Olvasói rovat - Repülőbuzi-tipológia

2011/05/05. - írta: Modor Tibi

 

Professzor Pizka, köszönjük szépen. Itt a blogja is. Ráérünk, de kattintsatok oda neki.


Repülőbuzi-tipológia

 

1. Az autóskártyás

Harci repülőgépek az ő mániája, de módszerében teljesen az ovis autóskártyát követi. Meg a turbó rágót. (kulcsszavak: Ruf Turbo, beygir gücü, Vector V8). Kiválaszt hát egy kategóriát (hajtómű tolóereje, radar maximális felderítési távolsága, rakétafegyverzet tömege, gépágyú kalibere) és ez alapján kihirdeti megfellebbezhetetlen ítéletét, hogy melyik a világ legjobb repülőgépe. Ez rendszerint valamilyen orosz típus lesz, amelyből 1989-ben repült egy prototípus, és a Pravda, valamint az ellen-típus kifejlesztésében érdekelt amerikai gyárak szerint Moszkvában felszáll - ekkor a radarja jelzi, hogy a Szocsiban a dácsa teraszán napfürdőző Szvetlána vajon ezen a héten gyantáztatott, vagy még a múlt héten. Mindezt pontos szőrszál-hosszúsági adatok digitális processzálásával. Később Kővári doktor megírja az Aranysasban, hogy ebből egy szó sem igaz, egy Szokol rádió tranzisztora volt ráhegesztve egy Poljot órára és ebből egy logarlőccsel meg hat liter vodkával számolták ki manuálisan a megfelelő céladatokat, miközben az F-16...

 

2. és meg is jöttünk az amerikaibuzi repülőshöz, aki abból a tényből hogy 560 db. amerikai gép eddig mindenkit legyalázott, ahol (pl a szerbeknél) összesen vagy ötven gépet bírtak emelni ellenük, azt vonja le, hogy bizony az amerikai gépek a világ Ruf Turbói és VectorV8-ai, beygir gücü és azami sürat szempontjából, sőt még a silindri versenyszámot is megnyernék.

 

3. Az oroszgép-connoisseur

Az összes orosz gépfajtáról (és klónjairól) tudja, hogy abban a 117-Sz.-345345-XV-SZ.8345 számú hajtómű dolgozik, amelyik 5000 méteren már nem produkálja azt a kellemetlen rezgést, amire Pugacsov (illetve miket beszélek, Viktor Georgijevics, sőt egyenesen Vitya) a múltkori repülés alkalmával panaszkodott...

 

4. Katonai még a németrepülő-buzi

Aki ha tájékozott, akkor a JG 53 ("Pik As") összes ászpilótáját, gépét, bevetési naplóját fújja kívülről, vagy az összes német kísérleti repülőt. Kevésbé tájékozott fajtája öt centire az arcodba hajolva hangoztatja, hogy a német gépek sokkal jobbak voltak, csak Göring hülye parancsai miatt ment füstbe az egész.

 

5. Hazánkban csak kóborlóként figyelhető meg az angolszász repbuzi, ők ugye nyertek, ezért aztán a városában, a nagymamája városában vagy valami hasonló helyen települt régi vadászezred jelvényét hordja és dzsemborikon vesz részt. Szülőföldjén, a dzsemborira utolsó kajapénzén elvetődő magyar diákot (és gyakorló repülőbuzit) végtelenül lenézi. Gebedjen meg.

 

6. A túljátszott magyar repbuzi

Az a II. VH alatt egyébként tényleg lenyűgöző hősiességgel harcoló pilóták életét magolja be úgy, mint valami kiskátét. Talán még ez a legelviselhetőbb fajta, de talán csak azért mondom ezt, mert a család is (na jó egy kicsit lóugrásban van a rokonság) is őriz egy aranysasos tiszti tőrt meg szürke tányérsapkát...

 

7. A pilótatörleszkedő repbuzi

A Ferihegy környékének rövidnadrágos grupija. Kiváló beszámolókat ír (igen, hamut a fejemre, én is követtem el ilyeneket) a tök eseménytelen Ferihegy-Luton repülésről. Kizárólag pilótaszlenget használ. A Hotel Alfa Lima ... géppel mentünk felszállás után a 31-es pályárol EGOM Headinggel és nyolcas varióval végül átadott az ATC a távolinak innen...

Élete élménye, ha benézhet a piloótafülkébe. Ha újságíró erről férfiaskodó cikket is ír, ilyen kis inszájder intarziákkal, hogyaszongya: "a fekete doboz valójában narancssárga gömb. A gépen mindenből három van, kivéve... no de ezt férfi olvasóink úgyis sejtik, hehe")

 

8. Az ultrakönnyű-vitorlás

Az a fajta, amelyik gyakorolja is a repülést (néha). Őket szokás zsinórbohócnak, kávédarálósnak stb. hívni. Amikor néha leesik egy-kettő, akkor a repbuzik fele gyászolja őket, a másik fele meg elmondja, hogy ugyebár a szabályokat vérrel. Modorosan nem tudnak semmit olyan repülő szerkezetekről, amelyeket két ember nem tud egy kombi Wartburgba belehajtogatni.

 

9. A yuppie repbuzi

A fentiek és alantiak szinte bármelyike lehet, van egy flight computeres okostelefonja, a kerti budi Jeppesen-térképes approach leírásával és a közeli VOR waypointokkal. Meg egy hatszázezres tárcsás pilótaórája.

 

10. A régen felállt típus

Az a Ridikülcsat és Kakaópor-gyár (Moldova Gyuri bácsi, szeva'!) Repülő Egyesületben kezdett repülni hatvanhétbe' Krakhammer Gyuri bácsi, egykori Messzer pilóta (Krakesz) keze alatt, akitől igazán lehetett tanulni. Élményei előadásában idős amerikai blues-zenészekre emlékezetet, akik az interjú ötödik és hatvanhetedik perce között felsorolják, hogy 1923-67 között kikkel és hol gitároztak. Ma már semmi se jó, nincs gyár, nincs egyesület, nincs csapat. Ferci repül még de ő meg valami rossz kapitalista műhelyt alapított, vett is ilyen hatszázezres, tárcsás karórát...

 

11. A spotter

Az kemény műfaj. Van, amelyik tényleg a klasszikus szpottolást űzi. Írja a gépek lajstromjelét és tudja, hogy melyik gép volt hajtóműcserés a múlt héten. A katonai változat az felismeri, hogy a spangdahlemi amerikai vadászalakulat gépein az eddigi C5 verziójú AMRAAM rakétákat C7-re cserélték...

 

Értelmező flight manual:

beygir gücü: lökettérfogat
azami sürat: legnagyobb sebesség
silindri: hengerek száma

*a török gyártmányú Turbo rágóban.

98 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gabesz_1985 2011.05.05. 07:35:45

Brilliáns munka. Sokat nevettem. A repülőnapokon az összes alfaj megtalálható.Némelyik akkora objektívot cipel, hogy szinte hasra esik vele, ja és a kiegészítők: létra, hűtőtáska, kinyitható szék.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.05.05. 07:45:59

Pizka, ezen leírás alapján olyan kis Rain Man-nek képzelnélek el... :)

mrbateman 2011.05.05. 08:36:37

Súlyos elmebetegek, ...ami mindenképpen tiszteletreméltó!

Mitya Ivanov 2011.05.05. 08:45:24

jó írás, de nem nevettem, mert a téma egyáltalán nem érdekel.
majdnem ugyanilyen a vonatbuzi is, azért csak majdnem, mert a vonatokkal nem harcoltak.

la paloma de la rosa 2011.05.05. 08:47:42

Ifjúkorom hajnalán jó úton haladtam, hogy valamelyik alfajjá fejlődjek, aztán mégsem. Ha nagyon lódítani akarnék azt mondanám, hogy megjött az eszem és rájöttem, hogy mennyire felesleges, de nem így van. Ha jól emlékszem, fene se tudja mi történt.

Nadiposzi (törölt) 2011.05.05. 09:01:45

Egy repülőbuzi kollegám a II. vh angol pilotáiért lelkesedett. Szerzett egy pilóta életrajzot egy srácról, aki valamikor 42' elején elesett, de addig óráról órára elregélték a gyerek összes légiharcát. Mindezt cseh nyelven. Kedves régészünk tudott csehül, így az ásatás ebédszüneteiben 2-3 sör mellett folytatátos teleregényként elevenedtek meg a Földközi-tenger feletti légiharcok. (Hősünk Kréta felett esett el, de sajna a neve nem jut az eszembe.)
A srácnak kb. az összes II. vh.-us angol repülő makettként ott figyelt a polcán.
Ja, és kihagytad a roncskutatót, aki egy dirib-darab szar alumíniumról megmondja, hogy egy Ill 2-es pilótaülés baloldalának az ejtőernyő-kioldó baszcsappantyúja, persze csak a 44' dec utáni, uráli modelleken.

2011.05.05. 09:08:38

A "beygir gücü" az nem lóerő?

Szocio Pata (kikvogymukblog) 2011.05.05. 09:13:13

Ez remek volt! Nagy grat. Én kamikáze-buzi vagyok, bár tárgyakat nem őrzök, sok érdekeset felkutattam a neten:
japán pilóták búcsúlevelét, amelyet az anyjuknak írtak a bevetés előtti éjszaka.
japán kamikaze kiképző tankönyvet, amelyet aztán az arabok is hasznosítottak.
És sok kép meg vidi.
Igazi szamuráj virtus.
Ráadásul a kiképzésükre is csak az átlagos fele kellet, hiszen csak a felszállást kellett megtanulni...

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.05.05. 09:13:27

@Űrlény Lajos: de lehet, a fene emlékszik már ennyire :-)
@altoid: és nem?

eastern sugar 2011.05.05. 09:21:57

és hány ilyen kollégám van, te jó ég :) a pilótatörleszkedő az különösen ismert műfaj nálunk. én is szeretek bemenni aa pilótafülkébe, mert az menő, de hát ez a munkám :) tényleg tök izgalmas dolog, de ennyire utoljára a star trekben voltam képes elmélyedni tizenhárom éves koromban :) marha jó dolog ott dolgozni, nagyon szeretem, de azért meghülyülni nem kell teljesen, na.
:)

zophie 2011.05.05. 10:22:43

probaltam magam beloni, de valahogy egyik kategoriaba sem ment. pedig egyszer meg egy cikket is irtam egy tesztrepulesrol :)

Ottlaki Kababám 2011.05.05. 10:43:24

Gyönyörű! És itt is kijön a hasonló hobbiknál megfigyelhető debilfaktor.
Viszont nagyon háttérbe szorultak a polgári repülést kultiválók, még a spotternél is visszakanyarodtunk a harci gépekhez. Pedig milyen szép is azt figyelni, annak az adott, ARW-ről érkező gépnek mikor volt a delivery-je, hol járt 17 nappal ezelőtt, lengyel radaron követni, stb.
Na megyek, vár a doktorbácsi.

fidesz = házmesterek pártja 2011.05.05. 10:50:09

@Gabesz_1985: és képzeld, még _fotókat_ is készít a gépekről!

Ez a blog régen sem képviselt komoly színvonalat, de ez a SI faktorból táplálkozó gúnyolódás...
Szánalmas. :D

Hal Stanton 2011.05.05. 10:50:33

@Ottlaki Kababám: ne félj a repüléstől, fönn még egy gép se maradt, höhöhö, érted, fönn, höhöhöhö.

Ottlaki Kababám 2011.05.05. 10:53:45

@al kotmány aláiro álamfö: Címlap, kezdődik.
@Ottlaki Kababám: Egyébként hiánypótló munka (nagy űrt hagyott maga mögött), és látszik, hogy Pizka is kellőképpen debil :D

Ted Striker 2011.05.05. 11:03:29

Ezen sírva röhögtem - egyben emlékeztetett arra is miért hagytam el az Aranysas olvasgatását

"Később Kővári doktor megírja az Aranysasban, hogy ebből egy szó sem igaz, egy Szokol rádió tranzisztora volt ráhegesztve egy Poljot órára és ebből egy logarlőccsel meg hat liter vodkával számolták ki manuálisan a megfelelő céladatokat, miközben az F-16..."

"Az ultrakönnyű-vitorlás" ki akar lenni: paplanernyős, sárkányos, motoros sárkányos, vitorlázó, vagy movitos/ultralight?

Ja és szerintem egy kategória méltatlanul lemaradt: a Virtuális repülős/FlightSimes aki csak a kibertérben látott röpülőt, és az ott felszedett információval osztja az észt fórumokon, meg szólogat be olyanoknak akik a valóságban gyakorolják eme nemes szenvedélyt...

Nadiposzi (törölt) 2011.05.05. 11:06:15

Debilségben a pálmát a volt labor tanárom kicsi fia viszi. Vonatbuzi a lelkem. Betéve tudja a menetrendet, és az a hobbija, hogy fejben utazik. Összerak magának egy Lepsény-Füzesabony utat, átszállásokkal, ahogy kell, és szépen az ágyára fekve utazik. Real time, tehát nem használ időgyorsítást, mint egy számítógépes szimulátorban, hanem nézi az óráját, asszongya 18 perc, most értünk Enyingre, és bemondja magában, hogy ..érkezett a 3. vágányra..tüdüdüdüdü. Megvárja a felszállókat, aztán fejben pöfög tovább. Nem tudom, néha kitalált-e valami felsővezeték szakadást, pályakarbantartást, vagy bármit, ami késést okoz, hogy izgalmasabb legyen.
Mint ahogy fogalmam sincs mi lehet vele, a 90-es évek első felében praktizált, akkor gyakran ott ücsörgött a kanizsai állomáson, és nézte a sihuhukat. Ja, és szerepelt Geszti Péter ÁSZ című műsorában. Ahogy láttam, a fatert inkább feszélyezte, mint büszkévé tette kisfia ismerté válása.

Gabesz_1985 2011.05.05. 11:06:35

@al kotmány aláiro álamfö: Nem érted a blog lényegét...
Talán ez is szánalmas... :D

Ottlaki Kababám 2011.05.05. 11:16:37

@Nadiposzi: Ez kurva jó! :DDD
Ezt jó lenne megcsinálni repüléssel, fejben leutazni egy LAX-SYD vagy egy LHR-KUL-SYD utat.

2011.05.05. 11:16:59

Az igazán elhivatottak azért diplomát is szereznek Nyíregyházán és a telefonba "Vételen!" köszönéssel szólnak bele:)

@Nadiposzi: én is ismerek ilyeneket, meg a net is tele van állomásokról szóló oldalakkal, meg vezérállásból felvett komplett utak videóival:)

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.05.05. 11:21:19

@Ted Striker:
igen, az is érdeks bagázs

van a real-time szimulátorbolond, aki virtuális légtérben légiirányít vagy pilótáskodik. Jó hobbi, van virtuális légitársaság, egész napos iktatás vagy hidegburkolás után az ember leül és a Virtual LOT színeiben teljesít egy Krakkó-Vilnius járatot, amely során a krakkói toronyból egy kanadai halőr, a távoliban egy belga taxis, míg a vilniusi app. frekin (figyeltétek? :-) )akár maga Gyurcsány Ferenc mondja be az adatait.

Good morning narita tower this is Golf delta foxtrot whisky mike lufthansa heavy request heading 342 fl 260... hallatszik néha a panellakás kisszobájából.

van az ATC hallgató, aki egy erre szolgáló rádió (szkenner) segítségével hallgatja a légiirányítást. Ebben lehet vicceset is találni. Ez a legjobb, repülőül se kell tudni hozzá:

www.youtube.com/watch?v=iWDEIvjwaFU

vanna ka légiharcos szimulátorosok, akik képesek egy légiharc-győzelemért szelepeken kiengedni hat tonna kerozint kiengedni a szuhojból, végülis a számítógéppel nem kell utána hazarepülni...

bőrmók 2011.05.05. 11:30:00

Ez a repülőbuzi valami nagyon belterjes faj lehet

Nadiposzi (törölt) 2011.05.05. 11:39:00

Kölyök koromban elsáncoltuk magunkat az orgona bokrok alá, a hátunk mögött a tyúkudvar drótja, aminek zavaró kárálását pár deszkával és valami ismeretlen funkciójú lemezzel rekesztettük ki. A videoton colorstar tévé hungarocelljébe műanyag marokkó pálcákat szurkáltunk, filccel kidekoráltuk, ilyen villgó izéket pingálva rá. Volt egy botkormány, egy darab bot, a végén a WU2 kis sárga tubusa. Egy darab tüzifa, két kis szöggel (irányzék), no meg valami egyéb kacat, ami az egész fülkét elöl határolta, és kész is volt...
...A Millenium Falcon, melynek lézerágyúja vadul szórta az áldást a gaz birodalmi tíje vadászokra. Életem legjobb szimulátora volt, az Xwing a nyomába se ért.

Inner Circle 2011.05.05. 11:41:30

Wow, és az melyik alfaj, aki minden repülős hírre a hírrel ellentétes kommenteket nyomat, mint megfellebbezhetetlen igazságot?
Pl hír: "Egy útvonaláról letért belga utasszállítót Antwerpentől 20 mérföldre két, a helyi bázisról felszálló F-16-os nagy magasságban azonosított."
Komment: "Ez nagy marhaság, Antwerpen mellé F-15 SGH-k települtek (nem "felszállnak" mert azt a buszra szoktak!!!), nagy magasságban F-16-ost amúgysem használnak, 20 mérföldön különben is már előbb lőnek és aztán kérdeznek, SZ.R EZ AZ OLDAL MÁR MEGINT MIÉRT NEM LEHET UTÁNANÉZNI LEMONDOM AZ ELŐFIZETÉSEM TÖBBÉ NEM KATTINTOK IDE HÜLYE HÍRSZERKESZTŐ!!!"

felucca 2011.05.05. 11:43:44

@Mitya Ivanov: A vonatbuzi is tényleg ilyen, én csak tudom, mert én vonatbuzi vagyok. Na jó, azért én abban különbözöm, hogy megtartom magamnak a buziságom és nem tolom állandóan a mások arcába. ha például valaki hülyeséget beszél a társaságomban vonatokról, akkor én csak csendben szenvedek:)

lárvalányhaj 2011.05.05. 11:46:57

Nekem meg reggel hat óta az loopol a fejemben, hogy "beygir gücü".

Steve the Great 2011.05.05. 11:51:08

Szinte hibátlan.
Mondjuk a spotternek további alfajai is vannak, pl. aki a mittudomén, 10.000m-en áthaladó gépeket követik és/vagy kisebb föld-levegő rakétának beillő csillagászati távcsővel fotózzák. Vagy aki a forgalmat a rádió mellett követi nyomon. Nyilván a 3-6 betűs rövidítésekkel való kommunikáció alap.

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2011.05.05. 11:56:01

Engem csak az óv meg attól, hogy igazi repülőbuzivá váljak, hogy olvasom a fórumokat és látom, mennyire belterjes társaság, én meg mennyire kezdő vagyok.

De a szüleim hibája az egész, mert ők tettek fel egyedül repülőre négy évesen.

Steve the Great 2011.05.05. 12:03:02

@Püspök utcai gombaszedő: Szerintem minden komoly hobbista társaság többé-kevésbé belterjes. Ha érdekel a téma, akkor megszokható, ha meg nem, akkor hagyni kell, hadd csinálják..

fidesz = házmesterek pártja 2011.05.05. 12:08:44

@Gabesz_1985: maradjunk annyiban, hogy a "lényegét" tartom szánalmasnak.

ámbátor 2011.05.05. 12:08:57

Ugye ez mindenkinek megvan a könyvjelzők között?
www.flightradar24.com/

Martian (törölt) 2011.05.05. 12:10:52

...és van, aki a repülést beéri egy csinos sztuvi asszonypajtással... :))

Void Bunkoid 2011.05.05. 12:32:28

Legközelebb lehetne ilyet írni a foteltábornokok másik, szintén sztm külön fejezetet érdemlő alfajáról, a TANKBUZIról is :) ha kell segítek, mert magam is az vagyok :)

Jerky_Master 2011.05.05. 12:35:16

a juppis a legszánalmasabb-legröhögtetőbb, mint mindig! :-D

rettenet alak még a "Göring hülye parancsai miatt..másképp lett volna!" webnyilas, cérnakarú tahó, felnyírt hajjal és Warrior pólóban (rovásírással súlyosbítva) és tarsolytatyóval, aki ott feszít a repnapokon és military összeröffenéseken...

@Nadiposzi: milyen szert szedett?

bőrmók 2011.05.05. 12:41:53

-Fú bazzeg látod azt a repcsit? De szuperül repül, ez legalább ezerrel megy! De hisz ez egy öthajtóműves csoda!
-ja!

mrbateman 2011.05.05. 12:46:23

@Nadiposzi:
AAAAAAAAAAAAAz igen!

Volt Pécsen (bocsánat Pécsett) kb 15 évvel ezelőtt egy csávó, aki a buszon (akkor még Ikarus) a söfőrfülke mögött, vag yesetleg a bal egyben üldögélt és buszvezetősdit játszott, de total real time tekergette a kormányt (természetesen tenyérrel ahogy illik), nyitotta-zárta az ajtókat (jellegzetesen felülről lefelé végighúzta a piros oder zöld gombsort) valamint köszönt a szembe jövő kollégáknak. Egy idő után (nem tudom, h. addig hány csicskalángost gyűjtött be) teljesen megszokta mindenki utasok és kollegák egyaránt.

Másik a Süni haverom az egyetemről (csak egy kis adalék: villanyszerelő szakmunkást végzett, majd én már a pécsi egyetem filozófia szakos hallgatójaként ismertem meg), akinek hobbyja a "fiktív foci" volt. Ennek keretében a Vas megyei szülőfalujának futballcsapatából 24szeres bajnokot csinált (azért ennyi, mert akkorjában a Fradinak 25 volt és ugye legyünk már reálisak) továbbá 3szoros BEK győztest. A/5 méretű kockás füzetekbe voltak vezetve a bajnokságok frankón 16 csapattal komplett fordulókkal és a releváns falu mérkőzéseinek komplett jegyzőkönyvével (játékvezetői hármas, nézőszám, gólszerzők, kezdőcsapatok, cserék, sárga, illetve piros lapok, edzői nyilatkozatok,...na ez utóbbi lehet a kincs: mély talajú pálya, vannak bíztató jelek, fontos, h. a saját játékunkat játszuk, egyéni védekezési hibánkat kihasználták ebből gólt kaptunk, megzavarodtunk,stb.) minden forduló végén tabella, góllövőlista. Szezon végén játékosmozgások távozók/érkezők.

Na ez a nem semmi, minden más "csak közönséges kofalárma"!

Nadiposzi (törölt) 2011.05.05. 12:48:00

@Jerky_Master:
9-10 évesen még semmilyen szert se szedtem, de tény, hogy ma már ahhoz, hogy egy neoncsövet lézerkardnak nézzek, ahhoz tetemes mennyiségű tudat módosítóra lenne szükség.

Jerky_Master 2011.05.05. 12:56:59

@Nadiposzi: mármint hogy az a kicsifiú milyen szert szedett?

Nadiposzi (törölt) 2011.05.05. 13:18:49

@mrbateman:
Erről a pécsi srácról én is hallottam, de sajna elkerültük egymást. Azért van még egy-két érdekes arc errefelé, pl. az az idősebb úr, aki a kertvárosi buszok közönségét szórakoztatja vers mindenkinek alapon. kiáll a csuklósbusz forgójában középre, megköszörüli a torkát, majd közli a munkába/iskolába menő, nem túl lelkes közönséggel, hogy: Pétőfi Sándor, nemzeti dal. És elszavalja a nemzeti dalt.
Süni havernak riszpekt, ajánlott olvasmány Tandori Dezső gombfocis könyve a vízvárosi verebekről.

csi szi 2011.05.05. 13:25:39

Hajjaj. Én csak az Aranysas (ill. annó Top Gun) olvasásáig jutottam, a többihez lusta ill. buta voltam.
A harci repülőkért rajongók között az oroszbuzi-amerikabuzi (második világháború esetén még németbuzi, japánbuzi (na ilyen azért nem sok van)) ellentét az felér az applebuzi-appleutáló (vagy korábban windows-linux) ellentéttel. Mivel nálunk ismert okokból csak ruszki technikát üzemeltettek, oroszbuziból elég sok van (azokban a vasakban még benne volt az anyag... (tényleg marha előnyös, ha egy repülő jó nehéz acélötvözetből készült nagyrészt)), ehhez még jön a modoros amerikautálat, ebből születnek az olyan vélemények, hogy a MiG-21 az majdnem olyan jó vadászrepülő, mint az F-16, elenyésző a különbség (ráadásul olyantól, akinek volt köze a témához).
"valamilyen orosz típus lesz, amelyből 1989-ben repült egy prototípus, és a Pravda, valamint az ellen-típus kifejlesztésében érdekelt amerikai gyárak szerint..." - kb. ilyen szinten.
Az Aranysasos Kővári "doktor" meg sűrűn gúnyolt figurává vált a köreikben, mert nem osztja ezeket a sokszor érzelmekből fakadó véleményeket (pedig ő is a MiG-21-eket "reszelgette" anno), és tény, hogy néhány cikkében igencsak beletaposott a nagy orosz lélekbe:)

JT164STL 2011.05.05. 13:33:11

@mrbateman: 15 éve még én is pécsen éltem, és tényleg emléxem erre a buszos gyerkőcre, nagyon komolyan csinálta :))) mondjuk látszott h teljesen ketyós, de mivel nem ártott ezzel senkinek senki nem is bántotta.

TBone 2011.05.05. 13:36:01

Akkor az a srac a spotterek egy sulyosabbjai koze tartozott, aki egesz uton CB radion hallgatta a legiiranyitok es a pilotak forgalmazasat.

2011.05.05. 13:40:25

Azon agyaltam, hogy a repülős kasztok alapján a vasút/városi közl buzik kasztjait is meg lehetne alkotni a propellersapkás hajnaligyerekektől a menjmárkiaképemből srácokon keresztül a necctrikósokig :-)
De jó a poszt...

totyizselé 2011.05.05. 13:44:13

@ámbátor: aztakurva... Tudnám, hova a rákba megy ez a sok ember...

JT164STL 2011.05.05. 13:44:30

@JT164STL: és bár homályosak ez emlékek, de mintha az ajtócsukásnál a csengő illetve a pneumatika hangját is utánozta volna...

Circus 2011.05.05. 13:46:27

@ámbátor: mit össze kerestem, mert elfelejtettem a címet :).

Respect a szent őrülteknek :)
Ja, nem tud valaki egy jó légiirányító-szimulátort? :)

mrbateman 2011.05.05. 13:58:51

@JT164STL:

úgy-úgy,...utánozta bizony!:-)

Na még két néhai pécsi utcaképi elem:

erősen kifestett - állítólag egykor deportált zsidó - néni két nagy cekkerrel

Balogjózsi átlagos mélynövésű figura, aki kiáll irányítani a forgalmat, meg úgy egyáltalán mint általános hatáskörű szerv intézkedik mindenben, rajta egy névtábla "BALOG JÓZSI"

Megvannak?

Circus 2011.05.05. 14:06:57

www.marinetraffic.com/ais/

ezt meg sok szeretettel a nagyobb és lassabb tesókról :). Igen, vagyunk páran ilyenek is :)

lutria 2011.05.05. 14:11:02

Szerintem kávédarálósnak a helikoptereseket szokás hívni,nem az ultrakönnyű-vitorlásokat.

2011.05.05. 14:41:32

Sajnos nem tudok hozzászólni a repülős témához, de annak alapján, hogy magam egyfajta 2.0-ás harcjármű-buzi voltam elmondhatom: minden bizonnyal ilyen belterjes és rétegződött a repülős kör is.
Ahogyan a páncélosok hívei között is megtalálható a német- (ez a legnagyobb létszámú csoport), szovjet, amerikai technika buzi, Mindig akadnak különcök és perverzek, akik a francia, olasz, japán harcjárműveket választják (ez utóbbiank nagy előnye, hogy kevesebben ismerik, így könnyebb guruvá válni), illetve van rajongói köre a szerény magyar II. VH-s haditechnikának is.
(A magyar járművek rajongóinak nagy bánatára legfeljebb a Botond terepjáróval lehet büszkélkedni, mert a Turán, Zrínyi, stb. harcjárművek kevéssé voltak korszerűnek tekinthetők.)
Természetesen késhegyig menő viták folynak a német-szovjet technika minőségéről, összevetéséről (Panther G vs. T-34 85mm löveggel), illetve az egyedül helyes dunkelgelb-árnyalatról. Mondani sem kell, hogy az igaz rajongó bármely harckocsi kipufogó lángrejtőjének részletfotójáról fejből mondja a típust, évszámot, legyártott darabot, a jelenleg múzeumokban fellelhető, fennmaradt példányokat, stb. Normandiai utazásáról olyan fotókuriózumokkal örvendeztet meg, amelyen bemutatja: egy parasztház esőelvezető csatornájának toldatát egy Panzer IV. F2 ágyúcsövéből alakították ki, és a mai napig változatlanul funkcionál...

borgir 2011.05.05. 14:47:15

@mrbateman: Úgy hallottam, hogy szegény csóka végül az uránvárosi végállomáson fejezte be földi pályafutását, amikor a megáradt patakba fulladt, ahova vmi okosak hajtották be valamiért :(

A kifestett nő se semmi, mindig a Mecsek áruháznál szállt fel a 2,2A viszonylatra :) Én nekem úgy mesélték, hogy a fia és a férje elvesztése óta ilyen.

Balogjózsi sajnos nem rémlik. Ellenben mély nyomokat hagyott az antikváriumos kufár a kutyával, télen-nyáron térdnadrágban.

Mitya Ivanov 2011.05.05. 15:22:18

@mrbateman: micsoda emlékek.
A kifestett nőnél laktam albérletben kb 4 napig

mrbateman 2011.05.05. 15:59:43

@borgir: Tisztára, mint Lajos királyunk a megáradt cselepatakban,...bocsánat az ízléstelen tréfáért.

@Mitya Ivanov: 4 napig? Ígéretes sztorinak indul mesélj, de ne legyünk teljesen OFF-ok, írd meg azt is hány repülőmakettje volt a vitrinben!:-)

Perkele 2011.05.05. 16:07:03

vajon hányan ismernek magukra?

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.05.05. 16:36:13

@csi szi: én még a jetfly-ba írtam róla cikket (mármint Kővári F-16 mániájáról, magyarázkodhattam is miatta eleget, kicsit megsértődött rám. Pedig olyan szépen írtam a fejlett lezuhanást-segítő rendszerekről...)

El Topo (Sgt. Elias) 2011.05.05. 17:44:19

Hehe, jó.:)
Én csak lájtosan vagyok repülőbuzi. Hallgatom a BUD app-ot, nézegetem a flightradart, meg ajándékba szoktam kapni ilyen repülős dolgokat. Legutóbb a névnapomon repültem egy kicsit egy 737-800 NG-t. Persze szimulátorban.

Super 64 2011.05.05. 17:55:03

@Professor Pizka: Erről egy linket, drága Professzor Úr, könyörgöm! :)

Balázs1983 2011.05.05. 18:20:21

@mrbateman: Sírok a röhögéstől:))) Köszi!

JT164STL 2011.05.05. 18:53:38

OFFFFFFFFFFFFFFFFFFF
@borgir: +mrbateman: nahát szomorú ez a patakos végkifejlet :((( a kifestett néni az megvan iszonyat egy horror feje volt... balogjózsi nekem sincs meg de volt egy csóka aki a belvárban mindig hangosan szitkozódva olvasta a napi híreket... az antikváriumos gyerek az a Bölcsbagoly Levente volt :)

fzoli415 2011.05.05. 19:40:58

Nem EGOM, hanem ERGOM! ;) (hupsz, vagyis izé, nem is tudom)

Mitya Ivanov 2011.05.05. 20:23:40

@peetmaster: bazz...hogy mik vannak:)
@mrbateman:
semmi különös nincs a történetben, az egyetem előtt nagyon kellett az albérlet, és ez volt az egyetlen kiadó. Pár nap ott tartózkodás után kiderült számomra, hogy nem akarok egyy nem teljesen 100-as öregasszonnyal együtt élni, csak addig ameddig feltétlenül szükséges.
Maga a nő hihetetlenül művelt volt, de odáig nem jutottunk, hogy sztorizgasson nekem, de szerintem pécsi tüke sváb volt inkább, mint zsidó.

NDT · http://nemdomi.blog.hu 2011.05.05. 21:19:04

Nekem keresztapám hobbipilóta, vitorlázással kezdte, ma már Cessnát repül, de asszem helikopterre is van már szakszója.

Tényleg, a helikopterbuzik nem egy újabb markáns csoport? Nem tudom, csak kérdezem.

Zolcsi67 2011.05.06. 02:20:59

@SzedlmajerLaszlo: Hajaj, meg a Nohabos/Szergejes, Tatrás/Ganz csuklósos, Gigantos/Taurusos....

Sajna vannak nem túl ártatlan visszamaradottak is: egy ilyen figura a Vasúttörténeti parkban a gőzmozdonyverseny után felment az egyik gőzösre (fel lehetett), és amikor a vezér nem nézett oda, tövig rántotta a szabályzót. Majdnem megnézte a korongmendence alját - mozdonyostul. Ledobták, szó szerint, hogy csak úgy nyekkent.

Repülőre azért kisebb az esély, hogy így felmásszon.

Ted Striker 2011.05.06. 08:20:14

@Professor Pizka: áhhhh, ez NAGYON súlyos
"A spangdahlemi ezrednél kisebb gondot okozott, hogy a szoftver tévedésből németre volt állítva, és a pilóta csak a villogó "fünf komma acht" feliratot látta a képernyőn."

:-DDDDDDD

hajdul (törölt) · http://hajdulaszlo.wordpress.com/ 2011.05.06. 08:59:05

A végére az értelmező fight manual kár volt. Jobb lett volna egy szűk bennfentes társaság tagjának maradni, s oszthattam volna az észt a török nyelv szépségeiről, amiből még annyit tudok, hogy: Horoz Nakliyat.

2011.05.06. 09:20:46

Egyszer találtam egy hirdetést a neten, valaki franciául tudó útitársat keresett franciaországi oldtimer vitorlázó repülős világ találkozóra kísérőnek, az az tolmácsnak. Azonnal összehoztam a hirdetőt a barátnőmmel, aki egy kellemes hónapot töltött el így Franciaországban, valahol a masszívum környékén.
Már az oda út sem volt semmi, mert egy transporterre volt a vonta kapcsolva, és végig bámulták az őskori kövületet, ami lekapcsolt szárnyakkal utazott. Persze a Párizsi körgyűrűn elkavartak, de rendőrségi felvezetéssel sikerült a helyes irányba tovább haladni.
Nos, a repülőbuzik összejöttek a világ minden részéről, Új-Zélandról, USA-ból, szóval mindenünnen, és röpködtek a faszerkezetekkel, meg a vászon szárnyakkal, persze csak azután, miután a cigánykaraván hajlandó volt elhagyni a világtalálkozóra lefoglalt repteret – 3 napot enged nekik a törvény
Barátnőm – 40-es matek-rajz szakos tanár, jól bírta az 1 hónapos sátorozást, természetesen a repülés is kipróbálta, pedig mióta szarrá törte magát a siklóernyővel, legfeljebb fapados járatokon repkedett.
Azóta is eljár minden találkozóra, ami itt a környéken, tehát Európában van, igaz, most már öntevékenyen, az útitársa nélkül, és a repülőgép sem kötelező atributuma a részvételnek, Mert a társaság jó, és az élet csak a bolondokkal elviselhető.

Super 64 2011.05.06. 09:33:57

@Professor Pizka: Köszönöm! Óriási! :)
Nem csodálom, hogy Kővári professzor úr megsértődött, így meggyalázni a szent Falcont és az amerikai technológiai fölényt... :D

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2011.05.06. 09:56:24

Azt hiszem, ez a poszt segít kigyógyulnom a repülőbuziságomból! :-)))

jack o'neill 2011.05.06. 09:59:06

Hát ezt köszi, volt melyen hangosan felröhögtem! :)))

@Zolcsi67: "Hajaj, meg a Nohabos/Szergejes, Tatrás/Ganz csuklósos, Gigantos/Taurusos...."
Kihagytad a Ikarus vs. Credo csapatot, pedig azok aztán... :D

key 2011.05.06. 11:57:13

Én hat évesen lettem azzá, és most negyven felett is az vagyok. Elég volt egy könyv és azzá lettem, s nem bántam meg. Gyerekkoromban -internet, nyugati szaklapok, stb. nuku- azt gondoltam, hogy ez csak az én betegségem, de később, amikor kinyílt a világ láttam: nem vagyok egyedül. Ne felejtsük el, hogy ez a "betegség" remek közösségszervező erő időnként kézzelfogható eredményekkel. Ha nem lennének ilyen "betegek", szegényebb lenne a magyar repülés néhány megmentett ereklyével....

ZöPö_ · http://route66.blog.hu/ 2011.05.06. 14:47:28

@key: mintha csak az én történetemet mondtad volna... :-)))

2011.05.06. 15:14:55

@key: Én nagyon bírom az ilyeneket, legyen az repülő buzi, vagy más kevesek által őzött hobby, mert ezek amúgy teljsen normálisak, mivel nem egy költséges passzió, ártalmatlanok, ha velük vagy olyan mintha egy képes könyvet lapozgatnál, semmit sem kell csinálnod, csak ömlik rád az információ, persze csak kevés marad meg, de nem baj, kérdezni is lehet tőlük, szivesen válaszolnak, ha valamit nem tudnak, beismerik, nem nagyképűek. Találkoztam már ilyennek íjásszal, meg honfoglaló magyar buzival, minden jármű, harceszköz, játék, (baba gyűjtők társasága pl )meg van a maga tudora
Nem akanak megnyerni, megtéríteni. Elvannak egyedül is, de szeretik a hasonszőrűek társaságát.
Sajnos kiveszőben lévő fajta, jobban meg kellene őket becsülni.

666E 2011.05.06. 16:23:34

Balaton déli partján, Bogláron, él egy idős ember (remélem még köztünk van) akit sokszor láttam az égen ahogy sárkányrepülőzik. Nyáron szinte minden másnap, harmadnap. Már jó pár év eltelt mióta ott jártam és már akkor elmúlt kilencven éves ha jól emlékszem.
És még mindig gyakran repült.
Azt hiszem díszpolgárrá is avatták.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.05.06. 16:24:11

@Frengi: Nekem a Star Trek klubosokkal voltak hasonló (jó) tapasztalataim. A legtöbb teljesen normális arc volt, de volt egy-két figura, aki tényleg nem volt egészen százas. Ami külön tetszett, hogy a "normális" többség teljesen toleráns volt a ketyósokkal, és viszont. A közös hobbi áthidalta a különbségeket.

Kulminaator 2011.05.06. 19:20:17

Blogbuzi-tipológia:
...
3, Cinikus alfaj.
Idejének java részét mások kedvenc hobbijának fikázásával tölti. Találomra kiválasztott témákat körbejárva, azokat karikatúraszerűen ábrázolja. Vicces, vagy viccesnek látszó formába öltözteti gúnyolódását, hogy ezzel keltsen szimpátiát a véleménye iránt. A szabadtéri, szobakörnyezettől idegen hobbik és tevékenységek kiemelt célpontnak számítanak a listáján. A lexikális tudás bármilyen formáját ördögtől valónak tartja. Az alfaj egyik fele saját memóriagondjait leplezi ezzel, a másik, "önhitt" jellemvonásokat felmutató fele pedig csak a mások tudását ócsárolja, a sajátját erénynek tartja. Cinikus, mindent leszóló negatív hozzáállásuk forrása megosztja a tudóstársadalmat. Néhányan gyerekkori traumára gyanakszanak, mikoris a szomszéd erős gyerek elvette a mecsboxukat. Többen a jelenlegi életmódjuk miatt kialakuló nősténymentes környezet érzelmi feszültségeit nevezi meg okként. Egy kisebb rész pedig a tudományos szempontból hiányosan alátámasztott, kevéssé egzakt "ezek hülyék" formulával magyarázza cselekvésük mozgatórugóit.

altoid · http://altoid.inda.hu/ 2011.05.06. 20:05:47

@Kulminaator: Ezt azért még gyakorold kicsit... :)

szellőláb 2011.05.06. 21:13:54

@Frengi: Engedd meg, hogy nyilvánosan csodáljalak! Nem semmi, ahogy szinte minden témához marha jókat írsz. Jó, tudom, hogy csak a kor hozza meg a bölcsességet :-)
Sajnos, nem mindenkinél, mert mi mondjuk egykorúak vagyunk, de hogy tehetném már magam hozzád?

2011.05.06. 21:35:53

@szellőláb: Hát ebben nem értünk egyet, mert én a magam kommentjeit elég laposnak érzem.

A saját blogomba meg mindig csak az ötlet szintjégig jutok el.

Neked legfeljebb azért tetszik, mert valószínű egy húron pendülünk, vagy hogy a hasonló a hasonlónak örül, vagy hogy egy rugóra jár az agyunk, nem ragozom tovább, szóval ezért és nem azért mert annyira, de annyira jó.

De azért kösz, mert ez is valami, jól esik a májamnak a hájjal való kenegetés.

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.05.06. 22:38:48

@Kulminaator: a helyzet rosszabb ennél, a szerző gyakorló repbuzi, és van pofája saját magán röhögni. De ne aggódj, hamarosan kifejtem a modoros vadászkürt-buzit, kommentekkel együtt, az egyik kommentelő alfaj te leszel, meg leszel öregítve a zörökkévalóságnak :-)

bozót lajos (törölt) · http://bozotorszag.blog.hu/ 2011.05.08. 09:52:19

a vonatbuzulás szerintem még súlyosabb, mint a repülős.
a repülők lajstromjele: HA-LOK = ló karcsi. semmi hotel alfa:)

sorica123 (törölt) 2011.05.08. 10:07:38

@Kulminaator: szerintem egyszerűbb tenni a fejükre, ha ennyire idegesít...
Amúgy egyfelől vicces a poszt, másfelől viszont én is gondolkoztam már rajta, hogy néha itt úgy jön ki egy-egy poszt, mintha maga az a tény, hogy vkinek hobbija van, lenne a modorosság. Holott egy frászt. Sőt még az se, ha tud róla magyarázni. Ha nem tud disztingválni, az már lehet géz, vagy ha maga a figura a hobbija mellé tele van olyan sztereotip, röhejes vonásokkal, amitől így egyben ő egy modoros akármicsoda. De volt már itt, aki félreértette, és leírta az, hogy maga a hobbi a modorosság, és az szerintem már hülyeség.

a_fater 2011.05.09. 09:37:23

ez jó poszt :)

Amikor Kínában voltam, akkor a gyár felett elszálló gépeket lesve azt láttam, mintha MIG-ek lennének. Mekérdeztem repülőbuzi haverom, erre ő azt mondta, hogy Kínában vannak saját gyártású gépek, leginkább MIG másolatok. Beszarás, hogy én erre miért nem gondoltam :D

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.05.09. 15:26:34

egészen konkrétan hiányolok egy hozzászólást, így kénytelen vagyok magam feltenni a kérdést minden repülőgép-buzihoz: figyeljetek, és puncit láttatok már?

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2011.05.09. 15:50:14

@Professor Pizka: egy jó diktatúra megszervezi a maga belső ellenzékét, ugye...

Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2011.05.09. 16:07:08

@vészmadár (pica pica): a tanulni vágyó pilótanövendék-lányokat szoktuk felpróbálni :-P

turborago 2011.08.19. 06:39:43

Szeva all!
Akinek még megmaradtak a Turbo rágós képei, vagy netán van még néhány, esetleg gyűjteménye van az írjon erre az e-mail címre: kiszelgabor@freemail.hu
Átvenném, megvenném. :)

Hpasp 2017.12.06. 11:51:59

"2. és meg is jöttünk az amerikaibuzi repülőshöz, aki abból a tényből hogy 560 db. amerikai gép eddig mindenkit legyalázott, ahol (pl a szerbeknél) összesen vagy ötven gépet bírtak emelni ellenük"

helyesen

"2. és meg is jöttünk az amerikaibuzi repülőshöz, aki abból a tényből hogy 560 db. amerikai gép eddig mindenkit legyalázott, ahol (pl a szerbeknél) összesen vagy öt gépet bírtak emelni ellenük"
süti beállítások módosítása