Szép álmokat, Gyerekek!

2011/08/06. - írta: Modor Tibi

Gyerekkönyvek, gyerekmesék, gyerekversek, gyerekdalok - mi lehet a szerzők célcsoportja és célja? Természetesen gyermekek szórakoztatására szánják a gyermekek nyelvén, jó szándékkal. Legalábbis ezt feltételeznénk elsőre, de minél több emlék tör felszínre, annál több kétségünk támad.

Kihagyhatatlan az okos megmondás szülői részről, hogy az ő gyereke nem fog Pokémont nézni meg Tipi-tapi dínót hallgatni - jó kis Halász Jutkát meg Szaffit kap majd, régebben igazi jó mesék meg gyereklemezek voltak még... és hát persze azért ha belegondolunk, a Grimm-mesék, de még a magyar népmesék is csupa válogatott erőszakkal meg horrorral vannak tele - hát nem? Ez ilyen: régebben elmentek megnézni a karóbahúzást, ma megnézik a horrorfilmet. Bölcs gondolatok.

De mi most ennél sokkal alattomosabb eszközökre szeretnénk egy kicsit ráirányítani a figyelmet: az üvöltöző-váladékozó szörnyeknél és kiomló gyomroknál jóval nagyobb traumát okozhat pár rejtett üzenetekkel teli tripes meséskönyv, szépen belefészkelve magát a tudatalattiba. Egy életre beégő mondatok, képek, színek, hangulatok. Az író teljes tudatában volt-e cselekménye súlyának: azzal, hogy ő ezzel egész generációknak adhat örökre szóló útravalót, őket kísértő élményt? Ha igen, akkor feltehetően néhol kicsit rosszindulatú a szerző - ha nem, akkor pedig kinek szánta művét? Nézzünk pár klasszikus példát.

 

 

Ágai Ágnes: A titkokat az ujjaimnak mondom el (1983)

Természetesen kétségem se fér hozzá, hogy a szerző hölgy ujjait íráskor is csak a jószándék vezérelte, de az illusztrációkkal együtt (Irsa Katalin) inkább valami nyomasztó álomciklus, hallucinogén utazások újraértelmezésének tűnik.

A tóban egy kiskacsa
elveszítette az anyukáját.
Hiába hápogott, nem hallották meg.
Fel akart repülni, visszapottyant.
Végre meglátta a mamáját,
de a hullámok elsodorták.
azt álmodtam, hogy felébredek,
és nézem: hátha ott úszol
a paplanomon.

 

 
Vagy ez a kedves kis bohócos rajz. Egy mosolyra, jókedvre fakasztó komédiás, aki mindig kész a vidámságra - a gyermekek felhőtlen szórakoztatására a cirkuszban, ugye?
 
Itthonról elborultságban, de jóval több humorral ide kívánkozik még a Mosonyi-Háy páros egy legendás munkája - nem semmi persze a Szekrénymesék sem a Mari nevű szekrénnyel sem - ez pedig a Mesék Budapestről. Ahol a Hüjerádai nevű falfirka lemászik a lakótelepi falról, mert be akarja járni a várost. Ahol léghajó kapható a Városligetben; hajótörött a Margitszigeten a dugóhúzóval; a lidércek; Kovács úr, a zsebtolvaj egy szép napon ellopja az Operaházat; és ahol a komoly, aktatáskás utasok egy napon nekiállnak körbe-körbe mozgólépcsőzni a metróban... beteg, bár zseniálisan szórakoztató mind. 
 
 

Na de mindez a számtalan színes, tényleg vidám és kevésbé elgondolkodtató magyar meséhez képest elenyésző - ellenben külföldről valamiért szintén örömmel hozták be egy időben és ültették át magyarra a betegebbnél betegebb meséket. Örök klasszikus a 80 szigorúban is joggal felemlegetett svéd gyerekvers-válogatás: Ami a szívedet nyomja. Persze nagyon szeretjük idézgetni az aranyosabbnál aranyosabb sorokat, mint pl. hogy Sten-Malténak nagy, vörös és elálló füle van. Nekem tetszik a nagy, vörös, elálló fül - de valójában a kevés kedves verset leszámítva a legtöbb egy kegyetlen, önző világról árulkodik.
 
Már a borító is bántóan nyomasztó a jólétben nevelt, ám elhanyagolt gyerekkel együtt - mindezt tetézi az, hogy a sokak által irigyelt Skandináviában ilyen verseken neveltek fel generációkat. Igaz, valamiért itthon is kaptunk ebből a vonalból - bár bennünk az írások hangulata (a magyarországi balesetes verssel együtt) inkább csak elrettentett attól, hogy ebbe a rideg országba akár csak a lábunkat is betegyük. A fedőlapon tehát egy hangulatos svéd születésnapi zsúrt láthatunk: -Inge, szerinted Olafka örülni fog a 4000 koronának, amit olajrészvényekbe fektettünk neki?
 
 

 

Ingrid Sjöstrand: Sietek

Sietek.
Nem érek rá
leckét írni,
kivinni a szemetet,
kitakarítani.
Be kell majszolnom az egész világot,
mint egy paradicsomot,
mielõtt megöregszem,
mielõtt meghalok.

 

Ingrid Sjöstrand: Mamának este nincs ideje

Mamának este nincs ideje a gyerekekre,
és papa, õ is rosszul áll idõvel,
és a nõvérem,
neki aztán semmi ideje taknyos kölykökre.

A könyvtáros néninek
nincs ideje beszélgetni velem,
mert annyian jönnek könyvért.
Csak a részeg, öreg bácsinak
a könyvtár elõtt,
annak van ideje beszélgetni a gyerekekkel.
Még jó, hogy a részeg öreg bácsira
nincs ideje senkinek se.


Ingrid Sjöstrand: Néha csontvázról álmodok

Néha csontvázról álmodok,
csak elindul felém,
jön közelebb, egyre közelebb.
Nem bírom tovább, visítok
és felébredek.
- Csak álom volt -
mondja anya.

Mintha sokat segítene,
hogy a szörnyûség itt belül van
és nem ott kívül.

 

Félelmek, mellőzés, sietség, időhiány - a gyilkos kapitalista, versengő élet már gyermekkorban is megkezdődik. A svéd gyerek magára marad, és magányában ilyeneken agyal - amit aztán bosszúból versbe is önt.

De hát mit várunk azoktól, akik Andersen-meséken nőttek fel..?

(...) A hideg reggelen ott találták a kis gyufaárus lányt a házszögletben: kipirult arca mosolygott, de élet már nem volt benne, megfagyott a csodákkal teli éjszakán. Ott feküdt a halott gyermek új esztendő reggelén, körülötte egy halom gyufásskatulya és sok-sok elégett gyufaszál. (...)

 

/Andersen: A KIS GYUFAÁRUS LÁNY/

 

(...) Az egyik kisfiú most, se szó, se beszéd, fölkapta az ólomkatonát, és behajította a kályhába. Senki sem tudta, hogy mért tette. Biztosan a tubákosszelencében lakó ördögfiók műve volt ez is.

Az ólomkatona ott állt a tűz vörös fényében, és kibírhatatlan forróságot érzett, de nem tudta, a kályha tüze hevíti-e vagy a szerelemé. A piros-kék festék is lepattogzott róla; a viszontagságos utazástól-e vagy az emésztő szomorúságtól, azt sem tudta. A táncosnőt nézte, a táncosnő meg őt. A katona egyszer csak érezte, hogy olvad, de csak állt rendíthetetlenül, s keményen markolta a puskáját. Akkor kicsapódott egy ajtó, a léghuzat fölkapta a kis táncosnőt, s az, mint egy lenge tündér, beröppent a kályha nyitott ajtaján a katona mellé, lobbant egyet, s vége volt.

A katona akkor zsugorodni kezdett, kicsi ólomgomolyaggá olvadt, s másnap, amikor a szolgáló kiszedte a kályhából a hamut, egy kis ólomszívet talált benne - ennyi maradt a katonából. A táncosnőből nem maradt más, mint az aranycsillám rózsa, az is szénfeketére perzselődött.

 

/Hans Christian Andersen: A rendíthetetlen ólomkatona/

 

Címkék: gyerek nosztalgia
124 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kurtz ezredes · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2011.08.06. 02:50:31

Atya világ Tibikém...
Ugye ezt csak a mi hergelésünk céljából tetted ki?
Nem tudom elmondani, mennyire gyűlölöm a nácikat, azt sem, hogy mennyire mélyen vannak a magyar mesevilághoz képest...
biztos jobb lett volna ilyesmiket felnőni:

volt egyszer egy király, annak volt három fia, a gonosz mostoha az egyiket elégette, a másikat ketrecbe zárta amíg eléri a vágósúlyát a harmadik pedig éhezve megfagyott amíg különféle lázálmokat képzelt vérszerinti anyáról akit apja azért kínoztatott meg mert a húga volt
vége

2011.08.06. 07:10:00

Most már értem: nehéz gyerekkorod volt.
Én nem kínoztam ilyesmivel a gyerekeimet, Halász Jutka nem játszott nálunk.
Mese kazetta volt, ilyen hét kecskegida, meg Süsü.

Én 6. szülinapomra meselemezt katam: Móra Ferenc A király kenyere.

Mindig eszembe jut, ha az államadósság, vagy a költségvetési törvény van napirenden. Sajnos már nem tudom könyvnélkül a teljes szöveget, de nem rég elmeséltem a férjemnek, és azt mondta, igazam van, a mese ma aktuálisabb mint valha.

2011.08.06. 07:51:45

Na és a másik: akinek van gyerereke az tudja, hogy msesélni kell, ha esel össze a fáradtságtól akkor is.
Erre találtam ki, hogy felmondtam az összes iskolai kötelezőt, a cinege cipőjétől a faluvégén kurta kocsma, de a végén már a Reményhez, Szeptember végén, Welsi bárdok is ment, mert mindegy volt, csak mozogjon a szám.
Azthittem megunják előbb vagy utóbb, de nem, a büdös kölyköknek semmi nem volt elég, ha szülő kínzásról volt szó.

Ráadásul egy dislexiás volt közöttük, utólsó felolvasás a Édes Anna volt, és persze a végét nem meg várva szépen elaludt az éretségire készülő kicsike.

2011.08.06. 08:28:57

Nekünk kiskorunkban megvolt a Vuk meg a Süsü mesekazettán, meg pár olyan mesekönyv, amiben csak 1-2 sor szöveg volt a képekhez. Ehhez olyan történetet találtunk ki, amit mi akartunk. Nyáron a nagyszülőknél 2-3 mesét meséltek csak, de az is elég volt. Amikor meg már tudtam olvasni, akkortól nem érdekelt a dolog, mert olvastam inkább este, mindenféle könyvet ami a kezembe került.

Aki meg igazán durvát akar olvasni, az olvassa el a Nils Holgerssont. A rajzfilm elég jól meg van vágva a könyvhöz képest.

El Topo (Sgt. Elias) 2011.08.06. 08:50:18

Hmmm, az a csontvázas vers nem is rossz. Csak nem hülyegyerekeknek van, hanem értelmeseknek. A svéd gyerekversek közt meglepően sok a jó.
Én attól kaptam idegrohamot régebben, mikor a gyerek születés, vagy névnapján beállított valaki egy méregdrága leporelló mesekönyvvel, amiben harsány színű, ámde silány rajzok voltak, elbaszott négysoros versikékkel. Abból még a is emlékszem ilyenekre:
"Szegény róka nagyon fázott
a hóban csontig átfagyott"
Le is törném a kezét aki leírta.
Vagy itt van a kiváló nemsvéd Ágai Ágnes!

"Tegnap egy gépgyerekkel játszottam,
a keze helyén drótok lógtak,
a szemében villanykörték égetek,
és amikor haza akarták vinni,
berregett, mint a Papa borotvája."

Neszebazmeg

2011.08.06. 09:17:37

"Laci szerint nem jó srác a Fodor,
felakasztott egy macskát szadiból.
Laci, meg tudnád mondani,
hogy a Fodor miért szadi?
Nem tudta megmondani,
csak azt, hogy sohase jó,
ha felakasztják a macskát,
mert a macska nem arra való."
(Eörsi István: Laci és Fodor)

Basszus, átgondolva tényleg az egész gyerekkor egy nagy horrortrip, csak nagy része akkor nem tudatosul az emberben.

2011.08.06. 09:20:28

Nekem még járt a Dörmögő Dömötör, ezért vettem a gyerekeknek is.

Egy alkalommal apuka olvasott fel: Lali úr becsiccsantott, ez volt a vers címe, de itt közbe léptem.

- rendben van hogy Piroska uzi géppisztolyal idnul az erdőbe, a hét törpe meg kalasnyikovval lövi a terrosristákat (ugyanis kb ilyen mesékkel szórakotatta a kölykököket, akik ezt rendkívüli módon élvezték, mi több az ovodában lerajzolák, utána engem megkeresett az ovoda pszichológusa hogy baj van a gyerekkel), de ez azért már túlzás, miért nem vagy képes rednesen felolvasni mint más rendes apa, miért kell neked faszságokat kitalálni!

-De drágám, nézd meg, ez áll itt az ujságban, ide van írva, én ezt olvasom.

Ok, innentől mehetett a Hamupiőke felőlem tankkal is bálba,sőt a gonosz banya is felpattanhat a Tornádó helikopterére. Végül is nem csak az enyém az a gyerek, az apját is el kell viselnie.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.06. 09:23:53

Nekem 6-8 éves gyerekként a Winettou volt az abszolút kedvenc. Azóta is kenem-vágom, hogy kell valakit szakszerűen megskalpolni.

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.08.06. 10:00:57

Na végre egy poszt! Egyébként igen, a gyerekkor a legbetegebb, legszorongásosabb kor tele szürreális parákkal. Akinél ez kimarad, abból öblös apuka lesz, egy fantáziátlan f...sz.
Egy kislánynak megjön a mensese, a vértől beparázik, átmenetileg meghal, aztán jön egy alfahím, aki aztán megkeféli - Csipkerózsika.

2011.08.06. 10:08:40

Senki nem akarja elkezdeni az obligát médiagecizést meg más idézgetést a Született gyilkosok c. filmből? :))

"Gyilkolni? Az tiszta dolog. Te mocskolod be azzal, hogy az erőszakkal megpróbálsz félelmet eladni."

Styxx 2011.08.06. 10:13:22

A skandinávok atomkirályok a beszaratással. Andersentől a gyerekverseken át a mai skandi-krimikig.
A gyerekek meg szeretnek parázni (ugyanúgy, mint mi felnőttek) csak persze módjával kell. Saját meséket szoktam mesélni és néha elviszem ilyen turbóhorror irányba, de nem erőltetem, ha nem akarják, átváltok szelídebbre. A kiscsajok ugyan betojva, de mindig azt mondják, hogy folytasd apa. Azért az ilyen produkcióval csínján bánok, kb félévente.
Békésebb téma, amikor a Vén Rigó megnyugszik, mert még sem csinálta fel a Napot:

Szabó Lőrinc:

Tavasz

„Mi az?” - kérdezte Vén Rigó.
„Tavasz” - felelt a Nap.
„Megjött?” - kérdezte Vén Rigó.
„Meg ám!” - felelt a Nap.

„Szeretsz?” - kérdezte Vén Rigó.
„Szeretlek!” - szólt a Nap.
„Akkor hát szép lesz a világ?”
„Még szebb és boldogabb!”

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.08.06. 10:20:54

@Frengi:
A Hófehérkének több pornóváltozatát is láttam, a legviccesebb egy hetvenes évekbeli német rajzfilm volt, és ez adta vissza legautentikusabban Grimm szerzői szándékát is.

Nadiposzi (törölt) 2011.08.06. 10:23:28

Nekem az új kedvencem az Agresszív békamesék, most ez van esténként a rádióban, kurva jó.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.06. 10:53:49

@Szocio Pata (kikvogymukblog): Midenki el szokta felejteni, hogy Grimmék eredetileg még véletlenül sem gyerekeknek szánták a meséiket. Ugyanígy a Conan a barbár is lehetne tündérmese.

Farkasokkal táncoló 2011.08.06. 11:10:58

Á nem tudjátok mi a jó.
Én mindig nagy lelkesedéssel mesélnék az unokának - míg hagyta meg is tettem - de a lányom, ki igen elfoglalt anya, megengedte a gyereknek vagy egy éve (7 éves), hogy a Cartoon Network csatornát nézze.
Na azóta ez a liebling, én egyszerűen megőrülök, a hanghatásoktól, de ebben a kibaszott esős nyárban sokszor nem volt más választás.
Ben10 - ez az egyik favorit. Egy nemosztálykedvence kisfiú egyszer talál az árok szélén egy különös karkötőt, az omnitrixet. Felveszi, és kiderül, hogy ettől a karkötőtől mindenféle rettenetes szörnnyé tud változni. Mindig jönnek más szörnyek, akik EL AKARJÁK PUSZTÍTANI A VILÁGOT (jelzem ez az alapállás egy csomó amcsi akciófilmben is, pl Függetlenség napja stb, és mindenhol akad egy vagy két szupercsávó, aki MEGMENTI A VILÁGOT), nos mióta az omnitrix Ben Tennyson (emiatt Ben10) kezére került, azóta nagyapjával ők szokták minden nap többször megmenteni a világot. Én már teljesen tehetetlen vagyok, alig várom az iskolát, mert akkor naponta max egy órát tévézhet majd a gyerek.

2011.08.06. 11:28:36

@Szocio Pata (kikvogymukblog): Én most is olvasok Grimm meséket, persze németül, nagyon élvezem, hogy most végre rájövök mi van félre fordítva.

(Stilusosan Kasselben vettem meg a könyvet)

Egyébként Hófehérkének a rajzfilmeben olyan drindlije van, amiben bátran elmehetne az Oktoberfestre.(Már mint a Disney rajzfilmben, ami nekem örök kedvencem.)

2011.08.06. 11:33:43

@altoid: a magyar népmesékre is sokan azt gondolják, hogyha nem dugna benne, akkor már gyerek mese, pedig nem.
Az egyik kedvencem, amikor Mátyás király álruhában éjszakai szállást kért egy mamókától, aki vacsorát is adott neki, amikor is félrenyelte Mátyás a bablevest és majdnem megfulladt:)

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2011.08.06. 11:50:55

láttam itt a toleráns fineknél egy olyan gyerekkönyvet amelyben a zebra szarba lép és elmegy megkeresni kinek a szara volt az

CernaGeza 2011.08.06. 12:05:23

Nézzük a "gyerek" verseket, itt van pl. Zelk Zoltán műve.
Szerintem pszichésen sérült gyerekeket eredményez.

Zelk Zoltán: Este jó, este jó

Este jó, este jó,
este mégis jó.
Apa mosdik, anya főz,
együtt lenni jó.

Ég a tűz, a fazék
víznótát fütyül
bogárkarika forog
a lámpa körül.

A táncuk karikás,
mint a koszorú,
meg is hal egy kis bogár:
mégse szomorú.

Lassu tánc, lassu tánc,
táncol a plafon,
el is érem már talán,
olyan alacsony.

De az ágy, meg a szék
messzire szalad,
mint a füst, elszállnak a
fekete falak.

Nem félek, de azért
sírni akarok,
szállok én is, mint a füst,
mert könnyű vagyok...

Ki emel, ki emel
ringat engemet?
Kinyitnám még a szemem,
de már nem lehet...

Elolvadt a világ,
de a közepén
anya ül és ott ülök
az ölében én.

SuperShift 2011.08.06. 12:39:25

@CernaGeza:

Csak én éreztem úgy mindig, hogy ezt jól lehetne énekelni a "Jingle Bells" dallamára?

A svéd gyermekversekről meg az óvodai évzárók jutnak az eszembe, amikor mindig elmondatták velünk a szülők legnagyobb örömére/bánatára. Túl sokra nem emlékszem, még arra se amit velem mondattak el. Na mindegy. Ma is megvan ennek a divatja amúgy?

Ami még eszembe jut az óvodás koromból, azok a számomra feleslegesnek tartott délutáni pihenők, és a mese felolvasások. Egyszer az egyik óvonéni, akivel nem voltam túl jóban, behozott egy mesekönyvet valami piros sapkás törpéről. A mese az elején még teljesen rendben volt, de aztán minden ok nélkül gonosszá változott, és akkor valahogy megutáltam a mesét.

2011.08.06. 12:54:55

összekapirgáltam emlékezetből gyerekkorom sokat olvasgatott kis könyvét. Képes könyv volt, a szocialista falut volt hivatva bemutatni, és népszerűsíteni. Én, a kb 60-ban jutottam hozzá, de korábbi kiadás, mert nagyobb unokatesóktól örököltem.

Fogadjátok szerettel, és legyetek velünk elnézőek, vén hülyékkel, nehéz gyerekkorunk volt.

A mi falunk de szép falu
Minden kisház aranyfalú
Arany itten a rézkilincs
Pajta padlás mind csupa kincs.

Jártál e már bábszínházban?
Ittvan e szép kulturházban.
Van itt minden tánc és zene.
Minden este tere-fere.

Fáj a fejed nagy a lázad?
Keresd az egészségházat.
Ád a doktor orvosságot.
meg is gyógyulsz majd meglátod.

Édesanyám arra kérem.
Egyforintot adjon nékem
Egyforint a fagyi ára.
Elmegyek a cukrászdába.

…..apám is szánt, de már géppel..
… igy mesélte a nagyapám,
ez a falu szülőhazám....

3aTi3 2011.08.06. 14:07:05

nem szoktam kossuth rádiót hallgatni, de autóban szeretem. egyszer elkaptam a fél nyolcas esti mesét, máig emlékszem rá: az erdő állatai beleesnek egy hatalmas gödörbe. egy hét után már nagyon éhesek, ezért eldöntik hogy megesznek vkit; de nem a leggyengébbet, hanem akinek a neve legkevésbé rímel vmi versikébe. hogy, hogy nem, a legkisebb állat neve rímel legkevésbé. így minden héten megesznek egy állatot, míg a végén a nagyobbak maradnak, azok közül is a róka. igen ám, de újabb hét múlva ő is rohadt éhes lesz, és elkezd óbégatni segítségért. ezt meghallja egy vadász, és lelövi. utolsó mondat: a bőréből bundát készítettek, a vadász felesége azóta is hordja, ha el nem nyűtte.

ebben mi a tanulság? vagy ezt hogy?

A Tyne folyó déli partja 2011.08.06. 14:26:33

@altoid: szerintem Andersen sem. amúgy meg, elolvasandó szakirodalom Bruno Bettelheim könyve a mesékről, nem emlékszem a pontos címére. lényeg, hogy nem fog mondjuk a Hófehérke rémálmokat okozni, mert pontosan érteni fogja a lényeget az a gyerek. hogy nem szó szerint kell venni, hogy egy hosszú idő óta oszló hullát csókol meg a herceg...

A Tyne folyó déli partja 2011.08.06. 14:41:35

@Frengi: nekem is van itt egy, Ausgewählte Märchen, de ezek egyszerűsített változatok, tanulóknak. de van benne a Farkas és a hét kismalac (vagy mi magyarul), Jancsi és Juliska, Hamupipőke, meg Hófehérke.@SuperShift: nem a Csipike, az óriástörpe volt? ott van az, hogy picike, ami őt nagyon bántja, aztán valamitől megnövekszik, és akkor rögtön uralkodni akar mindenkin, akkor megutálja az összes erdőlakó.

csodadizőz · http://orfeum.blog.hu 2011.08.06. 15:02:04

szívesen olvasnék folytatásként a modoros meseterápiáról is.

csodadizőz · http://orfeum.blog.hu 2011.08.06. 15:17:58

ez az utolsó két andersen-idézet tényleg brutál kegyetlen....
amit megemlíteni már modorosság, mert mindig felhozza valaki, de a legfélelmetesebb magyar mese szerintem a varjúdombi mesék volt. én már a főcímnél mindig feladtam:) ellenpélda viszont a zseniális hófehér, bár más korosztályt céloz meg valszeg.
ha már mesék, néhány éve milyen divat volt a magyar népmeséket újraszinkronizálni, továbbküldeni, idézni....mondjuk volt köztük jó is.

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.08.06. 15:45:35

@Blassius:
Na és, kinek a szara volt? Kíváncsivá tettél.

Erzsebet 2011.08.06. 17:03:44

Én még mindig nagyon szeretem a meséket. Amióta tudok olvasni, nagy olvasó vagyok. Óvodás kori kedvencem a Dörmögő Dömötör volt, generációk nőttek fel ezen az újságon. A Grimm mesék felnőtteknek szóló változatát is olvastam. Most egyre silányabb a gyermek-és ifjúsági irodalom. Ha megerőltetném magamat különbeket tudnék alkotni. Fiam nem szerette a tündér meséket. Óvodásoknak való ismeret terjesztő irodalommal kezdtük. Kicsiként a dinoszauruszok latin nevét is ismerte.

2011.08.06. 17:28:00

Nekünk sokféle náció népmesés könyvei megvoltak. A szituk mindenhol ugyan azok, Afrika, Ázsia, Ausztrália, tök mindegy, csak a szereplők mások.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.06. 17:50:55

@3aTi3: Ez nagyon súlyos! És még csodálkozunk, hogy depis nép a magyar...

A Chihiro szellemországban-t ismeritek? Szerintem az egyik legjobb modern mese.

totyizselé 2011.08.06. 18:44:10

@Animacs (a Tyne folyó déli partja): nemnem, Csipike megnő a góliátportól, amit Bagoly Doktor talált fel, és nem uralkodni, hanem segíteni akar mindenkin. De rájön, hogy túl nagy hozzá, ha nem vigyáz nagyon, mindenben csak kárt tesz, úgyhogy a maradék góliátport szétszórja a világban, hogy az is megnőjön. Reggel felébred, és minden pont ugyanakkora, mint azelőtt, ő is kicsi, de nem szomorú, mert tudja, hogy mint mindenki, ő is hatalmas óriás lett.
Az egyik legszebb mese, amit ismerek.

Ja, előzőleg igen, genyó egy darabig, az odújában tartott rézkilinccsel ijesztgeti az állatokat, de tök ártalmatlan :)

A Tyne folyó déli partja 2011.08.06. 18:49:31

@totyizselé: igen, már emlékszem. de ja, egy ideig gonosz, mindenkit rémisztget. nekem is a kedvencem:)

rdi 2011.08.06. 19:22:34

@SuperShift:

"Csak én éreztem úgy mindig, hogy ezt jól lehetne énekelni a "Jingle Bells" dallamára?"

Mert volt egy olyan zenés feldolgozása régebben, ahol a dallam és a ritmus kicsit hasonlít a Jingle bells-re.

2011.08.06. 20:02:40

@Erzsebet: Én is a mesékkel keztem az olvasát, amíg rá nem jöttem, hogy a szakirodalom sokkal izgalmasabb.

Emlékszem egy Kolumbusz Kristóf nevű pasasról szóló könyv volt az eslő ilyen jellegű könyv, végig izgultam, hogy sikerü-e nekik partot fogni, de aztán sikerült.

El is meséltem apámnak, hogy valyon ő hallotta e már a sztorit, de már tudták. Hátha tudták akkor miért nem mondták el nekem is, hülyére izgultam magam, nehogy eglsülyedjenek közben.

new york, new york 2011.08.06. 20:55:22

Engem a Kincskereső Kisködmönnel lehetett kikergetni a világból anno.

2011.08.06. 20:55:35

@Animacs (a Tyne folyó déli partja): Csipike azért lett gonosz, mert a kecskebéka azt mondta neki, hogy nélküle is mennek a dolgok és ezen berágott. Aztán amikor végiggondolta és lehiggadt újra jó lett:)

@altoid: jók ezek a japán mesék, csak európai aggyal néha nehezen érthetők:)

2011.08.06. 21:04:34

@Animacs (a Tyne folyó déli partja): Arról nem is szólva, hogy a mesék eredetileg nem is gyerekeknek szóltak, nem volt hozzá illusztráció, stb.
A legkeményebb magyar tündérmesétől sem lesz semmi baja a gyereknek (pedig ugye a griffet a saját combjából eteti a legkisebb fiú, de van szemkitolás, éjjel koponyában levesfőzés, stb.), de az ún. erotikus (szerintem egyszerűn disznó) mesék sem gyerekeknek szóltak - nyilván. Ez utóbbiak közül némelyik zseniális, pl. a Papok kátyúja, de nagy kedvenceim még Mária Terézia különféle kalandjai a magyar huszárral...
Mesét olvasni jó, de ami a TV-ben megy, az nem mese, de innen már hamar eljutnék a modoros nem TV-zőhöz, így inkább abbahagyom.

Kicsi Kacsa 2011.08.06. 21:19:41

Népek meséi sorozat megvan most is, átmentettem a gyerekkorból. Benedek sorozat is nagy kedvenc. Gyerekeimnek én is felolvastam esténként, nagy dilemma volt az elején, hogy mit olvassak ami jó a 2, 3, 5 évesnek is. Később "komolyabb" könyveket is olvastam nekik: Durell, A. Ransome. Még később a kötelezők. Lányom 14 éves lehetett, amikor szólt, hogy olvasna, mit ajánlok neki? Hrabalt nyomtam a kezébe (Őfelsége pincére voltam). Elolvasta, megmutattam a polcon, hol találja a többit. Végigolvasta a készletet, akkor Vian Tajtékos napokját nyomtam a kezébe. Egyébként ő az egyetlen a három gyerek közül, aki olvas.

Gyerekkönyvek vásárlásakor meghatározó volt még a grafika. Anno többször megfordultam az NDK kultúra könyvesboltjában, nagyon jó képeskönyveik voltak, olcsón. Fa játékokat a cseh kulturában, hanglemezeket a szovjet kulturában vettem.

Visszatérve a rajzokra: gyerek szemmel volt egy pár rettenetes grafikájú könyvünk (pl. Heinzelmann Emma). Nem gyerekeknek való!

Kicsi Kacsa 2011.08.06. 21:39:32

Azt kifelejtettem, hogy a lányom a mai napig emlegeti(több mint 20 év távlatából), milyen jó volt, amikor felolvastam nekik . Jó érzés, na.

Ezt a "Két komment elküldése között várnod kell néhány percet!" büntetést nem lehetne mellőzni?

A Tyne folyó déli partja 2011.08.06. 22:00:45

@Brother Love: a tévében nem tudom, mi megy, de a rajzfilmeket nem sorolnám a mesék kategóriájába. amúgy anno én tartottam a mese elméletéről pszichológia órán előadást, ott került elő ez a Bettelheim könyv. illetve, gyakorlatilag az volt az alap.

lárvalányhaj 2011.08.06. 22:22:27

@CernaGeza:

Áááá, ez a vers nekem is nagy trauma volt... Amikor anyukám elénekelte, sírtam, ő meg nem értette, hogy miért. :D

Dubarry 2011.08.06. 23:50:47

én a Süsün sírtam :D tényleg.... mert árva meg félnek tőle az emberek, a főcím feléig se bírtam nézni

lárvalányhaj 2011.08.07. 00:05:08

@Dubarry:

Jaj, volt egy boszorkányos rajzfilm, sajnos nem jut eszembe a címe, amit gyerekkoromban moziban láttam, és nagyon féltem rajta + sírtam is.
A másik gyilkos cucc Móricz Zsigmond Árvácskája (filmváltozatban). Szinte semmire nem emlékszem belőle, csak arra, hogy kábé folyamatosan bőgtem rajta, és nem is bírtam végignézni. A könyvet ezért el se mertem olvasni, pedig kötelező olvasmány is volt.

Kicsi Kacsa 2011.08.07. 00:07:56

@lárvalányhaj: Az Árvácska tényleg szívbemarkoló film.

Én a Kisdarázs című könyvön sírtam.

Momina 2011.08.07. 00:40:56

Engem például gyerekkoromban ki lehetett kergetni a világból a szerencsétlen, nehézsorsú, lúzer kisfiúk történeteivel (némelyiket felnőttként igyekeztem elolvasni, akkor sem ment), mint pl. Kincskereső Kisködmön, Pál utcai fiúk, Légy jó mindhalálig, Copperfield Dávid, Adrian Mole szerencsétlenkedései és a többi...

mrs wilkinson 2011.08.07. 01:24:09

@csodadizőz: Varjúdombi mesék dettó.

Legfélelmetesebb, vagy inkább legundorítóbb nem magyar mese pedig a Mátyás, a házimanó. Ennél depresszivebb hangulatú gyerekeknek szánt rajzfilmet azóta sem láttam. Rettenet.

lárvalányhaj 2011.08.07. 08:53:01

@Momina:

A Pál utcai fiúk, jááááj...
Sose értettem, miért kell Nemecseket példaként állítani a gyerekek elé. Mégis miféle ember az, aki nemcsak hogy hagyja, hogy a többi kisköcsög össze-vissza csicskáztassa, hanem a végén még ki is nyíratja magát azért, hogy a többi hülyegyereknek jó legyen? És még csak nem is valami értelmes célért, hanem a hülye grundjukért. És most ne gyertek azzal, hogy ez a hazafiasság és a hazáért való önfeláldozás allegóriája, mert én azokat az embereket is baromnak tartom, akik önként áldozzák fel magukat a közösség céljaiért, pláne, ha ez a közösség valami hülye absztrakt fogalom, mint a haza. Phejj...

2011.08.07. 09:30:49

@lárvalányhaj: ezzel én is így vagyok máig is. Különben is, minek olvastam volna ilyeneket, amikor ott voltak a Delfin könyvek, indiános meg kalózos regények. Bár a Delfin sorozatból a Szivacs Baltazár elrablása nekem elég szürreálisnak tűnt.

2011.08.07. 09:48:20

@lárvalányhaj: hát látom nem értetted meg a lényeget: Nemecsek nem a grund miatt dobta fel a bakancsot, kicsi volt, ügyetlen, örökös közlegény, és egy véletlen miatt még egy olyan szar helyről mint a gitt egylet is kigolyózták, tehát nagyon meg akarta mutatni, nagyon kellett neki, hogy elfogadják, ezért erőt vett magán és olyan dolgokra volt képes, amiről ő sem tudta, hogy tudja.

Szerencsétlesége az volt, hogy pont egy ilyen referencia csoort jutott neki, ha olyan helyre kerül, ahol értelmes dolgokkal foglalkoznak, jobban jár.

Végül is így sem járt rosszul, hiszem elismerték, még az "ellenség" is tiszteletét tette. Boldogan halt meg, és ne feledjük akkoriban egy tüdőgyuszi mindenkinek legalább olyan sanszos volt, mint manapság egy autó baleset.

lárvalányhaj 2011.08.07. 10:12:03

@Frengi:

Pont ez a bajom. Miért teper valaki azért, hogy elfogadják egy olyan csoportban, ahol a többi csapattag naponta feltörli vele a padlót? És főleg, miért állítanak egy ilyen gyereket példaképül a többi gyerek elé?

2011.08.07. 10:34:02

@Frengi: "olyan dolgokra volt képes, amiről ő sem tudta, hogy tudja" ez történt Karcsival is, mikor megmenti a Vadliba őrs tagjait a Tevemajomtól és nem hal meg senki.

2011.08.07. 11:07:08

@lárvalányhaj: A Pál utcaiak egy nagyon jól megírt regény, remek munka. Érdemes elolvasni felnőtt fejjel is.
Nekem a kedvenc részem Rácz tanár úr, és a gitt egylet. Tökéletes. Annyira aktuális manapság is, mikor, ha 4-5 magyar összejön, már egyletet alakítanak, mindegy mire, templomszépítés, vagy bár mi. Mert tagdíjnak lenni kell! (már lenin elvtárs is megmondta), meg pecsétnek, meg zászlónak. Őrület, nem értettem szegény Rácz tanár úr hogy bírja ki röhögés nélkül.

Szerintem a regényben nem állítják Nemecseket példaképenek, ezt talán némely idóta magyar tanár sulykolja a gyerekebe.

Egyébként meg én sem értem: Miért teper valaki, ... ha feltörlik vele a padlót, mégis megteszik ma is, sokan, nem csak gyerek de rendes felnőtt is, számtalanszor. Talán ha elolvassák a regényt akkor ezek a szegények is rájönnek, hogy nem érdemes.

A Tyne folyó déli partja 2011.08.07. 11:18:10

@lárvalányhaj: az Árvácskát most néztem meg nemrég (fent van az egész a youtubeon...)
na de nem is gyerekmesének szánták...

a Nemecsekes témához: azért, mert tízévesen (vagy hány évesek voltak ott, lényeg, hogy gyerekek) még nagyon erős az az érzés, hogy tartozzon valahova, elfogadják. sőt, a legtöbb embernek felnőttként is, gyerekként, kiskamaszként meg végképp.

Dubarry 2011.08.07. 12:11:30

@lárvalányhaj: az Árvácskát csak felnőttként mertem elolvasni, de végigbőgtem az egészet, a filmet inkább kihagyom....

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.07. 13:01:41

@Frengi: Abban igazad van, hogy a Pál utcai fiúk egy alapmű (nem véletlenül lett a "nemecsek" külön fogalom), de sajnos ahogy iskolai kötelező olvasmány lett, teljesen ki lett csavarva és sajátítva a mondanivalója. A másik ilyen a Légy jó mindhalálig. Szerintem Móricz azt kőkemény társadalomkritikának szánta, de az iskolában mégis gyakran azt hozták ki belőle, hogy Nyilas Misi egy igazi hős, és példakép. Egy autoriter hatalom (Magyarországon más nem is volt 1990-ig) mindig imádja az olyan hősfigurákat, akik csendben szenvedve feláldozzák magukat a közösségért, akkor is, ha a közösség kurvára nem érdemli meg az áldozatot. Érdekes például megnézni, hogy például Amerikában mennyire más a "hős" fogalma.

@Hadrian77: Delfin könyvek rulez! :) Meg az Alfa és a Kockás magazin!

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.08.07. 13:43:47

A Pál utcai fúk és a Légy jó mindhalálig nem gyerekkönyv. Gyerekkönyvebn nem boncol tompa késsel, élő pácienst az író, ezekben meg igen. De ezt tán már ebbe a blogba is belekommentáltam, hogy ezek arra jók, hogy lehessen belőlük "mekkora fasza arc már ez a NEMECSEK ERNŐ" fogalmazásokat íratni rakottszoknyás, copfos, jövendőbeli csemegepultosokkal.

Nade, hogy ne csak dühöngjek, ha mese, akkor Eric Idle

www.youtube.com/watch?v=7MstyFwhLy4

2011.08.07. 13:51:26

@altoid: ne is mondd, anno 10 éves korom körül beiratkoztam a megyei gyerekkönyvtárba, a könyvek mellett ezeket olvastam, aztán ennek hozományaképpen a Búvár Évkönyv is meg lett véve.:) Egyébként van egy nagyalakú Három testőr kiadásom rengeteg korhű rajzzal és magyarázattal, Párizs korabeli térképe, a muskétás és a pikás és a felszerelésük, fiúgyereknek ideális:)

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.08.07. 14:08:28

@El Topo (Sgt. Elias): Ágai Ágnes annyira alap, hogy tőle is válogattam a posztba.

A gépgyerek rendkívül beteg, már kiskorunkban is szemet szúrt. A Kaláka együttes ráadásul meg is zenésítette :))

Modorosan annyit lehetne szólni még ehhez, hogy _nem tudom, mit lőtt a szerző, de én is kérek_.

2011.08.07. 14:21:44

@altoid: ezen így még nem godnolkoztam el, de igazad lehet.

Huclebery Finn nagy kedvencem volt.Sokszor olvastam, és elgondolkoztam, hogy Tom Sawyer miért csak akkor száll be a rabszolga szöktetésbe amikor már tutira tudja, hogy a négert már réges régen felszabadították, tehát nincs benne semmi rizikó. (tudom: polgári neveltetés=jogkövető magatartás, olyan ez mint a bankfiúk, és brokerek extrém sprortja: kaland, a legkevesebb rizikóval.)

Nekem nem is Tom - az unatkozó úrifiú - volt a kedvencem, inkább Huck.

Az ilyen utakozó faszoknak csak a klasszikus kerítés meszelésben van sikerük, de azzal mindig meg tudják vezetni a lúzereket, elvégezetetni mással a melót, de úgy hogy azok azt higgyék, ők jártak jól.

Ernoke 2011.08.07. 14:48:34

@Professor Pizka: akkor már inkább ez:)
www.youtube.com/watch?v=iKbWdgW6sD8

@altoid: a Chihiro nagyon szép, de speciálisan japán, pl. halottak országa, szellemek, macska védő ereje stb, amit nehéz megérteni európaiként. ami még nagy kedvencem, az a Coraline (a profilképemből is látszik:)), de az tényleg nem gyerekmese, mert erőteljesen horrorisztikus. meg a Tekkonkinkreet, ami szerintem a legjobb anime _evör_.

amúgy szerintem nem kell a gyerekeket hülyébbnek nézni, mint amilyenek. bennem soha nem okozott semmi félelmet, amit olvastam, pedig irgalmatlanul korán megtanultam (3 éves korom körül), és szó szerint mindent elolvastam, amiben betű van. nagy kedvencek voltak a szovjet mesék (pl. Rézhegyek királynője) és Andersen, már akkor is szerettem ezeket a sötétes hangulatúakat, lehet ezért vonzódom ennyire a horrorhoz felnőtt fejjel.:)

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.07. 14:53:47

@Frengi: Én a Huckleberry Finn-t nagyon fiatalon olvastam először, annyira nem is tetszett, hisz a nagy részét nem is értettem. A Tom Sawyer-t viszont imádtam, az igazi gyerekkönyv volt. Később viszont újraolvastam a Huckleberry-t, és akkor már az lett a kedvenc, egyszerűen nem tudtam letenni, imádtam. Szóval sok függ attól, elég érett-e az ember egy könyvhöz, még ha az elvileg "gyerek- és ifjusági irodalom" is.

lárvalányhaj 2011.08.07. 16:14:36

@Frengi:

Na hát a gittegylet meg a másik dolog. Mindig is utáltam az ilyen kis kora tizenéves hülyegyerekeket, akik alakítanak maguknak valami szervezetet, és közben rettenetesen komolyan veszik magukat.

@altoid:

Nekem a Tom Sawyer-/Huckleberry Finn-könyvekből a következő részlet maradt meg nagyon erősen:

"- Persze, akárki megmondja neked. Te Huck, nem láttál még soha gyémántot?
- Nem emlékszem rá.
- Ó, a királyok marékszámra tartanak gyémántot!
- Hát persze, de én nem ismerek egyetlen királyt sem.
- Azt elhiszem, hogy nem ismersz. De ha elmennél Európába, ott csapatokban ugrálnak.
- A királyok ugrálnak?
- Meg vagy bolondulva! Miért ugrálnának?
- Hát akkor miért mondtad nekem?
- Szamár! Én csak azt akartam mondani, hogy egész Európa tele van velük. Ott láthatnál mindenféle királyt, ott mindenhol vannak. Mint az öreg púpos Richárd.
- Richárd? Mi annak a másik neve?
- Nincsen másik neve. A királyoknak csak egy nevük van.
- Nem igaz.
- De igaz.
- Hát ha nekik jó, nekem mindegy. De én nem lennék király, hogy csak egy mocskos keresztnevem legyen, mint akármelyik négernek."

Alapvetően nem rosszak, de már gyerekként is feltűnt, hogy nem kicsit rasszisták, pedig 8 évesen még nem voltam a PC megszállottja. :P

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.07. 16:38:40

@lárvalányhaj: mivel ezek a regények a polgárháború előtti amerikai Délen játszódnak, az lenne a furcsa, ha nem lennének azok. Nemrég olvastam, hogy valami hülye amerikai PC-buzi cenzúrázni akarta a Huckleberry Finn-ből a rasszista szövegeket, és betiltatni az iskolákban az eredetit. Azt hittem felrobbanok a dühtől. Az hiányzik már csak, hogy a liberálisok is cenzúrázzanak, és nem marad érvem a jobbikosokkal szemben...

sorica123 (törölt) 2011.08.07. 16:44:30

@lárvalányhaj: a Tom Sawyer-történeteknél meg kell külön jegyezni, ha ezeket meséljük, hogy az egy olyan világ volt, ahol a feketéket nem tartották igazi embereknek. Mert ez így volt. Ha a gyerek normális családban nő fel, esetleg ismer más színű gyerekeket, akik ugyanúgy sokféle személyiségek, mint a fehérek, akkor csak néz egyet, hogy de buták voltak akkor az emberek.
@Ernoke: Chihirót nagyon szeretem, a fene tudja, hogy milyen kortól mutatnám meg gyereknek. Szép mese, de mondjuk egy szorongósabb kölök szétparázhatja magát tőle elalváskor.
A svédeket én kamaszkoromban olvastam. Tetszett, hogy ilyenekről írnak - valahogy nem úgy éreztem, hogy szar a világ, amiben élnek, hanem, hogy erről is kell beszélni. Hogy egy a városi társadalom és a családi élet másik oldala, a gyerek felől nézvést. Valahogy úgy voltam vele, hogy nem kötelező, hogy így legyen, de létező dolgokról beszélnek szelíd, egyáltalán nem rémálomszerű módon.
Ami nekem BORZALMAS volt, a Szekrénymesék bábfilmváltozata (a könyv csak néha, de pl a bableányokon, akik énekelnek a törököknek, rázott a röhögés hétévesen is), illetve a Dot és a kenguruk mesefilmből a Bunyip. Blááááá. Meg volt még egy-két formás ökörség mind animált, mind írott formában, de most több nem ugrik be. Ja igen, későbbi: Légy jó mindhalálig. Nagyon nem bírom az ilyen mutuj, jószándékú, de magukat képviselni képtelen alakokat. Akkor esik a fene a jószándékukba...

lárvalányhaj 2011.08.07. 16:52:00

@Modor Tibi:

Áúh, megnéztem ezt a könyvet.... a gépgyerek még istenes, azt még a Kaláka-kazettáról ismertem, de a többi... o.O
Tényleg jó versek ezek, csak éppen a legdurvább gyerekkori szorongásokat fogalmazzák meg, de valami megacreepy formában. Pl. a kórházas, te jó ég...
Scarred for life.

@Ernoke:

A gótikus gyerekfilmek nagyon jók, én Tim Burtont is szeretem. A Coraline viszont tényleg nagyon félelmetes, én már felnőtt fejjel néztem meg, de komolyan paráztam tőle... A tükörvilágban a szereplők szeme helyén gombok vannak. GOMBOK. WTF?!

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.07. 16:59:59

@sorica123: A Chihiro tényleg nagyobb gyerekeknek való (a főhős is 12 év körüli), viszont ugyanabban a sorozatban (Ghibli) van kisebbeknek való is, pl. a Szomszédom, Totoro. Meg van olyan is, amitől felnőttként is kiborultam (Szentjánosbogarak temetője). Az alkotót, Miyazaki Hayao-t a Pixar alapítói a példaképüknek tartják.

sorica123 (törölt) 2011.08.07. 17:23:41

@lárvalányhaj: jaj, az Én szívemben... én az ónémet órás mesén lettem nagyon szomorú (arról szól kb, hogy meghalt a mesélő nagymamája, és ilyen nálunk is volt, nagyon szerettem, 3 éves voltam, ő meg 53). Amúgy szerettem a nagy részét azoknak, leginkább azokat, amik nem szorongósak, pl a szalag-kalap, a lámpa, a szekrénybe ülő macska, ilyenek. Viszont az illusztrációk döbbenetesen kurvajók, Csíkszentmihályi Bertát azóta is nagyon szeretem:)
@altoid: csak a Chihirot láttam tőle. Az a bogaras hogy' kiborító? Szomorú, vagy ijesztő?

El Topo (Sgt. Elias) 2011.08.07. 17:38:25

@sorica123: Az órás szerintem Kosztolányi, és nem hiszem, hogy kimondott gyerekversnek szánta.

sorica123 (törölt) 2011.08.07. 17:48:03

@El Topo (Sgt. Elias): hát azt gondoltam. Pont azért, mert ennyire egy friss, létező traumát dolgoz fel, és úgy, hogy nem oldja fel igazán (maximum, ha a vershez mellékelünk egy jó pszich. érzékkel bíró szülőt, de ha az nincs vagy épp nincs kéznél, akkor ciki van).

El Topo (Sgt. Elias) 2011.08.07. 17:58:37

A beteg mesékről két meghatározó élményem van egyébként.
Az első: 1975-ben, nem egészen hat éves koromban apám elvitt az Urániába, ahol a Hugó a víziló c. rajzfilmet tekintettük meg. Aki nem látta volna, annak elmondom, hogy a vidám és jóindulatú vízilócsaládot, többek közt a kis víziló szüleit és testvéreit a nyílt színen mészárolják le brutális kegyetlenséggel a feldühödött, koszos parasztok. Hetekre befordultam tőle, és éjjelenként hideg verejtékben, kocogó fogakkal ébredtem.
A másik egy japán gyártmányú Kis hableány volt, a Mátra moziban. Arról csak annyit, hogy a húgom kifordult szemekkel őrjöngött, hogy soha többé nem akar mozit látni, de én is majdnem behugyoztam a rettegéstől, pedig akkor már vagy nyolc éves voltam.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.07. 18:00:10

@sorica123: Szomorú. Két japán árvagyerek sorsáról szól a második világháborúban. A végén éhenhalnak egy zsúfolt vasútállomáson. Még filmen is durva lenne, de rajzfilmen... :S

sorica123 (törölt) 2011.08.07. 18:15:17

@altoid: gyakran a rajzfilm álomszerűbb, szürrealisztikusabb megoldások lehetségesek benne. Film is volt amúgy árva testvérekről, az is japán, asszem Anyátlanok a címe.

Nathaniel Arthur Parrott 2011.08.07. 19:08:18

Andersent nagyon szerettem gyerekkoromban, a fentebb említett A rendíthetetlen ólomkatona volt a kedvencem tőle, de a Kékszakállú herceg várát is nagyon szerettem, bár az asszem Grimm volt. Aztán 12-13 évesen már Gyűrűk Urát olvastam. Egy hét lefutott a 3 kötet.

Rókakígyó 2011.08.07. 20:32:03

A modoros átlépett egy Rubikont: már nem nézi magát kivülről, egyszerűen modoros és kész. A gyerekes parák nem érdekesek, a tálalás az a lényeg, csak így tovább bajtársak!

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.07. 20:38:16

@Rókakígyó: Ööööö, ezt kifejtenéd bővebben is? Nem igazán esik le, miről beszélsz...

2011.08.07. 20:44:25

Ha már nemecsek érnő, meg Nyilas Misi, mint idegesítő figura, részemről a legirritálóbb, leggyűlöltebb mesefigura Micimackó!
Egy dagadt, ostoba medve, aki folyton csak zabálni akar. A mesében alapból mindenki gyengeelméjű, de a mackó még ebből is kitűnik. Semmi szimpatikus tulajdonsága nincs, egy buta tuskó, korlátolt haspók. Ellenszenvemet a mai napig csak fokozza az entellektüell rajongás, amely részben a fordítás miatt körüllengte. A rajzfilmek meg már a kegyelemdöfés.
Abcúg Micimackó!

2011.08.07. 20:50:48

@Brother Love: hogy a Kis herceget ne is említsük...

2011.08.07. 20:58:25

@Hadrian77: Abba legalább a részeges jó arc, de tényleg, a kibaszott rókájával, a hülye sírással, stb. Ráadásul van egy afféle személyes "idézet top ten"-em: bármelyik elhangzása esetén kizárólag kötélidegeim és szakmámból eredő toleráns türelmem ment meg attól, hogy dühöngő pszichopatává ne váljak...
Gondolom, nem kell idéznem a Kis hercegtől sem...

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.07. 21:00:17

@Hadrian77: Attól nekem kifejezetten rókáznom kell. (Érted, _rókáznom_ , hehe)

A Tyne folyó déli partja 2011.08.07. 21:01:28

@Brother Love: töredelmesen bevallom, én nem olvastam egyiket sem:) annak ellenére -épp a fentiek miatt - ismerem mindegyiknek a sztoriját, valamint idézeteket is:)

Bandibacsi34 2011.08.07. 21:01:37

A Mekk mesternek brutalis bevezetozeneje volt. .Mindig is utaltam.
De azert igy utolag nem rossz...

2011.08.07. 21:49:46

@Brother Love: @altoid: Lassie is mekkora marhaság, akkor már inkább a Bogáncs:)

Dzsoni Kráncs 2011.08.07. 22:11:19

Rég volt ilyen jó poszt,és a kommenteket végigolvasva rengeteg emlék tolult fel bennem.
Mekk mestert gyerekként annyira utáltam,mint a szart,egy tehetségtelen bugris,aki képes ezermesternek nevezni magát,mindent elkúrt és nem verték agyon,pláne a nyolcvanas években volt idegesítő,amikor 7 éves gyerekként is tudtuk,hogy minden iparos hasonló tahó,kérik a sört és szarul dolgoznak...
A Tom Sawyer-ben nekem is feltűnt a négerezés,de pl.bármely 19. századi útleírásban találkozunk olyan kijelentésekkel,amelyek ma már rasszistának számítanának.
"Egyik teherhordónkat megmarta egy sárgás színű,mintegy méteres kígyó,utána lőttem hűséges Mauser-puskámmal,de tovasiklott,bennszülött társunk estére elpusztult,nagy veszteség ez nekünk,kincs a jó teherhordó."
A Zelk Zoltán verstől gyerekként nekem is ahhoz hasonló szomorúság ült a szívemre,mint amikor a híradóban aug.20. körül az volt az egyik hír,hogy mennyibe fog kerülni a füzetcsomag.Meghal egy kis bogár?És nem szomorú?Most mi ez?
A svéd gyerekverseket én imádtam.
Andersen viszont egy beteg ember volt,a rút kiskacsával meg a katonájával együtt,hogy ezekkel mit akart mondani és kinek az máig rejtély a számomra.
A Kisherceg egy manírgyűjtemény.
Micimackó tényleg egy furkó,de a könyv jó.
A Hugó a viziló sem gyereknek való,de én a legjobban E.T.-től szartam össze magam,konkrétan rettegtem tőle,38 fokos lázam lett mire hazaértünk a moziból,emlékszem még kólát is kaptam utána,de attól sem vidámodtam fel,pedig ez akkoriban nagy szó volt.
Ja,és akit még minden gyerek utál,az a bohóc,modorosabb dolgot egy bohóc-számnál el sem lehet képzelni,az emberi együttnemérzésre alapozni nevettetésnél emberiség elleni bűntett.

2011.08.07. 22:27:20

@Dzsoni Kráncs: Kérlek alássan, Andersen egy nincstelen csizmadia gyermekeként született, 5 évesen apja meghalt, stb. - ebből lett világhíres író, a dán király barátja, stb. A rút kiskacsa nagyjából az ő története is...
Szerintem az ólomkatona sem olyan bonyolult kódolású, de mint a fentiekből is látható, az ízlések és pofonok, ugyebár...

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.07. 22:34:24

@Dzsoni Kráncs: Én kicsi koromban a cirkuszban imádtam az oroszlánokat, a bohócoktól viszont úgy fostam, hogy csak na! Azóta valahol azt is hallottam, hogy létezik "bohócfóbia" mint pszichés rendellenesség...

Bandibacsi34 2011.08.07. 22:42:21

En mondjuk soha nem vagtam, hogy mi a Kis herceg ertelme. Keresztanyam azt mondta jo es kesz. Ok gondolom vannak karakterek, akiknek a szemelyisege eggye valik a foglalkozasukkal es keptelenek kitorni
ebbol, illetbe maskent gondolkodni. De ez az Elet(?).

2011.08.07. 22:44:00

@altoid:
No, én meg pont azt útáltam, hogy az állatok királyából szánalmas bazári majmot csinálnak! Mindég vártam, hogy az oriluxok lepofozzák azt a hülye idomárt! Nincs az rednjén, hogy egy hárommázsás vadállatot ugráltat egy puhatestű...
A bohócokkal nem volt bajom, bár egyszer egy a manézs széléig jött ki poénkodni és nagyon erős, szúrós izzadságszaga volt, az elég szar volt.

Dzsoni Kráncs 2011.08.07. 23:06:29

@Brother Love: De azt is olvastam valahol,hogy betegesen félt a nőktől,vagy inkább a nők miatt benne feltörő vágytól.
Elismerem,nem ő a hibás hanem aki valahol,valamikor úgy döntött,hogy ezek a történetek gyerekeknek valók.Egy 18 éves emberrel órákon át elemezgetik,hogy miről szól a Himnusz,a hatévesnek meg felolvassák lefekvés előtt az ólomkatonát,aztán aludjon szépeket.

A cirkuszban még azt se vágtam,hogy miért fantasztikus,hogy a lovak körbe-körbe rohangálnak,hát hova futnának ha a porond kör alakú.Maximálisan egyetértek azzal,hogy a vadállat-idomítást betiltották a cirkuszokban.

Nadiposzi (törölt) 2011.08.08. 08:40:11

Gyerekként nem olyan borzasztóak az Andersen mesék, kicsit szomorúak, na és. Pár éve viszont, amikor felolvastam a kis hableányt az unokahúgomnak, elbőgtem magam olvasás közben. Az a puha vaj szívem.

Mitya Ivanov 2011.08.08. 11:23:03

hogyan győzte le a jaguárt a teknős
www.konyvkolonia.hu/konyv/Hogyan-gyozte-le-a-jaguart-a-teknos

Az őserdő meséi:
konyvar.hu/horacio-quiroga/az-oserdo-mesei/

Vidám mesék (de nem ezzel a szar borítóval, hanem a piros szövetes)
konyvar.hu/vlagyimir-szutyejev/vidam-mesek/

2011.08.08. 11:32:28

Móra Ferenc: Csilicsali Csalavári Csalavér
Mulatságos meseregény, az egyik legmulatságosabb, amikor a vaddisznó papa elmegy hozzá, mert fáj a foga. A róka meg becsalja a malacát, megeszi, a fogait meg kidobja az öregnek, hogy csináltasson belőle óraláncot.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.08. 11:43:25

@Hadrian77: Ez az! Ilyen mesékkel kell a jövő generációt élelmességre nevelni! :)

Dzsoni Kráncs 2011.08.08. 14:21:07

@Mitya Ivanov: A jaguárost meg a Szutyejevet is rongyosra olvastattam,olvastam annak idején.@Nadiposzi: Volt egy osztálytársam,aki a Disney-féle hableányra konkrétan kiverte,nekem meg a Roger nyúl felesége tetszett nagyon.

2011.08.08. 14:43:29

@altoid: nekünk ilyeneket már nem írtak, csak Volrábról meg a pacáról:)

@Dzsoni Kráncs: szinten minden újabb Disney-csajból könnyen lehet rárántós téma:) Pocahontas, Jázmin, stb:)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.08.08. 14:47:39

Most nem azért, de Andersen meséi gyerekkorom legmegrázóbb élményei közé tartoztak. Szó nélkül bekajáltam, hogy Fehérlófia a saját karjával elégíti ki a griffmadár fehérjebevitelét vagy hogy Benedek Elek szerint ha a fűzfává változott leányzónak levágják egyik ágát, vérezni fog.

Erre jött ez a gyufaárus, a csúnya kiskacsa, meg a jégkirálynő (bár az lehet Grimm) és teljesen kiborítottak kisgyerekként. Teljesen lényegtelen, hogy felnőttként már értem, min alapulnak ezek -és a változatosság kedvéért Jankovics Marcell Fehérlófia-verziójától kapok idegrohamot- de valahogy akkor is annyira kultúra-idegen. Nekem.

No, majd megkapja a gyerek a liberális szellemben megírt Hamupipőkét, azt hálás lehet, hogy feltalálták a gender studies-t.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.08. 14:58:33

@neccharisnyás útonálló: Liberális mesének ott a Harry Potter. A végére még Dumbledore-ról is kiderült, hogy meleg. :)

Toll (törölt) 2011.08.08. 15:02:15

Egbolpottyant mesek?
Flipper tv sorozat?
Uj verzios Tom&Jerry a satnya grafikaval, meg a visszhangos, hulye hangeffektjeivel?

Zelk Zoltan vershez annyit, hogy tenyleg kegyetlenul frusztralo... Apa mosdik, anya foz, nincs is annyira egyutt az a csalad. Mindenki csendben van, legalabbis nem ir az ellenkezojerol. Valami gond van otthon, azert nem tud olyan konnyen elaludni az a gyerek. Utaltam ezt a verset, mint a sz@rt.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.08.08. 15:08:04

@Hadrian77: most le vagyok forrázva. Születésnapi ajándék, ez volt a mesekönyv címe Vólrábbal (nemcsak ő, hanem mindnyájan együtt); amikor 56 után az úttörőnyakkendővel törlik le a táblát; de ő megesküdött; amikor a hülyegyerek a sofőr apja Csajkáját összetöri (biztos megköszönték neki a Pártban)...

Csupa tanulságos kis történet!

@Toll: Zoli bácsi csúnyán bemákolhatott. De az ágy, meg a szék messzire szalad / Mint a füst, felszállnak a fekete falak / (...) szállok én is, mint a füst, mert könnyű vagyok.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.08.08. 15:18:34

@El Topo (Sgt. Elias):

Hugó, basszus! Attól én is padlót fogtam. Tán azóta gyűlölöm az ilyen "ruházzuk fel emberi értékekkel, életsorsokkal az állatokat" -Disney ugyebár- meséket.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.08. 15:21:52

@Modor Tibi: @Hadrian77: Ezt a Volrábot nem ismerem, de felkeltettétek az érdeklődésemet!

Moomintroll 2011.08.08. 15:22:51

Hogy lehet, hogy eddig senki nem említette a Lucas a rongytigrist?
Gyerekkorom legmegrázóbb mesesorozata volt. Valami skandináv, szerintem svéd.
Első rész: egy kislánynak volt egy Lucas nevű rongytigrise, aki egy nap leesett a polcról, és keresztülsétált a szobán, majd kimászott a nyitott ablakon.
Második rész (innentől zuhanás a koromfekete, örvénylő rémálomba): a csatornában találkozik Kwintellel, a légyfiúval és együtt felkerekednek, hogy megkeressék a gonosz Sarrato kastélyát.
Iszonyú félelmetes dolgok vannak benne, és a mai napig élénken élnek bennem részletek (a kastélyban a karnisról függöny gyanánt fejjel lefelé csüngő óriásmadarak, a kastélykert kővé dermesztett állatai, a gonosz Sarrato, akiről szappanoperába illő dolgok derülnek ki).
Sokáig túrtam utána az internetet, de nem találom. Az utolsó rész van youtube-on eredeti nyelven.

2011.08.08. 15:47:55

@altoid: én csak arra emlékszem, hogy valami ált isk olvasmány volt, mint az a kölyök aki felmászott körtét lopni, és jött az öreg paraszt tulaj és erkölcsileg megnemesítette:)

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.08. 16:07:36

@Hadrian77: Ebben a kategóriában nekem csak Timur és csapata van meg.

2011.08.08. 16:21:06

@altoid: Távolban egy fehér Katajev?:) Ilyen alapmű még a Puskák és galambok is.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.08. 16:35:47

@Hadrian77: Tényleg, és ezek még csak nem is voltak rosszak! Azért valljuk be, egy Timur/Nemecsek Ernő szabadfogású mérkőzésen a szovjet versenyzőre fogadnánk...

2011.08.08. 16:47:30

@altoid: Timurék nem is egy szaros fatelepért harcoltak.:)

CernaGeza 2011.08.08. 17:51:12

@Brother Love:

Teljesen igazad van. Micimackó messze a legostobább és a legidegesítőbb mesehős, a mellékszereplők pedig majdnem beérik őt. Igazi dagadt, ostoba antihős.
Más: a varjúdombi meséket én szerettem kisgyerekként, pedighát.. Azok a történetek, azokkal a rajzokkal nagyon durvák. A legjobban arra a képre emlékszem belőle, amikor a mezítlábas, folt-hátán-folt ruhájú szegények olvasztgatják az ereszen a jégcsapokat, ezzel imitálva hogy itt a tavasz. háttő, izé.

A Tyne folyó déli partja 2011.08.08. 20:25:58

@altoid: mióta? én olvastam az összes harry pottert, de ilyenre nem emlékszem:) szerintem másik változatot olvastál:)
amúgy, a rút kiskacsának meg nem az a lényege, hogy ne érdekeljen, hogy csúfolnak kicsiként, mert lehet, hogy mire felnősz, te leszel a legszebb/legjobb, stb?@Dzsoni Kráncs: betiltották? ezt pont most kérdezték tőlem a kollégáim, hogy van-e otthon, de nem tudtam. amúgy, a cirkuszt én mindig utáltam, szerintem dögunalmas.@neccharisnyás útonálló: szerintem errefele már átírták a Grimm meséket. legalábbis, a kollégáim nem tudtak arról, hogy a nővérek levágtak a talpukból, hogy beleférjenek a herceg által hozott cipőbe. pedig bizony az eredetiben így van. a huszonéves angol kollégáim meg erről nem hallottak...@Toll: "apa mosdik, anya főz". naná, meg mosogat, meg mos, meg takarít, meg bevásárol:) házicselédnek van, nem tudtad:P

Dzsoni Kráncs 2011.08.08. 20:53:40

@Animacs (a Tyne folyó déli partja):Azt hiszem EU-s direktíva,csak a lovak meg a kutyák maradhatnak.@Moomintroll: Lucas svéd,és az eredeti címe:Tigtigern Lucas!@Hadrian77: A rajzfilmsorozatokban az a vonal is élt,hogy a csapatban egy csaj és több srác van,ergo titkon mindenki szerelmes a nőbe,pl.Chip és Dale és Sziporka.Egy haverom szerint,aki már tizenkét évesen megértett minden reklámot és klipet Csip és Dél Indiana Jonest és Magnumot formázza.

CernaGeza 2011.08.08. 21:02:44

@Animacs (a Tyne folyó déli partja):

én úgy ismertem hogy a sarkukat vágják le, hogy beférjenek a cipőbe. Nem is értettem hogy a hercegnek hogy nem tűnt fel az a temérdek vér.

2011.08.08. 21:04:17

@Dzsoni Kráncs: Biztos van benne valami:) Mivel nálunk lehetett fogni ORF-ot, a hazai termés mellett nekem inkább a nagy összeurópai készítésű rajzfilmek voltak meg. Nils Holgerson, Maja, Wickie und die starke Manner stb. Ezek az amerikaiak igazán sosem fogtak meg.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.08. 21:12:00

@Animacs (a Tyne folyó déli partja): Háhá, nem vagy valami figyelmes olvasó! :) Nem tűnt fel a hetedik könyvben, hogy Dumbledore és Gellert Grindelwald "barátsága" milyen szenvedélyes volt? De ha nekem nem hiszel, itt egy nálam autentikusabb forrás:

JKR: My truthful answer to you... I always thought of Dumbledore as gay. [ovation.] ... Dumbledore fell in love with Grindelwald, and that that added to his horror when Grindelwald showed himself to be what he was. To an extent, do we say it excused Dumbledore a little more because falling in love can blind us to an extent? But, he met someone as brilliant as he was, and rather like Bellatrix he was very drawn to this brilliant person, and horribly, terribly let down by him. Yeah, that's how i always saw Dumbledore. In fact, recently I was in a script read through for the sixth film, and they had Dumbledore saying a line to Harry early in the script saying I knew a girl once, whose hair... [laughter]. I had to write a little note in the margin and slide it along to the scriptwriter, "Dumbledore's gay!" [laughter] "If I'd known it would make you so happy, I would have announced it years ago!"

itt a vonatkozo link:

www.the-leaky-cauldron.org/2007/10/20/j-k-rowling-at-carnegie-hall-reveals-dumbledore-is-gay-neville-marries-hannah-abbott-and-scores-more

A Tyne folyó déli partja 2011.08.08. 21:15:48

@CernaGeza: igen, az egyik a sarkát, a másik meg a lábujjait. merthogy - az anyjuk szerint - nem számít az, úgyse kell sose gyalog járniuk, ha hercegnék lesznek. a galambok hívják fel a figyelmet, hogy rossz menyasszonyt visz.

A Tyne folyó déli partja 2011.08.08. 21:33:30

@altoid: eh, ilyenek apróságokra nem figyelek:) és úgy látszik, nem tudok az írónő fejével gondolkodni. nekem eszembe se jutott, hogy Dumbledore meleg lehet. de pl. a Jane Eyre-t se tudom romantikus lányregénynek venni, pedig azt tanították...csak én tízévesen olvastam először a gyerekeknek szóló változatot, és csak az maradt meg bennem, hogy itt egy erős, független nő. azóta se tudok ettől elvonatkoztatni, és a romantikáját nézni.

2011.08.09. 10:47:36

@Modor Tibi: Volga volt az a Csajka (még az illusztráció is elég autentikus. :) A hülyegyerek melegíteni akarta a motort, mire elindult(?) a Volga.
Ezen becses kötetet a mai napig őrzöm, a Puskák és galambok, illetve a Timur és csapata társaságában. Sajnálatom módon a "Hív az erőd - partizántörténetek egyerekeknek" elveszett.
Ezt az űrt a 4.-es olvasókönyv története - amelyben az agyafúrt, német hadirokkant álruhába bújt partizán eltereli a németek figyelmét egy üveg snapsz segítségével, mialatt társai lerámolják a teherautóról a hadianyagot - nem pótolhatta...

2011.08.09. 11:09:41

@Brother Love: Ketten a tűzvonalban? Bár az, ha jól emlékszem nem gyerekregény sorozatban jelent meg.

mbm 2011.08.09. 13:05:45

A legkisebb boszorkány még hasonló (a bábszínházban), vagy ötször láttam, de mindig hihetetlenül nyomasztó volt.
De az Oroszlánkirály valami miatt nem volt ránk ilyen hatással, az óvodában rendszeresen játszottunk oroszlánkirályosat: valaki felmászott a csúszdán, a tetején pedig a másik megfogta a kezét, és azt mondta: éljen a király! (persze minél gonoszabban), aztán "lelökte" a csúszdáról.
A magyar regék és mondák még nem játszott valakinél? Ott is voltak durva jelenetek (Koppány felnégyelése pl), de annyira stilizált volt, hogy simán bevette a gyomrunk.

Daenerys 2011.08.10. 03:59:04

Andersen egy szadista állat, de pl. a Jancsi és Juliska is ijesztő emlékeim szerint. A kis herceg meg gyönyörű könyv, de iszonyúan szomorú és nem gyereknek való. Hófehérke? Eredetileg se volt egy lájtos mese, de Neil Gaiman óta nem tudok ugyanúgy nézni rá (gyk: Hófehérke vámpír, a királyfi meg nekrofil).

A legkiakasztóbb mese nekem a kis fenyőfa volt, szintén Andersen követte el. VÁHHHHHHH. De elolvastatnám mindenkivel, aki nem cserepes fát vesz, aztán meg kibassza az utcára ünnep után.

Vuk? Imádtam, de mai napig bőgök Karak halálán. Mennyivel drámaibb, mint Obi-Wané!

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2011.08.10. 12:37:31

Pajtikáim! Rémusz bácsi már le sincsen kakilva!

Bandibacsi34 2011.08.11. 08:51:00

Max es Moricz? A vegen a kemenceben vegzik!!!!
süti beállítások módosítása