Olvasói rovat - A modoros szóvivő

2009/12/04. - írta: Modor Tibi

 

Péntekre ismét új világ: a kamerák kereszttüzében találjuk magunkat hirtelen.

 

 

Szia Modor Tibi!

Munkámból kifolyólag számos szóvivőt láttam már munka, ún. működés közben, ez irányú tapasztalataimat osztanám meg veled, és kicsiny társaságoddal.

Előre is köszönöm, ha tered adsz az alábbi mondatoknak az internetes világhálón működő személyes naplódban.

További sikeres együttműködésünk reményében,
Üldözöm Józsit is,
terasz

 



 

A modoros szóvivő (aki genetikailag képtelen nem látszódni, ha kamerát, fényképezőgépet lát a közelben)



A modoros szóvivő nem beszél, nem tájékoztat, hanem megnyilvánul. Kinyilatkoztat. Úgy gondolja, az egész univerzum az ő hangjaira kíváncsi, hétmilliárd ember hagyja abban tevékenységét, mikor ő megszólal, lesve, „míly szavak szökkenek ki foga kerítésin”.

A modoros szóvivő mindig többes szám egyben beszél. Otthon a családjával is. Minden megnyilatkozása közlésre kész sajtóközlemény: az első mondatával ismerteti, hogy ki, mit, mikor, hol és miért csinált, majd három összetett mondatban fejti ki, mindez hogyan történt. Együtt dobban a szíve a munkáltatójával, képviselt cégét, vállalatát még baráti beszélgetések alkalmával is lelkesen megvédi. A felmerülő vádakra panelekben válaszol. Képes faarccal egymásnak tökéletesen ellentmondó információk közlésére is meglehetősen rövid határidőn belül, ha munkáltatója érdeke azt kívánja. Lelkiismeretfurdalásától ilyenkor eltekint.

A modoros szóvivő nem a céget, vagy hatóságot képviseli, hanem ő maga a szervezet: a két lábon járó ügyészség, a megtestesült gyáróriás, a hús és vér felügyelet, a manifesztálódott áramszolgáltató.

A modoros szóvivő megadja a szót az újságírónak, illetve lehetőséget ad a kérdezésre. A zsurnalisztákat firkászoknak, bértollnokoknak hívja, mélységesen lenézi. Általában már a kérdés feltevése közben lelkesen bólogat, jelezve, hogy előre tudja annak tartalmát, és a megfelelő válasz is birtokában van. Ezt követően akár az újságírót félbeszakítva is magához ragadja a szót, és hosszú perceken keresztül magyaráz egészen másról. Ő minden esetben a kályhától indul, hogy elmagyarázza a tudatlan riporternek, miért is volt ostoba kis badarság a kérdése. Nagy hangsúlyt fektet arra, hogy éreztesse, egyedül ő van a végtelen igazság birtokában. Mondandójába tettetett természetességgel csempész bele begyakorolt szakszavakat, amiket nem ért, azok jelentésével nincs tisztában.

A modoros szóvivő ugyanakkor tisztában van szavai súlyával, ezért néha arcjátékával, rosszabb esetben kinézetével, sminkjével, vagy annak hiányával is érzékelteti, milyen nagy idők közvetlen szemtanúja is ő. Kudarcba fulladt tárgyalásokat követően gyakran jelenik meg félrecsúszott nyakkendővel, kigombolt ingben, összekócolt hajjal, táskás szemekkel, megjelenésével is kimutatva, milyen heroikus küzdelemben vett részt az imént. Mármint a munkáltatója, nem ő. Ő ugyanis ez idő alatt a sajtós kollégákkal kávézott kint a terem előtt, gondosan ügyelve, hogy legalább egy vágóképen feltűnjön valamelyik fontos emberrel. Ezt a tevékenységét máskor is gyakorolja, egyszerűen genetikailag képtelen nem látszódni, ha kamerát, fényképezőgépet lát.

A modoros szóvivő mindig visszanézi magát a tévében, de ezt természetesen tagadja. Néha elárulja magát azzal, hogy kollégáit faggatja, látták-e tegnap este a híradóban. Szerelmes a saját szavaiba, így elégedetten csettint a nyelvével, ha bevágják egy mondatát a fél hetes hírekbe. Ilyenkor jelentőségteljesen körülnéz, majd becsmérlő megjegyzést tesz a szerkesztőkre.

A modoros szóvivő társaságban sohasem iszik. A munkahelyi összeröffenéseken legfeljebb egy fél pohár bort fogyaszt, közben többször is hangosan közzé teszi: „Tudjátok, nem lehet. Mindig történhet valami” – nyomja meg az utolsó szót sejtelmesen.

 

Szép. Kommunikáció szak? :)

55 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ormótlan · http://bogaras.blog.hu 2009.12.04. 09:35:46

Khm-khm, a címet olvassátok el újra...

Styxx 2009.12.04. 09:35:58

Gr, nagyon ott van!
És a szóvivők legszóvivőbbike, mindannyiunk hobbi Józsefa Attila kutatója, Garamvölgyi L. kommunikációs igazgatónak is kinevezteti magát. Garamvölgyi külön sharmja, hogy kb. úgy artikulál, mint Tarzan. (Én meg szeretem elharapni a szavakat ,de nem is viszem a szót).

fade 2009.12.04. 10:16:38

@Ormótlan: Ne legyél már ennyire nyelvtannáci...

A post baromi jó lett, de kimaradt hogy ez nagyjából melyik generáció? 40-50 körüliek?
Mert a fiatalok inkább csak simán nagypofájúak és harsány színekbe öltöznek, mert ők kurva vagányak ám :)

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.04. 10:17:03

Minden kodolányis kommunikációszakértő álma.
Járt oda egy khmmm... ismerősöm, akinek minden házidolgozatát én írtam.

Styxx 2009.12.04. 10:57:28

@El Topo (Sgt. Elias):
Én most már a te életedről szeretnék egy filmet látni. a szuper herot függeltenített KISZ titkár buxa akarja beszervezni, fémmegmunkáló, suttyomban kommunikációsok szakdolgozatát írja, nagy szerelme miss Buchuresti, egzotikus kommentelő csaj róla álmodik. Tőlem téged alakíthat Willem Dafoe, de a női castingot szeretném a kanapémon letudni:-).

GAbica 2009.12.04. 11:06:02

@Styxx: én meg sem merek szólalni, hogy ki jutott erről eszembe :)

@El Topo (Sgt. Elias): a kommunikáció - humánerőforrás-menedzser szak sem piskóta. na azok is ilyenről álmodnak. meg persze a médiában akarnak dolgoni

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.04. 11:14:15

@Styxx:

Hát.... NAGYON jó pénzért esetleg eladom a jogokat.

Styxx 2009.12.04. 11:19:40

@Gabica [a legboldogabb]:
Na ne, nem mondod, hogy szóvivó exed is van/volt (ezt most hogy kell mondani, T. Nyelvtannácik?)
Velem nem jártál? Tudos, én vagyok az a léhűtő semmirekellő:-)
@El Topo (Sgt. Elias):
OK, szólok Andy spannak.

GAbica 2009.12.04. 11:24:11

@Styxx: ááá ő "csak" egy bank kommunikációs igazgatóhelyettese volt. úgyhogy nem nagyon láthattad tévében :) és amúgy is csak rövid kapcsolat volt. Csak a jellemzés nagyon találó, meg sok az átfedés.
Léhűtő semmirekellő? Olyan volt nem egy, úgyhogy ez kevés a beazonosításhoz :P

Styxx 2009.12.04. 11:28:59

@Gabica [a legboldogabb]:
Hát, az aki mindig feldobta a hangulatod, jó fej volt a haverjaiddal meg a családtagjaiddal, nem b@sztatott a narancshéj miatt, nem hivatolos szexisten és notórius igazmondó:-)

GAbica 2009.12.04. 11:30:29

@Styxx: ennyi pozitivum mellett akkor nem az exem lenne :)
narancshéj - ez tetszik :D

Szalacsi_Dezső 2009.12.04. 11:31:18

Én nem is vagyok ilyen, és csak otthon beszélek fejedelmi többesben.
:-D

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.04. 11:35:30

Mondjuk amikor itt a különböző ismerőseimről (khmmm) mesélek, akkor azért tudni kell, hogy nem mindegyik más és más.
Némelyik több történetben is szerepel.

GAbica 2009.12.04. 11:37:17

@El Topo (Sgt. Elias): szerintem ez tiszta ügy. csak jól húzható vagy vele :)

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.04. 11:46:24

@Gabica [a legboldogabb]:

Például a szóvivőszakos és miss rumenia is egy személy.:)

Balance Of Power 2009.12.04. 11:50:09

Ez jo. Viszont a Domokos gyerek mar majdhogynem rokonszenves. Illetve nem az jut eszembe rola, hogy utnivalo. Egyszer olvastam valami biciklis temaju blogot es ott egyszercsak megjelent, tok normalis hangvetelben valaszolva a kommenteloknek. Lehet hogy ezt tanitjak, de termeszetesnek tunt, foleg hogy maga is bringaval jar nyaron a meloba (legalabbis ezt irta).
A csaj viszont, aki egyszer el is ajult (Bernadett...?) rendkivul ellenszenves volt mindig.

@Styxx: Ugy artikulal mint Tarzan :))))))))))

GAbica 2009.12.04. 11:50:56

@El Topo (Sgt. Elias): példáhul? :)
izé... sejtettem én azt. miss rumenia? szépségkirálynő is volt? na akkor jöjjön egy olyan poszt, hogy szakavatottként szólhass hozzá.

Szalacsi_Dezső 2009.12.04. 11:54:26

Ne bántsátok a Glonczi Lacit (aka Garamvölgyi).
Ő a legmagasabb rangot elért roma rendőr. Sajóládi cigányfiúként kezdte, oszt feltört, mint a talajvíz.
De tényleg úgy artikulál, mint Tarzan. :-)))

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.04. 12:04:14

A centrum Parkolócég szóvivőjét viszont fel kéne gyújtani a gecibe. Mielőbb.
A múltkor láttam vele egy olyan interjút, hogy azt hittem, valami paródia, gecau!

Maestro 2009.12.04. 12:14:22

annyi korrelációt fedeztem fel a modoros szóvivő és köztem, hogy én is szeretem magam visszahallani, és olyan jókat tudok röhögni rajta...:D

egyébként a szóvivő az igen/nem eldöntető kérdésre is az alkotmányjogászokat megszégyenítő barokkos körmondattal, vagy többel válaszol, ugyanakkor képtelen az általános kérdések feltevésére, a végtelenbe nyúló specializáció boldog és elkötelezett élharcosa.
másodállásban egyetemeken előre megadott véletlenszerű kulcsszavak, vagy konkrét témák alapján kreál szakdolgozatcímeket.

Szalacsi_Dezső 2009.12.04. 12:30:24

@El Topo (Sgt. Elias):
Nekem anno a PM szóvivője tetszett, vmilyen Dani volt. Olyan szép Pumuklis haja volt és nem kicsit, nagyon kancsi volt.

GAbica 2009.12.04. 12:33:57

@Szalacsi Dezső: Máté Danika? :) ha jól emlékszem

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.04. 12:49:33

@Gabica [a legboldogabb]:

Jól emlékszel, félelmetes figura volt.

Mondjuk van olyan "cég" ahol tudják melyik felén van megvajazva a kenyér. Réthy Barbara főhadnagy?

GAbica 2009.12.04. 13:05:49

@El Topo (Sgt. Elias): az a barna aránylag jó csaj? aki nyilatkozgatott egy időben?

Szalacsi_Dezső 2009.12.04. 13:08:02

@El Topo (Sgt. Elias):
Nekem Tuczakov Szilvána a kedvencem, meg Vezendi Jánosné (ez utóbbi már inkább MILF kategóriában.)

vincere 2009.12.04. 13:55:27

@Balance Of Power: a Domokos gyerek nekem is szimpi!
és ő nem a Kodolányin végzett, onnan nem is lehetne ilyen pozícióba jutni sztem. bár nem végeztem kutatásokat, h. a fő szóvivők hol végeztek.

Styxx 2009.12.04. 13:57:38

@Szalacsi Dezső:
:-))))
recvskázzunk MILF szóvivőre,
Vezendi Jánosné képtalálat:
www.rtlklub.hu/cache/leadimages/264130_1242733757_320x240.jpg

Más, mint várnánk.

Ez az egész "Vezendi Jánosné" olyan ezerkilencszázhetvenkilecül hangzik. Valami női labdarúdónak képzelem, ahogy a seggrészeg Vitár Robi bácsi kurjongatja a Foci Farsang közvetítésekor: -Vezendiné, még mindig Vezendiné: Góóól, mekkora góóóólll, kedves (hukkk) nézőink:-)

El Topo (Sgt. Elias) 2009.12.04. 14:04:16

Szilvána az szerintem is jó. Vezendi János néni nem ugrik sajnos. Ki az?

Balance Of Power 2009.12.04. 14:44:10

@vincere: Mondjuk erdekelne, hogy normalis(nak gondolt) embereket vajon mi terel ilyen palyara? Lehet hogy tenyleg komolyan gondolja, hogy valami tenni akar, jobbitani akar? Akkor viszont hogy van gyomra ahhoz, hogy egy kormany szocsove legyen?
Persze nyilvan a penz sem rossz, de nem hiszem hogy az elozo munkahelyen szarul keresett volna.

vincere 2009.12.04. 14:56:22

@Balance Of Power: erre csak egy (modoros vagy nem) szóvivő tudna válaszolni :-)
szeretnék benne hinni, h. komolyan gondolja. ilyen fiatalon még van rá esély, h. igen. szóvivőként nem lehet magasabbra jutni (országon belül legalábbis), mint egy kormányszóvivő, ez egy komoly lépés az ember karrierjében, sokat lehet rá építeni - ha jól csinálja!
hogy milyen kormánynak és miniszterelnöknek a "szavát" képviseli valaki, az nyilvánvalóan nagyon fontos kérdés.
(nekem a főnöke is szimpi, de inkább ne menjünk itt bele politikába)

Styxx 2009.12.04. 15:18:04

Én a Kathy Attilát ismerem (Fogyasztóvédelmi szóvivő) normális arc és jól artikulál (biztos szed Antitarzanist.-))

vincere 2009.12.04. 15:41:40

@Styxx: ha-ha, a Kathy Attila... nem fogom titkolni, mert sok emberrel együtt a saját szememmel láttam idén a Szigeten seggrészegen, egy kocsist megszégyenítő módon káromkodva, üvöltve szidni a barátnőjét/akárkijét. a hatalmas emberforgatagban. az ilyet nem igazán csípem... aki ismert, az nem viselkedhet így nyilvánosan

blur7 2009.12.04. 15:44:32

@Styxx: Elfogult vagy, mert ő is jogász. :) Egyébként szimpatikus.

Styxx 2009.12.04. 16:02:56

@vincere:
Egy gebac vn vele,és arról nem tehet. Eléggé kib@szarintott vele az anyatermészet és olyan a feje, mint a Miki Egérnek, így a csaj/család fronton picit szétcsúszott és valszeg főleg ezért elég keményen iszik. De tök értelmes és normális arc, habár nekem is úgy tűnik, hogy néhány panelből évekig jól eléldegél.

@blur7:
Attól még lehetne ordas szaralak, de ő tényleg szimpatikus. Inkább 10 szimpatikus piás, mint 1 absztinens okádék:-)

vincere 2009.12.04. 16:05:10

(@Styxx: hát, ebben nem értünk egyet. mikor a piás már zaklatja a családtagjait, az már nálam nem tolerálható. alkoholista apával nőttem fel, tudom, milyen az.)

Styxx 2009.12.04. 16:13:08

@vincere:
de hát veled öröm nem egyetérteni, hiszen első osztályú vitapartner vagy:-)

2009.12.04. 16:14:54

@vincere: A szigetre nem a Józaan élet ,egészség társaság képviselői járnak.
Az vesse rá az első követ aki ott még nem rűgott be.
Én egyszer a keletiben a pénztárnál találkotam vele ott józan volt.

Balance Of Power 2009.12.04. 16:20:09

@vincere: Nem tudom, jo-e az ha normalis, ertelmes barmilyen fiatalok partpolitika fele fordulnak. Az en szememben a barmelyik oldalra allas az egyeniseg es az onallo gondolatok bizonyos merteku feladasat. Hiszen igenis koteles vagy a part hivatalos allaspontjat kepviselni, szajkozni.
2002-ben elmentem szavazatszamlalonak a valasztasokon. A szavazokorunkbe jottek partdelegalt fiatal sracok is, ingyen, maganszorgalombol. Tok jol elbeszelgettunk veluk meg ok is egymassal, de a politikai temakat erezhetoen direkt kerultek.

vincere 2009.12.04. 16:23:11

@Styxx: :-)

@Frengi: biztosan nem én lennék az első, aki követ vet rá, nyilvánvalóan a Szigeten berúg az ember. de nem szidja ordítva nyilvánosan a barátnőjét, legalábbis az én világomban. az ismertség pedig bizonyos dolgokat von maga után...
na mindegy, egy nem ismert emberről a kuyta sem vitatkozni egy blogon, mert senki nem tudná, ki az.

Balance Of Power 2009.12.04. 16:26:46

@Styxx: "Eléggé kib@szarintott vele az anyatermészet és olyan a feje, mint a Miki Egérnek, így a csaj/család fronton picit szétcsúszott és valszeg főleg ezért elég keményen iszik."

Nem talaltam rola kepet igy hirtelen, de ezt nem teljesen ertem. Ha van csaja, akkor miert baj, ha mikieger-feje van? A csaladjat pedig a mikiegerfej miert zavarja? Attol az anyjanak o a gyereke ugyanugy.

Styxx 2009.12.04. 16:28:53

@Balance Of Power:
Ebben az országban tényleg kevés pártsemleges dolog van, de a Fogyasztóvédelmi Felügyelet, meg a Szigeten seggrészegen ordenáré módon viselkedés talán ebbe a körbe tartozik.

Balance Of Power 2009.12.04. 16:30:51

@Styxx: Meg a pina. Ld. a mult heti szopas-posztot.

Styxx 2009.12.04. 16:33:02

@Balance Of Power:
Hát lehet, hogy így nem az a csaja, akit szíve (na meg főleg farka) szerint sunázna (amúgy gőzöm sincs, hogy momentán ki a csaja, ha egyáltalán van neki) a családján meg nem feltétlenül az anyját értettem, off course, hogy ő úgy szereti,amilyen.

Én hoztam fel és alapvetően jót írtam róla, de lehet, hogy g@ciség volt így is kikommentelni. Mea culpa:-(

vincere 2009.12.04. 16:34:49

@Styxx: a magam részéről hozzájárulok, h. törölve legyen minden róla szóló kommentünk.

Szalacsi_Dezső 2009.12.04. 17:14:47

@Styxx:
Vezendi néni vmelyik MRFK szóvivője, de a képen épp valaki más blokkolja, azért nem látszik. De találó a kép arra, a mondásra, hogy csak az a nő foglalt, akin fexenek.
Emléxik vki a Bányász Rezsőre? Tőle származnak evolúcióilag az összes magyar szóvivők. A MESTER ! Na ezt jól kimagyaráztam. :-D

Styxx 2009.12.04. 17:27:12

@Szalacsi Dezső:
Jessz, én elég régi motoros vagyok, nekem rémlik a pasi. Létezik az, hogy racsolt? Ráguglizhatnék, de kötve hiszem, hogy nyüzsög a Youtuben a sok-sok video róla.

A lengyleknek meg volt valami Jirzi Urban nevű Kellér Dezső hasonmás, kommunizmus utolsó lehelete szóvivőjük . Egy kopasz-csupafül figura, aki asszem a rendszerváltás után multimilliomos Dzsezzdobos lett, mint a mi Kapolyink

DE BASSZÁTOK + ELFELEJTETTÜK MINDEN IDŐK LEGNAGYOBB SZÓVIVŐKIRÁLYÁT.

SZADDÁM KOMMUNIKÁCIÓS GÉNIUSZÁT, COMICAL ALIT, AKI KALASNYIKOVOT LÓBÁLVA TOLTA ÜVÖLTVA A SAJTÓTÁJÉKOZTATÓN, HOGY A SÁTÁN KUTYÁJA USA ÉS GONOSZ SZÖVETSÉGESEINEK A CSAPATAIT KIŰZIK, A VÁGÓKÉPBEN A HÁTTÉRBEN MEG MÁR JENKI TANK SETTENKEDETT A BAGDADI KERTEK ALATT:.-))))))))))))

nyílméregbéka 2009.12.04. 17:29:34

Én sosem értettem, hogy egyáltalán mi szükség van ilyen szóvivőkre.
Amit PR hazugságnak el akar adni egy cég (kormány, BKV, maffia), azt kiírhatják a honlapjukba vagy az újságokba. Ha pedig igazi válaszokat akarunk tőlük, megkérdezzük a kormányfőt, a BKV-főt vagy a keresztapát. Minek kéne ide egy samesz, aki csak ködösít. Nem? :-)

Styxx 2009.12.04. 17:44:58

@nyílméregbéka:
ha mindenki úgy gondolkodna, mint te meg én, akkor nem kellene, de sajnos vannak, akik bekajálják, ha a kosztümös punci, vagy az öltönyös hülyegyerek tréning mosollyal tolja a parasztvakítást

Blackrock (törölt) 2009.12.04. 19:43:54

Egyszer ismertem egy szóvivőt...a máját ettem meg és utána ittam rá egy pohár jó chiantit.:)

medvedr 2009.12.04. 20:55:20

Az újságírókat én is lenézem. Szóvivő-e vagyok?

medvedr 2009.12.04. 21:22:53

@Styxx: Igen, erősen raccsolt, és olyan rutinnal csinált hülyét magából, hogy az már szép volt. Nem tudom milyen arc lehetett egyébként, de jókat lehetett röhögni rajta.

vincere 2009.12.04. 23:27:39

@Balance Of Power: ha ebbe most belemennénk, az nagyon messze vezetne, és nem biztos, h. az jó lenne itt

lr 2009.12.05. 11:31:34

@Gabica [a legboldogabb]: ...festett-szőke nőknek horkolni?

vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2009.12.05. 13:05:41

@Blackrock: klasszikust csak pontosan:)

"... a máját ettem meg nagyszemű babbal, és jó chiantit ittam rá."

amúgy mi a bánatos lófasz ez a látszódik ige? a látszik nem jó?

Bejgli 2009.12.05. 14:43:27

"A munkahelyi összeröffenéseken legfeljebb egy fél pohár bort fogyaszt" - na, ez tutira nem a Garamvölgyi, őt józanul még sose látta senki :)
süti beállítások módosítása