Kedves Tibi!
Volt már hasonló, de egy tipizálós folytatást megér... /meg bizony, ráadásul gyönyörűen kidolgozott, alapos poszt - még a linkeket is profin beszúrta a kolega - M.T./
Üdv: eulimen
Az Egyenes vonalú, egyenletes mozgást végző:
A közút neutrínója ő: nem tudjuk, hogy honnan jön, azt sem, hogy hová megy; számára semmi nem jelent akadályt. Lett légyen városon belül, vagy akár lakott területen kívül, ő bizony konstans 70-nel hajt. A kanyart mindennemű fékezés nélkül veszi be, súrlódási- és energiaveszteség szempontjából gyakran a legoptimálisabb, leginkább kiegyenesített úton (jobbra kanyarodásnál általában áttér a szemközti sávba). E közlekedési stílust érdekes módon "ennek a csotrogánynak érvényes a műszakija?"-típusú, papataxi-jellegű személygépkocsikon, illetve korosabb, lemezhajlítási részeken tenyérnyi területen átrozsdásodott tehergépjárműveken figyelhetjük meg (lehet, hogy nincs is rajtuk fék). Valószínűleg még tankolni sem állnak meg soha.
Vicces élmény falvak tucatjait átszelő alsóbbrendű úton találkozni e jelenséggel, hiszen lakott területen ő előz meg minket, míg a falvak között mi vagyunk a gyorsabbak.
Az Agytumor-jelölt:
Munkavégzésének helye a jármű karosszériájára korlátozódik. Csokit terít, üzletet köt, tanácsot ad - általában céges autóval. Az üzletfelekkel viszont állandó kapcsolatban kell lenni, de kihangosító szettre már sem neki, sem a cégnek nem telik. A telefon már rég a fülére ragadt, mégis odafogja jobb kézzel. Ballal kormányoz, jobbal vált - hopp, ekkor idegrángást idéző mozdulattal telefon beszorít váll és fül közé - de le nem szedné a füléről azt a kibaszott készüléket.
Emberi erővel hajtott járművének mozgási trajektóriája meglehetősen kaotikus, gyakorlatilag kiszámíthatatlan, ám sebessége közel állandó, felülről a nullához közelít. Röppályája kiépített kerékpárút megléte esetén is az autóúton halad. Közlekedésben elfoglalt nyompályája gyakorlatilag az útszegélytől a felezővonalig terjed, de olykor néha balra és jobbra is túl-túlnyúlik kissé. Az imbolygó mozgást legtöbbször a nem a legideálisabban súlyelosztott és elhelyezett rakomány félrecsúszott súlypontja is elősegíti. Kanyarodási szándékát legfeljebb csak a Röntgenpásztázó képes előre látni, mivel karjait irányjelzésre nem, a jármű súlypontjának stabil fenntartása érdekében viszont a kormány állandó jellegű rángatásával annál inkább használja. Közös jellemzőjük, hogy gépjárművel bármekkora ívben próbáljuk kikerülni, előzéskor mindig ránk húzódik.
Járművén általában szöcske- vagy botsáska-pozícióban foglal helyet. Mindig a semmiből bukkan elő - ha útban vagy, villog, és ritmikusan üveghangra húzva, zümmögtetve jelez. Hosszabb akadályoztatásának megszűnte esetén pár másodperces hátsókerekezéssel örül. Dugóban mindig talál magának annyi helyet, ahol lazán előre mászhat - piros lámpánál a kocsisor mellett a legelső kocsi elé. Pirossárgánál határozottan kilő. A minél "sikeresebb" hatósági fotózás érdekében a rendszámtábla hátul kombinált fogóval van tökéletes rálátási szögben igazítva, de a kemény arcok nem alacsonyodnak le idáig, elektronikus billentőszerkezetet hekkelnek hátra - "a menetszél lebbentette fel a táblát, biztos úr".
A Mezőgazdasági Géppel közlekedő:
Az még hagyján, hogy kivilágítatlan, maga után földrögöket potyogtató ekét húzó traktorral kihajtanak a főútra, jobb esetben szarva tiltó táblára. A legjobb aratás idején a szélesvásznú kombájnkonvoj. Még ha nem is jönnek szembe, akkor sem tudod megelőzni -- nem hogy a díszsereget, hanem egyetlen gépet sem! Magyarország Európa éléskamrája, ezért hazafias büszkeséggel feltöltődve bírjuk már ki ezt az tíz percet, míg letakarodnak előlünk az útról.
A Szakszerűen elhelyezett rakomány:
A szajré elhelyezésének látványa a jármű álló helyzetében is sikolyt és sápadást válthat ki a laikusból, hát még ha a közúton való közlekedés során terem előttünk egy ilyen. A rugózás teljes hiányát mutató, kölcsönvett utánfutó szélére beállított, pányvázás és gumipókozás szorításából immár kibújni készülő emeletes hűtőszekrény közúti tánca tisztes követési távolság tartását követeli meg, éppúgy, ahogy a "nincs olyan szekér, melyre több fel nem fér" elv alapon megpakolt platós pikapok. Érdekes módon a lomizók a maga után guruló vasketrecet húzó Zsigulija gyakran biztonságosabban van megpakolva különböző színes- és vasfémekkel, mint a példában említett alkalmi költözködők járműve a butorokkal és egyéb cuccokkal. Az euróválság miatti önkéntes és hatósági kilakolódások, illetve a házhoz szállított tűzifa elterjedése miatt a Szakszerűen elhelyezett rakományok c. közúti jelenség valószínűleg még a jelenleginél is gyakoribbá válik.
Igen, a Buszsofőr általában buszt vezet. De nem is akárhogy. Már a megállóba/buszöbölbe beállva csutkára kifelé forgatja a kereket, hogy világossá tegye minden, a közlekedésben haladó autós számára: ő innen márpedig kifele fog jönni valamikor - majd ha az utolsó utas is felszállt. Ekkor felbőg a jó öreg Ikarus motor, a busz belódul a forgalomba ("a fasznak kitenni az indexet, kialudt a féklámpa, onnan csak tudja a parasztja, hogy indulnák"), s az ajtók csak ezután csukódnak be. A busz mögött haladó autók pedig jókora ívben kikerülve az emberi hústömeget szállító járművet, esetleg csikorgó fékkel elsőbbséget adva a tömegközlekedésnek kerülik el az ütközést. S ez így megy minden kijelölt és kijelöletlen állomáson és megállóhelyen.
Ha a Buszsofőr épp lakott területen kívül hajt (maximum hetvennel, akkor nem eszik annyit, és hónap végén jól jön a megtakarított üzemanyag-bónusz), megelégedettséggel konstatálja a mögötte feltorlódott kocsisort, ahogy a személygépkocsik a busz űrszelvényéből való apró ki-kikandikálásokkal próbálják felmérni a szembejövő forgalom mértékét, és a sikeres előzés esélyeit. Ha tiszta a pálya, a Buszsofőr még véletlenül sem indexelne ki jobbra soha, nehogy ezzel is segítse a mögötte haladókat.
A Kamionsofőr:
Viselkedése a Buszsofőréhez hasonló. Néhány plusz fícsör: Színes, villódzó, egészestés neonlófaszok a szélvédő mögött. 15 centiméter képátlójú fekete-fehér tévé a pihenőidő minőségi eltöltéséért. Vezetőkabin fölött egy sorban legalább nyolc reflektor (Hella). Ezekkel a Vízipók-szemekkel egyébként csak villantani szokott. Előzni legalább kétsávoson ildomos, de azt is csak póttal lehet, legfeljebb 5 km/h sebességkülönbség alkalmazásával. Ha a tachométer szerint itt az ideje pihenni, az bárhol megtörténhet. Út szélére állva kabinban függöny behúz és kész.
A Női sofőr:
A sok környezeti inger (anyósülésen feszítő barátnővel való csacsogás, a gyerek hogylétének ellenőrzése telefonon keresztül aputól/óvónőtől/tanárnőtől, smink állapotának ellenőrzése a belső visszapillantó tükörben) miatt általában nem tudja real-time feldolgozni a közlekedés során őt ért információzuhatagot, így legalább 10 másodperccel, de minimum egy táblával mindig le van maradva: "most miért dudál rám minden szembejövő, honnan tudjam, hogy ez egyirányú utca?". Vagy: "baszki, de nagyot koppant az alja ezen a buzi fekvőrendőrön, igazán kitáblázhatták volna!" Esetleg: "Látom te majom, hogy zöld, de egy másodperce még esküszöm piros volt!"
A Röntgenpásztázó:
Mit neki a záróvonal, meg az előzni tilos tábla, mert ő átlát a bukkanón és a legélesebb kanyaron is, így képes a leglehetetlenebb útszakaszokon is hidegvérrel, komótosan előzni mindenféle galiba nélkül. A Röntgenpásztázó-Női sofőr keverékkel viszont vigyázni kell, az kurvára veszélyes.
A Cikkcakkos:
Igazi élettere a többsávos, párhuzamos közlekedésre kialakított, általában lakott területen belüli útszakasz.
Mindég az a sáv halad lassabban, amelyikben ő is van, ezért intenzív sávváltásokkal tud csak előrehaladni: Amint saját gépjárműhosszának legalább felét elérő távolság alakul ki két gépjármű között a szomszéd sávban, indexelés nélkül azonnal bevág. A piros nem érdekli, simán átmegy rajta. A haladás dinamikája miatt kb. háromszor annyit fogyaszt adott hosszúságú úton, mint a normálisan, szabályosan közlekedők gépjárműve, az ezen az áron elért előny viszont minimális (két közlekedési lámpa közötti útszakaszon saját járműhosszának egy- de legfeljebb kétszeresével jut előrébb).
A Türelmetlen Kiscsászár:
Teljes meggyőződéssel gondolja, hogy a segge alatt található, viszonylag értékesebb -- saját, esetleg menedzserszerződés függeléke értelmében vállalati tulajdonú, ám a munkaviszony időtartama alatt magáncélú használatra korlátlanul jogosított -- autó bizonyos privilégiumokra jogosítja fel a közlekedésben. Rá nem vonatkoznak a KRESz szabályai, virtuális megkülönböztetett jelzéssel halad (gyakorlatilag mindig, mindenhol neki van elsőbbsége): még mögéd sem ért, de már jó előre levillog a belső sávban, kotródj lefelé. Ha ennek ellenére nem mozdulsz, teljesen seggre húzódik, esetleg még kürtöl is. Torlódás esetén nem áll be a sorba, hanem a terelősávnál előrerobog, és befurakszik -- előszeretettel valami lomhán nyöszörgő tehergépjármű elé. Körforgalomba lépés előtt betolja az orrát, hogy a bent haladók lassítsanak az esetleges ütközés elkerülése végett, majd e pillanatnyi hezitálást kihasználva padlógázzal belöki magát a körforgalom sűrűjébe. Ha a villanyrendőrnél második a sorban, nem ritkaság, hogy zöldre váltásnál még a kereszteződésben kivágva megelőzi az előtte cammogót. Amennyiben a Türelmetlen Kiscsászár felsőbbrendűsége nem lenne azonnal nyilvánvaló vezetési stílusából, a helyes megoldásra rávezethet az autó egyedi rendszáma is.
A Malus-király:
Bárhol is köti meg a kötelezőjét, vele mindegyik biztosító pórul jár. M4-besorolás környékén tanyázik, de még így is kevesebb biztosítást fizet, mint amennyi kárra utána a biztosító rendezi a számlát. Csotrogány, foltozott, itt-ott leszakadt, széjjeltört, már eleve zéró erkölcsi értékű gépjárművel közlekedik, így kockázat nélkül vállal be mindennemű veszélyes mutatványt. Karambol esetén karcolás nélkül száll ki a légzsák és más, napjainkra alapvetőnek mondható biztonsági berendezés nélküli, immár szarkupaccá tört romhalmazból.
Az Aura-protektor:
Nem enged saját közelébe más közlekedési résztvevőt. Fél attól, hogy pozitív személyisége karambolba vonzaná a szemből jövőket, így előlük általában vastagon kitér. Ugyanakkor nem hagyja megelőzni sem magát, hiszen ezzel -- ha csak pillanatokra is, de -- a gyorsabban haladókat átmenetileg beengedné saját aurájába, ami megengedhetetlen. Ezért tehát megelőzésének kísérlete esetén az út széle felé húzódik, de gyorsít, így hiúsítva meg a saját aurájába való betörést. Amennyiben megelőzése mégis sikeresen befejeződik, a produkcióért nagy eséllyel járna gyorshajtásért kiszabott közlekedési közigazgatási bírság .
Az Igazságosztó:
Az eminens közlekedő. Rendőrtől csekket még sohasem kapott, közlekedési büntetőpontja nincs. Esélytelen is, hogy valaha kapjon, hiszen az összes létező KRESz-szabályt következetesen betart, és ezt a viselkedéskultúrát minden, a közlekedésben résztvevő egyéntől ugyanúgy elvárja. Erre nem túl hosszú előéletű, ám balesetmentes közlekedési múltja jogosítja fel. Ennek megfelelően bónus-malus besorolása általában még messze van a B10-től, de minden évben sikerül egy osztállyal előbbre lépnie. Meggyőződése, hogy egyetlen baleset sem történne, ha mindenki úgy vezetne, mint ő. Ezért aztán ha bárminemű szabálytalanságot észlel, azonnal közbelép, figyelmeztet, aláz (akkor is, ha nem ő a szenvedő alany). Példának okáért:
- Lakott területen kívül reflektorral villog az egyébként kötelezően előírt tompított fényszórót nem használó szembejövőkre.
- Kürttel figyelmezteti az őt elhagyó járműveket a megengedettnél nagyobb, nem megfelelően megválasztott sebességre.
- A macisajt-táblákon is spóroló Tesco parkolójában péntek délután elvörösödött fejjel mutogatja, s próbálja sikertelenül alkalmazni a jobbkéz-szabályt, hogy kijusson végre.
- A bűnelkövetésnek puszta szándékát is kiszagolja: előzni tilos táblánál kihúzódik a záróvonalhoz, nehogy bárkinek is eszébe jusson megelőzni. A Cikkcakkost, Türelmetlen Kiscsászárt pedig szándékosan szívatja, ezzel gyakran Büntetővé változtatva őket.
A Büntető:
Na, ez a Kiscsászár Igazságosztó aszcendenssel. Minden, a közlekedésben résztvevők által elkövetett, személyét érintő közlekedési megrovást és felsőbbrendűségének azonnali el nem ismerését keményen megtorolja. Általában szélsebesen közlekedik, mintha mindig mindenhová sietne. Ha azonban egóját megsebzik, bőven van ideje móresre tanítani a közúti packázókat. Leggyakoribb fegyelmező eszköze az elévágás után kikényszerített lassú haladás, ám a keményebb Büntető arcok még az autópályás satufék alkalmazásától sem riadnak vissza. A büntetésvégrehajtási idő letelte után úgy hagyják el a helyszínt, akár a tintahalak: padlógázzal maguk mögött hatalmas fekete felhőt hagyva tűnnek tova.
doszy 2012.01.03. 06:58:51
la paloma de la rosa 2012.01.03. 07:58:02
Van még az a típus, akinek olyan sürgős dolga van, hogy azonnal eléd kell kanyarodjon, holott mögötted kilométerekre nincs senki, majd ezután elégedetten halad 30-cal lakott területen, megelőzni persze lehetetlen. Nem, ez nem ugyanaz, mint a Büntető, mert nem szivatásból csinálja, hanem mert szerinte ez így helyes és természetes.
Régebben én is mindig felháborodtam a "női vezető" tipizáláson, de amióta megedződve elég sokat vezetek, rá kellett jönnöm, hogy basszus, tényleg van benne valami. Persze engem kivéve.
2012.01.03. 08:20:53
mrbateman 2012.01.03. 09:00:41
Magam egy időben felvettem a NÉPNEVELŐ szerepet és haveromtól kapott szabvány FIFA piros/sárga lapokat bekészítettem kezem ügyébe, majd a forgalmi szituációban elkövetett hibák súlyától függően az egyes személyeket ezekkel a kártyákkal értékeltem.
2012.01.03. 09:02:40
Felelőtlen Apuka (alfaja: Felelőtlen Apuka Kisebbségi Komplexussal)
Személyleírás/ruházat: Konszolidált öltözet. Szarvasos pulcsi, farmer, barna félcipő. Oldalra fésült haj.
Telefon: Kihangosítóval
Autórádióban: Sláger rádió, Info rádió, az Autoklub rádiója, esetleg egy régi ABBA-kazetta
Kocsi: középkategóriás nemet ("A nemet precízség...") vagy francia autó ("A francia autók kényelmesek.") kevés extrával.
Vezetési stílus: Semmi ritmusérzék vagy stabil 75km/h mindenhol.
Az alfajnál a 75km/h csak akkor igaz, ha nem
akarjak éppen megelőzni. Ha előzné vki, akkor
beletapos, és akar 120-ig nyomja. Ennek a
hátsó ülésen ugrabugráló gyerekek visongva örülnek.
Jobbkézszabály: Ha éppen észreveszi, megadja.
Hova fejlődhet: Tatter/Mammer
Büntetés: Hatalmas tockosok, és izmos bírság a bekötetlen gyerekek miatt
Nyikhaj (HMCS)
Szemelyleiras/ruhazat: Zselezett sero, fulbevalo, Replay cuccok a szivarvany minden szineben.
Telefon: Vmi uj csodafon, tobbnyire kezben, SMS-iras celjabol.
Autoradioban: tuc-tuc-tuc-tuc-tuc....
Kocsi: Pug206, Fiat Stilo, Gof, csorobbaknál Buzuki. Erosen cicasitva: kek led, spoilerek, ultetes, stb.
Vezetesi stilus: Full gaz - full fek felvaltva, no index, zold lampanal csikorgo gumik, ezerrel bele a
belathatatlan keresztezodesekbe, kanyarban elozni
a legjobb!
Jobbkezszabaly: Nagy gaz. Nagy gaz a jobbrol jovonek, ha egyszerre ernek oda.
Hova feljodhet: Tar Baromallat, Menedzser, Felelotlen apuka
Buntetes: Irtozatos seggberugas, jogsi evekre el.
Tar Baromallat
Szemelyleiras/ruhazat: Nyaklanc, sotet polo, allatias tekintet, haj és agy nincs.
Telefon: Kinyithato Motorola, kizarolag kezben, kihangositorol nem is hallott.
Autoradioban: Dopeman
Kocsi: Bohom nagy Odi vagy Bejemve, esetleg nehany lemaradtnak Merdzso
Vezetesi stilus: Piroson at, uvoltozes, sorok kielozese, rokkant helyen parkolas, gyalogosok koze hajtas.
Jobbkezszabaly: ....helyett az erosebb kutya baszik szabaly.
Hova feljodhet: Sehova.
Buntetes: Tarkonloves.
HTB vagy Csaladcentrikus anyuka
Szemelyleiras/ruhazat: Praktikus szintelen ruhak, faradt tekintet.
Telefon: Isten ments! Telefont az autoba!?
Autoradioban: A radio csak elvonja a figyelmet a vezetesrol!
...es kulonben sem tudja, hol kell bekapcsolni..
Kocsi: Regebbi kisebb "nyugati", devu matiz, buzuki
Vezetesi stilus: Max sebesseg 45km/h (varosi faj, orszaguton nem fordul elo), ovatos kanyarvetel (ki ne boruljon az udito a hatso ulesre pakolt nejlonszatyikban), hatalmas fekezesek minden ok nelkul, kormany eroteljes szoritasa.
Jobbkezszabaly: ...mi is az? Remult tekintettel hosszu masodpercekig acsorgas a #-ben.
Hova feljodhet: Mammer
Buntetes: Nem szukseges...
Menedzser (mindket nem)
Szemelyleiras/ruhazat: Markas oltony/blezer, atomdraga napszemuveg, idegbajos kiraly(no) tekintete.
Telefon: Ceges, mindig beszel, a beepitett kihangositot viszont nem mindig használja.
Autoradioban: Roxy, Juventus, Danobius
Kocsi: Vatta uj francia, vagy angol modell, extrakkal.
Vezetesi stilus: Index nincs, vagy csak kormanymozdulattal egyutt, nagy gaz szinte mindig, tukrokben csak magat nezegeti, szerinte "dinamikus", valojaban on- es kozveszelyes vezetesi stilus.
Hova feljodhet: Sehova
Buntetes: Telefont csatornaba hajitani.
BKV-sofor (az elmebeteg fajtaja)
Szemelyleiras/ruhazat: Feher v. un. buszsoforkek ing, kek nyakkendo, kopott vaszonnadrag, rombuszos zokni, makkos cipo. Allando mormogas.
Telefon: Nem kene hogy legyen, de neha azert befigyel. Kezben, termeszetesen.
Autoradioban: Slager (Mindig!)
Kocsi: A BKV balnanyi járganyai
Vezetesi stilus: Agressziv, tolakszik, folyamatosan karomkodik, leuvolti mindenkinek a hajat. Kanyarodas kozben majdem borul, piros lampanal kepes akar ket percen keresztul centinkent araszolgatni elore. Persze pirosnal csak akkor all meg, ha mar tobb, mint 10 másodperce piros.
Jobbkezszabaly: Eros vicsorgasok kozepette adja meg.
Hova feljodhet: Kamionsofor
Buntetes: Jogsi el, gyogyszerkura..
Kamionsofor (az elmebeteg fajtaja)
Szemelyleiras/ruhazat: Bezbolsapka, polo, melleny, egyeseknel foncsorozott napszemuveg.
Telefon: Van, de inkabb CB. "Breko-breko!"
Autoradioban: Info radio
Kocsi: Kamion, szarra pakolva.
Vezetesi stilus: Vagy stabil 70, vagy ami a csövön kifer. Dudalas orrba-szajba, kivaltkepp a kurvaknak.
Eletveszelyes elozesek. Mottoja: "En vagyok a nagyobb."
Jobbkezszabaly: ld. a mottot.
Hova feljodhet: Sehova. Evolucios zsakutca.
Buntetes: Jogsi el, mar-mar gusztustalan meretu helyszini birsag. A hatul kuporgo albanok szelnek eresztese.
Tatter/Mammer
Szemelyleiras/ruhazat: Legalabb 20 eves ruhadarabok, Tatteren kalap kiegeszitovel.
Telefon: Mijaz?
Autoradioban: ld. telefon
Kocsi: Skoda -> Buzuki
Vezetesi stilus: Varosban max 35km/h, orszaguton max 60km/h. Ha barmi nehezen kezelheto/ertelmezheto jelenseg bukkan fel (kozlekedesi tabla, bokrok az ut menten, legeleszo tehenek, szembejovo auto, stb.), a sebesseg 30%-kal csokken. A kocsi holttere gyakorlatilag az egesz lathato vilag. Kormánykereket arra ráhajolva erosen szorítja.
Jobbkezszabaly: Eselytelen. Sok-sok ideig acsorgas a #-ben, aztan - a forgalom ritmusatol es intenzitasatol teljesen fuggetlenul - elindulas.
Hova feljodhet:
Buntetes: Ehhh... minek?
Plazapitcha
Szemelyleiras/ruhazat: Szilikonmellekre feszulo top, exerek, szoke haj, smink, nosteny butaszaurusz tekintet.
Telefon: Mindig kezben, hangosan cseveg..
Autoradioban: Roxy, Radio 1
Kocsi: Kicsi, igen draga csilivili auto
Vezetesi stilus: A KRESZ-t hirbol sem ismeri, eszre sem veszi, ha koccol. Parkolni nem tud. Egy focipalyan se tud beallni a szogletzaszlok koze. Mindezek ott egy cseppet sem zavarjak.
Jobbkezszabaly: Siman athajt a jobbosokon. Ha vki csikorgora fekez mellette, arra csak butan nez. (Mert csak igy tud.)
Hova feljodhet: Sehova
Buntetes: BKV-re kenyszerites
Kamikaze motoros:
Szemelyleiras/ruhazat: jobb esetben protektoros borcucc, rosszabb esetben sima nadrag+polo, osszel
dzsekivel megtoldva. Sisak opcionális kiegeszito
Telefon: motoron nem konnyu, de headszettel megoldhato
Autoradio: nincs :)
Kozl. eszkoz: legalabb 600-as motor, lehetoleg joval 160 feletti vegsebesseggel
Vezetesi stilus: Balrol zarovonalon sorelozes, lehetoleg minel tobb egykerekezes, erosen szuicid hajlamok
Jobbkezszabály: 100-nal eszrevenni egyaltalán a keresztezodest?!:))
Hova feljlodhet: passz :)
Buntetes: elobb-utobb megbunteti magat
Nadiposzi (törölt) 2012.01.03. 09:23:10
Édy, aki Endre 2012.01.03. 09:30:36
Suhan a személygépkocsi az úton. Hirtelen hosszú sor tűnik fel. Odaérvén a kocsi besorol a többi mögé. Szembeforgalom alig, mégsem csökken a kocsisor. Lassan csordogál az idő és a korábbi 80 km/h már csak 50-55 km/h. Út közepére húz, kinéz: semmi. Néha szembejön egy autó és mosolyognak a soffőrök (sicc!). Na, végre! Már csak pár autó van és előttünk és végre mehet az előzés. De mi tartott ilyen sokáig?
Elől (sicc!) egy Skoda 120-as, szép egyenszínű, ahogy illik. Benne idősödő hölgy kiskosztümben és kalapban - igen, igen, kalapban. Kocsi vágtat hatvannal és a felezővonalon a vezetőoldali része. Szembejövő forgalomnál kormány teker jobbra és rendesen beáll a sávba - majd újra vissza.
A néni mellre veszi a kormányt. Se a szélső, se a belső visszapillantót nem látja.
Így persze lehet! :)
la paloma de la rosa 2012.01.03. 09:35:41
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2012.01.03. 09:41:36
Falun áthajtva lehet találkozni néha a lopakodó varjúval. Ez vagy egy réges-régi cvejtakter varnyú, vagy kombi Trabant, vagy Skoda Favorit, esetleg F Astra, vagy első szériás Swift. Nincsen neki műszakija, tán már a forgalomból is kivonták, de ez senkit nem érdekel, mert a határba járnak vele. Ember kint szánt a traktorral, asszony pedig ezzel hordja ki utána az ebédet, vagy reggelenként három fordulóval a napszámosokat. Fék, világítás úgy-ahogy van, így amikor a négyből egy égő lámpával kifordul elénk éjjel egy csálén bicegő Skoda Favorit, az tud meglepetéseket okozni. De nem gond, az első alkalmas helyen visszamegy a dűlőútra mert ha nem a helyi rendőrök vannak, baj lehet.
2012.01.03. 09:52:02
Nem feltétlenül tévesztendő össze az 50 körüli (ám magát dögös 20-asnak képzelő és maszkírozó) vállalkozóasszonnyal, ui. míg a pitcha egy koccanás esetén kétségbeesve hívogatja a pasee-ját, addig üzletasszonyunk egyértelmű felelőssége és 30 millás autója ellenére is vitába száll és nem akarja kifizetni az eltört rendszámtáblatartó műanyagkeretet.
2012.01.03. 10:00:35
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2012.01.03. 10:01:41
2012.01.03. 10:12:14
Persze, persze, rohadt drága a javítás, stb. de végeredményben nem történt semmi rendkívüli: egy koccanás, törés a közlekedés velejárója, senki nem hiheti, hogy vele nem történhet. Ha meg nincs pénz javításra, hát akkor tarts fenn olcsóbb autót, bazzeg!
Egyszer én szemtanúja voltam annak, amikor egy pitcha kisaranyos autóját megtörték: szó szerint hisztériás rohamot kapott, páros lábbal toporzékolt, visított-üvöltött, tépte a haját, ütötte a fejét, stb. Sajnos ez még a kamerás mobilok elterjedése előtt volt, nem rögzíthettem.
2012.01.03. 10:35:40
Épp tegnap gondolkoztam el azon, hogy ahhoz képest, hogy nem vezetek, hányszor landoltam az árokban autóval.
A jobb karomom ott a ronda forradás, tegnap a vietnami műkörmös nem értette mi az a trabant, ugyanis egy trabantal sikerült az árokba az akácfának menni, ahogy kell: hótt makonyán a diskóból haza felé tartva (19 éves voltam) nem én vezettem. Aztán egy zastavával egy nyerges vontatóval ütközve: kijött az állatja a földútról, anélkül, hogy megállt volna előtte, de a totálkáros autóból karcolás nélkül szálltam ki. Még ma is előttem van, ahogy a szélvédőn keresztül az ölembe csurog a szemes kukorica.
A lecsúszásokat, korlátnak ütközéseket nem is számolom.
Az anyós ülésen mindnekinek az idegeire megyek, csak a legkisebb fiamban volt annyi empátia, hogy ennyi kaland után nem csoda mami, hogy parázol az autóban.
Donjon 2012.01.03. 10:47:20
Egyszer csak szemben megjelent a sávomban egy kolléga. Lefele csak egy sáv és záróvonal van, de őt nem zavarta, átlépve a vonalat előzgetett.
2-3 autó jött szemben, gondolom túl lassan mert különben nem előzgetett volna.
4-500 m-t kellett volna kivárni és kapott volna rendes 2 sávot előzésre.
Poénra vettem és feltartott kézzel mutattam neki, hogy most akkor mi van?
Szerencsére jó messze voltunk, így könnyen lehúzódtam a kapaszkodóba és ő is visszatért a saját sávjába. Közvetlen életveszély nem volt, csak kicsit abszurd volt, hogy szembe jött.
Ennek ellenére nem érzem magam igazságosztónak, mert nem vagyok mintavezető.
persicsbalint 2012.01.03. 11:30:03
2012.01.03. 11:55:39
Falusi életképhez tartozik még a ma már sajnálatosan ritkán megfigyelhető, de még létező, az út szélén gyújtást állító vagy karburátort pucoló Simsonos. A hamisítatlan, autentikus példány Kiskőrösi bukósisakot visel, sajnos ez már nagyon ritkán látható.
Szocio Pata (kikvogymukblog) 2012.01.03. 12:14:47
Csak a "Taki Bácsikat". Az a típus, aki még képes télre betakarni ponyvával a verdát.
Donjon 2012.01.03. 12:30:58
Dzsoni Kráncs 2012.01.03. 12:57:44
Donjon 2012.01.03. 13:09:42
Egyik kedvencem az újautós nyugdíjas. Kicsit prémiumabb újautója van mint Suzuki, (pl.:Skoda Octavia), de rettenetesen félti, meg mivel évekig spórolt/magas a törlesztő és spórol a benzinre, nem megy gyorsan: Autópálya: 90-100 km/h, autóút: 70 km/h, lakott terület: 40 km/h. Ezzel okozva veszélyt, mert a többiek jóval gyorsabbak nála.
Dzsoni Kráncs 2012.01.03. 13:42:26
Másik érdekes csoport a biciklisek:vannak a cicanadrágos,többszázezres biciklivel járó,critical massra járó,posztalteros,a biciklizést extrém sportként megélő figurák,ők azok,akik veszélyesek önmagukra,a többi bicósra,de leginkább a gyalogosokra.A városi élet minden baját az autókban látják,vélt sérelmeiket durván reklamálják,ezért gyakran kapnak fülest,halálos fenyegetést,mely esetek kapcsán ha vannak LMP-s cimboráik bekerülhetnek akár a híradóba is.Ha egy ilyen biciklis gázol kisgyereket vagy öreg nénit az persze az élet velejárója.
Vannak a nyugdíjas biciklisták,akiknek szó szerint jártányi erejük sincs,de a jellemzően férfivázas öreg biciklire csak felkapaszkodnak valahogy,minden erőtartalékukat mozgósítva mozgásba is hozzák,de irányt változtatni,a közlekedés többi résztvevőjére reagálni,szabályosan kanyarodni,megállni már nem tudnak,ezért hajtanak jobbra kanyarodtukban körülnézés nélkül a főútra remélve,hogy szélességük megegyezik a bicikli kerekének szélességével.
Lámpa,lehet a bicikli öreg vagy vadiúj,nem nagyon van,helyette különböző villodzó fények,ilyen-olyan színű macskaszemek hivatottak a járművet láthatóvá tenni.Kedvencem még a havas téli reggelen az eltakarítatlan úton a keréknyomban haladó,a körforgalomnál állandóan az elsőbséget meg nem adó,a zebrát,járdát használó,a forgalommal szembe haladó kerékpáros.
Donjon 2012.01.03. 13:47:51
Szandeeekahh · http://twod.blog.hu/ 2012.01.03. 14:02:36
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.01.03. 14:05:10
mrbateman 2012.01.03. 14:06:22
ezek veszik meg az 1,2-es Fábiát, 1,4-es octáviát full fapad felszereltséggel, ami már a márkakereskedés udvarán megkapja a kormányvédőt, legvastagabb, legbökősebb üléshuzatot (hazaérve a büszke tulaj lemászik az aknába és keresi a zsírzópontokat, azt nem találván azért eltervezi, h. elviszi a Lalihoz egy kis plusz alváz -és üregvédelemre, a motorháztetőt felnyitva megijed a gépszörny lelkének fitti műanyagburkolatán, majd konstatálja, h. ezekhez a modern gépekhez már nem lehet nyúlni, így még a gyertyacserére is a szakszervízbe viszi a kis Schaffhausent)...ezek pedig kitűnő szolgálatot tesznek a papa haláláig, mind a 36.000km-en keresztül...minden nepper ilyen autóról álmodik, mert ezt még tekergetni sem kell...de le is csap rá az onoka, aki - bár átkozza nagyapját, h. a legkisebb motorral rendelte a gépet - a heverok előtt bemutatja, h. milyen harapós-morcos kis dög a skodri, amikor már az utca elején 2-esbe tiltásig kihúzatva üvegeli...természetesen hidegen. Párszor padkáztatja, töri, ülést kiégeti, stb., de nem baj, mert ezek kitűnő alkalmak a cicomázásra, így megkapja a lángnyelves üléshuzatot, csicsa-felnit, sportkifuvéget, küszöbszpojlert, plüss dobókockát a tükörre lógatva, alupedálokat, fém hatású szőnyegeket.
Hopp kicsit elragadtattam magam!:-)
Donjon 2012.01.03. 14:12:28
Szandeeekahh · http://twod.blog.hu/ 2012.01.03. 14:23:51
2012.01.03. 14:25:00
@mrbateman: vásárlásko az ilyen nyugdíjas évi 5000 km-t futott autójától óvjon az ég.
Donjon 2012.01.03. 14:41:44
Ahol van kerékpárút, ott tessék használni.
mrbateman 2012.01.03. 14:43:28
A 100-ba is csak évente egyszer karcoltak bele:"Milyen csöndes, mi anyus, csak úgy suhan!"
"Nem kell bravúroskodni Gyula, engedd el, menjen ha olyan sürgős, mi nem sietünk! Ne álljunk meg, nem vagy fáradt, kicsit mozogni, v. enni egy szendvicset nem akarsz (60km után)?"
"Nem állunk meg, mondtam, h. menj el indulás előtt vécére!...(közben elengedné magamögül a kanyargós úton a megpakolt pótos LIAZ-t)"Na menjél, akkor!Most miért nem mész?! Deeesüüürgőőőőőős!"
danesdzsu2 2012.01.03. 14:51:35
Szerintem tényleg jobb, ha a kerékpárosok jelentős része inkább a kerékpárúton vitézkedik, de hadd ne legyen kötelező mindenkinek. Ha ezt KRESZ vizsgához, akár különleges jogsihoz kötik, az se baj.
2012.01.03. 14:55:27
danesdzsu2 2012.01.03. 15:08:04
Donjon 2012.01.03. 15:10:05
@mrbateman:
Apósomnak egy 88-as kadettje volt kb. 10 évig. A végén az autó aktuális értékének 2x-ét költötte rá. De már tavaly lecserélte egy Fusion-ra, szerintem kiszolgálja azt a 10-15 évet még.
Nadiposzi (törölt) 2012.01.03. 15:15:17
- Kedves Feri, az a harmadik kutya nem húz.
- Sajnos, egy kissé rövid az ostorom.
- Sőt, úgy veszem észre, mintha bicegne is egy kicsit.
- Hogyne bicegne, mikor csak három lába van!
- Jé, tényleg... Nem kár egy nyomorék állatot kocsi elé fogni?
- Nézze meg jobban, Ilonka. Mind a tizenkét kutyám háromlábú.
- Jaj, szegények!
- Inkább engem sajnáljon, Ilonkám! Az összes sintéreket végigjártam, amíg sikerült összeszednem tizenkét háromlábú kutyát.
- Lehet, hogy nem értek hozzá, de az ember azt hinné, hogy egy normális kutya jobban és kitartóbban húz.
- Ezt nem vitatom. Én azonban vérbeli városlakó vagyok. Mit kezdjek tizenkét négylábú kutyával?
- Csak nem fél tőlük, Feri?
- Én a szúnyogcsípéstől is félek. A természet erőivel csínján kell bánni. Mondjuk, hogy ezek a kutyák négylábúak. Mondjuk, hogy megbolondulnak valamitől. Mondjuk, hogy kitépik a gyeplőt a kezemből... Jobb erre nem is gondolni, Ilonkám!
- Akkor se értem. Ha fél a kutyáktól, akkor miért velük húzatja az autóját?
- Mert rosszul vezetek.
- Azt meg lehet tanulni.
- Félig-meddig, Ilonkám... Az ember és az autó nem egyenrangú fél.
- Nézzen körül! Egyetlen kutyavontatású autót se lehet látni!
- Elég baj az! Pedig az ember, sajnos, már nem bírja utolérni a technikát. Használni használja, valójában azonban retteg tőle.
- Én nem félek az autótól.
- Csakhogy ez a Simca óránként százötven kilométert tud megtenni...
- Ne fájdítsa a szívem, Feri... Imádom a rohanást!
- Maga egy kissé telhetetlen. Tíz napja indultunk el Pestről, és nézze, már Siófokon vagyunk.
- Tizenkét kutyával ez nem is olyan nagy teljesítmény.
- Hát persze hogy nem. Csakhogy én már Pesten behúztam a kéziféket.
- Nem túl óvatos maga egy kicsit?
- Pontosan ez az a tempó, amelyre teremtve vagyunk.
- Látja, mennyi ember? És mindenki minket bámul.
- Irigykednek.
- Egészen ki van dülledve a szemük.
- Mert látják, hogy legszebb álmaink is megvalósíthatók.
danesdzsu2 2012.01.03. 15:26:32
Donjon 2012.01.03. 15:36:40
Sajnos ez még jó darabig így lesz.
2012.01.03. 16:42:04
Szandeeekahh · http://twod.blog.hu/ 2012.01.03. 17:34:45
Nadiposzi (törölt) 2012.01.03. 17:52:42
Ó, gondoltam mindenki ismeri, Örkény István: legmerészebb álmaink is megvalósíthatók.
Winston Smith 2012.01.03. 17:58:15
Nem is értem, hogy maradhatott ki a jellemzésből.
Donjon 2012.01.03. 17:59:06
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2012.01.03. 18:02:07
Vágási Matyi 2012.01.03. 19:01:35
A Tyne folyó déli partja 2012.01.03. 19:49:57
A Tyne folyó déli partja 2012.01.03. 20:05:47
de itt se semmi, sok helyen annyi a "bicikliút", hogy kitesznek egy táblát a járda közepére, hogy tessék, ott van. a járdán viszont nem szabad biciklizni, na de honnan a tökömből tudjam, hogy akkor ez már járda-e vagy még bicikliút? a
Donjon 2012.01.03. 22:10:47
yenoee 2012.01.03. 22:16:26
Ellenben kicsit lejjebb, már Vörösberény felé hatolva arra lettem figyelmes egy alkalommal, hogy a bicajút melletti rézsűn egy céltábla van, a szemközti réten pedig egy csávó valami íjjal-nyíllal huzakodik.
Azóta se értem, ezt hogy gondolta :)
Donjon 2012.01.03. 22:30:18
A Tyne folyó déli partja 2012.01.03. 23:38:10
Donjon 2012.01.04. 00:40:38
hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2012.01.04. 10:02:37
2. Ha nagyobb-jobb autóban vagy, egyik fajta sem zavar.
3. Kerékpárral lehet közúton is, de csak a jobb szélen, egy sorban. Tilos a dombtetőn, záróvonalnál, csürhében megállni. Tilos az autóforgalmat megállítani ott ahol a kerékpárút keresztezi a közutat.
4. Most modja meg nekem, hogy egy Suzuki mitől volt prémiumabb egy Ladánál vagy egy Skodánál? (90-es évek).
danesdzsu2 2012.01.04. 11:48:59
Egyébként az Almádi-Veszprém közötti kerékpárút a legjobb, amin Magyarországon mentem. Ha nem tetszik ilyen apróságok miatt, mint keresztbe repülő nyilak, akkor tényleg tegyetek egy kört kerékpárúton a Balaton körül:)
Annyit megsúgok, hogy a legtöbb kerékpáros a személyes biztonsága érdekében dönt inkább az országút mellett:)
manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2012.01.04. 16:43:36