Te könnyen beszélsz...

2010/06/10. - írta: Modor Tibi

Egy helyes pofi eltart egy-két évig

De jó hamar kiderül, mit is tudsz

Zajod mintha holmi háttérzene volna

Ennyi év alatt csak tanultál valamit

 

/John Lennon - How Do You Sleep?/

 

-Most mit osztod itt az eszet? Neked mindig könnyebb volt, a tanulás is könnyebben ment. Angoltagozatra jártál már általánosban is. Jó, hát neked pont nem Faterodék intézték el, jóeszű gyerek voltál, de akkor is. Aztán meg kéttannyelvűben tolattad tovább, még jó, hogy megtanítottak rendesen a jenki tanárokkal.

Aztán baszod, a labancoknál meg a náciknál vendéglátóztál évekig - így én is tudnék tökéletesen németül. Meg hét év Ausztrália? Persze. Annyi idő után mi még magyarul is elfelejtettünk volna - bárki megtanult volna tökéletesen angolul annyi idő alatt. Meg így persze, hogy máris megvan a tízéves munkatapasztalat - jó, hogy.

Szóval így könnyű. És bazmeg, ebből élsz a mái napig, hogy kint voltál iksz évet külföldön, ja. Nem lehet örökké ez mögé bújni, azt vágod? Meg hogy az egyetemet is elvégezted közben - a cég pénzén, mi máson. De majd szépen ki fog derülni egy szép nyári délután, hogy mit is tudsz valójában.

Úgyhogy nem kell rinyázni, én igenis azt mondom, hogy meg kell adóztatni azt, aki többet keres. Nehogy azt mondja nekem bárki, hogy ma Magyarországon becsületes munkával lehet rendes dellát hazavinni. Sok ekszelgyáros, aktatologató, kávéfőző, kantinos, nyakkendős bohóc. Ez így fer. Tartsuk fenn a status quot. Úgyhogy igenis tessék őket magasabb adókulcsokkal sújtani! Főleg, hogy ez is itt nyervákol, hogy a havi százról felment százötvenre a törlesztője. Hogy oda ne rohanjak, mindjárt elsírom magam. Én nem is tudom, láttam-e egyben valaha annyi pénzt. Kis emberek nagy bánata. Lakoltassák ki a parasztját, kellett neki ilyen túlvállalós pecó. Ha már nem volt jó őméltóságának az albi, pháááá.

Megint a kisember zsebéből veszik ki a pénzt. Tíz-tizenötezer forintokat. Én is minimálbéres vagyok, mert másképp nem tudjuk kihozni a főnökkel.  A különbözetet megoldjuk. Úgyis annyira kevés a pénzem, ne akarjon már az állam pont rajtam nyerészkedni! De nálad más a helyzet. Aki gazdag, az igenis fizessen arányosan többet. Nna. Jól felidegesítettem magam. Most nem ellened beszélek, félre ne érts! Nem személyeskedés, ez csak egy jelenség, ami nagyon igazságtalan és aránytalan itthol. És megint az fog jól járni, aki jómódú.

Címkék: politika magyar
207 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MultiCult 2010.06.10. 12:24:26

"Ekszelgyáros" - Nagyon jó.
Az itthol-tól pedig kiráz a hideg, nagyon sok helyen használják.

2010.06.10. 12:30:23

Az "ez mögé bújni" és az "így fer" miatt külön dícséret! (Ez mellett, az miatt egyébként is alapvető nyelvi sudribunkóság...)

Természetesen az egész is nagyon jó, talán csak a "Nekem nem vettek a szüleim lakást, bazzeg!Nem tehették meg, apámat lerokkantosították 45 évesen(értsd: májsorvadt, magas vérnyomású, elhülyült, lepukkant alkoholista alkalmatlan volt már bármiféle munkára), a muter meg három műszakban sziksót aprított egy húszkilós Népszava-kalapáccsal a Központi Vegyianyaggyárban, hogy egyáltalán meg tudjunk élni, nem tanulhattam, dógozni kellettet." fordulatot hiányolom kissé...

lárvalányhaj 2010.06.10. 12:43:31

Hiányolom "A mi időnkben kötelező orosz volt az iskolában, _ezért_ nem tudtam megtanulni semmilyen nyelven" fordulatot.

Egyébként a nyelvhasználatot lehetett volna ennél is sudribunkósabbra hangszerelni.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.06.10. 12:45:37

@lárvalányhaj: mert ez nem generációs ellentét elsősorban :)

lárvalányhaj 2010.06.10. 12:53:39

@Modor Tibi:

Igen, de azt is ez a réteg szokta elsősorban hangsúlyozni.

lárvalányhaj 2010.06.10. 12:55:54

@MultiCult:

Szegényparaszt származású, Horthy-rendszerben szocializálódott nagymamámnak meg az volt a szavajárása, hogy "Az ügyvédek nyakkendős rablók". :D

Patrick Bateman 2010.06.10. 12:57:36

Én mondom neked, piszkosul túl van értékelve ez a nyelvtudás dolog. Idejön persze a multi Franciából vagy Németből, oszt rögtön már a takarítónőnek is legalább két nyelven kell tudni port törölni, ahelyett, hogy azt néznék, ki tudja megfogni a munka végit. Megvettek ezek kilóra minket, aztán meg lerombolták a magyar ipart, hogy ne legyen konkulencia. A hetvenes években világhírű mezőgazdaságunk volt, ide jártak a Hollandok jegyzetelni, de ezek pár év alatt pocsékba rakták az egészet, aztán most hozzák Spanyolból a földiepret. Akkora, mint az öklöm, de íze, az nincs neki. Lett is akkora munkanélküliség, hogy belegebedünk, hát persze, hogy válogatnak. Ha nincs két diplomád, már a padlót sem moshatod föl. Pedig én mondom: a tapasztalatot azt semmilyen francos iskolában nem lehet megtanulni.

Mitya Ivanov 2010.06.10. 12:59:40

@Patrick Bateman:
és beszki, mekkora igasságod vagyon!

2010.06.10. 13:27:40

@Patrick Bateman: Az már igaz, hogy a bazi nagy spanyol/olasz stb. eper néha kibaszott ízetlen szar.
Meg az is, hogy a nyelvtudás fontossága sok esetben csak képzelt.
A világhírű magyar mezőgazdaság meg a "világhírű magyar iskolarendszer", "világhírű magyar konyha", világhírű magyar foci", stb. kategóriába tartozik.

Patrick Bateman 2010.06.10. 13:30:10

@Brother Love: Ezért is létezik a "Magyarországon világhírű" kategória, ami a "big in Japan" tükörfordítása.

Kacagó gerle · http://hobbitippek.blog.hu/ 2010.06.10. 13:46:31

@Brother Love: világhírű magyar Ikarus busz. Az a jellegzetes sípoló zaj...

Patrick Bateman 2010.06.10. 13:52:33

@Kacagó gerle: A világhírű magyar vendéglátás és a metamém, a világhírű magyar szürkeállomány (ami csak külföldön tudott érvényesülni),.

2010.06.10. 14:13:14

@Kacagó gerle: A farost ne bántsd! Annyira jó volt rajt' utazni, főleg hátul, az ablakba kirakott cilindernél...

noirp 2010.06.10. 14:20:27

Fíííínom kis poszt! Fííííííínooom!!
Hányszor hallom én is: Te könnyen beszélsz, mert diplomás vagy! Ühüm, és keresek is legalább annyit, mint egy szerves vegyianyaggyártó szakmunkás (volt alkalmam összemérni :)))
Így kerek a világ, miért kúrjam föl ezeken az okosberciken az agyam? :)

noirp 2010.06.10. 14:23:12

@MultiCult: Fábrynál, a modor koronázatlan királyánál is: "olyan, mint otthol"
Úgy hangzik, mintha náthás lenne. pfhöjj.

noirp 2010.06.10. 14:24:41

@lárvalányhaj: Jézus. Megjelenik itten professzor P és sírva fog fakadni. :DD

2010.06.10. 14:47:22

@noirp: ottó (autó), inekcijó, telepjáró, linzertet, kefírtet, nem-e, ott-e van, stb.

Patrick Bateman 2010.06.10. 15:04:12

@Brother Love: Anterna, banántot, infulenza, hidralika, kaukció, minket, titeket?

noirp 2010.06.10. 15:10:15

@Brother Love: Inyekciót az infulenziára! Jee.

noirp 2010.06.10. 15:12:59

@Patrick Bateman: Neoprém, polifon, tróbi, motoros kóla, szeőkekóla. Én kedvellek bennetek, azé mondom, hogy tegyétek arrébb azt a lecet, mert rátok dülik.

A hidralikáról meg rögtön eszembe jutott a "hidralika mittomén" és majdnem elharaptam a nyelvem :D

Patrick Bateman 2010.06.10. 15:18:45

@noirp: toppon van, terrabájt, ártatlanság védelme?

A mittoménből meg egyenesen következik a deviszont. Szerintem az már lassan kanonikus, szótárban még nincs benne?

Mitya Ivanov 2010.06.10. 15:26:04

@Patrick Bateman: ez a banántot, kefirtet, linzertet dolog komoly?

Patrick Bateman 2010.06.10. 15:35:28

@Mitya Ivanov: Abszolút, saját fülűleg gyűjtve.

De nem csak prolibaki van, a felsőközepes affektálás is uebermodorosch, pl. konkrétan ökölbe szorul a talpam, amikor valaki "svájci fran"-t mond. Az vazze, meg cseh korún, meg orosz rubli és angol paundz, baszki. Meg annak a véglénynek is joviális mosollyal tépném ki a szívét, aki a benzinkútnál előttem hosszú pell mellt kért.

2010.06.10. 15:42:58

@Mitya Ivanov: A banántot már gyermekkoromban volt, linzertet, kefírtet alap.

2010.06.10. 15:47:16

@Patrick Bateman: Tényleg, anterna!
Olaszba, görögbe, spanyolba (korábban Jugóba), és a kedvencem volt: Münkhenba
továbbá: enyimé, tijedé, mink, őtet

2010.06.10. 15:52:45

Az újgazdag proli pedig arról beszélt, hogy a teraszt 6 db öntöttvas kandelkábel fogja megvilágítani, továbbá kiváló autónepper ismerősöm gyakran kínálta úgy az autókat, hogy "a magnó meg a téli gumik a kocsihoz az grácia..."

Motorpenis 2010.06.10. 15:53:50

@lárvalányhaj: "Tanultam volna angolul/németül, de nem volt lehetőség" (És ehhez egy elnyújtott vállrándítást és a mondat végén csücsörített ajkakat kell elképzelni.)

Apám kergetett őrületbe azzal 20 évvel ezelőtt, hogy esténként folyton prédikált, hogy tanuljak nyelvet és császár leszek. "Azért mondooooom, hogy tanulj nyelvet...és te leszel itt a császár." (a sok "o" betű azért van, mert azt ott lassabban, elnyújtottabban mondta)

Oroszt tanulhatott volna mindenki, de az persze nem kellett senkinek, mert a "beat zene" nyelve az angol volt. Ezek a szovjet, majd orosz piacot is elsiratták, de bakker, kukkot nem tudtak volna szólni egy oroszhoz biznisz céljából, mert az oroszt nyelvet leszarták ezek a hős ellenállók.

2010.06.10. 15:58:49

De ne csak a sudriprolikat ostorozzuk, neves sebészprofesszor a klinika dolgozói előtt tartott karácsonyi ünnepi beszédében, népieskedni akarván arról mesélt, hogy gyermekkorában faszankón mentek éjféli misére. Annyira tetszett neki e népies(nek vélt) kifejezés (szánkó helyett faszankó), hogy többször is említette.
Nem értette, miért fulladozik-pukkadozik a hallgatóság.

Motorpenis 2010.06.10. 16:00:02

@noirp: Aha, ez a "neked jó" már a nagybetűs ÉLET előtt elkezdődik, amikor egyetemen az ember szúrósan néz a puskázó évfolyamtársakra, azok meg azzal replikáznak, hogy "jó, de te okos vagy". (Leültem, és megtanultam, nem bemagoltam, hanem megkerestem az összefüggéseket.)

"Ühüm, és keresek is legalább annyit, mint egy szerves vegyianyaggyártó szakmunkás"

Hát igen, én is. De az vigasztal kicsit, hogy az a pattogó szakmunkás, aki irigységét kompenzálandó leszólja a diplomát, mert neki bezzeg tapasztalata van, és az Élet tanította, na szóval ez a nagyokos lecserélhető, én viszont nem. Mert nekem könnyű, mert nekem diplomáim vannak. Tanulással töltöttem a szabad időmet.

Patrick Bateman 2010.06.10. 16:00:34

@Brother Love: Persze eredeti, originált csomagolásban, ugye?

Patrick Bateman 2010.06.10. 16:28:01

@Modor Tibi: Igen, az már tudománytörténeti jelentőségű, amikor valami akkora közhely, hogy az állítása és a tagadása is egyaránt modoros :)

Zorita 2010.06.10. 16:28:27

@Patrick Bateman: esetleg még originát csomagolásban

2010.06.10. 16:28:37

-Könnyű neked - mondja az exem, meg a barátnőm - te nyelvterületen tanultál németül, úgy könnyű.

Na ez magyarul azt jelenti, hogy több mint 30 éve az NDK-ban dolgoztam, mialatt ők egyetemre jártak. Igaz, hogy ez alatt az idő alatt, ha naponta 1 szót tanult volna meg, már kivülrül fújná a Halasz Elődöt.

Johnny336 2010.06.10. 16:39:58

"A különbözetet megoldjuk."

Itt van a kutya elásva.

Zorita 2010.06.10. 16:47:50

egyenlőre azt gondolom, hogy csoda, hogy még mindíg tudunk újjat mondani a témába

surranómacska 2010.06.10. 16:58:05

idÉglenes, akumlátor, inte'nettet. fujjj

Patrick Bateman 2010.06.10. 17:06:46

@surranómacska: egyeNlőre, brittek, pszihológus?

Patrick Bateman 2010.06.10. 17:09:10

@Zzz_Zorita: Én egyszer kibontattam egy mosógépet az üzletben, de kiderült, hogy balos ajtaja van. Nem baj, mondta az eladó, mindjárt visszaoriginálom. És lőn. Hozott fóliahegesztőt, és visszaoriginálta.

Fapuma (törölt) 2010.06.10. 18:14:29

Patrick Bateman 2010.06.10. 12:57:36
modorosan fasza hozzászóLLás volt,

visszaoriginálni - basznam fejen egy kalapáccsal...

fÜzetés, biciGli, teRepjáró, hüTTő, jaPPán

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.06.10. 18:22:24

@Brother Love: ezt hívta az Új zenei újság egyszer úgy, hogy: "az országszerte világhírű Kobajasi Kenicsiró"

lárvalányhaj 2010.06.10. 18:23:13

Dicséretes az _obligát_ irÍgységfaktor, a náluk akár csak kicsit is sikeresebb emberek fikkantásának és a felelősség ezzel egybekötött elhárításának kidomborítása.

Én nem tolulok túl hosszú ideje a munka világában, de már most kapom a beszólásokat egyesektől, hogy nekem mennyire könnyű, nekikmegbezzeg milyen nehéz, és hogy mekkora lett az arcom a sikereimre. :P

Pedig nekem még a családi hátterem sincs meg hozzá.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.06.10. 18:27:56

@Kacagó gerle: nem sípoló, síró. Amikor először mentem a szokott nyári kétnapos buzoszásra egy flancos nyugat busszal, nem tudtam aludni, mert nem sírt a hátsó hajtás...

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.06.10. 18:33:14

@noirp: áh, volt ő már sötét gazember és enyveskezű is...

lárvalányhaj 2010.06.10. 18:35:03

@Professor Pizka:

no offense természetesen, csak idéztem a nagymutert. :)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.06.10. 18:40:01

@lárvalányhaj: igaza is volt neki. Én elsősorban költő vagyok, aztán filozófus, és mivel valamiből élni is kell...

suffe (törölt) 2010.06.10. 19:39:46

@lárvalányhaj:
nagymuter:)))
anyámnak: jajjj édeslyányom,
jába mondtam a kölöknek hogy
ne másszon föl az óltetőre...
csak leesött onnane!

víz tamás 2010.06.10. 19:40:33

én a mái napig a nyolcórási vonattal utazok ittholra. 12 szögöl hungerocel.

Kanóc 2010.06.10. 20:59:44

Sok van, aki töllem fiatalabb, de azt hiszi, mindent tud...

esomedve 2010.06.10. 21:09:24

NEM-E LEHETNE-E JOBBAN MEGADOZTATNI A _JOMODUAKAT_? azon kivul, hogy az EZ MELLETT kifejezest hasznalokat felkoncolnam, a NEM-E LEHETNE-E? kifejezesert az illeto szulofalujara is napalmot szornek

kyanzes (törölt) 2010.06.10. 21:11:24

Tipikus magyar poszt. Dögöljön meg, aki többet keres.

Mi a faszomat fizessek még? Havonta pengetek 230 rókát TB-re. Hogy ebből mi hová megy, az nem érdekel, be van fizetve. Kifizetem a törvényi maximumot évente. Cserébe ugyanazt a szar szolgáltatást kapom, mint te, aki (mittomén) 50 ropit fizetsz be.

Már most többet fizetek, öreg. Mit akarsz még? További adót kivetni rám? Rendben! Cserébe én minőségibb szolgáltatást kérek.

A saját pénzemből kell magárendelésre járnom, mert fos a közegészségügyi ellátás. Igen, az, amire vagyonokat fizetek be.

Egy lófaszt!

Rahsid 2010.06.10. 21:16:11

Nem vagyok az a lenézős fajta, de az ilyen csóró, semmirekellő proliktól, akik ezt a fajta hozzáállást hangoztatják non-stop, nagyon kivagyok.

gorilla 2010.06.10. 21:17:07

A többet keresők arányosan többet adóznak egysávos adózásnál is. Ezt jelenti a százalék: ha tízszer többet keresel, tízszer többet adózol. Persze, ha bérből és fizetésből élsz. Nem értem, miért kell a többet keresőkre fújni.

dinamo vodka 2010.06.10. 21:27:58

@gorilla: ha tízszer többet keresel, azzal könnyebben keresel később hússzor többet, mint az egyszeressel duplát

ezt kompenzálja a progresszív adózás

TGabi 2010.06.10. 21:30:47

Jó a poszt :) Amit picit hiányolok az a "bezzeg mindenki komenikácijós diplomát meg diplomát akar, me' senki nem akar dógozni se."

A legtöbb ilyen figura szerint mindenki hibás a sorsáért csak ő nem...

scsaba1 2010.06.10. 21:31:36

Hőj, most jönnek majd a jó kommentek, lesz egy kis élet is, így estefelé.

Semper Fidelis 2010.06.10. 21:33:14

@kyanzes: Az a vicces, hogy bár modorosnak szántad, marhára igaz.

Storyteller 2010.06.10. 21:37:04

@víz tamás: Ázzek, hát a nyolcórásit akartam hozzátenni a nagy közöshöz, így viszont marad az eJrópaunó by tisztességben megőszült (mmm, ide kéne a dőltbetű) Horngyula.

Tibike15 2010.06.10. 21:39:28

Ez tipikus, ismerősöm a tök..t vakargatta nyolc órában, mint karbantartó egy iskolában, dolgozott, dolgozgatott, de bele nem szakadt. Igaz cserébe tényleges minimálbért kapott, ami kevés és nem is adózik.
Azon hőbörgött pár éve, hogy micsoda kitolás vele, mert a szomszédja kap adóvisszatérítést az életbiztosítása után és neki meg nem lehet, pedig ugyanannál az üzletkötőnél kötötték ugyanazt a szerződést.

Igen, mondom neki, de te kapsz adójóváírást és így nem fizetsz a végén szja-t, azért nem tudsz visszaigényelni, nem azért, mert a minimálbéressel direkt kicsesztek. de hiába mondtam, amit mondtam, nem értette meg, ha nem fizet adót, akkor ne is akarjon visszaigényelni

dinamo vodka 2010.06.10. 21:47:05

@Tibike15: ez mire tipikus? butaságra?

scsaba1 2010.06.10. 21:50:45

@kyanzes:

Már, hogy én? Én, édes testvérem, még ötven ropit sem fizetek be. Ezeknek én nem adózok, már tavaj is elhatároztam. Mert mit lát az kisember? Az ilyen Hagyó féle meg Weisz tipusú gazemberek talicskával tolják haza a pénzt, közben a kisemberről meg a hetedik bőrt is lehúzzák.

Öntik bele a pénzt számolatlanul a völgyhidakba meg a alagutakba egy olyan országba, ahol dombok is alig vannak. Bezzeg a Horvátoknál negyed annyi alagút sincs, megépítik a tükörsima autópályát negyedannyiból, mint nálunk. És akkor a négyes metróról még nem is beszéltem, meg a Margít hídról. A felujjitás árából két zsírúj hidat ki lehetne hozni. Hát hülyének néznek ezek minket teljesen?

Fizetjük a súlyadót, ilyen adót, olyan adót, nálunk legdrágább a benzin, de az utak meg olyanok, mint egy albán hegyi faluban. Oda valók is vagyunk, a balkánra, kecskét őrizni.

Én ide apám öt forint adót nem fizetek, nemhogy ötvenet.

Hálistennek nyáron dobbantok innen a családdal, majd hazajárok évente egyszer röhögni.

gorilla 2010.06.10. 21:51:21

@dinamo vodka: jó, persze, mindenre lehet plusz egy szabályt, érvet mondani :D . ahogy a magyar adók kialakításánál meg is teszik, asszem.

Kylian 2010.06.10. 21:53:08

Félúton az igazság.

azabaj 2010.06.10. 21:54:28

@Storyteller: neeeem, a horn gyula euróPUNIÓ-zott:D

különvélemény 2010.06.10. 22:03:20

Nincs itt semmi gond, úgy is jön a világvége "állítólag", akkor meg a túlélők között csak az iq fog számítani, nem a papírok száma.

különvélemény 2010.06.10. 22:09:28

Windows Level 3 Team Leader
IT Delivery Manager
Development Manager
Incident specialista (kedvencem)
Data Centre üzemeltető technikus
IT Architekt
Security Specialist
SAP Upgrade Specialist
Quality Assurance Coordinator
SAP Transition Manager
Strategic Project Manager
Német nyelvű Remote Desktop Management

Mert beszélünk magyarul is.
GYK: Ez csak 2 oldal termése volt a jobmonitorról

dr. médiafigyelőbété 2010.06.10. 22:11:16

" Nem a papír a fontos,a zérettségi szart se' ér!Nekem akkó se' kéne,ha ingyen adnák!"

Más: Volt egy herceghalmi csajom,ő mondta mindig így: itthol,otthol.

flippant 2010.06.10. 22:14:54

Kezdtek parázni, mi? Mert szorul a hurok. Egymást fogjátok felzabálni narancsos majmok éhes disznókat megszégyenítve. A felső tízezer meg a segélyből élő cigányok meg egy jót röhögnek a markukba.

különvélemény 2010.06.10. 22:17:32

@kyanzes: "Cserébe ugyanazt a szar szolgáltatást kapom, mint te, aki (mittomén) 50 ropit fizetsz be."

Viszont neked van pénzed külön szolgáltatásokra, ha igényled.
Persze a befizetett pénzed ugyanannyira ellopták, mint a kisember kispénzét.
De vannak lehetőségeid, ezért hagy ne sajnáljon a kisember.

Fapuma (törölt) 2010.06.10. 22:33:24

@scsaba1: Horváthország lesz az, nem?
@azabaj: mégis mit akartál euróPUNI-t, he?
@flippant: nem lehet, hogy valamit félre értettél vagy elnézted a címet, kistáska? Ahová kommentelni akartál az a pirolapok.blog.qu - már ha érted mire gondolok...

Jenya 2010.06.10. 22:36:00

paPPír, JaPPán, és a legszebb:TRÓBÁLNI. Tróbáljátok meg kihúzni! hehe

scsaba1 2010.06.10. 22:37:34

@Fapuma:

Igaz, báhh, ekkora ziccert kihagyni, csak már előre röhögtem a "felujjitáson". Meg rohadtul melegem van.

N.Zoli 2010.06.10. 22:38:17

Ez neked szuvenir jogod, fagylajt, tulipantot, kvarckabel, mek(ekezettel megyek helyett), teknics dekk, benny hillsi zsaru(nem altalanos).

N.Zoli 2010.06.10. 22:42:57

szeretem a minyomot.

azabaj 2010.06.10. 22:59:27

olaszBA, spanyolBA, bankBA

Patrick Bateman 2010.06.10. 23:00:46

@Kanóc: Még meg se száradt a seggén a tojáshéj, és mán diktálni akar nekem, vén szakinak. Amikor én tanultam a szakmát, még kézzel hajlítottuk ám a cveklit, csak úgy, szemmértékre, de úgy is állt az asztán, hogy a mérnök úr is csak pislogott. Én bizony sose szégyellősködtem: megmondtam én a bizony a Jóskának is, hogy fijam, akárhány diplomád van, itten mostan te hülyeséget mondtál. Nem szólt semmit, mert nem mert, de vörös is vót a képe fél napig, aztán este csak kijött hozzánk az állványho', megrázta a kezem, és aszonta: Feri bátyám, magának most kurvára igaza vót.

Ebből a sztoriból nagyjából negyven évig lehet kocsmázni.

parrre 2010.06.10. 23:02:43

Na ez övön aluli cikk volt..... Itt sajnos minden igaz, és mindennek az ellentettje is. Nem szerencsés

MeeCee 2010.06.10. 23:04:27

@N.Zoli: amit a majom kinyomott? :-D

naugye! 2010.06.10. 23:28:39

Látom, rázzátok a tabulát.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.06.10. 23:28:55

"Lejött a főmérnök is, láttam rajta, hogy gond van, de én nem szóltam neki, majd odajön ha akar valamit. Csóválta a fejét, Varga Feri magyarázta a bizonyítványt, de nem sokat használt. Aztán műszak végén, odajött hozzám, behívott az irodájába, hellyel kínált, de én nem szokok ilyen helyen leülni, tudod hogy van Jani, de nem? Hát te se ülsz le? Fenét ülsz le bazmeg, szatmári gyerek vagy, ismerlek. No, aztán azt mondja, Gyula bácsi, megköllene hegeszteni a újra a főnyomócsövet, mert a Vargáék nem tudták megcsinálni.
No mondom nekije, hogy nem köll aztat hegeszteni, mert nem ottan van a hiba.
Nézett egy nagyot, de nem szólt semmit, aszongya nekem, Gyulabácsi, ne basszon már ki velem, hát mi a rossebér nem szólt a jóisten álgya meg magát?
Mondom neki, mér, kikérte valaki a véleményemet?
A Varga Ferijék a jómúltkorjában is lehurrogtak, én meg már öreg vagyok az ilyesmihez édes fiam. Hát.
Na ekkor hallgatott a Misi.
Na végül aszongya nekem, na akkor gyöjjön Gyulabácsi, csinálja meg. Ezen ne múljék feleltem. Fogtam magam, pedig már utcai ruhában voltam, gondoltam, ha a lágyvíz beleeszi magát a kabátomba, az asszony megöl, de végül a tömítést csak kicseréltem, kézzel húztam rá a menetet. Ismersz. Tudod milyen vagyok.
Na, a Varga meg épp jött. Hó ha láttátok vóna te, hogy milyen kimeredt szemekkel nézett, már kezdte is volna a szokásosat, de a Misi leintette, aszonta neki, hogy Feri, fogjad most be léccives a pofádat, mert ezt az egészet ti basztátok el. Na. Hát így volt édesfiam.
Nagy franc ez a Lozsik Misi is, máskor meg mit kell kuncsorogni, hogy szerezzenek már be ezt-azt, de tudod, hogy van. Mintha a falnak beszélnél.
Marika intézte el azt is. Nem, nem a Pintér Marika, egy fenét. Kettőnk között maraggyon, de az egy nagy kurva.
A másik Marika, tudod, a Galambos Erzsikéknél ül a 317-esben.
Egy angyal az a nő te. Egy angyal... És milyen kávét főz te. Nejemnek már nem is merem mondani. Aszongya a múltkor is ,hog te már megin kikezdtél azzal a nővel. Hát én nem szótam neki erre semmit. Asszonnyal vitatkozni édesfijam, olyan mint lóval táncolni. Ezt jól jegyezd meg.
De hát mondanom se kell, ugyi, a nagyobbik fijamat már nemérdeklik ezek a dolgok. Flancol érted?
Az anyját pumpolja, tőlem hiába is kérne.
Én megmondtam neki. Majd abból gyerekem, amit megkeresel magadnak. Tőlem nem kapsz egy fillért se. Arra ne is számíccsál. "

Viktriat 2010.06.10. 23:47:46

ALGÉRIÁS vagyok a virágporra...

Patrick Bateman 2010.06.10. 23:48:33

@Blassius: Első osztályú kivitelezés, gratulálok :). Ebben az a szép, hogy valóban tökegyforma az összes ilyen Gösser sarokasztalos sztori, mint egyetlen homályos, pálinkagőzös, kantáros-malteres nadrágos kollektív tudat reflexiói...

Minerva12 2010.06.11. 00:04:23

Abszolut off: A Bél Krisztiánt imádom. Jó itt látni.

Lenry 2010.06.11. 00:16:23

@Blassius: annyira, de annyira. nem is találok szavakat

Maestro 2010.06.11. 01:06:02

meg van a másik fajta, amikor nincs rag, pl hozd ide a lapát.

Intizar 2010.06.11. 01:06:29

@Brother Love: Olaszba, Görögbe? Erre a tahó Arany Janit hagy' idézzem:
"Norvég felé, Norvég felé, Norvégba menni kell..." Régi magyar szóhasználat, kényelmes és totál legitim. Jaj, hogy eggyel kevesebb lesz a vicsorgási ürügy? Verri szorri. De harmatos lelketekkel úgyis találtok eleget.

cso zsi 2010.06.11. 01:45:01

@Viktriat: @Maestro: @és mások: A humort, a tájnyelvet, és a gyerekszájat is modorosságba keveritek.
Mert bár hallottam én is felnőttől a kabát(ot), lapát(ot), mégis amikor a gyermekem formálta a szavakat, alakítgatta, hogy lesz jó, akkor nála a kapát - kapa alapján a lapát -lapa adódott.
Nincs még diplomája, se érettségije, de gyúrni fog rá. Ősszel suliba megy.

@gorilla: Talán nem is a "többet keresés"-re fújnak. Inkább a fiatalabb, és "ennekmibőlvanilyenkocsija" rétegre (dílerek, és masszőrlányok), amikor 30 év meló után esetleg talál egy megalázó, félig zsebbe kapott minimálbéres helyet, és ugráltatja egy gyereke korú nyikhaj.

Érdemes olvasgatni a mhterror blogot, az oda írogatók némelyike sem érti, hogy vannak ilyen dolgok. Észosztás megy, a melós lehülyézése megy, épp csak szakszervezetet nem alakíttatnának a munkaadó kisvállalkozóval szemben. Havi fél milka alatt nem vesznek emberszámba senkit. Persze, hogy szemet szúrnak olyan jövedelmek, ahol az egyiknek havonta több jut, mint az átlagnak 5-6 év alatt.
A boltban ugyanis mindegyik számára ugyanaz az árcédula van kirakva.

Zsola777 2010.06.11. 02:11:52

Már megint az fog jól járni, aki jómodoros.

Dekatlon 2010.06.11. 02:22:42

Hát pedig itthol becsületes munkával tényleg nem lehet sok dellát keresni. Eszembe jut az ügyvédnő a lakásvásárlásomból. Én jártam ki mindent, ő meg rányomta a szárazbélyegzőt, mondjuk abba tényleg beleizzadt, és vitte az 1%-ot. És még jól jártam.

borzzz 2010.06.11. 06:29:04

Alljon má' meg a menet, olvtársak. Itt nem a nyelvhasználatról van szó, hanem egyfajta pronyó mentalitásról - az élvvel sorolt példák jó része mellélő, mert iskolázatlan és/vagy vidéki emberek beszédmódját figurázza ki, holott egyáltalán nem biztos, hogy aki öreg, tanulatlan, falusi, az egyben bunkó "paraszt" is. Különösen gusztustalan a nagymamás komment. Ennél már csak az szebb, ahogy a pellengérre állított mentalitást képviselő gazdag, urbánus pronyók állnak itt bele teljes mellszélességgel az agyagba:-))

Tudjátok, az én nagyszüleimnek se volt diplomájuk, aszonták, hogy "ithol" meg "banánt", de a lelküket is kitették, hogy taníttassák a gyerekeiket, akiknek a gyerekei még jobb iskolázást kaptak, hovatovább annyira kiművelődtek, hogy három-négy nyelven beszélnek tisztelettel a "bunkó paraszt" nagyszüleikről. Szóval kéretik disztingválni és mégegyszer elolvasni a posztot. Nem a nagyszüleinkről szól.

konrada 2010.06.11. 07:11:53

Nagyon jó írod, csak az utolsó mondatod lett elírva!

Ugyanis az "arányosan többet" annyit jelent, hogy 10x akkora fizunál 10x több adót fizet.

Ez meg ugye nem helyes. Jól meg kell küldeni progresszív adósávokkal, hogy minél többet keres, annál inkább döbbenjen rá, az a helyes adózási magatartás, amit te követsz a főnököddel.

Tehát ne "arányosan", hanem aránytalanul (20-30x) fizessen többet!

belekotty 2010.06.11. 07:12:58

Hmm.. jó a blog. :-))
Előre leszögezem két ELTE TTK diplomám van és nem tanári. :-)) Vezető informatikusként dolgoztam óriás multiknak. Na most ezekről az excel és lotus note menedzsrekről van egy véleményem.
Szart sem érnek. Arra alkalmasak hogy lelevelezzék a meeting szervező meeting, meeting értékelő kickoff meetingjét. Szép excel táblázatokat mutogassanak, az excel táblázatok bonyolultságának növekedéséről.
De a szakmához szart sem értenek. Nem egy nagyvállalati rendszert láttam amit szétbasztak.
De aki nem ért semmihez, az jól megtanul nyelveket, remekül megtanulja adminisztrálni magát, de soha egy saját ötlete nincs.
Na az egyetemi kutatók sem jobbak a szememben, akik az idióta dolgozni lusta, hát inkább tanul diák normatíváján fenntartott egyetemeken kutatják a nagy semmit.
Nálam a melósnak nagyobb becsülete van mint ezeknek.
Ezek a senkiházik menedzserek igenis adózzanak progresszíven!

2010.06.11. 08:19:54

Akceptálom tekegyelmed konceptusát, mert a régi magyar nyelvnek mívelése mindenképpen indokolt és helyes.

Főleg Arany János nyelvhasználatát kellene újból maradéktalanul alkalmazni.:

mén, tétemény, magán (egyedül),indúl, éjtszakán, szentelé föl, myeré, ereszték, ifju, milliós, tanúlám, valék, hugom, uton, elül, lőn, órjás, stb.

Főokos, ezek Arany talán legnagyszerűbb verséből valók, de azért senki nem használja már őket, vagy nem így. A halotti beszéd szövegét sem használjuk, holott magyar, és nem úgy beszélünk, mint a Jókai regények hősei.

Az Olaszba, Görögbe, stb. - ma már az igénytelen, proli nyelvhasználat védjegye. Nem mellesleg, akik így beszélnek, aligha azért teszik, mert Aranyt olvasgatnak.

lárvalányhaj 2010.06.11. 08:23:43

@borzzz:

Az egyszerűbb emberek, fizikai munkások közül a többség bizony így vélekedik azokról, akik nem a csákány mellett keresik meg a napi betevőt.
A nagymamámnak nem volt pronyó mentalitása, sőt, jóval intelligensebb és műveltebb volt, mint az a közeg, ahonnét jött, de ő sem volt teljesen mentes azoktól az előítéletektől, amik erre a közegre jellemzők. Az ő példájával egy jelenséget szerettem volna szemléltetni.

Valahol ironikus egyébként, hogy ő annak ellenére hangoztatta ezt a tételt, hogy felismerte, hogy a saját gyerekei számára az jelenti az egyetlen kiutat ebből a helyzetből, ha taníttatja őket.

domjan 2010.06.11. 08:24:35

Túl jó világotok van.
Túl sokat akartok keresni.
Minek az a sok péz?
Amúgy meg becsületes munkával is jól lehet keresni, csak nem egyszerű feladat.
1. jó szakirányban kell elindulni, szeretni kell amit csinálsz, és értened is kell hozzá
2. jó ötletek kellenek.
3. meg kitartás (nem kell rögtön a csillagokat keresni)
Ha valamelyik hiányzik, és panaszkodol, akkor bizony mondom neked, FASZ vagy!

stricoid 2010.06.11. 08:38:27

@N.Zoli: kroaszántot (koraszántot), merlotot, aduttat, lajoskodik (rajoskodik helyett), európa unió, lehetamáspolitika,lifthóf, lifthó, likthó, szorgalmi jog, garambolódzik, beindítsuk a motrot,kőrút, Rommel Flóris utca, münnikk ferenc cucca,ajulik ucca, halászbáscsa,szimbóleum

lárvalányhaj 2010.06.11. 08:40:37

@cso zsi:

Igen, de pont azért van, hogy az emberek kurvulásból és okosságokból igyekeznek pénzt szerezni, mert tisztességes úton nem hagyják őket. A magasabb fizetésűeket szarrá adóztatják, a vállalkozókat úgyszintén.
Hogyha levennék a terheket ezeknek a rétegeknek a válláról, az egyrészt az egész gazdaságot felpörgetné, mert az így megtakarított pénzt a cég fejlesztésére költenék, és nem jacuzzira, amivel pedig munkahelyeket teremtenének.
Másrészt az embereket is arra motiválnák, hogy előrefele próbáljanak haladni, legyenek ötleteik, próbálják megvalósítani őket.

Mitya Ivanov 2010.06.11. 08:51:53

@N.Zoli: a mék az nem taplóság, hanem tájnyelv
ma hallottam egy faszántos szót.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.06.11. 09:08:02

@lárvalányhaj:

Aha, lehet, hogy a cégek majd ezentúl K+F-re költenek, nem pedig Jacizzira.:D Csak nem valószínű.:D

manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2010.06.11. 09:08:14

milyen blog? modoros?
nekem egy nyelvnáci trollbulinak tűnik az egész. ez az osztályharcos fika biztos sokkal elegántosabb, mint a natúr rasszizmus.
úgy hiányzik ez, mint egy második segglyuk. legközelebb javaslom, hogy a takarítónőket basztassátok, meg a hajléktalanokat, modorossági alapon. tökfejek.

Hypofx 2010.06.11. 09:08:56

"....Én is minimálbéres vagyok, mert másképp nem tudjuk kihozni a főnökkel. A különbözetet megoldjuk."

LOL ez nem a komunizmus mindenki szepen fizet aki tobbet keres az aranyosan tobbet is fizet, viszont kevesebbet kap az allamtol szocialis alapon.

igen is a minimalberezeses trukkozest be kell szuntetni,

Dike 2010.06.11. 09:11:02

"Nem lehet ma Magyarisztánba munkát kapni csak ha csókos vagy. Jóóó, ok, nem vagy csókos, de te SZERENCSÉS vagy, csak a szerencsén múlik, hogy valakit felvegyenek és (jó) munkahelye legyen."
Na valahol itt szokott eldurranni az agyam. Szerencse, hogy jól tanultam, hogy jól választottam iskolát/szakot (bocs, hogy már 18 évesen is racionálisan gondolkoztam, van aki szerint ez is SZERENCSE), hogy talpraesett vagyok. Én meg csak statisztálok a saját életemben, mi?

Periwinkle (aka A 40-es fantomja) · http://cido.blog.hu/ 2010.06.11. 09:19:59

"Úgyhogy nem kell rinyázni, én igenis azt mondom, hogy meg kell adóztatni azt, aki többet keres. Nehogy azt mondja nekem bárki, hogy ma Magyarországon becsületes munkával lehet rendes dellát hazavinni.
(...)
Én is minimálbéres vagyok, mert másképp nem tudjuk kihozni a főnökkel. A különbözetet megoldjuk. Úgyis annyira kevés a pénzem, ne akarjon már az állam pont rajtam nyerészkedni!"

Ez a két szöveg egymás után - EPIC! :D

Sajnos köztünk élnek és alkotnak azok, akik komoly arccal hangoztatják... esküszöm néha úgy tesznek, mintha hőstett lenne keveset keresni. :S
És persze számukra nem az az úgymond "gazdag", akinek Mercedes-gyűjteménye van a vidéki lovardája sarkában, hanem az átlag irodai munkás, mert az ugye nem is munka, csak az árokásás meg a szövőgyár.

scsaba1 2010.06.11. 09:20:13

@El Topo (Sgt. Elias):

Tudjuk, neked van egy Jobbikos vállakozó ismerősöd, aki baromira nagy magyar, de minimálbérre van bejelentve, majd' mindent okosba csinál, a nagy lóvét meg nagymagyrországmatricás striciterepjáróra költi, illetve egzotikus nyaralásra, és közben arról panaszkodik, hogy megfojtja az adórendszer.

2010.06.11. 09:23:59

@manókomment: dehogy, csak te sokkal komolyabban veszed, mint a többség, aki ír ide.

balra 2010.06.11. 09:27:31

Innend nézvést antúl nagyobb a igasságod, mentűl jobban olvasom.

lárvalányhaj 2010.06.11. 09:30:49

@scsaba1:

"nagymagyrországmatricás striciterepjáró"

Kellene csinálni egy turbómagyar Pimp My Ride-változatot. Behozza a júzer a kocsit, aztán előjön Zagyva Gy. Gyula pincérruhában, és az ő vezetésével teleragasztják a kocsit nemnemsohás matricákkal, hátrafelé nyilazós magyarokat festenek a kocsi oldalára, meg beépítenek egymilliówattos hangfalakat, és olyan automatikát, ami Fankadeli ritmusaira rugóztatja a verdát...

lárvalányhaj 2010.06.11. 09:39:28

@El Topo (Sgt. Elias):

Nyilván ezután is lesz, aki jacuzzira költ, de aki ambíciózus, és még többet akar keresni, az inkább terjeszkedni fog.

lárvalányhaj 2010.06.11. 09:51:56

Egyébként. Nem az a fő probléma, hogy a kis fizetésűek irigykednek a nagy fizetésűre.

Az a fő probléma, hogy a magyar emberek jelentős százalékából hiányzik mindenféle ambíció. Végtelenül lusták, ha valamit meg kell csinálni, azt igénytelen, szar színvonalon teszik, ha dolgozni kell, csak annyira húznak, hogy épp a léc fölött legyenek.
Plusz erőfeszítést semmiért sem tesznek, szabadidejükben otthon döglenek, esetleg elisszák a fölösleges pénzt. Aztán 30-40 éves koruk tájékán rádöbbennek, hogy nem tartanak sehol sem, hogy minimálbérből élnek, és szidják azt, aki náluk többet ért el. A többség bele se gondol, hogy ő is tarthatna ugyanitt, hogyha tett volna erőfeszítéseket azért, hogy előbbre jusson, és nem csak lebegett volna, mint a hínár.

Ebből a szemléletből aztán az következik, hogy a munka, az erőfeszítés, a teljesítmény nem érték, és nyilván azok, akik ennél feljebb jutottak, kizárólag gazemberek lehetnek, és ha az ember történetesen az utóbbiak közé tartozik, szinte szégyellnie kell magát azért, mert nem érte be azzal, hogy csak kóvályog az életben, mint gólyafos a levegőben.

Persze ebben a gazdasági ösztönzők is hibásak, jelesül az, hogy a rendszer éppen azokat szívatja a legjobban, akik előbbre akarnak jutni, így aztán az ambíciózusabbja mindenféle mellékutakra kényszerül.

lárvalányhaj 2010.06.11. 09:53:41

@lárvalányhaj:

Elnézést a floodért, de egyszerűen nem hiszek abban, hogy azoknak az embereknek, akik most a fenti szólamokat eregetik, ne lett volna választási lehetőségük. Rohadtul volt, meg még most is lenne, csak akkor is kényelmesebb volt lebegni a posványban, és most is az.

manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2010.06.11. 10:16:27

@lárvalányhaj: úgy érted, az a sok munkanélküli, segélyezett, rokinyugger, "karbantartó", középhaladó alkesz (satöbbi) egyszerűen nem vette a fáradtságot, hogy jelentkezzen egy állásra?
én meg ebben nem hiszek. és az őket pocskondiázóktól nagyon dühös leszek.

cso zsi 2010.06.11. 10:23:22

@lárvalányhaj: Mennyi idős is vagy?
Az addig megbecsült szakinak azt mondják 30 évnyi munka után, hogy holnap már ne gyere, mert nem tudunk / nem akarunk fizetni.
Mit rontott el, és mikor? Felnevelt néhány gyermeket, iskoláztatta / iskoláztatja őket, most meg otthon ül, mert az a 3-4 szakma, amink birtokában van, az vagy nem kell, vagy 200 kilométeren túl igénylik. Rugalmatlan, hogy nem költözik oda, hátrahagyva az otthonlevőket?

lárvalányhaj 2010.06.11. 10:26:15

@manókomment:

Nem ezt akartam mondani. Azt akartam mondani, hogy annak, aki most munkanélküli, lett volna lehetősége arra, hogy fiatalabb korában olyan tudást szerezzen, amit értékesíteni tud, még akkor is, ha kevésbé kvalifikált közegből jön. Lásd a fenti példát: bárki ki tudna menni a nácikhoz és a labancokhoz vendéglátózni, csak az emberek többsége lusta/gyáva/nem vállalja be a szívást. Inkább választja a langyos vizet, aztán ha valamiért kicsúszik a lába alól a talaj, akkor nagyot koppan.

Ami a korábbi generációkat illeti, a múlt rendszerben mindenkinek lett volna lehetősége tanulni. Ehhez képest az emberek többsége nem élt ezzel a lehetőséggel, mert úgy volt vele, hogy gyári munkásként is ugyanannyit fog keresni, mint diplomával. Idegen nyelveket sem tanult, mert a munkahelyen nem volt elvárás, az meg ugyebár nem szempont, hogy az ember szélesítse a látókörét.

manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2010.06.11. 10:30:14

@lárvalányhaj: és szerinted hogyan érvényesítené azt az ő piacképes tudását két-háromszor annyi eszkimóafókamezőkön?!

lárvalányhaj 2010.06.11. 10:30:16

@cso zsi:

Édesapám ötven évesen is tudott pályát módosítani, mert rá volt kényszerülve.

lárvalányhaj 2010.06.11. 10:38:10

@manókomment:

1) Aláírom, hogy van olyan társadalmi réteg, aminek tényleg elég kevés a lehetősége, mindazonáltal ez egy vékony réteg, a fentihez hasonló zúgolódók meg sokan vannak.
2) A most érvénybe lépő - általad (is) kritizált - gazdaságpolitika hosszú távon pont a munkahelyteremtéshez fog hozzájárulni, így ezeknek az embereknek könnyebb lesz az élete.

scsaba1 2010.06.11. 10:49:40

@lárvalányhaj:

Te vádolod El Topot csőlátással, miközben...

Gyerekkorban nem mindegy, hogy mi esik gyerek fejére: a Hegel kötet vagy a borosüveg (ehhehhhe:).

Kettes-hármas tanulmányi eredmény az általános iskolában mégis mire elég? Nem vagyunk egyformák, van, aki eszesebb, szorgalmasabb, az nyilván tanul, de van aki nem: az nyilván elvégez egy szakmunkásképzőt vagy azt sem. Ez nem mindig választás kérdése.
Nem lehet mindenkiből agysebész vagy atomfizikus.

Kimegy a nácikhoz: na igen, ha tud németül legalább alapfokon. Ehhez hallás és nyelvérzék is kell. Pl. nekem is rohadtul rossz a nyelvérzékem, az angol nekem kínszenvedés volt, most sem tudok jól, pocsék a kiejtésem.

Ez nem fekete vagy fehér.

Az elmúlt rendszer nem igazán pártolta a tudást és a tanulást. Az iskolázatlan embereket könnyebb kordában tartani és a mi lózungjainkkal kitömni a fejüket.

2010.06.11. 10:51:02

@stricoid: na meg az ártatlanság védelme

noirp 2010.06.11. 10:51:17

@Storyteller: ajró-púnió az te.

2004 május 1. reggeltől az úgymond "európai rövidszőrű" utcaibizonytalan macskámat EU rövidszőrűnek nyilvánítottam.
Lemoshatatlanul ráragadt, hogy:

ott jön a púniós macska.

manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2010.06.11. 10:53:14

@lárvalányhaj: ha a fentiekhez hasonló zúgolódókkal szemben egyrészt azt hozzuk föl, hogy szereztek volna piacképes tudást fiatalon (amit a túlkínálat miatt nyilván annyival piacképtelenebb, amennyivel tömegesebb a képzés, lásd bölcsészkar) másrészt azzal, hogy most húsz év töketlenkedés után majd még tíz év múlva munkalehetőség is lesz (vagyis harminc évet, a Te nyavalygó zúgolódó életed) - - akkor elismerjük, hogy 1) ha azt csinálta volna amit az orra alá dörgölünk, mehetne munkanélküli diplomásnak, 2) eddig rémes volt az egész munkaerőpolitika, és mostantól ha jobb lesz, az is csak akkor derül ki, mikor már újabb frissenvégzett munkavállalókkal kell majd konkurálni a majdan állítólag megtermő munkahelyért.

scsaba1 2010.06.11. 10:53:41

@El Topo (Sgt. Elias):

-Figyelem, figyelem egy őrült szembe halad a forgalommal az autópályán....
-Milyen egy? Az összes...

Zorita 2010.06.11. 10:56:14

@Blassius: irodalmi nóbeldíj, amindenit :D

manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2010.06.11. 11:00:02

a blog meg úgy látom levedlette minden báját, amit az antropológiai érdeklődése és a rosszízlés határán bátran egyensúlyozó humorérzéke miatt megszerettem. (na jaj, mivé lesz ez a napjaink rohanó poszmodern világa.)

Sand Lover 2010.06.11. 11:01:21

Kimaradtak a fizikai adottságokra való hivatkozások:
„Neked könnyű, mert szerencsés alkat vagy és nem hízol”
(De azt hogy eljöjjön edzeni, azt nem, mert más dolga van/nem ér rá/fáradt/nincs kedve.)

El Topo (Sgt. Elias) 2010.06.11. 11:13:24

@scsaba1:

Hát lehet, hogy én megyek szembe.
Az a helyzet, hogy nem ma kezdtem dolgozni, hanem majdnem 25 éve. Ez negyed évszázad, nem kevés idő.
Mostanra szilárd meggyőződésemmé vált, hogy Magyarország külön világ. Hidd el, kismillió helyen tapasztaltam, hogy a vállalkozónak például bármikor megér két forintot, hogy az alkalmazottait egy forinttal megkárosíthassa. Ez minden józan észnek ellentmond, de akkor is így van.

Intizar 2010.06.11. 11:16:25

@Brother Love: Nem mondtam én, hogy úgy KELL beszélni, mint AJ. Arra hívtam föl a figyelmet, hogy nem lehet olyan rettentően helytelen az, amit a magyar nyelv atyaúristene szentesít.
Vannak, bizony, akik igen-igen szűkre szabott nyelvi modorhoz való ragaszkodással igyekeznek felsőbbrendűségüket bizonyítani. Csak én látok ebben valami görcsöset?

Balance Of Power 2010.06.11. 11:22:09

@scsaba1: Egyreszt marha vicces, hogy a sajat eletebol vett peldakat mindenki kivetiti mindenkire ("de edesapam is tudott valtani 50 evesen", "de en is igy meg en is ugy" stb.). Egyszeruen nem tud senki elvonatkoztatni egyik oldalon sem. Masreszt: nem is lehet! A minimalberesnek lehet hogy igaza van es az empatikus ember egyutt is erez vele, de a "gazdagozas" akkor is bicskanyitogato. Paris Hilton valoban gazdag - egy br. 280-350-400-550-et kereso fiatal viszont kurvara nem!

En speciel kurvara nem irigykedem a masik fizetesere, nojere, autojara, lakasara, sikereire. Inkabb orulni szoktam ezeknek. Es vannak "szegeny" ismeroseim is, akik ugyanigy vannak ezzel. Aki viszont irigy tipus, az akkor is ilyen lesz, ha maga is egymillat keres majd.

2010.06.11. 11:30:13

@Intizar: Itt nem görcsölt - szerintem - senki, poénkodás megy, ennyi az egész, legalábbis ami a szóhasználatot illeti.
Felsőbbrendűséget nem, de valamiféle igényességet látok abban, ha valaki kerüli a nem-e, ez mellett, linzertet, stb. fordulatokat.
De ha már szóhasználatról, fordulatokról van szó, lehet árnyalni persze, hiszen nem ugyanúgy beszél az ember a konditerem férfiöltözőjében vagy egy kanmurin, mint egy tárgyaláson. Ahogyan máshogy öltözünk a pöcegödörásához és máshogy színházba, de azért vannak dolgok, amit szerintem mindig jobb elkerülni. (pl. a melósruhámat is rendszeresen kimosom és kocsmában sem kérdezem, hogy "Nem-e van tüzed? Nézd meg az öngyújtót, ott-e van a dzsekim zsebébe!")
Remélem érted, mire gondolok.

Mitya Ivanov 2010.06.11. 11:41:15

@Brother Love:
az mennyire gáz, ha sajátjaim között így beszélek?
Pósta, van benn valami, benn van a házban a hüttő, abba meg bennül a tanittó. Gyerekkoromban sokat voltam a nagyszülőknél, és ők sajna így beszéltek:) rámragadt

a párom a "jösztök-lehetlesz" országrészből jött és néha nevetünk egymás dumáján

Akibújt 2010.06.11. 11:45:54

Aszongya nem ér rá erre.
Mondom, de mégis meg kellene csinálni
Aszongya, na jó, majd meglátja...

és így tovább

2010.06.11. 11:48:55

@Mitya Ivanov: Semennyire, szerintem. Sok esetben, pl. tipikusan ilyen a "hüttő" (felmegyünk a hegybe) az inkább tájnyelvi szóhasználat. (mérleghinta-libikóka; pad-lóca; vagy egy felvidéki kedvencem: terepszínű-maszkácsos).

Persze más a tájszólás, meg a helytelen magyar beszéd. Én pl. kifejezetten útálom a passzív nagymérvű elterjedését, de ez van, a nyelv él, változik.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.06.11. 11:51:30

@Brother Love: a passzív teljesen normális volt, csak - helytelenül - germanizmusra hivatkozva megpróbálták kiirtani. -tatik, -tetik.

2010.06.11. 12:10:41

@Modor Tibi: Lehet, de most már túlburjánzik - sohasem értettem, hogy miért írja egy rendőr a jelentésében, hogy "előállításra került", holott az "előállítottam" tökéletesen megfelel.
Ráadásul már nem csak a bikkfanyelvben használják, hanem mindenütt, ha kell, ha nem.
"A mókus fel van mászva a fára." lassan nem példa, hanem mindennapos fordulat.
A minap pl. ezt hallottam, amitől már tikkelt a szemem: "Az az irat át let vive a segédhivatalba."

Levéltáros · http://leveltar.blog.hu/ 2010.06.11. 12:22:27

Én ha nem lennék Cipruson bejegyzett offshore blogmilliomos, akkor azért küzdenék, hogy ne legyen szja, ellenben legyen minden áfás. Aki fogyaszt, fizet. Aki sokat fogyaszt, sokat fizet. Aki nagyon sokat fogyaszt az mondjuk Ausztriában vásárol, de ezt ki lehetne küszöbölni a vasfüggöny újraaktiválásával.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.06.11. 12:35:27

@Brother Love: ez főleg a (büntető)jogi szaknyelvre jellemző, ott is a szenvedő szerkezetet próbálták valahogy kicselezni, hogy személytelenebbül hangzzon.

A "fel van mászva" meg kedvelt, de erőltetett példa, mert ebben az esetben pont nem tárgyas szerkezetet váltunk ki vele, élő beszédben max. "el volt utazva/tévedve"-formában tudom elképzelni.

A "ki volt írva", "ki lettek osztva", stb. annál inkább :))

A Tyne folyó déli partja 2010.06.11. 12:35:45

@Frengi: mondd meg nekik, h. az önmagában, h. kimész a nyelvterületre, nemlesz semmire garancia. tudod, hány ismerősöm van itt Angliában, aki öt éve van itt, és alig vagy semmit se tud angolul? mert magyarokkal laknak, dolgoznak, esetleg lengyelekkel, akik szintén nem, vagy csak alig beszélnek, a bolt önkiszolgáló, nem nagyon használják. ha nem tanulod tudatosan, nem fogsz fejlődni benne.

A Tyne folyó déli partja 2010.06.11. 12:43:00

@cso zsi: volt lakó és munkatársam anyukája eredetileg orosz. ő (mámrint a lánya) mesélte, h. mikor anyukája már beszélt elég jól magyarul, de nem tökéletesen, akkor próbálta megmagyarázni, h. az nem PÁZSIT, hanem PÁZSI, mert a T az a tárgyeset jele, ő tanulta:)

lárvalányhaj 2010.06.11. 12:49:16

@Balance Of Power:

Nem azt szerettem volna hangsúlyozni, hogy az én családomban milyen fasza emberek vannak, hanem azt, hogy látható a különbség, ha az ember úgy áll hozzá az élethez, hogy vállalja a felelősséget a saját döntéseiért, és hisz abban, hogy ő irányítja az életét, és ha úgy áll hozzá, hogy mások miatt olyan szar neki, amilyen.
Nyilván az első csoportba tartozó embert is érhetik szerencsétlenségek, viszont mivel sokkal aktívabban és kreatívabban áll a saját életéhez, sokkal könnyebben ki tud belőle mászni.
Szerintem a magyar emberek közül sokan azért állnak úgy az életükhöz, ahogy, és azért is tartanak ott, ahol, mert ezt az elvet nem tudatosították eléggé.

lárvalányhaj 2010.06.11. 12:57:34

@manókomment:

A piacképes tudás megszerzése nem feltétlenül azt jelenti, hogy az ember elvégez egy egyetemet, hanem hogy megpróbálja megtalálni a helyét a struktúrában - nemcsak várja, hogy a szájába repüljön a sült galamb, és valaki a segge alá rakja a tutit, hanem hogy dolgozik is érte.

A Tyne folyó déli partja 2010.06.11. 13:10:13

@lárvalányhaj: de ez nevelés kérdése is lehet. volt egy munkatársaim, akit úgy neveltek a szülei, h. az ember maradjon egész életében egy munkahelyen, és kussoljon, akkor is, ha nagyon nem érzi jól magát. és nagyon berzenkedtek ellene, mikor ő lelépett egy rossz helyről.
aztán, nagymamámék is így álltak hozzá, h. úristen, nehogy felmondj, mert még nincs másik, jaj, mi lesz. akkor is, amikor elég tartalékom volt ahhoz, h. kb. egy-két évig megéljek akkor is, ha nem csinálok semmit.

cso zsi 2010.06.11. 13:26:46

@Brother Love: @Modor Tibi: Ezek mintha germanizmusok lennének. Was ist da? -> Mi (van) ez?
Gyerekkoromban ez teljességében így hangzott: A macska fel van mászva a fára és el van nyávogva magát.
Se prolik nem voltunk, se tájjellegűek, csak pesti gyerekek. Úgy 40 éve.
Miközben új rokonságra szert téve tolmácsot kértem a helyi lakosokhoz, mert bár határon belül voltak, de 150 km-n túl. Később Vázsban, Nóugádban, Szögedében dettó. De hamar rá lehet állni.

lárvalányhaj 2010.06.11. 13:42:49

@Animacs:

Persze, a nevelésnek kétségtelenül van szerepe ezekben a dolgokban, de egy felnőtt embernek a saját életét kell élnie, nem pedig a szüleinek megfelelnie.

scsaba1 2010.06.11. 13:47:15

@lárvalányhaj:

Mégis mikor?

A negyvenes-ötvenes korosztály abban szocializálódott, hogy a gondoskodó állam mindent elintéz, mindent megszab stb... (Milyen jó vót, mert mindenkinek vót munkája, oszt dolgozni sem kellett)

Erről nem igazán ők tehetnek, és az emberek nagyon kis százaléka képes átlépni a a saját árnyékát.

lárvalányhaj 2010.06.11. 13:58:32

@scsaba1:

Erről van szó, haladni kéne a korral, mert már vagy húsz éve más világ van.

manókomment · http://kakofon.blog.hu/ 2010.06.11. 14:08:38

@lárvalányhaj: persze hogy nem a diploma...
arról beszélek, hogy ha a sok szerencsétlen mind azt csinálná, amit a sok menő, akkor mindenkinek eléggé rosszul jövedelmezne az a tevékenység, bármi is legyen az, légyvadászat vagy agysebészet - hiszen pont az jövedelmező, amit viszonylag kevesen csinálnak, vagy mert erősen specializált munkakör (nem lehet mindenki agysebész, de nincs is szükség sok agysebészre), vagy mert nem elég divatos és felkapott, hogy odajöjjön mindenki pénzt csinálni belőle (hogy aztán a tömeges túlkínálat miatt a legtöbbnek semmi se jusson).

A Tyne folyó déli partja 2010.06.11. 14:34:45

@lárvalányhaj: persze, de egy szülőnek te mindig a gyereke leszel:) említett lány huszonévei elején járt, én meg már harmincon felül voltam, mikor a nagymamámék teljesen odavoltak, h. úristen, ott hagytam a munkahelyem, és még nincs másik, most mi lesz.
keresztanyám hatvanon felül is olyan, h. azt hiszi, h. az ember mellett nincs egy gondoskodó nőrokon, akkor életképtelen (egész életében a mamámmal élt, szóval az anyukájával...aki háztartásbeli volt, tehát kiszlgálta.)

lárvalányhaj 2010.06.11. 14:43:15

@Animacs:

Nyilván nem kell összeveszni anyuval. Az ember szépen meghallgatja, amit mondani akar, mosolyog, bólogat. Azután hazamegy, és megcsinálja, amit eredetileg is tervezett. :)

no mail, no problem 2010.06.11. 14:48:39

@Modor Tibi: meg az állami hivatalokra, itt és most. nem én csináltam, nem én vagyok a felelős, nem engem kell baszogatni.

@scsaba1: a "zogennante" negyvenes-ötvenes korosztályról is lehet szokni a francba. menj be egy állami hivatalba - nem az ügyintézőkhöz, a backoffice-ba - és ugyanilyen húszas-harmincasokat fogsz találni. aztán meg számoljá már. a negyvenesek tanultabbjai a nyolcvanas években még iskolában járt, jó részük simán a rendszerváltás után kezdett dolgozni, az már mindenben tudott szocializálódni, csak abban nem, hogy eltartja az állam. a nyolcvanas években már erősen kezdett változni a gazdasági helyzet, pörögtek az ilyen-olyan vállalkozások, 1987 óta van szja, érezhetően közeledett a rendszer valami kapitalista átmenet felé, és láthatóan kevesebb pénze volt az államnak. értelmes ember akkoriban már nemigen tudta, mire számíthat.

A pósta miatt baszogatni, főleg idősebbeket: műveletlenség. Nem tudom mikor változott, de 70 éve még biztosan így volt helyes. (Erdélyi Miháy 1938-ban írta a mára modoros fordulattá kopott "Jóska levelet hozott a pósta" című slágerét, az eredeti szövegben még így áll.) Valamikor így volt helyes, azaz ők valaha megtanulták, helyesen használták, és adták át az utódaiknak. A nyelvhasználat normák mások vidéken, az idősebbek, és alacsonyabb iskolázottságuak között.

A Tyne folyó déli partja 2010.06.11. 14:49:37

@lárvalányhaj: úgy csinálta a lány is. pedig ő még otthon lakott. úgyhogy hallgathatta, h. jaj de mi lesz. én csak akkor, (mert már külföldön voltam), mikor hazamenvén anyukám szólt, h. a mamáékkal nehogy közöljem, h. otthagytam a biztos munkahelyemet, és elköltöztem 300 kilométerrel odébb, mert teljesen kétségbeesnek. én addig azt hittem, tudják:)

farkasokkal tancolo 2010.06.11. 15:28:44

Kedveseim, a poszt alapfelvetésével egyetértek, sajnos a magyar mentalitás olyan, hogy dögöljön meg a szomszéd tehene is.

És egyetértek az egykulcsos adóval is, végülis aki keveset keres az keveset adózik, aki sokat az sokat, de nehoyg már büntetve legyen az aki sokat keres...

Mindazonáltal nem tetszik a beszélgetés HANGULATA. Mert szükség van sokat kereső okos emberekre és szükség van keveset kereső olyan emberekre is, akik VÉGREHAJTJÁK az utasításokat. Ezért sem tetszik nekem az, hogy ma már egy piti kis ügyintézőtől is elvárják az egyetemi végzettséget. Emiatt van az, hogy ma már mindenki egyetemre jár, és a diplomának mint olyannak már nincsen értéke.

És bizony azt is be kell ismerni, hoyg van akinek nyílt alkalma külföldön tanulni, dolgozni stb, és van akinek nem. Ettől még azopk, akik külföldön dolgoztak nem kéne, hogy ennyire kigúnyolják azonat, akik nem. Mi lenne az országból, ha csakis kiművelt profi menedzserekből állna??? KI fogja a fizikai munkát elvégezni az útépítéseknél? KI fogja kitakarítani a kórházakat, az irodákat? Most nem is beszélek a sima kis aktakukacokról, akik az adminisztratív tisztázást csinálják a nagymenők alá... nem az a baj, ha bárki sokat keres, az a baj, hoyg aki keveset, az éhenhal a béréből (már ha törvényesen annyit keres persze - de azt feltételezni, hogy ilyneek nincsenek is, proccság, bunkóság, geciség).

Patrick Bateman 2010.06.11. 16:06:22

@farkasokkal tancolo: Ugyan már. A világ alapvetően és definíció szerint igazságtalan. Aki szopóágon érzi magát, kompenzálni próbál, aki pedig a napsütött oldalon, az kiröhögi őket. Ennyi az egész, a többi csak ideológia.

farkasokkal tancolo 2010.06.11. 16:33:33

Jó, hát a "hangulata" helyett nyugodtan írhattam volna "ideológiáját" is.
Ami nem tetszik.
Mert az élet igazságtalan ez így van, de azért egy jóérzésű ember valahol törekszik az igazságosságra. Még ha nem is megy neki, vagy nem is tudja elérni, de ami nem tetszik az az, hogy az élet igazságtalanságain csámcsognak azok, akik éppen nem a szopóágban vannak.

cso zsi 2010.06.11. 17:23:01

@scsaba1: "A negyvenes-ötvenes korosztály abban szocializálódott..." -ra kaptál némi választ @no mail, no problem: -tól.
2000 körül már rugdalták kifelé a 40 fölöttieket. A panelnemedéknek kellett a hely. Aki melózott, és mellette családdal is merészelt foglalkozni, már nem nagyon tudott tanulni. Akkoriban mentek a gmk-k, amivel egy picit lehetett boldogulni, de ha abban is csak melós szerep jutott, akkor csak többed volt, mint a közvetlen kollégádnak. Aki anno tudott tanulni munka mellett, azt vagy a cég küldte, vagy a munka rovására ment, és bizony lógós volt. A maradéknak ráment a családja, lakása...

"Milyen jó vót, mert mindenkinek vót munkája, oszt dolgozni sem kellett"
Ez a korosztály már nyugdíjban van, egyik része kiemelttel, másik része tengődve, akiket már érintett a vállalkozó által fizetett minimálbér. (pl. körzeti orvos, és körzeti nővér, államilag kötelezve)

cso zsi 2010.06.11. 17:26:16

@Patrick Bateman: Oké, csak akkor mondjuk ki, hogy rabszolgatartó társadalom vagyunk, nem demokratikus köztársaság.

2010.06.11. 17:49:40

@Animacs: van egy kolléganőm, nem mondom, hogy perfekt, de megérteti magát, de a mert, és hogy kötőszvakat mindig magyarul mondja, valahogy igy: Müssen Sie schnell aufstehen, mert würden wier spaziren gehen.

Patrick Bateman 2010.06.11. 17:49:57

@cso zsi: Javaslom, ne a Modorosblogon vitassuk meg a demokrácia definícióját, mert menthetetlenül kiröhögnek bennünket.
A demokráciának semmi köze az egyenlőséghez. A demokrácia szimplán "népuralmat", pontosítva a többség uralmát jelenti. Még a franciák is csak odáig merészkedtek, hogy minden ember egyenlőnek _születik_, és már ez is igen nagy marhaság volt.

Motorpenis 2010.06.11. 18:15:34

Istenem, a Jobbikos vállalkozók! (ha már előkerültek) Dolmány, árpádsávos hajgumi, az említett striciterepjáró Nagy-Magyarország matricával, és végtelenített lemezről bömbölő székely himnusz. Turulos cziffra pálinka, gyönyörű borok, "Magyar Táj" illatú izzadásgátló, de minden másban olyanok, mint a többi, nem jobbikos vállalkozó.

lárvalányhaj 2010.06.11. 19:19:01

@cso zsi:

És mi lenne a megoldás? Adjunk mindenkinek ingyen pénzt alanyi jogon?

lárvalányhaj 2010.06.11. 19:23:06

@farkasokkal tancolo:

"Ezért sem tetszik nekem az, hogy ma már egy piti kis ügyintézőtől is elvárják az egyetemi végzettséget. Emiatt van az, hogy ma már mindenki egyetemre jár, és a diplomának mint olyannak már nincsen értéke."

_mint olyannak_? :P

Ez pont fordítva van. Mivel lezüllesztették az egyetemi oktatást, ezért a diploma elvesztette az értékét.

Modor Timi 2010.06.11. 19:28:38

@Motorpenis: Köszönjük a tartalmas hozzászólást! Igazán sokat tanultunk belőle, máris elszaladunk venni egy "Magyar Táj" illatú izzadásgátlót és eldobjuk a sárga csillagos pólónkat :))

scsaba1 2010.06.11. 21:47:05

@cso zsi:

Most vagy én nem voltam egyértelmű, vagy nektek nem sikerült megfogni a lényeget. Én pont a negyvenes-ötvenes korosztály védelmében írtam, hogy ne követeljünk már rajtuk olyan tulajdonságokat, amelyek nem a sajátjuk, mert olyan társadalmi rendszerben szocializálódtak, ahol ezek a tulajdonságok majdhogynem hátránynak számítottak, de mindenképpen gyanúsnak és nem követendőnek.

Építették 20-30 éven keresztül a szocializmust és összeomlott alattuk a rendszer és ezzel gyakran az életük rendszere is, miközben elvárnánk tőlük, hogy szervezett munkások után most legyen önmenedzselő self made mane-ek.
Csak a töredéküknek sikerül, a többi meg pislog, mint hal a szatyorban, hogy: "Mivan? Tegnap még működött a csapágygyár, jöttek mentek a kamionok, ma meg már kiderül, hogy nem gazdaságos a termelés, németből hozzák a csapágyat, ami viszont nem olcsóbb, mint ,amit ők csinálnak" (Példa volt, nem kell belekötni, az egyszeri kisember szemszögéből próbáltam leírni egy gyárbezárást).

40-50 évesen már az emberek nehezebben tanulnak, kevésbé fogékonyak. Én legalábbis elég kevés embert ismerek, aki segédvájárból szoftverfejlesztővé képezte át magát, például...

scsaba1 2010.06.11. 22:00:37

@Motorpenis:

Ez hülyeség...

Nem dolmány, hanem "Magyar vagyok nem turista" és egyéb hasonló feliratú pólók. Bőrtarsolya az övön valamiféle honfoglaláskori vagy hun motívummal. Nemzeti színű vagy árpádsávos karkötő.

A striciterepjáró stimmel, de csak azért mert én mondtam... ;) Rajta legalább két darab Nagy-Magyarország matrica, egy nemzeti színű, egy Árpádsávos, a hátsó szélvédő két oldalán.
A hátsó ablakon ilyen odacsíptethető autózászló, szintén egy- illetve két darab. Szintén nemzeti színű, de gyakran Árpád sávos is.

Az autórádióban nem Székely himnusz, hanem nemzeti rock, azaz: Kárpátia, Romantikus erőszak, Hungarica.

A pálinka mondjuk stimmel, de szigorúan kisüsti, gyakran saját zugfőzőben főzött "finánc sose látta" 54 fokos cseppfolyós harcigáz.

lárvalányhaj 2010.06.11. 22:12:35

@scsaba1:

Szerintem igaza van az előttem szólónak, nem ez a generáció a rendszerváltás legnagyobb vesztese, ők a nagy változások bekövetkezésekor viszonylag fiatalok voltak, és tudtak váltani.

Nekem azzal van a fő problémám, hogy Magyarországon még mindig a Kádár-rendszer szelleme uralkodik. Ez a közoktatásban is tetten érhető. Az embereket általános iskolától az egyetemig arra nevelik, hogy parancsteljesítő droidok legyenek, maradjanak a seggükön, és ne nyitogassák a szájukat fölöslegesen. Ugyanígy, sok családban ugyanez az elnyomó rendszer uralkodik. Mindig megdöbbenek rajta, amikor arról hallok, hogy huszonéves felnőtteket kézivezérléssel irányítanak a szüleik.
(Mindazonáltal tartom, hogy aki zokszó nélkül idomul ezekhez az elvárásokhoz, az maga tehet a sorsáról. Azt ugyanis senki nem tiltja meg expliciten, hogy az ember a fejét használja.)

cso zsi 2010.06.11. 22:39:02

@lárvalányhaj: Semmiképp. De a "miből mire képezte magát" kérdésre nem válaszoltál.

cso zsi 2010.06.11. 23:08:35

@scsaba1: Valahogy nem az jött le belőle, hogy a dagonyában üldögélő "nyugdíjas állás"-ban semmit tevőt véded. Anno mi is azt csaholtuk a vezetőségnek, hogy ne az akkor tíz éves technikát oktassák a fiatalnak, hanem azt, amit láttunk a BNV-n, és tudtuk, hogy pár hónapon belül felszerelésre kerülnek. 90 körül az akkori 30-asok ráugrottak a Cocom-lista alól felszabadult tecnikákra, és volt 10-12 jó évük, amíg az akkori öregek kikoptak Nyugdíj, vagy nyugdíj előtt két évvel kirúgás.
Közben bejött a pc-korszak, akit érdekelt foglalkozott vele, részben kellett a szakmához, részben, mert a pc-hardverezés hasonló volt a használt eszközökhöz. Hiába volt az ember mögött 20 év szakmai ismeret, plusz a pc-ből 5 év, a cégnek a frissen diplomázott elektromérnökök kellettek, akiket aztán kiadtak a szakik mellé, hogy lássák azt, amihez "értenek". Az a 40-es, aki a "dagonyában" épp előléphetett volna csoportvezetővé, az utcán találta magát.
Nagy bűnei voltak. Szerette a munkáját, és mellette családot is akart. Ekkor mondja azt a gyermekének, hogy nem a választott suli következik, hanem az olcsóbb. Programozott jövő.
A következő tíz év már a minimálbér jegyében telik, természetesen mindenhol 12 órát várnak el érte. Ha nem tetszik, van más a helyedre. "Természetesen" mind becsődölt, de legalább a gyerek viszonylag normális helyen (naná, hogy minimálért) dolgozik.
Valamicskét foglalkoztam az elmúlt 15 évben a pc-kkel jómagam is, de egy programírás már nem olyan, mint Basicben volt. Ahova jó vagyok, oda nem kellek, mert öreg vagyok. Ahova kellenék másik szakma révén, az az ország távoli pontján van. Kisgyerekes család mellett nem máshol létre költi az ember a pénzét.

lárvalányhaj 2010.06.11. 23:12:08

@cso zsi:

Szerintem az, aki nagyon akart tanulni, munka mellett is megtalálta módját. Édesapám munka, család mellett szerzett egyetemi diplomát egy kifejezetten nehéz szakon.
A családomban nála kevésbé intelligens és kvalifikált arcok is voltak, volt olyan, aki már a 90-es években - szintén munka mellett - szerzett érettségi bizonyítványt. Hangsúlyoznám, hogy korántsem kiemelkedő intelligenciájú szupermenekről van szó. Átlagemberek, aki abban különböznek a többségtől, hogy felmérték a lehetőségeiket az új felállásban, és igyekeztek alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez.

LyukasBogrács 2010.06.11. 23:18:52

@Kacagó gerle:
Évtizedekig azt hittem, hogy a gumiabroncs csinálja, de aztán kiderült, hogy az egyenes fogazású hátsó differenciálmű a ludas.

Viktriat 2010.06.11. 23:22:42

@cso zsi: Az algériást én egy öblös munkásembertől hallottam, és bizony modoroskodás volt a javából!

2010.06.11. 23:43:02

Aki külföldön dolgozott, az külföldön le is rótta a maga 21-40% adóját (írországi tapasztalat), szóval ezzel nem érdemes terrorizálni senkit.
Azok nyafognak a legtöbbet, akiknek nem voltak képesek angolul / németül megtanulni (meg lehet fogni önerőből is azt a tankönyvet) , és ez a munkaerőpiacon (a jólfizető állásoknál főleg) igenis hátrány, ha valaki nem beszél angolul. Ez van, ez ellen nem lehet sokat tenni.

lárvalányhaj 2010.06.12. 00:05:53

@Viktriat:

Bevallom, én először azt hittem, hogy az "algériás" valami vicc.

2010.06.12. 12:47:53

@lárvalányhaj: én is levélként végeztem, elmondom neked, ha nem azért kell a "pappir", hogy megtartsd a meló helyed, gyakrolatilag kitörölheted vele.

Vannak diplomák, mint pl a Gábor Dénes, azt legjobb elhallgatni a Cv-ben, mert inkább hátrány.

rdi 2010.06.12. 17:20:42

Ezek az emberek nem azt mondják, hogy "tökéletesen beszél angolul/németül", hanem "perfekt angol/perfekt német".
Ez alatt azt értik, hogy folyékonyan tud beszélni.

Egyébként ilyen badarságokat csak az mond, aki soha életében nem próbált egy nyelvet tényleg jól megtanulni, mert különben tudná, hogy lehetetlen idegen nyelvet, ami nem az anyanyelved, tökéletesen megtanulni. Lehet max. helyesen beszélni, folyékonyan, szép kiejtéssel, de soha nem lehet teljes mélységében megtanulni.
Persze, nem is kell.

rdi 2010.06.12. 17:23:41

@lárvalányhaj:
"Az embereket általános iskolától az egyetemig arra nevelik, hogy parancsteljesítő droidok legyenek, maradjanak a seggükön, és ne nyitogassák a szájukat fölöslegesen."

Az a baj, hogy a munkahelyeken ezt a mentalitást díjazzák. Ilyen a "magyar szervezeti kultúra".

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.06.12. 19:18:45

@rdi: a multicégek magyarországi leányvállalatai nagyrészt feladatokat hajtanak végre. Ehhez jó végrehajtó típus kell. Az, hogy kevesen szeretnek kezdeményezni, az hosszan magyarázható, de ez nem az a blog.

mzperx 2010.06.12. 22:37:43

"Ködbér" volt már? :)

Balance Of Power 2010.06.14. 10:16:46

@rdi:
-Milyen nyelveket beszel?
-Hat kerem, angolul, nemetul, spanyolul, olaszul.
-Perfektul?
-Ezt a nyelvet sajnos nem beszelem.

@lárvalányhaj: Mar megint kezded :)))))

@Patrick Bateman: Egy nyugat-europai benzikutas, penztaros stb. valszeg normalisan, ha nem is fouri modon meg tud elni a fizubol, eljar nyaralni meg ilyenek. Az a baj, hogy nalunk viszont tenyleg ehber amit ezek az emberek keresnek es eleve el lett ultetve a fejekbe, hogy "diploma=jolfizeto allas, nincs diploma=csak szar allasod lehet".

noirp 2010.06.14. 10:21:09

@Brother Love: A maszkácsos tetszik! Megjegyzem.

noirp 2010.06.14. 11:22:26

@rdi: Nem egészen értek veled egyet.Talán az igenis megtanul "mélységig" egy idegen nyelvet, aki kétnyelvű környezetbe születik.

Találkoztam nem rég--konferencián-- egy szlovén lánnyal, ő kérdezte, beszélek-e magyarul? Persze, mondom. Onnantól simán karattyoltunk magyarul, ő olyan irodalmi kiejtéssel nyomta, hogy le a kalappal előtte [én dunántúlilag köllözök, és lassan kezd rámragadni a hevesi "aa"-zás is...]. Kérdeztem később, hol tanult meg ilyen gyönyörűen? Azt mondta, a családjában nincs magyar, de olyan környéken laktak. Kicsi korában tanulta így, az utcán, a többi gyerektől.
Így aztán csak akkor váltottunk angolra, ha nagyon a szakmába másztunk. (Valszleg ritkán játszottak az utcán élelmiszerkémiásdit :))
Kicsit szégyelltem magam, mikor elváltunk, mert szebben beszélt magyarul, mint én.

Sand Lover 2010.06.14. 12:38:56

@noirp: „Talán az igenis megtanul "mélységig" egy idegen nyelvet, aki kétnyelvű környezetbe születik.”
Na igen, de nem ez az általános. Kérdés, hogy pl. a szülők mennyire beszélik „mélységében“ a saját anyanyelvüket, mennyire tartják fontosnak, hogy azt a gyerek megtanulja, stb.
Ismertem olyan családot, ahol a gyerekek kb 2-3 szót tudtak magyarul (apuka 56-os kivándorolt, anyuka amerikai) - Chicago magyaroklakta területén éltek, magyar hentesüzlet meg miegyéb volt a környéken és mégis csak ennyi tellett tőlük...

lárvalányhaj 2010.06.14. 13:25:29

@Morgan LeFay:

Szakmámból adódóan viszonylag sok "kétnyelvű" embert ismerek. Az a tapasztalatom, hogy azok tudnak mindkét nyelven "anyanyelvi szinten", akik aktívan használják mind a két nyelvet, vagyis nem csak beszélnek rajta, hanem olvasnak, írnak is.
Akiknél ez a feltétel nem adott, azoknál a hangsúly eltolódik az egyik nyelv felé, és a másik nyelvet csak szóban vagy csak írásban tudják anyanyelvi szinten használni.
Például ismerek egy srácot, aki elvileg kétnyelvű, és kifejezetten értelmes is, de magyarul írásban nem tud megnyilvánulni. A mondatai nyakatekertek, magyartalanok, a helyesírása pocsék stb. A beszéd jól megy, a kiejtése tökéletes, de sokszor használ magyartalan kifejezéseket (pl. a másik anyanyelve szólásait-közmondásait magyarra tükörfordítva).

(Az is igaz viszont, hogy én érzékenyebb vagyok ezekre a különbségekre, mint az átlagember.)

noirp 2010.06.14. 13:59:03

@lárvalányhaj: "(Az is igaz viszont, hogy én érzékenyebb vagyok ezekre a különbségekre, mint az átlagember.)"

Ezt hívják szakmai ártalomnak :)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.06.14. 15:19:25

@lárvalányhaj: nagyobb halad is van, amit megsüss, de azért öblön belül tartod a problémát miközben két madarat találsz el egy kővel? Vagy csak azt hittem hogy az angollal vagy bilinguális, és nem kellett volna azelőtt tüzet gyújtanom, mielőtt a szarvast lelőttem volna? :-)

scsaba1 2010.06.15. 12:21:00

@Krisztinca:

Áztákurva... Az ilyenekkel az a bajom, hogy nem nekem jut eszembe. Eladnék heti 10-15 ilyet, és király lennék.

A Tyne folyó déli partja 2010.06.15. 13:37:25

@lárvalányhaj: pontosan. én meg olyat hallottam,h. gyerekek itt nőttek fel, egyik 9, másik 12 éves votl, mikor jöttek. hétköznapi beszédben ok a magyar, de egy csomó kifejezést nem tudnak magyarul, mert csak angolul tanulták. volt egy nagyon jó sztori, már sok helyen megíyrtam, lassan az apa szerzői jogot is kérhet...
szóval, angolul az "egg" jelenti ugye a tojást.
suliban tanulják az emlősök szaporodását. a petefészket szintén "egg"nek hívják. gyerek hazamegy, kérdi: mi is a helyzet a tojással az emlősök szaporodásánál? szülők néztek egy ideig, míg leesett, h. miről is beszél. mert ugye, az a szó, h. "petefészek" nem nagyon szokott előforudlni a hétköznapi kommunikációban. meg pl. ilyenek, h. négyzetre emelés, meg "ugróév" a szökőév helyett, stb.
amúgy, az itteni magyar-angol gyerekismerőseim egyik se nagyon akarnak magyarul beszélni, mert minek...
és ahogy olvastam d tóth kirszta írásait az ő, magyarországon lakó kétnyelvű kislányáról, ő meg angolul nem akart, mert minek...

rdi 2010.06.19. 17:26:54

@lárvalányhaj: 2010.06.11. 09:51:56

Igen, és ezért tart itt ez az ország... ;)

Ezt meg lehetett volna jelentetni önálló posztként is!

Hahó, Modor Tibi, itt egy gyöngyszem a kommentek között!
Ezt nem lehetett volna jobban összeszedni!

Pont az ilyen eszmefuttatásokat szoktátok itt a modoroson pellengérre állítani.

Hiába, na, minden modorosfikázóban lakik valahol egy ős-modoros.

rdi 2010.06.19. 17:29:57

@noirp: félreértettél, az más, aki (kis)gyerekkorában tanulta. Én arról beszéltem, aki iskolában, vagy felnőttként, ahogy a többség.

Valahol olvastam, hogy az ember kb. 6 éves koráig tudja megtanulni a nyelveket úgy, mint az anyanyelvét. (Akár többet is.) Akkor elveszik ez a képességünk, és utána már csak vérrel-verejtékkel.

lárvalányhaj 2010.06.20. 23:13:49

@rdi:

Én békében élek a bennem élő modoros gyermekkel :)
süti beállítások módosítása