Mikor helyénvaló a modorosság 2. - Kezicsókolom

2009/11/19. - írta: Modor Tibi

 

Lassan egy éve már, hogy elkezdtük a modorosságot bizonyos helyzetektől függően védeni: akkor főleg az idősebb korosztálynál és a mulatós nótáknál találtuk természetesnek és kívánatosnak a megszokottnál talán több negédességet.

Régóta foglalkoztat azonban egy másik sarkalatos kérdés: mit köszönjünk a hölgyeknek, akikkel nem vagyunk tegező viszonyban?

 

  1. Kezét csókolom / Kezicsókolom / Kézcsók!
  2. Jó napot (kívánok) / Visz(ont)lát(ásra)!

 

Nálam egyértelműen a modoros "kezét csókolom" tűnik a legjobb választásnak. Na de szavazzatok bátran: a vicceskedő magas labdákat ("Csá geci, kő kóla?") direkt kihagytam.

A döntéseteket legkésőbb szombaton közzé is fogom tenni :)


A szavazást lezártuk.

Címkék: nők egyperces
71 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eastern sugar 2009.11.20. 00:06:48

no de tibi...hol maradt a KISkezicsókolom?!
a sarkalatos meg egy l, üzenem én, a nyelvtannáci:)

persicsbalint 2009.11.20. 00:10:51

Életkorfüggő. Nem tudok választani.

surranómacska 2009.11.20. 00:15:13

A jó napot kívánok minden esetben megfelelő kéne hogy legyen. Bár találkoztam már olyan 60 éves nővel, aki megsértődött, mert nála csak a "csókolom" volt használható. Mindenkitől. Lány vagyok, bár 60-nál jóval fiatalabb, mégsem érzem, hogy bárkinek csókolomot kéne mondanom a jól bevált jó napot helyett. Hihetetlen, hogy ilyeneken is megsértődnek emberek...

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2009.11.20. 01:35:13

A csókolomozás az egyik legundorítóbb manireizmus a föld kerekén. Kizárólág szép és kívánatos nök irányában tartom elfogadhatónak. Egy házsártos öreg kurvának elég kurta biccentés.

IronLowrider 2009.11.20. 01:36:46

A csókolom a kezsit és minden módosulata archaikus hülyeség, aki ilyet használ, azt helyszíni kivégzésben kell részesíteni.

rezfaszubagoly (törölt) 2009.11.20. 01:42:01

Nekem azt tanították, hogy Kezét csókolommal kell köszönni nálunk idősebb nőknek. Ez egyáltalán nem modoros. Fiatalon lázadtam és Jó napotot meg csókolomot köszöntem a nőknek is, azt hittem ettől leszek felnőtt, meg egyenrangú, meg a sportbajusztól.
Gyerekkoromban tegeztem a nagyszüleimet, majd magamtól áttértem a "tetszikezésre", senki nem kényszerített rá, nem is tudom, hogy jött. Szerintem szeretetből és tiszteletből.
Sőt, a családban a férfiak arcra puszit is adtak egymásnak, bár unokatestvéremmel már csak kézfogás van.
A Kisztihand! tényleg modoros. A Kézcsók!, Kezicsókolom! meg bunkó.

Kot Marlboro 2009.11.20. 02:47:12

A csókolom jelenségnél csak az a durvább ha valaki valóban kezet is csókol (jó, 70 év felett bizonyos esetekben felmentés jár).
A tetszikezés meg nem tudom honnan a frászból jött, de kiskoromban, amikor még az időskorúakkal tetszikeznem kellett, mert nem tudtam, hogy lehetne másképp kifejezni magam, mindig nagyon hülyén éreztem magamat, hogy így beszélek.

El Topo (Sgt. Elias) 2009.11.20. 06:54:00

Na most ehet hogy szét lesz rúgva a vasporos valagam, de szerintem idegen nőknek 18-tól felfelé kijár a kezét csókolom, feltéve, hogy nem kelt kirívó ellenérzést az emberben.

GAbica 2009.11.20. 07:57:49

Nekem az ügyfelek és a férfi kollégák (akikkel nem vagyok közvetlen munkakapcsolatban és csak folyosón futunk össze egy évben egyszer maximum) kb 95% mindig kezét csókolommal köszön. És így köszön most, hogy 32 éves vagyok és így köszönt 12 éve is mikor a cégnél kezdtem. Sosem zavart, szerintem aki így lett nevelve, az így is fog köszönni.

Zerstörer 2009.11.20. 08:14:45

Kurtán odabiccentek a nőnek, ha tetszik, látványosan megigazítom a cerkát a gatyában, oldalra sercintek és egy "kinyalnálak"-kal indítok.

Imádják.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.11.20. 08:18:19

Csókolom-csókolom-csókolom (c) by Anettka? :)

Amúgy mi az, hogy hogyan köszönünk egy "hölgynek"?

Definiálná valaki a hölgy fogalmát?

El Topo (Sgt. Elias) 2009.11.20. 08:26:47

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:

Annyira nem bonyolult. A hölgy 18 év feletti civilizált nő.

scsaba1 2009.11.20. 09:11:45

Nem szavaztam, mert ez életkor-függő. Idős, angolkisasszony-típusú hölgyeknek: Kezétcsókolom ..... néni!
Idős uraknak (akit valóban tisztelek is): Tiszteletem ..... bácsi.

Másnak: Jó napot

Akivel éreztetni akarom, hogy nem akarok haverkodni, a három, de inkább öt lépés távolság az maradjon is meg: Üdvözlöm!

scsaba1 2009.11.20. 09:14:04

@rezfaszubagoly:

Az milyen az a sportbajusz? Én csak műszerészbajuszról tudok. Az már ennek valami, hosszabb, tömöttebb változata?

noirp 2009.11.20. 09:24:36

@El Topo (Sgt. Elias): Én nem rúgom szét a valagad (bár a nekem oly kényelmes melósbakancsom van rajtam
), csak megjegyzem: még mindig szénné égek zavaromban, ha idős oktatók, egyetemi profjaim, öreg mérnökök kezét csókolommal köszönnek_nekem_, ráadásul _előre_.Még jobban égett a pofám meztélábos első-másod éves koromban...
Egyébként ahogy tapasztaltam, 60 év és (cca) IQ 250 volt a minimum ezügyben. A többiek jónapottal köszöntek és ált. mi köszöntünk _nekik_.

Mitya Ivanov 2009.11.20. 09:57:27

"csókolom a kezitlábát, meg a lábaközit is."

hajdanában danában, megyei tanácsi átrumozott cigifüstös péntek délutánokon köszöntek így az öreg kommancs káderek félrészegen, jópofáskodva anyámnak.

oriza triznyák 2009.11.20. 09:57:41

@noirp: pont ezt akartam mondani én is. Hatalmas pillanat volt az életemben, amikor kis 20 éves egyetemistaként az egyik 70 körüli tanszékvezető megemelte a kalapját és kezét csókolommal köszönt.

Amúgy szerintem a kezét csókolom szép köszönés, de nekem nincs bajom a jó napot kívánokkal. Amit viszont nem bírok, az a jónapot és viszlát. Na meg a viszhall, na az a legdurvább. A tiszteletem-et fiatalabb férfiak idősebbrk felé használják leginkább, nem?

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2009.11.20. 10:00:00

a tökéletesen semleges, mindig elfogadható, érzelmektől, áthallásoktól mentes a jónapot kívánok.

Ami ezen túl megy, az szituáció- és viszonyfüggő, alkalmazható-e.

Nem igaz, hogy van helyzet, amikor csak a kezitcsókolom elfogadható. Ahogy nem kell dícsértessék-et mondani azért, mert pap az illető, ha te nem osztozol vele a hitében.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2009.11.20. 10:02:14

A tiszteletem: két használata van sztem: az egyik a Tiszteletem, tanár úr! típusú, rendkívül udvarias megszólítás.

A másik, a Tiszteletem, Sanyi bácsi, ami jellemzően nálam akkor fordul elő, ha az öregek tegező viszonyt ajánlanak, de én jelezni akarom, hogy hol érzem magam a kapcsolatban. (nem a kora miatt, nem jár automatikusan mindenkinek, csak aki megérdemli, annak:)

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.11.20. 10:06:21

Na, lehet újra szavazni, mert nem mindegy, hogy a válaszadó nő vagy férfi.

Bocs, de éjjel valahogy nem fogott az agyam :))

Kösz az eddigi 215 választ!

Zorita 2009.11.20. 10:20:15

@rezfaszubagoly: nagyon jó a neved!! engem a nagymamám mindig ezzel a lénnyel ijesztgetett kiskoromban "kislányom, ezt most már fejezd be, mert elvisz a rézfaszú bagoly!" :D

El Topo (Sgt. Elias) 2009.11.20. 10:20:53

@noirp:
Köszi!:D

Egyébként meg az a véleményem, hogy a von haus aus jómodort nem pótolhatja semmiféle rang, kézettség, vagyon.
Ha nem figyelünk oda fiataljainkra, villámgyorsan makogó majmok közösségévé tud és fog válni társadalmunk.
A nálam 10 évvel fiatalabbak nagyszámú csoportjának már komoly nyelvi kihívást okoz élőszóban a magázás/önözés. A még 10 évvel fiatalabbak túlnyomó többsége nem is képes rá. A fiamék tegezik az skolában a tanítóikat!
Minap láttam egy idős férfit átkelni a zebrán a Bajcsy-Andrássy sarkon, zöld lámpánál. A kanyarodó autóknak is ugyanakkor zöld a lámpa, általában k is használják erőfölényüket. Ez esetben más törtét, a kanyarodó sofőr intett a férfinek, hogy menjen nyugodtan. Ő pedig derékból kissé arra fordulva utánozhatatlan eleganciával és természetességgel kicsit megemelte a kalapját.
Ott és akkor esküszöm, irigyeltem. Én már kalapot viselni sem tudok, nemhogy megemelni.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2009.11.20. 10:51:43

@Zzz_: alföldön ez ráadásul bagó, amit nem is mindig kapcsol az ember össze gyerekfejjel, hogy a bagoly, így még félelmetesebb:) én kicsinek nagy zsákos embernek hittem a bagó-t:)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2009.11.20. 10:53:07

@El Topo (Sgt. Elias): a fiad általános iskolás lehet, alsóban mióta van oktatás, tegeződnek a tanítók és a gyerekek, 1-2. osztályban mindenképp, ugyanis a gyerek egész egyszerűen nem érti a dolgot...

greggrant 2009.11.20. 10:53:13

Felénk a szimpla "csókolom" vagyon használatban idősebb nők felé; de ez is visszaszorulóban van, és kell hozzá nagyjából 40 év korkülönbség.
Persze mondjuk az a legjobb, amikor 10 év alattiak köszöngetnek csókolommal boldog-boldogtalannak: nekem is köszönt már kisiskolás csókolommal. Utána első dolgom volt a tükörben megnézni, mennyire vagyok ráncos :-) Pedig se nő, se idős nem vagyok.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2009.11.20. 10:53:48

de ez nem a tisztelet hiánya, ugyanis figyeld meg, hogy mondja:

"Hova mész, Éva néni?"

Sz.Lacc · http://fusslaci.blog.hu/ 2009.11.20. 10:55:47

"Kezét csókolom"-ot, főleg idősebb hölgyeknek. Ez számomra alap.
"Üdvözlöm", ha nehéz a másik fél korának, pozíciójának meghatározása (pl. telefonon keresztül), és szerintem ez egy elég semleges köszönés.
A többi meg ahogy éppen jön...
Kérdés: ti ha kimentek egy teremből, pl. egy vizsga után, akkor hogyan köszöntök el?
Viszont látásra! vagy Jó napot kívánok!
(nekem anno éretségin az utóbbit mondták, hogy így KELL elköszönni)

El Topo (Sgt. Elias) 2009.11.20. 10:56:13

@vészmadár (pica pica):

Nebasszmárki velem! Teljesen biztos vagyok abban, hogy én már óvodában sem tegeztem az óvónéniket, pláne nem tegeződtünk iskolában a tanítókkal. És pontosan értettük, hogy mi a különbség.

greggrant 2009.11.20. 10:56:19

@vészmadár (pica pica): én még ilyet nem hallottam, hogy alsóban tegeződtek volna a tanító és a gyerekek. Se én nem tegeztem a tanáraimat, se édesanyám nem hallott ilyesmiről, pedig tanító. Érti az a gyerek, ha meg nem, akkor gyorsan meg kell hogy tanulja/tanítsa neki tanító és szülő karöltve. Persze ez vidéki tapasztalat, nem tudom, a Nagyfaluban ez hogy megy :-)

El Topo (Sgt. Elias) 2009.11.20. 10:57:55

@Sz.Lacc:

Távozáskor azt mondani, hogy jó napot, csak a temetkezési vállalkozónál.

Zorita 2009.11.20. 10:59:26

amúgy én elég puritán vagyok, a csókolomozásnak már van egy kis bensőséges íze, szerintem csak ismert idősebb nőknek illik. A magázást meg szerintem is meg kellene valahogy őrizni, engem zavarna, ha ott kötnénk ki, mint a spanyolok, mindenki tegeződik, meg konnyó, aki meg nem, az fasiszta

Zorita 2009.11.20. 11:00:29

@vészmadár (pica pica): igen, néha bagónak is mondta :D

rezfaszubagoly (törölt) 2009.11.20. 11:06:50

@scsaba1: sportbajusz a pattanásos, mutáló serdülő bajusza, ami még csak pelyhes, jobb lenne leborotválni, de a hülyegyerek azt hiszi, hogy jól áll.

A Kezét csókolom! teljesen rendben van, bármiféle modoros elferdítése kerülendő.

rezfaszubagoly (törölt) 2009.11.20. 11:22:11

@vészmadár (pica pica): @El Topo (Sgt. Elias): @greggrant: A tegezés iskolában, óvodában nem szokás, sosem volt az, legfeljebb valami nagyon elvont, Waldorf, alternatív oviban.
Sokaktól hallottam, hogy az angolok is csak a tegeződést ismerik, miért kellene a magyarban megtartani a magázást?
Ezek az emberek nem tudnak angolul. Ott a tegeződés kopott ki: Thou, a magázás meg kizárólagos lett a modern angolban: You.
Nekem még a 13 évesek sziát köszönnek, pedig jóval idősebb vagyok, kamionsofőr (Kék Osztriga Báros) bajusszal, tehát nem nézhetnek kortársnak.

Szalacsi_Dezső 2009.11.20. 11:31:04

Csókolom a kisztihandját, Kisnagysád!

Szalacsi_Dezső 2009.11.20. 11:34:15

@rezfaszubagoly: Bizony az angol tegeződés egy tévhit! Sokan megfejelik azzal, hogy a királynőnek is lehet helloval köszönni. Hát lófaszt, mama! Hogy egy klasszikust idézzek.
Mondjuk a csúcs Szabad gyuri bácsi volt valamikor 93-ban, amikor a parlamentben felszólaló angol királynőnek így adta át a szót: Plíz madam!
Na ahogy a "madam" felnézett rá a szószékről, azt tanítani lehetne.

scsaba1 2009.11.20. 11:37:17

@Sz.Lacc:

Viszontlátásra, ha elhúztak (mondjuk egy UV-m volt a négy év alatt, tehát ez relatív ritkán
... Ha átmentem: További szép napot... Egy húzós szigorlat után az ember nem mond ilyet, hogy viszontlátásra.

scsaba1 2009.11.20. 11:38:29

@rezfaszubagoly:

Áááá, én ezt műszerészbajusznak ismertem. Vidéken, régen: legénytoll.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.11.20. 11:38:59

@Szalacsi Dezső: A Királynő várja el a saját alattvalóitól az udvari etikett betartását, a "plíz madam" is több annál, mint ami elvárható. Ő itt a vendég, úgyhogy ne grimaszoljon a vén buksza, tanuljon meg inkább magyarul :D

Szalacsi_Dezső 2009.11.20. 11:45:56

@Modor Tibi:
Tulajdonképpen jogos:-D
Szabad György for prezident! :-))

rezfaszubagoly (törölt) 2009.11.20. 12:10:15

@Modor Tibi:
Big up Szabad Gyuri bá'!
Sőt: Riszpekt!

Gudea enszi · http://gyuloltellensegeink.blog.hu 2009.11.20. 12:18:15

@El Topo (Sgt. Elias):
A kalap igazi jó dolog, befejezi a férfi öltözködését.

Tibi, ezen az "édes pofa vagy" szövegen meg lehidaltam. :)

balra 2009.11.20. 12:19:27

Csókolom a kisztihandját, ez alap!
Egyszer én tényleg kezet csókoltam egy csajnak, meg is volt a hatás, meg az eredmény is. az úgy jól jött ki, bár rendszert nem csináltam belőle.

oriza triznyák 2009.11.20. 12:32:12

@Modor Tibi: a köszönések kapcsán: lassan jöhetnek a modoros karácsonyi és újévi jókívánságok is!

Kot Marlboro 2009.11.20. 12:47:21

@Zzz_: biztos más részén laktam Spanyolországnak, de azt tapasztaltam, hogy kb. ugyanolyan arányban használják a tegezés-magázást, mint itthon - ha pl. hivatalba elmész ott, elég furán venné ki magát ha elkezdenél tegeződni, de a boltos nénit se valószínű hogy letegeznéd (viszont pl. a velem egykorú boltossal sokszor előfordul Mo-on is a tegeződés).
El Topo, ez a kalapos történet egy szép jelenet, és tény, hogy az új generációkból ez a viselkedés teljesen kikopott már - de én úgy érzem nem csak a kalapemeléssel ez a helyzet, hanem a csókolommal is - ami a mai világban nekem sok esetben már elég furán hangzik.

Zorita 2009.11.20. 12:57:05

@Kot Marlboro: lehet, hogy máshol laktunk :D én most dolgozom is velük, és néha én érzem magam merevnek az ügyfelekkel szemben, ha formálisan szólítom meg őket először. Te biztos Katalóniában laktál. (?)

mbaye (törölt) 2009.11.20. 13:14:36

Egyedül a kezét csókolom vállalható.
Nem csókolom, nem kezicsókolom, nem csocsi, nem kisztihand.

Kot Marlboro 2009.11.20. 13:20:53

@Zzz_: Andalúziában. Nem tudom, munkahelyen munkatársakkal tegeztük egymást, de ez Mo-n sincs másképp, egy dolog volt talán furcsa, hogy amikor mhelyen első nap mindenkinek bemutattak (számomra akkor még vadidegen embereknek), egyből puszival köszöntek - ez mondjuk tényleg szokatlan volt. De bizonyos latin-amerikai országokban amúgy sem kell már félteni a magázást a tegezéstől.
Bár mondjuk fura ez, amikor az egyik személy használata kihal egy nyelvből, mert akkor már valószínűleg nem arra gondolnak a nyelvhasználók, hogy akkor én most mindenkit magázok, csak egyszerűen ugyanúgy szól mindenkihez és ennyi (bár nem ugyanúgy szólít mindenkit).
(Bocs, hogy itt szétoffolom a témát a nyelvészeti okoskodással.)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2009.11.20. 13:45:59

Pécsett 1-2. osztályban még tegeződnek a tanítók-kisdiákok, mert hogy akkor jött ki az oviból a gyerek, és ott is így van, nem olyan könnyű átállni. (és teljesen mindegy, hogy emlékszel, ovis végképp nem magázódik, ezt nekem nem tudod megmagyarázni)

greggrant 2009.11.20. 14:48:05

@vészmadár (pica pica): JNK-Szolnok megyében az ovis is tud magázódni, "tessék ideadni", meg hasonlók. De ez még mindig csak az én tapasztalatom, és nem mondom, hogy mindehol így van.

2009.11.20. 15:45:56

"Csókolom mind a három kacsóját! A jobb kacsóját, a bal kacsóját, meg a kis picsóját..."

kisebbik rokk 2009.11.20. 16:12:38

24 éves vagyok, és muszáj nevetnem magamban, amikor a - bátorítás ellenére tegeződni nem merő - 18 éves tanítványaim csókolomoznak nekem. Vicces, tetszik.

persicsbalint 2009.11.20. 16:42:21

@kisebbik rokk: Na nemár! 24 évesen oktatsz és magázódnak a nálad 6 évvel idősebbek? Van ahol az évfolyamtársak között van ennyi egy egyetemen (1-2 OKJ, stb.). Akik téged így magáznak, sztem simán prosztók. Engem zavarna, legalábbis anno gyakon elmondtam, hogy tegezzenek, mert engem zavar, ha magáznak.

Szalacsi_Dezső 2009.11.20. 17:02:05

Mégiscsak modorosabb "Maga marha!", mint a "Te hülye!"
Nagyanyámék tegeződtek egymással. Soha egy csúnya szó stb. Onnan tudtuk, hogy most veszekszenek, hogy olyankor magázták egymást. Csúnya szó olyankor se.
Csudapofák voltak!

Asidotus 2009.11.20. 17:07:00

"Kezi Csókolom"-ot szoktam köszönni egy 18 feletti nőnek. (Én 34 éves férfi vagyok.)
Ismerős (nem rokon) lányoknak "Kézcsókom" is szokott elég gyakran, ha különösen jóban vagyok vele, és nincs párja a hölgyeménynek, akkor még megtoldom a "Szép Hercegnőm" kifejezéssel.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.11.20. 17:24:07

@Nűnű: nagy franc vagy! :) És a "szívem egyetlen királynője"?

azallamenvagyok 2009.11.20. 17:51:26

A helyzet azé' nem ilyen egyszerű, életkor és egyéb tényezők is befolyásolhatják:)

Sikonya Gyula 2009.11.20. 21:45:35

Rettenetes ez a komment dizájn...
A Nagyitól mindig kapom az ívet, ha a jelenlétében napszaknak megfelelően köszönök egy hölgynek, szerinte csak a "kezit csókolom" az elfogadható.
Kisiskolás voltam még amikor a 40-es éveiben járó szomszéd_apuka_átjött pampogni a szüleimnek, hogy neki igenis "csókolom"-mal kell köszönjek, nem napszaknak megfelelően. WTF?

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.11.20. 21:56:35

@Sikonya Gyula: Ó, Gyula bácsinak még megvan a nagymamája? Jó egészséget kívánunk neki! ;-))

no mail, no problem 2009.11.20. 22:23:42

részemről el nem tudom képzelni, hogy akivel magázodom, annak ne jó napottal köszönjek. szerintem a többi a modoros, bunkó, nyálas, de minimum a műveletlen paraszt kategóriák legalább egyikébe beleesik. a kezicsókolom és társaiért ütni tudnék, vascsővel, mint a gyulába, ha értitek, hogy gondolom.

ha megoldható, soha nem fogok soha kezet senkivel, szerintem az nagyon modoros dolog, számomra pont olyan, mint a kezicsókolom. de ha sehogy nem tudom elkerülni, akkor az ott levő nőkkel is jattolok.

kisebbik rokk 2009.11.21. 12:32:20

@persicsbalint:
Hát, én alapvetően elfogadó vagyok azokkal, akik számára eleinte nehéz a tegeződés a tanárral: később úgyis belejönnek. Én csak azzal tudok segíteni a problémán, hogy sosem próbálok tekintélyelvűen viselkedni, s ha a téma engedi, egyenrangú félként, közvetlenül szólok hozzájuk, stb., hátha maguktól is áttérnek a tegeződésre. (Annak ellenére, hogy tényleg elképesztő, hogy egy velük egykorúnak kinéző - sőt, legtöbbjüknél kisebb termetű - lányt magáznak. De nagyobb probléma lenne, ha bunkók lennének, és "Csá, baszd meg"-gel köszönnének, vagy ilyesmi.:))

Ormótlan · http://bogaras.blog.hu 2009.11.21. 18:36:32

Amit én iszonyúan utálok, az a 17-18 éves boltos picsák sziázása meg a potenciális vevővel való tegeződése. Negyvenesek elejét taposom, fiatalabbnak nézek ki állítólag, de nem annyival, hogy egy takonypóc liba letegezzen. Az ilyen boltból általában fordulok is kifelé. Érdekes, hogy a srácok sokkal normálisabbak, eszükbe nem jut letegezni egy anyjuk korú nőt, illedelmesen beszélnek. Amíg egy lány "Heló, nem tudod mennyi az idő?" nyögéssel rágózik a pofámba, addig egy srác "Elnézést, nem tetszik tudni, hány óra van?"-t kérdez, függetlenül attól, hogy végzős szakmunkástanuló vagy kezdő egyetemista. Szóval tudnak magázódni, illedelmesek is, ha kell.
A lépcsőházunkban lakó kiscsajszik (14-16) simán csókolomoznak, kezit nélkül, de valahogy tőlük eszembe sem jutna elvárni. Idegentől, persze, ha hímnemű és már nem gyerek, elvárom. Egyáltalán nem arról van szó, hogy a nő olyan csoda, amire égre emelt tekintettel lehet nézni, csak valahogy ez a kezit csókolom olyan megnyilvánulása a távolságtartó vagy okkal tiszteletet kívánó társadalmi kapcsolatoknak, ami akkor lazulhat fel, ha a kapcsolat közvetlenebbé válik. A napszaknak megfelelő köszönés is lehet illedelmes és szimpatikus, ha egy mosollyal meg tudja toldani az ember. Röhejes is lehet, ha a világ túlsó felén épp éjszakás műszakját kezdő emberkének köszönünk hazai idő szerinti good morning-ot. :-) Ázsiai partnereink sose figyelnek oda erre, de a nyugati kultúrában élők igen.
Egy jól célzott és kedves köszönéssel az ember jó úton van a siker felé. Ehhez persze nem árt valamelyest ismerni a másik felet, az igényeit, elvárásait, esetleg személyiségtípusát, ám ha nem ismerjük, akkor meg szerintem maradjon a legudvariasabb a köszönés, aztán majd alakulhat ebből barátságosabb hangvétel is.
Az üdvözlömtől kiráz a hideg, köszönésként sose használnám. Kollégáknak szoktam mondani, ha elcsesznek valamit, hogy "üdvözlöm édesanyádat", ebből már értik. :-) Meglátásom szerint köszönésként a modern, túlzottan is feminista felfogású ifjú hölgyek használják előszeretettel...

Tanárral tegeződni? Volt negyedik gimiben olyan tanárunk, aki frissen végzettként akkor került oda, direkt kérte, hogy ne magázzuk, de vele is csak iskolán kívül tegeződtünk (merthogy eljárt velünk borozni...). Óvónővel, tanítónővel soha nem hallottam, hogy bárhol is tegeződtek volna a gyerekek. Voltaképp ez a két személy az, aki elsőként ébreszt bennük tiszteletet, nem hinném, hogy magától eszébe jutna egy normális családból jövő gyereknek letegezni a tanítóját.

lárvalányhaj 2009.11.21. 18:47:45

Nekem utoljára a tanárképzésem alatt volt alkalmam tanítani. Én attól nagyon ódzkodtam, hogy csendőrtegezés legyen köztünk, én már diákként is utáltam ezt. Épp ezért az első tanítási gyakorlaton magáztam a tanítványaimat, ami sajnos nem igazán jött be, mert ezzel én is egy merev stílust erőltettem magamra, amiről úgy éreztem, hogy távol áll tőlem. A következő tanítási gyakorlatomon már azt kértem, hogy tegeződjünk.

Engem az idősebbektől ugyanúgy zavar, hogyha letegeznek, és nem ajánlják föl egyértelműen, hogy visszategezhetem őket. Annyira azért nem vagyok fiatal, hogy ezt csak úgy megcsinálhassák...

sentinel49 2009.11.22. 18:11:59

Kb.5 éve mindenkinek úgy köszönök "Szép napot!"
korra nemre való tekintet nélkül.Akadt olyan aki(mivel figyelmetlen voltam)rámszólt:Halló!Ma nem
kiván szép napot?Szóval bejön ez a köszönés.Ajánlom mindenki szives figyelmébe.
Szép estét nektek!:-)

El Topo (Sgt. Elias) 2009.11.23. 09:44:58

@sentinel49:

Jáááj, annak idején, amikor még a Ráday utcában dolgoztam, volt ott egy dán szendvicsbár. Annak a tulaja volt egy mélyművelésű modorbánya. Alapból nem tetszik a "szép napot" köszönés, de ő még meg is cifrázta: "legyen egy szép napod!", meg ilyen hülyeségek.

váj mí 2009.11.23. 12:02:31

@El Topo (Sgt. Elias):
Öööhm...tükörfordított az ürge (már ha a "dán szendvicsbár" a tulaj nemzetiségére utal)

El Topo (Sgt. Elias) 2009.11.23. 14:28:31

@váj mí:

Nem a pali volt dán, hanem a felesége.
süti beállítások módosítása