Olvasói rovat - Grafikához értés, arcoskodás

2009/05/14. - írta: Modor Tibi

Ó, mennyire várom már, hogy teljes valómban visszatérhessek Közétek!

De sajnos még több hét, mire szusszanásnyi időre bezárnak az Alma Mater ódon kapui, hogy végre csak a nyári modorosságnak és a munkának adózhassak!

A modormérő úgy tűnik, továbbra is szorgalmasan csipog mindenkinél: mai anyagunkat indeus szerkesztette - Az Öblöshöz hasonlóan itt is megjelennek a grafikusok, de újabb aspektusból.

Kössétek fel az alsóneműt, és hajrá!

Magyarországon a focihoz és a grafikához mindenki ért

Domi nevű kedves olvasó - szerintem zseniális - posztján fellelkesedve gondoltam, bemutatom egy kicsit a másik tábort, akik tulajdonképpen nem is állnak oly távol a fotózást aképpen mívelőitől.

Magyarországon, kedves hazánkban van még pár olyan téma, amit odabiggyeszthetnénk a címsor végére/közé, de mivel én főállásban fotoshopot használok, ezért gondoltam megírom amolyan modoros stílusban azokat az alapvetéseket, amelyek sajnos erre a területre oly fájdalmasan jellemzőek. Vegyük át-hát azokat a típusokat, akikkel találkozva nemcsak a bicska, de az ALT+F4/Shutdown kombó is kinyílik a zsebemben.



1. Ipart végzett grafikusok

Az aranymetszés, tipo, brief, "bezzeg az egyetemen", verzál, kurzív szavakat vessző helyett használja, és magasról lenéz mindenkit, aki grafikusnak nevezi magát, de nem az "iparon" végzett. Kizárólag Adobe Illustratort vagy Freehandet használ, a CorelDRAW-tól, illetve más vektorgrafikus programoktól irtózik és mélységes utálattal tekint ezek használójára. Általában nagy nevű reklámcégeknél árt direktorként tevékenykedik és akkor arca lesz, hogy térkép kell hozzá. Öltözködése kicsit yuppie-s, kicsit elegáns, de gyakran springfield ing + márkás farmer kombinációban és persze sötét napszemüvegben feszít. Autója feltétlen olyan, amivel kitűnik az átlagból. Ha kezdő, akkor opel tigra, vagy hasonló, ha már benne van a tutiban, akkor csakis mini morris, vagy 1-es bmw. Ha ezekre nincs keret, megteszi bármilyen, csak sárga legyen.

Ha épp egy ilyen céggel dolgozol, és beleakadsz egy árt direktorba, jobb ha felkészülsz az ultralaza, még számodra is meghökkentően innovatív stílusra, amelyet még Nyelvész Józsi is megirigyelne. Ha valaki nem tudná, miről beszélek, akkor egy íme egy kis emlékezetfrissítés:

- Mikor küldöd a kreatívot?
- Már átküldtem.
- Nem találom az inboxomban.

- Nem tetszik a tipo.
- Pedig csak Helveticát használtunk, ahogy kértétek.
- Inkább Frutigert használjatok, ez így túl basic.*

- Úgy kéne megcsinálni, hogy elég corporate legyen.
- Logót küldesz hozzá?
- Persze, átküldtem ai-ban.**

- Nem tudnád egy kicsit szaturálni a brief-nek megfelelően?
- Kicsit sok lesz benne a sárga.
- Árnyék-kompenzációról nem hallottál?
- Az FCUK bolygóról hallottál már?

*A Frutiger nevű font kb ugyanolyan "basic", mint a Helvetica.
** Adobe Illustrator

2. Önjelölt marketinges és/vagy cégvezető

"Ezért nem fizetek, ezt én is meg tudom csinálni powerpointban".

:]


3. Önjelölt grafikusok

Mivel a fotoshop szó egyre gyakoribb használata, a digitális fényképezés megjelenésével vagy még inkább elterjedésével, popularizálódásával egyenesen arányosan megnőtt, ezért körülbelül ekkortól számít mindenki professzionális, vagy magát csak szimplán álszerényen fotoshoppernek nevező egyénnek. Ezekre az egyedekre jellemzőek leginkább a következő frappáns beszélgetések:

- Mi a kedvenced a motion blur, vagy a radial?
- Á, én inkább KPT-zek.

- Hogyan maszkolsz?
- Vertuxszal.
- Az mi?
- Nem tudom, de a bátyám azt mondta emberre a legjobb.

- Láttad már a CS4-et?
- Persze, rég megvan a krekkelt.
- Ja, baró az új nyitóképernyője.


Egyszerűbb feladatokat is interneten található béna és szánalmas tutorialok sztaki szótárral karöltve lefordított leírásaiból végez el, és ha már 10-15 ilyenen túlvan, máris élvezettel oktat ki olyanokat, akik Vertux és KPT helyett még mindig Pennel rajzolgatnak körbe egy képet. Mikor ez megvan, már önálló feladatokat is vállal, "kreatív" hirdetéseket készít, melyek nem nélkülözik a fekete hátteren sárga betű kombót, illetve a legalább négyféle blending-effektet, melyekből a Bevel & Emboss és az Outer Glow kötelező erejű. A DPI, CMYK, kifutó, szedéstükör ismeretlen és felesleges fogalmak számára, ugyanakkor a filter menüpontot kivülről fújja. Az ilyen "munkák" alacsonyra bedeklarált árainak levét általában - jobb esetben - az utólag megtalált grafikus issza meg.

How-To:

 

  • Vertux: Vertux Fluid Mask: Bonyolultabb objektumok körberajzolására szánták, kár, hogy professzionális kiadványszerkesztéshez használhatatlan.
  • KPT: Kai Power Tools: A Photoshop-hoz külön kapható filter (effekt) kiegészítő csomag, amellyel tűz, jég és különböző haszontalan effekteket varázsolhatunk szerencsétlen hirdetésünkre.
  • DPI: Dot per Inch: az inchenként elhelyezkedő képpontok száma, a nyomdai felhasználás miatt ezt általában 300-ra, vagy annál többre szokás beállítani.
  • CMYK: CyanMagentaYellowKey: A nyomásnál négy színből áll össze a kész, kinyomott anyag. A Key a valóságban a feketét (Black) jelenti, amelyet a másik három szín terhelésére használnak.
  • Outer Glow: Objektumok köré generált fényes ragyogás.
  • Bevel & Emboss: Általában betűre alkalmazott "domborítás". Felesleges és ízléstelen.

Jesszum pepi. Indeus barátunk szerencsére gondolt a feltehetőleg többségben levő laikusokra is, és még a megfelelő függeléket sem mulasztotta el csatolni.

Szinte csak a marketinges-cégvezetős részt értettem, de így is remekül szórakoztam. Nagyon várom a szakmabelieket, hogy érdemi vita bontakozhasson ki :-))

Címkék: grafikus olvasói
215 komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sourcerror 2009.05.14. 18:07:31

@kraut: "tehát ha én kreatív vagyok, akkor egyben mérnök is?"

Tehát ha kreatív vagyok, mindenképp reklámokkal kell foglalkoznom?

Jutocsa 2009.05.14. 18:09:45

@kraut: Jaja :) Menyasszonyom egyébként dolgozott egy évet a Moholy-Nagy Lászlón, azóta nekem is megvan a véleményem a művészkékről.

kraut 2009.05.14. 18:13:51

@sourcerror:
"Tehát ha kreatív vagyok, mindenképp reklámokkal kell foglalkoznom? "

Jelzem, nem teljesen értem a kérdést.

Igen, többnyire a reklámok, alkotói munkakörökben bukkannak fel azok akik a kreatív titulust viselik a cégnél.
Pl egy bútorboltban még nem láttam valakit akinek az lett volna a titulusa, hogy kreaív. Vagy mondjuk a MÁV-nál, vasöntödében, focicsapatban... Ugyanúgy ahogy mezzoszopránt, aneszteziológust, vagy pirotechnikust is ritkánlátok a felsorolt helyeken..
Fene tudja miért, valahogy így alakult.
(oké, a MÁVnál bármi előfordulhat...)


Vagy azon pörögsz, hogy "kreatívnak lenni" az nem pusztán reklámot, médiát, vizualitást, stb-t jelent, hanem úgy unbloc találékonyságot?
Mert ez esetben meg hát most mit mondjak.. A reklámosok stoppolták le ezt a kifejezést az agyakban, ide pozícionálták magukat :)

kraut 2009.05.14. 18:15:37

@Jutocsa: ja. szép, tök jó dolgokat csinálnak (olykor..), szemnek kedves, meg tényleg fasza.
aztán ledealelsz velük egy tendert, és az első módosításnál már fel vannak háborodva, hogy de hát ezzel megölik az ő művészetét, és egyébként is mi az hogy brief? miért küldenek neki levelet?

zeneigéniusz 2009.05.14. 18:16:31

@kraut: „az operátor nem bambul amikro nem látja a főnök, hanem csinálja a tengernyi fusiját, clipartból a szórólapot tonnaszám..)”

Hogy ez mennyire, de mennyire igaz!!! :)

Ленина · http://szanalmas.hu 2009.05.14. 18:19:54

aki ebből él, annak nincs ideje arcoskodni. aki pedig arcoskodik, attól kérni kell valami meggyőző produkciót..

kraut 2009.05.14. 18:20:58

@zeneigéniusz: persze. az operátorok nem hülyék, nem prolik, nem alacsony képességű grafikusok, hanem máshoz értenek (precízebbek, szakmailag képben vannak, és jól bírják a monotonitást).
Csak a hülye kezdi el rangsorolni a kreatív csapatban dolgozókat... (a jó operátor, aranyat ér! ha terhelhető, akkro isszonyúan tudja futtatni a céget!)

zeneigéniusz 2009.05.14. 18:25:40

@kraut: Nekem nem egy ismerősöm van/volt, akinek az operátorkodás mellett már annyi fusija volt, hogy inkább otthon folytatta tovább :)

Amida 2009.05.14. 19:05:49

Helló, Modor Tibinek csak annyit, hogy a CMYK-ban a K inkább a kontraszt rövidítése, s lehet bármilyen szín, nem csak a fekete - amit az egyszerűség miatt használunk szinte kizárólag.
Amúgy mindennel egyetértek, amit írsz. Kiadványszerkesztés a TANULT szakmám - bár töredelmesen bevallom, nem az iparon végeztem -, s néha az ájulás határán vagyok, mikor megkapom a nagyszerű, önjelölt grafikusok általá készített „kreatívokat” .)) A szakmai hibák mellett ne feledkezzünk meg a helyesírás elleni gyilkossági kísérletekről sem :))

3aTi3 2009.05.14. 19:18:55

@A Hannibal Lektűr-attitűd: nem lehet egy az egyben beágyazni flasht powerpointba, de ha ugyanabba a mappába teszed az .swf-et, és linkelsz rá powerpointból, akkor másolás után is működni fog.

redriot77 2009.05.14. 19:23:03

@kraut: "a jó operátor, aranyat ér! "

Így igaz! :D Grafikus/operátor vagyok egy textilnyomó cégnél. Az én munkámban is előfordulnak kreatív feladatok, bár nem sűrűn. Versenyautó-dekortól sportmezen át már sokmindent kellett terveznem, és bár biztos vannak iskolázottabb, képzettebb grafikusok, eddig alapjában véve eddig elégedettek voltak az ügyfelek a terveimmel. Az olajfestményeimet eddig senki sem kérte szerencsére. :)))

A kreatív rész melómnak kb. 5-10%-a, inkább az a lényeg, hogy tudom hogyan kell kihozni a lehető legjobb színeket az adott nyomtatóból/festékből/textilből, és tudom melyik melót milyen beállításokkal lehet a leggyorsabban és a legjobb minőségben kinyomtatni, melyik melót melyik nyomtatón érdemes elkészíteni stb. Változóak az igények és alkalmazkodni kell hozzá.

"Én is utálom azokat az operátorokat akik képesek hibásan megcsinálni egy anyagot, mert az ügyfél véletlen elgépelt a szövegben valamit. Látja, hogy rossz, de azt mondja így kapta, nem dolga javítani."

Én szoktam szólni. Akkor is, ha rossz minőségű a kép, vagy a grafika egy része, ha érdemes volna vmit módosítani/javítani. Az ügyfél is örül, ha látja hogy gondosan foglalkoznak a leadott munkával, és lehet hogy emiatt legközelebb is az adott céget bízza meg a melóval. Persze lehet trehányul is csinálni ezt a melót is, mint minden mást, de hosszú távon azért előbb-utóbb az ilyesmi kiderül.

goa2008 2009.05.14. 19:25:18

Krautnak igaza van. :D A sok önjelölt 'balfaszjancsinak' is meg kellene tanulni mit eszik a gép - na meh mi jön ki belőle. Aztat nem látod magadtól, meg kell tanulni. Az ipar meg a képző túlértékelt, ettől még akivel én dolgoztam és ott tanult csípőből tudott dolgozni - és az 'nemmind1'. Ellenben én is PS-el kezdtem, és a mai napig a tech a mindenem - valaki esetleg tudna segíteni XML-Indesign kapcsolatban megköszönöm. Van valami formatervező, meg nyomda média papírom - sose kérték, basztam el így is, elötte se voltam rosszabb - szóval kinek kinek megvan a maga útja...:D

szotyirapénzt 2009.05.14. 19:28:05

Sziasztok! Na itt demagógiából sokan jelest érdemelnek. MI ez az opcsi vs. iparos / képzős "árt direktor" duma? Úgy tudom, hogy mindkettő egy csapatban tolja, függetlenül attól, hogy minivel, vagy bringával jár. Más feladata van a kreatívnak, az art director-nak és az operátornak. Ha az előbbiek jók, akkor jön az ügyfél, ha az utóbbi is jó, akkor marad is. Ilyen egyszerű. Persze biztos sok ellenpélda van, de azt meg melyik ügynökség / stúdió finanszírozza?
Komoly ügyfélnél, vagy "köztenderen" pl. sokszor csatolni kell a kreatív, a szövegíró és az art director diplomáját is a pályázati anyaghoz. Bizony.
Az iparra / képzőre pedig bárki mehet, aki veszi a lécet. Azt már csak halkan teszem hozzá, hogy Hollandiában alapból egy biz. bér-, ill. juttatási kategóriát jelentett a diploma megléte. Na jó munkát.

köcsögömszéken 2009.05.14. 19:45:27

@kraut: na látom, te is látod. kedvencem a "végzett" /bár néha csak végzet :) / aki "tök jó brást talált a neten" aztán mehet a "dizájn", saját ötlet zéró, mindenhol elzúg egy repülő, a "pink" alap feltétel, de hogy mi a különbség kötőjel és gondolatjel között, főleg, hogy melyiket mikor kell használni, arról fingja sincs. de azért "király lett a tipó"
azt hiszi művész, de rajzolni nem tud, a storyboard rajzolónak viszont bármikor simán beugat, mert az úgyis csak külsős és örül, hogy van melója.

stellaz1 2009.05.14. 19:48:37

" nem megoldhatatlan, végy egy fényképezőgépet és készíts egy shotot a screenről"


na ez az igazán modoros :)

stellaz1 2009.05.14. 19:56:13

operátor = szoftveripari szakmunkás :)


grafikus = aki mondjuk nem kizárólag számítógélpes technológiával képes alkotni

Zöldfülű 2009.05.14. 20:23:02

@kraut: "és az első módosításnál már fel vannak háborodva, hogy de hát ezzel megölik az ő művészetét"

Képzeld el, hogy a grafikusnak az a dolga, hogy a lehető legjobban kiszolgálja a megrendelőt. Azért ő a grafikus, mert ő ért hozzá, de amikor a megrendelő, aki alapból lenézi a grafikust, mert a szomszéd Pistikének is van FotósBótja, és ki akarja élni 'kreatív' vágyait, simán agyonb@ssza a grafikus munkáját, mert nem ért hozzá. Aztán kikerül a grafikus kezéből egy a megrendelő által megerőszakolt munka, amihez fél a grafikus hozzárakni a nevét.

sourcerror 2009.05.14. 21:46:32

@kraut: "A reklámosok stoppolták le ezt a kifejezést az agyakban, ide pozícionálták magukat :)"

A reklámosok értenek a legjobban az önreklámhoz. Ennyit akartam mindössze mondani. (Kulcsszómarketing, ugye.)

indeus · http://kinema.blog.hu 2009.05.14. 23:30:16

@Amida: a K biztos, hogy Key-t jelent, semmi köze a kontraszthoz. azért key, mert a 3 színt ezzel "állítják be" a megfelelő telítettségűre. a három szín egymásra préselésekor a feketével lehet árnyalni (általában sötétebbre, tónusosabbra) a nyomatot.

bár ezt biztosan jobban is el lehet magyarázni : )

indeus · http://kinema.blog.hu 2009.05.14. 23:34:04

@Dr. No: női nagyra nőtt - arcú art direktorral még nem találkoztam. ezen látszik, hogy a nők szerényebbek, a különböző szakmában nincs akkora bizonyítási kényszerük.

éljenek az alliterációk :]

jacks_colon (törölt) 2009.05.15. 07:25:30

Hulyek vagytok mind, a CMYK az egy dal, 1978-ban jelent meg, es a Village People jatsza.

◄ViZion 2009.05.15. 08:17:00

@jacks_colon:
Istencsászár vagy :)

@redriot77: Én is jeleztem a hibákat, de mikor 1000× is azt kapod meg, hogy ebből kell kihozni a valamit, vagy keress a neten, vagy a legjobb duma az, hogy hát nálam tök jó, és ezt egy óra alatt összedobtam wördbe'... Akkor én feladom. Fejet hajtva a megrendelő kívánsága előtt elkészül a "mű"... És elégedettek, bár szemmel láthatóan nyomtatásban kaka az eredmény...

honphibu 2009.05.15. 08:30:46

@szabiaki: "2009-ben azt feltételezni, hogy ami nem nyomtatott az képernyő, hát mondjuk meg őszintén legalább is megmosolyogtató. "

Rájöttem! Te tetoválóművész lehetsz!

honphibu 2009.05.15. 08:37:37

@Hypofx: Pont az a baj, hogy a grafikusok 90%-a úgy gondolkodik, hogy a munkája véget ér azzal, hogy megtervez valamit, az, hogy az ügyfél mit kap a kezébe, az már nem érdekli. Márpedig ha a grafikus szar anyagot ad le, a végeredmény is szar lesz, mert szarból nem lehet várat építeni. Márpedig, ha a nyomda kényszerül arra, hogy az RGB-t vagy a Pantone-t bebontsa CMYK-ra, akkor az ügyfél nem azt fogja kapni, amit a képernyőn látott és nem a grafikust fogja szidni, hanem a nyomdát.
Pedig nem kell sok dologra odafigyelni, nem hiszem el, hogy a felbontás, színrendszer, rácssűrűség, kifutó, esetleg egy ps beállítás az olyan bonyolult, hogy 3 alkalom után ne tudná valaki készségszinten alkalmazni.
Ha meg úgy gondolod, hogy ez nem a te feladatod, akkor hamarosan nem lesz megbízásod, ez nem fenyegetés, tapasztalat.

honphibu 2009.05.15. 08:38:59

@jacks_colon: "Hulyek vagytok mind, a CMYK az egy dal, 1978-ban jelent meg, es a Village People jatsza"

Ja! Az Irigy Hónaljmirigy meg RGB-ben dolgozta fel!

wasabii (törölt) 2009.05.15. 08:44:57

Egyre inkább az jön le a cikkeken, hogy amit nem értünk, azt fikázzuk. Ennyire kifogytak a témák, vagy mi van? Tibi, most már csak szakmákat tudsz alázni, meg a speciális szakszavaikat? Legközelebb tényleg a titkárnők jönnek?

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 09:49:10

Na én jó régen olvastam ezt a blogot, de mivel magam is grafikus vagyok és reklámügynokségnél dolgozom, fokozottan kapom az agyvérzést ezektől a dolgoktól. Lassan 20 éve csinálom, és lehet, hogy érdemes lenne róla könyvet írni.

Le kell szögezni egy sajnálatos dolgot, amire sokan robbannak. Grafikus az, aki grafikusként végzett egyetemet/főiskolát. Ugyan úgy, mint ahogy orvos az, aki egyetemet végzett belőle. Sokan egyszerű program és számítógépismeret alapján grafikusnak nevezik magukat, mert a munkájuk végeredménye egy grafika. Én is gyógyítottam már meg embert, de nem vagyok orvos.
A grafikai programok már kifejezetten arra mennek rá, hogy megcsinálják az ember helyett a munkát. Egy logótervezés annyi, hogy beírom a nevet, keresek hozzá egy betűtípust, és jó esetben mellérajzolok egy krix kraxot. A 90-es évek előtt, mikor meg kellett festeni a betűt meg az emblémát tussal, érdekes, 98%-al kevesebb volt a grafikus. Ezen azért érdemes elgondolkodni. Az illustrator senkit nem tesz grafikussá.
Én nagyon sokszor hirdettem már felvételt grafikusok számára, itthon is és külföldön is. Bejön az illető az interjúra, kipakolja a káprázatos portfóliót, parasztvakító vizuális megoldásokkal tarkított gyönyörűség. És akkor azt mondom neki, hogy "na most akkor itt van egy papír és egy ceruza, én kimegyek, kap 10 percet, és rajzoljon egy emberi arcot nekem" (10 perc alatt is lehet). És akkor jön a mentegetőzés, hogy hát azt nem, meg a számítógép meg így meg úgy. Ugyanis a grafikus a papírnál és a ceruzánál kezdődik. Ettől meg lehet bárki olyan ember, aki számítógépes programok segtségével előállít nyomdai anyagokat, vagy reklámanyagokat. De azért a grafikus szóval vigyázzunk.
(Persze a történelem során voltak nagyszerű grafikusok, akik valóban nem végeztek egyetemet, és vannak ilyenek festők és egyéb képző vagy iparművészeti ágak között, de ezek olyan kiemelkedőt alkottak a saját területükön, hogy a közvélemény emelte őket művészi szintre, nem pedig ők saját magukat)

Tervező/reklámgrafika van a képzőn is és az iparon is. Én nem az ipart hanem a képzőt végeztem, előtte meg a kisképzőbe jártam, és pontosan tudom, hogy kik mentek az iparra, és kik mentek a képzőre. Általában azok mentek az iparra, és ezt már a középiskola közepén elhatározták, akik nem voltak kiemelkedőek szabadkézi rajzból - sokan emiatt eleve iparművész szakokra mentek már a középiskolában is. Azok mentek üvegműésznek, ötvösnek, keramikusnak, belsőépítésznek, ipari formatervezőnek stb, és persze reklámgrafikusnak. Én igen nagyra tartom az ő művészetüket, de sajnos szembe kell nézni egy ténnyel. Ha valaki megkérdezi az utca emberét, hogy mondjon vizuális művészeteket (már ha értik ezt a szót), akkor azt fogják mondani, hogy festő meg szobrász. Azaz képzőművészetet. És emiatt az iparosokban él egy olyan komplexus, hogy ők nem igazi művészek (ez nem igaz így), és éppen ezért a különcséget, a mások fölé emelkedést túlhangsúlyozzák sokan. (Persze nem mindenki, de ez egy megfigyelhető jelenség) Hemzsegnek a senki által nem értett kiállításokon, agyvérzést okozó, sznob "performenszeken" és mozgásszínházakban, NAGYN FONTOS: teaházban, és hasonló helyeken. Persze nem néznek kommersz filmeket, csak a legeldugottabb moziban néha Bahurnu Gambures - Piros reggeli cmű filmjét nézik meg, és mélységes lenézéssel vannak azok iránt, akik bemennek egy Bud Spencer filmre szórakozni. Én ezt a saját bőrömon tapasztaltam.
A képzősőkre eleve nagyon sandán néznek, mert a képzősők sokkal kevésbé járnak a földön, nem ismerik annyira a technika vívmányait , picit ólyan művészlelkek. (Persze ez a 90-es évek elejének helyzete, amikor is multimédia és hasonló varázsszavak keringtek a levegőben). Viszont a képzőn kötelező jelleggel, éveken keresztül reggel 9 től délután 1 ig rajz óra volt minden nap, és délután voltak a szaktárgyak, de volt kötelezően művészeti anatómia, térábrázolás, ami szintén a kemény szabadkézi rajztudásra épül, tanszaktól függetlenül. Tehat egy képzős szabadkézi rajzban szabályosan lemos egy átlag iparost. (Persze most is mondom, hogy vannak kivételek, még mielőtt valaki elkezd sípolni) De én a reklámszakmában, ha látok valakit skiccelni, vagy ceruzával, tollal vázlatot rajzolni, nagy bizonyossággal meg tudom mondani, hogy képzőt, vagy ipart végzett az illető, vagy egyiket sem. Mivel a reklámgrafika az egyetlen szakirány, ami mindkét egyetemen jelen van, itt lehet a legjobban összehasonlítani a két intézményt. Az iparosra jellemző, hogy 649 betűtípust ismer fejből, és már előre tudja, mit fog használni, míg a képzős ismer párat, de ettől nem rémül meg, mert azt gondolja, hogy "beírom a szöveget, keresek hozzá egy kb betűtípust, és ha kell, majd olyanra alakítom, hogy jó legyen. A képzősők előszeretettel visznek bele mindenfajta reklámgrafikába szabadkézi elemeket, amiket megrajzolnak és bescannelik, vagy tablettel megrajzoljak, vagy csak egyszerűen egérrel. Iparról jövőknél ez sokkal ritkább és egyáltalán nem jellemző. Ha van egy magas beosztású art director képzős háttérrel, akkor az fogja magát és élvezetből megrajzolja a dolgokat. Ha az illető iparos, akkor behívnak egy külsőst, és az iparos "briefeli", és az megcsinálja az illusztrációt, majd az iparos beilleszti az anyagba. A hivatalos verzió az, hogy nincs ideje megcsinálni, ki kell adni külsősnek, de közben az van, hogy nagy valószínűséggel nem tud úgy rajzolni. És azért ennek a tudománynak az alapja a rajz. Az eredményezi a vizuális kultúrát, és a számítógép csupán egy eszköz.

Na a másik meg maga a reklámszakma, és főképpen a 90-es évek elején uralkodó embertípusok, de ahogy látom, most sem sokkal másabb.

Mivel ez egy új terület volt Magyarországon, igazán senki nem értett hozzá, leszámítva azokat, akik a Mahírnál itt ott dolgoztak a 80-as években. Mivel hirtelen megalakultak a multik, külföldi vezetőkkel rakták tele, és ügyféloldalon is ez volt a trend. Éppen ezért a reklámügynökségeknél a szakmai rátermettséget felülírta a nyelvtudás, tehát olyan embereket vettek fel főképpen account pozícióra, akik sokszor egész egyszerűen buták voltak, csak volt egy nyelvvizsgájuk, mert a nagy semmihez nem értés közepette elhatározták, hogy "akkor addig is megtanulok egy nyelvet". Éppen ezért a reklámügynokségeknél hemzsegtek a semmirekellő, de angolul jól beszélő emberek, akik ezt kihasználva a szakma nyelvezetét teljesen átalakították, de olyan szinten, hogy a multiknál egy magyar mondatban már több volt az angol szó, mint a magyar:

"meetingelni kellene a boardroomban a rebriefingről, és brainstorming is kellene, hogy milyen legyen a designja a layoutnak a sales folderen"

Én ezekben az években házasodtam, és az account (ügyfélkapcsolattartó) lány megkérdezte, hogy "hova mentek honeymoonra?

Nagyon divatosak az ösztönos elszólásnak álcázott angol indulatszavak, amiket komoly koncepció keretében használnak: "by the way", "that's it", "Jaj ez bullshit bazzeg", "oh fuck bazmeg", "Dzsízsz Krájszt", stb.
Az óriásplakátot kötelező jelleggel bilboardnak nevezik, a mappát foldernek, a szórólapot handoutnak vagy leafletnek, a fő képi elemet key visualnak... A szövegtestet bodycopynak.

ködlámpa · http://kodlampablog.freeblog.hu/ 2009.05.15. 09:54:08

"Magyarországon a focihoz és a grafikához mindenki ért" --- mondja a post címe...
De én nem. akkor velem van baj, vagy a post tévesen általánosít?...

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 10:18:18

@kraut: Valóban gáz az ipar és a képző, de azért nem szabad összemosni a kettőt. Tény, hogy nagy sznobtenyészetek.

A kisképző is sznobtenyészet, mert két nappal azután, hogy az illetőt felvették, már átalakul a haja, megjelenik a tarisznya és egyéb alternatív táskák, azonnal becsuszik a jazz a blues és a jazzrock, és alapítanak egy zenekart is, és amikor megkérdezed, hogy "milyen zenét játszotok?" akkor a következő válaszok érkezhetnek: jazzrock, punkrock, nem lehet meghatározni, igényes zene.

Én a kisképzőre jártam, és el lehet képzelni azt az iszonyatos kirekesztést amiatt, mert Hungáriát és Elvist hallgattam (85-89), és szerettem a Bud Spencer filmeket.

szotyirapénzt 2009.05.15. 10:24:18

@Pete Gorilla: Híjnye, ez jó lett, bár az ipar és képző ellentétpár kicsit sarkosra sikeredett, de nem baj:)
van/volt 2-3 szak az iparon is, ahol (legalábbis a mi időnkben) végig toltuk a rajzot, mintázást, meg ugye volt még egy emblematikus anatómia tanár is...de ez már régen volt:)

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 10:24:49

@Bud és Kelly Cica: Nincs igazad. A grafikus akkor grafikus, ha van szabadkézi alkotóképessége. Én soha nem vennék fel olyan grafikust, akinek nincs kimagasló szabadkézi rajz/festés tudása

Hypofx 2009.05.15. 10:25:35

@honphibu: tok masrol beszelsz, mint amire en utaltam, ugy latszik lehet a racsszerkezet megy, de a szovegertessel gondjaid vannak.

Alazat ez az ami a legfokepp hianyzik, alazat a munkahoz, alazat a megrendelo fele..stb De mivel sokan ugy gondoljak hogy a grafikus munka abban nyivanul meg hogy szorolapokat tervez vagy flashes weboldalakat addig mindenki azt hiszi" hat ezt en is megtudnam ergo beleugatok"

90-es evek kozepen bombakent szaporodtak a garazs muhelyek, ahol tobb kevesebb szakmai tudasal rendelkezo emberke csinalta fillerekert a weboldalakat, kulsoskent bedolgozgattak reklamugynoksegeknek, Itt kezdett el higulni a dolog, egy emberketol elvartak hogy mindenhez ertsen o meg azt hitte 4 weboldal utan egy brossurat mar kiraz a zsebebol....stb

Egy sima pelda , amivel szerintem mindenki talalkozott, amikor oda allnak melle ( nem art directorok) es nem eleg hogy lealazzak a munkajat de meg olyan otleteket is akarnak amitol nem hogy szebb lesz a vegtermek de inkabb rondabb. A baj hogy azt felejtik el NEM NEKIK KELL TETSZENIE A CUCCNAK hanem azoknak akik majd olvassak, nezik, laozzak, stb. De ezt el szoktak felejteni, nem hiszem hogy ha fogorvosnal vagy beszolsz az orvosnak hogyan furjon.....


Nem allitom hogy a "grafikus" szakma nem tehet errol a helyzetrol, de teny hogy minden oldalon megvannak azok az alap hibak amelyek miatt ide jutott ez az egesz dolog.

Anno volt kezdemenyezes egy valami fele szakmai szervezet letrehozasaban, marxcie gondolom meg emlekszik az inetrias idokbol erre.

Hypofx 2009.05.15. 10:26:42

@Pete Gorilla: IGAZ - " Sokan egyszerű program és számítógépismeret alapján grafikusnak nevezik magukat, mert a munkájuk végeredménye egy grafika."

Hypofx 2009.05.15. 10:28:34

@Pete Gorilla: Van benne valami, bar ismerek olyan "grafikust" aki gyonyoru nyomdai cuccokat csinal, de nem tud kezzel rajzolni, es ismerek brillians tusrajzolot akinek fogalma sincs a typorol.

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 10:28:44

@szotyirapénzt: Nézd, lehet, hogy sarkosra sikeredett, de ez az én megfigyelésem. Más dolog keményen tolni, és más dolog évekig csak azt csinálni délelőtt.
Persze én nem akarom megbántani az iparon végzetteket, mert egyes területeken szaktudásban lemosnak engem, viszont sokszor megfigyeltem egyfajta irígységet a képzősök iránt, akikben nagyobb a köznyelvben használt művészeti képesség.
De nyilván nem volt teljesen problémamentes az összehasonlításom, hiszen képző és iparművész nem ugyan az. Más szakma, más céllal, más képességekkel. Csupán a grafika az egyetlen, ahol össze lehet őket hasonlítani.

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 10:30:08

@Hypofx: Ha egyetemet végzett volna, akkor mind a ketőről lenne fogalma. Ha nincs, akkor protekcióval diplomázott le.

egygrafikus 2009.05.15. 10:33:21

Imádom, hogy sokan olyanok fikázzák itt az iparosokat/képzôsöket, art directorokat és egyebeket, akik valószínûleg - legalábbis a leírtak alapján - még életükben nem találkoztak ilyenekkel, az említett iskoláknak a közelében sem voltak és életükben nem dolgoztak reklámügynökségen, ergo fogalmuk nincs arról, mi is a feladata mondjuk egy art directornak.

Elmondom. Nem az a dolga, hogy elôkészítsen bármilyen anyagot két kokaincsík elszívása között az operátornak, hanem a szövegíróval együttmûködve reklám/grafika koncepciót hozzon létre. Ehhez nem feltétlenül kell tudnia, mi az a CMYK, erre vannak a szakemberek. Vannak olyan ügynökségek a nagyvilágban (dolgoztam ilyen helyen is) ahol az art directornak még számítógépet se adnak, mert neki nem a layoutcsinálás a feladata! Az art director, mint azt az elnevezés is mutatja, egyfajta mûvészeti vezetô, aki stílust, fazont ad a dolgoknak, kiválasztja az adott projekthez a hozzáillô szakembereket, (grafikus, fotós, illusztrátor, filmrendezô, stb) koordinálja a munkájukat, hogy sok különbözô szakember munkája eredményeképp egy azonos koncepciót képviselô valami jöjjön létre, óriásplakáton és tv-ben, rádióban egyaránt. Ehhez a munkához nem feltétlenül kell grafikusnak lennie, kezdô korom legnagyobb art directora (hollandia, 80-as évek) fogorvosi végzettséggel rendelkezett és az ott töltött két év alatt egyetlen vonalat nem rajzolt, mert nem tudott, nyert viszont egy csomó díjat az a csapat, akiket irányított, mert voltak gondolatai, ötletei, izlése, és el tudta mondani, át tudta adni azokat a többieknek.

Nálunk persze jó magyar szokás szerint minden máshogy van és keverednek a dolgok, art directornak hívják azt a srácot is, aki operátorként kezdte és már olyan régóta van nálunk, de csak akkor tudunk neki több fizetést adni, ha elôléptetjük... Neki persze nem feltétlenül vannak gondolatai, viszont ismeri az összes fotosop filtert.

A képzô/iprar kombót tipikusan olyanok szdják, akiknek még a mai erôsen csökkentett felvételi szintet se sikerül megugraniuk és ezért értelemszerûen nem az ô sekélyke tehetségük, hanem az adott iskolában terjeszkedô belterjes maffia a felelôs. Én olyan szerencsés vagyok, hogy elvégeztem a képzôt (elég régen) és rengeteg ott illetve az iparon végzett grafikust ismerek, és egyáltalán nem gondolom az, hogy bármelyikükre is igazak lennének az itt felsorolt "vádak". Az más kérdés, hogy mondjuk egy operátorhoz képest MÁSFAJTA tudással rendelkeznek és munka közben nem feltétlenül ugyanazok a szempontok vezérlik ôket mint a gépgurukat, de mindezt nagyképûségnek nevezni csacskaság, vagy inkább sértettség...

A grafikusi munka is egész más akkor, ha szabadúszó vagy, mert akkor értelemszerûen a nyomdai leadásig mindent neked kell csinálnod (és pillanatok alatt, a saját pénztárcádon megtanulod mindazt amit kell), és más egy nagy ügynökségen ahol a grafikus csak tervez (esetleg csak kisfelbontásban, RGB-ben, mert így gyosabb) és aztán a terv alapján az operátor elkészíti a végleges, nagyfelbontású, CMYK, stb holmit. Biztos van olyan grafikus, akinek hiányosak az ismeretei a szakmáról, de ilyet tudok orvosban, mérnökben, tanárban, buszsofôrben is, de azt kijelenteni, hogy aki a képzôn/iparon végzett az nem ért a szakmájához csak nagy az arca és önmegvalósíto hereverével tölti az idjét, meg idegen szavakat használ a kis rohadék olyan dolgokra amiknek nincs rendes magyar megfelelôje a köztudatban, bezzeg a nagytudású számítógépvarázsló az aztán igen - hát ez az igazi nagyarcúság.

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 10:34:33

@Hypofx: Ehhez az is hozzátartozik, hogy a brilliáns tusrajzoló, akinek fogalma sincs a tipóról, az ne vállaljon be alkalmazott művészeti munkákat, hanem maradjon a képzőművészetnél. A baj mindig akkor van, mikor az illeő olyat vállal be, amihez nem ért.
(De az is hozzá tartozik, hogy a tipóhoz értést egy jó tusrajzoló előbb megtanulja, mint fordítva)

honphibu 2009.05.15. 10:37:58

@Hypofx: Mivel ezt írtad: "Hat nem minden grafikus nyomdai ember is egyben sot nem is kell....", így valóban félreérthettem (elismerem, mert van bennem alázat... :) ). Valóban nem "kell", de a nyomdai alapismeretekkel, akár a színelmélet alapjaival, nem árt ha tisztában van egy grafikus. De nincs tisztában.

Amit meg ebben írtál: "Alazat ez az ami a legfokepp hianyzik, alazat a munkahoz, alazat a megrendelo fele..stb" kezdetű, ebben tökéletesen egyetértünk, végig.

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 10:40:35

@honphibu: Az a baj, hogy sokszor a megrendelő hozzáállása teszi tönkre az alázatot, és az alkotási vágy, a jó produktum előállítási szándéka a 128. változtatás után már átcsap abba, hogy "nem érdekel, milyel lesz, csak legyen már kész, és menjen nyomdába, gyártásba stb"

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 10:44:03

@köcsögömszéken: a kreatív igazgatót egybe írják, kreatívigazgató. Ez a pozíció nem azt jelenti, hogy van egy igazgató, akinek nagyon kreatív az agya, hanem azt, hogy a reklámügynokség "reklámkitalálási", kreatívitást igénylő munkafolyamatait irányítja, és az ebben dolgozó embereket fogja össze.

honphibu 2009.05.15. 10:50:43

@Pete Gorilla: Hihetetlen az az igénytelenség, ami a piacon található, ez 10 munkából 8-ra igaz. Valami exkluzívat szeretne, aztán a végén kiderül, mennyire igénytelenek tudnak lenni, és ami a legmegdöbbentőbb, főleg nagy, multi cégek. Nem hinném, hogy mondjuk európa egyik legnagyobb, szállítmányozó cége ne tudna egy grafikust megfizetni és nem word-ben vagy powerpointban, házilag összebarkácsolni a marketing anyagát.

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 11:04:03

@honphibu: Ezzel nem tudsz mit csinálni. Én 8 évig dolgoztam észak-amerikában, és bármennyire is hihetetlen, ott is ez megy. Csak ott annyival rosszabb a helyzet, hogy minden sarkon van valami college, ahol két éves (vagy egy) gyorstalpalón, futószalagon gyártják a Graphic Designereket, akikből annyi van, hogy már minden második ember az. Nem hinnéd, mi folyik ott.

Magyarországon van egy szemlélet (kint is, de nem ennyire), mégpedig az, hogy az ügyfél azért bíz meg reklámgrafikust, ügynokséget, stúdiót, bármint, mert - már ő sokkal jobban ért hozzá azoknál - neki van ennél fontosabb dolga. Ez a szemlélet a reklámdolgozókkal szemben az ügyfelek részéről. És sajnos a vizuális alkotás egy megfoghatatlan terület, nem köthető pontos szabályrendszerhez, és ezért az emberek legtöbbje azt hiszi, hogy ért hozzá, legalábbis azt gondolja, hogy "túl van ez misztifikálva" És ezért a reklámkészítőt nem szakembernek, hanem kivitelezővállalatnak kezelik. A marketingigazgatók meg alapvetően azt hiszik, hogy akkor lesz jó a reklám/grafika stb, ha neki tetszik. Holott ez távolról sincs így. Ezeknek a produktumoknak megvan a kommunikációs célja. Ha nem lenne, akkor képzőművészeti alkotás lenne. De ez alkalmazott művészet, és elsősorban azt kell nézni, hogy megfelel e annak a célnak, amire csinálják. A legtöbb reklámgrafikai munka ott vérzik el, hogy az ügyfél döntéshozója ízlésének nem felel meg. A profi döntéshozó ki tudja kapcsolni az ízlését, az amatőr nem.
Tehát pld ha engem - mint rockabilly zenészt - felvesznek marketingigazgatónak egy olyan céghez, aminek az a profilja hogy black metálosoknak készít ruhákat, akkor ha profin állok hozzá, elfogadom azt, hogy a plakáton egy hosszú hajú ember van. Ha amatőr lennék, addig dobnám vissza az ügynökségnek, mig be nem lesz lőve a haja vaxxal. És akkor csodálkozom, hogy nem fogy a Burzum póló, és okolom az ügynökséget. Utána ügynokséget váltok, és kezdődik előről az egész.

honphibu 2009.05.15. 11:14:53

@Pete Gorilla: Tudom, hogy ez megy máshol is, nekem angol és német tapasztalataim vannak, dettó, mint itthon.
De ugyanakkor azt is tapasztalom, hogy be lehet lőni, egy reklám- vagy kommunikációs cég, mennyire életképes hosszútávon. Egy kezemen meg tudom számolni, hány olyan, tényleg nagy ügyfelekkel bíró céggel van kapcsolatom, akik nem véreztek el, pontosan az általad leírtak következtében.
Ők viszont tényleg rogyásig vannak munkával, meg is érdemlik, viszont az megrendelői igénytől a kész termékig, pontosan tudják mi a feladatuk.
Ez a piacgazdaság, hulljon a férgese!
Kár, hogy ez mondjuk csak 3 év után derül ki, addig meg szopogatjuk az amatőrök (és spórolósok) igénytelenségét.

szotyirapénzt 2009.05.15. 11:15:45

@Pete Gorilla:
Nincs min csodálkozni, ha a magyar ügynökségek ún. elit klubja olyan értékelhetetlen kommunikációs anyaggal jelentkezik, mint amilyennel. Mindenki láthatta. Köztéri felületen bazzeg...és hogy..ááh Emellett mit vársz egy sima marketinges döntéshozótól? Nem véletlen, hogy sok értékes kolléga hátat fordít a szakmának.

Hypofx 2009.05.15. 11:16:02

@Pete Gorilla: Ez teny, de az se jo altalanositas, hogy csak az ert valamihez akinek papirja van rola.

Hypofx 2009.05.15. 11:18:50

@honphibu: Persze sajnos igy van nincsenek vele tisztaban. en mind ket oldalrol ismerek olyanokat papirral es anelkul se ertenek hozza, de mig az egyik max sunnnyogva hallgat, addig van olyan aki meg le is ugatja a masikat, pedig nincs alapja.

A muveszet, az onkifejezes eszkoze, VISZONT a reklamgrafika nem feltetlenul onkifejezes, es akkor meg melyebb dolgokba bele se mentunk.

Hypofx 2009.05.15. 11:20:33

@Pete Gorilla: :))) Sok egyetemet vegzettnek sincs fogalma arrol amirol papirja van, lasd kozgazdaszok, politikusok..stb.

Nem a papir a lenyeg, de egy jo kiindulopont lehet, de kell hozza maga az ember is es ha csak egy papir az nem jo.

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 11:28:55

@Hypofx: A papírt nem véletlenűl adják.

Jutocsa 2009.05.15. 11:30:31

Igazándiból az a szép, hogy szinte minden hozzászóló kompenzál. Mert lehet hogy nálunk van a legtöbb focihoz értő ember, a legtöbb politikus és legtöbb grafikus...de hogy a komplexusait valami fikával leplező emberek száma egyezik az összlakosságéval, az tuti.
Aki képzős, lenézi az iparost, aki iparos a képzőst. Aki egyiket se végezte lenézi mindkettőt, cserébe mindkettő lenézi őt is. De az igazán legszebb amire itt is olvastam már példát, ha valaki lenéz egy csoportot a sznob lenéző magatartásáért, majd két mondattal arrébb lenéz valaki mást valami másért :) Egyik se különb a másiknál szvsz...én mondjuk lesz..om minek nevez valaki ha neki az kell az önmeghatározásához hogy általa szabott kritériumok alapján kijelenthesse én nem vagyok grafikus :)

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 11:32:06

@Hypofx: Más a gazdaság, tudomány, és más az alkotóművészet, vagy eladóművészet. Azt el tudom képzelni, hogy egy közgázt végzett embernek fogalma sincs a keze ügyében lévő gazdasági problémáról, de azt nehezen hiszem, hogy egy hegedű szakon zeneakadémiát végzett ember nem tud hegedülni, vagy egy balettintézetet végzett nem tud balettáncolni.

Hogy ennek mi az oka, azt nem tudom.

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 11:36:20

@Jutocsa: Azértz ez a "ki a grafikus és ki nem" kérdés nem ilyen egyszerű. Ha egy megrendelőnek szívbeteg a gyereke, akkor egyetemet végzett kardiológushoz viszi (mert tudja, hogy csak az ért hozzá). Viszont ha grafikára van szüksége, odaadja bárkinek, aki olcsón megcsinálja, és nem nézi, hogy az valóban grafikus e. Holott a két helyzet pont ugyan az. Ha az embernek szüksége van valamire, akkor vigye profihoz a dolgot.
A baj csak az, hogy a grafika nem egy pontos tudomány ezért nagyon künnyű visszaélni vele. Magyarán sok a kuruzsló.

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 11:43:46

@Jutocsa: "általa szabott kritériumok alapján kijelenthesse én nem vagyok grafikus :)"

Szerinted ki számít orvosnak? Vagy ki számít ügyvédnek?

honphibu 2009.05.15. 11:45:31

@Pete Gorilla: Más a gyakorlat és más az elmélet.
A szakértelem kommunista trükk, ahogy Pista bátyánk megmondta.

LionOfZion 2009.05.15. 11:46:09

Tetszik a bejegyzés márcsak azért is mert ráismerni pár "szakmaibeli" formára. Nyomdász vagyok, tudom ne arcoskodjak de nemtudom megállni röhögés nélkül, hogy bejön a "KREATIV MŰVÉSZ" meglátja a nyomdagépet és aztmondja: "hát én aszittem ezt ilyen nagy nyomtatóval csinálják..."
Utánna meg jön a másik : "hát a monitoron nem így nézett ki!!!"
És itt magyarázd el neki hogy mi a különbség a CMYK és az RGB között:) Szal necsodálkozzanak a művészkék ha kapják az osztást:D

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 11:58:20

@LionOfZion: Ez azért van mert nem profi produkcióst, hanem grafikust küldenek a nyomdába gépindulásra. Kevés az olyan, aki mind a kettőt tudja.

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 12:00:35

@honphibu: "A szakértelem kommunista trükk, ahogy Pista bátyánk megmondta."
Azért tart itt ez az ország, mert az emberek ezt hiszik.

Igen, valóban más az elmélet és a gyakorlat, de elmélet nélkül nincs gyakorlat (sikeres gyakorlat)

honphibu 2009.05.15. 12:09:53

@Pete Gorilla: Csak sajnos az én tapasztalataim is azt mutatják, hogy az elméletet is csak elméletben tanulják meg.... :)))

honphibu 2009.05.15. 12:28:23

Most fejeztem be egy nyári fesztivál plakátjának tervét, tipikus példa, letagadom, hogy én terveztem, de a megrendelő szava szent....

Hypofx 2009.05.15. 13:32:13

@Pete Gorilla: Hat pedig egyetem se kell hozza hogy tudjad mitol mas pl a zeneakademia es az orvosi:))

De visszaterve arra amit mondtal, szerintem ugyan arrol beszelunk nincs koztunk vita:) en csak anyit mondok ha mar zenenel tartunk hogy ismerek en zeneakademiat vegzett zongoristat, de az a 2 es alaval vegezte:) mar ha csak a zongora jatekat nezem. miert ne lehetne ilyen barhol? nem a papir teszi muvesze, de sok mindent elarulhat az illetorol.

Hypofx 2009.05.15. 13:34:36

@honphibu: mondjuk azert mert nem a te vilagodat tukrozi meg nem feltetlenul szar, csinaltam csinalok sok gyerekeknek szolo dolgot es sepciel nem az en vilagom de megprobalom ugy hogy azok akik majd nezik ( a gyerekek) nekik tetszen hiszen ez a lenyeg. Ez mas mint amikor sajat magam onkifejezesere csinalok valami "muveszi" alkotast, a ket dolog kozott nagy a kulonbseg de meg is nagyon halvany az a hatarvonal.

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 13:36:36

@honphibu: A reklámgrafikus feladata nem a portfolio gyártás, hanem az ügyfél üzletének fellendítése grafikai oldalról.

kraut 2009.05.15. 14:07:27

@egygrafikus: egy dologban vitatkoznék, de inkább csak felvetném, hogy tök jó hogy az art director a csapat lelke, az ízlésvezér, nem kell fotosoppolni csak adni az ötletet stb, és nem a layoutok készítése a feladata, csak épp akkor mi van, ha EZ A DOLGA? mert mondjuk a cég nem végez ATL tevékenységet (de a titulust már kiosztották, nem hívhatják senior operátornak :) és valakinek meg kell ezt csinálnia?

Jutocsa 2009.05.15. 14:08:08

@Pete Gorilla: A helyzet az hogy mint te is említetted a grafika elég tág fogalom...az tehát hogy felhozol orvost és ügyvédet példának nem kifejezetten számít. Lévén jó behatárolható mindkettő.
Nemtom...lehet ennyire más világ a tietek, ezesetben nagyon nem irigylem. Én még nem láttam játékfejlesztésben hosszasan dolgozni hozzá nem értő embert...nem is értem hogyan maradhatnának talpon. Egyébiránt akkor te hogy hívod azokat akik egy számítógépes játék grafikájáért felelősek ? Csak mert bő felüknek nincs szakirányú végzettsége. Amikor az 1C nek dolgoztam pl. (az egyik legnagyobb orosz studio) a grafikusaik bő 80%a repülő- vagy egyéb mérnök volt, ami mondjuk jól jött egy szimulátorhoz , és a végeredmény világsiker lett mégha a definíciód szerint nem grafikusok alkották is a látványvilágát :)

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 14:30:18

@Jutocsa:

A grafikusoknak nem az a dolga, hogy egy játék látványvilágát alkossák meg. Ahhoz látványtervező kell, filmes, fotós, rendező, világosító stb. Ilyen háttér kell hozzá.

Egy játékfejlesztéshez nyilván nem grafikusi háttér az első. Ott olyan univerzális embere csoportja készíti a játékot (nyilván a látványi elemeket és nem a programozást), akiknek kimgasló érzéke van fotózáshoz világítáahoz, filmes dolgokhoz, hangulatteremtéshez stb. De mivel én magam mindössze egyetlen játékhoz csináltam egy pályát, nem tudom pontosan, mik az előfeltételek. Ezt csak gondolom. De azt gyanítom, hogy kimondottan ilyen embereket nem képeznek sehol. Viszont abban biztos vagyok, hogy valamilyen vizuális alkotótevékenységből jöttek a látványért felelős emberek. Mivel minden játék más és más, nyilván olyan emberek kellenek, akik az adott területen otthon vannak. A Call Of Duty esetében (mikor még WWII játék volt), a készítőknél feltétel volt a történelmi ismeret, és az adott korért való rajongás.

A szórakoztató ipar, mint a számítógépes játékipar is, tele van olyan területekkel, amiket nem oktatnak, mert annyira speciális. És azértz az is az igazsághoz tartozik, hogy az ilyen játékokat a legiemelkedőbb tehetségek alkalmazásával készítik. Amatőr játékkészítők vagy modderek milliói próbálkoznak bejutni egy egy ilyen céghez, de sohasem fognak, mert tehetségtelenek.

Egyébként ez a téma folyton előjön, hogy az igazi profik nem iskolában tanuljék, de aki ezt vallja az azt felejti el, hogy akikről beszél, az a területen dolgozók elenyésző százaléka. Persze, vannak világhírű, zseniális szinészek, akik soha nem jártak iskolába de elfeledkezunk a kb százmillió amatőr és rossz színészről. Ha az ember a mai menő színészeket nézi, akkor azért az imdb ről kiderül, hogy ilyen meg olyan drama school meg egyebek.
Tulajdonkeppen te a szakoktatás létjogosultságát kérdőjelezed meg. Ha ugyan azt meg lehet csinálni iskola nélkül is, akkor nincs szükség iskolára.

Jutocsa 2009.05.15. 15:00:54

@Pete Gorilla: Én még nem beszéltem olyan emberrel akinél a fotózás, filmezés, és a többi általad említett dolog dominált volna és játékfejlesztésben dolgozott grafikusként. Olyat se tapasztaltam még, hogy ezt kérték volna...a kutyát nem érdekli hogy mit végeztél vagy mit nem végeztél, az számít hogy adott helyzetben mit tudsz letenni az asztalra. Kérlek ne adj szavakat a számba, nem kérdőjelezem meg a szakoktatás. Én csak azt mondom nem attól lesz valaki jó grafikus hogy elvégztett egy sulit ahol megtanulta azt, amit magától is meg tudna. Nem is attól, hogy önmaga tanulta meg..nyilván van jobb-rosszabb itt is ott is. De kizárólag az iskola számítana ? Furcsa....most egy svájci cégnek dolgozom...egy német srác is, ő történetesen végzett valami képzőt, mégis ugyanaz a munkánk, ugyanazt a megbecsülést kapjuk és a fizetésünk is egyforma. Így volt ez eddig minden esetben.

Ja és tudod mi a vicces ? 7 éve én is modderként kezdtem..és pont úgy szereztem az első munkáimat, a többi pedig jött maga után. Ha csak egy pályát csináltál életedben akkor mély nyomot nem hagyhatott, mert elég sokan járják be ezt az utat...sőt igazság szerint a cégek szeretnek is közülük válogatni, hisz pár év modderkedés alatt kiderül jó vagy-e. Nem egykét ember dönti ugyanis el, hanem többtízezres játékostömeg, aki bizony kíméletlenül elmondja a frankót ha tehetségtelen vagy. Egyszer jelentkeztem a Bohemia Interactive egy hirdetésére, csak poénból mert nem akartam Prágába költözni. Biztos hallottál róluk, pár sikeres játék óta az amerikai hadseregnek készítenek kiképző szoftvereket. Az első kérdésük az volt, csináltam-e már a játékaikhoz bármiféle modot, ismerhetik-e onnan a nevem. Nem az, hogy ipart vagy képzőt végeztem...és ez asszem mindent elmond.

indeus · http://kinema.blog.hu 2009.05.15. 15:36:25

a grafikai tervezést papíron éppúgy meg lehet tanulni, mint számítógépen, a fotoshop segítségével - csak folyamatosan képezned kell magad.

szakkönyvekeket és/vagy barcsay-albumokat kell olvasi, "gépindulásokra" járni, megnézni mások munkáját, de legfőképpen alázatot tanulni a megrendelővel szemben, ugyanis ők fizetnek.

ha meg mindez nem érdekel, akkor pedig művész vagy, amiből vagy megélsz vagy nem. persze ez vagy érdekel vagy nem. ; )

a legjobb barátom filozófia-szakra jár és ott aztán sokkal jobban megy az arcoskodás, mint bárhol, a való életről meg fogalmuk sincs. nincs is ezzel baj, más közösség, más célok. akkor van a baj, ha valaki ebből a "másik táborból" elkezd téged kioktatni és nincs igaza.

az egész cikk azért jött ki belőlem, mert unalmas, sőt zavaró, hogy mindenki szakért, ahelyett, hogy dolgozna és látná merre akar tartani, tartozni.

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.15. 15:37:38

@Jutocsa: "Én csak azt mondom nem attól lesz valaki jó grafikus hogy elvégztett egy sulit ahol megtanulta azt, amit magától is meg tudna."
Ezzel kérdőjelezed meg a szakoktatást.

Igen én egy pályát csináltam, amivel megnyertem a MODSCON04 et, de túl sok volt vele a tökölés és három hónap után meguntam.

"Nem az, hogy ipart vagy képzőt végeztem...és ez asszem mindent elmond."
Én meg azt mondtam el, hogy ez egy olyan speciális terület, amit nem tanítanak mint szakirányú végzettség.

"Én még nem beszéltem olyan emberrel akinél a fotózás, filmezés, és a többi általad említett dolog dominált volna és játékfejlesztésben dolgozott grafikusként."
Talán rosszul fogalmaztam az előző hozzászólásomban, (illetve egyszer jól)
Én nem azt mondtam, hogy ehhez ilyen végzettég vagy szakmai gyakorlat kell, hanem ilyen érzék kell.
Nyilván te is tudod, hogy mennyit számítanak ezek a dolgok egy játéknál, hiszen az ember tulajdonképpen egy film részese, amit átél interaktív módon.

dubplate 2009.05.15. 15:51:31

sirva rohogtem nemelyik kommenten :)

nade, egy kicsit ezt a grafikus vs nyomda dolgot feszegessuk mar...

ha a grafikusnak lenne nemi ralatasa arra, h a nyomdaban mi hogy tortenik, akkor mindjart jobb lenne a helyzet, de baromira nem igy van...

tapasztalatbol mondom, mert egy nyomda elokeszitesen dolgozom, szoval hozzank jon be az a bizonyos "nyomdakesz" anyag... es gyakran elofordul, h pl alacsony a kepek felbontasa es mondjuk egy 900x640 mm-es plakatnal k*va gaz a 72dpi, monitoron biztos jo meg szep, de konyorgom papiron lesz, esetleg mas hordozon! az h nem cmyk hanem rgb mar meg sem lepodunk :)

nemreg volt egy eset, amikor is a grafikusnak mondom, h nem kertunk tul nehez dolgot, csak annyit, h a lakkformat egy szin feketebe kuldje el es ha lehet ne legyen benne 3 pantone szin, merth igy kuldte a lelkem... a vegen kiderult, h azert negyszin feketenek latja az acrobat prof, mert rgb... :D amikor meglattam, azt hittem leesek a szekrol :D ha kell vkinek elkuldom azt a lakkformat, van meg benne egy ket erdekesseg :D

jah es amit meg szeretek, csinaljuk meg mi, marmint a nyomda... nyomda vagyunk nem dtp :D mi sem ugy adjuk a megrendelonek a magazint, h nincsen irkafuzve :)

de ez csak egy a sok hulyesegbol es hozza nem ertesbol, de TISZTELET A KIVETELEKNEK, merth olyan is van, szerencsere!

vhol fentebb olvastam meg egy-ket erdekesseget...

szaturacio - telitettseg, ahogy irtak feljebb is, nade egy szin nem attol telitett, h van benne fekete, attol csak a szurketartalma no meg :) nezzetek meg CIE LAB szinterben, minnel telitettebb, nagyobb a kromaja (csakh meg tobb zsargon ragadjon ratok) annal tavolabb van az L tengelytol... akar keplettel is ki lehet szamolni ;) bezony! :D

jah es alazat van bennem, de a 42-ik idiota utan vhogy eltunik es inakbb gyalazat van...

azt a temat, h icc profil, cms, iso standard meg ne is firtassuk, mert minek...

nade, bizom benne, h nem sertettem meg semmilyen grafikust vagy mit :)

szotyirapénzt 2009.05.15. 17:49:30

@dubplate: Tudod annak idején egy nyomdász megtiszteltetésnek érezte, ha egy Bortnyik, Kassák plakáttal, vagy egy Kós illusztrációval dolgozhatott. Na persze, ma rengeteg iskolázatlan corel/ps mágus kókler tartja vizuális terror alatt a jónépet. Ez igaz. Örül az ember, ha lát egy, legalább korrektnek mondható munkát akár offline, akár online. Csak körül kell nézni. A hőzőngésed arra utal, hogy csak ügyetlen kis szakbarbárokkal találkoztál.

A ma bárki által lelopható felhasználói- és kiegészítő programok kezelőfelületét olyan egyszerűre, könnyen tanulhatóra készítik, hogy egy unatkozó amerikai háziasszony is néhány hét gyakorlás/tanulás után már használni tudja. Mégha hozzávesszük azokat a specifikációkat, mint a tisztességes nyomdai előkészítés (akárhány szín, akármilyen hordozó), vagy a fejlesztóknek átadható, korrekt online anyag, akkor sem lesz ez önmagában önálló tudományág. Ahhoz, hogy valódi, originális szellemi termék legyen (ha alkalmazott művészetről is beszélünk), néhány egyéb képességre is szükség van. Egy képzett tervező számára a fentiek a "fegyvertárának" csak része, a többieknek nincs is más eszköze Vagyis...!?.
Boldog, boldogtalan műveli a "szakmát", persze tonnaszám ontva a szart három gombért meg két szőlőkaróért. Ezek után nem csoda, hogy az alkalmazott művészeteknek a respektje a nullához konvergál megrendelői oldalon is. No ott meg aztán, tisztelet a kivételnek, vizuális analfabéták ücsörögnek.
Így aki azt állítja, hogy az ügyfél kérése szent, sérthetetlen az nem végzi el a munkáját. Nevelni, képezni kell őt, hogy konstruktív megrendelővé váljon. Na persze, ha van aki képezze...

dubplate 2009.05.15. 19:20:46

@szotyirapenzt: ahogy irtam ilyen is es olyan is elofordult...

az tud meg idegesito lenni, amikor mondjuk kijon gepindulasra, nezi, nezi, aztan mondja, h az iv kozepen levo grafikara mondjuk tegyunk egy kis zoldet... :D vagy ha szolunk, h nem megfelelo az anyag akkor mi vagyunk a benak, nem arrol van szo, ha azt mondja/irja h mehet lemezre, mar ott is van, csak aztan ne jojjon, h milyen rossz a grafika...

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.16. 09:01:10

@dubplate:
Ez onnan ered, hogy mivel nem jártak iskolába és a nyomdatechnika alapjait sem tanították meg nekik, értetlenűl állnak a nyomdagép előtt. Én még készítettem anyagot a számítógépkorszak előtt, és ott megtanultam, hogy miről van szó. Meg azok a grafikusok, akik esetleg belekényszerülnek, hogy megirják a levilágításhoz szükséges postscriptet, akkor az első hibákból hamar megtanulják a nyomdatechnikát is alapfokon, hiszen ha az ember nem ismeri, nem tud rendesen sem nyomdai előkészíteni, sem anyagot írni filmhez.
AZ általatok említett dilettantizmus akkor fordul elő, ha a biztosabb üzlet reményében a nyomda bővíti a szolgáltatásait, és film meg chromalin helyett megelégszik egy vágójeles pdf-el, és majd ott ők házon belől megcsinálják a filmet, vagy eleve lemezre világítanak. Így a grafikus tulajdonképpen soha az életben nem találkozik a nyomdatechnikákkal, és el van szigetelve mindentől. A reális világ számára a monitor. Az, hogy később ebbe hogy jön bele papír és festék, azt nem tudja. A cégeknél meg nincs is ember, akit gépindulásra lehet küldeni, ezért küldik a grafikust.
De azért nem szabad általánosítani ebben a témában, mert nagyon sok olyan grafikus/grafikusművész van, aki üti vágja a nyomdatechnikákat, speciális technikákra tervez, mint pld bélyeg, okoratok, kötvények stb, és már a tervezésnél is belekalkulálja a nyomdai gyártás legkülönbözőbb követelményeit. Én nemrég csináltam az egyik legnagyobb magyar nyomdaipari vállalat éves jelentését. Na ott volt pausznyomás, formalakk, direkt szin nyomás, stancok, dombornyomás és egyebek. (A nyomda vezérei voltak az ügyfelek) Ha valakinek erről lövése sincs, nem tud egy ilyem munkát sem megtervezni, sem előkészíteni.
Nekünk a képző főiskolán oktatták a nyomdatechnikát. A számítőgép előtti korszak technikáit is. Kilövés, színrebontás, törtdelés fényszedés alapján és egyéb ínyencségek.
Én még csináltam képregényt a fülesnek úgy, hogy megkaptam egy nagy tekercsen előre meghatározott méretben a szövegeket (papíron), és kézzel, sniccerrel vagdostam, és tördeltem be a képregénybe. Voltam akkor 16 éves)

egygrafikus 2009.05.16. 10:14:48

@kraut:
Az amit én írtam, nem jelenti azt, hogy nincs olyan art director, aki ne lenne képes, bármely itt felsorolt tevékenység elvégzésére. Azt próbáltam elmagyarázni, hogy nem feltétlenül kell olyan képességeket, ismereteket számon kérni valakitôl, ami nem tartozik a "munkaköréhez". Ilyen alapon bármelyik belgyógyászt le lehetne cikizni, hogy milyen kutyaütô, hisz nem tudna egy nyitott szívmûtétet elvégezni...

Az általam ismert (25 éve dolgozom a szakmában itthon és külföldön, art directorként) kollégák többsége magas szinten ûzi az ipart, ha rákényszerül. Az megint más ügy, ahogy írtam is, hogy idehaza rengeteg olyan ember kapott art directori titulust - pénzügyi, és sok egyéb okból - akik nem szolgálnak rá, mert bármilyen ügyes fotosopmágusok is, önálló gondolatuk, ötletük, nincs, arról nem beszélve, hogy egy ceruzától valóban komoly zavarba jönnek...

A hazai gyakorlatban az ügynökségek többsége spórolásból az art directorra tolja a koncepció kitalálástól kezdve a layoutkészítésen át a végleges cucc leadásáig sokmindent. Ezért a többségük ért is ehhez. (Ha máshonnan nem, hát muszájból megtanulta). Grafikus ismerôseimrôl ugyanezt mondhatnám, de tény, találkozam rengeteg kóklerrel én is, de számomra nem ôk a szakma. (Nemrégiben kicseréltettük a lakásunkban az ajtókat és sajnos belefutottunk egy olyan dilettáns, ügyetlen, szélhámos asztalosba, hogy majdnem bírósági ügy lett belôle, de emiatt nem gondolom azt, hogy minden asztalos ilyen...)

Liora · http://www.pallas70.hu/marketing-kepzes.php 2009.05.16. 11:09:06

Érdekes én dolgoztam egy pénzpiaci multinál könyvelésen, és ott senki nem használta ezeket az idióta angol kifejezéseket, viszont amikor betévedtek a marketingesek, azok biztos bedobtak egy párat:) meg az egyéb menedzserek is, pl. HR :)

MalacPasztor 2009.05.16. 12:36:01

"te hogy hívnád másképp annak a foglalkozását aki a kreativitását hasznosítja, kreatív megoldásokat keres, stb stb.
Halász?
Kovács?
Kreatív.
egyszerű. "

Baszod, ez erős. A sok egyéb intellektuális munkát végző gyík arc meg mi, okos?

dubplate 2009.05.16. 13:54:37

@Pete Gorilla:
ezt a "biztosabb uzlet remenyeben" ugy mondanam, h halad a korral... amugy sztem meg pont ez, amit irtal, h az elso par ps iras utan kiderulnek a hibak es tanulsz belole, de amikor minden honapban ugy adjak le az anyagot, h se kifuto, se negyszin, v eppen a szoveg negyszin fekete akkor azert az elgondolkoztato... persze mindenre van magyarazat :)

viszont aki spec technikakra/technikaval tervez annak mar meg van a szakmai rutinja, pl egy ertekpapirnal ugye a gilloshe-t keszito prg-t hasznalnak, ami azert nem egy photoshop... ;)

a regi kor szepsegei, ezzel kapcsolatban kene egy ilyen "frissitest" csinalni, mert az a szo, h nyomdahiba, szedeshiba az mara tulkepp teljesen ertelmet vesztette, hiszen mar reg nem szedik a szoveget, viszont a legtobb hirdetesnel ott van, h "a nyomdai hibakert a kiado nem vallal felelosseget" pedig mi csak egy pdf-et kapunk, amibe elvileg nem lehet belenyulni... annyira :D

viks 2009.05.16. 14:06:27

@Jutocsa: "ismerhetik-e onnan a nevem. Nem az, hogy ipart vagy képzőt végeztem" - aki éli a saját világát, és ott esetleg jó.

Igen bementem egy munkahelyre és igen senkit sem érdekelt, hogy milyen diplomám van - csak, hogy mit tettem le az asztalra.

DE barátom - ez azért volt, mert első körben már volt egy art director meg egy rendező, aki már rég tudta, hogy merre is szeretne menni és ehhez embereket keresett.

Nézd - legyen bááárhogy és ezt mindenkinek írom - ha diplomával belépsz egy stúdióba - ha nem rögtön de hónapokon belül kiderül, hogy ki melyik oldalán áll a FAXNAK. A nap végén majd nézd meg mekkora sztár vagy azért mielőtt nagyon nekiszaladnánk a dolgoknak.

A mi stúdiünkban KIVÉTEL NÉLKÜL a legnagyobb pofája az operátoroknak volt. Csapkodtak kiabáltak - és kikértek maguknak mindent - míg a diplomás szakemberek estig benn ültek és könyvel a lábukon tanulták amit nem tudtak.

DETTÓ ahogy ezen a blogon - olvassátok csak szépen át - ki ugrál itt a legjobban!!! Pár nagyon aranyos diplomás írás mellett folyik az Op hőzöngés.

Tehát jól elkotyogunk itt mindenről - de én az operátor munkáját is elengedhetetlennek tartom és a diplomás art directorét is. Amit kukáznék pl. az a nem diplomás art director.

Ahogy már leírtam annál maradok is, a diplomához intellektus is jár és én semmi ilyennel nem találkoztam mint amit pl. @Pete Gorilla: írásaiban látok, de lehet hogy az a 20 év engem/minket is megkeserít majd eléggé.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.16. 15:31:47

@Pete Gorilla: szia Gorilla! Ha jól vettem le, te régi indexfórumozó vagy, és nemrég tértél haza Kanadából.

Off - csak itt is szeretném neked megköszönni a közhelyes fórum létrehozását, ez blog se lenne ilyen nélküle! :-)

(Ha mégis elnéztem volna valamit, elnézést)

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.16. 19:25:41

@Modor Tibi:
Igen én vagyok az, csak ott GORILLA néven űzöm az ipart 10éve:)
A közhelyek gyűjtése még a 90 es évek elejéről jött, mikor a reklámyügynökségnél egy kollegámmal elkezdünk ezeken nevetgélni, mert abban az időben alakultak ki azok az embertípusok, akik ezt a társadalmat most alkotják:) (A reklámszakma mindig is melegágya volt ezeknek)
Akkor kezdődőtt az (agyvérzést kapok tőle) "igényes zene" szeretés, sznob kávéházakba járás (Rigoletto és társai), kommersz sör nem ivás, ponyvaregény (Pulp Fictionnek mondás) kötelező szeretés, Irish bubba járás (Guinnes kötelező ivás, de aztán annak is kommersz sörnek levés), étteremben kötelező Gazpacho rendelés, bonaqua nem ivás mert az nem igazi ásványvíz és sorolhatnám. És ez odáig fajult, hogy ebben a kis társaságban már kizárólag közhelyekben beszélgettünk. Egyébként januárban jöttem haza, és a repülőtérről befele jövet az egyik első élményem az volt, hogy valamelyik mostani élelmiszerdiszkont februárra vontakozó árakciós óriásplakátjára az volt írva nagyba, hogy FebruÁR! Na akkor éreztem, hogy megérkeztem:)

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.05.16. 19:40:46

@Pete Gorilla: megtiszteltetés, itt a helyed :-))

Mármint KIS HAZÁNKBAN és a Modoroson is.

LionOfZion 2009.05.18. 07:29:12

@dubplate: Guilloche!:) De amúgy maximálisan igazad van:)

honphibu 2009.05.18. 11:56:03

Bár nem feltétlenül tartom hitelesnek, lehet, hogy elolvasom, a puding meg a próbája:
"A Puha Neon Fejlövés nem magyar szociokönyv, a "vallomástevők" egy része sem magyar. Ennek ellenére rendre kilóg belőle az a bizonyos kapanyél, ami felismerhetővé teszi a magyar környezetben játszódó történeteket. A magyar nyelv pedig remekül visszaadja a magyar médiaszakma ellenszenves jellemzőjét, sorjáznak a gátlástalanul használt kreatív buzzword-ök: briefing, casting, shooting, meeting, branding, starring, training, feeling."

http://www.hirszerzo.hu/cikk.ondo_hatalom_powerpoint_prezi.108574.html

honphibu 2009.05.18. 12:14:26

@Pete Gorilla: írta: "AZ általatok említett dilettantizmus akkor fordul elő, ha a biztosabb üzlet reményében a nyomda bővíti a szolgáltatásait, és film meg chromalin helyett megelégszik egy vágójeles pdf-el, és majd ott ők házon belől megcsinálják a filmet, vagy eleve lemezre világítanak. Így a grafikus tulajdonképpen soha az életben nem találkozik a nyomdatechnikákkal, és el van szigetelve mindentől."

Ilyet csak igénytelen nyomda csinál, akinek az ügyfelei is igénytelenek.
Annyiban vitatkoznék, hogy valóban elég egy vágójeles pdf-et leadni, amennyiben azoknak a színbeállításoknak, rácsinfok-nak, profile-oknak megfelel, amit a nyomda kér. Ezen keresztül a grafikus is megtanulja az alapokat, hiszen ha levilágíttatja, akkor ugyanebből az anyagból dolgozik, egy pontos pdf amúgy is csak ps-ből készülhet.
Sokszor biztonságosabb is, mint ha filmet kap a nyomda, ahol sokkal több a biznytalansági tényező (rács, denzitás, stb.).
A chromalin meg megy ki a divatból, a digit prooferek meg szart sem érnek.

LionOfZion 2009.05.18. 13:15:54

@honphibu: Valóban a digit proofok szart se érnek főlleg hogy semmi közük a nyomógép által produkált nyomathoz. Az igénytelen nyomdákra és megrendelőkre meg csak annyit reagálnék hogy amelyik nyomda nem akarja megszivatni magát leírja hogy mik azok a kritériumok amiket elvár egy digit anyag leadásakor (formátum, méret, felbontás, stb...)
Ha ezt a megrendelő nem teljesíri akkor utánna ne pattogjon hogy "monitoron nem így nézett ki"

dubplate 2009.05.18. 13:30:36

azert ez a digi prooferek szart sem ernek barokkos tulzas :D nem 8ezer forintos otthoni nyomtatot kell venni, vannak kifejezetten ilyen celokra fejlesztett nyomtatok es proof szoftverek... persze ez egy dolog, a masik, h nem artana, ha a rendszer kalibralt es folyamatosan ellenorzott lenne... onnantol kezdve nekem ne mondja senki, h nem szinhelyes a proofom :p

plane ne a nagyra tisztelt megrendelo aki siman lobogtatja az also kategorias nyomtatoval keszitett "proof"-jat, h nem is ilyen a nyomat... mondjuk ebbol is volt mar szamtalan vitank, a baj az h nagyon is divik az, h a megrendelonek van igaza, mert o adja a penzt, meg akkor is, ha kapitalis baromsagot mond es ezt mindenki tudja, rajta kivul :/

LionOfZion 2009.05.18. 13:33:52

@dubplate: Jóóó! Prooferrel kapcs igazad van kalibráció és CMS nélkül szarnak a pofon, de ahány helyen eddig votlam sehol nemtudtak normális proofot hozni vagy készíteni szal inenntől ismét ugrálhat a kis KREATÍV PS MÁGUS hogy ez nem olyan amilyen kell legyen!

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.18. 13:37:07

@honphibu: "A chromalin meg megy ki a divatból, a digit prooferek meg szart sem érnek."
Ez a legnagyobb baj. A proofoknak már semmi köze a színhez. nem is tudom, mire jó igazából. Max arra, hogy ami poros, az legyen piros. De hogy az milyen piros, az már nem téma.

Urbán Gorilla (törölt) 2009.05.18. 13:39:15

@LionOfZion:
Én azt tapasztaltam, hogy a digitális proof arra, hogy lehessen látni, hogy hogy néz ki az anyag. Magyarul arra, hogy van rajta két felirat meg egy ember. Másra nem. Lehet, hogy ez kalibrálási probléma, de ezek szerint erről mindenki megfeledkezik.

LionOfZion 2009.05.18. 13:47:26

@Pete Gorilla: Az a baj hogy digit proofot szinhelyes mintanyomatként kellene használni. Vagy akkor ne vegyünk töbmilliós proffberendezéseket ilyen célra hanem asztali ink-jet csodán gyártsunk mintanyomataot majd dörgöljük a gépmester orra alá hogy ilyet csinálj ba**meg.

honphibu 2009.05.18. 14:10:36

@dubplate: "... onnantol kezdve nekem ne mondja senki, h nem szinhelyes a proofom..."
Hát dehogynem! Hisz ő nem ilyet akart, nem ezt látta a képernyőn, úgyhogy nehogymá' azt mondd, hogy színhelyes ettől a sok hókuszpóktól, neki eccerűen azt mondd el, miért nem olyan, mint az Eizo monitorán a titkárnőjén.... :)))))

A digit proof vagy chromalin milyensége az utolsó előtti állomás, de egyelőre maradjunk annyiban, hogy sem a chromailin, sem a 80 milliós digivel nem lesz színhelyes a cucc, ha az okos telepakolja RGB-vel és direktszínnel, aztán a képernyőn elfogadtatja az ügyféllel.

dubplate 2009.05.18. 14:20:03

@Pete Gorilla:
"A proofoknak már semmi köze a színhez. nem is tudom, mire jó igazából. Max arra, hogy ami poros, az legyen piros. De hogy az milyen piros, az már nem téma."

hatooo sztem ez is barokkos tulzas :) mar csak azert is, mert ezt a piros de milyen piros kerdest, mar a grafikusnal tisztazni lehetne... sot!

arra, h h nez ki egy anyag, arra ott vannak a printek, amik ugye nem szinhelyesek, mert egyatalan nem az a celjuk, hanem az, h latni lehessen, h a kiloves, oldalszamozas rendben van, kepek kifutoja megvan-e meg ilyenek...

nem is az h megfeledkeznek, hanem meg nem tudnak arrol, h kalibralni kene... de mihelyst f@szan be van love a rendszer nem lesz gond a proof-okkal :)

LionOfZion 2009.05.18. 14:22:35

@dubplate: Arról nem is beszélve hogy PIROS szín nemlétezik a nyomdaiparban:D

dubplate 2009.05.18. 14:30:41

@honphibu:
abbol csinaljuk a proof-ot amit kuld, a proof rendszerunk kalibralt, iso standard profilokat hasznalunk, tanusitva van a rendszer es az ugra/fogra mediawedge 2.0 v 3.0 ellenorzocsik rajta van es leellenoriztuk es atment, vagyis a proof keszites megfelelo es szinhelyes, az h o nem ilyenre gondolt konkretan, arrol van egy viccem :D

a proof-ok (a szakkonyvek szerint) a legjobb kozelitest adjak, h a grafika hogyan fog kinezni majd a nyomaton... de itt megint belefutunk par dologba, h standard iso profilokat hasznaljunk v egyedi, sajatot, mindegyiknek megvam a maga elonye es hatranya :/ a hatranya az h kurva sokat kell vele melozni :D

honphibu 2009.05.18. 14:43:33

@dubplate: Az egész olyan, mint a női arckrémek a loreáltól.
Kenegethetném én nagyanyámat a liposzómás antikollagénnel i, hiszen klinikailag tesztelt, ám mégis.....

cyber panka 2009.05.19. 20:21:01

ügynökségnél vagyok artdirector. elég gyenge lett a poszt. pedig máskor nagyon szeretem. de a munkánkat megkönnyítő szakkifejezések lefikázása olyan mintha az orvosokat kinevetnénk az intubálás, a szarkóma meg az embólia szavak miatt...stb.

aztán.

kurvára nem lesz sárga sportautód vagy minimoriszod attól hogy iparról ad posztra kerülsz. legfeljebb ha apádék vesznek, vagy ha hitelbe vered magad meggondolatlanul. ami nehéz mert mondjuk sokana fizetésük 1/3ára vannak bejelentve (szintén szakmai velejáró) és többi zsebbe. a springfieldet is elnézte a poszt írója. az elég ciki. nem kezdem el sorolni, de a legjellemzőbb a srácoknál a netről rendelt designer vagy vicces pólók, csajoknál street vagy vintage öltözködés. igen énis...

és miért baj ha a logót átküldték ai-ban? rémálom vektoros logóra várni mert az sok mindent jelent: felkészületlen ügyfél. vagy hülyeliba asszisztens aki azt sem tudja hogy szükséged lesz rá...

Mike36 2009.06.15. 04:14:09

Kedves posztoló
A Metacreation-t inkább ne szidd, nagyon jó cuccaik voltak, amíg léteztek. Ne legyél sznob.

Mike36 2009.06.15. 04:23:10

elhiszem hogy egyesek boronganak, hogy higul a szakma, de ha azt vesszük, ma már egy jobb kamera is 1 misi körül beszerezhető (vagy még kevesebb) USA-ban simán mindenkinek van akinek kell, és filmez is vele
de nézhetjük azt is, hogyan a szines nyomtatás mennyire olcsó lett ma már
rgo indenki kedvére kreatívkodhat, nem kellenek hozzá milliós eszközök, így demokratikusabb az egész