-Jó napot kívánok, City Grill házhozszállítás, Tibor vagyok, miben segíthetek?
-Kedves Tibor, abban segíthet, hogy már vagy két órája rendeltem három puffancsos hamburgert szivacsdobozban ide a Vaskapu utca 18-ba, és még mindig nem jött meg a futár... hogy a kurva anyátokat, aki a világra hozott!
-Igenis, egy pillanat, egy visszahívható telefonszámot kérek szépen. Illetve hát most nézem, hogy a Vaskapu utcába nem vállalunk sajnos kiszállítást...
Na igen, ez az első fajta, de ennél is van rosszabb - gondoljunk csak a tudakozókra, taxis, mentős diszpécserekre. Nem cserélnék velük. Tibornak tanulmányai mellett volt szerencséje hasonló vagy rokon munkakörökben eltöltenie pár évet itthon és külföldön is, úgyhogy az ügyfeleken túl a call centerek berkeibe is betekintést nyerhettek ma.
Tehát: kik dolgoznak telefonos ügyfélszolgálatokon? Alapvetően diákok, bohém kalandorok vagy olyanok, akik tényleg semmihez nem értenek. A kép csupán az idegen munkanyelvű szolgáltatóközpontokban árnyaltabb, de erről majd később.
-Köszönjük, hogy eljöttél a meghallgatásra. Mindhárman műszakvezetők vagyunk: egy fiatalos, lelkes kis csapatot irányítunk 3 műszakban, folyamatos munkaidőben. Kezdetben 250 ft/óra a fizetés, ami a próbaidő lejártával 260-ra emelkedik. Cégünk biztosítja a munkaruhát és a havi 1500 forintnyi hidegétel-utalványt. Feladat a rendelések telefonos felvétele, extra termékeink eladása a rendelőknek, a diszpécserekkel való kapcsolattartás, rendelések nyomonkövetése.
Az agilis diáknak végül a túlképzettség miatt (nyelvvizsgák) fenntartással, de megteszik az ajánlatot - a komoly betanulási fázis után már lehet is kapkodni a telefonokat. A közvetlen munkatársakat elnézve mindenki idióta a maga módján: ha eddig azt hittük, hogy normálisak vagyunk, akkor rövidesen elkezdünk kételkedni saját magunkban is.
Milyen típusokat ismerhetünk meg egy ügyfélszolgálaton?
A kioktató: büszke arra, amit csinál, területének nagy ismerője, így a tudatlan ügyfelet mindig ráébreszti nyilvánvaló tévedésére.
-És akkor a melegszendvicsre kérek szépen olyan pepperónit is.
-Pepperónit? Tehát a csípős olaszkolbászra gondol?
-Ja nem, arra a paprikára...
-Az a fefferóni, ne keverjük össze!
A hivatalos: görcsösen próbál ennek a nem túl elismert feladatkörnek valami komolyabb keretet adni, de 1-2 naivabb ügyfélen kívül csak mérsékelt elismerést vívhat ki embertársainál ezzel.
-Igen Uram, én akkor most telefonon keresztül kapcsolatba lépek a központi diszpécserünkkel, és amint megtudom a futárunk pontos tartózkodási helyét, azonnal tudatom Önnel. Igen, természetesen, köszönöm a megértését.
Az élmunkás: a legutolsó, őt személyében gyalázó állattal is kedves, nem teszi rá a telefont soha az ügyfélre, max. utána sírdogál egy kicsit. Az értékesítési versenyeket is rendre ő nyeri, de az ezért járó jutalmat nem veszi fel, mert ő azt nem azért csinálta. Az ideális, kizsákmányolható munkavállaló.
A meleg srác: belőlük van a legtöbb, mint minden call centerben. Egyrészt egymást viszik oda a cégekhez, másrészt a szeretnék emberekkel foglalkozni frázist ők tényleg komolyan is gondolják az interjúkon. Persze azért puffogni, nyavalyogni, csipkelődni egymással mindig szeretnek jellegzetes hanghordozásukon:
-Pruntyika, buziasszony, mennyi is a melléked? Itt van ez a pina a tizenháromból, szeretne még rendelni egy lájtos kólát.
-Várj angyalkám, tisztára kivagyok, szerintem megjött frankón, azért. Na kapcsold, 4674.
A idegen nyelvű ügyfélszolgálatokon dolgozó buhersrácokra jellemző az is, hogy nyelvzsenik. Többen 2-4 nyelvet beszélnek folyékonyan, köszönhetően kiterjedt nemzetközi kapcsolati hálójuknak. A határok nélküli, soknyelvű Európa az ő köreikben már régóta megvalósult: a gay.sk például magyar nyelven is elérhető, ami a többségében szlovák olvasók által látogatott honlapoknál ritka :-)
A tréner, mentor: egy call centerben nem az első vonalban aggasztó lenni, hanem afölött. Ők ugyanis már karriert csinálnak, ottragadtak és komolyan veszik a dolgot. Olyan elengedhetetlen dolgokat oktatnak az újaknak, mint pl. a rendelhető ételek összetétele, eladástechnikák, a postscript nyelv, egy IP-cím megpingelése vagy a nyomtató részei, meg hogy hogy kell papírt cserélni. Egy fixálóhengerről vagy lapadagolóról meg úgy beszélnek, mint egy szakács a Csáky rostélyosról.
-Na látjátok? No, ez a tónermodul. A tóner műanyagból, tintából és vasreszelékből áll. Vigyázzunk nagyon, ha az ügyfél esetleg magára borítaná, nehogy azt tanácsoljuk neki, hogy meleg vízzel mossa ki! A fixálóhengerhez meg soha ne nyúljon, mert leégeti a kis mancsát, vili?
A vezető: természetesen a fentieket is lehet fokozni. Callcenteres műszakvezetőként pénzt nem lehet sokat keresni, a szakmai tudás meg hát szintén nem feltétlenül elvárás. Mi hajthatja mégis a leendő csoportvezetőket ebbe az irányba? Ha más nem, akkor tényleg csak a tudat, hogy embereket irányíthatnak, felettük dönthetnek. Ezzel a választással viszont zsákutcába kerültek: beosztottnak már nem szívesen mennének át (és vennék át őket) egy komolyabb területre, vezetőnek meg pláne. Marad hát a telefonközpont, törekvőknek egy menedzseri állás, sok folyamatjavítás, kiképzik őket zöldöves Lean Six Sigma-bajnokká, és megtanulnak rendesen PDCA-t csinálni - hogy aztán sikerrel előkészíthessék az iroda Indiába költöztetését :-)
Ezek ám a kilátások!
-De Uram, én csak a munkámat végzem...
-Munkáját, mi? Hát akkor menjen el kubikúni!
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.03.25. 12:01:55
Kétféle főnök volt, klasszikus józsaru/ rosszzsaru szereposztás szerint. Volt egy mosolygós, vékony nő, és egy bulldog külsejű náci.
Hajtani kellett az ügyfeleket. Ha túl sokáig villogott az ember neve a táblán - ugye számítógépes problémával hívtak föl, szóval nem mindegy, miért - akkor a bulldognáci ingerült fejjel közeledett. Komolyan félelmetes volt.
Asszem, hivatalos voltam leginkább, és ha nem lépek le időben, csodás mentorrá válhattam volna.
CernaGeza 2009.03.25. 13:22:16
:)
scarlet ruby blue 2009.03.25. 13:48:17
ahabkapitany 2009.03.25. 15:19:20
mjollner 2009.03.25. 16:25:02
IndaMuncher 2009.03.25. 17:14:23
Aztán volt mikor a srácok a hülyéknél lenémították a headset mikrofonját és elküldték a picsába azokat.
Ja és nagyon hálátlan meló volt mert az Invitelnek dolgoztunk, szerintem nem is kell többet mondanom.
ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.03.25. 20:11:42
ez mijez...?
Romanista 2009.03.25. 21:04:54
heéj béhjbie...
feltételes reflex 2009.03.25. 21:30:01
feltételes reflex 2009.03.25. 21:31:10
tiszta szerencse, hogy nem ő ül mindenütt, különben az összes rohadt szolgáltató átverne...:)
Kültelki Vagány 2009.03.26. 02:33:45
Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.03.26. 09:03:48
lángcájt = Langzeit-
vagyis hosszú távú, régóta, fél évnél hosszabb ideje munkanélküli. Csak a németes szerzőknek akartam kedveskedni vele.
@F.house:
Én sem voltam ott egy hónapnál tovább. Arra jó volt, hogy - érzés szerint - könnyebben jött utána a normális munka. Egyik helyről a másikra könnyebb, mint a semmiből.
Egyébként a másik oldalon rendes emberek voltak általában, semmi okom nem volt arra, hogy paraszt legyek velük, így nem is voltam.
ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.03.26. 10:32:06
váj mí 2009.03.26. 13:52:08
Ja, és a pénz is több ;)
butatót 2009.03.26. 14:02:05
Klárensz 2009.03.26. 16:08:56
job rotation? Ki az a balfasz aki ilyet kitalál?
noirp 2009.03.26. 16:13:16
Jim 2009.03.26. 16:23:39
"de kérem, ez egy hivatal, nem, itt azért van egy hangnem?
Persze, mint a fizetés...bazmeg"
Háháháhá, útszéli tapló
Jim 2009.03.26. 16:24:33
"de kérem, ez egy hivatal, nem, itt azért van egy hangnem?
Persze, mint a fizetés...bazmeg"
Háháháhá, útszéli tapló
ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.03.26. 18:40:15
például a japppánok a 2. vh. után...
kurvára semmire nem mentek vele...
igazi lúzer népség, baszod...
Klárensz 2009.03.26. 20:08:04
Biztos vagy benne, hogy pont emiatt vitték ilyen sokra?
Amúgymeg Yamamoto Isoroku nem a hasznosságát bizonyította a job rotationnek.
A japánok sokmindent jól csináltak az biztos, de az eszement dolgokat is ontják magukból.
Klárensz 2009.03.26. 20:37:57
van benne valami bájos, ahogy toporognak, meg esnek-kelnek a robotok.
Nincs semmi bajom ám a japcsikkal, csak jelezni akartam, hogy minden érmének két oldala van.
ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.03.26. 22:14:37
kár, hogy nem az osaka nyert, mert amúgy jómagam gamba osaka fan vagyok..., persze ez nem gátolt meg abban, hogy a man utd-re toljam a pénzt a világkupa döntőjében a gamba ellenében..., s lőn 5:3 a man utd-nek, de hááát ez van, különben is az urawa red diamonds mennyivel kafább név má'... :--))
"Biztos vagy benne, hogy pont emiatt vitték ilyen sokra?"
az, hogy van egy darab téli autógumim, nem jelenti azt, hogy én vagyok az M7-es királya..., bár biztos sok youtube-os vidijó készülne rólam, amint a leálló sávban kocogok és bottal csapatom a guminak, amint ménk az magyari tenger felé...
"Amúgymeg Yamamoto Isoroku nem a hasznosságát bizonyította a job rotationnek."
így van..., de ez magyari találmány..., ez a job rotation?
a japppán az kérem, egy fanatikus nemzet...
teccik ismerni ezt a szót? 'fanatikus'...
"az eszement dolgok"-ba pedig inkább ne menjünk bele, hagyjuk aztata Modor Tibire, blokkolod...
:---)))
Balance Of Power 2009.03.27. 13:32:36
Gondolom, az arufeltoltoket nem nagyon ultettek be az irodaba.
butatót 2009.03.28. 18:50:02
A mostani nagy magenta elődje. Egyébként nem Magyarországon dolgoztam akkor. Valami kis előnye azért volt. Értékesítőként mindig szidtuk a technikusokat, hogy milyen szarul meg lassan dolgoznak, miattuk nem tudjuk teljesíteni a terveket, mifene. Mikor beraktak két napra egy szerelő csávó mellé (nem kellett szerelnem, csak menni vele mindenhova), gyorsan észrevettem, hogy az ő életük se fenékig tejfel. A dologban csak középvezetők és attól felfelé vettek részt, tényleg nem fenyegetett, hogy árokásó került a vezér székébe.
Zacskóstej 2012.01.19. 15:21:06
Én egy évig dolgoztam call centerben...igazából jó az ha kell a pénz, de azóta is gyűlölök telefonálni.
A kilépésem egy szerdai nap történt délután kettőkor...tikkelt a szemem..levettem a fülest..és egy "én most kilépek" dünnyögéssel leléptem.
Amúgy tényleg igaz hogy a fiúk/férfiak 90%-a meleg ott. Szinte mindenki.
Ami sztori hozzátartozik..XDXD..jóban voltam nagyon a super visor-okkal (akik felügyelik a munkát)..és most 6-7 évvel később airsoftozunk nagyban..játék tökölön 300 ember..és az elilgazításon a super visor-om áll mellettem..mellette meg 2-3 fickó,de ilyen egész arcos maszkban. Dumálunk..mondja hogy kilépett. Hát mondom nem is csodálom. Szerintem egy lelki nyomoronc, vagy meleg az aki azt a melót 1-2 évnél tovább tudja csinálni.
- maszkok felhúz..."szeva..Zoli vagyok,Ő meg a Laci..még mindig ott dolgozunk,emlékszel ránk?" Epic volt ahogy égett a búrám de amit mondtam azt mondtam..:)