Számtalan oka van - elmondom.
A borravaló korrupció, (mint már mondottam volt) az Oszmán birodalom és a kereskedőnépek idejéből ittmaradt csökevény: baksis. A bakshish perzsa szó, ajándékot jelentett eredetileg - de ma szinte az összes közel-keleti államban elvárt még olyan szolgáltatásokkor is, amik alanyi jogon járnak. Ilyen lehet bármilyen hivatalos ügyintézés: lejárt személyi igazolványunk meghosszabbíttatása, vagy akár vízum igénylése a repülőtéren.
Ismerős, ugye? Ez sajnos alig rosszabb, mint az itthon is tapasztalható jatt, kenőpénz vagy a paraszolvencia. Külön fizetni valamiért, ami neked jár. Amit te már kifizettél, amiért a másik megkapja a fizetését, ami a másik dolga.
A borravaló megalázó mindkét félnek. Alá- és fölérendeltségi viszonyt sugall. Jattot szokás adni a postásnak, amiért a havi fizetéséért cserébe kihozza az ajánlott leveledet; a pultosnak, amiért pénzért elad neked egy pohár sört; a fodrásznak, mert pénzért levágja a hajadat; a taxisnak, mert pénzért hazahoz a buliból; az orvosnak, a nővérkének, mert hivatalból meggyógyít és ápol; a zenésznek, ha eljátssza a nótádat; a pincérnek, mert kihozza a pénzért vásárolt vacsorádat; a londinernek, amiért felcipeli a bőröndjeidet a harmadikra; a ruhatáros néninek, mert kiadja a kabátodat előadás után.
Nehéz munkát végeznek? Nehezet hát. Borravalót, csak mert a munkáját végzi? Te könnyű munkát végzel? Ugye nem. Te mikor kapsz azért pénzt, hogy bekönyvelsz egy problémás számlát, elviszed hétvégén a családjával kiránduló - akár bliccelő - utast a hűvösvölgyi végállomásra, beiktatsz egy bonyolult ügyet, elkészítesz egy bükkfaasztalt, esztergálsz ötezer csavart, kifestesz egy hatalmas belterű polgári lakást, segítesz az akadékoskodó vásárlónak felpróbálni a ruhát? Pedig lehet, hogy kisebb az alapbéred, mint a taxisé és keményebben-többet dolgozol, mint egy fodrász.
Nyugaton a borravaló marginálisan létező, idejétmúlt intézmény - szinte már csak iskolai olvasókönyvekben találkozhatunk vele. Az angoloknál például kifejezetten megalázó és sértő a kocsmárosnak jattot adni - ha mondasz egy felkerekített összeget, nem is fogja érteni, miről van szó. Fillérre - akarom mondani pennyre - pontosan visszaad. Villámgyorsan. És örülhetsz, ha nem töri el az orrodat, amiért szolgának nézted. Itthon mi van? Ha a 450 forintos sörre van pofád csak ötszázat adni, már grimaszolnak - a pultnál! A borravaló arra van, hogy ha nagyon - ismétlem: nagyon - elégedett vagy a szolgáltatással, akkor adható. Ismétlem: adHATó! Tehát nem kötelező.
A borravalót a zsarolás szüli. Egyszer s mindenkorra fel kell számolni Európában a korrupció minden formáját - ez alatt szigorúan értve a mi pénzünkön milliárdokért kiképzett orvosmaffiát - akik ha nem mennek hálátlan módon Svédországba nyerészkedni, akkor a zsebüket tartják azért cserébe, hogy ne öljék meg az anyádat. Ezt a zsarolást köszönjük meg? Hogy a postás nem lopja el a leveledet, hogy a pincér nem rejszol bele az eperkrémlevesbe, hogy a szállító nem töri össze az emeletre felfelé a méregdrágán vett és kifizetett hűtőszekrényedet?
A borravaló adócsalás. Míg az elvégzett szolgáltatásért jó esetben számlát, blokkot kapsz - rajta külön feltüntetett áfával -, addig a borravalót ezen felül adod: kézbe, zsebbe, adózatlanul, tisztán. Amíg a te béredet járulékok, adók és különadók sújtják, a pincér tekintélyes adómentes feketejövedelemre tesz szert mindennap. Fel se tudjuk fogni, hogy mennyit! Tudtad, hogy még a legjobb nevű éttermek is képesek arra, hogy az alkalmazottakat kizárólag a vendégek által befizetett, és a pincérek által önkéntesen összedobott borravalóból fizetik ki a hónap végén? Mi ez, ha nem modern rabszolgaság? Ki fogja pótolni az állam felé kieső milliárdokat, ha nem mi, az utolsó fillérig rendesen leadózott fizetésünkkel? Tudod, mekkora lyukat üt ez évről évre a költségvetésen?
Ezért nem adok neked borravalót. Mert nem állok be leszegett fejjel, birkaként ebbe a velejéig korrupt gépezetbe. Mert nem érdekel, hogy a vendéglős, szállodatulajdonos, fodrászbolt-üzemeltető - vagy akár az Állam - direkt nyomott fizetésekkel, minimálbéren jelenti be az alkalmazottait. "A jatt bele van kalkulálva", mi van? Oldják meg, ahogy külföldön is már rég megoldották. Mert nem támogatom a modern cselédség és rabszolgatartás, a szürke- és feketegazdaság cinkos összekacsintással megtűrt és fenntartott intézményét.
Mert Európát akarok és XXI. századot, nem Közel-Keletet és középkort.
A témához: Étteremlátogatási szájbarágó
oldalazó gnóm 2011.08.23. 06:33:22
2011.08.23. 07:18:41
-baksis- mondom - és megy minden
-Igen, de hát honnan ismeri maga ezt a szót?
-Magyar vagyok, ez a szó nálunk nem ismeretlen.
2011.08.23. 07:33:24
A "a zsebüket tartják azért cserébe, hogy ne öljék meg az anyádat" pedig utolérhetetlen, szívmelengető fordulat, mindig megdobogtatja a szívem, akárhányszor hallom valami úrhatnám, tahó prosztótól.
doszy 2011.08.23. 07:41:06
2011.08.23. 08:23:59
De azért nem megalázó mindkét félnek:) Én minimum egy brunei szultánnak érzem magam, amikor azt a 10-15% borravalót hozzácsapom az árhoz:)
Styxx 2011.08.23. 08:25:32
www.youtube.com/watch?v=enJwYaeolXc
Gyanús vagy te nekem Tibi, ismerős ez a stílus, csak nem te lennél a Jakab Andor?
Bár őt inkább ilyen kis töpszli, szakállas kerti törpének képzelem, bordó-sötétkék csíkos pólóban
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.08.23. 08:41:48
gabesz68 2011.08.23. 08:46:23
Reméltem, hogy a jattolás fellegvárairól, a benzinkutakról is esik majd szó.
Bár az már az a szint, ami külön posztért kiált! :)
Mitya Ivanov 2011.08.23. 08:47:19
majd ha a munkaadómtól a bruttó fizum felett zsíroskenyérre valót kapok külön, mondjuk a példa kedvéért a bruttó 200 ezer mellé a zsebembe csúsztat (a számlámra utal) tisztán havi 30 ezret (amiből természetesen nem bort fogok venni, hanem félreteszem nehezebb időkre...), akkor majd meggondolom, hogy adjak e borravalót valakinek. DE akkor is csak meggondolom.
Amúgy a borravaló nem a felszolgálási díjból jön? vagy fordítva?
manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2011.08.23. 08:52:02
Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.08.23. 08:52:17
Amúgy nem támogatom, a pizzások simán nem adnak vissza 1500-ból egy 1200 ft-os árunál. Azért az kicsit több mint 5-10%.
A poszt témája tényleg valós probléma. Ritka, hogy ennyire elválik a stílus a mondanivalótól.
2011.08.23. 08:59:30
Nadiposzi (törölt) 2011.08.23. 09:25:26
metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.08.23. 09:36:54
stellaz1 2011.08.23. 09:39:44
minimum 500 a vizezett sörért, 800 egy kommersz felesért és még 5 percet kell érte tolonganom a pultnál, hát a nagy büdös lófaszt, nem borravalót
borravaló csak akkor jár, ha van tisztességes felszolgálás, és nincs szervíz díj
qnadam · http://qnadam.hu/blog/ 2011.08.23. 09:39:49
magua81 (törölt) 2011.08.23. 09:40:29
zozocam · http://termeszetfilm.blog.hu/ 2011.08.23. 09:42:33
spontan · http://erdekessegek.info 2011.08.23. 09:42:41
Életszínvonal kérdése a dolog. Aki jól eléldegél az alapfizetéséből is, az persze, hogy méltóságán alulinak érzi a borravalót. Ha az angoloknál is esne az életszínvonal, akkor ott is bejönne, hogy egy idő után pluszt pénzt várnának a szolgáltatásért.
Naná hogy beleszólok 2011.08.23. 09:43:05
Mc_Fly 2011.08.23. 09:44:11
Alant pedig egy oktatóvideó, ami felvázolja, hogy északi szomszédainknál hogy megy ez a borravalós tematika:
youtu.be/JbcH_qYkeTc?t=3m45s
tééényleg? 2011.08.23. 09:45:58
Mutass valakit aki 3-szor,4-szer,5-ször több fizuért és sokkal több megbecsülésért ne menne külföldre jobb körülmények közt dolgozni. A "baksis" nekik is megalázó. Messze ők a legjobban képzett réteg Mo-on, és messze ők vannak a legkevésbé megfizetve és megbecsülve. Nem vagyok orvos, a családban sincs, de ha lenne azt mondanám neki, hogy húzzon ki és BMW nélkül ne is jöjjön haza.
Majd, ha az orvos (meg a nővérke!) csak törni fogja a mádzsárt majd eszükbe jut az embereknek, hogy meg is fizessék őket.
Ja, és természetesen nem csak szülészek és nőgyógyászok meg szívsebészek dolgoznak az országban... hanem rezidensek és kezdő belgyógyászok, röntgenesek, stb.
jolt 2011.08.23. 09:50:38
A tipikus posztban hülyeséget mondanak hülyén, az viccesebb de sokkal kevésbé tanulságos modorosságilag.
mrbateman 2011.08.23. 09:53:50
Persze erre rájátszik a pincér is, aki a nagy brifkójában lévő kiló harminc deka aprópénzt hosszasan túrja ezzel prezentálva, hogy kurvára keresni kell ám az aprót, h. visszatudjak neked adni ..csög!
Ezt megelőzendő kerekítek,...az olyan helyzetek, mint 450, arra simán 500 a válasz, viszont az igazi csapdahelyzet az 1150 és társai, amire nem feltétlen mondana az ember 1500-at. Nyilván helyzete is válogatja, mert ha csinos a puncér, akkor alap a tripla jatt, sőt még egy ellenállhatatlan mosolyt is kap mellé.
A leggázabb (számomra) a fehérköpenyes-maffiózóknak adandó "parasolvencia", mivel szüleim is - a városban ismert nevű - bandatagok, így mindig filózok, h. adjak/ne adjak, szívesen adnék de nehogy megsértsem. (Tisztában vagyok vele, h. ez csak egy rétegnek a problémája, mert a civilekkel szemben nem olyan önérzetesek)
Tom és Jerry fan · http://www.tomesjerryfan.hu 2011.08.23. 09:59:31
Ha az orvosok kapnának 400 nettó körül + pótlékok és nem ekkora tuskók lennének (tisztelet a kivételnek) és nem annyiból állna a tudományuk, hogy Augmentint írnak fel mindenre, akkor jó világ lenne és nem a hálapénzről kéne beszélni, mert nem lenne.
2011.08.23. 10:00:24
Régen a hóhérnak is előre jattoltak, hogy az akasztás, nyakazás, stb. gyors és minél simább legyen.
Vad_Alma · http://hatodikelem.blog.hu/ 2011.08.23. 10:00:32
"a borravaló adócsalás"? nahát, oda merészelek adni kb 100 forintot, mert az állam elég sokat elvesz a vendéglátóstól azért a 2000 ft-ért amit fogyasztottam. rohadt csaló vagyok, kövezzetek meg!
Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.08.23. 10:01:28
300 euró?! Te jó ég, mit ettél, tesó? Pláne Bukarestben? Birkás sushit cujkakoktéllal?
metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.08.23. 10:01:50
fikanick 2011.08.23. 10:04:15
Mashogy mondva, a modorosok pontosan olyan seggek, mint azok a seggek, akikrol irnak, csak mashogy. Pont, mint az indexes ítészbrigád, akiknek mindenrol es mindenkirol hatarozott velemenyuk van, oda mas emberek szempontjai sosem fognak beferni.
MagyarZizzi (törölt) 2011.08.23. 10:05:29
RockerBandy 2011.08.23. 10:10:53
Meg kell valahogy különböztetni a normális kiszolgálást és azt, mikor eléd dobják az ételt az étterem túloldaláról 'nesze bszdmeg egyé' felkiáltással.. szerintem
2011.08.23. 10:14:34
Ráadásul fenyegetődznek, hogy ők kimennek külföldre: hát kérlek szépen, milliókért kitanítta őket a ’zállam, a dógozók verejtékéből tanultak, ne menjenek sehova! Legalább 30 évig dolgozzanak itthol, másnak is kevés a pénze, nincsenek evvel egydül!
Amikor Gwendolin született, akkor is százezret _kellett_ előre odaadni, azután nem is láttuk a dokit, a szülésznő volt végig ott, a _párom_ teljesen kivolt… Amúgy meg nem tudnak, nem is akarnak meggyógyítani: volt pofája azt mondani szegény anyósomnak, hogy amíg 140 kiló, nem végzik el a szívműtétet, fogyjon le előbb, pedig nem fogyókúrás tanácsot kértünk, öcsém!!!
kewcheg 2011.08.23. 10:17:51
A másik oldal viszont: sajnos annak a nőgyógyásznak, aki harmicx évesen A5 Audival jár,és havi 100kiloért bérel házat az elegáns vnegyedben már nem lenne elég még a legális 500 ezer se, nettóban, ő tudja miért. És ez már sajnos visszafordíthatatlan.....
fda 2011.08.23. 10:21:45
Alacsony közalkalmazotti fizetésért, Angliában többet fizetnek egy tanárnak.
Így ezentúl akkor tartok órát, ha jattolnak, és persze át se mehet a vizsgán, aki nem hoz egy ötezrest.
Hazafelé nemhogy a fizum kevés, de még a benzin is drága. Aki át akar menni a zebrán, lobogtasson egy ezrest a kezében!
2011.08.23. 10:23:21
KóserKároly 2011.08.23. 10:24:13
tééényleg? 2011.08.23. 10:27:59
Jerky_Master 2011.08.23. 10:29:25
Jó, mondom én erre, akkor kiszámolom neked 50 Ft-jával..
(és ha legközelebb bele mer köpni a pizzámba, ott helyben agyonverem)
@stellaz1: ott a pont, nálad. pofátlanok az árak. 10szeres a vendéglátósok haszna, 10-SZERES! (vagy még több), és a pián van a nagyobb haszon.
na én ezért is szoktam magammal vizet vinni a táskámban. óvatlan pillanatban lehet belőle inni (főleg akkor, ha a mosdóban csak melegvizes csap van...).
biteplz 2011.08.23. 10:30:18
Haloperidol 2011.08.23. 10:35:54
Nem is értem mire vágnak fel annyira, az hogy diplomájuk van? Az a papír így sem ér semmit, a párom is nyócáltalánossal többet keres mint akármenyik nyikhaj rezidens.
metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.08.23. 10:37:56
deee 2011.08.23. 10:38:21
Ne viccelj már. 100kilóért egy lakható lakást lehet bérelni. 350-500 lesz az a ház.
Ott kell jattolni ahova visssza akarsz még menni enni-inni.
Aki orvosnak ad, annak levágnám a kezét. Ha nem adna, csak az emberek 1%-a, akkor el se várnák. Mi szoktattuk rá őket. Kiszolgáltatott emberektől pénzt kérni, elfogad... Szerintem ez mindennek az alja. Lehet pattogni a kevés fizetéssel. Azért egy mérnök se sokkal roszabbul képzett, mint az orvos, plusz valódi versenyhelyzetben dolgozik. Ha nem jó a szakmájában, akkor nincs munkája, míg egy orvos, ha átbukdácsol a vizsgáin, akkor is élete végéig tuti munkája van, ha évente 1-2 embert a saját hibájából meg is öl. És a fizetések között kisebb a különbség, mint azt a legtöbben hinnék.Plusz mérnök a létező legritkább esetben kap jattot. Magyarországon élünk. Mindenki rosszul keres, miért lenne az orvos kivétel.
A tanárokról már nem is beszélek. Nehogy már azok a tanárok keressenek a legjobban, akiket más egyetemre, szakra nem vettek föl (mert ma sajnos az a vlóság, hogy a tanárképzőkben 90-95%-ban ilyenek vannak).
fragmented__figure 2011.08.23. 10:40:10
úgy érzem a vendéglátósokra lett inkább kiélezve ez az írás.
musi 2011.08.23. 10:42:45
Borogy 2011.08.23. 10:45:29
En sem adok borravalot.
Miert kell a pincernek adni aki csak az etelt hozza ki, es a szakacs kesziti el?
Miert nem adunk a cipoarusnak aki szinten kiszolgal?
Az orvos miert eroszakoskodik mikor feleskedutt arra, hogy ilyet nem csinal... vagy mikor feleskudott el is felejtette mint a politikusok...
Az a baj meg, hogy a politikusok is ezt csinaljak es nem szegyenlik....sajnos.
Tehat a buta ember azt gondolja ha nekik lehet akkor mindenkinek lehet.
A problema az, hogy ha nagyban csinaljak az nem baj, ha kicsiben azt annal jobban buntetik.
Sajnos sosem lesz olyan rendszer itt mint Japanban de tehetnenk erte, es ezt odafentrol kellene elkelzdeni, a peldat mutatni.
Amugy japanban sertes borravalot adni, ez olyan mintha lenezned a masikat es az sertes...
popocatepetl 2011.08.23. 10:45:43
2011.08.23. 10:45:50
qwertzu 2011.08.23. 10:48:07
Azt hogy csináltad? A talán legpuccosabb magyarországi étteremben (Costes) 150 euró egy 10 fogásos menü, borral és jattal együtt. Beluga kaviár két pofára, vagy mi?
AczélGyuribácsi 2011.08.23. 10:48:13
K0537632 2011.08.23. 10:48:37
@ndtomas 2011.08.23. 10:48:52
ha politikus vagy, és van hatalmad ezt megrendszabályozni, vagy egy egyébként borravalós állásban dolgozva visszaadod a jattot, és ott levágod ezt a szöveget, hogy te így harcolsz a rendszer ellen, akkor azt mondom OKÉ. de a fizetős oldalról dumálva sántít a dolog.
ez egy ilyen rendszer, ez van, ha jó, ha nem jó, ehhez kell alkalmazkodni. ha te egy fecskeként nyarat akarsz csinálni, akkor csak egy "szarrágó seggfej" leszel minden szolgáltató szemében, és még a csajod előtt is beégeted magad, akivel az oldaladon megjátszod a népek jótevőjét az ő zsebük árán.
jobban jártak volna a szüleid is, meg te is, ha a fejlődő korban nagyobb szabadságot adnak neked, és az utcán tanulod meg felnőttkorodra az élet szabályait, nem a zárt szobában szövögeted a magad elméleteit, hogyan is élnek odakint mások, és majd te megmondod nekik, hogy kéne szerinted nekik élniük :P
tééényleg? 2011.08.23. 10:49:17
A tanárok meg igenis keressenek jól, mert ők nevelik a gyerekedet, vagy nem. Nem kell lekicsinyelni a tanári szakmát... Ez egy nagyon jellemző hiba, ugyanúgy ahogy az orvosokban is mindenki csak a szülészeket és nőgyógyászokat látják. Aztán meg amikor elmegy külföldre "versenyképes" zsugáért, mindenki fel van háborodva! Persze, hogy elmegy. Miért dolgozzon szar pénzért szar környezetben? Állambácsi beszedi a zsugát, elcseszi, majd nem fizeti meg a dokit, inkább megy a kampány a "szemét orvosok" meg az "orvosmaffia" ellen, mert az olcsóbb.
Archenemy 2011.08.23. 10:49:28
egy véges nyersanyagnak (az orvos ideje) ára van, és az kap belőle többet, aki többet fizet! szerintem inkább legalizálni kellene!
mocskostolvajbanda 2011.08.23. 10:50:16
A benzinkutasnak meg a pincérnek be van árazva a fizetésébe a borravaló. Jobb helyeken szervízdíjként és még adózik is, nem jobb helyeken rád bízzák. Érdekes bazmeg, de én az ötven forintra pofát vágós sörös példáddal nem találkoztam. Nem lehet, hogy eleve egy furkóparaszt vagy, akit nem lehet kiszolgálni rendesen, mert annyira ő szarta a spanyolviaszt, és ha mégis véletlenül sikerül, akkor úgy adod azt az 50 forintot, hogy mindenki lássa rajtad, hogy mekkora kegyet gyakorolsz?
yerico1 2011.08.23. 10:53:23
Azt is tegyük hozzá, hogy ismerős orvos - fiatal, pályakezdő, rezidens - úgy döntött, hogy nem fogad el borravalót. Az első páciens felesége jött, hogy ad pénzt. Ő nem fogadta el. A feleség kiakadt, hogy akkor most biztosan meghal a drága férje, azért nem fogadja el a hálapénzt az orvosa. Egyébként meg a kórház orvosai között megegyezés volt, hogy mindenki elfogadja, ha adják, de nem kérik, ha nem akarnak adni.
Ez a fiatal orvos egyébként hazavitt 110-130 nettót az ügyeleti díjjal együtt. Ennyit ér az államnak a kezdő orvos. Hálapénzzel felcsúszott 200-ra.
Behajtó70 2011.08.23. 10:59:02
Fizessék ki a tandíjat (kb 20 millió az én adómból finanszírozva), és mehetnek a picsába isten hírével! Vissza se jöjjenek! Nincs itt szükség ilyen aljadékokra!
Dzsoni Kráncs 2011.08.23. 11:00:34
A fodrásznak is adok,mert jókat dumálunk,kedvelem.
Orvos soha nem fogadott el tőlem pénzt,de nem is szültem még,ha a nőgyógyászokat nem számítjuk szerintem nem is annyira jellemző a pénzezés.
Akiknek soha nem adok,mert többségük csaló,simlis paraszt és még sírnak is,hogy milyen nehéz nekik,azok a taxisok.
hörgőszelep (törölt) 2011.08.23. 11:01:22
qwertzu 2011.08.23. 11:05:21
2011.08.23. 11:05:23
Az viszont tény, hogy a legtöbb eü. intézmény túlzsúfolt, lepusztult, agyonterhelt személyzettel, stb. Jattal el lehet érni, hogy ne várj annyit, kétágyas szobába kerülj, a nővér segítsen enni az idős betegnek, stb. következésképp a magasabb orvosi fizetés korántsem oldaná meg a problémát.
Hozzátartozik, hogy a beteg sajátos lelkiállapotban vag (a jó részük szellemi állapotban is): őt gyógyítság meg, azonnal, olcsón, fájdalommentesen, tökéletesen! A Józsinak is tökéletes csípőprotézsit csináltak, ő is pont olyat akar!
Szégyenkezve bevallom: a magam bármikor felvehető smúzolós-simulékony modorával kiváló kapcsolatot alakítottam ki a körzeti szakrendelőnk nővéreivel (tehát nem jattoltam). Ezért én soha nem tépek sorszámot, nem várakozok. Az eü. dolgozók megszokták, hogy a betegek 90% bunkó, ezért szinte zavarba jönnek az együttműködő, kedves-barátságos viselkedéstől.
Archenemy 2011.08.23. 11:05:59
de lám, amint egy doki nézi a saját hasznát, mindenki egyből harcos kommunistává válik!
sasa 2011.08.23. 11:08:51
hát kedves posztoló Te egy nagy hülye vagy
NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2011.08.23. 11:08:54
És még valami: érdekes módon, eddig bárkit vittem oda (és nem kevés ilyen volt, románok, bolgárok, angolok, skótok, amerikaiak, stb) minde visszatértek oda bármikor tehették ... mondd, nem lehet, hogy véletlenül te játszodtad el a szokásos nagyképű pestit?
deee 2011.08.23. 11:13:58
Egy kezdő épít-, építészmérnök kb. 90 nettót kap (és itt a kezdő nem 1-2 hómnapig értendő). Kölekedésmérnök örül ha ennyiért munkát kap egyáltalán. És ezek mind ötéves egyetemek.
Nem akarom én az orvosokat leszólni, van több orvos ismerősöm, akivel egyidőben jártunk egyetemre, tényleg rengeteg energiát beletolt, de hidd el, hogy más is, aki szintén rosszul keres. Semmi nem indokolja, hogy egy rezidens orvos 3-4-szer annyit keressen, mint egy kezdő mérnök (rezidens szövetség kb. ezt kéri).
Tanárokról a véleményem fenntartom, mert több tanárszakost is ismertem/ismerek. Véleményem szerint annál lejjebb csak a szabadbölcsész szak van. Lehet itt vitatkozni, hogy ez azért van-e, mert tudvalevő, hogy nincs megbecsülése a szakmának és ezért megy oda az emberanyag maradéka, de most én ebbe nem folynék bele.
Herbert Putzenschramm 2011.08.23. 11:17:40
2011.08.23. 11:18:17
gpe 2011.08.23. 11:18:30
Amikor fiatalon az ember pályát választ, számos tényezőt figyelembe vesz. Többek között ezzel is számolnia kell. Aki ezután is -maradva a példánál- az orvosi pályát választja, kvázi elfogadja ezt.
Az ilyen ne várja el és ne is fogadja el a hálapénzt.
Az emberek általában azokkal a foglalkozásokkal kapcsolatban szolidálisak borravaló tekintetében, amelyekkel szorosan, személyesen kapcsolatba kerülnek és úgy érzik jobblétük függvénye, ha adnak vagy nem (pl. kezelő orvos, pincér, stb.), pedig megannyi egyéb foglalkozás is van ami a borravaló-adó szempontjából megérdemelné (mentős, szakács stb.).
mrbateman 2011.08.23. 11:18:59
Brada no offense, de ha a kaja szar, hely koszos, stb. akkor nem borravalómegvonást kell alkalmazni, hanem szóvá kell tenni a pincérnek.
Ha jó volt adsz borravalót, ha elégedett vagy, ha szart akarnak neked eladni/szolgáltatni, akkor udvariasan ám határozottan, ellentmondást nem tűrően jelezd a problémádat!
ELNÉZÉST URAM NEM TUD VALAHOL A KÖZELBEN EGY JÓ ÉTTERMET, AHOL NEM BUGGYANT NARANCSLÉT AKARNAK MEGITATNI A VENDÉGGEL!
Szandeeekahh · http://twod.blog.hu/ 2011.08.23. 11:24:00
A fősodorhoz is hozzászólva pedig: én sosem adok jattot, mert zsidó vagyok
NagyTeve · http://www.uniforminsignia.org 2011.08.23. 11:25:45
2011.08.23. 11:27:01
Személy szerint én (szerencsére) leginkább kontrollvizsgálatokra járok, illetve apróbb problémákkal fordulok orvoshoz. Személyes tapasztalataim:
bőrgyógyászat: jatt fel sem merült
szemészet: dettó
reumatológia: u.a.
fogászat: ez nyilván magánredenlő
gyerekkel akármi: soha fel sem merült a "para"
sebészet: itt utólag, több alkalom után egyszer adtam 10.000 Ft-ot, amit az orvos megköszönt, de fel sem merült, hogy kellene adni.
belgyógyászat: soha semmi
kardiológia: semmi
fül-, orr, gége: soha semmi
allergia: semmi
plasztikai sebészet: kifejezetten közölte, hogy ne is próbáljak (mielőtt megriadnátok: nem szilikoncsöcsről, hanem anyajegy eltávolításról volt szó...)
baleseti sebészet: nyilván nem adtam-kértek semmit
szülés-nőgyógyász: mint fentebb említettem, utólag, mindenféle jelzett elvárás nélkül adtunk egy szerény összeget (20.000 Ft)/per gyerek, illetve a feleségem alkalmanként 5000 Ft-ot (nem minden alkalommal!), de kaptunk mobilszámot és hívtuk "szülni" a dokit hétvégén - zokszó nélkül jött...
Ezen túl ténykérdés, hogy számos orvosi területen gyakorlatilag ismeretlen a para.
Miről beszélnek egyesek?
Pincérnek, ha ügyes-gyors-figyelmes adok, meg olyanoknak, akiknek a bére nagyon szar és megszokott: pizzafutár, benzinkutas (ha ablakot mos, tölt, stb.) Nekem nem hiányzik, nekik meg kell.
metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.08.23. 11:32:25
deee 2011.08.23. 11:32:27
Informatikus mérnökök nem számítanak. Az az egyetlen normálisan kereső szakma ma Magyarországon. Viszont ajánlom, hogy élvezd ki, mert már ez sem lesz sokáig így. Ha figyeled egy pár éve (>6) a bérek alakkulását a szakmádban, akkor tudod, hogy miről beszélek.
T-5 2011.08.23. 11:33:52
tééényleg? 2011.08.23. 11:33:53
A rezidensek nem keresnek (és nem is fognak) 3-4szer annyit mint egy kezdő mérnök és azért ne is hasonlítsuk össze a leterheltségüket vagy a felelősségüket. Van rezidens ismerősöm, egyedül volt traumatológia 3 (!) emeletén nagyhírű budapesti kórházban. Hullottak az emberek, mert nem volt elég orvos és ápoló. A mai hozzáállással nem is lesz, aztán lehet majd pislogni, hogy de a mérnök így, meg a tanár úgy, meg az akárki így meg úgy...
teefau 2011.08.23. 11:34:33
Zorgo 2011.08.23. 11:36:11
mrbateman 2011.08.23. 11:43:13
Ahhoz képest, h. zsidó vagy nem vagy túl okos!:-)
Az, h. mennyi a fizetés, azt ne a 20 évvel ezelőtti felvételi pontszámok alapján határozzuk már meg. (bár hozzáteszem azt hiszem értem mire gondolsz és bár van összefüggés, nem ilyen egyértelmű)
A munka fontossága, hasznossága, kiválthatósága (talán ebben a sorrendben) határozza meg a fizetést. például a tanár vitathatatlanul fontos munkát végez, ezért indokolt a magas fizetés, de nem a jelenlegi struktúrában. Elég lenne fele ennyi iskola és ne 20 órája legyen már a héten, hanem legalább 30. Ha magasabb a fizetés, akkor több ember fog jelentkezni tanárszakokra, ergo magasabb lesz a ponthatár is, lehet válogatni, jobb emberanyag lesz. Aztán végezhesse el mindenki a maga töriszakját, de aki tanítani akar az végezzen plussz módszertani/didaktikai/pedagógiai órákat, de ezt már ne végezhesse el mindenki automatikusan, csak a tanításra valóban alkalmasak. Namost ha tömegével kerülnek ki a tanításra is alkalmas tanárok, akkor azok kapják meg a nettó 250-es fizetésüket, de csak a valóban TANÁROK, nem ezek a félművelt egyszakos senkiháziak, akiket manapság képez a papírgyár!
2011.08.23. 11:44:53
Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.23. 11:47:21
Amatőr 2011.08.23. 11:56:46
Pedig nem is egy lepusztult csehóban étkeztünk.
Egyébként én sem kedvelem a borravaló rendszerét, de a blog írójának ennyi ostobaságot fölösleges volt összehordania! Hiteltelen.
Herbert Putzenschramm 2011.08.23. 11:56:50
De ettől még nem fog többet érni egy ott szerzett diploma, még akkor sem, ha csak maximális pontszámmal lehet bekerülni.
metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.08.23. 11:56:55
☉ ☾ 2011.08.23. 11:58:00
mqqq 2011.08.23. 12:03:58
☉ ☾ 2011.08.23. 12:15:12
- Mondja, Önöknél is szokás, hogy a nyertes borravalót ad az osztónak?
- Igen, Uram. - válaszolja az osztónak.
- De ez teljesen értelmetlen dolog. Az osztó nem csinál semmit azért, hogy nyerjek. Ha vesztek, akkor ő sem ad nekem borravalót, nem?
- Étteremben szokott borravalót adni a pincérnek?
- Persze.
- Nos, ez ugyanolyan dolog. Az étteremben, ha elégedett a kiszolgálással, ad borravalót, itt, ha nyer, akkor valószínűleg elégedett a szolgáltatással.
- Igen, ez igaz. Viszont az étteremben a pincér azt szolgálja fel, amit rendelek, úgyhogy kérek egy nyolcast.
Aszteroida-bányász metal énekes (törölt) · http://csakjotakarok.blog.hu/ 2011.08.23. 12:15:47
Miért?
Mert jó fej vagyok.
Akinek az probléma, tehet nekem egy 18+-os szívességet.
moncayo 2011.08.23. 12:16:14
Tételezzük fel, hogy a törvény nálunk - ha nem is börtönnel -, de azonnali diploma megvonással büntetné a hálapénzt. Ok, egyetértek. Viszont az orvosnak (mint az ügyvédnek, kőfaragónak és kurvának is) joga van annyit kérnie a tudásáért munkájáért, amit éppen piacképesnek lát. Így mondjuk egy sima vakbél műtét 3 millió lenne. Megfizetnéd? Ugye, megfizetnéd, mert félsz a haláltól. Ugyanígy megfizeted msot is a 3 milliós ügyvéded (számlásan), hogy ússz meg egy gondatlansági ügyedet max. felfüggesztettel. Szóval, amit a TB-ben megfizetsz, az nem biztos, hogy fedezi az eü. költségeidet. A (csupa külföldi kézben lévő) gyógyszergyárat szemét nem lehet kiszúrni olcsó pénzzel, a HP-től se lehet bagóért jó műszert venni, így marad az orvos (nővér) béren való sporólás, mondván a nép majd megfizeti (baksis formájában). Ezt még Kádár vezette be (akkor hiánygazdálkodás volt ebben is), s azóta minden kormány ezt csinálja tovább. Ez a politika bűne 100%-ban.
Kivlov 2011.08.23. 12:17:20
Én sem adok soha, nekem/nekünk sem adnak a cégünk ügyfelei. ha meg a tag "elvárja" a borravalót, mert keveset keres, akkor így járt. Kérjen a főnökétől pénzt, én is attól szoktam kérni, nem az ügyfelektől...
Behajtó70 2011.08.23. 12:19:21
meg azt a húszmilliócskét, amiért kitaníttatták a STOTÉn, vagy a Pécsen....ugye? Ezt miért felejted el? A te taníttatásora mennyit szánt az állam? Hm?
---
a bloggernek: ezzel a "Két komment elküldése között várnod kell néhány percet!"-tel sikerülnt megszüntetni a kommentelők közötti beszélgetést is
2011.08.23. 12:23:26
Nagyborravalót adni, az sem menő. Ott ahol nem szoktak és adni az sem menő.
Borravalót a szokásosat, diszkréten, ne lássa aki veled van: az menő.
Már Jézus Urunk is megmondta, úgy adjál, hogy ne lássák, nem tudja a jobb kéz, mit csinál a bal.
metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.08.23. 12:25:13
Cinnouse 2011.08.23. 12:25:52
Mc69 2011.08.23. 12:26:14
Hajóúton kötelező borravaló 10USD/fő/nap és 13 év alatt 5USD/fő/nap.
Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.23. 12:27:17
Szandeeekahh · http://twod.blog.hu/ 2011.08.23. 12:29:51
boróka. 2011.08.23. 12:30:58
Piréz Vitéz 2011.08.23. 12:33:30
Egy ilyen rendszert még támogatnék is.
Nzoltan 2011.08.23. 12:36:27
A kutatóorvos az más. Oda nem megy ám akárki, és az többnyire meg is van fizetve.
2011.08.23. 12:39:56
Vannak rendes buszsöfőrök, rendes ápolók, rendes autószerelők, meg rendes orovosok, és vannak nagyon - nagyon ganajok is.
Szerencsére én mindig jó orvosokkal akadok össze, kivéve a fogorvosom, mert az egy szenilis vén tyúk, de nem tehet róla, amúgy jó el lehet vele dumálni, meg rendes, de fogra nem megyek hozzá többet.
kemény keleti kommentelő 2011.08.23. 12:41:45
Az a modoros, ahogy nyálas szöveggel, erőssen mosolyogva, vagy pojácás felvágással átadják a borravalót,
meg ahogy átveszik pimasz, vagy gúnyos pofával zsebrevágva.
juliska1960 2011.08.23. 12:42:08
joha 2011.08.23. 12:43:29
cdrom70 2011.08.23. 12:43:57
Háát bár néhány kijelentését a posztírónak nem így írtam volna le, azért van benne igazság.
Ha fizetsz megkapod a jobb kezelést, ha nem jó esetben az alapot kapod (bár lehet hogy a jobb kezelés olcsóbb is lenne)
A sok orvos állami eszközöket használ privát célra.
A privát betegek élveznek előnyt az kötelező rendeléseken.
Ezeket hogyan magyaráznád?
Az biztos, hogy vérlázító hogy mindenre telik csak az orvosok fizetésére nem jut. Szemét dolog ez így!!
metalheart · http://rocknmetal.blog.hu/ 2011.08.23. 12:45:02
reeve 2011.08.23. 12:45:10
Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2011.08.23. 12:45:38
Turbó Tibor tekintete
Delejes, de vajon vet-e
Pillantást e törött lábra?
Nem még. Mér’ vár? Mi az ábra?
Kínos szünet. Elönt a pír.
Ám ekkor egy köteg papír
(Rajtuk Mátyás király kékül)
Gazdát cserél (számla né’kül!).
Immár vígan veti setét
Mályvaszínű tekintetét,
S magnetikus sugárnyaláb
Hatására hevül a láb.
Csontok forrnak, lábhús szétfő…
„Na, megint egy peches hétfő!
Túladagoltam a delejt. –
- Sóhajt Turbó – Újabb selejt.”
illusztrálva:
fradyendre.blogspot.com/2011/01/doktor-turbo.html
:)
Cinnouse 2011.08.23. 12:46:07
Már most nyavajognak, hogy temészettudományos tanár nincs, mert az emberek nem szeretik a fizikát... Sztem ha nem 90 ezer ft lenne a nettó fizetése a fizikatanárnak, akkor a fizikát szerető és tudó sem műszakira menne... Ilyen egyszerű.
Azt pedig senki ne mondja nekem, hogy Helpdeskesre nagyobb szüksége van az államnak, mint tanárra, mert ma az a helyzet, hogy ha tudsz két idegennyelvet, akkor ez az út áll előtted. IBM, British Telecom, Unisys, tele van nyelvszakosokkal (meg közgazdászokkal), akik nem hülyék, csak valamiből meg akarnak élni. Pedig lehet, hogy még jó tanár is válhatott volna belőlük.
mokkaczuka 2011.08.23. 12:47:49
herut 2011.08.23. 12:47:57
A poszt általánosít,nagyon helyesen,hiszen általában így van.A hálapénz (de szemét,sunyi neve van!)nem más,mint korrupció!Tűzzel,vassal üldözendő!Soha nem adok.
embalu 2011.08.23. 12:50:10
Nzoltan 2011.08.23. 12:50:46
666E 2011.08.23. 12:55:04
miközben a munkaadó ugyanannyit zsebel be, de fizetésnek így már elég a felét odaadnia mint anno.
ezen kellene változtatni, visszaadni a vendéglátásban dolgozók becsületét azzal, hogy a vendég se bűntudatból adja a borravalót, ez ne legyen lelkiismereti kérdés, hanem egyfajta elismerés.
mrbateman 2011.08.23. 12:56:53
A kutatóorvos az miaz?
-Ortopédus docens, aki új műtéti eljárást fejleszt a gyakorlatban?
-Biofizikán dolgozó tanársegéd, aki az izmok működését kutatja?
-EGIS Rt.-nél dolgozó dr xy, aki gyógyszerkutatásban dolgozik?
Melyik a kutatórovos?
1-re az megy aki elvégezte a 6 év orvosit és érdekli az ortopédia és jó a kézügyessége
2-re, aki elvégezte az orvosit, de másodévtől masszívan nyalt, demonstrátorkodott, a vért utálja, ez érdekil, stb
3-ra aki elvégezte az orvosit és a gyógyszerkutatás érdekli és az EGIS felveszi
Ezek közül kia fasza gyerek és miért, illetve mennyivel több, jobb egy átlag városi kórház belgyógy osztályos orvosnál?
eino. 2011.08.23. 12:57:29
Fenntartom a rendszert? Sajnos akkor sem keresnének többet, ha nem lenne borravaló. Viszont az eü.-ben nem adok. Vagyis olyan felemás módon. Amikor megkértem a kórházban nővéreket, hogy figyeljenek a lányomra, amíg hazaugrom zuhnyozni+ ezért-azért,akkor adtam több kg isteni finom és drága őszibarackot, aminek tényleg nagyon örültek (mégse kávé vagy csoki). Ha nem kértem ilyesmit, nem adtam semmit, ugyanis általában mindent én csináltam a gyerekkel, az ágyneműhúzástól kezdve. Az orvos, aki műtötte , nem fogadott el pénzt, ezt előre tudtam róla. Viszont nagyon gondos volt és jóindulatú, kapott egy gyönyörű könyvet (a Nat. Geo akkor adta ki először a Hubble felvételeit), amit a fiai is elnézegethettek. A doktornő, aki figyelemmel kísérte egy hosszas betegség idején, szintén nem fogadott el pénzt. De nem a körzeti kórházban van, ráadásul minden annyira szervezett az osztályán és a hozzáállásuk is kiemelkedő volt, hát a kórházi alapítványnak utaltam valamennyit, hogy adják a gyerekosztálynak. Kb. így.
De nem kap borravalót senki (taxis, pincér, benzinkutas), ha nem vagyok elégedett a szolgáltatással vagy flegmák. Ez azért ritka, de néha előfordul.
Bandibacsi34 2011.08.23. 12:57:57
Te meg a piac dontitek el, hogy mibol akartok megelni illetve mire mennyi igeny van. Fogorvos, nogyogyasz sokat keres (szinten nem adozik a legtobb), a belgyogyasz max. boritekot kaphat. Azert mert elvezelegy munkat, meg senki se fog megbecsulni. Neked onmagad vagy a legfontosabb, de a fonokodnek, allambacsinak csak egy beszelo fogaskerek vagy, amire a legkevesebbet akarja kolteni, es ha nem mukodsz kicserel egy ujra.
waterphone 2011.08.23. 13:00:54
Készpénz használatot korlátozni csak olyan esetekre ahol muszáj.
Nincs jobb ötletem, mert belénk égett az etikátlanság.
Cinnouse 2011.08.23. 13:02:00
A tanár hülye, azért ment oda, mert máshova nem volt jó, és egyébként is, mit ugrál, alig dolgozik, csomó szünete van, nincs versenyhelyzetben. Amúgy a kölkökhöz nem ért, csak szadizza őket, esetleg jópofozik, de akkor meg nem tanít semmit. Tényleg, ilyen poszt volt már? :)
Bambano 2011.08.23. 13:07:20
házhozszállítósoknak szoktam adni, mert mire beverekszi magát az ócska kaputelefonon, megérdemli. inkább, minthogy visszavigye a kaját :)
orvosnak nem adok, amiket megengednek néha maguknak, nem érdemlik. fogorvoshoz, szemészhez magánrendelőbe járok, ott meg annyi a díj, hogy minek is adnék mellé. a számlában nemcsak a kezelés meg a borravaló van benne, hanem néha a dátum is. autószerelőnek sem adok, örüljön, hogy odavittem a munkát.
2011.08.23. 13:07:42
Kérdezték hogy nálunk van -e , mondtam volt, de beszüntették, mert sok szegény ember nem tudta fizetni, de egybként kb 1,10€ volt.
azért a 10€ itt is pénz, megebédelek belőle, vagy 2 doboz cigi, vagy 2 kilo pulykamell filé, vagy 2 db napi jegy a tuján, de csak 2 korsó sör, sajnos.
wirth6 2011.08.23. 13:11:43
És hogy a modorosságot fokozzam, a borravaló nem korrupció, csak egy idejétmúlt hagyomány, mint az, hogy az utcai közlekedést annak kéne meghatároznia, hogy száz éve melyik oldalon hordták a kardot. Nem véletlen, hogy az újabb keletű intézményekben, mint amilyenek a gyorséttermek (ahogy Mr. Pink is rámutatott), ez nem szokás.
salamander 2011.08.23. 13:11:48
Ebből következett, hogy a gazdaság szerkezetét egy alacsony bérű betanított munkásra koncentráló rendszerré alakították át, amelyben a magasan kvalifikált munkaerőt nem fizetik meg. Ezzel akarták az ország versenyképességét növelni drága előrelátó politikusaink.
A hazai munkaerőre támaszkodó szektorokat privatizálták, - mondván gazdaságtalan a működése, így a magyar vegyipar, könnyűipar, szolgáltatóipar, és nehézipar megszűnt.
Ehelyett jött (rohant) a jogilag szabályozatlan környezetbe a multi, aki az állami támogatásért adókedvezményért és a könnyű piacvásárlásért cserébe alacsony bért fizetett.
Ebből az következett, hogy a kétkezi, végzettség nélküli réteg egyre inkább munka nélkül maradt.
Az oktatási rendszer is átalakult: megjelentek a méregdrága képzéssel olcsó semmirevaló diplomát osztó - a multiknak azonban kiválóan megfelelő - oktatási intézmények, melyek a kiváló egyetemekről csábítják át a tanárokat.
Így a kör bezárult.
Nézhetjük az orvosképzést, a művészeti képzést, a jogászképzést, a mérnökképzést, a bölcsészképzést, mindenhol szerkezeti problémákat találunk és a végzettek pályaívének kérdése sehol nem megoldott.
Egy jogásztársaság és a hozzájuk csapódó közgazdászcsapat meggazdagodott ennek a számukra kellemes az országszámára azonban végzetes rendszernek kialakítása nyomán.
Ennek a gazdasági roncshalmaz amit ez a destruktív liberális kultúra okozott, azt hozza magával, hogy szinte mindenki elszegényedik, jóllehet dolgozik az elvárásnak megfelelően továbbá azt is eredményezi, hogy az árak az európai közösség jog- és gazdasági harmonizációjának köszönhetően elérték az átlagot viszont a lakossági bérszínvonal az EU huszonhetek átlagának 22 százaléka. (ha az EU 15-ket nézzük el sem éri a 10% ot.)
Ezek a döbbenetes adatok mutatják, hogy nálunk az orvost aki a paraszolvenciáért nem öli meg anyádat, a művészt aki műteremből adogatja el műveit, kőművest és a karosszérialakatost, aki megsértődik ha számlát kérsz tőle a fekete gazdaságba löki ez a torz, elmebeteg rendszer.
A hazai legszegényebb rétegek, akiknek ma mintegy 80%a cigány származású már az alapvető emberi létkörülmények felépítés is komoly nehézségeket okoz.
A hazai népességpolitika és falu/városszervezés olyannyira nincs a helyzet magaslatán, hogy a gettósodás megelőzésére még csak kísérletet sem tett.
Álláspontom szerint mindezt nem lehet a büntetőjogi eszközökkel megoldani. A jelenleg hatályos gazdasági és jogi szerkezet átalakítására van szükség, az alapok megerősítésével a nemzeti érdekek azaz a honi állampolgárok érdekeinek figyelembevételével. Az állam egyik legfontosabb feladatának az "össztársadalmi újratermelődés" elősegítésének eleget kell tennie.
A paraszolvencia rendszere csak úgy számolható fel, ha egy szélesebb polgári réteg végre kialakul Magyarországon, és fizetőképessé válik csakúgy mint európai államokban.
Magyarországon 1000 éve a változásokat felülről a politikai elit igyekezett oktrojálni társadalomra megteremtve ezzel a konvergenciát az általa fejlettnek tartott nyugathoz. Ennek eredménye az, hogy a fejlett nyugat fintorogva nem fogadja el a "alulfejlettnek" netán provinciálisnak tartott magyar elit politikai és gazdasági próbálkozásait, csak a felajánlott szervilis, opportunista magatartást veszi jó néven no és a piacainkat, pénzünket.
Ezen nem túl bonyolult logika mentén haladva meg kell teremtenünk vagy vissza kell szereznünk azokat a stratégiai ágazatokat gazdasági erőtereket, melyek a magyar népesség létfeltételeit biztosítani képesek.
Fel kell újra fedeznünk Platónt, aki az államról írt elmélkedésiben hangsúlyosan figyelmeztet az őrzők szerepére és az oktatásra.
Nem kell feltalálunk a meleg vizet: elő a klasszikusokkal és használjuk a fejünket.
Azokat viszont akik súlyos felelősség terhel a kialakult helyzetért, legalább legyenek megnevezve és ne legyenek választhatók, ha már olyan elnézőek vagyunk, hogy a büntetés kiszabását egyetlen bíró sem meri felvállalni a modern jogállam humanista szelleme okán.
boróka. 2011.08.23. 13:12:03
Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.23. 13:15:03
na ennyit az erzekeny kis lelekedrol.
az enyemrol annyit, hogy allandoan keszenletbe van a diktafon funkcio a telefonomon, amikor orvoshoz megyek. es egy eletre elintezem, amelyik zsebbe penzt mer kerni.
de ugye en vagyok az az ember, aki nem turi az ilyet. nem jarok zp-be, mert lefizettek anno a coci pogarmestert es nem veszem tobbe kezbe a metropolt, mert kael csaba kiirt egy 3 milliardos tendert a mupaban, aminek csak a metropol - ami azota simicskae - tud megfelelni...
szerettem a zp-t is es a metropol is jol jott reggelenkent, de az ilyen tetves, korrupt gecikkel nem alkuszom.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.08.23. 13:16:04
2011.08.23. 13:20:55
Olyan kijelentésekkel pedig, "ha nem fizetsz, megölik anyádat" nem nagyon lehet mit kezdeni. Mégis, hogyan ment ez? Miután nem fizetett a hozzátartozó, a sebész átvágta a torkát a betegnek? Az meg külön jó, hogy igen sokan (vízvezeték szerelők, mérnökök, kőfaragók és balett-táncosok) teljes bizonyossággal meg tudják állapítani: "Apámat félrekezelték, ezért le kellett vágni a lábát.". Tényleg kár milliókér majd tíz éven át tanulni, ha egy kívülálló is jobban tudja, mit hogyan kell.
Természetesen vannak műhibák és a kirívó esetek (bent hagyott törlőkendő, orvosi műszer, stb.) egyértelműek, (mint ahogyan nyilván vannak rossz, bunkó, érzéketlen orovosok is) de ugyan honnan tudja egy laikus eldönteni, hogy pl. egy súlyos betegség vagy műtéti komplikáció esetén _mi lett volna_ a megfelelő kezelés? A gyógyítás nem ipari tevékenység, ahol X munkadarabot, X technológiával gyártva megkapunk egy pontos végeredményt.
Azonban nem megyek bele ebbe az erdőbe. Nem is modoros, ráadásul szűk látókörű, tájékozatlan-tudatlan, elfogult, kinyilatkoztató-itélő típusú, (szükségeképpen átlagos intellektusú) emberekkel nem nagyon érdemes vitatkozni.
Legalább Moldovától a Tékozló koldust elolvasnák, ha több energiát nem is szánnak a dologra.
Amúgy nem volt még "Az orvosgyűlölő" c. poszt?
eino. 2011.08.23. 13:26:12
Ne örüljön neki. Jó lenne, ha megszüntetnétek végre egységesen ezt a rendszert. Nem, nem a két csokor virág vagy annak ára miatt. Hanem mert neked elég a virág, a másik szeretne mellé még valami kis apróságot vagy nagyobb dolgot, hiszen a pincér még pénzt is kap... A szülő meg nem tudja, mi a jó, mikor tesz jót. Ha külön ad, de csak virágot? Ha közösen adnak valami nagyobbat? Minden tanárnak vagy csak az ofőnek? De a gyerek az ofőt utálja-joggal-, Éva nénit viszont imádja, szintén joggal. Akkor az ofő ajándékába szálljunk be, Éva néninek meg külön adjunk? Vajon bosszúálló lesz-e az ofő, ha mégsem szállunk be a közösbe? Felsőben van kb. 10 tanár, osszuk el ennyivel a dilemmát.
Negyedikre azért megtaláltam a saját magunk számára kedvező megoldást. A szeretett tanítónők kaptak valami személyeset a gyerektől tőlem meg pár perces köszönetet és jókívánságot, a nemszeretettek nem kaptak fityiszt sem. Addig igen. Ötödikre megtanultuk, hogy nem múlik az ajándékon semmi. Ha a tanár normális, nem veszi figyelembe. Ha nem, akkor sem veszi figyelembe... Mi most nem adtunk senkinek semmit, nyolcadik év végén majd kap, aki korrekt volt a gyerekkel.Szintén tőle, szintén, amit ő akar adni, és szintén személyeset.Tőlem megy a köszönet. Ennyi. És normál esetben a fentiek miatt nem is lehetne több.
Gusztustalan, amikor az alsósok, főleg az elsősök anyukái előrenyomják a gyereküket a virággal, ezzel-azzal a tanítónéni felé.
666E 2011.08.23. 13:28:28
a tanár feladata többek között az esetleges fegyelmezés is, nem tudom mennyire mondok most újat..
azt válaszként nem fogadom el, hogy a mai világban már nem lehet mert ez nagyon nem igaz.
hülye gyerekek mindig is voltak, csak a tanárok lettek határozatlanok, márpedig nem ezt a képet kell sugallnia valakinek aki elvileg magasabb státuszban van. mostanában minden tanár vagy szarik rá, vagy pedig a tanulók nagy barátja akar lenni de mindenáron, még ha így feladják a tekintélyüket, akkor is. és ezután már senki sem fogja az ilyen tanárt komolyan venni, hisz tudják, hogy bármit megtehetnek, mobilozás, pofázás, úgysincs következménye.
márpedig egy tanárnak legelső a tekintély fenntartása. még akkor is ha ezzel nem lopja be magát a kis szarosok szívébe, de ez van. ebben nem ő a hibás. (amúgy vannak normális diákok is, szóval nem muszáj általánosítani, de nem ők vannak többségben főleg manapság.)
Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.23. 13:32:19
csak akkor, ha eletben akarsz maradni es/vagy nem akarsz nemtorodomsegbol maradando egeszsegkarosodassal tavozni az eu intezmenybol..
ha nem tetszik, hogy a magyar egeszsegugy gyakrolatilag szervezett bunozoi csopoprtkent mukodik, akkor tegyel ellene, de ne bunpartolj.
diesel12 2011.08.23. 13:32:39
A borravalót abszolút nem kötelező adni, ha akar valaki ad, ha nem akkor nem.
A vendéglátó ipar egészen más. Akármit ír a cikk írója, a világ majdnem összes országában ez létezik. Egy hála a jó szolgáltatásért.
Egyébként amikor az étteremben fizet, akkor az ételt fizeti ki. Hiszen az étlapon szereplő étel árát kell megtéríteni. Ezen felül HA ELÉGEDETT a felszolgálással, akkor adhat. Az egy másik dolgo, hogy sokan azt hiszik mindenki lehet felszolgáló. Nos ez sem igaz, hiszen tányér és pohár hordó lehet mindenki, de a felszolgálás az más.
2011.08.23. 13:35:27
Más blogokon kifejtett (troll)tevékenységed már korábban azt a gyanút ébresztette bennem, hogy komoly, paranoiás üldözési mániában szenvedsz. Ezen legutóbbi hozzászólásod után ez a benyomásom meggyőződéssé vált.
A diktafont ezek után minden további nélkül elhiszem neked, de hogy a haverod honnan tudta az orvos szándékosságát és azt, hogy ez a nem fizetésnek köszönhető, arra kívácsi lennék. Illetve nem is, a családunkban sajnos van egy hozzád hasonló pszichiátriai beteg, elég az ő esettanulmányait, elméleteit hallgatni nagy néha.
boróka. 2011.08.23. 13:40:18
eino. 2011.08.23. 13:43:15
Egy dolgot azért nem értek: mire jó a rágalmazás?
Életemben nem jattoltam orvosnak- vagyis de, a szülésnél, viszont az ügyeleti ideje után is bent maradt fél napig, csak miattam- de soha nem tapasztaltam, hogy a pénz hiánya miatt ne láttak volna el engem vagy a gyereket. Tény, járunk magánrendelésre is ezzel-azzal, és vannak nemtörődöm orvosok is, de zömében nagyon jók a tapasztalataim. A körülményekről meg nem ők tehetnek.
666E 2011.08.23. 13:47:04
www.youtube.com/watch?v=9UtRsGU6pVs&feature=related
OKULJ!
tetszik ahogy a végén a kölke már fut is anyucihoz..
(amúgy felvételt manapság már sok helyen csinálnak odakint, hogy bizonyítható legyen egyes diák- (netán tanár) túlkapás.
yerico1 2011.08.23. 13:54:27
Aki meg kezdő mérnökként 90-et keres, az valamit nagyon rosszul csinál. Kezdő gépészeket nem szoktak 200 bruttó alatt felvenni.
Ja, és azért egy orvos felelőssége kicsit más, mint egy mérnöké. Ha ő elcsesz valamit, akkor legfeljebb később kijavítják, házak ritkán dőlnek össze konstrukciós hiba miatt, kocsigyártókat is ritkán perelnek eleve szar terveik miatt.
Az orvosra ellenben azonnal ráugrik az összes ügyvéd, hogy műhibaper, meg hasonlók. A fenének kell ez, most őszintén. Inkább kimegy Skandináviába, ott elvan havi egy két milláért, nem baszogatják, a túlórát kifizetik, ennyi.
gabesz7004 2011.08.23. 13:59:09
Az a bukaresti kajálás inkább 300 RON lehetett.
eino. 2011.08.23. 13:59:28
Abban a mondatban, hogy ,,a tanár örül a virágnak"+ a többiben (pincérnek is fizetsz stb.), sajnálatosan benne van az elvárás. De SEMMI elvárás, SEMMI korrektés számonkérése nem fair, mivel kötelező a gyereknek iskolába járnia, és a gyerek csak ártatlan (oké, néha viszont nem ártalmatlan)közvetítő közeg a felnőttek viszonyaiban. Ne használd ezt ki, ne érezd, hogy hálásnak kell lennie egy szülőnek. Ha jól tanítasz, hálás lesz,köszönetet mond és szeretettel emleget majd ő és a gyerek is, évtizedeken keresztül. Ha kedvesanyukázol, mint hülyepicsára fog rád gondolni mindenki.
Amúgy átlag pincér keres 65-öt, míg te 100-at. Nem pontosan persze, de ez az arány. Ő is kidöglik, csak sokkal kevesebbért, és nincs estéje, éjszakája meg ép lába. Nem könnyű és nem megfizetett a te munkád sem, csak éppen hagy élni. Ennyi.
hisi 2011.08.23. 14:00:09
Orvos vagyok, 29 éves, szakvizsga közelében, tehát lassan 5 éve dolgozom. Egy budapesti kh. intenzív osztályán. Fizetésem bruttó 136500 ft havonta. Ehhez jönnek az ügyeletek, ami ugye nemcsak plussz pénzzel de plussz munkával is jár. Egy hétköznapi ügyelet, ami ugye du 4:00-től másnap 8:00-ig tart, a hónap végén 7000 forinttal emeli a fizetésemet. Számold ki akkor az órabért légy szíves.
Az elmúlt két évben pénzt nem kaptam! 3 palack bornál és egy csomag bonbonnál többet ajándékként sem. Pénzt ha adnának, akkor sem fogadnám el.
IGEN, ELMEGYEK SVÉDORSZÁGBA!
MIATTAD! MERT MÁR A MEGBECSÜLÉS SEM TART ITTHON!
gyilkos fűegér 2011.08.23. 14:04:14
Ne állj be. De aztán ne csodálkozz, ha szaros pizzát kapsz! :D
Ja, a sok sóher, igénytelen gyökér kommentelő milyen szépen megideologizálta: "miért vagyok szarrágó?" :D
Bazmeg, akinek nincs pénze rádobni a számlára 10%-ot, az ne menjen étterembe. :D
(Tegnap negyed órát állt a 973-as Móriczon, mert egy ilyen hozzátok hasonló szarrágó áfásat akart 400 HUF-ról... És még nekiállt meg is magyarázni...)
:DDD
Cr 2011.08.23. 14:05:59
Ezért is jó angolul beszélni a személyzetnek, egyből tudják, hogy nem kell várni a borravalót :D
Arcturus 2011.08.23. 14:08:26
Na és akkor a per kapcsán felkért orvosszakértők vajon kit védenek meg? Hm? Hiába ugranak, végül mindig kiderül, hogy a beteg volt a hibás...
Egyébként a tandíj megfizetésének kötelezettsége jó ötlet! Csak valahogy úgy kellene, hogy azonnal kelljen fizetni, tandíj formájában. Na, és nagyjából ennyit tudsz tenni. Mert ha utólag beszeded, akkor ki az, aki külföldön dolgozik? Aki nem Mo.-n bejegyzett cég alkalmazottja? Azonnal új üzletág alakulna: Mo.-on bejegyzett cégek munkaerőt kölcsönöznek majd külföldre. Mindenki kapja a kinti pénzt, karácsonyra jár majd csak haza, de papíron nem lehet megfogni. Végeláthatatlan módon lehetne még ezt megkummantani.
Olyasmit lehetne még, hogy mindenki, aki felsőoktatásban végzett, az valamilyen ütemezéssel fizessen képzési hozzájárulást az államnak, valamilyen járulék formájában, a járulékok összege meg végül kiadná a képzés teljes költségét. Erre lenne mondjuk 20 éve az illetőnek. Hogy azt az itthoni (emellett emelt mértékű) munkadíjából, vagy külföldről adja haza, az már mindegy.
Mr.Treeger 2011.08.23. 14:13:53
Orvosok: 6 év egyetem, azt rezidensként dolgozik, 30 éves korára talán kap egy normál praxist kezdő bruttó 130-al. Szóval bocs, de mit tennél a helyükben?
Svédországban még a nyelvórát is fizetik, és max napi 4 beteget láthat el.
Itthon meg, anélkül hogy ismernéd hálapénzes maffiózónak hívód. Tényleg, nem csak a pénzért, a megbecsülés hiánya miatt is lelépnek.
Ja és már a nővérek is elmennek, ők mi akkor mik? Ajándék kávéra hajtó nővérmaffia?
Öltönyösrabszolga · http://oltonyosrabszolga.blog.hu 2011.08.23. 14:14:35
-láttam a harcosok Klubját, és nem szeretem, ha be kell perelni az éttermet a rákleves vizelettartalma miatt.
-dolgoztam _süldő_ koromban pincérként és én is a borrvalóból éltem.
-nem szeretem ha végigakrcolják a zixhatosomat kulccsal
-tudom mennyire kényelmetlen a többi orvos előtt, ha szegény orvos nem mehet velük golfozni
-szegény fodrász mucuskát még az ág is húzza, nehogymár miattam ne tudjon lemenni Balatonmáriafürdőre nyaralni
-átérzem milyen nehéz a növekvő benzinárak, csökkenő tarifák, pofátlan lehúzós állami vizsgáztatóhelyek, drága engedélyek világában személyszállításból megélni.
-de főleg azért mert pénzjegynyomdában dolgozom és megtanultam a húszezreseköteget úgy lenyelni, hogy a villamosmegállóban már vissza is tudjam büfögni. Szóval nekem nem tétel, de szeretem begyűjteni az elismerő tekinteteket, amikor két kávét és egy sütit húszassal fizetek, a visszajáróról meg fennhangon lemondok. Húzza az apró másnak a zsebét.
Problem?
yerico1 2011.08.23. 14:18:35
nem akar az ökörcsorda legelni 2011.08.23. 14:19:53
Nekem is vannak rezidens ismerőseim, egyikük sem akar külföldre menni, mivel ha nem a legrosszabbul fizetett területe érdekli az orvostudománynak, akkor 10 év múlva már tisztességes fizetésért dolgozhatnak és itt vidéken (a mi városunkban legalábbis) az orvosokat még ugyanúgy megbecsülik, mint külföldön. Akikről beszélek angolul-németül beszélnek, szóval alighanem nem a nyelvi akadályok tartják őket itthon.
Ha az emberek pénze nem az orvosok 10%-ának a zsebébe vándorolna, hanem amit hálapénzre szánna, azt egy központi bankszámlára fizetné, amelyről a beérkezett pénzt minden hónap végén szétosztanék a kórház összes egészségügyi dolgozója között, máris jobb lehetne a bérhelyzet. Ekkor a kórházak parkolójában több lenne kerékpár helyett az opel vagy suzuki és kevesebb a BMW.
wirth6 2011.08.23. 14:21:07
qwertzu 2011.08.23. 14:21:26
Ennél egyszerűbb lenne a helyzet.
Aki Magyarországon fizet adót, az Magyarországon dolgozik.
Aki Magyarországon munkanélküli, az köteles közmunkásként havi 30ezerért napi 4 órában közmunkát végezni. (Ezt Svédországból bajos megoldani.)
Aki nem dolgozik és nem munkanélküli Magyarországon, az perkálja vissza a tandíjat, hogy miből az az ő dolga.
666E 2011.08.23. 14:23:25
az a baj, hogy a lelkiismeretesek akik maradnak, mert tudják, hogy szükség van rájuk meg hipokrates-i eskü, azok tán csak késleltetik a folyamatot ami úgy is eljön.
nevezetesen az, hogy vagy beszar az EÜ, vagy valamivel méltóbb módon fizetik meg az orvosokat. egyszer ők is sztrájkolni fognak (bár az eskü ezt neme engedi), mindenesetre ha mindenki maradna akkor nem javulna a helyzetük, mert odafönt azt gondolnák, hogy "jó ezeknek a 135 bruttó is.. látod maradnak, akkor meg minek adjunk nekik még többet?"
Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.23. 14:24:59
es csak szamolj utana..
vajon a szuleid legalis fizetesebol milyen eletszinvonalra tellett volna?;-)
es az, hogy keves nem legalizal semmit, mert akkor a ciganyoknak is szabad fat es femet lopni, ha az orvosoknak szabad halapenzt elfogadni.
nemecsek ernő áruló 2011.08.23. 14:27:36
Arcturus 2011.08.23. 14:31:02
Izo 2011.08.23. 14:34:35
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.08.23. 14:36:11
Volt olyan, aki azért ment oda, hogy utána kimehessen külföldre - esetleg belekalkulálta a paraszolvenciát?
Hejj, mekkora OFFFF ez is. Isten áldja az orvosokat, mentősöket, nővérkéket - ne legyen velük dolgom (keresztet vet).
kútásó 2011.08.23. 14:37:03
KovA 2011.08.23. 14:38:03
ha azt akarod, hogy magatehetetlen édesanyádat rendszeresen tisztába tegyék, fizetsz, ha azt akarod az orvos tegye meg érte a tőle telhetőt fizetsz.
Jól látod, a helyzetet, hogyha felisered: édesanyás túsz.
A baj eredete mélyen gyökeredszik...
Kezdve a borravaló fizetési hajlammal nagyon régről: az a valaki aki fizet a kötelezőn felül - urizálás.
Aztán jön a korrupció és a megszokott elvárása, ha elmarad csalódás és tudattalan passzív bosszú/hanyagolás/szabotázs.
Ez az egyik oldal.
A másik a közértékrend/közerkölcs/hatalom...
Az értelmiség osztályellenség - nem kell túlfizetni - örüljön neki, hogy nem esztergályosként bányászként dolgozik - aaaz munka...
Rááadásul a magyar kutyulós KOMPENZÁLÓS mentalitás:
kapnak azok úgyis zsebbe, többet mint a fizetés...
Mellette ott a törvény kifüggesztve: "Az orvos megkülönböztetett ellátásért pénzt nem fogadhat el, a beteg pedig ugyanezért nem fizethet."
De - azért mint adózó jövedelmet bevallhatja a hálapénzt - azaz bevallhatja hogy megszegte a törvényt, ha arról van szó, hogy adózna utána - mint egy maga ellen vallva. (Ilyen hülyék vagyunk - illetve ilyen ellentmondásos a gondolkozásunk)
Jön a liberalizmus : senki se tilthatja meg, hogy hálapénzt fizessenek vagy fogadjanak el...
Ezzel a dokik fizetésemelésproblémája megint meg is van oldva. Majd fizet a beteg.
No végezetül arra szeretnék kilyukadni, hogy a probléma kőkeményen megoldandő, de kőkemémny költsége is van - de annak ellenére is...
Mert lehet fújkászni, hogy egy nyomorgó ország taníttatja - de éhbéren tartani az orvost szégyen gyalázat. Az ország aki a mag átlagbérszintje fölött nem tudja eltartani orvosát - ássa el magát és tegyen magára sírkövet.
Aztán, ha legalább profitgazdaságban alkalmazott mérnökök szintjén megfizeti őket - akkor lehet követelődzni. Ahhoz pedig a 80000Ft-ra ráígért 100000 is édeskevés különösen, hogy időkorlátos.
Ez - kedves elvtársaim - egy régi adósság és mulasztás ami most a fejünkre szakad kamatostul és jogosan. 180000 nettó is kevés egy családfőnek, hogy önmagát mennyiségben és minőségben reprodukálja.
Az életösztöne jogán menekül, lábbal tiltakozik. Lelép.
A megoldást nekünk kell megtalálni - tetszik, vagy nem ezt ki kell csavarni magunkból - sokkal inkább mint a 4-es metrót meg az autópályát és más presztízsberuházásokat...
meglehet ezután nem csurran kövér jutalék zsebekbe - azért kevésbbé népszerű a döntéshozóknál.
Ne legyen addig pénz tüzijátékra augusztus 20-án amíg ilyen problémák nincsenek megoldva !
Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.23. 14:39:43
Számolj Templár 2011.08.23. 14:39:45
Ez a helyzet hosszú évek alatt alakult ki ilyenre. A legnagyobb felelősei a mindenkori politikusok voltak. Ha arról kellett dönteni ki kapjon többet a közösből a kleptokrácia vagy az eü, netán az oktatásügy, mindig a saját zsebük javára döntöttek.
Úgyhogy most rájuk küldöm a rákot! Dögöljenek meg kínhalállal, meg a le,- és felmenőik is!
Már küldöm is!
Na, már rajtuk is van!
Nekik már annyi!
mrbateman 2011.08.23. 14:41:01
Ha az eseted valóban komplikált, sok a rizikófaktor, akkor nem a kezdő fog megoperálni, henem a főorvos, nyilván ha adsz pénzt "azonnal" megcsinálják, ha nem adsz úgy akkor, amikor nekik belefér az idejükbe (de a beteget nem veszélyeztetve)
Nagyjából ez a valóság, mondom ezt úgy, h. az elmúlt 50 évben a családban mindenki EÜ dolgozó (az elmúlt 100 évre visszatekintve csak a 50%) és elhiheted, h. kibebaszottul elegem volt örökké a kórházi sztorikat hallgatni, vendégségben dettó. Tehát nem az ujjamból szopom a dolgokat.
Nem szent emberek!
De azt határozottan állíthatom, h. ilyen rémtörténetek, h. hagyják elvérezni, meg ott fogta a kezében a villamos által levágott karját és nem csináltak semmit, mert nem volt nála pénz, ezért láb nélkül kénytelen volt karral kicsúszni a bejáratnál lévő automatához, h. pénzt vegyen ki...na ilyenek NICSENEK!
A helyzet az, h. amit adnak azt elteszik, de alkludozásról, h. ennek ennyi a tarifája és akkor most fizess köcsög, vagy megdöglesz, ilyen NINCS! (a nincset kéretik úgy értelmezni, h. lehet, h. van 1% állat, de a 99% normális, márpedig ilyen aránynál tegyünk egyelőségjelet a 99 és 100% közé)
A "trükk" az, h. nem kell semmit sem kérni/követelni, mert a beteg magától ajánlja fel(lásd: hsz eleje), mivel laikusként nem tudja megítélni saját helyzetét és be van szarva, de ugyanakkor a tények ismeretének tökéletes hiánya nem gátolja a határozott véleményalkotását és ezért hisztizik, drámázik, túlreagál, nagypofával ostoba fasz módjára pattog...ezért az ő felesége csak a professzorúrnál szülhet és őneki nem lehet megmagyarázni, h. mijafaszt akarsz ember ez egy szimpla szülés, a kocsi hátsó ülésén is megszülhetne, csak azért kell kórházba jönni, h. ha 50-ből egyszer komplikáció van, akkor ottlegyen a műszer és a szakember (akár kezdő orvos, nem professzor), nem ez nem tréfa a haverom feleségének a vulvájából is ömlött a vér legalább 2,5 dl), majdnem elvérzett...Professzorúrkéremlegyenszíves!...Ja jó, hat ha ennyire kurvára jobban tudod, akkor itt a számom, ha majd szül az asszony hívjál fel 100rugó lesz!
Aztán hazamegy a józsi és azt mondja a kocsmába, h. azok a gecik le se szarták a problémájat addig amíg nem adott 100k-t!
Na kb. nagyvonalakban ez a szitu, bármennyire nem tetszik bármelyik oldalnak.
Az agyam eldobom attól, h. bemegy a laikus aztán majd neki van egy reális képe arról, h. ki, mikor, mit és hoygan? foglalkozzon vele. Aztán ha nem ez van, akkor irány a praxis.blog.hu
Ami az orvostársadalom egyértelmű hibája és felelőssége, h. nem képes megreformálni a saját ágazatát/intézményeit brutális párhuzamosságok vannak diagnosztikába, betegnyilvántartás IT-je katasztrófa, logisztika vicc, ja és minden picsa kisvárosban felesleges kórházak vannak, amiket lehetetlenség bezáratni (több okból ne menjünk bele), holott egy megye egy fasza, jól felszerelt intézmény kellene, mellette jól kiépített alapellátás, és kistérségi/járási szinten jól felszerelt szakrendelők(egynapos sebészetig bezárólag)
Hú de elkalandoztam, bocsánat!
666E 2011.08.23. 14:47:39
van benne valami, de sok lehetőség nincs. tényleg tanulnak, majd kimennek külföldre (a vendéglátósok egy része is, de szerintem sok szakma így van ezzel, sofőrök, mérnökök... informatikusok) muszáj valamivel itt tartani az orvosokat és a pénzen kívül nekem se jut eszembe más társadalmilag elfogadott javadalmazás.
qwertzu 2011.08.23. 14:48:33
De azt, hogy az akármilyen diploma megszerzése után, a befektetett pénzt ne külföldön hanem itthon kamatoztassa, vagy fizesse vissza, az könnyen elérhető lenne.
boróka. 2011.08.23. 14:54:17
Egyáltalán nem várom el a virágcsokrot sem, ha figyelmesen elolvasod az első hozzászólásomat, pont azt írtam, hogy mi ennek is örülünk. Szó sem volt elvárásról. Dehogy kell hálásnak lenni a szülőnek! A munkámat végzem. Ahogyan a fodrász is. Csak valahogy úgy alakult, hogy a fodrász kap borravalót, de ez nem jelenti azt, hogy én is elvárnám. Szeretek tanítani, szeretem a gyereket is, már nem lennék a pályán, ha nem így lenne! Légy szíves, ne ítélkezz úgy, hogy nem ismersz.
Az hozzászólásaimmal csak azt szerettem volna érzékeltetni, mennyire nem értek egyet azzal, hogy Magyarországon bizonyos munkakörben dolgozók kapnak borravalót, mások meg nem. De írhattam volna a tűzoltót vagy a bolti eladót is, ők is a munkájukat végzik kevés pénzért borravaló nélkül. Kb. ennyi, és nagyon félreértettél.
Arcturus 2011.08.23. 14:58:29
Szerintem meg mindössze ennyi az egész. Trükközhetsz akárhogy, ha nem kapnak elég fizetést, megtalálják a módját annak, hogy vagy elmenjenek, vagy beszedjék a maguknak valót.
Fearzone 2011.08.23. 15:00:34
Lord_M_ 2011.08.23. 15:01:53
Vegyük azt észre, hogy ez nem számít. Miután a TB biztosítási rendszer, így az a momentum lényegtelen, hogy neked 2 évig kell fizetned, hogy a vakbeledet kivegyék. Tessék csak az akármilyen biztosításra gondolni. Ha havonta 5 ezer forintos életbiztosításod van (negyedévente 15.000, évente 60.000) de fél évvel a megkötés után ér valami borzasztó baleset, és emiatt rokkant leszel, akkor a befizetett 30.000 forintod után kaphatsz 1-2-3-500.000 forintot is. Ahogyan a BKV-n (vagy más tömegközlekedési társaság járatain) a jegy árban van biztosítás, azaz egy 300 forintos jeggyel az utazás során biztosítva vagy, és ha megsérülsz akár 200.000 forintot is kaphatsz a baleset és annak kimenetelétől függően. És senki nem rója fel, hogy akkor utaztál életben először mondjuk buszon.
Én a magam részéről persze nem szeretem a borravalós kérdést, és ha modoros üzembe kapcsolok akkor felidézhetném a közértes nénit a pultból aki mosolyogva, pár kedves szót szólva szeleteli a parizert és esztétikus csomagolásban, udvarias elköszönés kíséretében adja azt át... miközben nem kap borravalót. Tessék megmondani, hol a különbség a pincér és e között? - miért több egy pincér mint a fent idézett kedves asszony?
Nem szoktam borravalót adni, nem azért mert köcsög, vagy sóher vagyok, hanem mert én nem érzem tőle jól magam. Egzotikus kivétel amikor tényleg különleges élményben van részem pl az étteremben, vagy a pizzafutár a szakadó esőben is megérkezik a pizzával időben. De ha a pincér robot módjára (mert fáradt, elege van, rosszul aludt... stb) leteszi elém a tápot majd távozik, akkor azt gondolom, egy darab munkaegység vagyok a számára, amit letudott, kész. Nem sértődöm meg, nem érzem magam rosszul tőle. De ebben az esetben én is csak leteszem a végösszeget, és egy darab "kötelezettség"-nek tekintem a kifizetést.
Ettől függetlenül, tisztelettel, udvariasan és odafigyeléssel beszélek, orvossal, pincérrel, fodrásszal.
Én hiszek abban, hogy mindenki annyiért adja a szolgáltatását amennyiért az neki megéri (haszonnal, rezsivel..stb). Az orvosok esetében persze kissé más a helyzet, de ott az alapellását leszámítva magánrendelést szoktam választani. Ott fizetni kell, de borravalót nem adok ott sem, lásd fenti érvelésemet, pl a gyökérkezelésért elkért 11.000 forintba (vagy épp 30) férjen bele az, hogy ennyiért neki megérte 30 percig túrni a fogaimat. Ha nem fér bele, emeljen árat, mondja azt hogy 15. Elfogadom, kifizetem. Ahogyan nekem is kifizetik az elvégzett munkámat.
Az természetesen vérlázító, hogy a tanárok és orvosok keveset keresnek, ezzel mélyen egyetértek. Azokat az embereket meg kellene fizetni, akik az életünkért küzdenek, illetve akik a jövőnk alapjait képező gyerekeket tanítják, nevelik. E két terület szerintem kiemelkedően fontos egy társadalomban, a jól kezelt, egészséges emberek kevés tb-t "fogyasztanak", és hosszú ideig munkaképesek, a jól tanított, képzett emberek pedig hasznos (társadalom és az állam számára is) munkát képesek végezni.
hosszú lett, fura lett...
amúgy ez volt az első bejegyzés amin nem sikerül őszintén nevetnem. :)
a komlói tanárnak meg kitartást :)
2011.08.23. 15:03:24
Csak azt nem értem, ha anyád könyvelő volt, ő nem bűnöző? Hiszen - ezt mindenki tudja - a könyvelők azok, akik az adócsaláshoz, sikkasztáshoz, hűtlen kezeléshez stb. segédkezet nyújtanak, nélkülük nem menne.
El lehetne most itt arról is diskurálni, hogy anyám gyermekfogorvosként tetves alföldi tanyasi gyerekek szűrővizsgálatával, meg az SZTK rendelőben mennyi parát kapott, vagy az apám radiológusként mennyit, de felesleges. Indulatos, személyeskedő, korlátolt, ostoba, öntelt ember vagy - ezt már máshol is többször bizonyítottad, értelmes ember nem száll vitába veled, én sem teszem.
nem akar az ökörcsorda legelni 2011.08.23. 15:09:50
Bambano 2011.08.23. 15:12:51
ha az a bér, amit most kapnak, kevés, akkor hagyni kell őket kimenni, hagyni kell, hogy beboruljon az egész tetves eü, mert amíg nem halnak meg sorozatosan betegek, addig itt nem lesz rend. sajnos az eü problémáit csak akkor fogják megoldani, amikor egy társadalmi katasztrófa vállalhatatlanná teszi mindenki számára a mostani helyzetet.
hozzáteszem, azt sem hiszem, hogy minden orvos érdemes arra, hogy ott dolgozzon, ahol most van. hacsak nem ő adja a bigmekket.
polly graph 2011.08.23. 15:13:58
Az USA-ban dolgoztam/tanultam, nem vetett fel a $$$, de egyszer "öngyilkos" módon betévedtünk egy pizzériába, ahol annyiba került egy pizza, amiből egy hétig ellettem volna egy gyorsétteremben. Mindegy, "egyszer élünk" alapon rendeltünk. A pizza nem érte meg az árát, ráadásul a pincérnő (erős olasz akcentussal) 5 percenként odajött közölni "Service is not included in the price" (Kiszolgálás nincs benne az árban.), ez még plusz 10% volt. Persze, zokszó nélkül kifizettük, de kicsit fura volt a szitu.
Egyszer szállodában (alsó középkategóriás) a londíner bizonyára kevesellte a borravalót, mert láttam, hogy a többieknek mesélt valamit röhögve az előcsarnokban, kezében tartva a dolláromat (ami tényleg nem volt nagy összeg, de a következő címlet, ami nálam volt, túl nagy volt.)
Szóval, azért máshol is kerülhet az ember kellemetlen szituba borravaló miatt.
Lygia 2011.08.23. 15:14:15
Számolj Templár 2011.08.23. 15:19:57
Szerintem betegség nincs is! Az egészet az orvosok találták ki! Összedugta néhány kuruzsló a fejét és azt mondta: Kitaláljuk ezt a betegséget, aztán jól megélünk belőle!
Betegség pedig nincs! Nem is volt, nem is lesz! Csak egészség van. Punktum!
Ittfáj-ottfáj!
Ugyanmá'!
Hipokondér vagy édes bátyám!
Az egész úgy hülyeség, ahogy van! Még hogy rák, meg nyavajakór!
Nem tudsz rendesen élni, ez azért van.
Újságot olvasol, tévét nézel, netezel, és meghallgatsz mindenféle baromságot a pártgyűlésen.
Felejtsd el!
Reggel éhgyomorra beveszel kicsi vizespohár pálinkát, utána jöhet a hagymás rántotta. Kimész a mezőre, nemám mindenféle koszos gyárba, lengeted a kaszát-kapát délig. Asszony kitojja biciglin babgulyást, fa alatt árnyékban megeszed, sok kenyérrel. Az aperitifet (páleszka) nem felejted! Megcsapkodod asszonyka farát, hazaküldöd a vacsorát csinálni. Alszasz egy cseppett a fa alatt, majd lengeted kapát-kaszát estélig. Közben folyamatosan iszod a kannából a fröccsöt, hogy ki ne száraggy!Hazamész, beállsz teknőbe, gyökérkefével Flóraszappannal lesikálod magad. Meggyakod asszonyt, eszel egy mákosgubát, iszol 3 deci vöröset, megsimogatod a purdék buksiját és alszol hajnalig. Vasárnap kiberetválkozol, elmész szépen templomba, megáldozol, felkeresed a kocsmahivatalt, beveszel 3-4-5 deci vöröset, lengeted a tekét, lezavarsz 10 ultipartit, meggyakod asszonykát (kétszer!!!) a hűvösben, megsimogatod purdékat, máglátogatod sógorod, bérmakeresztanyád, fát aprítasz télire, oszt hunyás. Így szépen eléldegélsz 97,5 évig, oszt meghalsz. Kerülöd az orvost, mert csak összekavar. A parát meghagyod a bloggernek.
mrbateman 2011.08.23. 15:29:45
Kedves Bátyám még sok ilyen kommentöt tessen írni!
Most megyek bekereteztetem a monitort!
Zibó 2011.08.23. 15:31:25
Lehet tovább szidni az orvosokat, éppenséggel orvos vagyok, a kezdő fajtából.
A kérdésedre válaszolva, hogy mi változott,előbb tennék egy kitérőt:
1, ha valakinek 12 éves korától az az álma, hogy embereket gyógyítson, annak hiába mondja bárki is 17 éves korában, hogy ne menj orvosnak, nincs benne lóvé, csak a para...
2, amikor felvételiztem, 2003-ban azt olvastam, hogy az orvosok átlagkeresete 200-250ezer huf, (ami akkor szép pénz volt, és valószínűleg ennyit is volt, az átlagos kereset, csak ebben benne volt már akkor is a para (és azt sem gondoltam át, hogy a kezdőké valószínüleg kevesebb..)
Tehát lehet, hogy semmi nem változott rohadtul, de azt egy 17 éves gyerek nem igazán vágja, hogy miből mennyire lehet megélni... Legalább életcéljuk van, más 17-18 évesen azt sem tudja miből fog megélni.. (én pl. 12 éves koromban döntöttem el, hogy én orvos leszek. Nem a szüleim nem azok.)
Egyébként pedig:
Soha nem fogadtam el hálapénzt (ugyan nem sokszor akartak adni, ahhoz én kicsi vagyok).
Nem akarok elfogadni hálapénzt, mert az állam fizessen meg, ne az emberek.
Ja és se kocsim, se lakásom.. Van viszont tudásom, szóval, ha ez a tudás nem kell a magyar államnak, csak egy utcaseprő pénzéért (www.hirado.hu/Hirek/2011/05/13/06/A_penz_az_utcan_hever__a_fovarosban.aspx), akkor márpedig én is el fogok menni oda, ahol megfizetik a tudásomat, a tudományos fokozatomat,ahol kíváncsiak rám, és ahol lesz pénzem gyereket nevelni..
Lehet utálni, vannak elegen, akik szeretnek.
p.s. vannak az orvosok között szemetek, ezt nem vitatom, de jó lenne nem általánosítani
Üdv
polly graph 2011.08.23. 15:34:12
Csak annyit akartam, hogy az általad említett társadalmi katasztrófa egyesek szerint a végcél. Azaz a gigantikus halálgyárrá silányuló egészségügy gondoskodik arról, hogy "halj meg időben, ne okozz gondot másoknak". Ez Susan George Luganoi tanulmány című könyvében szereplő gondolat. (Közgazdasági szemszögből írt összeesküvés-elmélet féle, de sok igazság van benne.)
Az, hogy mekkora gond máris az egészségügy, azt jelzi, hogy még itt a borravaló témában is kezdenek túlsúlyba kerülni az orvosi rémtörténetek, pedig ez nem a praxis blog.
Arcturus 2011.08.23. 15:37:58
Az a nehéz feladat van, hogy egy nagy, nehézkes, begyepesedett rendszert kell megváltoztatni, ahol a kielégített érdekek inkább a döntéshozók kezében vannak most is. A változáshoz ez kell:
1. A költségvetésből forrást elkülöníteni.
2. Megakadályozni, hogy a most magas pozícióban lévő orvosok a paraszolvenciájuk féltése miatt aláaknázzák a változást.
3. Leszoktatni a népet arról, hogy külön pénzből előnyt akarjon magának vásárolni ott, ahol nem kellene (menjenek magánkórházba, ha extrát akarnak).
4. Hozzászoktatni a népet ahhoz, hogy minden szolgáltatás pénzbe kerül, tehát ha nagy extrát akar, akkor fizetnie kell.
Lygia 2011.08.23. 15:42:02
nem akar az ökörcsorda legelni 2011.08.23. 15:42:21
_té 2011.08.23. 15:47:10
Volt már dolgod bármilyen közhivatallal? Ott levélben vagy személyesen biztos, hogy egy ügyintézővel találkozol, aki a jogszabályi lehetőségeinek keretei között megpróbál segíteni. Nálunk legalábbis ez a szokás. Én nagyon szívesen lennék az a bizonyos ügyintéző, akivel Te mint ügyfél találkozol, ugyanis jól jönne az általad "mindig" adott borravaló. Ha csak egy levél fejlécén látod is a nevemet, kérlek, hogy a mellette található telefonszámon vedd fel velem a kapcsolatot a borravaló miatt.
Remélem, hogy mindezidáig példátlan magatartásodat hamarosan nagyon sokan fogják követni. Persze csak akkor, ha mindenki olyan "jó fej" lesz, mint Te.
Zibó 2011.08.23. 15:47:50
Csak a nagy orvosellenes hangulatban kicsit megvédeni magunkat..
Egyébként egyetértek, azt akartam írni, hogy főleg a második ponttal, és a harmadikkal, de rájöttem, hogy igazából mindegyikkel...
polly graph 2011.08.23. 15:55:35
Ha te nem ilyen vagy, hamarosan látni fogod, hogy ez az igazság. Ha ilyen vagy, akkor meg be fogsz állni a sorba.
Felmérések szerint a legtöbben a presztizs és nem Albert Schweitzer miatt választják a hivatást.
Számolj Templár 2011.08.23. 15:57:17
Basszatok má' ki azzal a sok orvossal! Éjjetek egészségesen, oszt felejtsétek el őket örökre! Hát nem eccerübb? Itt tépitek a szátokat, ahelyett, hogy megtanulnátok rendesen élni!
Amikor 97,5 évesen meghaltatok, hallgathassátok a koporsóban, hogy sipákolnak a hülye élők, hogy lám, milyen korán ment el ez az áldott jóember, mert szerette a vöröset, meg a fehéret, meg azt a rohatt pálinkát! Ha nem ivott volna, elélhetett volna akár 110 évig is! Tessék, most sirathatja 6 gyerek, 36 unoka, 216 unoka! (A dédunokák be sem férnek a temetőbe!)
Benneteket ki fog siratni? A biztosító? A bank?
Nem kell mindenféle bankba meg teszkóba-diszkóba járni!
A politikust meg az orvost kerülni kell! (Meg a biztosítási és porszívó ügynököt is!)
Ügyvédeket a Dunába, bírókat a Tiszába, ügyészeket a többi folyóba, hadd ússzanak!
Aszteroida-bányász metal énekes (törölt) · http://csakjotakarok.blog.hu/ 2011.08.23. 16:04:32
Nadiposzi (törölt) 2011.08.23. 16:14:04
Valaki már elmondta fentebb, hogy miért fölösleges sokszor a hálapénz. Hát ezért. Rendes, korrekt ellátást kaptam, a doki szimpatikus volt, jól eldumálgattunk a kontroll alatt, szikét se hagyott bennem, máig szuperál a vállam amit összerakott. Csak több időmet vette el a kontroll, mert nem szálltam bele az agyatlan licitbe.
Számolj Templár 2011.08.23. 16:14:55
Lygia 2011.08.23. 16:18:06
polly graph 2011.08.23. 16:26:46
Ma az első dolog amit életedben meglátsz egy orvos és nagy eséllyel ugyanezt látod utoljára is. Halottan is az orvosokat kell szolgálnod, akik "rajtad" tanítják a következő orvosokat.
Szóval, az orvosokat nem tudod kikerülni. Amit írtál, az sajnos a múlt. A jövő inkább a "12 majom."
neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.08.23. 16:38:55
Akkor onnan jön a Nyugati téri parkoltató szolgáltatás! Már értem.
Számolj Templár 2011.08.23. 16:39:31
De te higgyél nyugodtan azoknak, akik ezt súgják neked!
Én inkább abban hiszek, hogy (újra) meg kell tanulni egészségesen élni, vigyázni a fizikai és lelki környezetünkre. Inkább egészséges dolgokra költeni a pénzt, mint orvosra, gyógyszerekre.
Azzal semmi bajom, hogy szüljenek a nők biztonságos körülmények között, de azért annak is sok egyéb útja-módja van.
Józanodni kéne végre!
Az idén, az első félévben 25000-rel!!! csökkent "természetes úton" a magyar népesség. Plusz a kivándorlók! Na ezen kellene alaposabban elgondolkodni! Miért nem született meg az a 25000 gyerek, hogy legalább megálljon a népességfogyás?
kéne egy nick 2011.08.23. 16:53:10
Egy magyar bolti eladó arányában kevesebbet keres egy nyugati bolti eladónál, mint egy magyar orvos egy nyugati orvosnál.
És a munkájuk legalább olyan fontos: nincs bolt, éhen döglesz.
Főleg télen, amikor nem tudsz elmenni gyümölcsöt meg zöldséget lopni a kertes házas városrészekre.
manualis mammografus 2011.08.23. 17:03:48
kéne egy nick 2011.08.23. 17:09:35
A repülőgép-szerelőnek adsz hálapénzt?
Akkor majd siránkozzál, mikor apád-anyád megdöglik - meg a többi 150 utas a gépen -, mert mind elmentek máshová.
Marha.
Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.08.23. 17:10:23
egyebkent egy gyors vagyonosodasit csinaltal otthon?;-) tudod, mielott meg erzelmi kitores erot vesz rajtad elgondolkodhatnal, hogy vajon az annyit szidott gagyi orvosi fizetesbol hogy is nott az ezustkanal a seggedbe..;-))
polly graph 2011.08.23. 17:17:07
Egyébként ezt nekem nem "súgták", hanem üvöltötték, amikor pl. hivatalosan kerültem szembe a "hatalommal" a kötelező védőoltások miatt.
Úgyhogy hidd el, veled vagyok, de mi vagyunk kevesebben.
noirp 2011.08.23. 17:20:19
neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.08.23. 17:28:30
Kösz a beszámolót. Így egy kicsit világosabb a helyzet.
Bár én ott majdnem embert öltem, mikor begyulladt bölcsességfoggal, lebénult állkapoccsal az sztk-s doki hozzám se nyúlt, hanem beutalt röntgenre, ahova CSAK időpontot kérni is 2 nappal később lehetett.
Aznap felhívtam maszekot, este 9-re már szépen rendbe is rakta -röntgen is volt-, még 2 kontroll és annyit se hagytam ott, mint egy heti bevásárlás.
Ismerős ugyanezzel a dologgal 2 hétig(!) járt sztk-s fogászatra.
Számolj Templár 2011.08.23. 17:51:43
Ez a "hálapénz" az aktuális gitt, amit a szátokba adtak, hogy ezen rágódjatok. Hát rágjátok is rendesen!
Ez egy olyan dolog, amivel újfent meg lehet osztani a társadalmat, akár csak a pártokkal, az egyházakkal, és mindennel, ami alkalmas arra, hogy a nemzet atomjaira hulljon és jól manipulálható, irányítható legyen. Ezt elő lehet venni mindig.
Az egész orvos-szakma véres.
Az oktatásügyet most veri szét még jobban egy agyament vadbarom.
Az orvosok mellett a mérnökök is sűrű tömött sorokban vonulnak nyugatra (keletre).
ÁLLJ!
Ezt valahogy úgy kellene felfogni, mint a múlt átkos örökségét, amiért mindnyájan felelősek vagyunk, de leginkább a politikusok azok!
Az EU csatlakozás óta eltelt időt nem arra használta fel a kormány, hogy az árszínvonallal együtt a bérszínvonal is utolérje az európát. Európa mindennek megkéri az árát, csak mi nem kérjük meg a munkánkét, a földünkét, a vérünkét!
Ezen kellene elgondolkodni, és nem újabb törésvonal mentén tovább atomizálni a megmaradt társadalmat!
Megvan mindenhez a megfelelő érdekérvényesítő eszköz, csak élni kell vele!
A gazdag mindenből elveszi a jussát, szépen, bírósággal, végrehajtóval, erőszakkal. Itt az ideje, hogy a magyarok is elvegyék a jussukat, mert különben belepusztulunk! Nem lehet tovább véreztetni a nemzetet!
A bankok most megint kreáltak egy kis válságot, mert kezdett egy kicsit rosszul menni nekik.
Nekik nem számít se ember, se nemzet, se a természet, csak a profit.
Ja! De ne feledjétek! Reggel egy kis lélekerősítő pálesz, prevenció gyanánt! Egészséges életmód! Sok munka! Szeretni a hazai vöröset! (Szőkét, barnát, feketét!)
Nem egész nap a net előtt verni a f@szt, vakarni a pinát! Hanem tanulni, sportolni, családot alapítani, gyermekeket nemzeni, és normálisan felnevelni!
No meki!
No kóla!
No csipsz!
No pláza!
No ájfón!
A gyereknek mesélni kell, beszélgetni, tanulni vele, kirándulni vinni, színházba, táncházba, meccsre járni!
Spenót, sóska, tök!
Szalonna, libacomb, pörkölt!
Palacsinta, mákosguba, madártej!
Értve vagyok?
Iglukapitany (ra6380) 2011.08.23. 18:04:40
Bocs, hogy az egészet beidéztem. Én épp Bonnban töltöm a sebészet gyakorlatomat. Itt minden orvos kedves, törődik a beteggel, rászánja az időt, teszi a dolgát, tényleg felelősséget érez a betegért és nem kap hálapénzt. Pont az ellenkezője annak amit írtál, és ezért nem akarok otthon dolgozni, nem csak a pénz miatt. Otthon nem tehet mást az ember, mint beáll ebbe a rendszerbe. Épp elég lenne mindenkinek 5-6 év külföldön, hogy ezt a mentalitást tanulja meg és anyagilag is rendbe szedje magát. Végzés után vándorút, mint a középkorban. Csak hát az igaz, hogy ha mindenki ezt csinálja, addig otthon marad az ami van. (igaz, ha senki, akkor is, mert nem látják, lehet másként is)
polly graph 2011.08.23. 18:21:56
Majd találkozol vele a másvilágon!
Normális az ilyen?
altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.23. 18:31:44
Viszont kb egy éve történt valami, ami "kissé" elgondolkodtatott. Az öcsém térdét operálták, tejelt is rendesen a sebésznek. A műtét jól sikerült, de az epidurális érzéstelenítésnél szivárogni kezdett a gerincéből a velő. Ez nem egy életveszélyes dolog, de olyan borzalmas fejfájást okoz, hogy egyszerűen nem lehetett megmozdítani sem a fejét, mert rögtön csillagokat látott és hányni kezdett. Az orvos meg csak a vállát vonogatta, hogy majd elmúlik, pár nap, esetleg pár hét (!!!) múlva.
Én totál laikusként megnéztem az interneten (kb 10 percembe telt) mi a rosseb ez a dolog, ott azt írták, hogy ha a beteg saját vérét befecskendezik a lyukba, a véralvadás eltömíti és a fejfájás elmúlik. Megkérdeztük a dokit, hogy nem lehetne-e ezt megcsinálni, mire újabb vállvonogatás után közölte, hogy éppenséggel lehet (mint mondtam, előzőleg szépen tejeltünk). Megcsinálták, az öcsém másnap (!!!) már sokkal jobban volt.
1, Ha nem fizetünk, még hetekig hagyták volna szenvedni
2, Ha nem vagyok "hülye tudálékos", még hetekig hagyták volna szenvedni
Akkor ez így most hogy?!
2011.08.23. 18:57:15
A „bezzeg Angliában nem jattolnak” vonal hibátlan. :) Bezzeg Magyarországon sokszor még akkor is tartja a markát a pincér, ha ott van a blokkon a 10% szervízdíj. Meg egy belvárosi romkocsmában a „Thanks for tip” felirat, „finom” célzásként, hogy miért 560-ra van árazva a korsó sör. Amikor a csúnyácska pultos lány még csapolni sem tud. De a legvadabb, hogy már akkor is pofákat vágnak, ha a nonstopban megvárod a visszajárót a kakaós csiga után.
Bár nem ide tartozik, de a Kutyaszorítóban c. filmről jut még eszembe, hogy egyesek magabiztosan fel szokták hívni a figyelmet a „hibás” magyar filmcímekre, mert ugye a Fight Club az valójában harci klub (és nem, nem mindegy, hogy harcosok járnak egy klubba pl. kártyázgatni, vagy egy olyan klubról van szó, ahol harc folyik!), a Silence of the Lambs meg a bárányok hallgatása, _mint az köztudott_. A Reservoir Dogsot meg nem is kéne fordítgatni, mert akármelyik Tarantino-kvízből kiderül, hogy az csak egy értelmetlen szójáték. De persze a filmeket olyanok fordítják, akiknek még az „I will have a whisky in my study” mondatba is beletörik a bicskájuk.
petbecks 2011.08.23. 19:52:18
"Egy magyar bolti eladó arányában kevesebbet keres egy nyugati bolti eladónál, mint egy magyar orvos egy nyugati orvosnál."
ordas baromság.
számolni már csak tudsz?
petbecks 2011.08.23. 20:14:46
"igy van, ne adjal halapenzt az orvosnak. csak majd sirankozzal, mikor apad-anyad megdoglik, mert mind elmentek mashova."
"A repülőgép-szerelőnek adsz hálapénzt?
Akkor majd siránkozzál, mikor apád-anyád megdöglik - meg a többi 150 utas a gépen -, mert mind elmentek máshová.
Marha. "
szerinted a repülőgép szerelők is annyira alul vannak fizetve mint az orvosok?
látsz rá reális veszélyt, hogy a magyar repülőgép szerelők mind külföldre mennek, és emiatt emberéletek kerülnek veszélybe?
MARHA!
2011.08.23. 20:29:32
Nos, az az általad elképzelt ezüstkanál még kb. 20 év orvosi pálya után is egy lakótelepi panel és egy Skoda 120L volt. A későbbi "vagyon" (hahaha) pedig egyértelműen a fogorvosi magánpraxisnak és apám vállalkozói tevékenységének volt köszönhető (Ez egy 100nm-es családi ház és egy alsó középkategóriás autó). Persze nyilván erre is van válaszod: akkor adócsalók voltak. (Egyébként ha már annyira tisztában vagy a korral, akkor nyilván azt is tudod: a 80-as évek "gazdagjai" között sokkal inkább előfordultak a "maszek" autószerelő, fröccsöntő, kötödés, lángossütő, kocsmáros, stb. - a városban ahol éltem jellemzően nem az orvosoknak volt már ekkor nyugati autója, Mercury motoros mocsója, bazi nagy háza, stb., hanem a maszekoknak, gebineseknek.)Ezzel az ezüstkanál dumával meg - azt tanácsolnám - bánj óvatosan, mert sokan esetleg egy kicsinyesen irigykedő, rosszindulatú, lepukkant prolinak fognak tartani - épp elég neked, hogy ostoba vagy.
Benned az az elbűvölő, hogy a buta általánosításokból származó feltételezéseidet dogmaként nyilatkoztatod ki. Akár irigylésre méltó is lehetne ez a mérhetetlen önbizalom, ha nem találkoznék nap mint nap hozzád hasonló retardáltakkal, akik hallomásokból, tévhitekből, általánosításokból összetákolt "érvrendszrükkel" operálnak, ugyanakkor a konkrétumok, ellenvetések elől mindig kitérnek valami fÖlényeskedő ostobasággal.
Csak kívácsiságból kérdem: te nem olyan voltál általánosban, akit az egész osztály, mindig vert - ma sem érted miért. Nálunk volt egy ilyen hülye, a stílusod, reakcióid, üres szájalásod nagyban hasonlítanak hozzá.
A Tyne folyó déli partja 2011.08.23. 20:29:47
pincéres példádhoz: azért hasonlítsd már össze, hogy mennyit kell tanulnia a tanárnak, és a pincérnek a szakmájához! a segédmunkás is kidöglik a munkája végére, akkor keressen annyit mint egy tanár, vagy egy orvos? @666E: ehhez csak egyetlen szemléltető példát. én anno a saját volt általános iskolámban kezdtem tanítani. tehát, a volt tanáraim lettek a kollégáim. és ők mondták,hogy míg a mi időnkben volt egy-két rendbontó az osztályban, manapság )és ez tíz éve volt) kb. a fele osztály az. nem gondolod, hogy jelent valamit? a tanár húsz évvel ezelőtt tudott fegyelmezni, most meg mára már nem?@yerico1: sőt, lehet, hogy nem is volt semmi hiba (mert az ember élete bizony véges, és összeszedhet mindenféle betegséget is). mégis rögtön ráugranak az orvosra, hogy biztos, hogy műhiba volt.
Fapuma (törölt) 2011.08.23. 20:40:35
Everything about tipping - valami ilyesmi. Meglehetosen oszinten leirta, hogy a pincerek 4,80 dollart keresnek orankent es ra vannak szorulva a borravalora. Ha elegedetlen vagy a szolgalatatassal akkor is KELL 10% borravalot adnod, de menj a managerhez panaszkodni. Egyebkent a borravalo merteke 15-20%, de kotelezo.
Kulon kitert arra is, ha az ingyenes shuttle buszt hasznalod akkor is adj borravalot a sofornek, mert o is keveset keres. Ennek megfeleloen ki is volt teve a sofor melle egy papir doboz es rajta nagy betukkel Thank you for your tips. Kulon hatraforditotta a szeket mikor az emberek szalltak le, hogy lassa van-e valaki olyan bator, hogy nem ad legalabb 1 dollart.
Bementem etterembe, ahol a pincerek 'Tips are cool' feliratu kituzokkel rohangaltak. Mit ne mondjak hanyingerem volt ekkora meretu zsarolastol/lehuzastol.
Szoval szerintem van szarabb helyzet, mint ti azt gondoljatok.
A Tyne folyó déli partja 2011.08.23. 20:47:04
nem akar az ökörcsorda legelni 2011.08.23. 20:48:10
@Animacs (a Tyne folyó déli partja): Nálunk ez úgy volt, hogy aki tudott rendet tartani, annak az óráin rend és fegyelem volt, aki érdekes órákat tartott, annak különösebb erőfeszítést sem kellett kifejtenie annak érdekében, hogy néma csend és figyelem legyen az órán, aki egyiket sem tudta megoldani, annak az órája káosz volt, elég volt egy 30 fős osztályban 2-3 fiatal, hogy a többi egyébként normális gyerek óráját tönkretegye. Hozzá kell tegyem, nem a város legrosszabb környéken lévő legrosszabb iskolájáról van szó, ott biztos hogy reménytelen lenne a helyzet.
polly graph 2011.08.23. 21:06:01
2011.08.23. 21:11:28
A Tyne folyó déli partja 2011.08.23. 21:33:00
boróka. 2011.08.23. 21:49:24
nem várt fordulat 2011.08.23. 22:27:56
a csaposnak, még ha a pultnál kérem az italt. a taxisnak, ha semmi extrát nem csinált. a pincérnek, ha csak kihozta az ételt.
cserébe a pultos a tömött helyen is engem fog kiszolgálni, leszarom alárendeltség vagy sem, szivacs vagyok, nem szeretek 10 percet álldogálni egy sörért, a pincér is valamiért nekem hozza ki legközelebb a kaját, és a taxisok is valamiért nyomnak rám mint az ördög.
ez semmi más, csak egy kis kenőpénz.
a poszttal lelkiekben egyet értek, elítélendő, szánom magam, de nem én fogom elkezdeni a megváltást. azt kezdje a kormány normális terhekkel a vállalkozó számára, és a megfelelő jogokkal, védelemmel a munkavállaló felé.
666E 2011.08.23. 23:04:17
sajnos ez van. szomorú, hogy a borravalót beleépítik a fizetésbe s így az utas napjától/kedvétől/jóindulatától függ a kereset és nem a jól végzett munkától.
@Animacs (a Tyne folyó déli partja):
várok egyszer egy olyan megváltóra aki képes saját maga vállalni a felelősséget ahelyett, hogy másra hárítana folyton. igaz, azok nem is követik el azt a hibát, hogy hagyják elfajulni a helyzetet ezáltal megnehezítve a saját mindennapjaikat, de hát ha így kényelmesebb...
@tff:
azok az emberek akik a sok fordítók közül megkapják a munkát, sokszor a legbénábbak, vagy csak simán hanyag munkát végeznek. mozifilmek feliratai, könyvek szövege egyre többször van telehalmozva hibákkal. látszik, hogy egyes esetekben még csak nem is értelmezik a szöveget.
emlékszem amikor egyik filmben egyszer csak valami csaj elkezdett kiabálni, hogy "Holiday! Holiday!", majd odajött a kutyája akit így hívnak (kutyanévként már én is hallottam már). erre az van kifeliratozva, hogy "Vakáció, Vakáció." a filmbeli adott jelenetben és helyzetben teljesen irreális volt ilyeneket kiabálni, látszik, hogy a nagydiplomás, angol szakos idióta csak áttolta az egész szöveget a google fordítón majd futólag átnézte a fennmaradt helyesírási hibákat, egyáltalán nem értelmezve a szöveget vagy akár összevetve a filmbeli eseményekkel. ha magyarul Morzsinak feliratozzák a kutyát, sokkal jobban járunk.
No ezzel csak annyit akartam mondani (amellett, hogy hatalmas szar munkáért zsebelnek be pénzt egyes fordítók, fordítóirodák), hogy vannak helyzetek, amikor jobb megmásítani egyes szavakat ha az a magyar nyelvben nem olyan értelemben van jelen. Persze ettől függetlenül itt előfordulnak indokolatlan változtatások is, de nem mind az.
2011.08.23. 23:19:00
"magyarázd meg, hogy ha egy tanár X. évig tudott rendet tartani, akkor hogy lehet, hogy 15 év elteltével (amikor a kollégám lett az egykori tanáromból) már nem?"
Gondolom, 15 év alatt elég sokat változott a világ, és nem biztos, hogy az akkori pedagógiai módszerek most is működnek. Nálunk a legtöbb tanárnak a fegyelem fenntartása az általánosban kimerült az ordítozásban, megalázásban, verésben és írásbeli figyelmeztetésekben. Tény, hogy ez ma már nem nyerő, mert a diák visszaüt, visszaaláz. Pl. megszégyenítették a Petikét, mert hülye, nem tanul, rossz a magatartása stb., jaj, mi lesz belőle, börtönben fogja végezni. Amit mindenki tudott az osztályban, hogy Petike apja súlyos alkoholfüggő, az anyja rákos beteg, már valahogy nem érdekelte a tanárokat. (Petike azóta külföldön él, egy világelső cégnél középvezető, szóval mégsem volt ő olyan reménytelen eset.) Pedagógusi végzettséggel nem gondolod, hogy jelent valamit, ha egy gyerek "rendbontó"?
Arról, hogy a mai fiatalok problémásabbak, tapasztaltam egy érdekes történetet. Vonattal jöttem, amikor felszállt egy kb. 25 fős, haspólós, szájpírszinges, 15 év körüli libuskából álló diákcsapat, akik arról beszélgettek, hogy ki milyen jót hányt meg milyen drogot tolt múlt hétvégén. Volt velük egy 30 körüli, fiatal férfi (valószínűleg) tanár. Volt egy gyanúm, hogy itt gondok lesznek, de nem lettek. Ha kezdtek volna zajongani a kiscsajok, a tanár normális hangnemben rájuk szólt (magázva), nem megalázóan, és rögtön csend lett. Mit tudhatott ez a tanár, amit a kolléganőd nem? (Csak kérdezem, nem tudom.)
Azt tudom, hogy nekünk a középiskolában volt egy tanárunk, aki nagyon szigorú volt, mégsem megalázó, és azért már akkor is tudott egy 40 fős, 15 évesekből álló fiúosztály kalamajkát csinálni, nemcsak most. Nála is elég volt, ha csak kérdőn odanézett, és mindenki jól viselkedett hirtelen. Mondjuk valószínűleg az lehetett az oka, hogy őt tiszteltük a tudása miatt, az elhivatottsága miatt, amiatt, hogy a feleltetés mellett az is érdekelte, hogy milyen emberek vagyunk, és milyen problémáink vannak.
petbecks 2011.08.24. 00:38:18
hmm..
komolyan akkora baromságokat írtál, hogy kezdek elgondolkozni, talán tényleg csak valami eltúlzott irónia lenne, és nem gondoltad komolyan?..
ennyire hülye ember nem létezhet..
SCSA 2011.08.24. 02:20:25
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.08.24. 09:59:24
Nem élünk ideális világban. Egyelőre.
Nekem nincs problémám a jattal. Ezzel is kifejezem, hogy meg vagyok elégedve a szolgáltatással. Postás is kap kétezret januárban, ha nem volt nagy gebasz az elmúlt évben.
altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.24. 10:41:17
Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2011.08.24. 11:59:06
SCSA 2011.08.24. 12:13:16
Infomaker 2011.08.24. 13:07:03
A másik a kedvenc hamburgeresem, ahol szívesen adok megint, mert nagyon lelkes a fiú+lány aki kiszolgál, meg ők a tulajok is egyben. (persze ott 80ft-ot nem kértem vissza)
tehát szívesen adok, ha vabn miért.
Ellenpélda anyukámmal:
Hozattam egy maszekkal töltőföldet, 13ezret kért. Anyukámmondja, hogy adjak neki 14-et.
Mondom miért? Ha kell neki egy ezres, akkor majd 14et fog kérni.
Saját maga ura, ő mondja az árat, én kifizetem.
Ha egy alulfizetett volántefus lett volna, akit a cége szegényt kizsákmányolja, az más helyzet.
Jakab Andor 2011.08.24. 13:27:53
2011.08.24. 14:08:40
Jakab Andor 2011.08.24. 17:27:33
A Tyne folyó déli partja 2011.08.24. 19:16:42
_atpijkamo · http://deciki.blog.hu/ 2011.08.24. 19:36:02
A Tyne folyó déli partja 2011.08.24. 19:41:10
Jakab Andor 2011.08.24. 23:07:57
janomano 2011.08.25. 01:32:08
(Érdekes, hogy mindig a pénz körüli témákban
megy az anyázás)
altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.25. 08:00:02
dzzzzz 2011.08.25. 09:12:13
Mindenkinél legyen 1-2 üveg bor, 1-2 pohár. Ha a csapostól kapsz egy sört, cserébe adsz neki fél deci bort.
Nagyobb értéknél, mint egy étteremben, az egész üveget odaadod bor(ravaló)nak.
caixa 2011.08.25. 18:30:39
én dolgoztam az USA-ban legálisan, gyógymasszőrként és mindig kaptam borravalót, sőt, nagyon is szépen hozzátettek az összeghez
aki credit card-ot használt, az gratuity címszóval még rárakatott 10-15 dollárt, mások borítékban hagyták ott vagy a kezembe nyomták
étteremben mindig, mindenki szokott hagyni az asztalon illetve a credit card használatakor aláírod az összeget ill. van alatta hely borravalónak is, külön sor
keep the change - mondod a taxisnak is meg 1000 másik helyen
idegenvezetőknek pedig mindig adnak a külföldiek, sok-sok nemzet, tehát máshol is szokás....bizonylat nélkül
csi szi 2011.08.25. 22:34:46
janomano 2011.08.26. 16:15:52
Jakab Andor 2011.08.26. 16:18:53
janomano 2011.08.26. 16:37:56
Ivymike 2011.08.26. 22:29:56
Daenerys 2011.08.27. 03:19:05
Egyébként én se adok senkinek, baszódjon az összes pincér, taxis, benzinkutas, ez a munkájuk.
És olyan ritkán járok étterembe, hogy úgysem fog emlékezni rám senki, az egyetlen hely, ahová rendszeresen megyek, svédasztalos. Ott aztán pláne nem adok. Azért, mert kihozza a szakémat? Pláne hogy nem is a pincérnél, hanem a pultoscsajnál kell fizetni.
altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.27. 07:28:21
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.08.27. 14:36:53
Jerky_Master 2011.08.31. 11:37:29
@altoid: mind a 13.000.000, a Földön élő zsidó szereti a pénzt? mind a 10millió vagy mennyi magyar büdösbunkótulokszarházi, vagy csak sokan Budapesten?
altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.08.31. 22:36:08
kéne egy nick 2011.09.02. 01:31:05
Én tudok számolni, de te nyilvánvalóan nem.
Egyébknt nem kellett volna nagybetűkkel aláírnod, akkor is nyilvánvaló lenne, hogy marha vagy.
De azért nem baj, hogy nem akarsz senkit kétségek közt hagyni.
Mellesleg ha az orvos nagyot hibázik, 1 ember hal meg.
Ha a repülőszerelő, akkor 150.
Maisie MacKenzie 2011.09.02. 10:47:27
hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2011.09.15. 09:49:42
Rántott sajt: 1000 FT. Panírozni, ésszel kisütni, hogy ne égjen le, ne follyon ki. Hozzá sültkrumlpli. Az elkészítés ideje, kb 10-15 perc. Elvárt jatt 150 Ft .
Hogy is van ez a 10-15 % irányelv?
DonPoe 2012.03.22. 14:12:50
XCat 2012.03.22. 14:55:01
@Fakabeat: Én meg nem ajándékba ülök be valahová, és nem azért fizetek ki 3 deci naturaquáért 420-at, mert nem tudom hogy a boltban ötször annyit adnak 89-ért. Azzal együtt adok borravalót még a bunkó pincérnek is, de bazmeg nehogy már te tegyél szívességet azzal, hogy kedves vagy. Én is kedves vagyok, és fizetek meg jattolok is mellé.
Hajdú Peter 2014.07.05. 19:31:09
Ilyet Gvantanamora kene kuldeni, tobbi mocskos TERRORISTAVAL egyutt.