Ó, mennyire várom már, hogy teljes valómban visszatérhessek Közétek!
De sajnos még több hét, mire szusszanásnyi időre bezárnak az Alma Mater ódon kapui, hogy végre csak a nyári modorosságnak és a munkának adózhassak!
A modormérő úgy tűnik, továbbra is szorgalmasan csipog mindenkinél: mai anyagunkat indeus szerkesztette - Az Öblöshöz hasonlóan itt is megjelennek a grafikusok, de újabb aspektusból.
Kössétek fel az alsóneműt, és hajrá!
Magyarországon a focihoz és a grafikához mindenki ért
Domi nevű kedves olvasó - szerintem zseniális - posztján fellelkesedve gondoltam, bemutatom egy kicsit a másik tábort, akik tulajdonképpen nem is állnak oly távol a fotózást aképpen mívelőitől.
Magyarországon, kedves hazánkban van még pár olyan téma, amit odabiggyeszthetnénk a címsor végére/közé, de mivel én főállásban fotoshopot használok, ezért gondoltam megírom amolyan modoros stílusban azokat az alapvetéseket, amelyek sajnos erre a területre oly fájdalmasan jellemzőek. Vegyük át-hát azokat a típusokat, akikkel találkozva nemcsak a bicska, de az ALT+F4/Shutdown kombó is kinyílik a zsebemben.
1. Ipart végzett grafikusok
Az aranymetszés, tipo, brief, "bezzeg az egyetemen", verzál, kurzív szavakat vessző helyett használja, és magasról lenéz mindenkit, aki grafikusnak nevezi magát, de nem az "iparon" végzett. Kizárólag Adobe Illustratort vagy Freehandet használ, a CorelDRAW-tól, illetve más vektorgrafikus programoktól irtózik és mélységes utálattal tekint ezek használójára. Általában nagy nevű reklámcégeknél árt direktorként tevékenykedik és akkor arca lesz, hogy térkép kell hozzá. Öltözködése kicsit yuppie-s, kicsit elegáns, de gyakran springfield ing + márkás farmer kombinációban és persze sötét napszemüvegben feszít. Autója feltétlen olyan, amivel kitűnik az átlagból. Ha kezdő, akkor opel tigra, vagy hasonló, ha már benne van a tutiban, akkor csakis mini morris, vagy 1-es bmw. Ha ezekre nincs keret, megteszi bármilyen, csak sárga legyen.
Ha épp egy ilyen céggel dolgozol, és beleakadsz egy árt direktorba, jobb ha felkészülsz az ultralaza, még számodra is meghökkentően innovatív stílusra, amelyet még Nyelvész Józsi is megirigyelne. Ha valaki nem tudná, miről beszélek, akkor egy íme egy kis emlékezetfrissítés:
- Mikor küldöd a kreatívot?
- Már átküldtem.
- Nem találom az inboxomban.
- Nem tetszik a tipo.
- Pedig csak Helveticát használtunk, ahogy kértétek.
- Inkább Frutigert használjatok, ez így túl basic.*
- Úgy kéne megcsinálni, hogy elég corporate legyen.
- Logót küldesz hozzá?
- Persze, átküldtem ai-ban.**
- Nem tudnád egy kicsit szaturálni a brief-nek megfelelően?
- Kicsit sok lesz benne a sárga.
- Árnyék-kompenzációról nem hallottál?
- Az FCUK bolygóról hallottál már?
*A Frutiger nevű font kb ugyanolyan "basic", mint a Helvetica.
** Adobe Illustrator
2. Önjelölt marketinges és/vagy cégvezető
"Ezért nem fizetek, ezt én is meg tudom csinálni powerpointban".
:]
3. Önjelölt grafikusok
Mivel a fotoshop szó egyre gyakoribb használata, a digitális fényképezés megjelenésével vagy még inkább elterjedésével, popularizálódásával egyenesen arányosan megnőtt, ezért körülbelül ekkortól számít mindenki professzionális, vagy magát csak szimplán álszerényen fotoshoppernek nevező egyénnek. Ezekre az egyedekre jellemzőek leginkább a következő frappáns beszélgetések:
- Mi a kedvenced a motion blur, vagy a radial?
- Á, én inkább KPT-zek.
- Hogyan maszkolsz?
- Vertuxszal.
- Az mi?
- Nem tudom, de a bátyám azt mondta emberre a legjobb.
- Láttad már a CS4-et?
- Persze, rég megvan a krekkelt.
- Ja, baró az új nyitóképernyője.
Egyszerűbb feladatokat is interneten található béna és szánalmas tutorialok sztaki szótárral karöltve lefordított leírásaiból végez el, és ha már 10-15 ilyenen túlvan, máris élvezettel oktat ki olyanokat, akik Vertux és KPT helyett még mindig Pennel rajzolgatnak körbe egy képet. Mikor ez megvan, már önálló feladatokat is vállal, "kreatív" hirdetéseket készít, melyek nem nélkülözik a fekete hátteren sárga betű kombót, illetve a legalább négyféle blending-effektet, melyekből a Bevel & Emboss és az Outer Glow kötelező erejű. A DPI, CMYK, kifutó, szedéstükör ismeretlen és felesleges fogalmak számára, ugyanakkor a filter menüpontot kivülről fújja. Az ilyen "munkák" alacsonyra bedeklarált árainak levét általában - jobb esetben - az utólag megtalált grafikus issza meg.
How-To:
- Vertux: Vertux Fluid Mask: Bonyolultabb objektumok körberajzolására szánták, kár, hogy professzionális kiadványszerkesztéshez használhatatlan.
- KPT: Kai Power Tools: A Photoshop-hoz külön kapható filter (effekt) kiegészítő csomag, amellyel tűz, jég és különböző haszontalan effekteket varázsolhatunk szerencsétlen hirdetésünkre.
- DPI: Dot per Inch: az inchenként elhelyezkedő képpontok száma, a nyomdai felhasználás miatt ezt általában 300-ra, vagy annál többre szokás beállítani.
- CMYK: CyanMagentaYellowKey: A nyomásnál négy színből áll össze a kész, kinyomott anyag. A Key a valóságban a feketét (Black) jelenti, amelyet a másik három szín terhelésére használnak.
- Outer Glow: Objektumok köré generált fényes ragyogás.
- Bevel & Emboss: Általában betűre alkalmazott "domborítás". Felesleges és ízléstelen.
Jesszum pepi. Indeus barátunk szerencsére gondolt a feltehetőleg többségben levő laikusokra is, és még a megfelelő függeléket sem mulasztotta el csatolni.
Szinte csak a marketinges-cégvezetős részt értettem, de így is remekül szórakoztam. Nagyon várom a szakmabelieket, hogy érdemi vita bontakozhasson ki :-))
Az utolsó 100 komment: