Professor Pizka, a Ráérünk blog szerzője és bravúros hozzáadottérték-kommentelőnk szerepel ma újra nálunk (emlékszünk még a Szexjogászra meg az Atommeghajtásúra). Köszönjük neki.
Azok még tudtak tanítani.
Életük volt a tanítás.
Felvették őket az orvosira, de inkább biosztanárnak mentek.
Fölényes szakmai tudásuk volt.
Minden órájuk élmény volt.
Kemények voltak.
Következetesek.
Emberségesek.
Atyaiak.
Anyaiak.
Voltak mogorvák.
Durvák.
Dohányoztak.Körbefutottuk az udvart.
Százszor.
Milyen jó volt az.Brown-törvény, citromsavciklus, Himnuszelőzmény,
Kálium, Trianon, Mikszáth, memoriter
gyerekek, a sikeres élethez ezt mindet tudni kellAblativus absolutus, accusativus cum infinitivo
Klió, Kalliopé, Erátó, Terpszikhoré, Thália, Melpomené, Polihümnia, Uránia, Euterpé...
Ezek az emberek tettek minket emberré...A mostaniak? Halvány utánzatok.
Nekik nem hivatás ez, hanem csak pálya.
Felszínesek, félműveltek, flegmák.
Tanítani? Ugyan.
Dohányzás, kávé, rongyosodás, seggesedés...Bezzeg Ligeti tanár úr!
Ő tán a halálos ágyán is nyakkendőt viselt és logarlécet
miatta tudom ma is a másodfokú megoldóképlet'.Hát igen, a Ligeti és a Szabó,
azok még tudtak. Emberileg. Szakmailag.A maiak játszanak a gyerekkel. Pedig a gimnázium nem óvoda.
Nem kell kívülről tudni semmit, nem kell megtanulni.
Nem tudnak olvasni.
Mit fognak ezek magukkal kezdeni?Követeltek.
Neveltek.
Átadtak.
Felkészítettek.
Elindítottak.
És ha még maradt egy kis időnk, nevezzük a Hartayblogot az idei Goldenblog Komplex kategóriájába a jobboldalt található ajánlódoboz segítségével!
Motorpenis 2010.08.08. 08:48:11
Ma is hálával emlegetem általános iskolai magyartanáromat, aki, ha úgy gondolta, pofán vágta a túl nagy arcokat. (Engem nem.)
Még valami:"Felvették őket az orvosira, de inkább biosztanárnak mentek." Mert az első félésben kiestek az orvosiról.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.08. 09:55:49
Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.08.08. 10:02:21
El Topo (Sgt. Elias) 2010.08.08. 10:11:47
-A Malacpofa!
-Ki dobja fel?
-Mindenki!
-Ki kapja el?
-Senki!
-Áááááááááááááááááááááááááááááááááá!
lotaten 2010.08.08. 10:29:15
manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2010.08.08. 10:44:00
Hal Stanton 2010.08.08. 10:48:11
sdani 2010.08.08. 10:56:32
Ugyan, a gyerekek még nem tudják, hogy mi a legjobb nekik! :-D Majd "utólag" úgyis belátják, hogy a Cooper teszt, a kötélmászás, a nyújtó, az addíciós tételek és a versek bemagolása mind-mind hozzájárult ahhoz, hogy olyan nagyszerű egyéniségek legyenek, mint amilyenek lettek! :-D
Az iskola nagyszerű terepe annak, hogy az ember megtanuljon kemény munka és szenvedés árán eredményeket elérni. :-D És, hogy néha-néha egy-egy sikertelenég esetén egykis megaláztatás is kijut, hát istenem, az oskola elvégre a nagybetűs életre nevel! ;-)
niyabinghi 2010.08.08. 10:58:19
El Topo (Sgt. Elias) 2010.08.08. 11:25:46
Mara néni, aki úgy tanította a kémiát, hogy többen is vegyipariba mentek, akik nem is oda akartak.
Feri bá, aki ugyan full alkoholista volt, ráadásul az iskola párttitkára, de ha szépen énekeltük a himnuszt, akkor elővette a bicskáját és szétosztotta köztünk a tízóraira hozott sárgadinnyéjét, lehetett vagy 30 deka 35 gyerekre. Továbbá az osztályfőnököm temetésén fél kézzel megfékezte a megbokrosodott lovakat.
midnight coder 2010.08.08. 11:27:44
Ennek ellentéte volt az a tanárom akit a legjobban utáltam. Ő is kb. annyi idős volt, de mindenben az ellentéte. A tantárgy amit tanított addig amíg őt meg nem ismertem a kedvencem volt, abba az irányba is akartam továbbtanulni. Az hogy ez mégsem így történt leginkább ennek a tanárnak köszönhető, aki egy életre megutáltatta velem a tárgyat. Ennek ellenére nagyon jó voltam benne, de ez kicsit sem csökkentette az utálatot. Nem szigorú volt, hanem unalmas, érdektelen, kisstílű, segghülye.
BBEN 2010.08.08. 11:35:54
mr. 2010.08.08. 11:38:44
"Egy pirospötty nem a világ, éljen a magyar szabadság!"
Öreges professzor
ifj. Farkas Gyula · http://kosbor.blog.hu 2010.08.08. 11:50:36
Nekem is volt ám jópár kiváló tanerőm még élfi tanonc koromban! Mikor a toportyánféregről tanultunk élettanon és a zúdogról meg a bábabukráról földajzon, minden száj tátva maradt!
A régi tanárok viszont szerintem azért lehettek oly jók, mivel a diákanyag is igen kiváló volt. (Például szerénységem.) Ma viszont a tanulók gödék, vegyük csak példának a bárgyú Inezt! Hogy én mit szenvedek vele, elképesztő!
Üdv:
az aranyfarmermellénydíjas ifj. Farkas Gyula
a BME mérnök-fizikus szakának ötödéves hallgatója kondenzált anyagok fizikája szakirányon
csöcsfej 2010.08.08. 11:54:49
csöcsfej 2010.08.08. 12:02:35
SZLEZÁK????????????
B+, ha nagypolszkija volt, most akasztom fel magam
csípősmustár 2010.08.08. 12:08:51
Viszont megnéztem a suli honlapján a tanárokat és egészen elképesztő, hogy még mindig van sok ismerős név.
peti papagáj 2010.08.08. 12:20:07
BBEN 2010.08.08. 12:26:53
peti papagáj 2010.08.08. 12:27:03
noirp 2010.08.08. 12:31:46
Azért hát csak annyit mondok: tetszik :)Nagyon.:)
noirp 2010.08.08. 12:33:29
noirp 2010.08.08. 12:34:53
Kicsi Kacsa 2010.08.08. 12:38:51
Lelki terror is volt, megaláztatás, megszégyenítés az egész suli előtt.
Nem sírom vissza.
scorpioscorpio 2010.08.08. 12:47:06
A tanárképzőn az első dolgom a felvételin pszichológiai alkalmassági teszt lenne, és ha lenne vmi humán-teszt..:-) esetleg egy általános műveltség :-)
BBEN 2010.08.08. 12:51:01
Lefetyke 2010.08.08. 12:51:46
Már engem sem ilyen tanárok neveltek, pontosabban csak nagyon kevés volt, aki nem úgy járt be az órára, hogy "csak éljük túl valahogy ezt a napot is".
Az a kevés tanár, aki manapság hivatástudattal, tanítani-vágyással dolgozik: ők a példaképek, a mentorok, azok akikre visszaemlékezünk. Nekem csak egy-két ilyen jutott, sajnos.
El Topo (Sgt. Elias) 2010.08.08. 13:02:12
Nem Mari, Mara!
ősbölény 2010.08.08. 13:09:33
Pedig nem lehet ilyen összehasonlítást tenni. Az az iskola, amelyben én kezdtem tabítani 40 évvel- ezelőtt még be akarta magoltatni a tudásanyagot, pedig a pedagógiai elmélet (az az egy, amit nemekm akkor az egyetemen tanítottak) tudta már, hogy az ismeretek hamar elavulnak, tehát inkább az ismeretszerző képességet kellene fejleszteni, a gyakorlat azonban erről nem vett tudomást. A gyerekeknek pedig alig volt más forrűásuk a világ megismerésére, mit amit az iskola nekik felkínált.
A posztoló is ebben a régi ideálrendszerben írta körül a kiváló tanárt. Pedig ez az a típus, akit a mai gyerek (szerencsére) elutasít.
noirp 2010.08.08. 13:10:27
Mennyi ideig tanított? Végig 7-8. o.?
na, nekem egy Kati nénim volt, 2 hónapig tanított, aztán költöztünk; de a kémiával beoltás meglett, a kedves kollégái közül egy se tudta semlegesíteni később(pedig voltak erőfeszítések).
Még vagy 12 emberről tudok, aki bement az utcájába (a velemkorúak közül) fél év-két év alatt. Most vegyészek, vegyészmérnökök, egyéb efféle őrültek.
Ja, "amúgy" (akkori mércével) ritka rondán beszélt, ritka sokat, és fárasztó szójátékai voltak.
na megpróbálom béfogni. nehéz!
csöcsfej 2010.08.08. 13:18:36
de az rémisztő h a kommentek jó háromnegyedében ismerős a név, wtf?
Banonym 2010.08.08. 13:20:51
És tőlük sztedtük el szünetbe mindig az uzsonnájukat, meg dobtuk föl a tornacuccukat a neonra...
csöcsfej 2010.08.08. 13:24:55
noirp 2010.08.08. 13:27:50
niyabinghi 2010.08.08. 13:29:58
A némettanár egy idióta, baszatlan öregasszony volt, szerintem életében nem mosta le a sminket, csak utánakent. Ahogy gyűrögette az arcát, az első óra közepére még a homloka is kékeszöld volt. Mindig gyűrött osztrák parasztasszony-ruhában közlekedett. Amikor egyszer szülői értekezlet volt, mondtam Anyámnak, hogy egész délelőtt azon borultunk, hogy spirálban futott a lábán a lila harisnya, majd nézze meg. Aztán amikor este hazajött, mondta, hogy ők a többi szülővel ugyanazon röhögtek végig. Nem is tudta senki, hogy miről szólt a szülői. :)
noirp 2010.08.08. 13:33:24
csöcsfej 2010.08.08. 13:33:42
csöcsfej 2010.08.08. 13:35:27
niyabinghi 2010.08.08. 13:38:28
Egyszer egyik ilyen öreg tanár kirángatta az egész osztályt a folyosóra, hogy nézzék meg - és felmutatott a falon az egyik tablóra - azok a diákok még tudtak öltözködni, meg a hajuk is rendben volt! Én meg nem tudtam, hova bújjak a röhögéstől, mert Apám nézett le rám a tablóról, akit pont ki akartak rúgni a hosszú haja és a nyakkendőutálata miatt. Érettségire persze levágatta a rőzsét és megborotválkozott, de akkor jöttem rá, hogy az idő sokmindent megszépít.
noirp 2010.08.08. 13:43:07
noirp 2010.08.08. 13:44:01
niyabinghi 2010.08.08. 13:44:26
Nem, egy győri gimibe. Harmadikban váltottam sulit félévkor, köszönhetően egy fiatal matek-fizika szakos kollégának, akihez nem voltam hajlanó bejárni a szertárba korrepetálásra, emiatt folyton bukásra álltam. Jó tíz évvel később aztán kiderült, hogy tényleg a kislányokat szereti, csak lehetőleg ne legyenek idősebbek nyolc évesnél. Ha jók az értesüléseim, fegyelmi nélkül, közös megegyezéssel távozott a suliból.
noirp 2010.08.08. 13:52:33
niyabinghi 2010.08.08. 14:04:37
Nyelvújítónak nyelvűjító, de K betűs. Az R betűstől egy köpésre van.
A szegedi múzeum névadójáról elnevezettbe mentem át haramadikban. Ott nagyon szerettem, a korábbi sulimból csak öten igazoltunk át egy oszttályba: hárman ráadásul még egy osztályban is kezdtünk elsőben. :)
TroppauerHümér 2010.08.08. 14:10:09
Mert régen a tanár megbecsült volt, elsősorban társadalmilag, másodsorban anyagilag. Ki megy ma tanárnak pár elkötelezetten kívül? És sajnos gyenge képességű gyerekből jó tanárt sem lehet csinálni.
Az erkölcsi felfogás is más lett, próbálj meg ma egy gyereket arra nevelni, hogy a szakmai elismertség, a munkával való elégedettség vagy az önbecsülés sokkal fontosabb, mint a zsé.
Motorpenis 2010.08.08. 14:13:05
Meg a Béla bácsi!
noirp 2010.08.08. 14:13:49
"Ott nagyon szerettem, a korábbi sulimból csak öten igazoltunk át egy oszttályba: hárman ráadásul még egy osztályban is kezdtünk elsőben. :)"
Eszerint a társaság adva volt s gondolom, a gyűrött dirndlivel és a spirálban futó harisnyával se ott találkoztál :D
Nekem amúgy az a gimi is be volt jelölve :) (Aztán a biokémikus-nevű gimibe kerültem, Ré'faluba :)
A K betűs intézmény...afene...persze, gondolom, elit gimiben soká lehet kenegetni a szart, "nehogy ártson a hírnevünknek, kollégák". Továbbtanuláskor (1995) gondolkodtam rajtuk, de olyan...áporodottnak tűntek.
Mensikov 2010.08.08. 14:14:04
Különben meg sok Magyarországon a 72 főiskola és egyetem a sok sok gagyi, később használhatatlan szakkal...
noirp 2010.08.08. 14:15:11
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.08. 14:26:23
az egy másik kérdés, hogy 30 felett már nem mindig érted, amit a 15 évesek tudnak és gondolnak.
noirp 2010.08.08. 14:31:57
"az egy másik kérdés, hogy 30 felett már nem mindig érted, amit a 15 évesek tudnak és gondolnak."
szólhatok? belé?
noirp 2010.08.08. 14:37:26
niyabinghi 2010.08.08. 14:40:11
98-ban érettségiztem. Akkoriban tényleg volt egy kis cirkusz a suli körül: az ultrajobbos kémiatanárnőt felfüggesztették, miután az évfolyam kétharmadát megbuktatta úgy, hogy órán a tananyagból egy mondat nem hangzott el, politikai okítás viszont annál több. Félévkor kerültem oda, de szerencsére volt valami énekezős verseny, amire iskolaidőben készülhettünk, igazgatói engedéllyel. Az utolsó órán kellett felelnem, átmentem. Szerencsém volt.
A ré'falusi suliba járt néhány haverom, az ő korábbi tanárukhoz jártunk közösen gyógymatekra.
@Motorpenis:
Ahogy lemondóan, fáradtan sóhajtva a kamerába néz és bemondja az okosat a gonosz világról. :)
@vészmadár (pica pica):
Így igaz.
noirp 2010.08.08. 14:47:16
A ré'falusi banda amúgy jó volt, szerettem, bár én egy kicsit nagyon különcnek számítottam ott :)
Hmm, azt akkor nem tudtam, miben volt sáros az a bizonyos kémiatanár (vmi Júlia nevű) csak azt, h sáros :P (Azóta lehet, hogy már talált is magának pártot.). Lényeg, hogy túlestetek rajta.
sdani 2010.08.08. 14:48:21
"Magam részéről nem látok nagy különbséget abban, hogy valaki azért jó, mert így több pénzt kap érte, vayg azért, mert belső igénye." - Ez addig így is van,amíg a gyerek az érettségi felé közeledve el nem kezd azon töprengeni, hogy mit is kezdjen az életével: ugyan minek mennyen tanárnak bagóért, nulla megbecsüléssel (habár lenne kedve, elhivatottsága tanítani)? Megy inkább közgázra, műegyetemre, a matek/fizika helyett. Kivel töltik fel a tanárképzős helyeket? Hát a maradékkal, és itt jön:
"A gyerekanyag meg nem lett rosszabb, ez konkrétan urban legend." - Hát a tanárszakon biztosan rosszabb! Akinek van egy csepp esze az máshol tanul tovább. A tanárszakok afféle "kisegítő" főiskolákká váltak, az innen kikerülő tanároktól mit várjuk?
És egyébbként nem értem, hogy miért olyan eretnekség beismerni, hogy az egyetemre járó emberek sokkal(!) kevesebbet tudnak, mint jónéhány évvel ezelőtt? Biológus szakon lényegében ugyanazt a tesztsort írják a hallgatók évek óta (persze a tananyag az új eredmények függvényében, nagyon kis mértékben frissül.) Teljesen jól látható az eredmények csökkenése. Ez nem urban legend, őrizzük a vizsgalapokat 10évere visszamenőleg. Nem arról van szó, hogy kevesebb az IQ-juk, de egy egyetemen ez nem számít, az a lényeg, hogy aki nem tanul az megbukik. 7 évvel ezelőtt pl. biokémia nem volt szóró tárgy (bukás 5-10%), ma van olyan vizsgaalkalom, hogy a 75% bukik! Ugyan azok a kérdések, az összehasonlítás objektív.
Persze lehet, hogy a nagyobb felsőoktatási kapacitás miatt jobban szétszóródnak a tehetségesebb hallgatók, bár szerintem az utóbbi 8-10 évben már nem volt olyan jelentős a bővülés, pláne ebben a szegmensben.
noirp 2010.08.08. 14:52:03
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.08. 14:56:25
Azok az összeeurópai felmérések, amelyek a tudást komplexen mérik, minimális ingadozást mutatnak az elmúlt 30-40 évben... vannak kicsit jobb és kicsit rosszabb évek, de nem rendszerszinten.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.08. 14:57:17
El Topo (Sgt. Elias) 2010.08.08. 15:00:43
Sajo 2010.08.08. 15:03:55
Vagy Szaszó aki felült az első padra és félredobta a tankönyvet...na akkor nézzük Ady istenes verseit (1969)... őt nem vitték el, azóta is mindent elolvasok..
Talán Cira a tornafőnök, aki az osztálykiránduláson amikor a vörösbor már túlcsordult bennem, hátrafogta a hajam, hogy le ne hányjam...
Vagy azok a nagyszünetek a Stúdió bisztróban, koccintva a tanarakkal és ott megtanulva a nem hivatalos tananyagot és a nem hivatalos történelmet...
noirp 2010.08.08. 15:06:34
Mintha 30 fölött gyöpösödni kezdenénk!!? elég cikinek érzem.
Kivétel persze (aki nem felejti el, hogy volt tizenéves) mindig van :)
@El Topo (Sgt. Elias): Kémia 7.-től van (7.-8) ezért kérdeztem, h 7.-8.-ban végig tanított-e...
sdani 2010.08.08. 15:14:24
Na, ettől a falra mászok: "tudás" vs. "ismeret"... mi ez a baromság? akinek nincs ismeretanyaga, az mit tud? Felénk komolyan mondom, nagyon nem propagált dolog a magolás, esküszöm! Sőt, többnyire szigorlaton szivatják is azt, aki csak bemagolta, de nem érti, hogy mi a helyzet... De a probléma orientált világunkban nem lehet mentesülni a tényanyagok megtanulása alól! Mi között látsz összefüggéseket, ha nem tudsz semmit?
"Amelyik oktató nem sajnálja az idejét, azzal úgyis egymásra találnak, nagyrészt." Ez is probléma, mivel higulás történt, hiába van ott az a pár jó képességű hallgató, a többivel is foglalkozni kell, sőt, 3x-4x-5x levizsgáztatni, ami mind-mind a jobbaktól veszi el az időt.
Ugyan bonyolultabb az élet, az emberek nyilván nem lettek rosszabbak, de a munkareő piacon biológusként az nem segít, ha készségszinten használja a facebook-ot, meg a twittert, és ösztönnösen használja az érintőképernyős mobilját. A fiatalok elég sok ideje erre megy el.
csöcsfej 2010.08.08. 15:14:56
Humán geci is lettem (jog) hogy szarnék le a torkán.
niyabinghi 2010.08.08. 15:17:40
Nem a szemüvegeshez, de egész véletlen őt is ismerem. :) Akihez én jártam, ott tanított a ré'falusi suliban, csak eljött olyan 95 táján, akkor keresték meg a tanítványai, hogy korrepetálná-e őket. Rajtuk keresztül kerültem oda én is. Általában többen voltunk ott egyszerre, két-két órát, azalatt a faszi elszívott egy doboz szofit. Lyukas zokniban járt, Magdianyust megszégyenítő szarkafészek hajjal, koszos körmökkel, de imádtuk. Ha valaki átment a pótviszgán / leérettségizett / felvették / sikerült valami szigorlata, rendszerint nagy ivászatot rendezett a futónövényről elnevezett szomszédos kocsmában, ahonnét többször is négykézláb ment haza a hírek szerint. :)
Amikor én haramadikban, félévkor átigazoltam a politizálós kémiatanáros suliba, már érett a cirkusz, mert egyre több szülő panaszkodott a nénire. Ez akkor csúcsosodott ki, amikor az évfolyam kétharmada bukott év végén és páran nem hagyták annyiban. Nemrég lett vége a pereskedésnek egyébként, elég kitartó volt, támadott mindent és mindenkit. Negyedikben már nem volt kémia, így senki nem értette, hogy mi a gyíkért kellett harmadik év végén erősködnie...
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.08. 15:26:20
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.08. 15:32:23
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.08. 15:34:36
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.08. 15:35:55
Hevesy-versenyen lehettél, de ha azon 5. voltál országoson, akkor nincs az a tanerő, aki meg tudott majdnem buktatni egy évvel később...
noirp 2010.08.08. 15:39:56
És művelt, olvasott ember volt, nem szakbarom.
1999 után átment az R betűsbe, összefüggésben azzal, hogy a ré'falusiak kezdtek nagyon is lelendülni.
Egyébként rengeteget köszönhetek neki: matematikából 4 év alatt (kemény munkával) helyretette, amit elődje 18 hónap alatt (szintén kemény munkával) elbarmolt, ti. én hittel vallottam, mikor gimibe kerültem, hogy teljesen hülye vagyok matekból.
Hát a Fields-érmet azóta se nekem osztogatják, de felhozott 2,5-ről 5-re, s egy vastag közepes az egyetemen is mindig megvolt.Mi mellett meg kémiából jól kiéltem magam :)
A lyukas zoknist meg eszerint nem is ismerhettem, ha 95-ben elment.
A négykézláb hazamenetel pedig abban az oskolában elég általános hétvégi szokás volt, mikor én odajártam. Már hogy a diákok közt. :)) (De mert későnérő típus vagyok, én ezt is az egyetemen...)
"már érett a cirkusz" Hogy 1997-től mostig pereskedett, azon legföljebb azért csodálkozom, mert el nem tom képzelni, miből volt rá pénze. Elmebetegnek elég elmebeteg lehetett a néni ahhoz, hogy tizensok évig szájaljon. Tanárból az ilyen ideológiai agitátor típust kéksavval üldözném. Pláne ha az ideológiai iránytűje még forog is :P
noirp 2010.08.08. 15:43:07
Ez 2005-ben volt; azért nemsoká meg tudtam venni életem első pendrive-ját...és örültem neki, mint fajom-a-markának, h 500 floppyt hordhatok magammal a nyakamban :D
lr 2010.08.08. 15:46:55
Mi egyébként egy cipősdobozban laktunk az út közepén, és tényleg voltak jó tanáraink, meg nemjók is, és az újonnan érkező fiatalok közt is ezt a két kategóriát vettem észre.
noirp 2010.08.08. 15:53:02
Külön élmény, mikor Titán Laczi tanseg úr véletlenül bizonyíthatóan hülyeséget mond/ír vagy különlegesen nagy gennységet művel és a tanköre kitiporja, h ez rá is bizonyuljon...
Az öreg egyetemi oktató se rossz. Vala nékem egy hőtantanárom, elég sokat példálóztam már vele, lényeg, h az öregúr életműve kimerült egy ritkarossz jegyzet megírásában (1984 óta változatlan utánnyomás); nyelveket nem beszél, stb. Na, ő nyávogott (nem tudok jobbat, férfi létére igenis ~!!)hogy neki milyen nehéz velünk, sok koszvadt vegyészmérnökkel, környésszel! Pedig ő olyan elhivatott! Neki a Műegyetem klasszikusai tanították a szakmát és az emberséget! (pl. Heller László a hőtant...és szvsz ezekre az emlegetésekre mindig rotálni kezdett szegény öreg prof a sírjában)
Hát ja! Neki Heller! És a veszprémi VM-öknek ki jutott hőtanból? He?
Neki Chanel, nekünk panel :P :)
eino. 2010.08.08. 15:53:53
Mi van, ha elfogy a pénz? Akkor már ér rossznak lenni?
camparisoda 2010.08.08. 16:18:23
Vállfás Gyuszi 2010.08.08. 16:24:17
camparisoda 2010.08.08. 16:24:26
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.08. 16:28:14
@eino.: fordítsuk meg a gondolkodást: ha jó pénz van benne, akkor olyan is odamegy, akinek amúgy semmi köze hozzá... így meg az megy tanárnak, aki elhivatott (kevés) meg az, aki ennyire hülye (sok)... nah most, a rendszerből szűrni kellene a hülyéket, és akkor maradnának az elhivatottak. Ehhez azonban az is kell, hogy a tanár ne szent tehén legyen, hanem minősíthető, kritizálható és adott esetben eltávolítható személy.
noirp 2010.08.08. 16:33:03
(Holott, ugye, mi, született hülyék, degenerált barmok, csak melegedni járunk az egyetemre...és már meg se tudjuk becsülni az oktatóinkat...)
Minden évben gyertyát gyújtok neki az évfordulón, igaz, h az ablakomban, de akkor is.
Ja meg: én azt a filozófiát tanultam, h vki addig él, amíg emlékeznek rá; úgyhogy az ezer emberrel elinduló tanárok mind hosszú életűek.
Tehát vivant!!
noirp 2010.08.08. 16:44:41
Részben igaz, részben marhaság. Megosztva is lehet foglalkozni velük. Te (mondjuk) nyüvöd az átlagot fél délelőtt koncentrációszámítással, az agyasabbja meg már nálad tdk-zik, önállóan; hetente 1-2-szer van vmi fejfájása, amit meg kell beszéljetek...gondolom én. Szakmán kívül is igényelhet persze törődést, ha mondjuk nem tud előadni, mert ideges azt' próbavédést tartasz neki. Mondjuk. De hát amelyiknek jók az idegei, annak még ennyi se kell.
Summa: a jobb agyú hallgató meglepően önálló bír lenni, csak _egyszer_adj neki értelmes elfoglaltságot...míg a többit gyötröd.
csöcsfej 2010.08.08. 17:01:48
akár hiszed akár nem, indultunk a gimnazisták közt, mivel középiskolás verseny. hát a nyolcosztályos nyilván az, ki nem szarja le. Hevesy, Vásárhelyi alap:D
a végéhez annyit, én a jegyekről beszélek, az meg baszottul más. én lettem a főköcsög mert úristem meghúznak valakit. azt se tudtam mi van, amikor meg leesett, hagytuk a gecibe - igen, többesszám.
sdani 2010.08.08. 17:06:53
pl. gyakorlat előtti kis-zh: jóska és pista elmennek kocsmázni: pista megiszik egy üveg (0.5l) barnasört (alk.: 5,3V/V%). Hány deci vodkát (45V/V% alkohol) kell innia jóskának, hogy ugyan olyan részegek legyenek. (eltekintve az egyéni különbségektől persze)
Na, az van, hogy a csapat 60% nem jut el a higítási probléma észrevételéig sem. nem gond, megoldjuk a táblánál, következő héten ugyan ez a kis-zh, most csak az 1/3-a bukó, táblánál megold. A félév folyamán mégegyszer megismételtem és akkor is volt aki nem tudta megoldani. Közben meg a tehetségesebbje malmozik, mert már elsőre is cikinek tartotta a feladatot, ugyanis ez áltisós kémia. De persze igyekszünk felismerni és lecsapni rájuk.
@vészmadár (pica pica):
Remélem majd, amikor a koszorúeredet műtik, majd a sebész is közben nézi, az anatómia könyvben, hogy hová kell bemetszeni. (A túlsúly és a dohányzás az egyik legnagyobb rizikófaktora a szív és érrendszeri megbetegedéseknek!)
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.08. 17:13:49
nyílméregbéka 2010.08.08. 17:19:26
Aztán volt magyartanár, akivel tanulmányi versenyt nyertünk; kémia- és fizikatanárok, akiknek csak megutáltatniuk sikerült a tárgyaikat (minden suliban), énektanár, aki pofozta a kölyköket (engem nem).
Általános 5.-ben egy öreg, kifestett kurva volt az osztályfőnökünk (különben technikatanár volt), nehezen viseltük, de úgy félévkor egyszr annyira berúgott, hogy feldőlt a folyosón. Utána már nem ő volt az osztályfőnökünk.
Szakiskolában kísértetiesen ugyanilyen esetünk volt: bejött órát tartani az osztályfőnöknő, és dőlt belőle a pia, részeg volt, de nagyon durván. Pedig aznap délután szülői értekezlet is volt. Képzelhetitek, mi lehetett ott. Másnap már nem ő volt az osztályfőnökünk.
Kristl 2010.08.08. 17:21:20
Zsíros? :]
csí00 2010.08.08. 17:27:58
Elég magasak lettek most a bekerülési pontok. A lányom is odament másod diplomásnak, előtte 1 elég erős fősulival a háttérben, amit kiválóra sikerült lezárnia. Tehát nem hülye, csak szereti a gyereket. Még ha nem is fizetik meg a tanárokat.
sdani 2010.08.08. 17:29:03
Földrajzot tanítasz, mint írtad, mit jelent ez? mit tanítasz? Mit kérsz számon? Gondolom ahhoz is kell "ismeretanyag". De ha ha nincs meg neki az ismeretanyag, hogy osztályozod a "tudást"?
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2010.08.08. 17:32:25
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.08. 17:47:04
környezetmérnök-mérnöktanár vagyok, és a környezetvédelem szakmai tárgyait tanítom (ebben amúgy sok olyan elem is van valóban, amit a földrajz is tárgyal), laborgyakorlatot, környezetvédelmi analitikát éppúgy, mint környezetjogot vagy természetvédelmet.
hogyan osztályozom a tudást? kapnak egy problémát, hozzávaló "anyagokat" és időt... meg engem, ha kellek:)
a végén megoldás(oka)t várok:)
niyabinghi 2010.08.08. 17:48:31
Talán egy alkalommal volt bemutató óra amíg gimibe jártam. Akkor is úgy, hogy előző órán a szánkba rágta a tanár azt a tananyagot, amit venni fogunk, hogy ne legyen nagy lebőgés.
Volt olyan eset, hogy a matek-fizika szakos lófaszjóskát egyik osztálya leadta matekból, mert nem lehetett vele szót érteni. Következő évben megkapták fizikából.
Általános, meg lassan közhely is, hogy a szülők nem mernek fellépni egy tanár ellen: csak addig nagy a pofája mindenkinek, amíg egymás közt kell sutyorogni, de ha össze kell fogni, elbizonytalanodnak, a hangadók meg elhalkulnak, mert _ha nem sikerül, a gyerek issza meg a levét_, inkább hagyják, hadd szívjon szerencsétlen, majd túléli valahogy, őket is szivatta annak idején valaki. Sőt, akkoriban _még körmös is volt, nádpálcával_.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.08. 18:16:54
Másik lenne ugye az óralátogatás, amikor egy vagy több vezető (igazgató, helyettesek, munkaközösség-vezető) váratlanul meglátogat egy tanárt az órán és értékelik a munkáját, hasonlóan, mint az egyetemen a vizsgatanításán. Nah, ezt sok helyen elmulasztják, illetve hogy ne legyen annyira váratlan, szólnak, hogy holnap ekkor jövünk. Sokan ilyenkor rendezik az igazi kirakatórát: megtervezve, lepróbálva, pikk-pakk. ami egyrészt félrevezeti a vezetőt a tanár képességeiről, máésrészt, és ez a fontosabb, maga a tanár sem kap visszajelzést arról, hogy mik is a hibái (mindenkinek vannak)
Kakusztánia 2010.08.08. 18:44:36
2010.08.08. 18:47:19
Mostanában lehet, a tanárok pocsékabbak, de mikor én jártam suliba akkor a csúcs az volt, ha ellógtunk egy óráról (4-5-6 összesen egy félévben). Izgultunk is, ne tudják meg a szülők.
Nem vertünk tanárt, és nem is vicceltük meg őket, és még csak nem is szálltunk szembe velük (néha szakmai kérdésekben vitáztunk, de az szerintem belefér).
Vagyis a problémát főleg a mostani gyerekekben (szülőkben!) kell keresni...
franta 2010.08.08. 19:16:43
Könyvtárban dolgozom, látom évek óta, hogy a tanárnak készülők milyen, egyre rosszabb szinvonalon állnak.
Minket még tudtak tanítani. Más kérdés, hogy tényleg volt sok rossz indulatú arc, meg párttitkárok stb. (Lsd: Gothár: "Megáll az idő").
De volt szinvonal és szigor. És tényleg tudást kaptunk.
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.08. 19:35:25
No de maradjunk a tárgynál: hogy mennyire vagy laposfejű, azt te magad nem tudod felmérni, kicsit kreatív ember meg nincs, valaki kreatív vagy nem az. A könyvtárban fogalmam sincs, hogyan tudod felmérni a tanárjelöltek tudását, gondolom könyveket keresnek és szakirodalmat... meglepődnél, mennyi mindent tanítanak ma a tanárszakokon, amit te még nem tanultál.
Kakusztánia 2010.08.08. 19:49:19
Kakusztánia 2010.08.08. 19:55:00
Antifaszok Réme 2010.08.08. 19:55:35
2010.08.08. 20:00:03
Vért izzadtam az óra vázlatokkal, az első vizsgán ki is vágtak vele.
Valahogy el jutottam a diplomáig, de a vizsga tanításon is csak kegyelemből engedtek át.
Egy tűpárnát varrattam a gyerekekkel és azt merészeltem neki mondani, hogy férceljék össze, sőt még azt is elmagyaráztam, hogy ezt a kifejezést mire használjuk átvitt értelemben.
Hallatlan szakmai hiba! Az előöltés! Kolléganő használjon pontos szakmai kifejezéseket.
Szegény gyerekek! Tartok töle, hogy én miattam maradtak vissza a fejlődésben.
2010.08.08. 20:06:10
Akkor még voltak fa vonalzók, a hosszú vonalzóval mérték, és tartani kellett hozzá a körmöt, ami nem volt egyszerű, mert az ember ösztönösen elkapta a kezét, néha csak többszöri próbálozásra sikerült.
Kakusztánia 2010.08.08. 20:12:12
Ugyandehogy (törölt) 2010.08.08. 20:14:01
2010.08.08. 20:17:17
Gimnáziumban tanított. Én levélként végeztem, de az ember felnőtt korára már túl van a gimis irdalmi tanagyagon, így hát nem volt nehéz dolgom.
Mivel a téma senkit nem érdekelt így mindig frankón elbeszélgettünk a tanagyagról órán,hogy mit olvastam még a szerzőtől, meg ilyesmik.
Egyszer - évekkel később -együtt seggeltünk egy választási bizottságban. Megajándékozott egy könyvvel aminek a társszerzője volt. X- város dűlő neveinek etimológiája.
Az első kötet, az utca nevek már megvolt.
2010.08.08. 20:29:02
2010.08.08. 20:36:03
niyabinghi 2010.08.08. 20:37:44
Én meg itt vigyorgok az avatarodon, mert nekem is van két Russell makimajom itthon, az egyik pont ugyanilyen rezgőfülű. :)
eino. 2010.08.08. 20:38:29
Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.08.08. 20:59:36
Slanger · http://tudtad.blog.hu 2010.08.08. 21:24:45
Ugyandehogy (törölt) 2010.08.08. 22:00:21
mert folyton feláll neki, és most csak az egyikről van lekopva a rágó:D
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.08. 23:40:23
Szánjon meg valaki technikai okosítással. Aztán meg
szavazattok rám, csináljatok forradalmat!
Noirp meg a másik körmöst fog kapni az offolásért.
Mitya Ivanov 2010.08.09. 10:52:45
A posztban a citromsavciklus szíven ütött. Világ életembe imádtam a biológiát, már általános iskolában röpképük alapján felismertem a madarakat, lábnyom alapján az emlősöket, lárvállapotukban a későbbi bogarakat, rovarokat, kérgük alapján a fákat, gallérjuk alapján a gombákat, és akkor ott volt 3 osztályban a biológia címen előadott biokémia, amit egyszerűen képtelen voltam bemagolni és megtanulni. a sok szar képlet, meg kötés és a több baromság. Azt mondtam, hogy nem, de annyira, hogy az empatikus képességgel egyáltalán nem rendelkező tanár meg akart buktatni, pedig tudta, hogy állatfelismerésben és erdőjárásban világbajnok vagyok. De nem, akkor a biokémia volt a tananyag és ha nem tudom, akkor egyes. Május környékén az mentett meg, hogy a tanterembe berepült egy madár, ott kőrözött, nem szállt le, kereste a kijáratot. A tanár azt mondta, hogy aki megmondja, hogy milyen madár volt, az kap egy ötöst. Szerintem sejtette, hogy én tudni fogom, mert nem volt jellemző rá az ilyesmi. Tudtam a nevét, adott egy ötöst és megkaptam a kettest. A lényeg az, hogy a citromsavciklust és társait akkor kell tanítani, ha egy érettségiző diák képes nyitott szemmel járni egy erdőben, réten vagy bárhol a természetben. Ha az erdő fái, az aljnövényzet és a repülő madarak nem egyformák számára, hanem van valami fogalma róla, hogy mi micsoda körülötte.
A másik a tesi.
sporttagozatos iskolába jártam, ahol mindennap volt testnevelés, egy héten 7 óra. A testnevelés nekünk egy városi stadionban, egy akkor modernnek számító futófolyósban és tornatermeben volt, szóval a kinti 4x400m bemelegítés elég durvának tűnt és maga a tesióra is inkább atlétikai, vagy szertorna edzésre hasonlított. Óra végén pulzusmérés volt és az volt a jó, ha felment 115/perc volt.
Már megszépült minden, nem a szenvedést látom benne, mert éppen abban a korban voltunk, amikor eldől, hogy a vázizomzat milyen, mennyire fejlődik ki. És kifejlődött, jó tartásom van, nem híztam el, és továbbra is szeretem a mozgást
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.09. 11:10:28
Amúgy a biokémia az pont nem magolós, a képleteket és rajzokat nem magolni kell, hanem egérteni a kémiai kötések jellegét, a szerves kémia logikáját és rendszerét. Amit magolni kell, az a madárfelismerés, persze nem szómagolásra gondolok, de vizuálisan magolod a dolgot, akkor is, betanulod, mik a jeéegzetes azonosító jelek.
Mitya Ivanov 2010.08.09. 11:18:50
pont nem ezt mondtam
a biológiában mindkettő fontos, a biológiában mindkettőnek helye van, hiszen azért biológia. Én azt mondtam, hogy a középiskolai biológia oktatásban valahogy más hangsúlyokat kellett volna találni abban az időben (hogy most mi a helyzet, vagy mi folyik biológia oktatás címén, azt nem tudom). Az akkori gimnáziumi anyagnak brutális volt szerintem a biokémiai része, de ha már van ilyen része, akkor a tananyagnak azt is tartalmaznia kellett volna, hogy ez a rész miért fontos, és hogyan kapcsolódik az emberi testhez, az emésztéshez, vagy az anyagcseréhez. Mert ha ez is a tananyag részét képezte volna, akkor nem kellett volna magolni, mert valamihez köthető lett volna. De én semmi ilyenre nem emlékszem.
Nem konkrétan a madárfelismerés a lényeg, hanem az, hogy azt tanítsuk meg, hogyan kell nyitott szemmel járni egy erdőben. Mégegyszer mondom, hogy nem tudom, ma milyen a biológia oktatás, egyáltalán van e külön ilyen, mert talán vabn valami természetismeret vagy mi szösz.
terran 2010.08.09. 11:27:56
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.09. 11:36:42
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.09. 11:41:32
Kedvencem az a földrajztanár volt, aki úgy tanította a földrajzot, hogy az atlaszból az egyes magyar városok melletti szimbólumokat meg kellett fejteni (gépgyártás, vegyipar stb) és átmásolni a munkafüzet vaktérképére. Az óra első tíz percében ült az asztalnál, a térkép alapján fennhagon felolvasta, hogy kazincbarcika vegyipar, békéscsaba élelmiszeripar. Ezután munkafüzet elő, mindenki húsz perc alatt bemásolja, majd Jótanuló Jucika felolvassa, és ebből mindenki magát ellenőrzi...
Mitya Ivanov 2010.08.09. 11:44:20
és mindez hány évesen, ha szabad érdeklődnöm?
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.09. 11:46:10
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.08.09. 11:48:38
Mitya Ivanov 2010.08.09. 11:51:35
Nekem pl csak 3 féle telefon létezik. A gombos, a kinyitható és az érintőképernyős. De ez utóbbihoz még nem merek hozzányúlni, mert megharap:))
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.09. 12:03:32
Volt olyan tanár aki a fizika hullámtani részét kizárólag egyenletek felskribálásával tanította, anélkül, hogy egy lavór vízbe az osztály szeme láttára egy kavicsot ejtett volna. A biosztanár (na enkem ő volt pl. "nagy tanárom") elkezdte az óráján valami miatt a longitudinális és a transzverzális hullámokat emlegetni. Kiderült hogy nem tudja az osztály a különbséget a kettő között, holott már a radaregyenleten is túl voltunk.
"jajjj gyerekek, hát a longitudinális hullám arra terjed, amerre hullámzik, a transzverzális meg nem, ezért kell a transzverzálisnál a szöggel is számolni"
Konkrétan nem hitte el szegény biosztanár, hogy a fizikatanár ezt a mondatot kihagyta és rögtön ott kezdett, hogy szinusz gamma...
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.09. 12:08:24
Mitya Ivanov 2010.08.09. 12:16:23
az én tesiszakos iskolám általános iskola volt, ott 13 mp alatti idő volt volt az ötös szint 100-on nyolcadikban. Nekem megvolt a 12,6. volt magasugrás is, ott 130 volt az ötös szint. Simán megvolt persze:)
mellesleg én most vagyok 186 cm 94 kg.
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2010.08.09. 12:22:21
noirp 2010.08.09. 13:09:40
Már végeztél, ugye? (ezt csak azért kérdem, mert bele nem merek gondolni, hogy mi lehet, ha _még mindig_tanít...2005 körül is már kínos volt...)
noirp 2010.08.09. 13:14:01
OTT A PONT!!!
Aki meg nem, az nem a gyakorló mérnök, hanem a túltengő önbizalmú lófaszjóska, aki hiúságának fáj bevallani, ha kell a könyv. Életveszélyes. A hídja le fog szakadni, de lehet, h ő a bíróságon kimossa magát.
noirp 2010.08.09. 13:22:54
Kakusztánia 2010.08.09. 18:14:30
Háth-Bizony János (Ő általában nem az az ember)
Háth-Bizony János (Kérem, az az Ády)
Háth-Bizony János (Ez éppen olyan)
Háth-Bizony János (Ő általában nem az az ember)
De te guglizz tovább! :P
Kakusztánia 2010.08.09. 18:15:12
Háth-Bizony János (Ő nem a szavak embere)