Olvasói rovat - Nagyanyám, a trafikos

2009/12/22. - írta: Modor Tibi

 

Az elmúlt hónapok legelkötelezettebb és legaktívabb olvasója, El Topo a Rendőr barátnő félelmetes alakja után egy sokkal szerethetőbb hölgyről mesél nekünk egyfajta dizájncenter keretében:

 

Nagyanyám, a trafikos


A sztorit a posványos 70-es évektől tudom prezentálni, mivel onnantól voltam részese, ’69-es születésű lévén. Az elkövetkezendő mintegy 20 évben a családunk egyik központi és minden tekintetben megkerülhetetlen eleme volt a trafik és gazdája: nagyanyám, a trafikos.

Akkoriban, ha nem az óvodában tettem tönkre a felügyeletemmel megbízottak életét, magam is a trafikban töltöttem az időt, általában a pult mögött, vagy a nyilvános telefon alá elhelyezett alacsony asztalon állva. Utóbbi egyébként ülőalkalmatosságként funkcionált többnyire, mert szinte mindig ült rajta valaki. Általában nem is egyedül.

Az üzlet egyik legfontosabb tulajdonsága a földrajzi elhelyezkedése volt: A Thököly úton, közvetlenül a Keleti Pályaudvar mögött. Aki emlékszik, az emlékszik - ennek azért volt nagy jelentősége, mert az ideiglenesen hazánkban állomásozó Szovjet Déli Hadseregcsoport legénysége és tiszti állománya ide érkezett és innen indult haza. Az üzletmenet egyik alappillérét a ruszkik képezték.

Lássuk csak, mit lehetett nekik eladni!

Talán azzal kezdeném, amire a legbüszkébb vagyok: a kacsintgatós brifkót a nagyanyám találta fel. Bizonyára sokan láttatok már olyan képet, amit ha mozgatunk, akkor változik a kép rajta. Nagyanyám egy jugoszláv csempésztől rendszeresen vett ilyeneket. Általában jó rusnya, alaposan kifestett kreol csajok voltak rajta, nagy virággal a hajban. Ha megbillentettük, kacsintott. Ezek a képek magukban is jól fogytak, de dömpingcikké akkor váltak, mikor nagymutter egy zseniális ötlettől áthatva legyártatott párszáz darab fautánzatú szkáj levéltárcát, átlátszó tasakkal a fedelén. A csajokat aztán beledugtuk a tárcákba, és másnap megrohanta a trafikot a komplett Vörös Hadsereg. És ezt nem képletesen kell érteni. Innentől kezdve a forgalom alulról volt korlátos és csak az szabott határt, hogy a jugó csempész mennyi képet tudott hozni. Emlékszem, mert ott voltam, amikor egy álmos téli délután négy BAЙ feliratú, erősen szirénázó GAZ zárta le a Thököly utat, majd kisvártatva fekete csajka hozott egy valódi generálist. Az illetőnek annyi kitüntetése volt, mint a világ összes többi hadseregének összesen és ünnepélyes keretek közt vásárolt tíz darab brifkót.

Na de ne ragadjunk le itt! Lehetett ott kapni egyéb finomságokat is.

Volt pisilős kisfiú. Ez egy műanyag figura volt, aminek ha lehúzta az ember a rövidnadrágját, akkor egy elmés szerkezet segítségével vízsugarat eresztett. A szockó penészes légkörére jellemző, hogy valódi pöcse nem volt, csak valami csökevény.

Volt szomjas kacsa, üvegből. Cigarettakínálók nagy választékban! A madaras egy fiókból vette elő a cigit, a szamár a fülének az előrehajtására a fenekéből nyomta ki.

Bólogatós kutyák mindenféle fajtából, szivacs dobókocka. Volt tikitaki, ami forró áru volt, mert mindig betiltották. Ez úgy volt, hogy a legnagyobb titokban kellett gyártatni párezer darabot aztán három nap alatt eladni az összeset. Mire a hatóság magához tért, már egy darab sem volt.

Budapestes szatyor! Ez piros és fekete szkájból volt, rányomva arannyal a Parlament és félkörben BUDAPEST felirat. Télen az olajkályha mellett kellett tartani, mert +5 fok alatt tört.

A tömegcikkeket turbósítottuk is a vitézurak számára. Ez úgy ment, hogy a nagymutter vett a postán párszáz budapestes képeslapot. Olyat, amin négy képkocka ábrázolta a főváros nevezetességeit. Halászbástya, Parlament, Hősök tere, Operaház. Ezeket ollóval szétvagdostuk, majd Technokol Rapid segítségével ráapplikáltuk a cigarettakínálók fedelére. Baromi ronda volt és büdös, de vették, mint a friss bucit.

A szentségtelenül ronda napszemüvegeket úgy pimpeltük, hogy az üres Marlborós kartonokról kivágtuk a feliratot és ugyancsak Technokollal a lencse sarkába biggyesztettük.

Apropó: Marlboro! A nagyanyámnál a legsötétebb hetvenes években is bármikor lehetett venni Marlborot, Camelt meg Dunhillt. Na mondjuk nem mindenkinek… A külföldre járó sportolók és művészek ugyanis nagyanyámnál szabadultak meg valutakészletüktől. Így aztán nem is volt csoda, hogy a jelentéktelen külsejű és kicsi üzletben gyakran összefutott három-négy olimpiai arany egy-két Kossuth díjjal.

Az egésznek a közepén persze nagyanyám volt, aki utolérhetetlen kedvességgel várta kedves vásárlóit:

 

-Zdrasztvujtye! Pazsalszta? Na menj picsába kisfiam, segyeszádvoszem. Ne tapogasd, fizesd ki és eredj haza szépen maty rógyinához!

 

A fiúk pedig fizettek, mint a köles és büszkén csillogó szemekkel, megpakolt cekkerekkel szálltak fel a vonatra.

Kurvára sajnálnám, ha kimaradt volna az életemből ez a rész.

 

 

Akinek szimpatikus lett Topo bácsi nagymamája, az fáradjon át ide a húgunkhoz, és olvasson még többet a másik nagyiról, a virulens néniről.


 

És akinek bejött Pecséttörő / Szocio Pata pénteki ajánlott posztja, az nézzen át ide a Duna tévésért meg Réz András / Müller Péter beszélgetéséért is...

Holnap hajnaltól pedig mindenkit sok-sok szeretettel várok vissza, mert eddigi zászlóshajó-posztom következik Panelkarácsony Nagyiéknál 1991 címmel. Vajon miről szólhat..?

38 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

afromagyar · http://afromagyar.blog.hu/ 2009.12.22. 07:09:45

Tenyleg, hova tunt El Topo???
Egyebkent a nagyija an en mamahoz hasonlo kaliberu holgy lehetett. Csak az en nagyanyam nem trafikos, hanem MEH-telepes volt. Mindenki felt tole!!! :) Mondhatni, elet-halal ura volt a dragam. Ha nem volt rendesen osszekotozve a papir, amit le akartal adni, gondolkodas nelkul hozzadvagta a madzagot meg a kiskest.

Szalacsi_Dezső 2009.12.22. 07:50:33

Úgy tűnik a 60-as évek második felében születettek nagymamái valamilyen módon mind kapcsolatba kerültek a szovjet elvtársakkal. A fene gondolta volna. :-)
A trafiknak minden ,70-es években szocializálódott, kisfiú és kislány nagy csodálója volt. Én pl. ilyen helyekről szereztem be a Star Wars képgyűjteményemet úgy 82-83 körül. Meg kiloptuk a mozi vitrinéből is. De az már egy másik történet.

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.22. 09:23:09

Szóval: ez a nagyanyám nem az a nagyanyám.
Nekem kettő is jutott.

Egyébként elnézést a távollétért. de a szervizben répázik a gépem, miközben itt a nagymutter posztja.:)

Szigi. · http://depechemode.blog.hu 2009.12.22. 09:47:27

ez nem modoros, hanem nosztalgiázás, de belefér.

Blackrock (törölt) 2009.12.22. 09:49:11

@Szalacsi Dezső: oh, a trafikos. Nekem van egy atyai jóbarátom, aki hasonlóan, szinte intézményként szolgált a környékünkön. Nálam vásároltam először dobozoskólát. Amíg még nem ismertem jobban egyszer-kétszer megköpőcsöveztem, amelyért egy vascsővel megkergetett a piacon.:)

Egyébként a Star-Wars kép akkora übersláger volt, hogy nélkülük nem is számítottál komoly arcnak a suliban. Napi program volt az aktuális "szállítmányok" részletes áttekintése a trafikban, majd verekedés a trafik előtt a csak egy példányban elérhető darabokért. Sirályság volt az akkoriban.

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.22. 09:52:38

@Szigi.:

Hohó, akkoriban Saint Moritzot pipálni, maga volt a megtestesült modorosság.

Blackrock (törölt) 2009.12.22. 10:16:19

"mert eddigi zászlóshajó-posztom következik Panelkarácsony Nagyiéknál 1991 címmel. Vajon miről szólhat..?"

Panelkarácsonyról?

Styxx 2009.12.22. 10:22:33

@El Topo (Sgt. Elias):
Ah, jól toltad a nagymutit, gr. Ráadásul a másik szakblogon is. B+ akkora rétegceleb lettél, mint akinek a Discoveryn, meg a Nemzeti Földrajzon is fut az adása:-)

Mi pedig a muterommal toltuk a suplyt a nagymuterodnak Jugóból. Indirekte, szegedi közvetítőn keresztül. Ahh, jégeralsóba dugott Pez cukorka, cigaretta rágó, Napolen konjak (na, azt már egy kicsit húzósabb volt elmaszatolni, de ezek mai Tesco-kosár volumenben gondolkodva nevetségesen kis tételek). És mentünk MAGYARBA a SINBUSSZAL (ezüst nyíl személy vonat kultura.hu/img/upload/200810/sinbuszszeged.jpg) SVERCELNI (csempészni)
vissza meg Dunakavics, Domino rucska, Pannonia láb.

Mekkora élmény volt mindig egy-egy ilyen trip, most meg már attól hányok, ha sparozni kell egy nagybevásárlásnyit.

Blackrock (törölt) 2009.12.22. 11:03:27

Nagyanyám a trafikos, haverom a kalauz.

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2009.12.22. 11:26:55

Remek!

Nálunk a Szondi utcában volt egy ilyen trafik. Az ivós kacsa gyerekkorom bálványa volt, minden nap percekig néztem sóvárogva, és ma sem értem, miért nem vette meg senki (ennél drágább ajándékokat kaptam szülinapra) Aztán az első keresetemből megvettem a kirakatból az ivós kacsát. Hazavittem és kurvára nem működött. Rájöttem, hogy az ivós kacsa csak a trafikok kirakatában működik. És felnőtt lettem....hahahaha.

virágelvtárs 2009.12.22. 11:42:06

Topo, cseszed, te mennyit éltél mire én megszülettem!
De lettem vóna dohányos, amikor nagymuterod trafikos. Most dohányos vagyok, de minek.

Vámos Sándor · http://passport.blog.hu/ 2009.12.22. 12:12:05

Volt osztálytársamnak mozisnéni volt a nagymamája, még Szombathelyen, a Savaria-ban. Kb. húszszor néztük meg a Csillagok háborúját, jellemzően lépcsőről..

Blackrock (törölt) 2009.12.22. 12:26:41

@virágelvtárs: erre azt szoktam mondani, hogy amikor te még a cumival küzdöttél, én akkor már szívószállal ittam a vodkadzsúszt és fogdostam a csajok seggét.

virágelvtárs 2009.12.22. 13:06:28

@Blackrock: Na, addig nem tisztelem senki korát, amíg nem mondhatja el magáról, hogy csókos volt Topo nagymuterja butikjában menő cigikért, hozzá cigarettakínálóval, és nincs otthon budapestes szatyra, legalább hét darab, amikhez nem nyúlhatnak a gyerekek sohasem.

Styxx 2009.12.22. 13:19:24

@virágelvtárs:
:-)))
-Bálvány úr, mit vittek el a betörők?
- Hét darab budapestes szatyrot nyomozó úr!
-És még?
- Mondom a hét darab budapestes szatyrot!
-Jó, jó, de azonkívül?
- Lássuk csak, eltűnt a Kék Mauritius, három Ripli, kb. két és fél kiló aranyékszer, nyolcmillió forint és negyvenezer euró készpénz:-)

noirp 2009.12.22. 13:19:34

Topo bácsi,
elolvastam a virulensnagyis posztodat is és lefejeltem az asztalt. De tényleg.Először, mikor lenéztetek a hetedeikről a fűbe. Másodjára a tőtöttpaprikánál és véglegesen a szentföldi utazásnál. Nagy volt! Rég röhögtem ekkorát. Színes családod lehet :DDDD

A dolog egyébként ismerős, az én nagyim 2003-2007 közt "cukorbeteg" volt, de közben rendesen törülte befele a fehér kenyeret meg a tesco-s ropit. A teát viszont szorbittal "cukrozta", mert ugye édeset enni a cukrosnak nem szabad. Én balek veszegettem neki a diabetikus édességet. Ami persze ott punnyadt a szekrényben, mert hát sajnálta felbontani, jó lesz az még(?...!?).:S Aztán Apám felvilágosított. Nem, nem _úgy_, azon már '89 táján túlestünk. Csak öreganyámra vonatkozóan :)

Szalacsi_Dezső 2009.12.22. 13:29:15

@Blackrock: "mi a zsák az az "ivós kacsa"??"
Olyan bólogatós madár, ami vizet szívott fel a csőrében a hasát képező üreges üveggyolyóba. És elvileg örökmozgó volt.
Volt ilyen Bólogató Szent Jánosban is, de azt nem a Topo nagymutterja árulta a Blahán, hanem a RokkerZsolttié a Rózsák terén. :-D

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.22. 16:19:23

@virágelvtárs:

Hát apám, a csókosok kevesen voltak, és kb olyan szerepet töltöttek be az akkori társadalmi életben, mint a mai idők celebjei, csak jóval disztingváltabb emberek voltak. Nagyhírű orvosok, művészek, sportolók.
Nagyanyámnál simán összeszaladt Gyarmati Suta bácsi mondjuk Karinthy Ferenc doktorral, és ott basztatták egymást a pult előtt.
Ott hallottam először a sztorit, mikor Kárpáti Kukát felvetette az egyetemre Puskás Öcsi, meg ilyeneket.

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.22. 16:20:43

@Szalacsi Dezső:
Nem szívott az fel semmit, ilyen borszesz volt benne, és ahogy melegedett, egyre magasabb lett a súlypontja. Aztán beleért a vízbe a csőre, lehült, és kezdődött elölről.

Erzsebet 2009.12.22. 18:21:50

Én is kapcsolatba kerültem a szovjet elvtársakkal az első munkám során. Orosz tagozaton érettségiztem. A könyvesboltban ahol dolgoztam orosz nyelvű könyveket is árultunk. Én, aki ismertem a nyelvet foglalkoztam vele. A vevőkör az itt állomásozó szovjet hadsereg tagjaiból került ki. Törzsvevőim voltak, igen népszerű voltam.

Szalacsi_Dezső 2009.12.22. 18:35:19

@El Topo (Sgt. Elias):
Hát ha csak úgy nem! De perpetuum mobile-nak készült az tuti.

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.12.22. 18:45:11

meleg-fagyi volt a trafikba' ?

de nem azééé'..., csak mert tél van, tegnap isch a csaj rángat a wesztendbe' ide-yoda, hogy kari van, sopizunk meg minden, de a fagyispult volt a nyerő, ilyen narancsos-csoki meg czitrom meg málna, sztraccsy ... :D
kész, az volt a legjobb :D

viszkikólás fagyi van valahol? :)

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2009.12.22. 19:40:16

MELEGFAGYI!!! ÀÀÀÀH! TRAFIK OTROMBA STAR WARS MATRICÀKKAL! ÀÀÀÀÀH!!!! HOLVANNAK A GYOGYSZEREIM???!!?!?!?

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2009.12.22. 20:39:45

egy kérdés maradt csak: mi az a szkáj?

Ormótlan · http://bogaras.blog.hu 2009.12.23. 01:49:22

@Bachterman: Szkáj = puhaságát hidegben is megtartó finom műbőr.

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.23. 10:22:42

@Ormótlan:

Az lehet, hogy lexikon szerint ez, mi azt a szövetre feldolgozott iszonytatóan kemény, és fényes, gusztustalan műanyagot hívtuk szkájnak, ami szilánkosan tört a hidegben.:D

Szalacsi_Dezső 2009.12.23. 14:19:51

Szkáj. Én ezt úgy ismertem, hogy "gumivelúr" azaz valódi műbőrutánzat.

rózsa2 (törölt) 2009.12.23. 16:36:41

Nincs trafik nyalóka nélkül.
Lehetőleg kakasalakú legyen!

Manfi (törölt) 2009.12.23. 21:26:20

Nagyon jó :DDD

Bár én csak '75-ös vagyok, de a fater évekig dolgozott az NSZK-ban, úgyhogy a magam kis mikroközösségében hasonló királyságot éltem át. Apu hordta haza a dizájn édességet,gyümölcsöt, meg üdítőt, meg joghurtot, meg néha a leárazott göncöket az ALDI-ból (20 éve - akkor még 10-ből 9,55 azt sem tudta eszi-e vagy isszák- így lett nekem batikolt pólom '92-ben- :D -). Csóró sztk-s szemüveges, ványadt, rövidhajú vakarékból azonmód dúshajú, nagymellű, igéző nővé váltam, mihelyst beindítottam a délutáni mikroroházibulikat du. 3-5-ig, új VHS-es és nem hangalámondásos videókkal, sózott mogyoróval, igazi "barna kólával", és töménytelen édességgel, rágcsával. De a legjobb az volt, amikor azzal nyertem el a 8.-os plátói szerelmem, sőt az egész iskola figyelmét (én akkor 6.-os voltam), mikor kiszáltam a suli előtt a fater német rendszámú, kissé roncs, kissé 20-éves Opeljéből az ALDI-S rikító hátizsákommal iskolába menet, és a fél 8.-dik pont akkor jött.
Annyira, de annyira király volt.......
Erkölcsi tanulság: csak addig lehetsz király(nő), amíg meg nem jelenik a Sky vagy a Super Chanel :(((( :DDDDD

Szalacsi_Dezső 2009.12.24. 12:39:05

@rózsa2: Kakasos nyalókát legjobban a falusi vásárokban lehet venni manapság is.
Én az ónodi vásárban szoktam venni a purdékoknak. :-D

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2009.12.24. 13:53:25

@Ormótlan: köszönöm az infót, sosem hallottam. pedig zseníliát, likrát is ismerek.

rózsa2 (törölt) 2009.12.24. 14:23:15

@Szalacsi Dezső:

Állítólag a Városligetben is árulnak.

rózsa2 (törölt) 2009.12.24. 14:25:30

De én nem veszek.
"Vigyázok a vonalaimra."

vincere 2009.12.25. 16:08:13

nem semmi családban nőttél fel, az biztos!

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2009.12.26. 17:25:03

Ez de szép :)
Cigiző műanyag sündisznó is volt? Pici, 1 cm-es cigit lehetett a szájába tenni (külön zacskóban lehetett kapni), és elpöfékelte.
Meg a szalagpatronos cuccok, a kiságyú (amitől majdnem megfulladtam, mert a kerekét tartó csavar a légcsövembe került), a pisztoly...
süti beállítások módosítása