatni a homlokzatot.

Csak a felhajtható asztalnál egy irányban ülve evés a négyfős család, az Ásés panelesből azon röhögtem 1 hétig. Mindenki a fal felé néz a konyhában. (Hűtőre téglamintás tapéta van ragasztva, abból maradt kicsi, na az van felragasztva az étkezőasztalnál, hogy legyen mit nézni.

Óriási biciklizések és csavargóskodások mennek a még el nem készült lakatlan szomszéd panelekbe. Lift persze nincs, csak életveszélyes lépcsőzések és épületbejárások. Totális Kismaszat és a gézengúzok-hangulat. Néhány megkergetés, szüleid tudják-e, hogy hol vagy iránti érdeklődés kifejezése.

Ha ez már nagyon para, akkor indoor elfoglaltság: miután minden szoba zárjához egyforma kulcsok vannak, és ez még a szomszédnál is jó, a legkevésbé hasznosnak tűnőt (fürdő) zsebre teszed, vagy a kulcsodra fűzöd: vendégségben, ha van bezárt szoba, még jól jöhet. Előbb-utóbb el is jön az a vendégség, ahol látszólag 1 kulcs sincs elöl, viszont 1 szoba zárva van. Gyerekszemnek kincseskamra... Ha körbejárható lakásba mentek vendégeskedni, egész véig futkározás. A körbejárható (két bejáratú) szobát gyakran SZEKRÉNYSORRAL (soha többé nem szeretnék ilyet vásárolni) leválasztották, de még a tévé mellett - amíg kicsi vagy -, átfértetek, úgyhogy így is lehetett körbe rohangálni. Eleve: EGY TÉVÉ. Nem 8. Ha két szoba közé jön ki a tévé, akkor esetleg átforgatható, ha a leválasztó szekrénysor megfelelő része pont az ajtóhoz esik. Aztán ha anyáék egyedül akarnak lenni, becsukják az ajtót, nem is baj, ha addig tévézik a gyerek.

TAPÉTA pár centivel a mennyezet alatt véget ér, ott körben 2 centis bársonycsík zárja le _ízlésesen_ a motívumokat. Örök kérdés marad, hogy miért van vaslemezből a vécé mögötti rész és a fürdőkád XpressON előlapja, és vajon mi van mögötte, valamint hogy miért van minden panelban ugyanolyan vécédeszka- és szarszag. PVC-ből öntött lehúzó. A "mi van mögötte" kérdés felveti a témát, hogy vajon hová dugták el a karácsonyi ajándékokat, és a C64 zsinórját, amikor rossz jegyet hoztál. Ha nem találtad meg, akkor már csak a fürdőkád fémrésze mögött lehet, de oda senki nem merhet benyúlni.

"Havannáról Havannába, ugye érzed a különbséget?" 

Közös részeken (linóleumos lépcsőház) kinthagyott minimum 1db nagymamabútor, rajta valami fikusz vagy páfrányféle szar, világosbarna műanyag kaspó, sötétbarna tálon, alatta fekete-piros abrosz. Ezek nem kellettek a lakásba. Meg a plafonig érő fátyolvízesés poszter.

Tároló értékesítése vállalkozóknak = Vágási Feri és az új mikroszoft 95-ös.

Eleve az erkélybeépítés = loggia = nyilván olasz. Nyilván Olaszországban is így építik be a PANELEKET akkor. Sőt, talán már a rómaiak csinálták. Loggia általános felhasználás létrejöttétől: síléc (jobb családoknál), illetve ruhaszárító (még jobb családoknál), esetleg síruhaszárító (felső 10.000). Robert Loggia.

Egyébként ez, hogy minden házban szolárium található - és még megy is valamennyire - az azért van, mert próbálnak az ott felnőtt, jobb példa híján 10 éves BMW-vel járó parasztgyerekekre felnézni, és esetleg teherbe kúratni magukat, ahhoz meg kell a szoli. Kitörési lehetőség, mert azok legalább a belvárosban laknak, ott munka is több van. Általában a szoláriumba járó lakótelepi csaj maga is egy szoláriumban dolgozik, csak egy másikban, ami drágább... Olyan ez, mint ahogy a kis néger kisfiúk rappelnek meg kosaraznak, hátha valamelyik miatt 5 évig eltartja őket egy lemezcég vagy egy csapat. Amelyik csaj tehetségesen szolizik, az kap évig pár ígéretet, egy gyereket, meg egy Ford KA-t búcsúajándéknak, aztán hazaköltözik anyáékhoz, de legalább már be tud járni a belvárosba dolgozni, mert már van kocsi, mégse volt olyan szemét ez a Jani.

Coca-Cola cégér, és arra bolt nevének hosszától FÜGGŐ betűtípussal feketével a bolt neve. Zoli ABC, vagy Párizs Fénye Italbolt, mind kifér. Fő utcában van valami bolt, még a Shell Judit kút és a Batthyány utca közötti szakaszon, esküszöm olyan szóval van kiírva hogy italbolt, amit még életemben nem használtam, de 8 pozícióval teszi feljebb az elárusítóhely ázsióját. Majd legközelebb megjegyzem, mittudomén folyadékbár, vagy ízböngésző, de decisüvegek a pénztárnál...

Valóban: közösségi étkezés kilátással a falra - vagy a lichthofra, tehát a szomszéd arcára, ami 2 méteren belül van!! Hirdetésekben másik varázsszó: világoskonyhás. Tégla- és kőmintás tapéta... A szekrénysor egy összetett szóban kifejezi azt a korszakot, ahova nem vágyom vissza. Benne kivehető polcok vagy kombinálhatóan vitrin-bárszekrény, ez lehet tévés vagy később hifivel-videóval kombinált csúcstechnológiai szórakoztató blokk. Barkácsolós faterok ilyenekbe nyomattak fúrógéppel kör alakú lyukakat beletelepített konnektorral, hogy a technikai cuccoknak jusson elegendő áram.

Akvarisztika! készlet bevásárlása, átokhínár, kavics, kibaszottul hangos levegőztető, guppik, xifók, sziámi harcos. Első dög elpusztulása-kiugrása-csigák általi (részleges) elfogyasztása után kedv megszűnés, tisztítás egyre ritkábban, klóros víztől amúgy is ideges, szerencsétlen pipáló halak mind megpusztulás, csigák kóros elszaporodása, tápnak tubifex meg vízibolha. Állítólag be lehet őket idomítani, hogy villanykapcsolásra gyűljenek az etetőhöz.

Hatalmas modor még: terepasztalépítés, ami a legtöbb gyereknél megfeneklik 1-2 mozdony, kocsi és furnérlap megvételénél, de a telepen nagyon komoly apukák egész szobákat (5 nm) építenek be saját kis buzi terepasztalukkal, miközben a két gyerek egy ugyanekkora lukban senyved. Ilyen fateroknak jut saját szerelősarok, forrasztópáka, ampermérő. Fúrógép (ld. Falfúró): összes rokon, ismerős, szomszéd piócázása. Csak egy luk, csak kölcsönbe kéne, elbasszák, munkát vállalnak vele, ilyenek.

Haszontalan tárgyak: zsúrkocsi! Kétszeri használat után (vendégek érkezése esetén), utána tároló, örökké mozdíthatatlan. Szobainas! A végén egy óriási matrjoska-baba formáját felvevő, használaton kívüli ruhákkal teleaggatott valami, még csak fel sem sejlik, hogy mi lehet alatta. És persze a már megírt nagymuteros-panelos cuccok: buzogány vázában, pávatoll, diffenbachia (elszívja a dohányfüstöt), fikusz, filodendron, műanyag gyümölcsök kiskosárban, puff, dohányzóasztal (üveg!), rajta csipketerítő, népszabadságos lábas újságtartó, tányéróra, szalámiszagú spejzban sertésmájkrém és sréhen vágott téliszalámi, ék alakú kenyérszeletek, fém kenyértartó, vörös étkezőpulton fehér kis műanyag szellőzőrácsok, gáztűzhely, konyhaablak alsó része külön nyitható (billenős) a kelenföldi-óbudai szalagpanelekben - az alsó részt mégse használta soha senki. Étkezőasztal (pult) alá idővel leleményesen ajtók szerelése, ott újabb lomtár létrehozása. Kreatív Fater oda autórádiómagnó beszerelés, ott hallottam először, hogy Antall József meghalt. Gagyi Kacsameséket akkor se néztem már.

A magyar panelpolgár evolúciója: 1970: emeletenként 1 tévé, 1980: családonként 1 tévé, 1990: családonként 2 tévé (egyik a megunt lakkozott fadobozos fekete-fehér Tünde vagy Mátra a gyereknek (esetleg számítógépezni is), telekre-kempingbe hordozható szovjet minitévé vagy Junoszty), 2000: fejenként 1 tévé, 2010: modorosoknál 0 tévé, csakis net + projektor esetleg. Szórakozás 20 éve: figyelni az ablakból esténként, hogy egyszerre villannak a tévék a szemközti házak ablakaiban. Szilveszterkor búék-kiabálás, petárda-tűzijáték.

A klotyók belső ajtaján - hacsak a családfő nem meztelen nős poszterekkel dekorálta ki - viccesen felöltöztetett csimpánz alap. Durva családokban hamutartó a már említett ázott dohányos húgy- és féceszszaggal.

Rosszalkodásokhoz: köpőcsövezés, bandázás , szódabikarbóna-citromlé/ecet-kindertojásos bombák, gyufázás (két szál kihúzása, közéjük még egy, meggyújtás után kilövi), technokolégetés, panelház oldalából minél több kavics kibányászása, dobálás. Koton-lufi vízzel feltöltése, bőrlabdák ledobása (meddig pattan vissza). Minél magasabban lakik valaki, annál királyabb gyerek. "Onnan láttam a pöttyös labdát, amit a Katus Norbi rúgott fel az ovi tetejére, tényleg ott van még mindig!". Villanykörték, üvegek lehajigálása, madzagposta, nesquickes kakaósdobozokból telefon, gyufatelefon (szöggel, gyufával kitámasztva). Legelvetemültebb dobálók az emelettől megrészegült, amúgy kertes házban lakó vendéggyerekek. Szobatelefonról, CB-ről álmodozás, hátha van szomszéd gyerek, akivel lehetne rendszeresen dumálni. De nem volt.

Konyhában egyencímkével ellátott fűszeresüvegcsék. Kakukkfű, oregano, só, bors, bazsalikom. Egyenkonyhabútor feldobása öntapadós famintázatú matricával, szélsőséges esetben ajtócserével. Gáztűzhely mellé a 4 négyzetméterre Ausztriában vásárolt Tefal fritőz (a leghasznosabb konyhai eszköz), kenyérsütőgép, összetapsoltathatós szendvicssütő, NDK-s fém grillsütő, vízforraló, elektromos kés (!), turmixgép, tésztakészítő gép, paradicsomprés. Egy idő után mindet a rászáradt olajcseppekre ragadó vastag por borítja.

Panelprogram! Kevés kivétellel kontármunka, kisebb vihar leszakítja a hungarocell borítást, belülről marad az egész szar, ahogy van. Külső felújítás után (kb. mint a Corvin áruház) mindenki legalább 2 millióval többért akar megszabadulni a lakástól. Egyéni fűtésmérő! Igaz, a számlát egyelőre még egyenlő arányban osztják meg a lakók között, de ez változni fog most már biztos... Jobban szem előtt levő házak mögött diszkréten megbújik örökre a szürke kavicsos szomszéd ház, de a bűzölgő szemétledobót már ott is megszüntetik, és helyes kis kuckót építenek neki az árkádok közé elzárva... 

150 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2011.03.09. 12:56:17

@GERI87: Tévedsz, gyerekfejjel ez maga volt a Paradicsom. Ha lementem játszani, garantáltan találtam legalább három másik gyereket, akikkel játszhattam, de általában inkább nyolcat-tizet, akikkel focizhattam.

Mindig volt mit csinálni és mindig volt társaság.

Juteszembe, lakott Palotán két srác, akiknek az apja egyszer szerepelt a Szomszédokban, képzelhetitek, micsoda celebritásnak számítottak a játszótéren. (Bár akkor hála a jó égnek még azt se tudtuk, hogy létezik ilyen szó. Talán nem is létezett.)

szellőláb 2011.03.09. 13:12:30

Hát igen. A majd 3 hónap hosszú nyári szünetben mai fejjel elképzelhetetlen sportélet volt: reggel 9-től sötétedésig ment a foci. Valahol mindig pattogott a labda. Utcabajnokságokat szerveztünk, falkástól vonultunk keresztül-kasul az egész telepen, ha idegeben játszottunk. Sokszor mi vittük a kapukat is: alkalmas méretű, kihegyezett botokat. Egész nyáron elvoltunk zsíros és/vagy cukros hagymás, paprikás kenyéren. És ahogy visszaemlékszem, mindig sütött a nap, és mindig meleg volt :-)

Sand Lover 2011.03.09. 13:33:24

@Professor Pizka: Nem:) Nem egyedül voltam, négyen laktunk csajok az albiban. :)

szellőláb 2011.03.09. 13:38:58

@neccharisnyás útonálló: csak nem mindig otthon :-) Nem minden műszakosnak műszakozott a párja is, ha érted...

El Topo (Sgt. Elias) 2011.03.09. 13:49:49

Azám, a foci, a foci, a foci!
Gyerekkoromban még megvolt a Húsos (azóta Lurdy ház).
Nyáron reggel fél nyolc körül kezdtek el megjelenni a szokásos arcok. Nyolcra megvolt a csapat, lehetett rúgni a bőrt. Általában - gyerek gyűlt össze. Ha valaki kidőlt a fociból, mindjárt volt csere.
Kaja: ki mit hozott. Zsíros brúgó, vajas kenyér, keménytojás, alma, miegyébb. Lehetett a csajokkal smárolni a bódé mögött, vagy legalábbis ezt állítani a többieknek.
És hát az előbb már említett konfabuláció-pletyka:
"-Tudtad, hogy a Mitviczky nővérének már szőrös a pinája?
-Mi az hogy tudom, láttam!
-Nebasz, hol láttad te a Mitviczky Edinát meztelenül?
-Amikor egyszer fönt voltam náluk..."

2011.03.09. 14:06:42

@El Topo (Sgt. Elias): fater unokatestvérei (20 évvel fiatalabbak nála) nyáron eljöttek hozzánk mindig egy hétre nyaralni, mindig lent fociztak a játszótéri dühöngőben, nagyon élvezték, a csapatkapitányok meg ölre mentek, hogy a holland idegenlégiósok kinél legyenek:)

El Topo (Sgt. Elias) 2011.03.09. 14:09:14

@Hadrian77:

Nálunk néhány brazil idegenlégiós játszott, ha érted, hogy mondom. Mégiscsak a Ferencváros alsó széle-közepe volt.

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2011.03.09. 14:15:27

@El Topo (Sgt. Elias): Újpalotán chileiek voltak, de originál chileiek, akik a Pinochet diktatúra elől futva kaptak menedékjogot (és tanácsi lakást) a baráti Magyarországtól. Bár amikor mi ott laktunk, akkor már ők szállingóztak hazafele, de még mindig volt elég sok.

bekbórd! 2011.03.09. 14:16:00

Én szerencsére nem laktam panelban, de persze sokszor jártam bennük rokonoknál ismerősöknél, vagy csak haverokkal liftezni :) - mikor még nem zárták a lépcsőházakat . És ha lift: az aknával szomszédos lakásban minden közlekedést hallani, főleg a régebbi, kézzel csukódó ajtók által. Család + vendégek egyszerre a felvonóban, de az a túlterheltség miatt letilt. Megoldás: egy ember kitámasztja magát az oldalfalak közé.

El Topo (Sgt. Elias) 2011.03.09. 14:19:51

@Püspök utcai gombaszedő:
A Vágóhíd utcában meg Bolgárok. Ők egyáltalán nem is mentek haza. Mondjuk nem tudom, a rencerváltás után mi a tosz lett velük, mert ott, ahol annak idején a bolgárok laktak, ma cigányok vannak csak.

Hisztis461-2 2011.03.09. 14:23:59

@neccharisnyás útonálló: " A sors furcsa fintora, hogy a leeső fej a dombról a város tavába gurul. Így gondoskodik az Anyatermészet a halak fehérjebeviteléről." ott azon a környéken szoktak ilyen balesetek történni

2011.03.09. 14:26:24

Mivel a biciklitorló nem volt biztonságos, a biciklit folyton fel kellett cígölni és a lift melletti szemétledobóba tenni (csak négy lakás volt egy szinten, másnak nem volt kulcsa oda). Érdekes módon a szemétledobót eredeti célra senki nem használta, mindenki lebattyogott a szeméttel a kezdetektől fogva.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.03.09. 14:35:27

@Hadrian77: az elterpanelben biztonságos volt a tráoló, csak az ilyen házakat meg mindig valami ügyeletes lángész tervezte és időnként kiderült hogy vmi nem szellőzik, nem folyik le, ilyesmi...

2011.03.09. 14:39:42

@Professor Pizka: nekem egyszer elmesélték, hogy mit kell tenni ha az alsó szomszédnál dugulás van és visszafolyik nála a szmötyi.
Tele kell engedni a kádat, mosdót, mosogatót vízzel és egyszerre kihúzni a dugót...

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.03.09. 14:40:39

Tibi egyik zászlóstémája ez, ideje volt már egy alapos paneltúrának. És a kommentekből ítélve sokakat érint. Nekem az első saját kérónál az volt az alap, hogy "csak panel ne.". Elég volt 25 évig. Inkább mentem a "nyolckerbe", az is emberibb volt Újpalotához képest. Ott megtörik az emberek tekintete. A faszi megjelenik a 70-es 80-as években, fiatal ambiciózus családfő, 90-es évekre befárad, a tekintet fénytelen lesz, a gyomorból piaszag árad, aztán meghajlik, végül a hullaszállítók csendben elviszik. Egy újpalotai átlagsors, nem mondom, van kivétel.
Persze minden viszonylagos: egy francia banlieu-lakos elájulna még a havanna lakótelep luxusától is, aki nem látott panelt ott, nem hiszi el, miről beszélek.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.03.09. 14:50:44

@Szocio Pata (kikvogymukblog): nem is beszélve az undok kínai panelekről, kétméteres belmagassággal és harminc emelettel...
@Hadrian77: tudnék mesélni olyan panelről, ahol a tízemeleteshez való kockából raktak alter formájú háromemeletest, ráadásul ez csak úgy ment, ha az elemeket fejjel lefele építették be, tehát az erkélyajtó a plafonnal színelt és alul volt egy huszonöt centis fellépő... Namost ebben a strang is úgy volt tervezve, hogy húszméteres egyenes cső fog menni, ehhez képest negyven méter kanyargós cső volt...

Kurt S. Earp 2011.03.09. 14:55:50

@Püspök utcai gombaszedő: Abszolút igazsága vagyon, Gombaszedő úr, kérem.
Amikor odalöktem anyámnak, hogy "Lemegyek játszani" az azt jelentette, hogy egész napra elfelejthetett, átlagos napon 20 barátommal pusztítottuk az ídőt a négyemeletesek közötti placcon.

Beton pingpong asztalok. Porolók. Ó csodás gyermekkor, igen!
És az a sok eurokonform játszótéri játék. Vasrakéta!!! :-)))

2011.03.09. 14:58:09

@Professor Pizka: Sopronban láttam olyan panelokat, amiket csúszózsaluzással csináltak, két nagy szoba volt benne és az egyiket felosztották egy gipszkarton fallal. Természetesen két ajtó volt hozzá és két rendes ablak.

2011.03.09. 15:06:47

@Kurt S. Earp: Vasgömb (négyzetes osztatú), mérleghinta (Debrecenben: libikóka), futóhordó, stb.
Egyetlen olyan játékra emlékszem, amilyet máshol nem láttam soha. Egy kb. 1,5-2 m magasról indító, full vas csúszda, azonban nem egy bádogteknőben csúsztál le, hanem a csúszópálya vázát képező két vascső között szorosan elhelyezett, csapágyazott vascső-görgőkön - volt belőle vagy 30-40. Korlát persze sehol, igaz, a homokozóban-fölötte futott a pálya, így még a leesés sem volt gond.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.03.09. 15:08:13

@Brother Love: amikor megsüti az ember seggét nyáron a fényesre polírozódott vascsúszda :-)

sóskatáska 2011.03.09. 15:09:06

@Hisztis461-2: centrifugálásnál kúrni kell rajta,nem is kell mozogni

Kurt S. Earp 2011.03.09. 15:14:19

@Brother Love: Erősen fütyiszaggató darabnak tűnik. :-)))
@Professor Pizka: A műanyag is felforrósodik de az egyik barátom ezt úgy oldotta meg, hogy csúszás előtt rápisilt. Két hétig nem csúszdázott senki, rajta kívül.

GERI87 2011.03.09. 16:01:23

@Püspök utcai gombaszedő:

Egy gyereknek a kisvárosi utca is maga a paradicsom...van játszótárs, lehet focizni, és jóval nagyobb az élettér...iskolába gyalog is lehet járni stb.
Szerintem jobb.
De nem kell lépcsőzni, nem kiabál le, nem dob le senki sehonnan semmit, és nem egymás alatt felett laknak az emberek természetellenesen összegyúrva egy "közösséggé"..
Nincs macska húgy meg kutyaszarszag...

ezértregisztráltam 2011.03.09. 16:04:05

@Brother Love: a Diószegi úti játszótéren volt ilyen görgős csúszda!

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2011.03.09. 16:28:20

@GERI87: Egy kisvárosi utca jóval homogénebb és negyedannyi gyerek sincs, mint egy lakótelepen volt akkoriban. Kutyaszar se volt több, mint mondjuk Zugló kertvárosi részein, macskahúgyszag meg egyáltalán nem volt, hiszen aki lakótelepen macskát tart, az többnyire nem engedi ki.

Az meg, hogy a lakások egymás fölött vannak, ki a francot érdekel tizenkét évesen?

Felnőtt fejjel persze a lakótelep borzalmasnak tűnik, de gyerekként iszonyú jó volt. Aztán persze a franc se tudja, hogy manapság mi a helyzet.

De miután elköltöztünk Pest környékére egy családi házba, egy darab helyi barátra vagy ismerősre nem tudtam szert tennem, pedig próbálkoztam. A szomszédban lakott még egy srác, de nem volt közös témánk igazán, és ezzel ki is fújt a választék. Mert míg a telepen senkit nem érdekel, ki fia vagy és honnan jöttél, a kisárosi-falusi környezetben csak ez számít. Ha a családod körön kívül van, akkor te is és kész.

kerdesek05 2011.03.09. 16:35:11

amikor a vasutas házaspár művésznő lelke, a másfél szoba és külföldről behozott 10 éves japán 3 ajtós hacsbek tulajdonlása után kijelentette: ők a felső tízezerhez tartoznak most már ezentúl. oda valónak érzi magát:)

Jó volt a sok proli között élni, nem voltak még annyira agresszívek az emberek és a relatíve mérhető szegénység és gazdagság miatt sem voltak balhék.

Aztán aki tudott azonnal költözött. el. jó messze. vagy újabb szigetelt panelba.

2011.03.09. 16:38:29

A mi 2 szobás panel lakásunknak így utólag nézve gumi falai voltak, másképp nem tudom elképzelni, hogy hogy fértünk el nyaranta: 3 gyerek+mi ketten, és az NDK-s barátnők gyerekekel féjekkel, néha szülökkel, volt úgy hogy 10-12-en is voltunk, ilyenkor már 2 turnusban kajáltunk, de hogy a mellékhelyiségen hogy osztoztunk, arra már nem emlékszem.

Irtam én szorgosan a meghívó leveleket a Staatliche Sichereist Behördének, hogy barátaim szállásáról és ellátásáról godoskodom, de úgylátszik az ügynökük sosem nézett utána, hogy ez valójában mit is jelent, mert midnig mindenki megkapta az útlevlet, hogy aztán a szabadságát egy egri panel lakás 9. emeletén töltse el - tehát nem kell azért a panelt olyan nagyon fikázni, az egész nézőpont kérdése.

kerdesek05 2011.03.09. 16:54:12

Pincehelyiségben amiben sok tároló rész volt, meg sötétség, vagy nagyobb helyen pinpongozni, ahol a leszerelt régi sárga radiátorokra tettek furnér lapot és valamiféle deszka volt a háló, és forgót játszani, a sikongatások meg extrán felhallatszottak a földszinti lakásba ahol mindig anyáztak ha zaj volt a lakáson túlról:)

kerdesek05 2011.03.09. 17:08:49

@vitaygeorgina: meg annyaaaaaa, elmegyek a zsoltiékhz a másik panelba, hallod?!:)

V69 2011.03.09. 17:23:48

Harmincöt rohadt évet húztam le Újpalotán. Harmicötöt. Így volt, szóról szóra, kezdve a Tízforintossal, aki a még el sem készült ház gondnoka volt, és azért kapta ezt a nevet, mert tíz forintért mutatta meg a készülő lakásunkat, egész a Lajosig, aki fiatal korában birkozó volt, jó kiállású, eszes gyerek, aztán autókat szerelt, meg nepperkedett, később elment főállású alkoholistának, most jobb napjain ha összeszedi magád, akkor van annyi ereje, hogy eltotyogjon a szomszéd lépcsőház kerékpártárolójából kialakított kisközértjéig, ahol az arab boltostól tud venni két Tipli márkájú ízesített szeszesital-készítményt.
(Újpalotán legalább négy iskola volt: a kék, ez volt a legjobb, hiszen én is ide jártam, aztán a lila, a piros - ide különórára jártam - és a fehér. A takonymintás zöld linó stimmel, de a szőnyegpadló a kezdetekben csakis sötétszürke volt, és kőkemény.)

2011.03.09. 18:20:13

@Kurt S. Earp: most jöttem az EU konform játszótérről, ott is vastepsi a csúszda.

Van a Zongora a levegőben c. film, Kállai Ferenc, Tomanek Nándor, Őze Lajos hármassal, abban benne van ezeknek az esszenciája:)

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.03.09. 18:58:19

Most már látom, hogy miért lett nálunk az LMP a győztes párt: kevés a panellakó olvasó :))

Az újpalotai Pepita iskolát kifogásoltátok: Padisák Mihály Kanóc-könyveinek fiktív sulija, ott van zárójelben. De pepita ház asszem, tényleg van.

szellőláb 2011.03.09. 19:35:40

@V69: Az első másodpercben leégette a térdekről, könyökökről a bőrt :-)

vincere 2011.03.09. 19:44:36

ez nagyon-nagyon király poszt lett!!
hazafelé a buszon kezdtem el olvasni, de akkorákat röhögtem, h. abba kellett hagynom. azt hiszem, a mountain bike-os sztori volt a csúcs, tényleg ráesett valamelyikőtökre??

V69 2011.03.09. 19:51:46

@Modor Tibi: Nem lakóház, hanem a Távhűtő Művek és asszem az Elmű üzemi épületei, és a pepita minta nem csak simán festett, hanem kiáll a tényleges falból, szóval van rajta egy ilyen hálószerű izé kőből. Na ezt jól elmagyaráztam, a lényeg, hogy ezen a borításon klasszul föl lehetett mászni az épületek tetejére. Az elműs alacsonyabb, talán három méter, arról a bátrabbak le is ugrálhattak. Később, már sihederként a két épület közötti kis sikátorszerűségben meg előttük szerelgettem az első autóimat. Ma ez a rész el van zárva, a villanyosház aljában csövesek laknak.

vincere 2011.03.09. 20:10:34

@Morgan LeFay: én is csak ott laktam panelben, a Retek utca - Szilléri - Víztorony tér háromszögben...

mi - ill. a szüleim a mai napig - tömbházban laktunk, ahogy arrafelé hívják, nem panel, hanem társasház talán a mai neve. de attól még lakótelep, tehát az életérzés megvolt.

vincere 2011.03.09. 20:25:21

@bekbórd:ja, és a liftezés, a városunkban (a mai napig) két darab liftes ház volt, a "kilencemeletes" és a "hétemeletes", mikor megépültek, oda jártunk liftezni. egyszer beragadtunk, sírva futottunk haza, soha többé nem próbáltuk...

@Morgan LeFay: a végén még kiderül, h. albérlőtársak voltunk :)
mi sokszor jártunk le a telepi kocsmákba, mert olcsó volt csóró egyetemistaként

2011.03.09. 20:35:30

Nagy Bandó: Kocka utca, Csőrepedés, Lakni akartunk, 1985-ös tél
ezekben minden benne van a panelosságról:)

GERI87 2011.03.09. 20:49:57

@Püspök utcai gombaszedő:

"Egy kisvárosi utca jóval homogénebb és negyedannyi gyerek sincs, mint egy lakótelepen volt akkoriban"

Te azt honnan tudod?:)
Van ám több utca is...
Meg ott az iskola is, onnét is lehet pajtikat gyüjteni és elmenni hozzájuk...nem kell lokálpatriótának lenni.

"Az meg, hogy a lakások egymás fölött vannak, ki a francot érdekel tizenkét évesen?"

Engem...
Én biztos megörültem volna ha az életterem a panel és a panel elötti játszótérre korlátozódik...
Nincs egy saját füves platz ahová letehetem a seggem..

"Mert míg a telepen senkit nem érdekel, ki fia vagy és honnan jöttél, a kisárosi-falusi környezetben csak ez számít. Ha a családod körön kívül van, akkor te is és kész."

Jézusom...hová vetett a sors keze?:)
Egy jobbágyfelszabadításról lemaradt retekfalvára?

Biztos van ilyen de kb azt mondanám ez netto baromság..

A mi családunk se törzsgyökeres sváb falubéli...és ez a cváncig nyanyák világában talán még számított is...mégse volt ez gond gyerekként...

A Tyne folyó déli partja 2011.03.09. 21:00:30

@GERI87: na, most itt egyetértek veled. én is egy városszéli utcában nőttem fel, nem panelben, hanem sorházban,és bizony fociztunk, tengóztunk, kiültünk a teraszra (meg a lépcsőre, esetleg a járdaszegélyre - és akkor, ha valaki ki akart jönni, mert unatkozott, becsöngetni se kellett sehova), ott kártyáztunk, sakkoztunk, stb. ha valakinek alvásidő volt, szülők csak kinéztek az ablakon, és behívták az illetékest )jó, ilyenek is voltak, hogy "jánoska, kész a fánk", hadd irigykedjen mindenki:P
de bizony, ez inkább volt paradicsom, mint a panel.

2011.03.09. 21:11:02

@Animacs (a Tyne folyó déli partja): én laktam falun, városban panelben, városban nem panelben, azt kell mondjam, mindegy. Mindegyiknek van jó és rossz oldala, aki jól akarja érezni magát az mindenhol képes rá, aki meg olyan, annak mindegyik szar.
Megszokás kérdése.

szeme közé, laposan! 2011.03.09. 21:46:45

Én magam sosem voltam panelos (vidéki kertvárosi gyerek voltam), de az első csajom éppenséggel az volt. Akkoriban eléggé béna voltam ilyen téren, és egy beszélgetés során kijelentettem, hogy el nem tudom képzelni, hogy ők hogyan bírnak ezekben a panelekben lakni... Többet nem kellett kibicikliznem hozzá. Na ja, már akkor is eléggé őszinte típus voltam.:)

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.03.09. 21:56:55

@szeme közé, laposan!: gondolom, ilyen különcködő hóbort lehetett náluk a panelezés - mint másoknál a romkocsma vagy a kiállításmegnyitóra járás.

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2011.03.09. 23:07:22

@GERI87: Hogy honnan tudom? Onnan, hogy laktam kisvárosban, nagyvárosban, panelben és falun is. Tehát van összehasonlítási alapom. Van egy olyan érzésem viszont, hogy neked tényleg fogalmad sincs, hogy milyen lehet panelban élni. Egészséges tizenkét évest nem érdekel se a lépcsőzés (minek? van lift amúgy is), se pedig az, hogy fölötte laknak. Zöld terület annyi van (volt), hogy csak győzd bejárni. Még biciklivel is bőven elég volt.

Persze, jöttmentként falun is elfogadnak pár hónap vagy év alatt, ez a telepen kb. öt perc. Nekem ehhez baromira nem volt türelmem, akkor már tényleg ott az iskola, mint közösségpótlék.

Össze se hasonlítható az élménygazdagság.

Intizar 2011.03.10. 01:07:16

@Professor Pizka: Ejnye no. Vokuhila nem magyar szó. Igaz szittyául úgy nevezzük, Bundesliga-séró.

Intizar 2011.03.10. 01:22:25

Tudja egyébként valaki, hogy bolgárok miért voltak nálunk? Mert a görögöket értem, chileieket is. Jobboldali puccsok, menekülés. Na de bolgárok?

Kis ember 2011.03.10. 01:50:45

Én 1994-ben vettem egy újpalotai másfélszobásat, puszta spekulációból. Úgyis lakni kellett valahol, hát, gondoltam, Újpalota jó lesz befektetésnek, mert azt ígérték, hogy 2000-re ott lesz a metró! Muhaha

Amikor első nap kiálltam a tíz emelet magas és kb. húsz lépcsőházat tartalmazó monstrum épületben az erkélyre, akkor azt gondoltam: egy panel függőlegesen és két panel vízszintesen az enyém.

Presszós Laci 2011.03.10. 03:51:37

@Intizar: Lehet, hogy ők is ismerték a legvidámabb barakk kifejezést?

anyádbogár · http://www.apadhuzzonafaszara.com 2011.03.10. 06:16:36

"kertesházas" gyerekként "paneles" lányt vettem el. nah, nekem rendkívül sokkoló volt az első pár nála töltött nap. kösz, hogy felidézted a számomra :D

hk624de 2011.03.10. 06:45:58

Nagyon jó poszt! Kecskemét, Széchenyiváros rulez! A 80-as években a panelek körül sokáig bírkákat legeltettek...

nerka 2011.03.10. 07:32:23

Nekem nem tetszik. Miért? túl hosszú, túl szájbarágós.
A lényeg elsikkad.
Még elfogultnak sem tarthatom magam, mert éltem bérleményben, kertes házban, albérletben, panelban, majd ismét kertes házban. A sorrend hiteles.
Nincs panelproli és a kertes házban is érzem, hogy mit főz a szomszéd, mert a telek kicsi. Legalábbis ahhoz képest, hogy intimitás lehessen. Hallom a hangját, a rádióját, a koncertfelvételeit, a örömét, a bánatát, stb.
A különbség bennünk kéne, hogy legyen.
Mert itt is volt, hogy kapura rúgtak gólt éjjel 2-kor, hogy a háló ablaka alatt túráztatták a motort és mostak kocsit, parkoltak a díszcserjéken.
A panelban is van, aki vigyáz az előkertre, rászól a szemetelőre és sóhajtva lemossa a liftajtó firkálmányát. Tudom, mert 15 évet éltem ott.
Nem lettem rosszabb és jobb sem. Abban éltünk, amire volt lehetőségünk.
Ha most megszűnne a sok-sok lakótelep, hova menne a lakosság? Giccseivel és térelválasztó szekrényeivel.
Nos van megoldás? Nincs.
Akkor meg ne piszkold le azokat, akiket nem ismersz.

vkaresz6 2011.03.10. 08:25:49

""Mert míg a telepen senkit nem érdekel, ki fia vagy és honnan jöttél, a kisárosi-falusi környezetben csak ez számít. Ha a családod körön kívül van, akkor te is és kész."

Jézusom...hová vetett a sors keze?:)
Egy jobbágyfelszabadításról lemaradt retekfalvára?"

Hát mi miután kiköltöztünk a panelból falura 12 évig "gyüttmönt" nek hívtak minket. 12 év volt mire ez lekopott és akkor még nem is beszéltem arról hogy a szegedi és az onnan 40 km re lévő faluba a tájszólás meglehetősen különbözik. egy 7-8 éves gyerek elég furcsán tud nézni ha életében először hall olyan szavakat mint a gyün meg a mén.

A panelban lakás problémáit én is látom mert bár kicsi voltam mikor eljöttünk onnan de egyetemen volt szerencsém visszatérni bár akkor én feelingesnek éreztem (amíg tudom hogy csak időlegesen lakom ott) viszont láttam mindenfélét a panel népéből. A megkeseredett apukától kezdve a buzgó fiatal családig. Ez utóbbiak szembeszomszédok voltak. Mindig vidámak soha semmi bajuk bár kicsit érdekes volt a hozáállásuk. A folyosó rájuk eső részét berendezték játszósszobának a kiskölöknek (kb 5-6 éves)és ottlakásom 2. hetén szoltak hogy vigyázzunk a szemétledobó tisztaságára mert a petike néha ott szokott játszani. :)))

Plumper_ 2011.03.10. 08:27:48

+1: "elit"panel a Pozsonyi úton a téglaházak mellett közvetlenül, a Vizafogó felé.

bézsé78 2011.03.10. 08:49:08

reggel suli,du foci estig v.pin-pong(lecke sosem volt)kocsmába bemenni egy pohár vízért,közben csodálni a nyerőgépeket :)este bandázni persze sosem az erkélyünk alatt mert lekiabáltak anyámék zsoltiiii gyere fel..(gáz volt)ha hangosak voltunk akkor krumplival,paradicsommal dobáltak az erkélyről (8-9.röl)a kedves lakók...szép volt

kotyomfitty 2011.03.10. 09:00:47

Kisgyerekkent panel, azota soha.
Tenyleg mindent athatott a kelkaposzta meg egyeb undorito kajak szaga. Falun csak akkor erzel zsirszagot, ha pont akkor jarsz arra, amikor sul. Szomszedoket otthonrol sose.

De volt benne jo is: Gazdagrethez vagy 3x akkora teruletet sajatitottak ki, mint amit vegul beepitettek. Kozvetlenul a nyugati oldalon dimbes-dombos sitt-kupacok, ahol turtunk-furtunk, BMXeztun (a csepelekkel). Azon tul viszont ott gazosodtak a kisajatitott kertek, gyumolcsosok. Koztuk a lerombolt hazacsakak, tonkretett eletek romjai. Allitolag csovesek laktak ott, akiktol valamiert felni kellett (WTF?), ugyhogy mindig kaland volt bemereszkedni, aztan persze sosem tortent semmi. Viszont masztunk fara es ettunk friss gyumolcsot, ez azert eleg nagy feature az atlag panelprolihoz kepest.

Wilfridur 2011.03.10. 09:04:08

Egészen korrekt, kerek dolgozat.
Bernáth Aurél könyve (Így éltünk Pannóniában) után szabadon:
Így éltünk a magyar lakótelepeken.

Különbségek abban voltak, hogy milyen szociális összetételű lakóközösség jött össze - ha nem voltak kirívó, renitens elemek, akkor élhető volt a dolog, és normális, neadjisten ingergazdag gyerek- és fiatalkor jött össze...

3-4 emeletes szövetkezeti - és társasházakban felnőve, a családi ház nem feltétlenül vágyálom, pláne ha azt hétvégi ház vagy nyaraló formájában megtapasztaltuk, előnyeivel és hátrányaival. A franc se akar kötve lenni kerti munkák muszáj-időpontjaihoz, fűnyíráshoz, levél- és hóeltakarításhoz, gyümölcs- és zöldségérésekhez és- szedésekhez...A lépcsőház engem érintő szintjének takarítása az rendben van, ha meg van házmester, még inkább. Ez a kényelmes szempont.

Plumper_ 2011.03.10. 09:14:33

@Wilfridur: pontosan. f@szom se' akar a kerítéssel, kapuval, kerttel, hóval, gyümölccsel, fűvel bíbelődni. A magyar amúgy is úgy gondolja, hogy a füvet kizárólag locsolni és nyírni szabad, rálépni mindig TILOS!:-P nehogymár elnyújtózzunk rajta.
De a modoros agglomerációs vagy felkapott faluban élő akkor is mindig, minden megideologizál, miért jó ott lakni.

Shinigami Daiko 2011.03.10. 09:19:49

@Intizar: tudtommal bolgár kertészek már a 2.vh. előtt jöttek vmennyire szervezetten (ld. pl. Bolgárföld Miskolcon, meg Csepelen is van vmi hasonló)

kisvi 2011.03.10. 09:32:40

Nincs (volt) sok különbség egy kisvárosi nempanel élet és egy panel között.
Akkoriban nagyjából ugyanezeket a viszonyokat lehetett megtapasztalni minden lakásban, persze a panel méretéből és közös tereiből adódó dolgokat leszámítva.

DollyD 2011.03.10. 09:36:59

Nagyon jó a poszt.
Tisztán átjön a nyomasztó lakótelep feeling.
5 évig laktam a Füredi úton, ami amúgy egy viszonylag normális lakótelep (már amennyire egy lakótelep normális lehet), de nagyon nem kivánkozom vissza.
Parkolóhely vadászat este, bemész bűz, a kinaiak valami iszonyatos dögszagúakat főznek(érdekes, a kinaiak mindig a földszinti lakásokat veszik), utána piaszagú, összematricázott lift ( biztos valamelyik alkesz öreglány utazott benne). Máló vakolatú lépcsőház, rácsok, az előtér tele a kislakásban lakó szomszéd kacataival. Még most is elmegy az életkedvem, ha rágondolok.

eino. 2011.03.10. 09:41:57

Kertes házban nőttem fel, imádtam.Akkor is, ha sok volt a munka.
13 éve élek panelben. Soha nem lesz az otthonom. Valamennyire megszoktam, de nem szeretem.Ha felnő a gyerekem, veszek egy kisebb házat egy közeli faluban.
Jó helyen lakom amúgy, minden közel van, a szomszédok csendesek, ablak a csendes részre nyílik, de nem és nem. Nem bírom.

Sand Lover 2011.03.10. 09:42:46

@vincere: “a végén még kiderül, h. albérlőtársak voltunk :)”
Lehet.:) De az is lehet hogy együtt kocsmáztunk valahol.
Mondjuk, az Öregházban, a Feltámadás utcában? :)

DollyD 2011.03.10. 09:51:19

@Shinigami Daiko: Uy tudom a bolgárok a 2 világháború közt jöttek szervezetten. A Füredi lakótelep helyén is ők laktak. A 9.kerületben azt hiszem még most is van közösségi ház és templom. Pár éve még éttermük is volt

Murderface 2011.03.10. 10:11:02

Na és az megvan, hogy mindig szombat-vasárnap ebéd utáni sziesztázás közben állnak neki fúrni?

gromit 2011.03.10. 10:24:44

es a jatszoter?? zsiraf-maszoka, raketa-maszoka, beton pingpongasztal. kettos rud - mindig a homokozo mellett. durvabb telepeken (pl. havanna) kutyaszar a homokozoban (ahonnan egyebkent a macskatulajdonosok szatyorszam hurcoljak a homokot a macskawc-be)

kotyomfitty 2011.03.10. 11:36:00

Ja, egy kimaradt: Lepcsohazban kozlekedes!
Felfele kettesevel, harmasaval lepni, kifulladasig.
Lefele a fele szakaszt ugrani, kurvahangosan ket labra erkezni, esetleg a korlat rudjan ropteben fordulni iranyba a kovetkezo szakaszhoz! (reng, csattog a korlat 11 emelet hosszan)

Imadhatta a tobbi otvenkilenc lakas sokszaz lakoja naponta tobbszor vegighallgatni...

GERI87 2011.03.10. 11:58:45

@Püspök utcai gombaszedő:

Tudom mivel volt panelos ismerősöm...nem is egy.
És egyáltalán nem volt olyan jó...szerintük se.
Neked meg a falu volt túl homogén.

"Persze, jöttmentként falun is elfogadnak pár hónap vagy év alatt, ez a telepen kb. öt perc. Nekem ehhez baromira nem volt türelmem"

Hát még mindig nemtom milyen szektaközösségbe vetődtél:)

GERI87 2011.03.10. 12:40:13

@vkaresz6:

Hát akkor ez a gond...felénk már nincs tájszólás se.
Úgy száz évvel előrébb járunk:)

@Wilfridur: @Plumper_:

"A franc se akar kötve lenni kerti munkák muszáj-időpontjaihoz, fűnyíráshoz, levél- és hóeltakarításhoz, gyümölcs- és zöldségérésekhez és- szedésekhez..."

Hát ti egyszerűen nem tudjátok mi a jó:)

Ez ilyen pösti városi legenda hogy a "telek" az nyűg?
Kockuljatok csak buckalakók:)

Mindjárt itt a jó idő és kimegyek a saját hinta ágyamba a saját barackfám alá a saját udvaromon a saját kosárpályámra:)

Wilfridur 2011.03.10. 12:57:21

Geri87:

Igen, mint írtam, a hétvégi ház / nyaraló / hegy (azaz pince) műfajnak megvannak az előnyei és a hátrányai. Most megvilágítottad az előnyeit, így kerek.
Nincs szabály, az is élvezheti a vidéki v. családi házas környezetet, aki panelból ment ki oda (éppen azért), és az is, aki mindig is olyanban lakott, ezért neki nem is kell más.
A lakótelepi /paneles / városi létezés, lakás, életforma volt pár évtizede a menekülési útvonal, divat, a faluról beköltözőknek, ez már leállt és megfordult.

Plumper_ 2011.03.10. 13:19:37

@GERI87: nekem nem hiányzik, hogy a napom negyede ilyenekkel teljen. inkább élek a városban, és amikor kedvem szottyan, kiugrok a ződbe. amit mások gondoznak.:-D

GERI87 2011.03.10. 14:08:03

@Wilfridur:

Lehet az a baj túl antiszociális vagyok és nekem kell a saját lebensraum...
Számomra több az előnye mint a hátránya.

@Plumper_:

Na jó de én a zöldemen nem osztozom mással:)

"a napom negyede ilyenekkel teljen"

A fűnyírást ki lehet bírni és örökzöldet kell ültetni, az ingyen gyümi meg jól jön nem?:)

Most eszembe jutott az a típus aki hétvégente kiviharzik a betonból a zöldbe és fel van háborodva ha madárcsicsergésen kívül más zaj is van:)

Kinizsi tagállomás 2011.03.10. 14:21:19

Szüleim katonák voltak az előző rendszerben. Panelbe születtem és nőttem fel. Pár évente költöztünk mindig a Győr-Miskolc-Veszprém vonalon oda-vissza. Állítólag a haza légvédelme ezt kívánta. Mindig sikerült új építésű ( ez most modoros? )panelba költözni, így megtapasztaltam a panel fejlődést. Először az egymásból nyíló-összeakadó ajtós, aztán jöttek a normálisabbak, a végén a cseréptetős tömbfűtéses.
Általában az egész lépcsőházban, tömbben katonák laktak, mellettük pedig mindig rendőrök. Ha voltunk elegen lent a grundon (márpedig mindig voltunk), akkor ment a katona-rendőr gyerek derbi. Általában a lakótelepen kívülről érkezett galerik nem tudták, hogy hová tévedtek. Ekkor mindig összefogtunk ellenük, ha nem jöttek akkor egymással verekedtünk. Ha az idegenek álltak nyerésre bunyóban, akkor rugalmasan elszakadva óvatosan becsaltuk őket a házak közé. Itt már valamelyik rendőr anyuka, akinek volt telefonja azonnal beszólt a kapitányságra és a város összes rendőre azonnal kijött és jól elverte szürke gumibottal az ellent :)
Velünk nem nagyon álltak szóba a"civil" gyerekek mert a szüleik tiltották őket tőlünk. Mert ugye a gyerek hamar elszólta magát, hogy honnan van milka csoki, pornó újság és egyéb nyugati veszedelem és azt hitték, hogy mi beáruljuk őket. Pedig nem is. De kialakítottunk egyfajta cserekereskedelmet. Apám révén mindenféle kurrens szovjet árucikket betudtam szerezni, még AK szuronyt is. Soha nem felejtem el, mekkora király voltam vele. Kamaszkoromban nagyon jó árucikk volt, sok pornó újságra és vhs kazettára betudtam cserélni :) Azóta ismerem az alap német szavakat... :D
Szóval én ilyen belterjes közösségben nőttem fel. Viszont rend volt a házban minden téren, mert azért laktak ott magasabb parancsnoki szinten lévő tisztek is és ha gond volt, akkor rendet tettek.

vincere 2011.03.10. 14:26:52

@Morgan LeFay: olyan régen volt, h. ilyen nevekre már nem emlékszem...

Plumper_ 2011.03.10. 14:44:49

@GERI87: a nyírást, ültetést, locsolás, hóhányást stb meghagyom annak, aki ezt élvezi.:-D
amúgy a gyümi nincs ingyen mert a tehetősebb városok szépen tejelnek a vidéknek, meg úgy általában, mindenki tejel a vidéknek (a társadalom 1/4-ede), mert a mezőgazdi érinthetetlen terület, mégha mikrobabot vagy rézfa@szú baglyot is állítanak elő, azt fenn kell tartani.

GERI87 2011.03.10. 14:54:42

@Plumper_:

"a nyírást, ültetést, locsolás, hóhányást stb meghagyom annak, aki ezt élvezi.:-D"

Nem akkora munka mint hiszed.

Ha van egy lecsúszott alkesz csöves is a környéken akkor egy üveg borér megcsinál neked a kerítésfestéstől kezdve a nyírásig mindent:)

(mondjuk nekem nem ér annyit)

"amúgy a gyümi nincs ingyen"

nem érted..
Ha a kertben nő a barack,meggy,stb az ingyen van nem?
Nem úgy mondom hogy eladásra, csak magadnak..
Néha nem árt permetezni de ha nem akarsz belőle pálinkát meg befőtett akkor azt se kell mert az is elég ami terem anélkül is.

szeme közé, laposan! 2011.03.10. 18:39:40

@Modor Tibi: Nem hiszem. Életvitelszerűen laktak ott.

Stronci 2011.03.10. 20:30:12

számomra ugyanaz a szomorkás hangulat mint a vidéki soha be nem fejezett családi házas téma. Éltem albiban panelben (Pécs Keró), van az előnye is de hosszú távon borzasztó: vagy olvasol sokat (igaz azóta sem olvastam annyit mint akkor), vagy tv-t nézel (akkor még nem voltak ker.tv-k).
Amennyire én látom azért egy szoba-konyhás dohos-vizes vályogháznál jobb volt. Ne felejtsük el tulajdonképpen nem kellett megvenni, hanem lakbért és rezsi ktg-et fizetni (amin nem volt nagy összeg). Az igények sem voltak ekkorák mint ma. Épp a faluról jött első generációs munkás réteget miatt lett annyi "telek" meg szőlő+pince, akik nem bírták a bezártságot, tétlenséget. ave

Surveyor · http://landregistryservice.co.uk 2011.03.10. 20:39:02

Kurva jo ez a cikk, meg a ommentek is! Majdnem minden beugrik nekem is :D Teton maszkalas/biciklizes ?

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.03.10. 21:01:45

@Professor Pizka: Ne is mondd. Eddig csak 1 indokom volt, amiért hapsik mellé akarok menni lakni. 1 év nőcikkel lakás után lett mellé még 10.

@Hisztis461-2: Azt mondod, csöppet életszerűen fogalmazok?

@Kurt S. Earp: Rakétaaaaaaa!!!! Meg különböző magasságú betonoszlopok egymás mellé leásva, oldalukba vasfogódzkodók fúrva.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.03.10. 21:15:18

@Püspök utcai gombaszedő: Jaja. Pesti századeleji bérházba kerültem, padlót fogtam, milyen hiperérzékenyek a szomszédok. 30 centis téglafal mögött beszélgettünk(!). Szomszéd meg verte a falat, hogy zaj van. Úgy beköltöztettem volna faszikámat egy papírfalú panelba, ahol reggelente arra ébredne, hogy felső szomszédnál visít a kölök, napközben üvöltöznek (jól kivehetők a szavak) a friss házasok -ez komoly, szülőket látogattam, akkor tapasztaltam-, rendszeres a hokedliborogatás, kiskölök a lakásban gurigázik a parkettán a műanyagmotorjával, vonyít az unatkozó palotapincsi, az erkélyre rendszeresen leborul 1 lavór víz, etc.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.03.10. 21:24:58

@Intizar: Bolgároknál is volt 1 elcseszett komcsi diktátor. Ceau szintű elmebetegséggel.

mert ez muanyag 2011.03.10. 22:17:59

@hk624de: hol????

En 86 ban koltoztem el onnan, de soha nem lattam zold tizeseken innen (hitel világ stádium)de kristaly ter kozeleben sem birkakat.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.03.10. 23:06:05

@neccharisnyás útonálló:
" - város határon belül csak 120-al -"

Kiábrándítalak. A vasútnál nincs városhatáron belül vagy kívül. A railjet Budapesttől Budaörsig 120, Budaörstől Tatáig 140, Tatától Hegyeshalom országhatárig 160-nal megy. (Kivétel persze ahol rövidebb szakaszokon sebességkorlátozás van).

Intizar 2011.03.11. 01:10:04

@neccharisnyás útonálló: Én viszont arra kérdeztem rá, hogy hogyan alakult ki nálunk a "bolgárkertész" kisebbség. Ez még nem Zsivkov-sztori.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.03.11. 12:00:28

@Kimérős szaloncukor (Lédig): A belső kijelző szerint Szár határában -addig nyílt pályán ment- lassított 160-ról. Egyébként meg nem tökmindegy? 45 perc alatt lent van Tbányán. Kocsival pályán tudod tán ezt produkálni.

@Intizar: Visszanéztem, és nem, nincs bajom a szövegértelmezéssel. Konkrétan a bolgárok tartózkodásának okára kérdeztél rá, a chilei menekültek kontextusában. Az, hogy a többiek elvitték ezt a kertészet irányába, más tészta.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.03.11. 12:09:40

@Intizar: Mellesleg, van egy fél-bolgár ismerősöm. Apja onnan jött, anyjával itt házasodtak össze, gyerek huszonéves. Nem az a két vh. közötti generáció. Szal sanszos egy Mo. irányú bevándorló-hullám a Vasfüggönyös időkből.

Intizar 2011.03.11. 12:50:02

@neccharisnyás útonálló: Tényvalóság, hogy a "kertész" szót nem én említettem először a kommentelők közül. Mindazonáltal ezekre gondoltam, tehát a nálunk tömegesen, számottevő kisebbségként élő bolgárokra. Továbbra sem hiszem, hogy lett volna jelentős, több ezer főre rúgó áttelepülés a második világháború után, bármekkora zsarnok volt is Zsivkov, már csak azért sem, mert a komcsi zsarnokok nemigen szerették elengedni a népet.

GERI87 2011.03.11. 14:28:07

@neccharisnyás útonálló:

"Magyarországra a hazai bolgárok több hullámban telepedtek be. Az első kertészcsapatok érkezését a XVIII. század végén, a XIX. század elején jegyezték fel. Eleinte vándormunkásként ingáztak szülőföldjük és az akkori Osztrák-Magyar Monarchia között. (1914-ben 5204 hivatalosan regisztrált felnőtt személy dolgozott a monarchia területén.) A folyamatos letelepedés időszaka a két világháború közötti években vette kezdetét a II. világháborúig tartott, elsősorban Budapest, Szeged és Miskolc térségébe. A magyarországi bolgár kisebbség szétszórtan él, kis létszámú és nem tekinthető homogén közösségnek sem származását, sem iskolázottságát, sem foglalkozását tekintve. Soraiban ma már egyre többen vannak a XX. század 40-es és 50-es éveiben újonnan érkezett migránsok."

Alapvető élelmiszer 2011.03.13. 12:21:11

Egyszer igazán születhetne poszt magáról, a panel népéről, hány és milyenféle emberek laknak ott.
Pl. az őskövület nyugger, akinek még a tanácsi rendszerben kiutalták a lakást és a mai napig nem sikerült abból az 1979-es esztendőből kigyógyulnia. Azt hiszi, hogy a lakásért még mindig az IKV a felelős, van szigorú házmester meg vice-házmester. Azt, hogy elillant röpke 30 év és ma már mindenki felelős a lakásért és ha ő notóriusan becsapja a bejárati ajtót, azt a közösség pénzéből kell javíttatni és nem az IKV jön ki.

Azok a belefáradt középkorúak, akik a napi robotban élnek és csak aludni járnak haza, ők azok, akik elleneznek mindenféle változtatást, mert ők otthon végre pihenni szeretnének.

A fiatalok, akiknek csak erre futotta a lakáshitelből, akikkel meg kell értetni, hogy kisasszony hangos sikoltozásából úgy 12 lakás tudja, mekkora orgazmusa van.

Stb, stb, stb.

Farkasokkal táncoló 2011.03.13. 15:45:30

Hát én ma már nem laknék panelban, de anno a hetvenes évek végétől 8 évig abban laktunk, méghozzá az őrmezei lakótelepen.

Megvallom, nekem egyáltalán nincsenek ilyen rossz emlékeim. Szövetkezeti lakások voltak, a beköltözők zöme nagyjából velünk egykorú volt, egy emeleten volt 6 lakás, ebből 4-ben fiatalok laktak ugyanakkora gyerekekkel mint az enyémek, közülük 3-an gyesen mint én, olyan voltunk mint egy nagy család. Nem volt gond gyerekzsúrt tartani, másra rábízni ideig óráig a kölyköket, esténként ha a gyerekek elaludtak, egyikünknél minidg összejöttünk egy kis tereferére.
ABC az utca végén, gyerekorvos a mellettünk lévő épületben, patika egy köpésre, játszótér meg annyi volt, hogy válogathattunk melyikre menjünk. Iskola egy köpésre, ovoda velünk szemben (kár, hogy nem vették fel őket oda, mert 50 ft-tal több volt az "egy főre jutó") Mikor már olyan 5-6 évesek lettek a gyerekek, nyugodtan le lehetett őket engedni egyedül, csak tisztázni kellett melyik játszóra mennek.
Bringázhattak kedvükre, bandázhattak. A lányaim később is emlegették, hogy sokkal jobb volt a lakótelepen, mint utána a kertes házrészben a zöldövezetben.

KÉsőbb persze kezdett elslumosodni, mert 5-6 év mulva az összes valamirevaló arc vagy társasházépítésbe fogott, vagy elcserélte a lakást pestkörnyéki, távoli kerületekben lévő, kertes házacskára, mi is akkortájt adtuk el, mert az új beköltözők afféle merev idős prolik voltak.

Akkoriban tört ki a lábtörlő mizéria, mert akkoriban jött uj házmesterné, és aztán ez volt nekem is a végső lökés, mert előtte egészen jól megvoltam ott.

Na ez a házmesterné (Rózsika naná), olyan volt, hogy a lakásában volt a szőnyegpadló, a szőnyegpadlón volt szőnyeg, a szőnyegen védőszőnyeg, a védőszőnyegen meg futó, hogy az se piszkolódjon. És a lábtörlőre minidg ráterített egy vizes felmosórongyot. Egyszer csak azt látom, hogy már az összes földszinti lakás ajtaja előtt ott a lábtörlőn a vizes felmosóronyg.
Mi a harmadikon laktunk, és a lábtörlővédő-felmosórongy mánia már átterjedt a második emeletre is. Egy szép napon pedig becsöngetett hozzánk is Rózsika, hogy igazán nem akar zavarni, de olyan csúnya piszkos ez a lábtörlő, nem lehetne ráteríteni egy rongyot? Én meg néztem bambán, hogy dehát tudja Rózsika mi ebbe töröljük a cipőnket, amiatt koszos, "na de az olyan csűűűűnya"... Jusztsem terítettem a lábtörlőmre vizes felmosót, onnantól kezve állandóan piszkált valamivel.

Az ilyen Rózsikák meg más félbolond vénasszonyok keserítik meg az ember életét...

Erzsebet 2011.03.13. 20:52:20

Intizar kérdezi: A bolgárok miért voltak nálunk? Én bolgár felmenőkkel rendelkezem, többen megkérdezték, hogy kerültünk Mo-ra? A balkáni háborúk után az elszegényedett paraszt emberek megélhetés miatt hagyták el hazájukat. Kőzép- Eu-ban kerestek új életteret. Értettek a kertészethez, mezőgazdasághoz, új módszerek szerint dolgoztak. Piacokon értékesítették termékeiket. Jómódra tettek szert. Télen hazamentek Bulgáriába. A régi öregek ott építkeztek. A magyar nagyvárosok környékén csak egyszerű otthonuk volt. Könnyen barátkoztak, asszimilálódtak. Sok volt a vegyes házasság. Iskolák, egyházközségek is léteztek. Megboldogult nagynéném egyik nyelven sem tudott becsületesen írni. A bolgárok nem mentek haza, már ötödik generáció él itt. Természetesen a magyar nyelvet beszélik, az orthodox vallás gyakorlásában sem buzgók. Nagyrészük kommunista volt. Most létesültek kisebbségi önkormányzataik, itt ápolják kultúrájukat.

Erzsebet 2011.03.14. 17:29:52

A Zsivkov-diktatúra idején is sok bolgár áttelepült a mo-i rokonokhoz. Apukám és családja fizetett, hogy unokabátyja elhagyhassa Bulgáriát. Ők kereste neki feleséget, a fenn említett nagynénémet. Zsivkov rendszere irtó brutálul működött, ezt személy szerint is tapasztaltam. Egy 20 éves csajt nem a politika érdekel. Ha oda települtem volna, lehet, hogy még rosszabbul sikerül az életem.
Az egykori bolgár kertészeknek Felsőzsolcán állítottak emlékművet. Mo-n kívül még Szlovákiában is éltek belőlük. Nagyon jó arcok voltak a régi öregek. Sok izgi történetet tudtak mesélni. Tőlük hallottam még ált. iskolásként először a melegekről.

Kiddy (dugnám nikki sixx-et!) 2011.03.16. 16:48:25

Lakótelep, istenem. Születésemtől fogva 19 éves koromig folyamatosan ott éltem, most oda járok haza.
Lehet szidni nyugodtan, de aki nem lakott soha ott, az úgysem érzi át. A Zemberem se, mert ő meg kertesben lakik születése óta.
Pedig itt is van jó is, rossz is. Rossz: a lakáselosztás (az én szobámba pl. kétfelől lehet bemenni: a nagyszobából meg a fürdőből, jáj). Fúrás, Metallica a vasárnapi szieszta alatt. Baromarcú faszfej "házmester" (aki valójában nem az, csak a fszt. 1-ben lakik), akinek mániája volt, hogy állandóan a lépcsőházi világítást csesztette (titásznál dolgozott a rohadtja, és semmit nem tudtunk tenni, mert zárat szerelt a kapcsolószekrényre és ahhoz csak neki volt kulcsa), valamint a nagy bejárati ajtót és a pinceajtót is úgy elbaszta, hogy egyik sem zárható (az, hogy lopnak meg mindenki bejár, ki a fenét érdekel, ő nem vacakol a kulccsal). Mindentudó szomszéd nyugdíjas néni. Szépasszony, akinek mindig mesterember pasija volt, attól függ, mit kellett csinálni a lakáson, festeni, villanyt szerelni, vagy éppen a konyhaszekrényt felújítani. Fosszagú szomszédék pincsivel és macskával. Alkoholista, aki tévedésből egy emelettel lejjebb akart hazamenni (ez spec. fater volt). Értelmiségi házaspár, sznob, a többi gyerekkel sosem játszó gyerekekkel. És a többi.
A jó dolgok? Mindig volt kivel játszani. Egyidősekkel is, kicsikkel is. Egymástól tanultunk dalokat, játékokat. Fűnyíráskor mindenki gereblyézett. Csokit kaptunk érte a boltos nénitől. Mászóka-kidobó. Nyarakon át. Keljfeljancsi. Ugróiskola, 100 mezővel. Homokvárak. Gyíkvadászat. Télen szánkózás, hóvárépítés a gömbmászóka köré. Nyáron forró csúszda. Vaspálcás hinta, koppanóig lökve. Vaspálcás hintából félpályán kiugrás. Szamárfogás. Mozgó hintából mozgó hintába átmászás. Biciklizés. Gördeszka, görkori. Forró nyári estéken locsolt betonon mezítláb tapicskolás. Sarazás. Anyuci, dobjál le szotyira 50 forintot! És mindig gyufásdobozban. Gyere már fel, kész az ebéd, hányszor kell még szólni? Bátorságpróbák: ki tud egyensúlyozva átmenni a melligmagas félkör alakú mászókán? Pokoljárás: ki tud végigmenni a libikóka rúdján? Aztán volt, hogy a libi alá szereztünk autógumit, hát igencsak kapaszkodni kellett. Fiúknak foci, foci, foci. És az a sok gyerek. Szomszéd utcákból, szomszéd lakótelepről is. Nagylányok: nézd meg, hogy ott vagyok-e. És megnéztük. A kicsik a hátunkon lovagoltak. Tyúkhúrevés. Sosem unatkoztunk. Mindig volt lent valaki.
Ezt egy olyan ember, aki egész életében kertesben élt, nem érti, mert nem érezte soha. =)))

[c] 2014.04.10. 14:34:18

Mi valami burzsujpanelprolik lehettünk, mert hárman laktunk 1+3 feles panelban. Viszont a szomszédék szintén hárman másfelesben, háló-nappali kombóval.
süti beállítások módosítása