Olvasói rovat - A vidéki Mamáéknál: a Báttya

2010/08/11. - írta: Modor Tibi

A mait TradeMark barátunknak köszönjük szépen. Folytatódik a vidéki körkép, kicsiny falunk lassan felépül itt is.


 

-Azt nem mentek át a báttyáhó? Má’ ő is nagyon várt ám titeket, Ricsi!

-Átmenjünk veletek?

-Igen,apa, jó lenne! Már régen voltunk nagyon.

 

Csakhogy a Báttyát nem találják otthon. A szomszéd presszóban iszogatja a jól megérdemelt délutáni fröccsét… és a sokadik Hubit. 

Az igazi vidéki báttyát Janinak, Ferinek, Sanyinak, esetleg Lacinak hívják - és a Fővárosba szakadt, esetenként sikeres öcs, báty, húg, nővér szöges ellentéte. Természetesen idénymunkákból tartja el magát és alkoholista. Jellegzetes dohány-, pia-, illetve kocsmaszaga van - csakúgy, mint a Mamáéktól 2-3 háznyira fekvő házának is. Igazi autentikus kádári kockaház ez is, csak itt nem érvényesül a „Tiszta udvar, rendes ház” vastábla felirata. Az udvaron látszik, hogy csak a saját környezetét hanyagolja el, másoknál a napi 1500-ért és a háziborért (amit stílszerűen teodórás pillepalackban kap) olyan rendet és tisztaságot vág, hogy az idős emberek a faluban általában ráhagyják a kertek gondozását is.

Igazi falubéli vagány, akit még a szomszédos településeken is ismernek, hiszen fiatalkoráról ódákat zengenek a kocsma népei és a vele egykorú asszonyok is. Mindig mondják, hogy kár ezért a gyerekért. Annak idején nagy fotballista volt. 4 gólt rámolt a Bányásznak a kupában. Figyelte a Gázszer is, dehát nem akarta itthagyni a szüleit (valójában már akkor is ivott és inkább nem szerződtették). A kocsmában a mai napig emlegeti focis élményeit: gyakorlatilag ezekből és legendás hódításaiból él.

Megrögzött agglegény, sosem nősült meg. Állítása szerint „neki nem kellene nő, ellátja ő magát, nem kell félni”. Régen volt neki az az élettársa a szomszéd faluból, de a mama szerint az is összeszűrte a levet valami traktorossal, azt elment. Jobb is.

Jellegzetes ruházata a sötétzöld, avarbarna vagy sötétkék munkásoverál kantárral, amely alá szigorúan a mama által kötött lelakott skandinávmintás polóverjét hordja. Egész héten. Nagyon szereti a fejfedőket is (benzinkutas-sapka, horgászkalap, micisapka, esetleg kamionos bézbollsapka, aminek a sok hajlítgatástól eltörött a simlédere), hiszen már rendesen kopaszodik… igaz, ezt ellensúlyozva hajzatának egy vastagabb tincsét megnövesztette és a kopaszodó részekre fésüli. Ujjai bütykösek, körmei (karmai) koszosak, rovátkásak, helyenként fekete véraláfutásosak a kalapácsütésektől. Kisujjkörme mindig hosszabb a többitől, hiszen az csavarhúzóként és fülpiszkálóként is funkcionál. Télen sem hord kabátot, hiszen az a horgászmellény, amit mindig visel, télen meleg, nyáron meg árnyékot tart. Mindig van nála egy-két szerszám is. Fogazata sárga és hiányos, füléből, orrából kunkori szőrök burjánzanak.

Udvarát régi rozsdás biciklivázak, kerékbelsők, esetleg egy régi Dacia vagy Wartburg roncsa díszíti. Évek óta gyűjti a kacatokat, hiszen „egyszer még úgyis jók lesznek ezek valamire, persze”. Igaz, állandóan bütyköl valamit a sufniban, de mindig valaki másnak tesz szívességet. Kapákat élez, fűkaszálógépeket javít, de a halomnyi szemét az udvaron nem apad a fekete fóliával letakart tűzifa-kupac mellett.

-Apa, hol lehet a Bátyus? Biztos megint kocsmázik. Átmegyünk érte?

-Na, menjünk, gyerekek. Ha jók lesztek, kaptok fagyit is! Nahh, indul a mandula, egy-kettő!

-Nnna nédda! Az öcsiék! Hát ti? Fater nem is mondta, hogy gyöttök! De kiemberesedtél, eszem a tökeidet, gyere ide! Igyál valamit!

-Szia Laci! (Csókolom Tercsi néni! Tiszteletem Sanyibá. Gyulabá, de rég láttam!) Már megint itt kell összeszednünk?! Hát nem igaz?! A Ricsi meg a Roli már nagyon vártak. Menjünk át hozzád, hadd nézzék meg a műhelyedet.

-A két kölköt meg észre se veszem! Hát pedig milyen nagyok vagytok, ásszthámindenit, nekije! Egyetek egy fagyit lelkeim!

-Laci báttya, bemehetünk a sufniba megnézni a fűrészeket meg a fúrógépet?

-Persze, de előtte csinálok nektek málnát! Gyertek csak! …Aztán megy-e még a cselgáncs? Na, majd ha katonák lesztek, megmutatom, mi is az a kutyafitty! Messzimama hogy van?

 

Belépve az üres nappali és dohos szag várja a látogatókat. A kopott, vizes falakon a hengerrel készült virágmintás dísz már alig látszik, a sarkokban penész. A tévészoba felőli részen az egyik falra fényképes tapéta van ragasztva, amely vízesést vagy egy erdős tisztás csendéletét ábrázolja. Laci báttya egy régi, poros ülőgarnitúrára ültet minket, pont a dohányzóasztal mellé. Ezen a kis asztalon ezüstszínű tálcán lefelé fordított talpatlan borospoharak és egy szódásszifon pihen, amelybe a szódát mindig friss kutivízből meríti. Ez a hét minden napján így van, hiszen ha a kocsma bezár, a cimborák néha átjönnek ultizni. A vitrin tele van érmekkel, serlegekkel, oklevelekkel, amiket gólkirályi címek büszke tulajdonosaként, járási bajnokként szerzett. Hálószobájának falát a mai napig cicisképek borítják.

-Ettetek már? Sajnos máma nem készültem semmivel, de a Muter tegnap csomagolt kis kirántotthúst. Meg szerintem van még kis krumplipüre is. Na?

-Köszi, nem! Na, ülj le, mesélj valamit már. Nem igaz, hogy nem tudsz leülni a fenekedre hát.

-Kis noha azért lecsúszik, nem, öcskös? Kiviszem a gyerekeket a kutyáhó addig. Ott nálatok a városban nem mindig láthatnak ám ekkora jószágot, igaz-e Ricsike? Aztán előhozzuk a Simsont is, okszi, fiúk?


 

Akinek pedig maradt kedve, nézzen át a B-oldalra, ahol összegyűjöttem pár ismertebb slágert és feldolgozást.

Ezeket kár volt lelassítani...

123 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sand Lover 2010.08.11. 10:38:02

@Mitya Ivanov: “ha a szülő fejével gondolkodom, akkor arra jutotk, hogy ez túlélési ösztön a részükről. Átgondolják, hogy öregkorukra kitől várhatnak több segítséget”
Logikus, amit mondasz, de azért szeretném azt hinni, hogy nem minden szülő ilyen.

Mitya Ivanov 2010.08.11. 10:41:09

@Morgan LeFay: persze. Csak azért írtam, mert az ilyen viselkedésre magyarázatot keresek, és más nem jut eszembe, mind az állatvilág farkastörvényei

randymarsh 2010.08.11. 10:44:55

@Modor Tibi: De azér hozzáfűzném, h meglehetősen szórakoztatóak is bírnak lenni, ha az ember véletlenül betér 1 ilyesfajta falu kocsmájába, és pont megfelelő a véralkoholszintjük. Komolyan van, amelyikkel még értelmesen el is lehet beszélgetni :) - Bár azér bátorság kell hozzá. Benyitsz a kocsmába, a levegő megdermed, minden beszélgetés abbahagy. Mindenki ismer mindenkit, kvára tudják h te még csak nem is a második faluba laksz, és gyanakvó tekintettel méregetnek másfél percig (persze legközelebb simán megismernek, akár 1 év mulva is). És szerencse is kell némiépp, mert ha van a faluba 2 kocsma, az 1ik kissebségi (l.a. is errefele) és ha a rosszba mész, neked nagyon annyi...

El Topo (Sgt. Elias) 2010.08.11. 11:01:38

@Mitya Ivanov:
Én ott is látok ilyet, ahol még ilyen megfontolás sem játszhat közre. Egyszerűen csak az egyik gyereket jobban szeretik. Nekem is két srácom van, ezért még kevésbé értem, hogy engedhet magának meg ilyet egy szülő.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.11. 11:03:03

@Mitya Ivanov: és időnként ez mekkora tévedés, ahogy te is írtad. A futtatott gyerek Pestre kerül, ott a család, amikor a mamának be kell hordani a szenet, meg letörni azt a kis tengerit, felszedni a krumplit, ott a másik. Aki örökre gyerek marad, a másik bezzeg felnőtt, hiszen mérnök/orvos/vállalkozó/konflisló lett belőle Budapesten.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.08.11. 11:04:24

@scsaba1: utálom a színeket. nálam valaki vagy fekete, vagy fehér. de általában a fehérről is előbb-utóbb kiderül, hogy fekete.
a szülők gyarlók, akárhogy csinálják, testvérek közöl mindig lesz egy kedvenc. ezt a gyerek vagy feldolgozza, vagy csodaszép lelki stigmát épít belőle.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.08.11. 11:06:37

@Bachterman:

Nem. Nekem nincs kedvenc gyerekem, ebben biztos lehetsz.

Styxx 2010.08.11. 11:07:05

@randymarsh:
És az ilyen bögrecsárdákban észnél kell lenni a laza small talkos nyitással, mert akaratlanul is könnyen a törzsvendégek meg a staff önérzetébe lehet gázolni.

Egyszer egy félbevágott lakókocsihoz tákolt förmedvénybe tévedtem (padló: döngölt föld!) mert kerestem valakit a favella-szerű településen és kb. így indítottam
- Aranyszabály, hogy mindenütt a kocsmában kapni jó eligazítást ... - majd a pultosnő belém fojtotta a szót: ez kérem nem kocsma, ez presszó!

A poszt annyira jó, hogy eddig senkinek se jutott eszébe megdicsérni, mert in medias res beindította az emlékeket/elméletgyártást. Gr. Trademark.
A mi családunk (egyik) báttyója, megboldogult Ede volt.
Ötven plussz évesen, a kilencvenes évek elején egy másik agglegény alkesz haverjával elhatározták, hogy nősülni kéne, találtak valami videos (!) társközvetítőt, és mivel a saját autó állítólag növelte a sanszot, vettek egy forgalomból kivont roncsot, hogy háttérképben ott legyen.
Kilencven-sok éves nagybeteg anyját ápolta egy szintén alkesz nővel, majd amikor a józanéletű öccse megkérdezte az anyjukat, hogy milyenek az ápolók, a néni így felelt: - A Márika kortyingat, az Ede meg tökrészeg.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.08.11. 11:10:58

@randymarsh:

Egyszer Faddon indultunk befelé a kocsmába nagy garral, én mentem elől. Mikor benyitottam, már látszott, hogy nem lesz jó, fordultam is vissza azonnal, de a haverjaim még befelé jöttek. szűk volt a bejárat, úgyhogy ilyen kis tuszkolódás kezdődött, de sikerült visszanyomnom a befelé törevőket. Valószínűleg az utolsó pillanatban.

scsaba1 2010.08.11. 11:15:32

@Bachterman:

Nekem még csak egy fiam van, úgyhogy erről nem tudok nyilatkozni. Ami durva, az pl. El Topo példája: az egyik gyereknek egy piacon vásárolt kockás pléd, a másiknak túramotor. Az a baj, hogy én sem értem, hogy ilyen szintű kivételezést hogy engedhet meg magának a szülő. Ezt egyébként pont az érzékenyebb, finomabb lelkű gyerekek nem tudják feldolgozni, és építenek belőle maguknak csodaszép lelki stigmát...

scsaba1 2010.08.11. 11:18:31

@Styxx:

A poszt jó, dicséri sem kell... Mindenki megpróbálja saját valóság-szűrletét beleerőszakolni, hogy a báttya ilyen meg ilyen meg ilyen... (Én is)

El Topo (Sgt. Elias) 2010.08.11. 11:21:21

@scsaba1:
És tudok még durvábbat is egy másik családról, ahol három lánytestvér van. Közülük kettőt szeretnek, a harmadikkal meg kiszolgáltatják az egész családot, és ha alkalom adódik, ki is zsebelik alaposan.

Sand Lover 2010.08.11. 11:23:46

@scsaba1: “Az a baj, hogy én sem értem, hogy ilyen szintű kivételezést hogy engedhet meg magának a szülő.”
Azért lehet, hogy más alkalommal meg a “takarós” gyerek kapott valami nagyobb ajándékot.

randymarsh 2010.08.11. 11:23:48

@El Topo (Sgt. Elias): Hát igen a helyismeret néha életmentő lehet. De mindenhol aranyszabály (már ismeretlen helyen), mindenkivel egyetérteni! Még fiatalkoromban véletlenül aszittem már össze vagyunk haverkodva, elmondtam a véleményem (azé üzemi nyomáson elég sarkos tud lenni), előtört az önérzetük az addig rendes srácoknak,.... szerencsére gyorsabban futottam (tudom szégyen, de a faszom se vereti magát össze ha nem muszáj) Jah, és nem szabad hagyni h fizessenek, mer onnantól kezdve te vagy az ő adósuk, ami nemjó. (törzshelyek a tutik, ahol a kocsmáros fizeti az uccsó kört, és még a söröspoharat is megkapom:) )

El Topo (Sgt. Elias) 2010.08.11. 11:25:49

@Morgan LeFay:

Gondolod?:) Az a helyzet, hogy nem.:)

GAbica 2010.08.11. 11:28:19

Jó kis poszt. Gyerekkoromban a Báttya egy kis sufniban lakott az erdő szélén és kellő mennyiségű pia és cigi ellenében bármilyen munkában segített a nagyapámnak. Az meg próbálta tömni őt fűtőanyaggal, meg étellel is, általában sikertelenül, úgyhogy én voltam a küldönc, akivel küldött egy kis hazait, meg egy kis fát, mert nálunk felesleges. Ja, és hogy honnan ismerte a nagyapám? Hát, persze hogy a kocsmából. Ez a báttya mindig mesélt nekünk a Mariról, aki egy csodaszép és házias nő volt, aki olyan libatepertőt csinált, hogy csak na, de egyszer elment a szomszéd faluba és ottragadt a traktoros Józsi mellett.

randymarsh 2010.08.11. 11:31:48

Nem lehet h otthonról hozzák a szülők ezt a fajta kivételezést a gyerekekkel? Én egyelőre csak gyerekként tudok nyilatkozni, de nálunk ennek írmagja sincs (pedig adtam rá okot eleget), és én is elképzelhetetlennek tartanám magamról h valamelyik többet kapjon. Sőt ha esetleg érzelmileg valamelyikük közelebb állna hozzám (erről nem tehet az ember) inkább picit a másik felé kompenzálnék. (picit!) Tippeljetek h a bátyó szülei testvéreivel mi lehet a helyzet?

Sand Lover 2010.08.11. 11:31:51

@El Topo (Sgt. Elias): Hát sajnos azt is el tudom képzelni.
Én is ismerek “három nővér”-felállást, hasonlót ahhoz, amit te is említettél. A legkisebb lány anyukával lakik, és ő intéz mindent, talán ő a legéletrevalóbb. Az egyik sógora felvetetett vele valami hitelt, mert a sógornak nem volt papíron fizetése, a lánynak meg igen. Sógor amúgy teli van pénzzel de nem fizet pontosan, ezért a bank a lányt piszkálja.
A nővér meg mindezt szó nélkül hagyja, pedig az ő kedvéért ment bele a húga ebbe az áldatlan helyzetbe.

GAbica 2010.08.11. 11:31:53

@scsaba1: A legjobb az, amikor nem a teljesítménytől függ, hanem csak úgy. És valóban, csodaszép lelki terheket ad, amit nem könnyű feldolgozni.

@Morgan LeFay: Mint kivülálló gyerek mondom, hogy nem, az ember nem kap nagy ajándékot. Ha a testvére kap egy kocsit, ő örüljön, ha nem felejtik el a születésnapját és kap egy pólót. Pl.

Mitya Ivanov 2010.08.11. 11:32:46

@Styxx:
OFF:
én egy alkalommal a következőképpen kúrtam el a falusi kapcsolatfelvételt:
egy zalai faluban szerettem volna beszélni a társadalmi megbízású polgármesterrel, aki a kocsmát üzemeltette főállásban. Így odamentem, megkérdeztem hol találom, de rosszul nyitottam, mert cigit is akartam venni, és megjegyeztem, hogy "csak piros szimfónia van?" Ezt nem kellett volna, mert mindenkinek a szájában piros szimfónia lógott, mondjuk gondolhattam volna, mert elégé felismerhető a füstje. A lényeg az, hogy ezután egy kurva infót sem sikerült kihúzni belőlük.

randymarsh 2010.08.11. 11:36:19

@Mitya Ivanov: Még szerencsés is voltál, de komolyan :) -Nem szeretjük errefelé az ilyen bús pandákat! - Haggggyad máán, nem bánt az senkit! :D

El Topo (Sgt. Elias) 2010.08.11. 11:37:57

@Morgan LeFay:

Sajnos vannak bőven rohadt emberek is. Tudom, hogy az én véleményem sarkos szokott lenni, de nem bírom másként mondani.
Én elképzelhetetlennek tartom, hogy valamelyik gyerekemet jobban szeressem, mint a másikat. És elárulom, hogy ez rajtuk is meglátszik. Nem dicsekvésiből mondom, de ha valamelyik véletlen kap egy nyomorult sportszeletet, amikor a másik nincs ott, képes a markában tartva elvinni a felét a másiknak. Jó, hogy közben sziruppá olvad, de nem eszi meg, hanem elviszi a testvérének.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.11. 11:38:01

@Morgan LeFay: Az emberek hülyék, kedves Morgan. Egy csomószor valaki a fiának/öccsének/sógorának ír alá készfizető kezességet, mikor amúgy pontosan tudja, hogy a kedves rokon az anyja sírkövét is simán zálogba csapná egy natúr franciáért.
Aztán meg jön a hüppögés, hogy az egyetlen vagyonkáját jelentő lakáson hatszázezermilliós végrehajtási jogot jegyeztek be. A jószándékú rokon MINDIG megszívja, még nem láttam olyat, hogy nem. És az ember szidja össze 29 évesen, hogy hogy lehetett olyan barom, hogy a tízmillát érő lakására ráengedett ötmilla zálogot olyasvalakinek, akit ebédre nem hívna meg magához.
Hogyhát ő nem tudta, de csináljunk valamit mert ez így nem jó. Hát valóban nem.

scsaba1 2010.08.11. 11:38:52

@Morgan LeFay:

Persze, és az virágos rét felett az azúrkék égen hófehér bárányfelhők játszadoznak egymással...

sorica123 (törölt) 2010.08.11. 11:43:22

Nagyon jó poszt, nem röhögtem szét magam rajta, de nem is arra való. Báttya-alapanyag sokféle lehet, nem kell feltétlenül egy kétbites mutujnak lennie. Még csak vidékinek se. Családi előzmények is belejátszhatnak a helyzetébe, esetleg az, hogy amikor ő volt gyerek, még ennyire se ismerték fel a személyiségzavarokat... az egyik barátom otthon lakik felnőtt ember létére, mert egy albit sem tudott rendesen fenntartani. Pénzt, időt beosztani óriási meló számára, rendetlen, mint az istennyila, iszik. És 156 az ikúja, nem csak papíron, tényleg szuper agya van. Egyszer elment addiktológiára, mert pár napig rendszeresen sokat ivott, és a végére nagyon szarul lett tőle, megijesztette a családját, majdnem kidobták onnan is. Na, és ekkor a doki az addiktológián kibökte, hogy a krapek úgy produkálja a borderline személyiségzavar tüneteit, mint a lótérkép. Nekem is border-típusú bajaim vannak, de a tankönyv szerint bordi az valóban ő. Eddig orvos a közelébe se szagolt, ő ugye amíg nem vonszolja magát, nem megy, hát most derült ki, hogy egy létező nyavalyán kotlott évekig. Ami, láttam a Tündérhegyen, meg én is tapasztaltam, hogy lehet kezelni, van rá módszer, tudják, mi ez.
@scsaba1: ekkora kivételezéstől egy rinocérosz is kifekszik, nem csak egy mimózalelkű gyermek... sőt, úgy általában a gyerekek rettenetesen utálják ezt a kedvencke-dolgot. Hogy a másik valamiért ki van nevezve jobbnak, és senki nem magyarázza el, hogy ugyan miért, és hogyan lehetne utolérni. Olyan, mintha azt mondanánk a kölöknek, hogy 'ide balfaszok is kellenek, az leszel te, ha tetszik, ha nem'. Tök mindegy, hogy az egyik gyerek valóban összeszedett, tündérbogár és jófej, a másik meg egy kajla rakás szerencsétlenség, ha ezt egy szülő nem tudja elviselni, álljon meg egy gyereknél, vagy még inkább tartson aranyhalat.

scsaba1 2010.08.11. 11:51:23

@Mitya Ivanov:

Egyből te lettél a városi köcsög, aki odament arcoskodni... :D

lemnisKate · http://szocialiskeszsegek.posterous.com 2010.08.11. 11:51:27

@sorica123:

a családomban olyanra is van példa, hogy pont a butább, szerencsétlenebb, kevésbé sikeres testvérrel kivételeznek a szülők.

Sand Lover 2010.08.11. 11:55:56

Topo: Rendes gyerekek, jól neveled őket.

Professor Pizka: Igen, igazad van. De hát a testvérének az ember sok mindent elnéz, főleg, amikor a szülők jönnek a vértestvér-dumával (ti. “csak ti lesztek egymásnak, amikor mi már nem élünk…”) Nem ismerem a körülményeket, és azt is el tudom képzelni, hogy az illető csajt finoman presszionálták, hogyhát kell a pénz mert jön a gyerek stb. Nehéz ilyenkor jól dönteni, és elviselni az esetleges visszautasítás utáni haragszomrádot, megjegyzéseket és fúrásokat, adott esetben évekig.

Scsaba1: Nem vagyok egy kifejezett optimista, de igyekszem mindenkiről a jobbat feltételezni. Legalábbis először. :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.08.11. 12:03:23

@scsaba1: a lelki stigmára visszatérve: ugye mindenki magából indul ki. :(

El Topo (Sgt. Elias) 2010.08.11. 12:03:34

@Morgan LeFay:

Köszönöm, rettenetesen igyekszem.:)

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2010.08.11. 12:07:13

@El Topo (Sgt. Elias): Erről az a remek régi sztori (legenda?) jut eszembe, amikor kajakos srácok edzés után tértek be a rossz kocsmába egy dunaparti faluban, és aki elől ment, mindenféle rosszidulat nélkül, pusztán meglepetésében azt találta mondani, hogy "Hű, mennyi cigány van itt!"

Így kerekedett levezetésnek egy kis futóedzés is.

sorica123 (törölt) 2010.08.11. 12:07:28

@lemnisKate: assenormális. Az, hogy az ember önértéken lezeli a gyereket, odafigyel rá, nyilván másképp bánik a mafla gyerekével, mint a csudaokossal, nem kell automatikusan azt generálja, hogy az egyikkel következetesen kivételezzen. Ez sok szülőnél van így, érzelmi okokból, meg ez egy ilyen kész játszma, amibe hajlamosak a szülők/családok belemenni.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.11. 12:13:14

@Morgan LeFay: A család mindenek előtt hát persze. Főleg a józan ész előtt. Gyűlölöm az ilyet, amikor emberek nyomorodnak meg valamiféle hülyén értelmezett erkölcsi kötelesség miatt. Az rendben van, hogy segítem a családtagjaimat. De minden második esetben (nagyjából) ezzel visszaélnek. Az hogy X rokon meg van szorulva akár sokmillióval, mert hüyle volt vagy csak nem volt szerencséje és a rokonság összedob akár sokmillát, az számomra rendben van.
De a legtöbb eset nem ilyen. A legtöbbször a rokon egy közönséges gazember, aki a házra/kocsira/óvónői fizetésre huszonöt hitelt vesz fel huszonhárom banktól. Konkrét esetben a mama nyugdíja, meg az asszony óvónői kilencvenezer forintja volt letiltva, egy kamion lízingje miatt, miközben az elvált férj nem volt tulajdonosa semminek, csak épp öt kamionnak, amelyek mind termeltek.
Az ilyeneket mind szerelemből meg családi kötelességből írják alá.

Styxx 2010.08.11. 12:13:18

@Mitya Ivanov:
Nagy flanc, a piros szimfi nem jó? Pökhendi, sznob, provokátor!:-)
@Professor Pizka:
és még ez fokozható is, amikor mindezt a pár hónapja (felületesen) megismert munkatársának teszi. Sajnos legtöbbször a segítőkész, jámbor, jóindulatú emberek szívnak.

randymarsh 2010.08.11. 12:14:44

@sorica123: Pedig az emberek hányszor mennek bele ilyen zéró összegű játszmákba.... :S

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.08.11. 12:17:31

@El Topo (Sgt. Elias): Vazz, erről eszembe jutott valaki. És annyira rohadtul..... á, szar ez a világ. Mondom. Túl sok olyan ember esik ki a szitán, akinek nem kéne.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.08.11. 12:30:17

ahetbloggere.blog.hu/2010/08/11/eleg_jo_allasom_van_ahol_nem_biztos_hogy_dijaznak_a_megirt_elmenyeimet

Na még egyszer.

Bocs, hogy közbeszólok: most mi szerepelünk "A hét bloggere"-interjúban - lehet olvasgatni.

niyabinghi 2010.08.11. 12:35:13

@GAbica:
Az én környezetemben olyan van, hogy anyuka a kisebbik gyereket segítette folyton a nagyobbikkal szemben.
A fiúk az ötvenes években születtek, van köztük négy év. A nagyobbik jól tanult, később három diplomát is szerzett, a kicsi baszott mindenre és inkább a haverokkal lógott, szülői közbenjárásra lett meg nagy nehezen az érettségije is. A nagyobbik minden nyáron dolgozott már tizennégy éves kora óta, aminek az lett az eredménye, hogy két-három év múlva a spórolt pénzéből vett egy motort. A kisebbiknek a szülők vettek, mert folyton azon ment a cirkusz, hogy a nagyobbik nem adja oda, meg a másiknak már amúgy is van. Ezek a dolgok többnyire anyuka nyomására történtek, apuka sokat utazott a munkája miatt. A gyerekek már felnőttek, amikor apuka meghalt. A nagyobbiknak született egy kislánya, kapott is tanácsi lakást, oda költöztek. A kicsi maradt az anyjánál. Miután megnősült és született egy fia, a lakás szűknek bizonyult, kerestek egy nagyobbat. Anyuka ráfizetett, az új lakás a kisebbik nevére került. Amikor anyuka beteg lett és a balatoni nyaralót eladta, elfelezte a két gyerek közt a pénzt: a nagy ingatlanba fektette, a kicsi autót vett.
Eltelt pár év és a kisebbik meny kitalálta, hogy nem jó ez így, hogy anyóssal laknak, az öreglányt össze kellene költöztetni a nagymamával. Mivel a közelben adódott egy jó vételnek tűnő lakás, oda költöztették anyukát a nagymamával, utóbbi lakásának beszámításával. Igen, a lakás a kisebbik gyerek nevére került. Amikor a nagyobbik ezt sérelmezte, az volt a válasz, hogy de hát neked van, mit akarsz? Külföldön dolgozol, nincs rá szükséged, van már három lakásod. És ez csak egy dolog, millió ilyen történt az évek alatt.
Mivel a nagyobbik gyerek sikeres, köztiszteletnek örvendő ember, a kisebbiknek mindenféle komplexusai nőttek. Na nem mintha ő nem lenne tele pénzzel, mert a sefteléshez, lehúzáshoz, zsaroláshoz ért, de ahhoz nem kell diploma. Csak valahogy másképpen állnak hozzá az emberek. Akinek tud, keresztbe tesz, szart kever, hazudozik és ha nem ér célt, rongál. Persze mindezt úgy, hogy ne lehessen egyértelműen rábizonyítani, de a károsult pontosan tudja, hogy mi miért történt.
A nagyobbik gyereke sikeres, a kisebbiké többször kapott ilyen-olyan büntetéseket anyag és egyebek miatt, amikből mindig sikerült kihúzni a kapcsolatoknak köszönhetően. Mivel a gyerek azt látja, hogy apukáék sem járnak 8-16 munkába minden nap, neki miért is lenne kötelező? A zsebpénz megvan, a többi nem számít, majd örököl úgyis egyszer.
És mindez ott indult, hogy az egyik kölköt anyuka jobban segítette, mert hát szegény olyan kicsi, de annyira zsivány kis pofája van…

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2010.08.11. 12:36:25

@El Topo (Sgt. Elias): Ez azért korkülönbség kérdése is, nem? Gondolom, a te fiaid közt nincs sok, de öt-hat év különbség már nehezebb ügy.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.08.11. 12:38:29

@Modor Tibi:
Tibikém, ezzel vége a jóvilágnak! Mostantól fogva minden posztodat véresen komolyan fogom venni és aszerint véleményezem. Ha nejlonharisnyás pillangókról írsz, a repedtsarkú énem fog visszaparolázni. Ha shotgunos medvevérben fürdő, magukat hűdenagynak gondoló anyaszomorítókról, akkor meg a hímsoviniszta. Vagy a medve. Ha balos leszel, én náczi. Sőt. Grammarnáczi!
Jó lesz, öregapa? :)

Sand Lover 2010.08.11. 12:49:47

@Modor Tibi: Gratulálok!
Szépen összeszedett interjú, az obligát modoroskodásokkal, nagyon jó!
(Kíváncsi lennék a traktoros képre. Félkézzel felemeled? :))

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.08.11. 12:54:47

@Morgan LeFay: tibi avatarja: avatar.inda.hu/modoros_l.jpg
@Modor Tibi: érdekes ez a hónap bloggere blog. blog a blogszféráról a blogszférának. de a népszerűség, az mindig jól esik. :)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.11. 12:59:50

@niyabinghi: aztán jön a hagyatéki eljárás, és az ilyen beszólások, hogy:

"nagyobbikék soha nem foglalkoztak a mamával"
"kisebbik kapott két éve másfélmillát, azt bocsássuk osztályra"
MEg ilyenek.

niyabinghi 2010.08.11. 13:13:26

@Modor Tibi:
Tibikém, _le a kalappal_! :D

2010.08.11. 13:37:42

A kirántotthúst meg a krumplipürét azt ugye szigorúan csak kis, lepattogzott zománcú lábosban melegíjük, kevés vízzel felöntve? Ez fontos.

Mitya Ivanov 2010.08.11. 14:04:44

@tff: van hozzá kis kacat is egy külön üvegbe

El Topo (Sgt. Elias) 2010.08.11. 14:19:37

@Püspök utcai gombaszedő:

Szerinted én milyen közlekedési eszközzel kerültem Faddra?

Gournoddam 2010.08.11. 14:22:15

Báttya,polóver, simléder, hengeres virágminta, tévészoba, fényképes tapéta (pálmafás tengerpart), krumplipürE (kumpi-, kumli-), kutyáhó...

sok sok ismerős jelenség :)

bár ezek nem modorosak, de jellemzők még:
sublót, sparhert, stelázsi, szakajtó, gunyhó (kunyhó=kis ház a telken, a szőlőn!), parizer, acskó,nejlonacskó, tiszta szoba, szőlő alakú borosüveg (dupla, piros és fehér bornak egyszerre), ganaj...

hirtelen ennyi

El Topo (Sgt. Elias) 2010.08.11. 14:22:30

@Püspök utcai gombaszedő:

Lehet. Én csak azt mondom, amit tapasztalok.

Vérnyúl, Döme, Dagi, Fufu, avagy a Jó, a Rossz, és 2010.08.11. 14:39:29

sufniban ezerszer megbütykölt komár és metál ica poszterek. azért nem nősült meg soha, mert amikor lánykérő randira ment, a komár lerohadt a két falu között, és babettával legalább át tudott volna biciklizni. komárral sajnos ez nem lehetséges.

de azért van parasztbringája is, amellyel a törni való kukoricát a csomagtartón keresztbe vetve szállítja.

a kutivíz kágyillós.

vécé még 2001-ben is csak az udvar végében.

régen próbált tikokat, meg desznyót tartani, de mióta eu tagok vagyunk, azóta nem engedi a tisztiorvos, merhogy a moslék.

azért kutyája van, természetesen játszótéri keverék, akit morzsinak hívnak.

Vérnyúl, Döme, Dagi, Fufu, avagy a Jó, a Rossz, és 2010.08.11. 14:43:10

sufniban csupasz villanykörte rákötve egy pucér vezeték blankolt végeire.

udvaron rozsdás vasdarabok halmaza, de a sufniban a szögek és csavarok méret szerint befőttesüvegbe gyűjtve.

sufni sarkában pálinka desztilláló berendezés, szigorúan saját kezűleg heggesztve, kiszolgált bojlerből.

Mitya Ivanov 2010.08.11. 14:47:26

@Vérnyúl, Döme, Dagi, Fufu, avagy a Jó, a Rossz, és:
"a kutivíz kágyillós."
kösz, ez anyira előttem van, mindig felfordult a gyomrom amikor megláttam a vödörbe a rothadó kágyillókat.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.08.11. 14:50:16

@Mitya Ivanov:
Mi az a kágyilló?
Tudatlan vagyok. Okítsatok!

niyabinghi 2010.08.11. 14:56:54

@Gournoddam:
Fúúú, a acskó megvan itt is. A győri piacon rendszeresen jár körbe egy fogatlan, öreg faszi, aki _nájlonacskókat_ árul ilyen kukázós táskából, közben meg óbégat feszt, hogy 'Acskós! Itt a acskós! Acskót tessék!"

Vérnyúl, Döme, Dagi, Fufu, avagy a Jó, a Rossz, és 2010.08.11. 15:01:45

@Mitya Ivanov:

fura. ismertem egy falusi kutyát, akinek ez volt a kedvenc csemegéje. mondjuk ő a rendes csigát is megzabálta. de nem tudom őt ezért kárhoztatni, én meg a rohadt, penészes tejet szeretem baracklekvárral. ízlések és pofonok. neki a kágyilló, nekem a döglött tej.

mocc 2010.08.11. 15:08:13

MESSZIMAMAAA!!! Iggen! Nálunk is lakik néhány báttya a faluban, ölég pontos rajz róluk. És bizony, sok szülő kivételezik az egyik gyerekkel...mondjuk én megtanultam kezelni, csak volt előtte néhány szar évem....most elolvasom azt az interjút.

Gournoddam 2010.08.11. 15:10:39

@niyabinghi: ugye ugye? jah meg persze a névelő idétlen használata: a acskós :D

niyabinghi 2010.08.11. 15:20:47

@Gournoddam:
Errefelé ez elég gyakori. Móváron még gyakrabban hallottam.
Ilyenkor szoktam mondani, hogy a oroszlán a állatok királya, és még a antilop is fél tőle. A anyamacskáról meg a emberekről nem is beszélve.

lr 2010.08.11. 15:55:55

Hát, ez egy szomorú poszt volt. :(

Egyébként a mi családunkban valamiért a kivételezett gyerekek viszik kevesebbre, bár én sem vagyok biztos abban, hogy ez a vivés mit is jelent.

Azt hiszem, ezzel kapcsolatban az "általános értékválság" kifejezéssel szoktak dobálózni.

Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2010.08.11. 16:14:20

Van ilyen rokonom, igaz, ő családos (felesége kb. 16 volt, mikor sietősen összeházasodtak), de az alkoholizálás és a kacatokkal teli sufnik hada tökéletesen stimmel, meg a kantárosgartya és a pulcsi. Esetleg mellig húzott melegítőgatya. Télen-nyáron ócska papucs, kint is. Van egy kis szőlője, amit évek óta "ki fog vágni", meg a pincéje, ahová minden látogatáskor kiinvitál minket (a bora vacak, a pálinkája viszont remek, de amikor menni szoktunk, még úgyis csak murci van, az meg finom).
Ifjúkorában rockzenész volt, néhány ócska gitárja még mindig van a pince feletti kisházban, ami berendezését tekintve alig különbözik a sufniktól. Ízes tájszólással beszél és imádja a macskáit szívatni. Mindig van benne egy kis szesz, de ő természetesen nem alkoholista.

Amúgy nagyon szeretem, és a rendetlen porta ellenére imádok náluk lenni, még így felnőtt fejjel is. :D

Erzsebet 2010.08.11. 16:16:46

Nekem is van két ilyen unokabáttyám. Most 60 évesek. Az egyik agglegény. Volt egy 17 évvel idősebb élettársnője, de már egy 80 év körüli asszonynak nem kellenek a pasik. Főzni, mosni sem akar rá. Édesanyja halála után egyedül él egy szerényen berendezett nagy házban. Alkalmi munkából tengődik, mint a posztban említett. Korán elárvult, a felsőtagozatot el sem kezdte. Nem is volt soha egy lángész. A szomszéd faluban élő nővéréékkel segítik egymást.
Másik 5 éve özvegy. Anyósától visszaköltözött az anyjához. Jelenleg ő gondoskodik róla, tűri az alkesz hülyeségeit. Jó keresetű bányász volt. Nagyon jó anyagi körülményeket teremtett a feleségének és a két fiának. Csak azért kellett. Ő is fiatalon menő focista volt, ott szokott rá az italra. A halál eset után teljesen lezüllött. Gyerekeinek sem kell. a menye nem fogja magát égetni miatta. A fiúk is máshonnan nősültek. A faluban a családnak rossz híre van. Minden nap kétszer kijár a temetőbe télen-nyáron. Utána tör-zúz. Nem tudja feldolgozni a veszteséget. Egy özvegy barátját elítéli, hogy a haláleset után barátnője akadt. Ez is csak írígység, mert egy ilyen lecsúszott alakkal a kutya sem áll szóba. A patak parton közlekedik, nem megy ki az útra az emberke közé. Unokája is utálja, mert büdös.

Motorpenis 2010.08.11. 16:19:38

Elolvasván a "báttya" jellemzését, az orrommal szinte éreztem a kénnel keveredő növényvédőszer szagot, a sötétzöld munkásoverálhoz ez illik.

Üveges tekintet, folyton nedves szemek, krónikus bronchitistől és tüdőtágulástól eltorzult hang, az arcon hajszálerek, vörös, barázdált orr.

2010.08.11. 17:56:24

a leírásból Szalacsi Sándorra ismertem, jó munkás ember

nyílméregbéka 2010.08.11. 18:24:20

A poszt nagyon jó, bár inkább szomorkás lettem tőle ezúttal :-/
Viszont a kommentekből megtanultam, hogy falusi kocsmákban érzékenyebbek az etikettre, mint a spanyol udvari bálokban :-D

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.11. 18:43:02

@nyílméregbéka: ez így van, én például attól vagyok rosszul, hogy előadják ezt a "sértés, ha nem iszol velem" vagy pláne "sértés, ha nem kóstolod meg a kurva szar hegesztett házi boromat/pálinkámat/pogácsámat/csibefasírtomat"

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.08.11. 20:48:55

@Frengi: nem is szalacsi, hanem inkább fogarasi árpi.

raoul_duke 2010.08.11. 21:13:07

A teodórás palack mekkora megfigyelés!

TradeMark 2010.08.11. 21:45:27

Azt hittem, kicsit több lesz majd a nosztalgikus, vidám hozzászólás, srácok!
Azért köszönöm a dícsérő szavakat is:)

(így visszaolvasva annyi minden kimaradt)

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2010.08.11. 22:56:02

@Professor Pizka: De ha hazaronygol a szutyukival akkor is csak egy olcsó tescó bort visz, míg a "báttya" rokonság disznót vág a tiszteletére

drhlaszlo · http://kskozlony.blog.hu 2010.08.11. 22:58:37

A ruházat kötelező eleme még a leselejtezett katonai gyakorlóruha valamelyik darabja is, néhány évvel ezelőtt minden ilyen helyen volt legalább évente egy olyan vásár, ahol a régi DDR elfekvő készleteit (tudja isten, hogy kerültek a 91-ben megszűnt DDR cuccai a 2000-es évek első felének Kiskunságába) árulgatták, és a "báttyák" meg vették melósruhának boldogan - aztán szüretkor úgy nézett ki a "_szöllö_", mintha megszállta volna az NDK Soltvadkertet. :)

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2010.08.11. 22:59:33

@Mitya Ivanov: Ennél csak akkor követtél volna el nagyobb bakit, ha Szabolcsban naptejet keresel a boltban

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2010.08.11. 23:04:49

@Gournoddam: @Vérnyúl, Döme, Dagi, Fufu, avagy a Jó, a Rossz, és: Kíváncsi lennék arra a kutyára ami meztelen csigát eszik. Mérgező ugyanis, tudtommal.

randymarsh 2010.08.12. 00:36:23

@TradeMark: Ne búsulj, igen modoros lett, de kevésbé vidám. De ez a "nekünk" mint kommentelőknek köszönhető, h nem 1bites trollok olvassák, és poénkodnak más nem feltétlenül önhibájából fakadó szánalmasságán (nah ezt jaól megaszontam)
@hajdul: nah ilyen rokonságba engem is hurcoltak gyerekkoromba (nemtuttunk hazajönni legalább 2 élő némaliba nélkül, trabantba szállítva nagyváros, panellakás :D )de eme poszt szereplőinek mán nincsenek érzésem szerint jószágai :( éshát ezé negédes a poszt.
Tibi! A trollok innen hogyhogy elmaradnak?????? van még ilyen blog? Vagy van trollírtód? V mi?

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.08.12. 00:44:46

"na fijam, elmegyek a kocsmába, besilózok egy liter bort"
Aztán akkor hazament, magára terített egy lószőr pokrócot és beült a klozettra dohányozni. Ott elvolt reggelig az üveggel. Akkor kitápászkodott majd befeküdt a szobájába aludni. Az ajtóra az volt írva, hogy: A Főnök ólja. A két asszony meg keccsölt. Zőüccségesek voltak vagy mi fene. De ez az ember sose dolgozott. Csak a Lina néni meg az Idus. Hát így volt.

virágelvtárs 2010.08.12. 06:38:34

Igenigen, a Báttya a disznóvágáskor is elmaradhatatlan, ahova a pesti rokonok csak nagy nehezen, többszöri hívásra mennek le:
"Rolika, tudod, hogy korán kell majd kellni, ötkor már foghatod is a malac fülit, csak el ne szaladjon!"

Báttya ennek megfelelően reggel hatkor már a sokadik felesen van túl, a fröccs az meg, hát az meg az is ott van. De a rutinjának köszönhetően tajtrészegen is egyedül feldolgozza az állatot mindenestül.

Mitya Ivanov 2010.08.12. 09:11:05

@hajdul: a rendes meztelencsiga szerintem nem mérgező, a sünök és a cickányok néha megeszik. A mostanában megjelent narancssárgás színű spanyol meztelencsiga viszont mérgező.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.12. 11:23:58

@Mitya Ivanov: nagyon jól tudod, ez így van... azt a spnyaolt én milyen gusztustalannak látom, pedig amúgy nagy csigarajongó vagyok, folyton mentem őket, de ezt a barna förmedvényt, pfejj...

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.08.12. 12:31:47

@randymarsh: itt már kétbites trollok vannak. ;)

neccharisnyás útonálló (törölt) 2010.08.12. 14:36:01

@vészmadár (pica pica):
Nekünk az emésztő fedele alatt hatalmas, 10x1,5 centis, leopárdmintás házatlan csigák tobzódnak mindig. Mocskosul ocsmány! Állat legyen a talpán, ami egy ilyet megeszik. Rigó meglátná, tutira sikítva menekülne előle.

sorica123 (törölt) 2010.08.12. 18:28:54

@vészmadár (pica pica): az egy terror. A kaja meg pia meggyalázása, hogy kötelező megenni/inni. Nem jófejség:/
@neccharisnyás útonálló: hát a leopárdcsiga... még a végén felhördül és visszatámad. De azt én se hallottam, hogy a sima, mezei meztelencsiga mérgező lenne. Bár ha meglátok egyet, nem pont az jut az eszembe, hogy megegyem... bár az a panyol lehet, hogy olyan, mint egy rondább gumicukor...

2010.08.12. 18:57:07

@niyabinghi: hasonló az én történtem is.
amikor az anyám meghalt mondtam az öcsémnek, hogy tán ki kellene fizetni a lakás felét (ő lakott az anyám lakásában, én albiban).

Cirkuszok árán de kifizette, a nagynéném azóta sem beszél velem, mert a szegény gyereket belezavartam egy bankölcsönbe. (Igaz,a másik ingatlant én adtam el, neki csak alá kellett írni a papírokat, meg átvenni a pénzt).

scsaba1 2010.08.12. 19:54:09

@Mitya Ivanov: @vészmadár (pica pica):

Szerencsére nem savas a testfolyadéka, mint az Aliennek, így a cipőtalpat nem oldja.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2010.08.13. 21:52:44

A kocsmáról jutott eszembe, diplomaosztómra mentünk Győrbe, Veszprémből. Megálltunk Veszprámvarsányban, naggyon kemény volt, beléptünk ünneplőben, rajtam fekete öltöny, nyakkendő. Kb. 8-an voltak a helyiségben, de úgy néztek ki mint a "nyóc kan" az IHM-ből. Egytől egyig lefagytak, mint akik még soha nem láttak öltönyt.

Nagybátyám is megrögzött agglegény, sofőr és teheneket tart, az alkoholizálást leszámítva echte ugyanaz mint a poszt témája, a mamával ás a papával él együtt.

Mitya Ivanov 2010.08.16. 09:25:15

@Judea: Veszprémvarsányt nem hagyom bántani, sem a megállós presszóban (ott étteremnek mondják, de enni már nem lehet kb 20 éve) időző HVCS-ket.

Mitya Ivanov 2010.08.16. 09:27:15

@Judea: Veszprémvarsányt nem engedem bántani, sem a megálló presszóban (a helyiek étteremnek mondják, de kb 20 éve nem lehet ott enni) tanyázó HVCS-ket.

Mitya Ivanov 2010.08.16. 09:28:27

@Judea: Veszprémvarsányt nem engedem bántani, sem a megálló presszóban (a helyiek étteremnek mondják, de kb. 20 éve nem lehet ott enni) tanyázó HVCS-ket.

Mitya Ivanov 2010.08.16. 09:31:19

@Judea: Veszprémvarsányt nem engedem bántani, sem a megálló presszóban (a helyiek étteremnek mondják, de kb 20 éve nem lehet ott enni) tanyázó HVCS-ket.

Mitya Ivanov 2010.08.16. 09:37:20

@Judea: @Judea: Veszprémvarsányt nem engedem bántani, sem a megálló presszóban (a helyiek étteremnek mondják, de kb 20 éve nem lehet ott enni) tanyázó HVCS-ket.

Mitya Ivanov 2010.08.16. 09:38:32

a blogmotor mondjon le, bár még mindig nem tudom mi az.
Ja és az Internal Server Error is.

scsaba1 2010.08.16. 09:43:53

@Mitya Ivanov:

Azért értékeljük, hogy ezt annyira el akartad mondani, de annyira...

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.16. 14:47:34

@Mitya Ivanov: mit nem értesz? az egy internális szerver probléma... magyar vagy te? nem tót?:)

Mitya Ivanov 2010.08.16. 22:57:43

@vészmadár (pica pica): jó akkor magyarázd el azt is pls, mi az a blogmotor. Kezdheted azzal, hogy hány lóerős, nyomaték, mekkora a Co2 kibocsájtás, milyen benzinnel megy usw. thx
:)
süti beállítások módosítása