Olvasói rovat - Hódy Miklós értekezése az Internetről

2010/12/29. - írta: Modor Tibi

 

Hepciástól, az elvetemült Nekrológ szerzője figyelmét az élők se kerülhetik el. Bátorkodtam javasolni neki, hogy tartsa a most megkezdett irányt :)


 

Hódy Miklós értekezése az Internetről

Internet. Magától a szótól is ódzkodtam. Atavisztikus, politbürős, internacionálé hangulatot hordoz. És mily balga foglya voltam botor előítéleteimnek?! Szerénységemnek, afféle régi vágású entellektüelnek, mint az ósdi XX. század gyermekének, aki a füstös szerkesztőségek Erika, jobb helyeken Olivetti írógépcsattogásán szocializálódott, már a perszonális számítógép is befogadhatatlan technikai nóvumnak tűnt, anno a távoli múlt évezred ezerkilencszáznyolcvanas éveinek elején. A COCOM-lista réseit megtaláló ügyes beszerzők által leszállított alkatrészekből leleményes mérnökemberek által buherált kompúterkorszak honi hajnalán.

- Jé? Összekötötték a televíziót az írógéppel? – csodálkoztunk rá Völgy Pista kollégámmal e bámulatosan futurisztikusnak tűnő gépezetre.

Verne Gyulát idéző legmerészebb tudományos-fantasztikus álmainkban sem gondoltunk arra, hogy még a mi életünkben aktív, napi szintű felhasználói leszünk, eme bitekbe csomagolt adathalmazokat fénysebességgel süvöltve száguldoztató, ördöngős csodamasinának!

Néhány, gyorsan elsuhanó év múlva, már el sem tudtam képzelni alkotói életemet computer nélkül.

Világháló. Mennyire másképp hangzik! És íme, eme traktátumomat is a mindent beszövő Világhálón, eme posztmodernkori kommunikációs csoda útján publikálom a Nyájas Olvasóknak.

 

Barát, nem ellenség a gép!

Manapság interjúim zömét sem a hagyományos, fejsz tu fejsz módon készítem.

Kérem, ezentúl ha gazdasági elitünk bármely tagjával készített interjút olvasnak, akkor többé ne tessenek súlyos márványlapokkal burkolt, pompát, gazdagságot, és sírontúli, rideg tekintélyt sugárzó székházat maguk elé képzelni! Tanult kollégáim és szerény személyem interjúkészítéseinek helyszíne ugyanis többnyire a Világháló. Ilyenkor íróasztalunk előtt ülve, személyi számítógépünk billentyűzetén keresztül tápláljuk be a kérdéseinket, amit e-mailben továbbítunk riportalanyainknak. Drótpostafordultával máris a képernyőnkön teremnek a válaszok. Pusztán a szerkesztés vár ránk. A Gutenberg-galaxis nem vész el, csak megújul!

Újságok, teljes szerkesztőségek költöznek át a Világhálóra. Nem pusztán képillusztrációkkal, hanem mozgóképpel és hanganyaggal is ötvözhetők a cikkek. Micsoda pompás, korábban elképzelhetetlen lehetőségek garmadája nyílik meg előttünk!

És a fejlődés őrült sebességgel dübörög. A technológia lokomotívjáról nincs leszállás! Immár az úgynevezett Webkettes is mindennapi életünk részévé vált. Interaktív szociális hálók útján napi szinten tartjuk a kapcsolatot akár a Vén Sárgolyó másik szegletében élő barátainkkal, szeretteinkkel, kollégáinkkal. Hölgy Péter barátom egyik nap az USA-ban a Yale egyetemen tart előadást, míg rá néhány napra már Bratislavában workshopol, mindeközben folyamatosan értekezünk Nietzscheről - a távolságról, mint üveggolyóról tudomást sem véve. A „hagyományos”, „ósdi” drótpostához (Hát nem döbbenetes? Két-tucat évvel ezelőtt még hallomásból sem ismertük az e-mailt és máris avitt. Csupa-csupa idézőjellel értekezünk róla. Okkal.) képest eme közösségi hálókon folyamatosan másokat is bevonhatunk. Hopp, máris ránk pirított Zeller Ági: - Fiúcskák, botorság, amit Freiedrichünkről összehordtok! :- ) És még egy bájos szmájlit, vagyis afféle stilizált, mosolygós arcocskát is odabiggyesztett mondandója végéhez a kortárs filozófia eme pajkos Nagyasszonya. Az Élet egy nagy ajándéka, hogy kortársának, mi több személyes ismerősénak, kérem ne vegyék nagyképűségnek, de ki merem jelenteni, szűk, szellemi baráti körébe tartozónak vallhatom magam!

Blog! Másféltucat évvel ezelőtt azt sem tudtuk, hogy eszik-e vagy isszák, manapság pedig tobzódunk az eme modernkori interaktív naplózás nyújtotta élményben. Itt van például Josephus Lingvistus pompás blogja a Rétegnyelvről [szleng.blog.hu – a szerk]. Micsoda komplex, alulról szerveződő tudáshalmaz-gyűjtemény! Ha érteni tetszik, ahogyan mondám. Az egyes szócikkekre rákattintva megtudhatjuk, cumbájspill azt is, hogy a makkoltatás joga nem pusztán a középkori erdőgazdálkodásban töltött be fontos szerepet, hanem a kortárs férfi-nő kapcsolat olykor aszimmetrikus kapcsolódási pontjában is. Avagy az ATM sem csupán a készpénzfelvételt biztosító, bankkártyát befogadó terminál megnevezéséből alkotott angolszász mozaikszó, hanem, mily meglepő, szintén egy úr és (többnyire) egy hölgy huncutkodása során a testüregek használatának merészen formabontó algoritmus-sorrendjét definiálja.

Mi több, akár egydiplomások is vezethetnek egészen tűrhető villanynaplókat.

Vagy itt leledzik példának okáért a Munkahelyi Terror, nomen est omen, már nevében is félelmetes blog. Hús-vér dolgozók írják meg, hogy bizony a kortárs kapitalizmus még távolról sem hozta el a Szép Új Világot. Avagy a Praxis. Ahol döbbenten szembesülök azzal, hogy honi egészségügyünk helyzete, mondhatnók stílszerűen több sebből vérzik.  Mily szerencsésnek is vallhatom magam, könnyebbülök meg olykor e fátumszerűen tragikus sorsokat rejtő blog böngészése közben. Érdekesmód, engem mindig előzékenyen látnak el a Fehérköpenyes Mágusok: –Fáradjon előre, Főszerkesztő Úr!

És persze egy kis pajzánságot, horribile dictu huncutságot, napi szintű, könnyed ujjgyakorlatokat is rejthet egy blog, lásd a hasonlók tömkelegéből az alábbit: napikivero.blog.hu - ugyanakkor a test és a lélek megtisztulásához vezető zarándokútról is beszámolhat egy-egy cikk, pardon avitt nyelvhasználatomért, ezt korszerűen úgy illendő mondani, hogy poszt. Mint például eme remek Camino-összefoglaló.

Sokan kongatják a vészharangot. Az anonimitás mögé rejtőzve felhasználók tömegei másnak adja ki magukat, mint akik. Ebben sincs nóvum. Még az ántivilágban, a Királyi Kossuth Rádiónál a tüneményes Kovalik Karcsi, szegényt Isten nyugosztalja legyen neki könnyű a föld! Szóval ennek a bűbájos, bevállalós vagány palinak évekig röhögtünk azon a húzásán, amikor benn a Bródy Sándor utcában, ő maga utánozta egy hortobágyi juhász bácsi ízes hanghordozását, és ott helyben megcsinálta az interjút. [és felvette az állami rádiótól a napidíjat meg a benzinpénzt. – ezt a vagány, stramm poént a Btk-s „szleng” csalásnak, illetve tényállástól függően sikkasztásnak, et cetera hívja – a szerző.]

Meg se kíséreljük a Hyde Park Speakers Cornerének eme csodálatosan globálissá tágult játszóterét megregulázni! Ha megnyessük a szólásszabadságot jobbról, sajogni fog ama tályog bizony balról is! Azzal a bizonyos fürdővízzel együtt könnyen kiönthetjük a gyermeket is! A Hitleráj legsötétebb évtizedének a bugyrait idézné a Világhálóra szabadított cenzori olló. Fentebb mondottak természetesen nem jelentik azt, hogy megtagadnám: az elsők között írtam alá a Neolabanc Chartát, amiben több tucatnyi vezető értelmiségi társammal egyetemben a kurucinfó pont hu, az Internet eme förtelmes pöcegödrének a betiltását követeljük!

Summa summárum, mint tanult kollégám szakmai berkekben óriási visszhangot kiváltó doktori disszertációjában, Az interjú a neotelevízióban című munkában is szájbarágósan kifejtette volt, az Internetre is a kommunikáció rituális vagy expresszív modelljének James Carey (1975) által felismert ismérve helyett magának a kommunikációnak a lehetséges alternatív szemlélete a súlyozottan mérvadó.

Bízom benne, hogy a Nyájas Olvasók legalább annyira élvezték eme közérthető, szerény irományom, mint jómagam annak elkövetését.

Glosszányi, könnyed traktátumom lényege, tömören-velősen, kvázi zárszóként összefoglalva: Internetezzünk bátran, mert internetezni jó, de csak módjával!

177 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GERI87 2010.12.29. 18:54:20

@Szocio Pata (kikvogymukblog):

"Amikor Rózsa Gyurival 75-ben Várnában voltunk egy forgatáson".

Óhh, azok a sztorik...

hajdú Steve-t is ütném mikor rákezd a hetihetesben a seggnyaló stílsával.

kubatov_kommunista 2010.12.29. 19:24:04

broáf!
a hideg is kiráz tőle.
hallottam hasonlókat, de ma már szerencsére leginkább géppekkel kommunikálok. :)

ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2010.12.29. 19:37:53

leesett állal toltam végig a postot
ez valami kegyetlen remekmű ...
szinte kimeríti az 'aztakurva!!!' fogalmát ...

mondjuk, a végén a szólás-szabaccság résznél egy pillanatra WTF??? volt, de aztán kapcsoltam, hogy a modorosch-on vagyok :DDD

riszpekt

zsanka · http://csombor.blog.hu 2010.12.29. 20:15:08

Ú, hát ez nagyon ütött. A poszt is extrajó volt, minden szó nagyon a helyén van. Egy gigantikus stilizált, mosolygós arcocskát is idebiggyesztenék, de mivel egy nagyon hasonló stílusban nyomuló tanáromra emlékeztet az egész, inkább az agressziót hozta ki belőlem.
A kommentfolyam is baromi jó volt. Teliltalálat, tényleg, úgyhogy folytassátok:)) Mondjuk nálam ez két külön személy. A posztbeli az inkább a durván modoros, nyájaskodó tanár, aki semmilyen új információt nem tud közölni, ehelyett ilyen bölcsességeket fogalmaz meg (Tanult kollégáim és szerény személyem interjúkészítéseinek helyszíne ugyanis többnyire a Világháló.) és az idióta önfényező sztorijaival zsibbaszt, plusz azzal, hogy ki mindenkit ismer és közben ilyen okoskodó jótanácsokkal fölényeskedik (Internetezzünk bátran, mert internetezni jó, de csak módjával! - basszus, ez volt a kegyelemdöfés, tényleg:)). A kommentbeli újságíró meg nálam egy az egyben a Büféújságíró, akit még a Büfészínész megjelenésekor hiányoltam:)) Másnéven: a nosztalgiaöblös - lopás ugyanonnan nosferatótól:)) Persze mindkettő iszonyatosan jó karakter modorszempontból.

medvedr 2010.12.29. 20:16:19

@Frengi: Ez nekem is gyanús lett. Az Erika táskaírógép volt. Szerkesztőségi munkát szerintem nem is nagyon bírta volna. Nekem van egy működőképes, nagynénémtől örököltem. Otthoni miunkára használta csak.(egyébként rádiós volt ő is).

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.12.29. 20:17:47

Ha te valamelyik unokatesóm vagy és anyám neked adta az Erika írógépet, agyonütlek. :-)

2010.12.29. 20:53:55

OLvastam egyszer egy kisregényt valami kimondhatatlan nevű angol szerzőtól, a címe az volt, hogy A gép megáll. A regényt 1962-ben írták, hozzám a Világirodalom remekeivel (vászonkötés, 26Ft/db abszolút modoros) jutott el 1973-ban.

Az emberek a föld alatt élnek, mindenki a saját lakásában, és ülnek egész nap egy képernyő előtt, videókonferenciát tartanak, beszélgetnek a barátaikkal, a családjukkal, nem kell kimozdulni, mindent a gép intéz.

azt hittem én ezt soha nem fogom megérni, hogy ülök a szobámban egy képernyő előtt, és beszégetek a barátaimmal, ismerősökkel, és idegenekkel, ha unom őket, akkor csak kikapcsolok, vagy nézek mást. Azt gondoltam, hogy ilyen nincs, és nem is lesz, legalább amíg én élek biztos nem.

De itt van, és lassan úgy érzem, hogy az összes Lem novella is kezd valósággá válni. (Na jó, egy 19 sérültes buszbalasetből még nem hoznak ugyan ki 21 főt mert kövérek voltak a sérültek, de azért már közel járunk.)

Ti ebbe nőttetek bele, de én még mindennap rácsodálozom, ha zenét hallgatok, hogy hogyan jutottam én el a 4 sávos Tesla magnómtól idáig, nekem olyan mitha tegnap lett volna. (És hallgatom a Youtuberól ugyan azt a Chert, akit akkor.)

Na most megpróbáltam elmondani azt amit ennek a képzelt, vagy valóságos alaknak a szájába adtatok.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2010.12.29. 20:57:19

Azért a biztonság kedvéért rákerestem a névre, de az első 5 helyen ezt a posztot dobta ki. Szerintem annyira modoros, hogy valahol materializálódott az író és most fogalmazza a következő cikket.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.29. 21:00:13

@Judea: a modorossag kvantummechanikaja...

2010.12.29. 21:03:29

@altoid: tisztára mint a Poszeidon rendszer a felsőoktatásban:) Kapsz egy levelet,leviszed két emeletet, beszkennelik, iktatószámot adnak, felballagsz és lefűzöd, a beszkennelt anyagot meg nézegetheted. Elektronikus iratkezelés...

Judea · http://roleplay.blog.hu 2010.12.29. 21:09:36

@Frengi: Azért a többség még emlékszik az internet előtti időszakra. Ha az átlagéletkort nézzük (30 mint én.), akkor a legtöbb modoros kolléga még javában lemezjátszózott 20 éve.
Édesanyám nézte a szomszédokat ma, én meg közben ebédeltem. Hihetetlen volt, de senki nem ért el senkit. Az egyik szereplő tüdőgyulladással feküdt otthon és nem tudta értesíteni a családját mert nem volt mobil a sátortáborban. Ahol persze szülést kellett levezetni, de a mentőket csak utána értesítették, gondolom azt is úgy, hogy besétáltak az x km-re lévő faluba. A másik meg engedélyt akart kérni, hogy egy-két napot lóghasson a tanévkezdő értekezletekről, de az igazgató szintén táboroztatott. Kénytelen volt elmenni utána a táborhelyre kerülővel. Persze fuvaroztatta magát a taxis szomszéddal, mert autó nem volt. Manapság elég, ha dobunk egy emailt,smst vagy egy mobilhívást, oszt jóvan. Kicsit én is ráéreztem most a régi időkre.

rdi 2010.12.29. 21:25:06

Gratula, díjnyertes poszt.

Amúgy tényleg létezik olyan vezető, aki ha meg akar nézni egy weblapot, szól a titkárnőjének, hogy nyomtassa ki. A teljes weblapot. Azt már mondanom sem kell, hogy az e-mailjeit reggelente kinyomtatva kapja az asztalára.

medvedr 2010.12.29. 21:51:36

Elfelejtettem: Kibaszott jó poszt , és a kommentek is nagyon ott vannak. Gratulálok!

medvedr 2010.12.29. 21:53:53

@Professor Pizka: Nekem ekkora mázlim nincsen tesókám!

2010.12.29. 22:04:18

@Judea: 10 évet vártam az első telefonomra, a második vonalat 1 éven belül bekötötték.

A kütyük engem soha nem hoztak lázba, egy junoszty tévével meg egy sokol rádióval elvoltam.

Igaz, hogy leveleztem a fél világgal, és külföldi illusztrált lapokat járattam, mert valmivel el kellett tölteni az időt.

A fiam (30 éves) már nem ír mailt, mert lusta, csak Chaten tudom elérni.(Ha mégis mailt ír, ami nagyon ritka, akkor a kötelző tisztelet körök után végül egy 5 vagy 3 számjegyű közepes összeg szerepel forintban vagy euróban.)

Többnyire a Face-ról értesülök, hogy hol vannak, merre járnak, és nevelni is ott szoktam őket, de azt mégsem merik megtenni, hogy törölnek az ismerősök közül.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.12.29. 22:43:21

@Frengi:

Az "illusztrált lapok" kifejezést azt hiszem Rejtőnél olvastam legutóbb.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2010.12.30. 05:18:47

@Frengi: Azért ne vegyél mérget rá, hogy nem hide-olják a bejegyzéseidet. Inkább küld ide őket, majd itt kinevelik belőlük a modorosságot. :)

Der Beste 2010.12.30. 07:15:11

@El Topo (Sgt. Elias): A Vesztegzár a Grand Hotelben című mű első fejezetében!

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.12.30. 07:27:53

@janomano: POMEZSÁNSZKY! Tényleg így hívták vazz. Kemény. Asszem ráadásul feketefehérben nyomták az adást. Bennem legjobban az almaszedő taliga maradt meg, asszem több adáson keresztül foglalkoztak vele.
Kicsit olyan volt az a cucc mint az Ezermester újság, csak online.

2010.12.30. 07:41:06

@El Topo (Sgt. Elias): én is
na látod, ez is olyan korosztályos, a rongyosra olvasott Rejtő, szerencsére a fiatalok nem olvassák, ezért minden rossz poent el lehet belőle sütni.

@Der Beste: szerintem meg a Piszkos Fred, bár ott illusztrált fővárosi lapok szerepeltek

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.12.30. 08:06:46

@Frengi: ", ez is olyan korosztályos, a rongyosra olvasott Rejtő, szerencsére a fiatalok nem olvassák"

jaja, a fiatalok nem olvasnak Rejtőt. az öregek meg (ez definitive az én mindenkori korom + 5 év), szval az öregek meg nem tudnak netezni és nem is dugnak. Biztos ezért olvasnak helyette rejtőt.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.30. 08:16:26

@vészmadár (pica pica): Ha valaki nem olvas Wass Albertet, az attol meg lehet igaz magyar, de ha nem olvas Rejtőt, akkor soha!

Der Beste 2010.12.30. 13:37:04

@altoid: Na, ezzel a dumával te sem leszel államtitkár Hoffman Rózsa alatt.

Amúgy igazad van.

:)

Judea · http://roleplay.blog.hu 2010.12.30. 13:49:12

@altoid: Bevallom egyiket sem olvasom, túl sok időmet veszi el a blogolás, meg a netezés, meg a wow. Ha olvasok akkor inkább ponyva fantasy szennyirodalmat. Sajnos nem érzek kényszert, hogy mindkét íróra rákapjak. Pedig a maguk műfajában maradandók. (Asszem, legalábbis egyesek szerint, akik hallottak róla, hogy valaki már olvasta.)

2010.12.30. 14:28:14

@vészmadár (pica pica): igazad van, te nyertél

bevallom én próbálkoztan Wass Albertel, az első nem tetszett, de gondoltam, mellé nyúltam, nosza még egy, de többet nem próbálkozom, érthetetlen számomra, hogy mit eszenek rajta. Még csak nem iy olyan mint a Márai, hogy jó megcsinált olvasni való, nem tör magasságokba, de megéri a 2-3000 ft-ot az idő töltésért, de ez nem (szerencsére nem adtam érte pénzt)

@El Topo (Sgt. Elias): kértem segítséget SMS-ben: A három testőr afikában.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.12.30. 14:33:44

@Frengi:

Valóban, abban is.

És én is pont kétszer próbálkoztam Wassalbival.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.30. 15:24:14

@Judea: Ha meg tenyleg soha nem olvastal Rejtot, melegen ajanlom, hogy vagj bele. Nem azert, mert en mondtam, hanem mert tetszeni fog.

2010.12.30. 15:41:28

@altoid: én egy időben nagy rajongója voltam, de hamar túl van az ember a klasszikusokon, azátán meg ráfanyalodik a Kockás Pierre, az meg már eléggé gyengére sikerült.
A Tévedésből jelentem-ben vannak az egyfelvonásosok, és jelentek. Nagyon tudom ajánlani.

@Hepciás:

Rájöttem, hogy kiről szól a poszt, Győrfy Miklós.

Személyesen nem ismerem, a gyereket tanította (ki is vágta párszor, de ezt nem rovom fel hibájáu, mert nincs egyedül ezzel azon a főiskolán)

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.30. 15:52:47

@Frengi: Nekem gyerekkori almom, hogy egyszer valaki (mondjuk egy tavolbaszakadt hazankfia) Halivudban keszitsen egy nagy koltsegvetesu filmet mondjuk a Piszkos Fredbol. Szerintem lehetne akkora durranas, mint a Karib-tenger kalozai.

A Tevedesbol jelentem-et nem ismerem, de majd utananezek.

Zorita 2010.12.30. 16:00:56

phííjjj, ez egy mestermű. az még a szép, amikor elkezdenek a szlengről elmélkedni az ilyen alakok. Úgy kalkulálom, Farkas Gyula nagybátyja lehet.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2010.12.30. 16:06:51

@altoid: Rejtőt csak képregény formában olvastam.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.30. 16:11:09

@Judea: Ugy se rossz, de a konyv az igazi. A kepregenyekben szuksegszeruen kimarad a nyelvi poenok nagy resze. Mar pedig egy jo Rejto konyv ugyanugy szinte soronkent idezheto, mint mondjuk a Gyalog-Galopp.

El Topo (Sgt. Elias) 2010.12.30. 16:12:00

@altoid:

Nekem meg rémálmaim vannak, mióta Bujtor Csöpi bcsi ('sten nyugosztalja), megcsinálta a Három testőrt filmen. Az olyan büdös volt, mint az esperes bocskora.
Hogymást ne mondjak, a regény egyik szereplője Yvonne, ami nem egy különös drámai szerep, főleg az lenne a feladata, hogy szép legyen, arisztokratikus és fiatal.
Na ezt a szerepet az akkor negyven éves Nyertes Zsuzsa játszotta, aki fáradt, öreg kurva benyomását keltette.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.30. 16:18:42

@El Topo (Sgt. Elias): halottakrol vagy jot vagy semmit. Ebben az esetben nyilvan inkabb semmit. (Ezert is emeltem ki a "Halivudi" es a "nagy koltsegvetesu" kiteteleket)

Magyarnaba 2010.12.30. 16:39:33

Szerintem is Győrffy Miklósról szól a poszt, a "mondhatnók" kifejezés használata lerántotta a leplet.

Győrffyről egyébként Bud Spencer jut eszembe, ahogy Antonio Coimbra della Coronia y Azvedót játszotta a Nincs kettő négy nélkülben. Ugyanolyan vadkan, akire öltönyt húztak.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.12.30. 17:07:54

Győrffy Miklós nevének említése aranyló glóriát vont a gigászi szocreál őskép fölé.

Nadiposzi (törölt) 2010.12.30. 17:37:18

@El Topo (Sgt. Elias):
Még szerencse, hogy Zalatnay Cini nem ért rá. Akkor már inkább a Nyertes Zsuzsa. (Asszem egyébként mindkét művésznő felbukkant a Nyuszis magazinban.)

TorreCDO 2010.12.30. 18:31:55

@Frengi: @altoid: Én lehetek az egyik kivétel, Rejtő könyvein nőttem fel (most 24 vagyok). Wass Albertet még nem próbáltam, de enélkül is egyetértek altoiddal.

2010.12.30. 19:44:57

Rejtőt idézgeni is elég modoros, különösen amikor rosszul idézik, és olyanok akiknek fingjuk sincs, hogy miért kellene minden pofon mellé egy közlekedési rendőrt állítani, és ha egyszer a belépés díjtalan a kilépés miért bizonytalan az úriközönségnek.

hogy a illusztrált fővárosi lapokról már szó se essék.

@TorreCDO: engem is csak a kívácsiság vitt rá, miért utálják vagy miért szeretik annyira. Borzalom, egy nyál tenger. Megfoghatatlan számomra ez a rajongás, ettől még Kosáriné Réz Lola, vagy Erdős René is százszor jobb.

Kurt S. Earp 2010.12.30. 20:12:22

@altoid: Ez a hozzászólás, az Igazság Aranyba foglalva, Altoid úr, kérem tisztelettel.

lomposfarkas 2010.12.30. 20:56:20

@rdi:
"Azt már mondanom sem kell, hogy az e-mailjeit reggelente kinyomtatva kapja az asztalára."
Az nudli. Saját szememmel láttam egy Lotus mailt, amit kinyomtattak és utána elfaxoltak.

janomano 2010.12.30. 21:03:30

@Frengi: "Borzalom, egy nyál tenger."

Olyan Méhes György színvonal, csak
patetikus szószban. Mondjuk MGY legalább
szórakoztató.

lomposfarkas 2010.12.30. 21:08:45

Egyébként a poszt meghökkentő! Szerintem is egy ál-modoros poszt, vagyis az illetékes elvtárs írta álnéven :)

lomposfarkas 2010.12.30. 21:24:12

Rákerestem az "illusztrál lapok" kifejezésre.
De az igazi szemétség, hogy ide is böfögöm az eredményt :))

rejto_jeno_a_harom_testor_afrikaban
rejto_jeno_a_lathatatlan_legio
rejto_jeno_a_pokol_zsoldosai
rejto_jeno_csontbrigad
rejto_jeno_piszkos_fred_kozbelep
rejto_jeno_vesztegzar_a_grand_hotelben

Styxx 2010.12.30. 23:23:57

@Blassius: Más meg Mikes Kelementől. Sokan nem csípik a régi bloggereket.

csi szi 2010.12.31. 01:35:03

@TorreCDO: Wass Albert kb. olyan, mintha Coelho Jobbikos lett volna.

csi szi 2010.12.31. 01:41:35

Rejtőt anno a 80-as években kiolvastam, kezdetben csak antikváriumokban lehetett nehezen hozzájutni a sárga (sirály? albatrosz?) könyves sorozatához (aztán később megjelent egy szintén sárga, de vastag könyvekből álló rejtő-sorozat is már 1990 körül, de az ronda), szóval elég sokat lebzseltem a Múzeum körúti és más antikváriumokban (akkor még volt néhány), amíg nagyjából beszereztem a könyvei többségét (volt azért egy-kettő amihez nem sikerült soha hozzájutnom, max. nepperektől lehetett volna méregdrágán.)
Mindegy, csak annyit akartam mondani, hogy akkor imádtam Rejtőt, ma már nem tudnám kiolvasni, nem nézem le, csak már nem értékelem úgy, mint anno. Megváltozott a világ, a rejtői humor ma már modorosnak hat számomra, ennyi.

TorreCDO 2010.12.31. 01:42:25

@csi szi: Hú, durvának hangzik. Azt hiszem ezután is el fogom kerülni.

Zorita 2010.12.31. 10:28:01

@Frengi: na, akkor egy könyvajánló neked :))
Ugron Zsolna - Úrilányok Erdélyben
„Televíziós újságíróként majd kommunikációs tanácsadóként nyüzsögve és taposva, zörögve a mókuskerékben, éjszakákat átmulatva éltem Budapestről világom. Erdély, és ami vele nekem jutott, jól elcsomagolva porosodott, amíg néhány évvel ezelőtt újra be nem tört az életembe, amikor hozzámentem távoli unokatestvéremhez, egy bengáli arisztokrata és egy erdélyi grófnő Ausztriában felnőtt fiához. Azóta egy kis erdélyi faluban élünk.”

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.31. 10:56:38

@Zorita: Ez komoly, vagy csak szivatsz minket? (mondjuk ha igen, akkor is tetszik!)

Zorita 2010.12.31. 11:20:24

@altoid: CSAK TISZTA FORRÁSBÓL! de szerintem is valami fiktív dolog lehet legbelül. :) a metrón is hirdetik, ott szembesültem vele először.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.12.31. 11:30:19

@Zorita: @altoid: máhhá, én is láttam - együtt Vass Virág indiai herceges látomásával. A metrós könyvreklámok már önmagukban ígéretesek!

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.31. 12:01:44

@Zorita: Azért nagyon megnézném magamnak azt a grófnőt, aki összeszűri a levet egy bangladeshivel, akármekkora maharadzsa az illető... Viszont Rejtő-regényben simán elmenne a sztori:

"Füstös Hansi, tisztes nevén Hans Joachim Kanosh de Regencourt, egy erdélyi grófnő fiaként látta meg a napvilágot, aki egy kalkuttai szafari során tévedésből ópiummal próbált inhalálni heveny szénanátha ellen Kanosh maharadzsájának zártkörű estélyén. Sajnálatos tévedésére kilenc hónap után döbbent rá, amikor világra hozta a kissé cigányos külsejű Hansi-t egy alsó-ausztriai kolostor leányanyákat gyámolító szeretetotthonában..."

anyamadár · http://atmenetiallapot.freeblog.hu/ 2010.12.31. 12:32:07

@altoid: eddig elég pocsék kedvem volt, ez most jól jött! :)

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.12.31. 12:40:08

@altoid: igen, ahogy a összes, külföldön tanuló arab diák faterja olajsejk, az afrikaiak pedig trónörökösök.

Zorita 2010.12.31. 12:46:13

@altoid: igen, micsoda eufemizmus ez a bengáli jelző :D de vajon hogy lettek távoli unokatestvérek?

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.31. 12:59:31

@anyamadár: Folytassam? ;)

"Hansi idővel a bécsi éjszakai élet ismert figurájává vált. Tejles grófi díszmagyarban, monoklival járta a mulatókat, öt nyelven társalgott, kínosan ügyelve ahisztokhatikusan affektáló hanghordozására. Eleinte kicsit zavarta, amikor mindenféle ismeretlenek húszkoronásokat ragasztgattak a homlokára, hogy elhúzza a nótájukat, de később már nem is vitt magával pénzt, amikor mulatni indult. Az egyetlen dolog, amivel ki lehetett hozni a sodrából, az a Cigánybáró című operett bármely traktusa volt, ezt több betört orrú, nótáskedvű szilveszterező is tanusíthatta."

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.31. 13:01:38

@Modor Tibi: a dél-amerikaié meg kokainbáró? :)

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.31. 13:10:04

@Zorita: "de vajon hogy lettek távoli unokatestvérek?" - mondjuk így: Hansi édesanyja később sem élt kolostori életet...

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.31. 13:17:58

@Zorita: Amália Eugénia de Regencourt-ot bizonyok körökben csak így emlegették: a bárcás grófnő

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.31. 13:22:21

@altoid: Wass Albert állítólag róla mintázta a "Funtinelli Baszorkány" c. művének főhősnőjét.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.12.31. 13:32:23

@altoid: viszont ha ismersz régről pársz Marx-idézetet, amelyekkel huszonöt éve művelt ember benyomását lehetett kelteni, semmi más dolgod nincsen, mint ugyanzezen idézeteket puffogtatni, hozzátéve, hogy ezeket valahol Wass Albertnél olvastad. Ha nagyon előkelő a társaság lehet Márainak is tulajdonítani őket. Egy példa:

Hercegfalvi Zórinak(Márai)/Sorjás Palinak(Wass) volt egy szegény unokatestvére a Józsefvárosban(Márai)/Gyergyóban(Wass), aki amikor ministrált a tempolmban, mindig kapott egy tányér meleg leves a jóságos Kamill atyától. Ezért aztán a kis Ferikéből buzgó katolikus lett. Hiába no, ahogy a régiek is mondták, a lét határoza meg a tudatot.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.31. 13:35:30

@Professor Pizka: Igen ám, de ha megisszuk a lét, a tudat elmegy! (Hofi)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.12.31. 13:48:42

@altoid: persze az is csak most jutott eszembe, hogy én már a belterjes rádiózás is megírtam a ráérünkön :-)

raerunk.blog.hu/2010/12/14/voltakeppen_tok_mindegy

2010.12.31. 13:53:33

@altoid: Ez most nagyon jól esett, nagyszerű volt, gratulálok.

Ha gondolod muttatok én neked olyant, ha még nem láttál.

Volt egy betegem, az unokája, igaz ő csak bárónő volt (a nagymama még grófnő, sőt a testvére is már grófnő) össze állt egy egyiptomi gyerekkel, a Jasser-rel, az eredmény: két bájos ikerlány.

Jasser még egy darabig játszott, nyaranta lemenet a család Hurgadába, ott béreltek házat, de mostanában látom a Facebookon, (megnéztem az ismerőseit, csak úgy hemzsegnek a Faber Castelek, meg a Fürstenbergek, Böselagerek, ott a fél Gothai almanach) hogy férjhezment a Hansihoz, igaz ő már nem von, csak egy egyszerű kétkezi épétészmérnök, de gondolom mindenki megkapta amit akart.

A csaj egyébként ettől az arabtól eltenkintve nagyon rendes csaj, amíg náluk dolgoztam volt úgy, hogy a macedon barátnője organizált egy kis dzsangát, kisétáltunk a közeli kis erdőbe, én a mamát toltam, ő meg az iker lányokat és elfeleztünk egy dzsointot. Messze a legnormálisabb volt a családban.

2010.12.31. 13:58:11

@Zorita: Ez az Ugron Zsolna ez egy név? Embert így nem hívhanak, csak szívatni akartok?

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.31. 14:03:11

@Frengi: Hiába, az élet mindig felülmúlja a művészetet :)

Nekem meg van egy kolléganőm, aki a régi kínai császári család valamelyik oldalágáról származik.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.12.31. 15:43:37

közben eszembe jutott az új reflektor magazin Ilkei Csabával. Követlejük vissza a régifajta frottírtörölközőket a kettes öntöde zuhanyzójába!

2010.12.31. 15:44:09

@altoid: A családnak voltak magyar kapcsolatai is.

Az egyik fiú egy Böselager lányt vett el feleségül. A lány (Ildikó) mamája Csilla von Böselager volt, Argentinaban nőtt fel (a mama), de a gyerekek - dacára a német báró papának - tökéletesen beszéltek magyarul, Iko akcentus nélkül, sőt a gyerekei is, nekik magyar dadát hozattak magyarországról.

Én mondtam, hogy nagy kibaszás a kisfiút Bélának keresztelni, de nekik ez szép magyar név.

Böselager papa a mama halála után ismét magyar nőt vett el, egy ismert (itthon ismert) operaénekesnőt, de a házasság nem tartott sokáig. A család férfi tagjai szorikat meséltek a hülyeségeiről, a nők nem álltak vele szóba, de amikor a Budapest tévén a hölgy nótákat énekelt benyomultak a szobámba megnézni, hogy mégis kiről van szó.

A papának azóta megbocsájtottak, mondván, hogy megzavarta a fejét a mély gyász.

2010.12.31. 15:49:48

Ja, és nem mellékesen a hölgy a válás után megtarthatta a pesti ingatlant - cserébe le kellett mondani minden egyébről, a név használatról is. 2 évig sem voltak házasok.

Meséltem nekik, hogy a magyar tévében riport ment a csodálatos Böselager kastélyról és birokról, mint az énekesnő új otthonáról, úgy hogy képben vagyok.

Majd meg ütötte őket guta.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.31. 17:10:11

@Frengi: Hansi mamàja anyai àgon Von Weissleber làny volt. Lehet, hogy rokonok?

2010.12.31. 17:22:31

@altoid: Nem tudom, mert nekünk csak a Nagy Iván van meg:)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.12.31. 18:10:17

@altoid: nagyivan a magyarorszagi nemesi csaladokrol. gothaischer almanach magyar valtozat.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2010.12.31. 18:58:09

Ah. Hát az én családomban olyan nem volt...

2010.12.31. 20:03:34

@altoid: Azt mondják, hogy csak azok kerültek bele akik előfizettek rá. (mi sem vagyunk benne)

Hajlok rá, hogy elhiggyem, mert miért mentek volna a dolgok régen másképp? Magyarok vagyunk, nemdebár?

El Topo (Sgt. Elias) 2010.12.31. 20:07:32

Nahát csak boldog újévet szeretnék kívánni az összes kedves blogtársnak, a magam és kiccsaládom részirűl.

Külső- és belsőferenczvárossy El Topo

2010.12.31. 20:38:23

@El Topo (Sgt. Elias): Köszönöm, neked is viszont.

Az rendben van, hogy én itt vagyok, mert én dolgozom, de hogy ti is itt cseszitek el a szép estét, ahelyett, hogy valhol buliznátok, na az már nem egészen normális.

2010.12.31. 20:43:43

Igyekszem javítani a helyzetemen, és arra jöttem, hogy a curacao blue amit éppen iszogatok itt csendes magányomban nagyon passzol a blog színéhez.

Tehát akkor ezzel kívánok nektek bolodog új évet!

medvedr 2011.01.01. 15:13:58

@Frengi: @altoid: Tévedésből jelentik. Úgy könnyebben megtalálod. Ritka jó színpadi szerző is volt.

noirp 2011.01.03. 11:16:03

Jézus és a hét törpe! Csak a poszt közepe táján jöttem rá, hogy hálisten most is csak baromkodtok.
Kegyetlen, durva, elementáris; süt belőle a kétbalkezességére, kőfejűségére büszke _filosz_, az, akinek az őse meg akarta verni Edisont, mert "az emberi beszéd nemes eszközeit" vagy mit akarta gépileg utánozni és az mint tudjuk, lehetetlen :).

Amúgy boldog új évet a Modorosch kolóniának. Lassan visszaolvasok mindent :)

noirp 2011.01.03. 11:26:13

@Szocio Pata (kikvogymukblog): És mikor valamiért Egyremegy Kossuth Rádióra tekerek, a korpa hullani kezd a hangszóróból. Összeáll a marcipános gennyel (így ünneptájt) és annyi a membránnak...

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.01.03. 11:44:18

@noirp: édesdrága egyhúgom, hát a faszér' tekersz te rádiókra? töltsd le, amit szeretsz hallgatni:)

noirp 2011.01.03. 15:54:33

@vészmadár (pica pica): otthol mégsenem csaphatom fődhő a zanyám rádijóját...oszt néha segítek belőni a hullámot meg a hosszot e'

noirp 2011.01.03. 16:20:03

Blassiusnak külön köszönet a _hajcsöcskocsonya_ szóért, tök-ké-le-tes. Egy oktatóm a zegyetemen ugyanezt a frizurát viselte; a Kudlik-féle emeletes járomcsont is ott figyelt az arcán, úgyhogy jó, mostmár ki tudom fejezni azt a dermedt borzadást, amit a hölgy látványa jelentett (a zh-jairól nem is szólva).

Antal Imre szvsz külön posztot érdemelne.

A kommenteken jót röhögtem, bár adott a dolognak némi felhangot, h 23.-tól 2.-ig a Kossuth ment a környezetemben mint háttérzaj, és ez nekem akkkkkora trauma :) a nyalókapálcikából székelykaput építő biciklis zarándokok, az iszapkárosult kerítésoszlopok lelki élete, Vacka Rádió stb.

áporodott konyakszag stimmt

wassalbertiánus ifjúgárdista stimmt

nemzetközi gyémántsztenderd öregrádiós: simán el tudom képzelni

fájdalmasak vagytok, mint a 36 órával ezelőtti hírek ötödjére meghallgatva :)

2011.01.03. 23:21:20

@noirp: A Vacka rádiót nem hagyom bántani, szeretem, bár sokáig nem értettem, hogy ki kicsoda a darabban. Szerintem Gál Zsuzsa jól megcsinálta, csak sok az ismétlés benne.

A Kossuthot azért is szeretem meg sok jó rádió játék van, ami ha jó letötöm hangos könyvnek. Az Oltlik Géza Iskola , meg a Hajnali háztetők szenzációs jól van megcsinálva.

De a népzenei vagy világzenei műsor ami vasárnap van ott gondolkozás nélkül kapcsolom ki.

noirp 2011.01.04. 09:04:08

@Frengi: helló! :) [alig ismertem föl az új avatárodat]
Vacka: nekem a színészek ripacskodó-affektáló, túljátszott játékától áll spiccre az agyam, nem maguktól a meséktől (azok úgy vannak megírva, hogy a megcélzott korosztály vegye). Miért kell egy gyerekműsorban föltétlen gyügyögni-nyávogni? Miért?

Rádiójátékok: na, ebben igazad van. Más kérdés, h szvsz nagyrészüket az archívumból hozzák ki; de legalább addig se porosodik.
Egyetlen fenntartásom: miért kell a szombat esti Rádiószínházban minden hétre a legnyomasztóbb dokudrámákat stb. előhozni??? 3-4 év alatt kétszer fordult elő, h nem vmi lélekboncoló mű került elő, hanem klasszikus vígjáték: Goldonitól A patikus (szívből röhögtem rajta) és a Szentivánéji álom. Láttál te már embert, aki a színházban csak tragédiára vált jegyet?

Ami pedig még baffa a csőröm, az az, hogy egy-egy hírösszeállítást 36 órán keresztül ismételgetnek. Őrjítő. Már aznap estére elavul, hogy ki hányat fingott a Parlamentben, de még másnap délelőtt tízkor is azt hallom és sikítani tudnék.

És általánosságban a keneteskedő, fennakadtszemű-fátyoloshangú modor, főleg ünnepekkor...az nekem nagyon, de nagyon idegen. Mesterkélt, csinált, ropog rajta a vakolat. Biztos h a rádióból kell megtudnom, mit érezzek adott napon? kiért fájjon a szívem? kit szeressek és kit ne?

hát így.
[új év, noirp újra zsémbelődik.;)]

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.01.04. 09:22:10

@noirp: érdekesebb, hogy a Kossuth rádiójátékai veled együtt kb tízezer embert érintenek az egész országban. Még egy szűk évtized és nyugdíjba mennek azok, akik lobbizással, így-úgy tartják őket. Azután valami okos rá fog jönni, hogy ez drága mulatság. Pedig amúgy este, vezetés közben pl. olyan egy jó rádiójáték, mintha megnézne egy filmet az ember. Csak közben tud vezetni.
A hírszerkesztés színvonala a béka segge alatt van, dehát örül a sok szervilis gyülevész senkiházi, ha összehoz öt perc olyan hírt, amiért nem tüsszent rá kénköves fingot az aktuális segg, amelyből éltető energiájukat szokták nyerni ezek az alakok.
Vackarádió: van egy zseniális Monty Python jelenet, amikor ilyen gügye hangon mesél egy könyvből (tán Eric Idle de nem emlékszem pontosan) és ahogy lapoz, ugyanebben a hangnemben egyszercsak valami ilyet olvas, hogy "egyszercsak az ugribugri nyuszifül mohón harapdálni kezdte a lány mellét és méretes rúdját..." :-)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.01.04. 10:11:15

@Frengi: az iskola a határonba belehallgattam (oké, letöltöttem, úgy), de idegesít, ugyanis az élőszó baromira lassú és vontatott ahhoz képest, ahogy én olvasok...

2011.01.04. 13:35:49

@noirp: Sok igazság van abban amit modnsz, de hát ez van.
Szeritem a Vacka rádiót nem hiszem, hogy a gyerekek is értik, bár kitudja?
Én mindig azért izgulok közben, hogy hogy tud kijönni a szerző belőle a végére. Egyszer volt egy bankrablásos rész, de végül valami nagyon szellemesen megoldotta, és még mindig gyekek mese maradt.

Az arhivum nem baj. Egy éjszaka Básthi Lajos modta az Öreghalász és a tengert, annyira jó volt, hogy másnap elolvastam.

@Professor Pizka: pedig lehetne olcsó is, mert amit csinálnak az egyben hangos könyv is, és ennek most nagy skere van mindenhol.

Van ami pl hangos könyvben jobban adja magát. ott van pl Mauks Ilona önéletirása, amit Tolnai Klári olvas fel? Mind ketten Mohorán születtek, és ahogy az idős színésznőnek átjön finoman az akcentus - mert azt nem lehet egy élet alatt sem elfejteni - hát az valami csoda. Jobb mint maga a könyv (A könyvet 50 évig nem is adták ki, csak a rádió felvétel volt hozzáférhető)

@vészmadár (pica pica): Hát persze hogy hosszabb, mert az Iskolánál a gyerek hangok kezdik a párbeszédet, ami utána a narrátor is elmond. Ami dramaturgiaiag szenzációs. Külön-külön nem lenne az igazi.
süti beállítások módosítása