Olvasói rovat - A modoros forgatás

2012/04/13. - írta: Modor Tibi

Üdv,

Ezt dobtam össze ma délután munka helyett, mert ilyen még nem volt.

Ha nem teszitek ki, beégek az öcsém előtt, szóval előre is kösz. /Ez eleddig a legszebb kérés, amit valaha kaptunk. - M.T./

Sadwick

 




Modoros forgatás

Gyönyörű fővárosunk utcáit járva gyakran tapasztalhatjuk (főleg éjjelente), hogy ki kell kerülnünk egy-egy filmforgatás miatt lezárt utcát, háztömböt. Nyilván mindenki fantáziáját megragadta már az ott dolgozó filmesek művészi, bohém világa, hogy milyen jó is lehet ilyen munkával milliókat szórakoztatni és egyben pénzt keresni. Az alábbi szösszenetben próbálom elmesélni forgatásos tapasztalataimat.

A neves magyar filmes testvérpár - a Schlecht-ikrek - forgatja legújabb D-com reklámját, a helyszín az Andrássy út egyik kávézója, hajnali fél 4, forgatási szünet. A külső szemlélő számára – ha túljut a forgatási hierarchia legeslegaljának számító biztonsági őrökön (kehes alkesz ötvenesek és fiatal suttyó gyúrósok) – a legkönnyebben elkülöníthető csoport a jobbágyság helyi megfelelője, azaz a statiszták. A szürke, teljesen vegyes összetételű tömeg csendben fogyasztja a catering-cég által biztosított zsíros kenyeret. Vannak itt ráérő kisnyugdíjasok, egyetemisták, vidéki, a nagy alkalomra ünneplőbe öltözött középkorú párok – pár ezer forintért vannak itt 12 órán keresztül, így a kezdeti lelkesedés (benne leszek a fimbe’!) már jóval alábbhagyott. A (büdös és szakadt) jelmezt viselők kényszeresen fényképezik egymást a telefonjaikkal, persze csak rejtve, nehogy a biztonságiak aztán kitöröltessék velük a homályos képeket. A statisztériát ambivalens viszony fűzi a felettük állókhoz, azaz mindenki máshoz; egyrészt gyűlölik a kevés pénzt, az ugráltatást, a több órás üresjáratokat, az izzadtságszagú öltözőként szolgáló Ikarust, de egyben fel is néznek a velük dolgozó művészekre. Ha nagyon igyekeznek, egyszer majd belőlük is kiemelt statiszta lehet – azaz 30.000 forintért röhögtethetik ki magukat a főszereplő háta mögül kitekintő jelmezes idiótaként.

A középosztályba tartozók széles rétege szakemberek színes forgatagát öleli fel. Ide tartoznak a szinte mindenki által utált, statisztahajcsárként vagy kávéfőzésre alkalmazott ilyen-olyan asszisztensek (filmes főiskolákról, valakinek a haveri köréből) akik – amellett hogy igen szép gázsit tesznek zsebre baráti alapon – szinte semmit nem értenek a szakmához, viszont előszeretettel alkalmazzák romkocsmázáskor az ilyen frázisokat: „…a múltkor, amikor a Hauabbal forgattuk azt a jelenetet, és az a balfasz statiszta mindig fellökte a statívomat…” Természetesen csakis a profik által hordott ruházatot (North Face) viselik, feltűnő „staff” kártyával, esetenként más modoros kiegészítőkkel, pl. gigantikus Canon/Nikon, mert persze kellenek a művészi „still”-ek a reklámanyaghoz (meg menőzésből a saját Facebookra).

Más alkategória az általában nő/meleg jelmezes-, sminkes-, fodrász-, stylistcsoport. Nem ritkán a modoros indie lányok közül kerülnek ki, ennek megfelelően erőltetett flegmasággal kávézgatnak vagy hatalmas dobozaikban turkálnak, kivéve ha épp a főszereplőt, Lencsényi Márkot, a Kulán együttes frontemberét designolják/sminkelik/öltöztetik nagy odaadással. Alapfelszerelésükbe tartozik a vastag, fekete keretes szemüveg meg az összes hipszterkellék, ami most éppen menő, de fél óra múlva már uncool, ahogy Veszedelmes Ádám mondaná.

A fenti két csoporttól teljesen elüt az öreg szakikat tartalmazó műszaki középosztály. Az eleve lepukkant ötvenes világosítók, szerelők, elektromosok külsején még a szokásosnál is mélyebb nyomot hagyott a sok éjszakázás; jól látható és érezhető nikotin/alkoholfüggőség, ezeréves munkásruházat, ápolatlan haj és fogak, kéjes pillantások a dögösebb öltöztetők, színésznők felé. Sztoikus profizmussal kezelnek bármilyen problémát, oktatva közben az ifjabb segéderőket: „Bélám bazmeg, ha még egyszer olyan közel állsz ahhoz az 5000 Wattoshoz azt’ kigyullad a hajad, baszhatod!”

Az arisztokrácia: a rendező, az operatőr, a főszereplők és néha a forgatásra ki-kilátogató pénzeszsák, aki ezt az egészet finanszírozta. Mindenkinek külön kocsi, külön WC, külön szék, külön kaviáros szendvics. (Miért, mit gondoltatok, mi került ezen a 20 másodpercen 50 millióba?) Általában az idejük nagy részét különböző monitorok bámulásával töltik, a néppel nem kommunikálnak csak asszisztenseik vagy tolmácsaik révén. Munkastílusuk elsősorban személyiségüktől függ, de ez reggel hatkor - amikor már mindenki csak a végszót várja, de még akkor is felvesszük ezt a 2 másodpercet, mert az előbb nem jött teljesen át – már nem nagyon számít. Szerencsére a feljövő nap lassan elrontja a fényeket… „Mindenkit várunk este hatkor ugyanitt, a statiszták mindenképp sötét, egyszínű ruhában jöjjenek!”

P.S.: És végül Tibi kedvence: a reklámzene-szerző (itt már volt szó róluk érintőlegesen). Az amúgy is súlyosan incesztált popszakma legszerencsésebbjei kerülnek a keresett művészek közé, hihetetlen pénzeket összeszedve ezzel. Szereplés, hakni, celebesedés szükségtelen.Természetesen rájuk csak úgy néznek a rokonok, mint a gazdag fiatalra - nem fogják fel, mennyire keményen megdolgoztak ezért...

Címkék: média film olvasói
263 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ritchard Börtön 2012.04.22. 11:04:30

@A Tyne folyó déli partja:

"sose szoktam olyan venni, amit reklámoznak."
Nem a fenét. Neked igen korlátolt képed van a reklámokról, mert a hozzászólásaidból az derül ki, hogy te ezt az "Én nem veszek olyat, amit reklámoznak" elméletet úgy képzeled, hogy nem veszel olyan mosóport ami megy a TV reklámban, meg nem veszel olyan fűszerkeveréget, hanem majd te tudod, hogy mit veszel, ha mosni akarsz. De ez azért ennél picit bonyolultabb. Reklám alatt az átlag közember, ahogy te is írod, a TV, rádióreklámot és plakátot érti, de ez csak a reklámtevékenység egy kicsi és speciális része, úgy hívják, hogy ATL. (Ahogy írtam korábban, a reklám szó helyett jobb y kereskedelmi kommunikáció.) Az emberek jórésze azt hiszi, hogy nem hat rá az ATL reklám, maximum ritkán. Rám sem nagyon hat, én sem a TVből mega plakátról döntöm el, mit veszek. Ezek sokkal inkább termékek létezésére, vagy aktuális akciókra hívják fel a figyelmet. Szóval a fó probléma az, hogy az emberek az ATL reklámokat gondolják reklámnak, és ha az nem motiválja őket közvetlenül, akkor abban a tévedésben élnek - mint Te is, - hogy rájuk nem hatnaka reklámok. De létezik az un BTL reklám (a reklámügynökségek háromnegyede ezzel foglalkozik, de az ATL ügynökségek is rengeteg BTL reklámot csinálnak, fordítva kevésbé), sőt a cégek maguknak is felfoghatatlan mennyiségű BTL reklámot készítenek. Te folyamatosan BTL reklámokkal vagy körülvéve, és fel sem fogod, mennyire befolyásolnak téged. És mialatt büszke vagy, hogy nem veszed meg a TVs mosóport, millió dolgot csinálsz a BTL hatására.

Olvasgass egy kicsit:
mediafield.hu/szolgaltatasaink/kommunikacio/btl-kommunikacio

kommunikalj.hu/cikkek/atl-btl-ttl

A BTL olyan mértékben befolyásolja az életedet és a döntéseidet, hogy megdöbbennél, ha valaki adna erről egy kimutatást. Sőt a BTL nek olyan sok területe van, hogy igazából a saját magad számára sem tudod felmérni, hogy milyen mértékben van rád hatással, tehát olyat nem is mondhatsz, hogy "rám a BTL nincs hatással." Ne tegyél ilyen elhamarkodott kijelentéseket. Sőt, az ATL és a BTL nagyon jól ismeri ezt a jelenséget, mármint az "én nem vásárolok reklámok alapján", és az ATLt jól kiegészítik BTL el, amiről már a vásárló nem gondolja, hogy reklám, és bizony ösztönzi, mert már nem érti, hogy reklámot lát, pedig de.

Önmagában az, hogy ezen a blogon kommentelsz, szintén BTL folyamatok eredménye.

A Tyne folyó déli partja 2012.04.22. 11:58:47

@Ritchard Börtön: mert, képzeld, bármilyen furcsa neked, már eleget éltem ahhoz, hogy életemben már lássak reklámot. kapaszkodj meg, voltam gyerek, tévés háztartásban, ahol láttam ilyet, meg jártam másoknál is. fura mi? MOST nem látok, mert tévém nincs, amúgy meg nem figyelek.
"Amely termék létezéséről a legtöbb esetben reklámból értesülsz"
hogyne. véletlenül sem elmegyek a boltba, amikor szükségem van valamire, és körülnézek, hogy mi kapható. nem, az emberek kizárólag azért vesznek meg egy terméket, mert látták a reklámban. nyilván, ha nem láttam reklámozni, akkor nem veszek mosógépet, hűtőt, laptopot, ruhát, meg még kaját sem. jézusom.

"épzeled, hogy nem veszel olyan mosóport ami megy a TV reklámban, meg nem veszel olyan fűszerkeveréget, hanem majd te tudod, hogy mit veszel, ha mosni akarsz."
ez megint mekkora öngól volt. nincs is tévém, mégis, hogy vegyek meg valamit azért, mert a TV reklámban megy?

de ha már ilyen jól tudod, hogy én miket veszek, (nyilván olyat, amit reklámoznak), akkor fejtsd már ki nekem, hogy mi is van itt a lakásban, amit reklám hatására vettem. hiszen te tudod.

A Tyne folyó déli partja 2012.04.22. 12:03:42

"Én nem veszek olyat, amit reklámoznak" elméletet úgy képzeled, hogy nem veszel olyan mosóport ami megy a TV reklámban, meg nem veszel olyan fűszerkeveréget, hanem majd te tudod, hogy mit veszel, ha mosni akarsz."
neked meg a szövegértelmezési képességet eléggé korlátolt. nem "nem veszek olyat, amit reklámoznak", hanem konkrétan nem AZÉRT veszem meg, mert láttam a reklámot. (mivel, halványlila gőzöm nincs,hogy mit is reklámoznak.) azt veszem meg, amire szükségem van,és úgy döntök, hogy megéri az ára/kipróbálom, hogy ez milyen. leszarom, hogy reklámozzák-e, az ugyanis nem jut el hozzám.

Ritchard Börtön 2012.04.22. 12:42:22

"MOST nem látok, mert tévém nincs, amúgy meg nem figyelek."

De ez azért elég harmatos ahhoz, hogy egy bekezdésben összefoglald a reklámkultúra lényegét és sommás ítéletet mondj felette.

"véletlenül sem elmegyek a boltba, amikor szükségem van valamire"
De elmész a boltba, mert ki van írva, hogy ot a bolt, vagy valahol reklámozta a boltot. (A bolt kiírás is reklám, mert az üzleti tevékenysége működtetése érdekében írja ki).

"nyilván, ha nem láttam reklámozni, akkor nem veszek mosógépet, hűtőt, laptopot, ruhát, meg még kaját sem."

Igen, ez így van, csak nem ennyire direkt módon, de áttételesen ez a lényeg sajnos, akár tetszik, akár nem. Ha megvisgálnád a folyamatot, hogy nulláról hogyan jutottál el oda, hogy egy adott boltban vettél laptopot egy adott márkából, akkor megdöbbennél, hogy hány ponton jelenik meg benne a reklám. Kezdve azt, hogy ismered a márkát, tudsz a boltról, olvastál róla a neten olyan oldalakon, amik abból élnek, hogy reklámoznak, és még párszáz tényező.
Már önmagában az reklámok bonyolult eredménye, hogy elmész a Media Marktba, vagy bármely más boltba. A termékek csomagolása is önmagában reklám

"neked meg a szövegértelmezési képességet eléggé korlátolt. "

Jaj ez olyan olcsó szar modoros duma:) Szövegértésre hivatkozás a legmodorosabb komment ellenérv:) Kéne egy külön olvasói poszt a modoros ellenérvelés a fórumokon:)

Nem mondtam mást mint te, a lényege az volt. Nem a reklám miatt veszed meg, hanem te tudod, hogy mi kell, és azt veszed meg. (Egyébként ne feledd, azt írtad, hogy a reklámokban számodra szükségtelen dolgokat akarnak rádsózni.) Ebből nem az következik, hogy te előszeretettel veszel reklámozott dolgokat. Ha ez nem vonatkozik a reklámok többségére, akkor azt kellett volna írnod, hogy "egyes esetekben rám akarnak sózni". De nem ezt írtad. Ne rajtam kérd számon a szövegértelmezést:)

"ez megint mekkora öngól volt. nincs is tévém, mégis, hogy vegyek meg valamit azért, mert a TV reklámban megy?"

Így: "voltam gyerek, tévés háztartásban, ahol láttam ilyet, meg jártam másoknál is. fura mi?" Biztos másoknál ládot. Egyébként nem tudom, hán éves vagy, és mikor hagytad el a TS háztartással rendelkező szülői házat. Lehet, hogy az egy hónapja indult reklámkampány elején még ott laktál. Honnan kéne tudnom? Lehet, hogy nem TVben, hanem rádióban hallottad, ahol a szokástól eltérően véletlenül odafigyeltél:)

"de ha már ilyen jól tudod, hogy én miket veszek,"
Nekem fogalmam nincs, hogy te konkrétan mit veszel, mert nem ismerlek, csak azt tudom, hogy az emberekre tudtukon kívül hogyan van hatással a reklám. Én nem tudom, mi van a te lakásodban. (Nem is nagyon érdekel). De abban pld biztos vagyok, hogy azok a gyártók, akiknek a cuccait megvásároltad, azért képesek gyártani és kereskedelmi tevékenységet folytatni, mert reklámoznak. Azok a boltok, ahol vetted őket, szintén reklámoznak. Valószínű, hogy a a cég vagy vállalkozás, vagy szolgáltatás, amiből a pénzedet keresed szintén hirdeti magát valamilyen módon.

Egyébként én hiába magyarázom itt nagy habzó száju reklámellenes vérsznob modoros kollégáknak - teljesen logikusan és érthetően -, hogy hogyan működik a reklám és kereskedelmi kommunikáció, nem képesek felfogni a rögeszméig miatt, amit torz modon magukban kialakítottak erről az egészről:) Úgy vannak vele, mint a parasztember az állatkertben a zsiráffal. Biztos ismeritek. Álla a paraszt a zsiráffal szemben az állatkertben, aki ott sétálgat fel alá és eszi a leveleket, de a parasztember folyamatosan azt hajtogatja magában, hogy "Márpedig ilyen állat nincs."

pincze 2012.04.22. 12:53:00

Mindenkire más hatással vannak a reklámok , nekem egyik fülemen be , másikon ki . Igyekszünk bevált termékeket vásárolni ,például venus napraforgó olajat használjuk , mert néhány olcsó olajnak nem volt jó az íze . A változtatásokra hajlamosabb emberekre jobban hatnak a reklámok .

A Tyne folyó déli partja 2012.04.22. 13:36:18

@Ritchard Börtön: "De elmész a boltba, mert ki van írva, hogy ot a bolt, vagy valahol reklámozta a boltot"
ja, nyilván mindenki azért megy a boltba, mert az ott van, véletlenül sincs szüksége kajára, vécépapírra, háztartási dolgokra, örökké tartanak a ruhái is, meg minden eszköze. ha nem lenne ott a bolt, akkor éhen halnának az emberek, soha senki nem mosna, takarítana, mert hát ugye, nem láttak róla reklámot. ezt nektek tanítják, vagy magatoktól megy?

"hogy nulláról hogyan jutottál el oda, hogy egy adott boltban vettél laptopot egy adott márkából, "

elmondom a folyamatot. beszart az előző. (előtte már kétszer eljátszotta, a javítás többe került volna, mint egy új.) így elmentem a boltba (konkrétan a Tescóba, mert a tesóm mondta, hogy látott ott laptopot elég olcsón.) halványlila gőzöm nincs róla, hogy melyik márka milyen. a teljesítmény, meg ezekhez a tesóm ért, így vittem magammal. elmentünk a boltba, a tesóm rámutatott az egyikre, hogy ez az, ami szerinte jó (ismétlem, ő azért látta meg, mert ott szokta bevásárolni a kaját, meg a többi szükséges dolgot.) rábíztam magam, az ára jó volt, megvettem. soha az életben nem láttam előtte reklámozni, sőt, most is meg kellett néznem, hogy tulajdonképpen mi is a márkája, mert magamtól nem tudtam volna megmondani. nem ismertem a márkát, nem olvastam róla neten, az indok meg, hogy kellett az volt, hogy végleg bedöglött az előző. szóval teljesen praktikus indok. hol van ebben a reklám? a dobozában? emlékeim szerint ez volt az egyetlen kapható a boltban, tekintve, hogy ugye, nem szakboltban vettem.
másoknál se figyelek a reklámra, ugyanis a barátaimnál is leginkább háttérzajnak megy, míg dumálunk, úgyhogy halványlila gőzöm nincs arról, hogy mit reklámoznak. a rádióban se figyelek, ráadásul speciális, netes rádiót hallgatok, nem sok reklám megy benne. amire emlékszem, hogy megy, az használt autó eladás, abban se vagyok érdekelt. már régesrégen nem lakom otthon, de tökmindegy, mert akkor se nagyon néztem a tévét, amit láttam se befolyásolt soha. pincze hozzászólását, egyik fülemen be, másikon ki...

A Tyne folyó déli partja 2012.04.22. 13:42:27

@pincze: meg azokra, akik elhiszik, hogy a szebb csomagolású a jobb. én simán megveszem a saját márkás, semmilyen csomagolású terméket, ha nem jó, akkor legközelebb kipróbálok egy másikat.

Ritchard Börtön 2012.04.22. 13:42:59

@A Tyne folyó déli partja:

"Márpedig ilyen állat nincs"

"hol van ebben a reklám?"
Ott, hogy reklám nélkül a Tesco helyén porviharos sivatag lenne. Ott nehezen vennél laptopot. A Tesco milliárdokat költ reklámra, hogy legyen elég forgalma, hogy fenn tudja magát tartani, bevétele is legyen, és neked a tesóddal legyen hova menni.

A Tyne folyó déli partja 2012.04.22. 13:45:35

@Ritchard Börtön: s reklám nélkül nem lenne egy bolt se, az emberek meg éhen halnának, hiszen kizárólag azért vesznek kaját a boltban, mert reklám van, ugye. nyilván.

2012.04.22. 14:00:23

@A Tyne folyó déli partja:

"hol van ebben a reklám?"

A tesód mondta, hogy a Tescóba menjetek, és ő mutatta meg, hogy melyik laptopot vedd meg. Itt. :) Egy olyan személy, akiben te nagyon megbízol, megmutatta, hogy hol és mit vegyél meg. Vagyis ő akaratlanul is ingyen reklámozta nekik a terméket. Ezt nevezik a marketingben szájreklámnak, ha jól tudom, ami talán a létező leghatékonyabb módja a reklámozásnak (a cégnek ingyenes + megbízol a reklámozó személyében). Ha a tévében láttad volna ugyanezt, hogy "Holnap menj el a teszkóba, és vedd meg ezt a laptopot, mert neked erre van szükséged", akkor az kevésbé lett volna ösztönző a számodra, de lényegében mindkét módszer ugyanolyan reklám.

Ritchard Börtön 2012.04.22. 14:17:57

@A Tyne folyó déli partja:
Ez már egy nagyon gyenge hozzászólás volt, szerintem lásd be, hogy sok reklám következménye és hatása volt a Tescos laptopvásárlásod. A reklám nélküli világra igen olcsó dolog mindíg az élelmiszerüzletet felhozni. A tobbi sokezer üzlettípusról beszélj. De ha élelmiszer, akkor beszélj arról, hogy mi van, ha egy élelmiszerboltbak nem megy jól, ezért elhatározza, hogy leviszi az árakat, hogy kijöjjön a bajból, de mivel nincs reklám, ezt nem hirdetheti, nem írhatja ki, és mire szájhagyomány útján elterjed, már késő. Te pld mit csinálnál, ha te lennél a tulaj?

A Tyne folyó déli partja 2012.04.22. 14:23:09

@tff: de nekem szükségem volt egy laptopra. ha nem mondta volna a tesóm, hogy látott, meg egyáltalán nem tudnám, hogy milyen boltokban árulnak, akkor mentem volna addig, míg nem találok egyet. @Ritchard Börtön: fogalmam sincs, mit csinálnék, nem vagyok én a tulaj, döntse el ő. de van egy csomó dolog, amit muszáj megvennie az embernek, akár reklámozták, akár nem. elsősorban kaja, meg ami kell a háztartáshoz. szerinted,ha nem lennének reklámok, az emberek nem mennének el a boltba megvenni a kaját?

Ritchard Börtön 2012.04.22. 14:35:04

"akkor mentem volna addig, míg nem találok egyet.'

És honnan tudod, hol van bolt, ha nem lehet kirakata meg cégfelirata? Mert az is reklám.

Ritchard Börtön 2012.04.22. 14:41:31

@A Tyne folyó déli partja:

Basszus megfogtál. Elismerem, hogy nem kell reklám, és bebizonyítottad, hogy a laptop vásárlásodban semmilyen, még átteteles szerepet sem játszott semmilyen reklám. Sem az üzletnek nincs rá szüksége, sem a gyártónak, sem neked. Most jó érzés volt engem, mint reklámost így beégetned? Holnap fel is mondok.

KürtiT (Tromb74) 2012.04.23. 00:49:32

@Ritchard Börtön: Bakker, én bő tizenöt éve dolgozom a reklám szakmában, de ilyen önigazolás-komplexumot még nem sikerült építenem magamnak.
Az oké, hogy pénzért hülyét csinálok abból, aki vevő rá, na de hogy magamból?
Nem az a baj, hogy a világ, amit a reklámokon keresztül közvetítünk nem létezik, az a baj, hogy ostoba és felszínes hazugság.
Tehát ismét csak Szarkaváry tanár úrnak kell igazat adnom. Segget nyalni pénzért nem gáz, de azért nehogymá' az érezze szarul magát, aki nem ezt teszi.

Egyébként az érvek hosszú sorát olvasgatva szembetűnik egy visszatérő motívum.
Ha én valamilyen oknál fogva tévékészüléket szeretnék vásárolni, akkor hozzám hasonló szakemberek megpróbálnának meggyőzni róla, hogy a Sony a számomra megfelelő, mások pedig a Samsungra beszélnének rá. Mint tudjuk, a kettő között semmilyen érdemi különbség nincs, mindkettő kiválóan használható agybomlasztásra. Tök mindegy melyiket vásárolom meg, nekem attól nem lesz jobb, vagy rosszabb. Haszna csak annak a gyártónak lesz, akinek a biszbaszát megvásárolom, a másiknak pedig törvényszerűen elmarad ez a haszon.
Az is nyilvánvaló, hogy a reklámos szaki a megbízó érdekeit képviseli, tehát az információ amit közöl, valójában dezinformáció.
Felmerül a kérdés, mi is az a kibaszottul egyetemes érték, vagy információ, amit a reklámszakember közvetít? Az, hogy egy egyébként is hülye fogyasztót még össze is zavar?

Maradjunk inkább annyiban, dolgozunk, pénzért. PONT

@vészmadár (pica pica): Nem azt mondom, hogy tisztán látod a témát, de jó helyen kapisgálsz, drága Szarkaváry cimborám. :D

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.23. 08:57:04

@KürtiT (Tromb74): nézd, a tanár hálátlan szerep, ugyanis alkalmanként (sőt gyakran) kénytelen saját névvel és arccal hülyének (értetlennek) lenni, didaktikai okokból. De hát ezért fizetik a milliókat, hehe.

Ritchard Börtön 2012.04.23. 09:06:49

@KürtiT (Tromb74):
"Bakker, én bő tizenöt éve dolgozom a reklám"

Hát nézd, ott is van karbantartó, meg takarító. Egyébként a hozzád hasonló reklámosok miatt - már ha az vagy - alakul ki az emberekben a rossz vélemény. Ha nálam dolgoznák, ezzel a hozzáállással azonnal kirúgnálak páros lábbal, úgy, hogy a világ végéig szállsz.

Ritchard Börtön 2012.04.23. 09:09:17

"Felmerül a kérdés, mi is az a kibaszottul egyetemes érték, vagy információ, amit a reklámszakember közvetít?"

Ki mondta, hogy azt közvetít?

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.23. 10:26:12

@Ritchard Börtön: miért rúgnád ki? mert nem tartja világmegváltásnak a reklámkészítést, hanem a maga helyén kezeli: munkaként? Hát még mindig nem fogtad fel? ELőadtad itt a nagyhalált, hogy ti forgatjátok a világ kerekét, ezrek és milliók megélhetése áll vagy bukik rajtatok. És erre írtam, ha ebben a szerepben tetszelegsz, akkor bizony amikor itt csevegsz, éppen tönkreteszel 3-4 családot, húzzál vissza dolgozni. Ha meg belátod, hogy azért ez mégsem egészen így van, akkor kezdd el a maga valós értékén mérni a tevékenységed fontosságát.

Ritchard Börtön 2012.04.23. 11:16:44

@vészmadár (pica pica):

Én sem kezelem világmegváltásnak, nem állítottam ilyet, de azt állítom, hogy a jelen világban a reklám - vagy ahogy inkább hívni kellene: kereskedelmi kommunikáció - tartja életben a gazdaságot, és emiatt nélkülözhetetlen. Aki ebben kételkedik, az hülye. Sajnos ezt kell mondjam, mert ilyen világban, főképpen, ami ipari termelés, szolgáltatás szintjén igen erőteljesen termel és piacgazdaságot működtet, szükség van a tevékenységük kommunikációjára, termékük, szolgáltatásuk kommunikációjára, és ez maga a reklám. A tevékenység kommunikációja és a kereskedelmi kommunikáció a gazdasági versenyben legalább olyan fontos, mint maga a termelés, gyártás, szolgáltatás. Aki ezt nem érti, nem tudja, nem látja be, az szintén hülye. Minden olyan ipari, szolgáltatási tényező, aki gyárt vagy szolgáltat, munkáltató is egyben, és a kereskedelmi kommunikációjának hatása és sikere közvetlenül lecsapódik az ott dolgozók életén. A magyar társadalom munkavállalóinak legnagyobb része olyan helyről kapja a fizetését, ami a fennmaradása, a termelés fenntartása és haszontermelés érdekében folytat reklámtevékenységet. Nagy valószínűséggel az itt fórumozók jórésze is, a rokonságuk jórésze is. Bizony a reklám egy szükséges és nagyon fontos dolog ebből a szempontból is, és sajnos ez sem vita tárgya, hanem tény. A reklámkészítés nem csak azt a funkciót szolgálja, hogy a nagy gyártók, vagy áruházak, vagy akármi vállalat vezérigazgatója számolja a pénzt. Keservesen, ajkukba harapva határozzák meg folyton a marketingköltségeket, mert nem akarnak erre költeni, de kell, különben lehúzhatják a rolót egy ilyen versenyszférában. Ezért aztán a reklámok közvetlenül érintik a dolgozók életét is, és egy normális gondolkodású reklámosnak ezt sem szabad figyelmen kívül hagyni, mikor reklámoz. Vannak olyan területek, amikor ez erősebben látszik, vannak, ahol nem. Ha pld hatalmas közértházózatnak, esetleg élelmiszeripari gyártónak csinál reklámot az ember, és elmegy a gyárba, (mint, ahogy az velem számtalanszor megtörtént), és látja többezer dolgozót, aki csinálja a joghurot vagy csokoládét, vagy üdítőitalt, akkor nagyon nehéz utána elvonatkoztatni attól, hogy a reklám, amit nekem feladatul kiadtak, az ő munkájuk eredményére is kihat, és ha én kudarcot vallok, ezeket bizony elbocsáthatják. Persze nem ez az elsődleges szempont, de erre is gondolni kell, főleg akkor, ha a reklámos van annyira elkötelezett, hogy amikor az ügyfélnél látogatást tesz bármi, akkor megnézi a folyamatot. Ugyanez igaz nagyáruházak dolgozóira stb. Van, ahol ezt könnyű tettenérni, van ahol kevésbé. Egy banki szolgáltatásnál is ez van, de ott nyilván kissé más jellegű, mint gyárakban, vagy bolthálózatokban. Én sokszor éltem át ilyet, 20 éve a videoton gyárban először, de azóta kismillió ilyet láttam, magyarországi autógyártól, mobiltelefongyártól az Alföldi tejüzemig, a nagy műszaki áruházak raktáig szinte minden területen. Aki ezt nem veszi figyelembe, annak valami baj van az értékítéletével, aki pedig a reklám sikerének a gazdaságra való hatásával nincs tisztában, az hülye. Ilyenkor jönnek létre - és sajnos sok van - az olyan reklámosok, mint KürtiT, akik a saját szakmájukról ilyen véleménnyel vannak. A reklámszakmában dolgozó kreatívok közül van, aki ilyen, de van, aki hivatásnak tekinti, kihívásnak tekinti. Kürti kolléga hazudik, mikor azt mondja, hogy a reklám dezinformáció, mert a megbízó érdekeit képviseli, mert a reklámnak nem előfeltétele, hogy hazugság legyen, hiszen a reklámok jelentős része információt, tényeket közöl. Mikor azt reklámozzák, hogy a lottó főnyereménye ennyi és ennyi, az igaz. Vagy, hogy a telefon ennyiért kapható, az is igaz, és a gyógyszerek hatása is igaz, mert ha nem lenne, a többi cég pert varr a nyakába. Szóval van sok reklám, ami valótlant állít, vagy túlzottan megszépíti egyes dolgokkal kapcsolatban az igazságot, de mégsem igaz, hogy a reklám alapvetően dezinformáció. Nem tudom, hogy a kolléga milyen reklámokat csinál, ahol 15 éve azt tapasztalja, hogy minden feladata egy hazugságra épül.

Elsősorban azért rúgnám ki, mert így beszél a szakmájáról, semmi hivatástudatot nem érzek benne. Lehülyézi a fogyasztót, aki felé kommunikálni kell. Mindannyian tudjuk, hogy a fogyasztók jórésze nem szellemi nehéztüzérség, de ha nem éled bele magad a gondolkodásmódjukba egy adott feladat során, nem fogsz tudni velük az ő szintjükön hitelesen kommunikálni, és akit hülyének nézek, annak a helyzetébe nem tudom magam beleélni. Ezenkívül ugyanígy beszél a termékről. Lehet, hogy én nem veszek olyat a magam számára, de amikor a reklámját készítem, akkor egyrészt hiszek benne, mert olyan dolgot nem lehet hatékonyan reklámozni, amiben nem hiszel (Bár sokszor van ilyen feladat, de nem lehet ez egy reklámos alap életérzése). A "hinni benne" nem azt jelenti, hogy egyházat fogok rá alapítani, hanem azt, hogy valamilyen módon megpróbálom magamévá tenni a lényegét, mert akkor tudok csak róla reklámot csinálni. Nagyon komoly szakirodalma van a reklámügynökségek szerkezetének, üzemgazdaságának, belső szabályainak, a reklámdolgozók kiválasztásának szempontjainak, és az egyik alaptétel, hogy reklámosnak nem alkalmas az, aki a terméket vagy a fogyasztót lebecsüli, és attól azonnal meg kell szabadulni, főleg, ha hangoztatja is. Sajnos Magyarországon a reklámot is sokkal több ember csinálja, mint ahányan értenek hozzá, és ezek munkájának az eredménye meglátszik, és nagyban hozzájárul ahhoz, hogy sokakban ellenérzést vált ki a reklám. De ez minden szakmával így van. Az elmúlt 20 évben nagyon sokan egy szakértelem nélkül is végezhető, jó pénzzel járó munkának tartották a reklámot, jó sok időt el is töltöttek benne, a munkájuk eredménye sajnos itt maradt és rontotta a reklámok megítélését, de ma már kihalóban van ez a fajta. Ha az ember reklámügynökségnél vezető, nagyon meg kell válogatni az embereit, és nagyon meg kell vizsgálni a hozzáállásukat. Bár nem tudom Kürti kolléga szakterületét, de nálam a recepcióig nem jutna el ilyen szövegekkel és gondolkodásmóddal.

Ritchard Börtön 2012.04.23. 11:22:13

@vészmadár (pica pica):

"húzzál vissza dolgozni."
Majd visszahúzok, ha vége a szabadságomnak. Persze még így is félóránként csinálni kell valamit, ami a munkával kapcsolatos. Ha mást nem, e mailekre válaszolgatni.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.23. 11:29:00

@Ritchard Börtön: hát nem érted? ha te szünetet tartasz, akkor éhenhal egy hentes Szudánban. Ezt a terhet el bírod viselni? én nem tudnám. ez hivatás, küldetés, nem egyszerűen munka, nem átlagembernek való, te nem tarthatsz szünetet, nem pihenhetsz. Atlasz vállán az égbolt nyugszik, ő sosem alhat... Én tisztellek ezért, komolyan:)

jah, az előző szófosásodat őszintén szólva el sem olvastam, nem is fogom, fogalmazd meg nekem egy 12 másodperces reklámszövegben, ha el akarod juttatni az üzenetet:)

Ritchard Börtön 2012.04.23. 11:38:15

"hát nem érted? ha te szünetet tartasz, akkor éhenhal egy hentes Szudánban."
Hát azért én eléggé áttételesen vagyok hatással a szudáni hentesre.

"ah, az előző szófosásodat őszintén szólva el sem olvastam, nem is fogom,"
Nem baj. Viszont azt hozzá kell tennem, hogy vigyázz, mert elég nagy erkölcsi hullák fognak kikerülni a tanítványaid közül, hogyha nem tanítod meg nekik azt az alap emberi és morális dolgot, hogyha valaki veszi a fáradtságot, hogy ír neked, akkor te is veszed, hogy elolvasod, főképpen, hogy a te - hozzá intézett - kérdésedre írta válaszként. Egyébként nem értem, hogy ilyen buta gondolkodásmóddal, hogyan taníthatsz te bárhol bármit. Illetve hát ez is olyan mint a reklám. Nekem egy gimnáziumigazgató mondta egy év, hogy a tanárok aránya kb olyan, hogy 40% zseniális, 20% úgy elmegy, 40%-nak meg nem volna szabad hagyni, hogy tanítson. Úgyhogy nem kétlem, hogy tanár vagy.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.23. 11:54:49

@Ritchard Börtön: a tanár egyik tulajdonsága, hogy jól tud - tanulni. Ennek eleme az is, hogy elég jól szűri a verbális faszverésből a lényeget. Ezzel a szűrővel mérve az a kommented nem tartalmazott semmi olyat, ami

a) engem érdekelt volna
b) ne tudtam volna előre borítékolni

Ellenben ha valakihez szólsz (reklám) mindig a célközönséghez mérd. És kérlek ne becsüld alá magad, nem szabad. A szudáni hentesek sorsa is a te válladon nyugszik. Én hiszek benned ember, és a hentesek is. Köszönöm, hogy értünk dolgozol és értük is, köszönöm!

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.23. 11:57:11

@Ritchard Börtön: amúgy az arányok ennél sokkal rosszabbak, csak a te gimnáziumi igazgatód vetített (reklámozott).

panoz (törölt) 2012.04.23. 11:58:52

A reklám maximum a kenőanyaga lehet a társadalmi gazdasági folyamatoknak, nem a mozgatórugója. Ha eltűnne a reklám nem döglene meg senki.

A bankrendszer és a hitelezés is ilyen.

A reklám legnagyobb hibája hogy hazudik minden egyes másodpercével. Elment abba az irányba amikor életérzést ad el, nem valós értéket.

Kb. annyira hasznos mint egy doboz cigaretta.

Ritchard Börtön 2012.04.23. 12:03:45

@vészmadár (pica pica):

"Ennek eleme az is, hogy elég jól szűri a verbális faszverésből a lényeget."
Ha ennek akár a szilánkja is igaz lenne, akkor a tankönyvek 90% nem verbális faszverésből és áltudományoskodásból és felesleges nyomdafestékpazarlásból állna, amit teljesen feleslegesen betanítanak a tanulóknak, és számon is kérik - mert azt hiszik, fontos, pedig a jórészére a diák maximum a dolgozatik emlékszik, vagy addig sem. Ha a tanárokban ennek a tulajdonságnak, amit írsz a nyoma meglenne, sokkal szebb és jobb lenne az oktatási rendszer.

Ritchard Börtön 2012.04.23. 12:10:10

@panoz:

"Ha eltűnne a reklám nem döglene meg senki."
Ebben azért nem vagyok biztos. Az ebből adódó gazdasági krízisnek még halálos áldozata is lehet.
De elméletileg nyilván nem döglene meg, viszont nagyon csúnyán megérezné a társadalom ha megszűnne a kereskedelmi kommunikáció, és kiszámíthatatlan károkat és tragédiákat hozna magával, és ezek jó sokáig érezhetőek is lesznek, míg felépítenek egy újabb világot, ahol semmiféle üzleti tevékenységről nem lehet beszélni népszerűsítés célzattal, és úgy általában semmiről népszerűsítés célzattal. Persze én nem hiszek abban, hogy lehetne reklám nélküli világot csinálni, mert évezredekkel ezelőtt is kiabáltak a piacon a portékájukkal kapcsolatban. Az ókori görögök és a rómaiak bizonyíthatóan reklámoztak.

"A reklám legnagyobb hibája hogy hazudik minden egyes másodpercével. "
Ez nem igaz.

@vészmadár (pica pica):

Igen, valóban rosszabbak az arányok ennél.

Ritchard Börtön 2012.04.23. 12:14:40

Mégegyszer mondom (mert nem nagyon figyel senki), hogy a reklám nem a TV reklámot és az óriásplakátot jelenti, ahogy az a köztudatban él. Az is reklám, hogy "Itt ruházati bolt nyílik hamarosan". Következésképpen nem minden reklám hazudik, mert valszeg ki is fog nyitni a ruházati bolt. Mikor azt mondják az emberek, hogy "a reklám minden másodpercben bla bla bla", akkor teljesen egyértelmű, hogy csak az időben mérhető folyamatot, elsősorban az elektronikus reklámot, főképpen TV reklámot értik reklám alatt. És mivel az itt írogatók legtöbbje még a reklám fogalmával sincs tisztában, nem nagyon lehet érdemben erről vitatkozni.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.23. 12:31:37

@Ritchard Börtön: nem akarlak a felismerés gyalogösvényére taszajtani így hirtelen, de a tankönyvek nagy részét nem gyakorló tanárok írják. Amúgy a középiskolai tankönyvek jó részével nincs nagy gond, az egyetemi jegyzetek, nah ott van az igazi káosz...

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.23. 12:37:34

@Ritchard Börtön: még egyszer mondjuk: ha visszavennél abból a tempóból, hogy a reklámszakma tartja mozgásban a világot (holott, mint tudjuk, a nagyseggű csajok), akkor senki nem szórakozna azzal immáron 2 napja, hogy húz téged és hülyére vesz. De így még mindig nagyon szórakoztató, hehe.

Ritchard Börtön 2012.04.23. 13:07:16

@vészmadár (pica pica):

"de a tankönyvek nagy részét nem gyakorló tanárok írják."
Sajnos tudom, csak azt nem, hogy erre a paradoxonra 150 éve nem jött rá a közoktatási rendszer? Egyébként sajnos a gyakorló tanárok jórésze számonkéri a sok hülyeséget (mert nem tudják megkülönböztetni, mi a hülyeség, és mi nem az), ugyanúgy, mint ahogyan a reklámal kapcsolatban te sem tudod. Ezért van olyan sok alkalmatlan tanár.

"hogy húz téged és hülyére vesz. "
Engem itt elég nehéz hülyére venni reklámmal kapcsolatban, mert nyilván többet tudok róla mint a vitapartnerek együttvéve. Abban meg biztos lehetsz, hogy az oktatásról arányában hozzád képest többet tudok, mint te a reklámról hozzám képest, mert az oktatáshoz igen sok közöm van. De ezt most nem fogom itt részletezni.

KürtiT (Tromb74) 2012.04.23. 13:27:39

@Ritchard Börtön: Parázs kis vita :D
A reklámról beszéljünk csak nyugodtan álltalánosságokban, nem mindenkinek kell értenie hozzá, hogy megértse a lényeget.
Egy marketingkommunikációs ügynökség az ügyfelei -első sorban gazdasági - érdekeit képviseli, szolgálja. A többi porhintés.
Ebben nincs semmi szégyellnivaló, de abba a baromságba felesleges belemenni, hogy hány kínai gyerek maradna munka nélkül, ha a nike-nak csökkennének az eladásai marketingkommunikáció híján.

KürtiT (Tromb74) 2012.04.23. 13:40:00

@Ritchard Börtön: Nagyon örülök, hogy tudásodhoz sem marketing, sem pedig az oktatás terén nem fér kétség.
Azok az emberek, akik feltétlen hívei saját hivatásuknak, vagy úgy általában bárminek, igen fontos részét képezik a nagy gépezetnek. :D

Ritchard Börtön 2012.04.23. 14:17:19

@KürtiT (Tromb74):

"nem mindenkinek kell értenie hozzá, hogy megértse a lényeget."
Ha egy posztban részletekbe menően kritizálunk és karikírozunk egy szakma bizonyos gyártási folyamatát, akkor utána ne beszéljünk róla általánosságokban.

"Egy marketingkommunikációs ügynökség az ügyfelei -első sorban gazdasági - érdekeit képviseli, szolgálja. A többi porhintés."

Szólj, ha valaki ennek az ellenkezőjét mondta.

"hogy hány kínai gyerek maradna munka nélkül, ha a nike-nak csökkennének az eladásai marketingkommunikáció híján."

biztos sok. De ebbe nem én mentem bele, ez a vitakollégák sarkításának az eredménye. Az én mondanivalóm lényege az volt, hogy a gazdaság múködéséhez, ezzel egyiedjűleg a munkahelyek fenntartásához szükség van kereskedelmi kommunikációra, és ez jár egy bizonyos felelősséggel a munka során, amit a reklámkészítőnek nem szabad figyelmen kívül hagynia, hiszen még ő is abból él, hogy a cég, akit reklámoz, sikeres üzleti tevékenységet folytat. Az, hogyha én nem megyek be dolgozni, vagy nem csinálnék reklámot, akkor másnap munkanélkülivé válik 20000 kínai vagy a szudáni hentes, az a korlátolt gondolkodású vitapartnerek marhasága, akik ilyen szélsőséges hülyeségekkel próbálják azt a látszatot kelteni, hogy a mondanivaló eredendő értelme is ilyen ostobaság. Ez egy régi vitatrükk, reklámtól holokauszttagadó vitákig mindenhol be szokták vetni jobb híján. Mérsékelt sikerrel.

"Nagyon örülök, hogy tudásodhoz sem marketing, sem pedig az oktatás terén nem fér kétség."
Oktatási téren férhet, de a vitát olvasva kevésbé, mint vészmadár kolléga reklámtudásához.

KürtiT (Tromb74) 2012.04.23. 15:19:14

@Ritchard Börtön: Nyilvánvalóan nem vagy hajlandó elfogadni azt a tényt, hogy egy cég bármit is kommunikál az igazi célja a profit.
A munkásokért, környezetért, gazdátlan kutyákért vállalt felelősség nem cél, legfeljebb eszköz a fenti cél elérésének érdekében.

Miután a vita általánoságokban a "reklámról", annak hatásairól folyik, nem gondolom, hogy részletekbemenően kéne kitárgyalni a DM, BTL, Social network stb. kampányok közötti különbségeket.
Egyébként szakmai faszverésre kiváló lehetőség lenne, csak éppen a jelenlévők közül maximum engem érdekelne, de engem is csak mérsékelten.

Ritchard Börtön 2012.04.23. 15:42:47

@KürtiT (Tromb74):

"Nyilvánvalóan nem vagy hajlandó elfogadni azt a tényt, hogy egy cég bármit is kommunikál az igazi célja a profit."

Miért ne lennék hajlandó? És az miért nyilvánvaló, hogy én ezt nem fogadom el?
Teljesen természetes, hogy a profitért reklámoznak. Én is abból élek, hogy ők a reklám hatására profitot termelnek. Ezért tartanak engem.

"A munkásokért, környezetért, gazdátlan kutyákért vállalt felelősség nem cél, legfeljebb eszköz a fenti cél elérésének érdekében."
Ki mondta, hogy cél? Ezeket annak mond, aki ilyen hülyeségeket mondott.
A kereskedelmi reklám célja a profit, de a reklám hiányával profithiány is fellép, ami bizony sokféle negatív hatást, elbocsájtást, csődöt, negatív gazdasági folyamatokat eredményez. Aki a reklámot csinálja - ha jó szakember - ennek a felelősségével is tisztában van. Senki nem mondta, hogy ez cél, vagy eszköz. Ez egy tény.

"hogy részletekbemenően kéne kitárgyalni a DM, BTL, Social network stb. kampányok közötti különbségeket."
Én meg gondolom, mert a kommentelők beírásai alapján ők kb a reklámok 1%-át képzelik el az agyukban, mikor reklámról beszélnek. És azért tértem rá ki, mert azt állították, hogy rájuk nincsenek hatással a reklámok, holott egyértelmű volt, hogy csak a reklámok egy kis százalékáról gondolják úgy, hogy az a reklám maga. De meg ne sértődj, azért is fel kellett sorolnom, mert még azok sem tudják mi ez, akik 15 éve benne dolgoznak, mert ha tudnád, nem írtál volna ilyen baromságot, hogy "DM, BTL, Social network", mert akkor tudnád, hogy a DM meg a Social network is BTL. Önmagában olyan, hogy BTL nincs.

"csak éppen a jelenlévők közül maximum engem érdekelne, "
Az nagyon jó, csak akkor ne gúnyolódjanak ennek egy minden részletre kiterjedő, mellette persze teljesen hamis karikatúráján a modorosblogon.
Az ákos szöveg jut eszembe, hogy "Az emberek útálják, amit nem értenek."

Nadiposzi (törölt) 2012.04.23. 16:13:36

@KürtiT (Tromb74):
Ma hallgattam a rádiót, s megihletett. A kedvedért írtam egy reklám szlogent, mert elszóltad magad, hogy te ilyen marketing arc vagy. Íme:
" Bűzös belét kipurgálja Iberogast tablettája."
Na milyen? Ne szólj semmit, ezt nem lehet tanulni, ez őstehetség kérdése.
@Ritchard Börtön:
A jó reklám misszió is egyúttal. Sok szegény kisgyerek a reklám szakemberek és a TV társaságok jóvoltából láthatja, hogy milyen az, amikor egy tiszta, napfényes konyhában egy mosolygó anyuka kitölti a 100%-os gyümölcslevet, míg apu szel pár karika pick szalámit a csillogó szemű kisklámbóknak.

KürtiT (Tromb74) 2012.04.23. 16:37:19

@Nadiposzi: :)
Született tehetség vagy, ez a stílus talán a 20-as években élte fénykorát, bár Geszti szerint még most is elmegy.
Egyébként ezek a rí(é)mes megoldások bár elég idegesítőek, mégis hatékonyak. :)

@Ritchard Börtön:
Nem nagyon értem milyen szempontból érdekes, hogy a DM a BTL egyik fajtája. Ettől még van közte különbség. Ha más nem akkor az, hogy ez az állítás fordítva nem igaz.
Illetve mégiscsak értem, de itt ugorjunk is vissza a szakmai faszverés részhez.

Ernoke 2012.04.23. 16:47:52

@Ritchard Börtön: Ákost inkább ne, rossz ízlésre vall.:)

egyébként fogadd el, h itt az emberek csak a tv-reklámokról beszélgetnek, ha "reklám"-ként is említik "tv" nélkül, felesleges szóértelmező vitába bonyolódni. ettől még igaz az, h a tv-reklámok többsége felesleges ökörségeket reklámoz. hajfesték, hidratálókrém, édesség, bevásárlóközpont. még több édesség gyerekekkel, márkás baba tusfürdő, márkás popsikenőcs (miközben mindegyikből sokkal jobb és olcsóbb a gyógyszertári). gyógyszerek idegesség ellen (olyan összetevőkkel, amelyeket szálas tea formájában töredék áron megkapsz bármelyik gyógyszertárban), emésztési panasz ellen (jó része teljesen hatástalan saját tapasztalat alapján, másik része röhejes - zabáld beteggé magad, aztán szedjél rá gyógyszert...). az autóreklámok legalább szépek, de képtelen vagyok megjegyezni a márkákat, tehát maga az üzenet nem jön át, a szénsavas üdítők reklámjai jók szoktak lenni, de olyat meg soha nem iszom. én is szoktam tv-reklám alapján vásárolni, általában új szemétkajákat, spenótos halrudacskát, falánksági impulzusvásárló vagyok.:) de szerinted ezekkel a teljesen félrevezető tartalmakkal és felesleges termékekkel minek ellátni az embereket úgy általában? nem érzed úgy, h amikor egy mesterséges igényeket kielégítő, vagy más helyen töredékáron megkapható terméket reklámozol, emberek átveréséből szerzed a pénzed?:) (ami nem baj, de őszintébben is állhatnál hozzá.)

Ritchard Börtön 2012.04.23. 17:44:46

@Ernoke:

" nem érzed úgy, h amikor egy mesterséges igényeket kielégítő, vagy más helyen töredékáron megkapható terméket reklámozol, emberek átveréséből szerzed a pénzed?:)"

nem érzem úgy, mert nekem nem dolgom azzal foglalkozni, hogy amit reklámozok, azt máshol töredék áron megkapod e, vagy vajon van e szüksége rá az emberek bizonyos százalékának, aki megveszi. Senki nem képes a reklámról sarkítás nélkül beszélni, ahogy te sem. Soha nem egyértelmű, hogy amit reklámozol, az igaz e, vagy nem igaz, és vajon átverés e, vagy sem. Ha egy adott terméket reklámoznék, amire azt mondom a reklámban, hogy "Itt a legolcsóbb!", és közben tudom, hogy ez az állítás nem igaz, akkor lenne rossz érzésem a direkt hazugság miatt. De ugye eddig sohasem jut el a reklámkészítés, mert még ezelőtt a pont előtt beperlik a reklámozót azok, akiknél valóban olcsóbb. A kívülálló érezheti azt, hogy "ezek a mocskok reklámozzák ezt, hogy milyen jó, közben én meg tudok egy helyet, ahol sokkal jobbat lehet kapni olcsóbban", de, hogy az vajon tényleg jobb e és olcsóbb e, és hogy a reklám hol hazudik, és hazudik e egyáltalán, az nagyon nem egyértelmű. Azért a reklámtörvény ma már nagyon keményen szabályozza a Reklámetikai Kódex és az ÖRT.
www.ort.hu/temp/magyar_reklametikai_kodex.pdf
www.ort.hu/
Az ember zsigereiben levő "a reklám hazudik" beidegződés nem egy ma is jellemzően fennálló dolog. A reklámok hazugságát általában szubjektív vélemények, urbán legendák, személyes indulatok táplálják, de valójában ma már nagyon nehéz olyan reklámot találni, ami a te szóhasználatoddal "emberek átveréséből szerzi a pénzt". Nyilván nincs minden reklámban lehetőség elmondani a teljes igazságot, de minden reklámnak kötelessége közölni, hogy hol találod a teljes igazságot. Régen nem így működött. A reklámok sohasem mondanak hamis dolgokat, mert olyan erős a szabályozás. Te sem tudsz mondani olyan reklámot, amiben átverés van. Lehet, hogy látsz egy joghurtreklámot, és tudod, hogy van ennél fínomabb (neked jobban izlik), és olcsóbb, de a reklám nem állította, hogy nincs olyan. Viszont ha elmennél a joghurt gyárba dolgozni, és egyszercsak azt mondják, hogy "emberek, holnaptól sajnos sehol nem fogjuk ezt a joghurtot reklámozni", biztos rájönnél, hogy azért kéne az a reklám. De akkor is ezt mondanád, ha téged neveznének ki a gyárba a kereskedelmi osztáylra, hogy tartsd fenn a termelést és a termék értékesítését. Akkor majd rájössz, miért kell a reklám.

Ritchard Börtön 2012.04.23. 17:48:59

Az átverős reklámokkal kapcsolatban ajánlom a II fejezet 10. pontját. Ezt be kell tartani reklámkészítéskor. Ha egy szilánkot is megszegsz, a többi ügynökség és reklámozó azonnal felnyom. És éjjel nappal figyelik a reklámokat.

KürtiT (Tromb74) 2012.04.23. 18:01:51

@Ritchard Börtön: És mi van akkor, amikor egy éppen leárazás előtt álló termék kommunikációján dolgozol? Te már tudod, hogy az akciót megelőző kampány holnap kezdődik, a szerződés értelmében mégse szólhatsz a haverodnak, hogy ne vegye meg a mai napon álmai kütyüjét, mert egy hét múlva 20%-al olcsóbban jut hozzá?
(sarkított, meg hülyeség is, de sebaj)

Ez a blog a modorosságról szól, ha érted hogy mondom :D

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.23. 18:07:48

@Ritchard Börtön: medve anyám... na jó, utoljára: az oktatás ma magyarországon, különösen a középfokon, kimenetvezérelt, egyszerűbben szólva: egy viszonylag jól meghatározható eseményre, a szakmai vizsgára, vagy az érettségire/felvételire készít fel. NEM a tantárgy ismeretére, szeretetére, ilyesmire. Eleve ha a tudás lenne a lényeg, akkor nem tantárgyakban gondolkodnánk, de ez most mellékvágány. Magyarán: hogy valaki mit kér számon a könyvből, azt főleg az befolyásolja, mi a vizsga tananyagtartalma. Emellett is azt mondom, középiskolát vagy általános iskolát elég rég nem láthattál, mint írtam volt, a középiskolai és az alsó szint tankönyvei mainapság kifejezetten jók. Szemléletükben persze vannak különbségek, van, amelyik tényadat-felhalmozó, van, amelyik forrásalapú, de általában elég jók.

Az meg hogy azt mondtam, hülyére veszünk, nem azt jelenti, hogy okosabbak vagyunk nálad reklámból. hanem hogy még mindig megbízhatóan prezentálod a fennhéjázó, öntelt sült parasztot, annak minden ismérvével: a felböfögött tankönyvi monológokkal, a gyermeteg helyesírási hibákkal, a személyeskedő visszatámadásokkal, a "nem az én ingem, de azért 5 napja veszem magamra" attitűddel, az egész humortalan, komolykodó, magadon röhögni képtelen, túlkompenzáló, századrangú részleteken szemantikai fogást kereső viselkedéseddel. Nincs illúzióm, biztos vagyok benne, hogy erre is lesz egy 137 soros válaszod egy olyan dolog körülírására, amit alapvetően senki meg nem kérdőjelezett, nevesítve hogy a reklám a fogyasztói társadalom működésének számottevő része. Lassan én is kezdem amúgy kevéssé viccesnek találni, de megmondom őszintén, egyelőre még lenyűgöz a kísérletem: vajon egy felfújt hólyag mennyi ideig képes önerőből lebegni? Úgy tűnik sokkal tovább, mint gondoltam...

Ritchard Börtön 2012.04.23. 18:40:23

@KürtiT (Tromb74):
Miért ne szólhatnék a haveromnak? Nincs erre semmilyen szerződés. Nem áraznák le, ha megvennék anélkül is. Annak viszik le az árát, amit máskülönem a kutya nem vesz meg. Olyan meg nincs, hogy a reklámügynökség tudja, de senki más a világon. Tudod hányan vesznek részt egy ilyen folyamatban? Ha nagyritkán titoktartási szerződés van, akkor az a konkurencia miatt kell, nem a vásárlók miatt. Én még életemben nem voltam kötve olyan szerződéshez, ami azért kellett, hogy a vásárlók elől titkoljunk el valamit.

Ritchard Börtön 2012.04.23. 18:44:01

@vészmadár (pica pica):
Ezt meg most én nem olvasom el, ha nem haragszol.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.23. 20:56:29

@Ritchard Börtön: oké, kiemelem neked a lényeget: felfújt hólyag vagy és röhögök, hogy még mindig lebegsz...

KürtiT (Tromb74) 2012.04.23. 22:53:55

@vészmadár (pica pica): Kegyetlen vagy már megint, vagy éppen most gyakorolod az emberséget?

1. A gyemekded helyesírási hibákon én is meg fogok sértődni :D :D :D
2. A fogyasztói társadalom kritikája nem hagyhatja érintetlenül a "reklámot" sem
3. Hogy Börtön is megtalálja lelki békéjét, meg kell említenem azt a lehetőséget is, amikor egy egyébként profitorientált cég, a marketingkommunikációra szánt pénzt társadalmilag is hasznos célra költi. Ez nem jelenti azt, hogy a márka nem húz hasznot az egészből, de mégis többről van szó, mint egyszerű termék népszerűsítésről.
Itt érdemes megemlíteni Kálmán Tibort, Oliviero Toscanit, a Colors magazint és a Benetton egy mára már letűnt korszakát. Ők a marketingkommunikáció egy olyan módját választották, ahol az egyszerű termék népszerűsítés helyett, elsősorban társadalmi visszáságokra hívták fel a figyelmet a Benetton cég anyagi támogatását élvezve. Maga a cég azáltal növelte népszerűségét, hogy egy ilyen témákkal foglalkozó magazin meccénása lehetett.
Persze éles szemű szarkaként ebben is fogsz sumákságot találni, nyilván van is.
Pedig Kálmán Tibor és közted fellelhető némi lelki hasonlóság. :D :D :D

"Olyan társadalomban, kultúrában és gazdasági modellben élünk, amely azon fáradozik, hogy minden jól nézzen ki. Nézzük meg a számítógépeket: miért gittszínű vagy elkúrt fehér mind? Az ember azért csinál valamit fehérre vagy bézs színűre, mert fél más színeket használni, nem akar megbántani senkit. De összességében elmondhatjuk, hogy ha valami olyan dolgot csinál az ember, amit senki sem utál, imádni sem fogja senki. Úgyhogy engem a tökéletlenség, a kattantság, az őrültség és a kiszámíthatatlanság érdekel. Egyébként is erre figyelünk oda, a repülőkről nem szoktunk beszélni, csak olyankor, ha lezuhannak"

KürtiT (Tromb74) 2012.04.23. 23:28:45

@Ritchard Börtön: Bizonyos - főleg szezonális - termékek esetében a leárazás a marketing stratégia előre betervezett része. Nálad hatékonyabban gondolkodó emberek arra is rájöttek, hogy esetenként nem az a lényeg, hogy egyetlen terméken mennyi nyereséget lehte realizálni, hanem az, hogy az egész árukészletbe forgatott tőke minnél hatékonyabban térüljön meg. Tehát amennyiben egy leárazás nem érinti negatívan a brand imázsát a leárazás bezony hasznos dolog.
Jó példa (majdnem) erre mindannyiunk kedvence az iPhone :D :D :D
Az új GENERÁCIÓ (pfej) piacra kerülése pillanatában az előző csodák csodájára olcsóbb lesz. Meg merem kockáztatni, hogy nem azért mert félnek bezúzni, hanem azért mert így azok a fogyasztók is mozgósíthatók, akik nem annyira fanatikusak, hogy fél napot álljanak sorba a legújabb csoda megjelenésekor, és kicsit drágának is találják az új árát.
Az első ALMÁS teló birtoklása után pedig vagy meghülyülnek és veszik a következőt, vagy nem. ...de ez már nem az Apple gondja, ők megtették ami tőllük tellett.

Te tényleg ezzel foglalkozol, vagy csak szivatsz minket?

Én meg csőbe húztam magamat, ami a szakmai onanizálást illeti :D :D :D

Ritchard Börtön 2012.04.23. 23:46:02

@vészmadár (pica pica):
Ennyire bosszantott, hogy nem olvastam el? Csináltál nekem belôle kivonatot, hátha akkor majd érdekel?:) Nagyon piszkálhatott

Ritchard Börtön 2012.04.24. 00:19:26

@KürtiT (Tromb74):
Szeretsz olyanokat rám olvasni, amiket sohasem mondtam. Én nem mondtam, hogy rossz vagy haszontalan a leárazás, mert nem az, és azt sem, hogy nem része az elôre eltervezett stratégiának.
Viszont te kevered ám a dolgokat, mert a bevezetô ár, vagy a kifutó termék, esetleg az új megjelenésekor a régebbi termék árcsökkentése nem árakció vagy leárazás. A bevezető ár valóban árakció, de nem leárazás, mert elôtte nem volt drágább. A második esetben pedig egyszerûen a termék egy olcsóbb kategóriába kerül, hiszen a "legjobb, legújabb" jelző lekerül róla. Leminősül. De azért ne feledd, hogy a jövendő leárazások haverom előli eltitkolásából indult ez ki, amivel egy morális csapdába akartál belerángatni, de a mostani példáid teljesen más leárazásokról szólnak.

Igen, én valóban ezzel foglalkozom, és nem azzal, ami nem dolgom. Én a nagy ügyfelek marketingosztályával állok kapcsolatba, az üzletpolitikai kérdéseket pedig a kereskedelmi osztály fejti meg, ők találják ki az üzleti célokat, leárazásokat, termékbevezetéseket, fejlesztéseket. Ezeknek a szempontjait és valódi okait csak nagyon ritkán közlik velünk. A marketing osztály sem tudja mindíg, más a feladata. Nekem nem dolgom ennek a hátterét kutatni. Ha maguktól megmondják, mert fontosnak tartják, hogy tudjam, akkor tudom. Egy reklámkészítő kretívon nem lehet számonkérni a reklámozandó tétel minden kereskedelmi szempontját és az árpolitikát. A legnagyobb sztárkreatívok - már ha van ilyen manapság - sincsenek tisztában minden kereskedelmi háttérinformációval. Ettől még nem kell megkérdőjelezned, hogy ezzel foglalkozom e.

KürtiT (Tromb74) 2012.04.24. 08:54:06

@Ritchard Börtön: Igaza van Szarkának, te tényleg nem fogsz leereszteni :D :D :D

Viszont ez a kísérlet sem tarthat örökké. Rendben van beismerem, kommentjeim többsége tele van csúsztatásokkal, pontatlanságokkkal, esetenként hazugságokkal is. Ennek egyetlen oka, hogy Szarkaváryhoz hasonlóan kíváncsi voltam rá, meddig lebeg egy hólyag. Egyelőre úgy néz ki, bármeddig.
Ha végig olvasod a kommentjeimet, látni fogod, hogy se füle se farka az egésznek, amit írtam. Akkor meg mit görcsölsz itt azon, hogy bizonygasd szakmai felkészültségedet, meg védd a mundér becsületét?

Az egész szájkarate kb. onnan indult, hogy a többség véleménye szerint a reklámnak (nyugodtan hívhatják így) vannak a társadalomra nézve káros hatásai.

Ezt mondjuk lehetett volna úgy módosítani, hogy aszongyuk, a "reklámnak" ez nem szükségszerű velejárója. Meg szórunk némi hamut a fejünkre, hogy bezony sajnos sok esetben a könnyebbik utat választjuk. Oszt pont.

Ehelyett mi történt?

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.24. 08:55:25

@KürtiT (Tromb74): nézd, én nagyon sokszor elmondom, mondhatni feliratozom az egész netes bohóckodásomat: didaktikai okokból gyakran hülyének látszom. Nyilván van közös halmaz, azaz amikor tényleg és meggyőződésből vagyok hülye, de általában azért nem. Pontosan tudom, hogy amiket mondok ennek a reklámzseninek, azok felületesen, általánosított és sarkított meglátások. Ettől még nem kevésbé vicces a vehemencia, ahogy rápattog, hogy "Micsoda? Én? Mi? NEM! MI? ÉN?"

KürtiT (Tromb74) 2012.04.24. 09:22:01

@vészmadár (pica pica): Ezt nekem nem kell magyaráznod. Viszont felmerült bennem a kérdés, hogy meddig szórakoztató olyasvalakit heccelni, aki szellemi képességei okán nem tud együtt nevetni veled, vagy tanulni az esetből. Na de te vagy a pedagógus, biztosan tudod a választ.

Ritchard Börtön 2012.04.24. 10:11:07

@KürtiT (Tromb74):
@vészmadár (pica pica):

"Ennek egyetlen oka, hogy Szarkaváryhoz hasonlóan kíváncsi voltam rá, meddig lebeg egy hólyag. Egyelőre úgy néz ki, bármeddig."

Szóval tudatos volt, hogy napokon keresztül engem szívattatok?

"Ha végig olvasod a kommentjeimet, látni fogod, hogy se füle se farka az egésznek, amit írtam."

"az egész netes bohóckodásomat: didaktikai okokból gyakran hülyének látszom. "

"Pontosan tudom, hogy amiket mondok ennek a reklámzseninek, azok felületesen, általánosított és sarkított meglátások."

"hogy meddig szórakoztató olyasvalakit heccelni, aki szellemi képességei okán nem tud együtt nevetni veled, vagy tanulni az esetből. "

"Ettől még nem kevésbé vicces a vehemencia, ahogy rápattog, hogy "Micsoda? Én? Mi? NEM! MI? ÉN?"

Szóval ti napok óta tudatosan csináltok belőlem hülyét? Tudatosan csináltátok ezt? Ez főleg vészmadárnak szól... Gondoljátok, hogy szórakoztató, mikor tudatosan beszéltek olyan dolgokat, amire a vitapartner előre láthatólag így vagy úgy fog reagálni?... Hát nem tudom...

KürtiT (Tromb74) 2012.04.24. 10:38:20

@Ritchard Börtön: Hát azt nem állítottam, hogy a jószándék vezérelt. :D

Tényleg ne szívd mellre. Bizonyos körülmények között mindenki hülyét csinál magából. Ez ellen az egyetlen fegyver ha mi is röhögünk magunkon. Ha most elkezdenél kutakodni a régebbi kommentjeim között, hááááát :D :D :D

Ritchard Börtön 2012.04.24. 11:42:32

Én csak azt nem értem, mi abban a jó, hogy zajlik egy beszélgetés, és közben a másikat szívatjuk, az meg próbál érvelni.

KürtiT (Tromb74) 2012.04.24. 12:44:22

@Ritchard Börtön: Valami olyasféle, hogy eleve személyed elleni támadásnak vetted a reklámszakma jogos és jogtalan kritikáit.
Így meg nem igazán lehet hatékonyan érvelni, csak valamiféle paródiát lehet összehozni. Az meg szórakoztató.
Egyébként a gonosz kacaj nem neked szól, hanem a póznak, amibe bele merevedtél egy időre.

Hát igen,ez így is elég betegen hangzik.

Ritchard Börtön 2012.04.24. 13:03:38

"hanem a póznak, amibe bele merevedtél egy időre."

:)

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.24. 13:35:00

@KürtiT (Tromb74): gyerekkel, tanulóval sosem tenném meg, még akkor sem, ha ennyire fafejű és beképzelt volna, mert még nem kész ember. Börtön viszont felnőtt ember, ennek az állapotnak minden következményével.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.24. 13:37:38

@Ritchard Börtön: igen. És nem, mert valójában te csinálsz hülyét magadból, no de spongyát rá:) (ha ez vigasztal, én is futok bele ilyenbe, mert van az a szituáció, amikor lehetetlen megállni azt, hogy az ember ilyenbe belesétáljon. Én plö wmikivel szemben nem tudom átlag háromból egyszer betartani a figyelmen kívül hagyás alapelvét)

Ritchard Börtön 2012.04.24. 14:05:33

@vészmadár (pica pica):
"igen. És nem, mert valójában te csinálsz hülyét magadból,"

Hát igen. A szellem gólyalábain álló, a józanság lángoszlopával a felfuvalkodottság sivatagából nekem kivezető utat mutató, az értékítélet hidegvizes vödrével engem a szakmai öntelltség álmában nyakonöktők mellett nem tudtam labdába rúgni... Az erőnek nagy hatalma van a gyenge akaratúakon.

KürtiT (Tromb74) 2012.04.24. 14:15:34

@Ritchard Börtön: Ha a racionalitás pöffeszkedésére és a cinizmusra akarsz játszani, akkor tényleg nyerő pozícióban vagy :D :D :D

Pan Tau 2012.04.24. 14:36:00

@Ritchard Börtön: Hát ez egy telitalálat, de nem szoktuk mondani neki! Ez a tévedhetetlenség szakmai ártalom, megértéssel kell viseltetni.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.24. 14:54:05

@Pan Tau: ne legyél wmiki. A tévedhetetlenség sem a mérnöknek, sem a tanárnak nem sajátja. Legfeljebb az Istennek. De azt sem ő állítja.

Pan Tau 2012.04.24. 15:03:35

@vészmadár (pica pica): Ez igaz, de ezt magaddal kellene egyszer megbeszélned...persze csak akkor, ha ez nem tűnik egy fingszagú szánalmas erőlködésnek!:-)

Senki nem léphet túl a saját árnyékán. - ez a csillag vezéreljen utadon!

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.24. 15:36:29

@Pan Tau: ne vegyél komolyan, én sem teszem, és akkor helyére kerülnek a dolgok, hidd el:)

Ritchard Börtön 2012.04.24. 15:49:47

@Pan Tau:
Az a baj, - mivel racionális gondolkodóknak tekinteik magukat - nem jönnek rá arra, hogy az ő kommentjeikből is hamar fel lehet ismerni valamelyik klisét, sőt pár szó elég ahhoz, hogy nyilvánvalóvá váljon, mi fogja belőle kihozni a felsőbbrendű okoskodást. Ilyenkor kell átgondolva vezetni a folyamatot, és hagyni, hogy a saját büszkesége vezesse, és ehhez társra is találjon pár kommentelőben. Akkor egy idő után az történik, hogy az áldozatban meglátják azt, akire esetleg potenciálisan rá lehet taposni, és függetlenül a mondanivalótól (akár látnak igazságot a szövegében, akár nem), már erre törekszenek. Ezen a ponton már teljesen lényegtelen, hogy mit mond az áldozat, elkezdenek rá jelzőket alkotni, ami megtetszik saját maguknak, és folyton visszatérnek rá, hogy kimondhassák, létrehoznak magukban tudat alatt egy képzelt személyiséget, és már kizárólag ahhoz beszélnek, látják is maguk előtt, és keresik az alkalmat, hogy minél többször el lehessen mondani az erre vonatkozó utalásokat, kifejezéseket. Mikor kezdik érezni, hogy az áldozat feje már elég alacsonyan van, akkor megpróbálnak - kisebb izomgörcsök árán - de rátaposni, és akkor szabadul el a pokol - és teljesen mindegy, hogy mi volt a beszélgetés eredeti tárgya. Akkor már semmi más nem számít, csak a jelző jelző hátán, a személyiséget degradáló mondatok, amik azt segítik elő, hogy a feje alacsonyabbra kerüljön, és lehetőleg kényelmesebben lehessen állni rajta. Röviden ez volt ennek az anatómiája.
Ez egy nagyon könnyen felismerhető és irányítható fórumos vitaklisé. Mondjuk ezt igazán nem fórumon jó csinálni, hanem nyilvános chaten, de abból már nem nagyon van. Viszont nagyon nagy űrt töltene be a "Modoros modoros.blog kommentelő" című írás.

Pan Tau 2012.04.24. 16:06:00

@Ritchard Börtön: Akkor is szükségtelen az a puccos kamera!
Ha Rocco Siffredi azzal a kis kézikamerájával olyan gyönyörű felvételeket képes készíteni, akkor nem kellhet más!

Ritchard Börtön 2012.04.24. 16:22:45

@Pan Tau:
igen, ez igaz. A fotóművészetben sem a fényképező és az objektív minősége számít, hanem az, amit a fotós lát, és amit megörökít. A tekintetek és a pillanatok sokszor jobban átjönnek egy fekete fehér ócska gépen, mint egy milliós optikán. A digitális világ kiírtotta a valós film és fotóművészetet. De nincs ez másképp az alkotóművészetekben sem. Régen egy akvarellfelstőnek gondolkodni kellett és végleges döntést hoznia, mielőtt letette az ecsetet. Ha pirosat tett le, az piros maradt. Manapság a digitális festészet világában egy photoshop mozdulat, és kék lesz belőle.

Ernoke 2012.04.24. 17:06:56

@Ritchard Börtön: azt lehetetlen vitatni, h amit itt leírtam (emberek _mesterségesen felkeltett igényekre alapuló_ fogyasztásra való ösztönzése félinformációk révén), az társadalmi és globális szinten nagyon káros, én csak erre szerettem volna felhívni a figyelmedet. ez nyilván nem mindegyik reklámot érinti, de én rendkívül kártékonynak látom, ha pl. erőforrásokat, csomagolóanyagot nem kímélve reklámozzák a valeriánát más néven, esetleg pici hatóanyagbéli különbséggel tízszeres, hússzoros áron. egyrészt plusz erőforrásfelhasználás (ez már önmagában rossz), másrészt lapátolja ki a pénzt az emberek zsebéből.
erre lehet azt mondani, h de a gyógyszergyártó cég embereknek ad munkát, ez igaz, de ilyen "áss ki egy árkot, aztán temesd be" hozzáállással (mert a példámban ez folyik, emlékeztet a szocializmus kapun belüli munkanélküliségére). másrészt úgy ösztönöz egy termék fogyasztására, h a gyártók pontosan tisztában vannak vele, h zacskónként 100 ft-os gyógynövényeket csomagolnak be és adnak tovább szálanként kurvanagy profittal. te ehhez az egész erkölcstelen folyamathoz asszisztálsz, ami nem gond, én is az ördög kiszolgálója vagyok más területen, de önmosdatás helyett kicsit legyünk már tisztában vele, mit művelünk... és kérlek, most ne tegyél úgy, mintha nem értenéd, miről beszélnék.:D

KürtiT (Tromb74) 2012.04.24. 18:11:00

@Ernoke: Igazából tényleg komoly enyhítő körülmény, hogy alapvetően a vásárló dönti el, mit vesz meg és mit nem.
A fogyasztói társadalom, a piacgazdaság a nem gondolkodó emberek számára valóban maga a pokol, ezt nem vitatta senki.
Viszont van egy olyan előnye, hogy nem az állam dönti el helyetted, mit és hol vásárolhatsz.
Ennek a modellnek a reklámipar nem okozója, hanem következménye.
Neked jogodban áll eldönteni, hogy az árokpartról szakajtod-e a gezemicét, vagy megveszed díszcsomagolásban valami divatos helyen.
De azon felesleges pörögni, hogy más a csini dobozosat választja, mert...
... Azt biztosan nem pisálta le a kutya
... Ellenőrzött rabszolga ültetvényről származik
... tetszik neki a csomagolása, később jó lesz benne tárolni az illatos golyóstollakat.
A világ tele van értelmetlen és felesleges termékekkel, meglepő módon tele van ugyanilyen emberekkel is. De azért az elég naív gondolat, hogy előbbiek teremtették az utóbbiakat.

Nadiposzi (törölt) 2012.04.24. 20:15:40

@Pan Tau: @Ritchard Börtön:
Van egy olyan sanda gyanúm, hogy Börtön kollégának fogalma sincs arról, hogy ki az a Rocco Siffredi.
Tudjátok, a tag aki a műlábában csempészte a heroint.

A Tyne folyó déli partja 2012.04.24. 20:38:21

@Ritchard Börtön: "Az átverős reklámokkal kapcsolatban ajánlom "
aha. tehát, minden reklám igazat mond? szóval, X. mosóport mittudomén hányszor hatékonyabban most, mint a "hagyományos"? (egyébként, melyik a hagyományos?)

ha megveszem az Y márkájú takarítószert, akkor csak egyszer végigtörlöm vele makacs foltot, vagy akármit, amik szoktak lenni, és rögtön makulátlan tisztaságú lesz a lakás? Ha Z márkájú kávét iszom reggel, és nem W-t, akkor rögtön kisüt a nap? a végén még elhiszem.
kb. ilyenek szoktak lenni a reklámok.

KürtiT (Tromb74) 2012.04.24. 21:33:36

@A Tyne folyó déli partja: Egy részük valóban ilyen :D

Egyébként én egy bizonyos márkáju kávét iszom reggelente, és gyakran tényleg kisüt a nap.

@Nadiposzi: A harmadik lábában?

KürtiT (Tromb74) 2012.04.24. 21:48:17

@A Tyne folyó déli partja: Egyébként ahogy azt sem kell szó szerint érteni, hogy a kirakatban lila dalra kelt egy nyakkendő, úgy a reklámok megfogalmazásait sem.
Persze az nyilván nem a kreativitás csúcsa, ha egy tisztitószerről azt kommunikáljuk, hogy hatékonyan lehet vele retket eltávolítani, mert kábé ez az, ami tőle elvárható.

Nadiposzi (törölt) 2012.04.24. 22:06:35

@KürtiT (Tromb74):
Rocco művész úrról tudós szobatársam állapította meg, hogy akkora fasza van, mint egy porszívócső. Mindezt a Rocco csinibabái c. opusz megtekintésének apropóján.
Valahogy minden komment folyam ide lyukad ki végül, átkozott erotikus évszázad, eh.

KürtiT (Tromb74) 2012.04.24. 22:30:39

@Nadiposzi: Én a művész úrat sose láttam munka közben, csak a róla szóló filmet Mark Wahlberggel. Tudom, szégyenletes hiányosság.

Pan Tau 2012.04.24. 22:32:31

@Nadiposzi: Na csak gyorsban, mert még így éjszaka is eurómilliókkal kell dobálóznom!

A Rocco csinibabái minden idők legszebb alkotása, a kitágult ánuszrózsák olyan kompozíciója kerül bemutatásra, hogy az már egy művészien megkomponált szimfónia magasságait ostromolja.

És itt hadd tegyek egy kis személyes kitekintést: az alkotás első jelenetében (ami gyakorlatilag a kompozíció origójának is tekinthető) feltűnő fekete hajú gyönyörűséggel (ő az aki kéreti magát...egyébként az iparág átlagát tényleg fölülmúló hölgyről beszélünk) volt szerencsém személyesen is találkozni Békéscsabán, sajnos teljesen ártalmatlan szituban egy baráti társaságban (volt olajszőkítők, kidobók, számlagyárosok, orgazdák és egyéb becsületes népek).

KürtiT (Tromb74) 2012.04.24. 23:10:46

@Pan Tau: Ebből is látszik, hogy sanyarú kamaszkorom volt. Összesen két szarrá nyúzott VHS kazetta töltötte be azt az űrt szexuális fejlődésemben, amit az ilyen témájú művészfilmek hivatottak betölteni. Mindkettőben Ron Jeremy volt a férfi főszereplő, aki lássuk be, soha nem volt egy adonisz. Méretei sem indokolták, hogy példaképpé vállhasson a szememben.
A művésznők pedig a kor szellemének megfelelve, viszonylag dús prémet viseltek. Persze azért volt köztük néhány kimagaslóan tehetséges egyéniség. Mai szemmel nézve az átlagosnál csinosabb Tesco pénztárosból ki tudtak volna csikarni néhány irígykedő pillantást.

A Tyne folyó déli partja 2012.04.24. 23:13:51

@KürtiT (Tromb74): és a mosóporreklámokra kötelezően előírt szöveg volt?:) (azért mondom, hogy volt, mert már rég láttam olyat, de mind ugyanaz volt. x. mosópor, mellette a "hagyományos". természetesen az x. jobban mos.)

KürtiT (Tromb74) 2012.04.24. 23:24:22

@A Tyne folyó déli partja: Ezt a "zseniális" szöveget csak a Henkel cég Ariel márkanéven forgalmazott mosóporainál használták. Olyan ez, mint MM-nél a hülye azért nem vagyok. Valamelyik döntési pozícióban levő agyhalott bele volt szerelmesedve.

Egyébként itt van a Hagyományos Mosópor igaz története, rendkívül mulatságos.
hvg.hu/gazdasag/00000000005B19A6

KürtiT (Tromb74) 2012.04.24. 23:40:48

@A Tyne folyó déli partja: Egyébként nem is értem, hogy miért nem a reklámok legidegesítőbb típusán akadtok ki.

A Mission Impossible 3(?)-ban, ami egyébként a filművészet legmagasabb kritériumainak is megfelelne (csöcsök és fegyverek), a forgatókönyv írók energiájuk legnagyobb részét annak szentelték, hogy minnél több jelenetben kapjon szerepet az iPhone 4s. Nyilván csak csöcsök és fegyverek kárára tudták ezt megvalósítani. Na ez tényleg felháborító.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.25. 07:36:13

@A Tyne folyó déli partja: ebből a szempontból ami szerintem kifejezetten aggályos, az a 87%-kal dúsabb haj. Na most, ha nem lenne ott a csillagozás és a magyarázat, akkor is illenék már azon elgondolkodni, hogy mi a haj dússágának mértékegysége, amiben mérve ez most 87%-kal dúsabb, és egyáltalán hogyan is lehet ezt mérni. Ha aztán megnézed azt, hogy ez annyit jelent: 100 nőből 87 "úgy érezte" dúsabb a haja, akkor meg felhorgad benned a kultúrhérosz, hogy a kurvaéletbe, hát senki itt a százalék fogalmával nincs tisztában? 87 nő a 100-ból az 87%, de nem a haj dússága nőtt 87%-kal. Hát könyörgöm, ez már nem is csúsztatás, ez konkrétan hazugság...

KürtiT (Tromb74) 2012.04.25. 09:46:00

@vészmadár (pica pica): Hehe, ezzel nem csak az a baj, hogy bárki bármit mond ez dezinformáció, hanem az is, hogy nem különösebben öregbíti a márka hírnevét.
Ezek a hazugságok többnyire a csodaváró fogyasztóknak szólnak.

Másik kedvencem.
x terhességi teszt elengedhetettlen kelléke a családtervezésnek.
Na most, ha ezt értelmezem... :)(abortusz)
Továbbá.
x hashajtó CSAK napi y Ft-ba kerül (anorexia)

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2012.04.25. 10:03:02

@KürtiT (Tromb74):
:D
Nekem a kedvencem a Saturn "Fukar mindenit" reklámja. Azon gondolkodtam egy ideig, hogy ki is a fukar. Ez a reklám nyilván arra utal, hogy alacsonyak az árak. De vajon tényleg, ki a fukar? Ha az áruház a fukar, akkor az pont azt jelenti, hogy nem ad semmit olcsón. Ha pedig a vásárlóra gondol, akkor meg elmegy melegebb éghajlatra, mert engem, akitől a pénzt szeretné, ne fukarozzon le, mert az egy pejoratív jelző. Azóta sem tudom ezt eldönteni.

Ernoke 2012.04.25. 11:13:05

@KürtiT (Tromb74): nekem a savlekötős reklámok a kedvenceim. az üzenetük az, h zabálj annyit, amennyitől rosszul leszel, utána vegyél be gyógyszert, h még többet tudj zabálni.

más: nem azt írtam, h a reklámipar miatt van a sok agyatlan, átbas.zott fogyasztó, hanem hogy a reklámipar segít kihasználni ezeknek az embereknek a nyomorát és nulla tájékozottságát.

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2012.04.25. 14:28:34

@Ernoke: miközben - tapasztalatból mondom - a túlzott gyomorsav elsődleges oka (a gyermekkorban, a zánkai csillag-táborban óvatlanul elfogyasztott romlott virslin kívül) a stressz és a Helicobacter pylori. Viszont a szóda, a szénsavas kóla, a tej és az ejakuláció okozta hasizom-befeszülés jót tesz neki.

Ernoke 2012.04.25. 14:52:53

@vészmadár (pica pica): veterán gyomorbajos vagyok én is, egyénileg változik, kinek mi tesz jót (a szénsav nekem pl. pont tilos). de a túlzabálás biztosan nem használ, mint ahogy a rennie antacid-féle szerek sem. magyarán a reklám üzenete: zabálj - szenvedj!:D

A Tyne folyó déli partja 2012.04.25. 19:56:36

@KürtiT (Tromb74): hét speciel én azért nem, mert nem ismerem az általad említettet. a hagyományos mosóporozás viszont megmaradt, de hogy melyik mosóport reklámozták vele, az nem. na, ennyit a reklámokról. még gimis koromban volt egy reklám, hogy "az orrodat is tisztítsa", állítólag azért így, hogy mindenki felfigyeljen rá. hát erre a "tisztítsa"-ra fel is figyeltem, de se akkor, se most nem tudnám megmondani, hogy mi is volt a márka...

A Tyne folyó déli partja 2012.04.25. 19:59:50

@vészmadár (pica pica): azon kívül, ne mondják már nekem, hogy azt kipróbálták 100 nőn, és tényleg 87 dúsabbnak érezte...de már ott kötekedek, hogy minden nőnek ritka a haja, és dúsabb hatásúvá kell tenni? az enyémet ugyan nem, így is vetekszem egy oroszlánnal:)

KürtiT (Tromb74) 2012.04.25. 20:56:20

@A Tyne folyó déli partja: Ki köll kipróbálni mindenféle kozmetikumot és hajápoló cuccot, már csak az esetleges egészségügyi rizikók miatt is. Persze előbb ártatlan rágcsálókat, majmokat nyírnak ki vele. Utána jönnek az önkéntesek némi pénzért cserébe, természetesen az underclass köreiből.
Tehát maga az adat nem feltétlenül fals, amiből kiindulnak, csak a kommunikációban van erős ferdítés.
Az orrodat is tisztíccsa egy focista (kapus) szájából hangzott el, ezért ez pont egy hiperrealista spot volt. :D :D :D Szerintem a negrós bébibogyó ötletét innen nyúlták.

A Tyne folyó déli partja 2012.04.25. 21:45:39

@KürtiT (Tromb74): jó, de mit reklámoztak? mert azt még mindig nem tudom, akkor se tudtam.

KürtiT (Tromb74) 2012.04.25. 23:47:23

@A Tyne folyó déli partja: valamiféle mentolos cukorkát. Akkoriban kezdték el nyomatni az ilyen tünetekt csökkentő, de mégse orvosság vackokat.
A légutakat valóban tisztította valamennyire, cserébe a fogaidat baszta el, meg bevittél a szervezetedbe valamennyi cukrot is feleslegesen.
Ezek a nincs időm a fejfájásra, meg csak bekapok egyet ebéd után típusú rizsák lényegében azt kommunikálják, hogy nyugodtan alázhatod a szervezetedet, abból mi nagyon jól profitálunk.
A kreatívok azért nagyon nem tudnak szembe menni a megrendelők akaratával. Egy ilyen ötletelősdin általában az első percek olyanokkal mennek el, hogy a "fogaidat is roncsojja", "meggyógyúlhatsz a depresszióból, csak a májadat kérjük cserébe", és hasonlók.
Legtöbb, amit tehet az ember, hogy megpróbálja jó irányba terelgetni a dolgokat. Tapasztalataim szerint ez pont a gyógyszereknél, vegyszereknél, más veszélyes termékeknél a legnehezebb.
Pl. a Dow Chemical ma többek között a gyógyászati, kozmetikai termékek alapanyagainak egyik legnagyobb beszállítója, korábban ugyanezen a néven szállította a vietnámi háborúba a napalmot. Képzelheted, mennyire jó a humorérzékük.

A Tyne folyó déli partja 2012.04.26. 20:14:39

@KürtiT (Tromb74): az ok, hogy valamiféle mentolos cukorkát, de a reklámnak nem pont az lenne a lényege, hogy az ember megjegyezze, hogy mégis, melyik márka az? na, pont erre nem emlékszem. ahogy a mosópornál is csak a hagyományos maradt meg, a márkája egyáltalán nem.

KürtiT (Tromb74) 2012.04.27. 20:27:12

@A Tyne folyó déli partja: Eccerűjen nem így működik a reklám. A fenti esetben - figyelembe véve, hogy a vásárlók zöme nem tudatosan választ - A fószer náthásan matat a mentolos cukorkák között, mert azt gondolja az segít a gondján. A tucatnyi majdnem egyforma termék közül kiválaszt egyet, maga sem tudja, miért.
Nagy esélyel azt választja, ami az orrodat is tisztíccsa, mert bár nem emlékszik pontosan a nevére, nem tudná lerajzolni a csomagolását sem, de az agya ha nem is tudatosan, de egy valahonnan már ismerős dolog felé fogja irányítani a kezét.Még csak az sem feltétlenül kell, hogy a reklámra pozitívan emlékezzen vissza.

Másik forma, meg azért fogja ezt választani, mert neki kifejezetten tetszett az a bunkó focista, kipróbálja a cukorkát is.

És igen, lesz olyan is, aki végig böngészi az összes szar összetételét, majd kiválasztja azt, amelyikben neki szimpatikus adalékok vannak.

Ezért van igaza abban Börtön kollégának, hogy a reklámok bizony akkor is hatnak, ha te azt mondod, utyanmá' éééééén, rájuk se figyelek.

Egyetlen megoldás a tudatosság, ami nem ott kezdődik, hogy Samsung v. iPhone, hanem ott, hogy szükségem van-e egyáltalán új telefonra.

A Tyne folyó déli partja 2012.04.27. 22:20:40

@KürtiT (Tromb74): "hogy szükségem van-e egyáltalán új telefonra."
hát ez nekem nagyon megy. simán lebeszélem magam mindenről, hogy nekem nincs szükségem rá, még akkor is, mikor már pedig lenne. lásd, tönkremenésre hajló csizma, á, kihúzza még ezt a telet, nem kell másik. nem húzta...