-Üdvözlöm, kedves Szilvia, köszönjük, hogy eljött. Röviden bemutatom a hölgyeket a német piacról: Szedlacsek Miranda és Vonhinten Helga, mindketten csoportvezetők, Krizsán Ramóna a HR-ről, én pedig Mischling Krisztina vagyok, a német kintlevőség-kezelő részleg vezetője.
Az interjú úgy fog zajlani, hogy Ön angolul összefoglalja a CV-jét, utána felteszünk pár kérdést az önéletrajzára vonatkozólag, a csoportvezető hölgyekkel németül is elbeszélgetünk, majd magyarra váltunk. Itt ugye azt írja, hogy kéttannyelvű német gimnázium, felsőfokú német nyelvvizsga, és középfokú angol nyelvtudás. So can we carry on in English? (Folytathatjuk angolul?)
-Yes. I studied... (Igen. Tanulmányaimat...) - pár perces betanult monológ következik.
-Super, im Bezug auf Ihren Lebenslauf möchte ich Ihnen ein paar Fragen stellen. Gemäß dem CV haben Sie Ihr Studium noch nicht vollständig abgeschlossen, oder? (Szuper, az önéletrajzára vonatkozólag szeretnék önnek pár kérdést feltenni. A CV tanúsága szerint a tanulmányait még nem teljesen fejezte be, ugye?)
-Ööö, was?
-Studieren Sie noch an der Universität? (Még tanul az egyetemen?)
-Á, ja, ich studiere. Noch. (Á, igen, tanulok. Még.) - Döcögő, alapfokú nyelvvizsgára emlékeztető párbeszéd pár percig, szórend, névelők tökéletes tévesztése.
...
-Köszönjük, azt hiszem, visszaválthatunk magyarra. Tehát hatodik éve jár a HFF idegenforgalmi és szálloda képzésére. Most hol tart a tanulmányaival pontosan?
-Igen, gyakorlatilag már minden tantárgyat teljesítettem, már csak a diplomamunka van hátra.
-No, akkor ezek szerint tanult számvitelt, igaz?
-Igaz.
-Ha megpróbálja felidézni a tanulmányaiból, fel tudná sorolni, hogy a mérlegen belül milyen csoportokat különböztetünk meg?
-...hát, most nem ugrik be sajnos, már rég volt.
-Akkor másképp teszem fel a kérdést: a cégünk kiállít egy számlát egy vevőnek valamilyen nyújtott szolgáltatásért. Ilyenkor mi történik a mérlegben?
-Hát, azt nem tudom, mert ahol gyakorlaton voltam irodai munkán, ott nem volt mérleg.
-Értem. A szabadidejében mivel foglalkozik legszívesebben?
-Nagyon szeretek olvasni, kirándulni, moziba járni, kedvelem a latin-amerikai táncokat, és persze amennyi időt csak lehet, a kedvesemmel töltök el.
-Ha saját magáról három jó tulajdonságot kellene elmondania, mi lenne az a három?
-Hát... talán az, hogy jó a kommunikációs kézségem, meg hogy az őszinteséget mindennél többre tartom, és hogy nagyon rugalmas vagyok.
-Oké. Mit hallott a cégünkről?
-Ő, hát gyakorlatilag irodai munka, könyvelés van, adminisztráció, ilyenek...
-Ez igaz is. És mit vár ettől a pozíciótól, milyen munkát szeretne?
-Nagyon kreatívnak érzem magam, nagyon érdekel a PR és a marketing, hát szeretnék olyan munkát, ahol emberekkel tudok foglalkozni, ahol jó a társaság, és ahol tudom használni és gyakorolni a nyelvtudásomat.
-Nos, itt azért inkább egy bizonyos fokú monotonitástűrés az elvárt, mert itt a könyvelésen mi sokat foglalkozunk számokkal, táblázatokkal, ellenőrzéssel, ez az ön számára hogy hangzik?
-Teljesen jól, jól hangzik.
-Bruttó fizetési igénye?
-Hát, olyan 250 ezer forint.
-Rendben, köszönjük szépen, Szilvia. Meghallgatunk még pár másik jelöltet, és jövő hét szerdáig a Ramóna jelentkezni fog önnél a visszajelzéssel.
Káposztakukac 2009.03.28. 18:48:26
KopaszMercis 2009.03.28. 18:50:15
altalaban 10 perc utan megkerem a jeloltet hogy tegye fel maganak hangosan az ertelmetlen hulye kerdesket amivel mashol szoktak nyuzni es valaszoljon rajuk, hogy nekem konnyebb legyen.
Ezutan kirohgjuk az osszes klumpas HR-es hosszuszoknyas tanulatlan hulye kurvat.
paráznabillegető 2009.03.28. 18:54:09
-...hát, most nem ugrik be sajnos, már rég volt."
itten gémóver, kivéve ha szopósszájú nagymellű gizda fiatal ribanc a jelentkező, illetve természetesen az államigazgatásban dolgozva rokon/haver/üzlettárs...
A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2009.03.28. 18:57:44
Lolita999 2009.03.28. 19:08:19
sprenczl 2009.03.28. 19:11:28
Phillips: 2004-"Milyen az ideális munkahely?"
B:A:T, Budaörs: mondjon sikereket és kudarcokat az értékesítői életútjából.
És persze örök sláger a 3 pozitív tulajdonság....:-)
Hányinger.
nagydani · http://nagydani.com 2009.03.28. 19:12:34
butatót 2009.03.28. 19:13:22
Nem feltétlenül. A mi cégünk is példa rá, a legszarabb pozícióra (segédportás-helyettes-gyakornok) kiírt álláshirdetésekbe is beírják, hogy "angol és még egy világnyelv tárgyalóképes ismerete követelmény", mert a HR-es picsák úgy gondolják, hogy enélkül senki sem venne komolyan egy hirdetést. (ugyanígy pl. ECDL és MSOffice haladó szinten- PowerPointot és Accest is beleértve, mert ha anélkül vennénk fel takarítónőt, akkor szar cégnek néznénk ki) Az illetékes vezető, akinek az ember kell, meg szarik rá, mert ő tudja, mi az a munka, amit csinálni kell és a jelentkező erre alkalmasnak néz ki, vagy sem. Meg azt is, hogy kell-e ehhez business-english, vagy sem. Mercisnek is igaza van. A klasszikus személyiségi tesztek meg az egyéb HR-toolok (Garuda és társai) eredményeit én is mindig a kukába dobom.
Ater Pater én vagyok! 2009.03.28. 19:18:37
mennyre általános ez, hogy valakinek ennyire nincs egálban a CV-je és a tényleges tudása?
Hazudnak a CV-ben vagy az oktatás csődje ez maga?
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.03.28. 19:22:31
@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: nem szeretjük a stresszinterjút :-)
butatót 2009.03.28. 19:23:26
Sokan hazudnak is, meg a tudás gyakran el is évül. Ha valaki még a gimiben szerzett nyelvvizsgát, akkor a "középfokú angol nyelvvizsga követelmény" feltételnek ötvenéves korában is megfelel, hiszen a papírja tényleg megvan, még ha harminc éve nem beszélt egy szót sem. Nekem is van ilyen oroszból, pedig már olvasni sem tudom a ciril betűket.
butatót 2009.03.28. 19:26:23
szabiaki (törölt) 2009.03.28. 19:26:26
A HR-es az a személyzetis gondolom.
butatót 2009.03.28. 19:30:37
Nemtom, észrevetted-e, de ez egy példa volt. Ha tibi 950 ezer nettót írt, akkor meg azon hőbörögsz, hogy milyen állás az, ahol ilyen kurva sokat adnak? Vagy csak dicsekedni próbálsz? ;)
airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.03.28. 19:30:47
razzia (törölt) 2009.03.28. 19:31:50
Yamamoto: a legjobb, mikor a raktárostól kérnek motivációs levelet ... :):)
szabiaki: maradjunk annyiban, hogy igen, személyzetis. Ne akarom már őket tovább degradálni. ;)
butatót 2009.03.28. 19:33:42
Yamamoto: a legjobb, mikor a raktárostól kérnek motivációs levelet ... :):)
:) Alap.
jacks_colon (törölt) 2009.03.28. 19:34:15
:D
butatót 2009.03.28. 19:39:15
Mit tudod te? Lehet, hogy C.Ronaldo kommentel a modoroson :)
nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2009.03.28. 19:44:26
szabiaki (törölt) 2009.03.28. 19:53:16
Amúgy is nyomtatott betűkkel írok.
Murderface 2009.03.28. 19:54:08
A nép fia 2009.03.28. 19:56:03
P. · http://faszkivan.blog.hu/ 2009.03.28. 19:59:01
razzia (törölt) 2009.03.28. 19:59:07
butatót 2009.03.28. 20:03:44
Nálunk is megy újabban. Az informatikai igazgató nemrég csinált botrányt, mert nagy nehezen elcsábított egy ügyes gyereket egy másik cégtől, a HR persze követelte a kézzel írott CV-t, a srác meg vagy tíz éve nem írt kézzel (én se nagyon, pedig nem vagyok programozó) és a barátnőjével íratta meg, gyönyörű gyöngybetűkkel. Persze rájöttek és ki akarták baszni, az IT főnök bement üvöltözni, hogy neki nem sírköves kell, aki szépen tud írni, hanem adatbázis programozó. Erre elkezdtek pampogni, hogy az írásszakértő (!) így nem tud értékelést adni, mire a kolléga követelte, hogy magyarázzák el, hogy a faszba tudja megmondani a szakértő az írás alapján, hogy a srác mennyire penge SQL programozásban és a vita le volt zárva. :)
váj mí 2009.03.28. 20:04:29
-Ha fa lennél, milyen fa lennél?
-Zuhanyozni vagy kádban fürdeni szeretsz inkább?
-Esténként otthon maradsz vagy társaságban töltöd az idődet?
-Milyen gépkocsi lennél legszívesebben?
És még folytathatnám ...
Bambano 2009.03.28. 20:05:59
1. amikor személyzetisnek hívták, és szigorúan mindig pártkatona töltötte be az állást. Amikor módszerváltás volt, ezeket 0 idő alatt elsöpörték minden olyan cégből, ahol magántulajdon lett.
2. Mivel nagyon hirtelen nagyon sok hr-es állás ürült meg, rengeteg más, nem annyira keresett szakkal, diplomával rendelkező ember ejtőernyőzött a hr-be. Ez van most. Isten óvjon mindenkit a hr-essé lett pedagógusoktól.
3. Előbb-utóbb eljön majd az idő, amikor a hr-esek első helyen hr-t végzett, nem ejtőernyős szakemberek lesznek, akik felfogják, hogy a hr nem ekvivalens a toborzásos atyaúristen játszással.
razzia (törölt) 2009.03.28. 20:08:59
monyon le 2009.03.28. 20:09:41
Egy "jó nevű" fejvadász cégtől kapom a levelet - Köszönjük nem felelt meg blabal...
Majd rá 2hétre telefon - Behívnánk Önt... (anyád mondom magamban, mit képzelsz magadról egyszer elküldesz, majd ismét vissza édesgetsz)
Interjú -baszatlan, kikent kifent ca. 24 éves HR ribanc
- Kezdjük akkor németül, ugye nem zavarja
- Nem, hiszen kint éltem 11 évet, egyetemet is kinn végeztem
Elkezdtem vele beszélni (németül), csak bólogat, csak hümmög, Ja - Ja natürlich, Interessant...
- nem folytathatnánk magyarul? Mivel kissé még "nehézkes" a német nyelvtudásom, most készülök a felső fokú nyelvvizsgára.
3 éve dolgozom, mint vezető a cégnél és nem a HR-es picsa döntött életről vagy halálról, hanem az ügyfél!
Rohadjon meg minden okostojás, szánalmas HR-es
szabiaki (törölt) 2009.03.28. 20:14:23
A fejvadász pedig Clint Eastwood meg Boba Fett nem pedig az állásközvetítő.
Rókakígyó 2009.03.28. 20:14:32
váj mí 2009.03.28. 20:22:06
Juuujjjjj! Ez a másik kedvencem ;) Miért, bazdmeg? Hát pénzért.
Mondjuk ezt a választ egyszer bevetettem, igaz, akkor már tudtam, hogy én annál a cégnél nem akarok dolgozni. Nem is vettek fel, de azt a döbbent pofát, amit a csaj vágott...! Megérte ;)
arnoldx999 2009.03.28. 20:22:59
HR-es dimploaja toredekuknek van, sok a bolcsesz, tanar stb (no offense amugy), akik a standard kerdessorokat meg interjutechnikakat magoljak be amire minden epeszu interjuzo felkeszul, meg a Body Language-t Alan Pease-tol, aztan ennyi. Hozzaadott ertekuk mondjuk ugy mersekelt.
Kabe fel eve az amszterdami irodankban dolgoztam es egy profi HR-es mellett ultem, sokat beszelgettunk, hat az allam leesett mikor lattam hogy milyen alapossaggal dolgozik es miket szed ossze egy 1 oras interju session alatt, es ekozben meg osztonosen segit is neki hogy kedvezo kepet adjon magarol. Az FBI profiling methodja alapjan alakitotta ki amugy a sajat modszeret.
Na azota sokkal kisebb arccal nyilatkozgatok a HR szakmarol.
váj mí 2009.03.28. 20:28:50
Ha én is találkoztam volna profi HR-sel, akkor talán még tisztelni is tudnám ezt a szakmát. De eddig csak olyanokkal sikerült összefutnom, akik messziről ugatták az egészet, és a begyakorolt kérdésekre várták a sablon válaszokat. Fárasztottak, na ...
KopaszMercis 2009.03.28. 20:29:54
Velem is volt, Sanyi a Gravtonnal - mivel inglis multi hogy akkor azer beszeljunk angolul..
Mondom ok.
Megszolal.. nem ertettem mit kerdez olyan ocsmany volt a kiejtese.
Elmondtam ket mondatot magamrol (gondolom rolam kerdezett) mondta hogy koszonom meggyoztem visszaterhetunk a magyarra...
Megkonnyebbultem
Ez se ma volt.
razzia (törölt) 2009.03.28. 20:30:20
Asszem 2009.03.28. 20:31:53
Biztos van bennük sok igazság, de az is biztos, hogy könnyebb a HR-est lepicsázni egy elutasítás után, mint mondjuk magunkban (is) keresni a hibát.
Szóval hajrá, folytassátok és a legközelebbi interjúra is úgy menjetek, hogy a HR-es nő érezze rajtatok azt, hogy ő valójában egy picsa a hülye kérdéseivel, amit fel mer tenni nektek, ahelyett, hogy a CV-ről a bértárgyalásra ugrana...
váj mí 2009.03.28. 20:35:39
Ne szívd mellre, vagy ne vedd magadra, ha nem a te inged.
Azért azt el kell ismerned, hogy aránytalanul sok a szakmát messziről ugató HR-s a soraitokban., akik legfeljebb a sablonokig jutnak el meg a grafológusig (Muhaha, azt várom, hogy ezoterikust, mikor vetnek be).
Szép, hogy véded a mundért, de elég sok az olyan eset, amikor az védhetetlen.
Asszem 2009.03.28. 20:37:15
Nyilvánvaló, hogy mindenki pénzért is dolgozik, de én mondjuk szívesebben venném fel azokat, akiket a pénzen túl más is motivál...
váj mí 2009.03.28. 20:39:13
Őszintén szólva, miután azt kérdezte, hogy milyen fa lennék legszívesebben, már átkozottul nem érdekelt az egész.
razzia (törölt) 2009.03.28. 20:41:54
- egyetlen hr-es sem tudott úgy kérdezni, hogy azt érezzem, hogy ez tuti spontán kérdés volt
- a sablonos interjúkkal kapcsolatban mit vár az ember, sablonos válaszokat, akkor minek?
- ha a bérrel kapcsolatos kérdéssel azt hiszi magáról, hogy hű, de jót kérdezett, hisz maga sem tudna válaszolni rá, ezekután megfordítom a kérdést, és meg is fogom kérdezni tőle
- hogy lehet az alapján szűrni, hogy te mennyit képzelsz el magadnak fizetést (mert hát tankönyvi példák vagyunk mind)
- senki sem tökéletes (és sok hr-es ezt nem veszi figyelembe) istent játszanak, mert azt hiszik, hogy a vállalat irányítása rajtuk múlik
- bekérnek jelentkezéseket, de a végén kiderül, hogy csak adatbázis töltenek fel, felhívnak 2 év (!) múlva, hogy helló, jöhetsz, ezek szerint nem dolgoznak napi 8 órát?
Írok többet is, ha eszemvbe jut. Légyszives gondolkodj el, ha pedig pályakezdő vagy, plána. Sza az élet, tudom, valaki pedig csak addig jut el, hogy papír, és ennyi. SZvsz. ;)
Asszem 2009.03.28. 20:42:44
razzia (törölt) 2009.03.28. 20:42:55
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.03.28. 20:44:10
-Úgy látom, hogy az elmúlt három évben megfordult a GE-nél, a Diageónál, és jelenleg a Cemexnél dolgozik. Mi garantálja, hogy most a BP-nél hosszabb távra tervez?
-Igen, hát szerettem volna nagyobb kihívásokkal szembenézni mindig, mint az előző munkahelyeken, sajnos kevés volt a fejlődési lehetőség.
(valójában: bruttó 20-30 ezer ft-ért azonnal váltott, a belső "pozikra" meg lusta volt jelentkezni, vagy már ismerték - persze így is ismerik a belterjesség miatt :))
váj mí 2009.03.28. 20:44:38
Az baxott volna még be .... ;)
Kalmár 2009.03.28. 20:48:24
én az első alkalommal voltam olyan hülye, hogy 24 embert hallgattam meg kb 10 óra alatt.
Ultra gáz. teljesen leszívta az agyamat, nem emlékeztem a vége felé, hogy egy bizonyos kérdést feltettem e már vagy nem.
Egyébként meg 10 percre, sokan össze tudják kapni magukat Amikor meg a piacon kellen önállóan megállni a helyüket nem megy.
Nem baj, hogy van 3 hónap próbaidő....
És akkor még nem is említem az önéletrajzokat brrrr.
300 papír amiből 10 használható, 20 hihetetlen gáz, a többi reménytelen. kicsit lehangoló is végigolvasni egy csomó nehéz sorsú ember életét, akiknek fogalmuk sincs milyen munkára jelentkeztek.
A legjobb amikor elküldi 5 céghez, de elfelejti átírni a megszólítást vagy a megcélzott munkakört.
Na meg amelyik egészalakos, kanapén heverő képet küld...stbstb
Tichamér · http://kutyushop.blog.hu 2009.03.28. 20:48:53
Bemegyek, köszönnek, kínálnak, aztán elkezdődik a kérdezz-felelek. Kényelmetlenül feszengek az idióta kérdések hallatán, amit droidszerűen feltesznek. Kedvencem: miért jött ide? Mert dolgozni szeretnék. Konkrétan a cégünk érdekli, szeretne itt dolgozni, vagy csak eljött? Na ha itt azt mondom, hogy csak eljöttem megnézni, mi a steissz, akkor a "majd értesítjük" ágon folytatódik az iteráció. Pedig tényleg csak egy meló kellene, ahol melózhatok végre, mert kell a lóvé, és nem akarom egy kib*szott ingyenélőnek érezni magam, ha így lenne, akkor elmentem volna politikusnak.
Másrészt ennyi idő alatt mennyi dolog derül ki az emberről? Szerintem max. annyi, mennyire jó a marketingje, és mint a termékcsomagolás a boltban: mennyire szimpatikus a HR-es kiscsajnak. Attól én még lehetek egy szar alak, aki kiállhatatlan és mindenhol fúrja a kollégákat, de fordítva is: lehet hogy a besztof munkatárs lehetne az illető, de nem veszik fel, mert Katikának éppen nem tette be este apu, vagy nem kapta meg az ígért előléptetést, netán a jelölt van éppen egy rossz passzban, mert a gázművek egy 30.000 Ft-os tartozást követel rajta.
Néhány HR-es kifejezetten az idegeimet gereblyézi a droid kérdéseivel és az érzelemmentes arcával. Előtte a csekklista, mit kell kérdezni, alatta a pöttyözött rész a válaszoknak, leírja, és semmi kész. Ritka, ha valakivel el lehet beszélgetni rendesen, mintha épp egy cimbinek számolnál be a kricsmiben, mi történt veled az elmúlt x évben. Ja, és mindez 30 percben összefoglalva.
Szóval mennyire is jó ez a fajta interjú?
Asszem 2009.03.28. 20:51:01
1. miért kellene spontán kérdeznie? ez nem egy baráti beszélgetés, hanem egy állásinterjú.
2. sokkal könnyebb 30-100 jelöltet összehasonlítani, ha van valami sablon, ami alapján ezt meg tudod tenni. gondolj arra a következő interjún, hogy nem te vagy a jelölt.
3. ha a bérrel kapcsolatos kérdésnél megfordítod a kérdést, azzal lehet, hogy elvágod magad az interjún. kérdés, vajon megéri-e ez neked. mondd meg a bérigényed és kész.
4. nem csak az alapján szűrnek, hogy mennyi fizetést képzelsz el magadnak, de lehet kizáró ok, ha irreálisan magasat vagy alacsonyat mondasz. járj utána. végezd el a házi feladatod, készülj fel.
5. igen, a vállalatnál számodra első körben a hr-es az isten, tetszik vagy nem tetszik, de ő fog rólad dönteni. a mondat második része értelmezhetetlen.
6. a hr nem csak kiválasztás, másfelől két ponttal korábban te magad mondtad, hogy a szemét hr-esek nem veszik figyelembe, hogy senki sem tökéletes. próbáld elképzelni azt, hogy lehet, hogy elvesztették a cv-det. vagy azt, hogy a bekért cv-d nem felelt meg a követelményeknek. vagy még számtalan oka lehet. persze biztos könnyebb azt mondani, hogy azért, mert nem reagálnak a cv-dre, ebből az következik, hogy nem is dolgoznak.
tusko hopkins 2009.03.28. 20:51:50
Nekem a 3 tulajdonsagos kerdest mar tettek fel ugy, hogy mondjon harom JO es harom ROSSZ tulajdonsagot magarol. Namarmost, utobbinal ultem egy darabig hogy mi a faszt nyogjek ki, a vegen mar majdnem beszoltam amit gondolok, hogy rossz tulajdonsagom, hogy ilyen ertelmetlen hulye kerdesekre nem tudok ertelmes valaszt adni :D
Egy ismerosom interjuzott utanam, o erre a kerdesre valami olyasmit valaszolt, hogy hulyek teregetik ki a rossz tulajdonsagaikat :D
(egyikunket sem vettek fel, nala mar rogton sejtettuk, rohogtunk is rajta, nalam utolag valami olyan indokot mondtak, hogy csak neztem, mi a faszrol van szo, biztos ram gondoltak? Barataim azota is idezgetik :D
Asszem 2009.03.28. 20:55:29
Ha érdekel picit ez a fás dolog, ajánlom ezt az írást:
www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=1998-10-lk-Peto-Metamorfozisok
Van egy ú.n. metamorfózis teszt, az tobzódik az ilyenekben (milyen fa lennél, milyen bútor, milyen testrész, stb.), ezt bárki fel tudja venni, de az értelmezése (a helyes értelmezése és nem a spekulatív belemagyarázás) már pszichológusi végzettséget és komoly pszichodinamikai ismereteket igényel.
Ez pedig már a személyiség olyan mélyebb rétegeiről szól, amely szerintem már nem tárgya egy interjúnak.
váj mí 2009.03.28. 20:56:05
Hát ugye, a kezdők tanulópénze ;)
És persze, vannak gázos pályázók is, akiknek már az önéletrajza is kész tanulmány. Idiotizmusból.
razzia (törölt) 2009.03.28. 20:56:12
razzia (törölt) 2009.03.28. 20:58:44
Maestro 2009.03.28. 20:59:11
váj mí 2009.03.28. 21:03:22
Ismerem a metamorfózisos teszteket. Nem pszichológus a végzettségem ugyan, de 3 félévnyi pszichológiát hallgattam az egyetemen, úgyhogy az alapokkal, és rájuk adandó válaszokkal, alapértékelésekkel nagyjából tisztában vagyok.
Ezért is dühítenek fel ezek a kérdések, mivel semmilyen releváns információt nem kap a HR-s pusztán általuk, esetleg és legjobb esetben, valami féligazságot, amit könnyű félreértelmezni.
Szóval, szerintem, csak időrablásnak és tölteléknek jók egy 20-25 perces állásinterjún. Ez alapján az aszcendensemet is kérdezhetné, hogy egy ezoterikussal konzultáljon utána. A relevanciája nagyjából ugyanaz lenne. Kóklerség.
Tichamér · http://kutyushop.blog.hu 2009.03.28. 21:08:03
Persze ott van nekik a lapon, hogy addig nem lehet elengedni, amíg nem válaszolt a kérdésre. Sajnos sok cég szeret visszaélni az álláskeresők tudatlanságával, és úgy tartani őket, hogy minél alacsonyabb fizetést kelljen neki fizetni. De ha másik oldalról nézzük, akkor azért vannak néha elszállt igények álláskeresők részéről, mert f*ngjuk sincs, milyen keresetek vannak. Ha megnéztek egy külföldi (pl. angol) állásleírást, oda van írva, milyen fizetési kategóriában van az állás (pl. évi 25-35.000 font + juttatások + bónusz, stb, ha már Anglia), itthon meg max. annyit büfögnek oda, hogy versenyképes, oszt találd ki. Persze már ez is előre el van döntve a cégnél, olyan, hogy bértárgyalásos forduló, még nem igazán volt nekem. De akkor könyörgöm, mi a fenéért kell megkérdezni?
Néha a HR-esek is elgondolkodhatnának, miért jön ennyi selejtes egyén. Talán azért, mert nem volt senki, aki megmutassa, megmondja neki, max. az amcsi vígjátékok a TV-ben meg a moziban.
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2009.03.28. 21:11:28
razzia (törölt) 2009.03.28. 21:12:33
Mike36 2009.03.28. 21:16:49
HR-es picsa vagy igaz-e, aki imád embereket megszivatni, meg játszani az istent, érezni a hatalom izét
máglyára mindet!
zZz 2009.03.28. 21:20:06
:D
Mike36 2009.03.28. 21:21:55
5. szar helyen
máshol a terület vezetője dönt ki kell neki, a HR-es max tanácsot ad
bécsi pszicho · http://www.flickr.com/photos/haazee 2009.03.28. 21:28:44
Az elmúlt egy évben egyetlen egyszer, kb. egy hete volt alkalmam elsőre szakterületi vezetőkkel beszélni. Még ők is azzal indítottak, hogy nem értenek igazán IT témákhoz, úgyhogy kicsit fogjam vissza magam. Cserébe nem fárasztottak olyan baromságokkal, amikkel egyes HR-esek szokták a gyanútlan jelentkezőket, ellenben kb. úgy viselkedtek, ahogy azt elvárom egy leendő főnökömtől.
(és még a munka is teccett volna... persze ne álmodozzak)
cibetmacska 2009.03.28. 21:31:27
Amúgy oltári nagy gáz, ha egy állásinterjú nem szakmai alapon történik, szakmai vizsgáztatókkal, szakmai kérdésekről, hanem nulla szakmai és emberismerettel rendelkező, huszonéves háermancik döntenek. Ne mondja nekem senki, hogy egy huszonévesnek már van akkora élettapasztalata, hogy emberek személyiségét tíz perc alatt felmérje. Azok a kérdések meg, hogy "Milyen állat lennél?", "Milyen tárgy lennél", stb., LOL... Rossz tulajdonságnak meg azt kell mondani, hogy "munkamániás vagyok", "nem tudom abbahagyni a munkát, amíg a problémát meg nem oldottam", meg ilyeneket, a többi rossz válasz.
nemtom1 2009.03.28. 21:32:32
Asszem 2009.03.28. 21:33:40
Csakhogy egy HR-es a legtöbbször nem HR-es pozira keres kollégát, hanem teljesen más munkakörre, így szét kell tudnia választania az egyéni szimpátiát a szakmai szempontoktól. Persze mintha ez olyan könnyű lenne...
Szerintem általánosságban talán annyi mondható, hogy a jelölt inkább legyen nyitott, együttműködő, türelmes, mint zárkt, versengő, követelőző. Ebből olyan nagy baj nem lehet, hacsak a munkakör jellegéből adódóan nem pont ezek a személyiségvonások a kedvezőtlenek...
De ismétlem, ezt tényleg csak laikusként mondom.
nemtom1 2009.03.28. 21:41:27
zsebninja 2009.03.28. 21:42:41
1)
(Az interjú angolul zajlik, a srác jól beszél angolul, egyébként informatikus)
HR: Ha futballozna, akkor milyen poszton játszana?
Álláskereső: Sajnos nem szoktam focit nézni, úgyhogy nemtudom, milyen posztok vannak.
HR: Ott van például a kapus. (goalkeeper)
Álláskereső: Nem tudom, hogy pontosan mit csinál a "goal keeper", de szivesen válaszolok, csak kérem mondja meg, melyik poszt az.
HR: Én sem tudom.
Álláskereső: Akkor szeretnék "goalkeeper" lenni.
HR: Ez jó, nos akkor köszönjük szépen.
2)
HR: Az életrajzában jelezte, hogy angolul van alapfokú nyelvvizsgája, viszont oroszul felsőfokon beszél.
Álláskereső: Igen, telefonon mondtam a kollégájának, hogy amennyiben önök mindenképpen ragaszkodnak az angolhoz, úgy nem szeretnék eljönni, de azt mondta, hogy jöjjek nyugodtan, az angol nem fontos, ha jól megy az orosz.
HR: Aha. Let's talk a little bit in English then.
3)
HR: Mióta dolgozik a műanyagiparban?
Álláskereső: 15 éve.
HR: Beszéljen kérem a formahabosítás technológiáról.
Álláskereső: (elmondja)
HR: Hát, ide nekem nem ez van írva, és nem tudom, kinek higgyek...
Álláskereső: Kérem, Higgye el, hogy értek a szakmámhoz.
HR: Jó, majd utánanézek. Elmondaná még egyszer, mert akkor felírom...
4)
HR: És mennyire érzi magát jó csapatjátékosnak?
Álláskereső: Eddig nem volt semmi probléma. A volt főnökeimmel és a beosztottjaimmal is jóban vagyok a mai napig.
HR: Na de mégis, mit tesz, akkor, ha látja, hogy lankad az összetartás a csapatban?
Álláskereső: Nézze, mivel az utóbbi években vezető beosztásban dolgoztam, úgy voltam vele, nem szólok bele a beosztottaim magánvitájába, mert az csak növeli a feszültséget. Egyébként soha nem fordult elő olyan, hogy a beosztottak közötti nézeteltérés a munka rovására ment volna.
HR: Ebben biztos, vagy csak azt hiszi?
Álláskereső: Biztos vagyok.
HR: Miért ennyire biztos benne?
Álláskereső: Mint azt már mondtam, a mai napig jóban vagyok velük, s mivel már nem vagyok a főnökük, biztosan elmondták volna.
HR: Ebben biztos, vagy csak azt hiszi?
Álláskereső: Már megbocsásson, de mi a különbség?
HR: Hogy érti ezt?
Álláskereső: Hát az, hogy biztos vagyok-e benne, vagy csak én képzelem azt, az nem két ellentétes dolog.
HR: Ezt nem értem.
Álláskereső: Mindegy, elnézést kérek, inkább ha lehet, folytassuk az interjút.
HR: De mostmár érdekel, mondja el kérem.
Álláskereső: Nos, csupán arra gondoltam, hogy ha történetesen tévedek a beosztottjaimat illetően, akkor nem tudok válaszolni arra a kérdésre, hogy biztos vagyok-e vagy csak én hiszem azt. Vagyis akkor is azt mondanám, hogy biztos vagyok, és akkor is, ha történetesen igazam van.
HR: És gyakran szokott tévedni?
razzia (törölt) 2009.03.28. 21:49:32
Asszem 2009.03.28. 21:50:53
nyilván te azokkal szeretnél elbeszélgetni, akik szakmailag kompetensek ahhoz, hogy téged szakmailag megítéljenek, és ez teljesen jogos elvárás.
a probléma az, hogy rajtad kívül még ugyanarra a pozícióra van további párszáz jelentkező...
az elsőkörös interjúnak pont az a lényege (szerintem), hogy azoknak a mérnököknek, akik később az új kollégával fognak együtt dolgozni, ne kelljen 300 CV-t elolvasniuk, 50 interjút lefolytatniuk, amelyből 40 egyértelműen (és nem konkrét szakmai kérdések alapján) nem megfelelő a pozícióra, így végül a második körben már csak 10 emberrel kell érdemben, szakmai kérdéseket megvitatni.
ez elfogadható érv?
Té, mint Tamás 2009.03.28. 21:58:05
A vége sajnos az lett, hogy a gazdasági helyzetre való tekintettel visszavonták a pozíció meghirdetését, de tapasztalatnak tök jó volt.
Mike36 2009.03.28. 22:02:26
Mike36 2009.03.28. 22:05:18
de akkor is kiadnám ukázba, hogy szakmai szempontok fontosak
Mike36 2009.03.28. 22:07:59
de most már ez engem nem érdekel :) átültem az asztal tulsó oldalára, csak a válságot kell túlélni
Tájfájter 2009.03.28. 22:09:13
"az elsőkörös interjúnak pont az a lényege (szerintem), hogy azoknak a mérnököknek, akik később az új kollégával fognak együtt dolgozni, ne kelljen 300 CV-t elolvasniuk, 50 interjút lefolytatniuk, amelyből 40 egyértelműen "
Igen, pontosan ez az.
A jó HR-es kiszűri azokat az embereket, akik alkatilag nem megfelelőek, lehet ez hülye fa teszt, milyen testrész akarsz lenni, stb.
Én is utálom mikor mérnökként ezekkel nyaggat egy hülye picsa, és az angolja sem olyan jó mint az enyém, viszont aki olyan posztra jelentkezik, ahol több körös interjúk vannak, az készüljön fel rá.
Nem elég annyi, hogy bemegyek és én tudom az SQL-et a legjobban, csak ne szóljon hozzám senki, igenis el kell adni magad, mert van másik 10 olyan aki kicsvel kevesebbet tud mint te, de jobban szolgálja a cég érdekeit, mert motivált, más munkát is elvégez, átképezhető, ezeregy dolog.
alap, hogy tudod mik a sablonkérdésekre a sablonválaszok, vagy van elég beszélőkéd, hogy elcsevegj a HR-ssel úgy, hogy meggyőzd a termékedről (saját magadról)
alap, hogy utánanézel a cégnek ahova mész (amennyiben nem fejvadászhoz mész) és, hogy tudod mennyit keres köbö azonos szinten valaki a piacon.
mindezek ellenére a legkorrektebb cég az, aki 2-3 fővel interjúztat téged egyszerre, ebből egyik csak a HR-es, másik a közvetlen főnök és esetleg egy fő főnök.
ilyenkor már észnél kell lennie, mert szakmailag is villantani kell, illetve emberileg, hogy a jövőbeli munkatársad szimpátiáját elnyerd. (igen, vele fogsz dolgozni)
persze ritka a jó HR-es, és a korrekt cég, és a hülye picsákat nehéz megyőzni, észérvekkel, vagy akár cinizmussal....
Asszem 2009.03.28. 22:09:34
Mike36 2009.03.28. 22:16:47
ha felveszel egy munára egy programozót, miért akarnád átképezni, miért kellene a tűrsaság középpontjának lennie, téged az érdekel, hgy a meló meglegyen és időben, neked kerül pénzbe a csóka, neked kerül pénzbe ha mégis hülye, neked kerül pénzbe a csúszás, stb, nem szórakozni veszed fel a csókát, hanem dolgozni
ha neked oylan kell aki szórakoztat meg megfőzi a kv-t, akkor vedd fel a bögyös Gizikét, jóval olcsóbb mint egy tényleg jó SQL porgramozó
Mike36 2009.03.28. 22:18:45
tűrsaság, tűrsaság
oylan olyan
razzia (törölt) 2009.03.28. 22:20:07
Tájfájter 2009.03.28. 22:23:46
és közben csak 10 másik ember van, aki leheletnyivel kevesebbet tud, de a fenti problémák nem fordulnak elő vele.:-)
Nem mondom, hogy a csúcsszuper SQL-es embert nem kell felvenni minden áron, de van, hogy egy cég (a nagyobb meg még inkább) más szempontok szerint IS dönt.
Kis cégnél, ahol mondjuk még HR-sre se tellik, biztos nem ez lesz a szitu:-)
beleszolok 2009.03.28. 22:24:01
Pl. én is levajazva érkeztem a mostani helyemre, bár nem bánta meg a cég, úgy gondolom, 8 éve itt vagyok.
ratman_ (törölt) 2009.03.28. 22:27:03
hhunter · http://headhunter.blog.hu 2009.03.28. 22:55:16
John Doe3 2009.03.28. 22:58:51
razzia (törölt) 2009.03.28. 23:04:50
Asszem 2009.03.28. 23:09:19
derogál a házi? a saját esélyeid csökkented ezzel a nemértem honnanvett büszkeséggel, de ahogy gondoljátok.
szerintem azért nincs sok értelme hr-essel játszmázni, mert még ha le is győzöd, mit nyersz vele? az állást a legritkább esetben.
max. utána leírhatod ide, hogy milyen hülyék a hr-esek.
zZz 2009.03.28. 23:11:10
Egy esetben viszont kínomban már nyögtem gondolkozás közben, mert semmi nem jutott eszembe. Telefonos interjúról van szó, a pozíció kifejezetten pályakezdőnek volt/van meghirdetve, ennek ellenére a kérdések során mindig arra voltak kíváncsiak, hogy a korábbi munkáim során blablabla.
És ez a világviszonylatban is egyik legnagyobb multinál.
razzia (törölt) 2009.03.28. 23:18:19
"Szerintem azért nincs sok értelme hr-essel játszmázni, mert még ha le is győzöd, mit nyersz vele? Az állást a legritkább esetben."
Akkor te vagy az a szószóló, aki: "B*sszátok meg, gyertek nyugodtan, de nálunk úgysem kaptok munkát" álláspontot képviseli? Na, ki a NAGYON büszke .....
S. Annyi 2009.03.28. 23:23:31
Asszem 2009.03.28. 23:27:52
remélem így már érthető.
@zZz: és mondtad az interjúztatónak, hogy pályakezdő vagy EZÉRT nincs munkatapasztalatod és az interjú pályakezdőknek lett meghírdetve?
Egyébként a mai világban az sem kizárt, hogy egy egyetemről kiröppent frissdiplomás pályakezdőnek több éves munkatapasztalata van...szórólapozás, gyorsétterem, gyakorlat, stb. stb.
erre is gondoltál?
Bangjohansen (törölt) 2009.03.28. 23:28:55
Példa: Amerikai cég magyar leányvállalata keresett mérnököt rendkívül spéci feladatra. Jelentkezik kb 12 ember. A szakmai főnök német, kapásból kiszór 5 önéletrajzot, mert az illetőknek túl sok a gyakorlata (értsd: túl jó a szakmai háttere és a főnök fenyegetve érzi magát tőlük).
Megkérdezi tőlem: "Gyakori itt Magyarországon, hogy egyesek munka mellett végzik az egyetemet? Mert néhány ember önéletrajzából látszik, hogy egyszerre dolgoztak és tanultak."
Válaszom: "Igen, előfordul, különösen a képzés második felétől."
Főnök: "Ez Németországban nem szokás."
És még 4 önéletrajzot kidobott.
Úgyhogy nem csak a HR-es lehet ostoba.
Fluent 2009.03.28. 23:37:58
Hát összehasonlítanám azért az én és azon csoportársaim tudását akik dolgoztak az egyetem mellett adminisztratív de nem szakirányhoz kapcsolódó munkát.
A Német főnöknek igaza volt, két lovat nem lehet egyszerre megülni, csak látszólag.
zZz 2009.03.28. 23:49:58
És igen, tudom, hogy sokan dolgoznak az egyetem mellett, de könyörgöm, ott volt a CV-m, abban benne volt, hogy mennyit dolgoztam. Mivel az egyetemen én a tanulásra koncentráltam, nem dolgoztam mellette (meg is látszott az eredményeken), csak szakmai gyakorlatokon voltam, az meg azért nem olyan munkatapasztalat.
Végül is találtam válaszokat nagy nehezen, de szerintem nem ennyire görcsösen a korábbi munkákhoz ragaszkodva kéne kérdéseket feltenni egy pályakezdőnek.
Arcturus 2009.03.29. 00:10:04
Erre a HR-es elkezdi kérdezni tőlem (előtte ott a cv), hogy tisztában vagyok-e azzal, hogy az ő cégüknél a szakmai előrehaladás fontos, tehát az ott dolgozók folyamatosan tanulnak, hogy felszínen maradjanak.
Pár másodpercig néztem magam elé, aztán csak annyit tudtam mondani, hogy de hát ott a cv-ben, hogy a végzettségem nem az, amiről az egyébként sikeres első interjún szó volt, tehát amire most jelentkezem, azt én nagyjából saját önnön lelkesedésemből tanultam meg annyira, hogy most itt vagyok. :)
El is utasítottak. Aztán felhívtak, hogy az egyik interjúztató főnök kifejezetten engem akar. De addigra már elköteleztem magam.
De amit a világon a legkevésbé értek, az a "miért akar itt dolgozni?" Szerinted miért, te ostoba? Ingyen adják a kenyeret a boltban? Meg elkötelezettséget várnak tőlem? Egy alkalmazottól? Aki ha hülyére dolgozza magát, akkor is a vezérigazgató vesz alufelnit a kocsira? Komolyan, agyhalott banda. Nem a lelkemet árulom, hanem a szaktudást és a munkaidőmet.
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.03.29. 00:10:10
-ugyvedjelolt, jo eredmenyekkel, meglehetos harcteri tapasztalattal, es azzal a cellal az interjun, hogy megtudja, hogy milyen feltetelekkel, mennyiert lehet egy nemzetkozi irodaban dolgozni, mik a feltetelek, ilyesmi. az aktualis munkahelyet nem hagyna ott, legfeljebb nagyon-nagyon jo penzert
-fejvadasz ceg alkalmazottja, holgy
FV: lattam az eletrajzot, ugyebar kettannyelvu gimnazium.
UJ: igen.
FV:Kulfoldi egyetem.
UJ: igen
FV: akkor tapasztalat.
UJ: van
FV: Milyen, latom az irodat nem ismeros, mivel foglalkoznak ott?
(akkor te mit tudsz a szakmarol?)
UJ: General practice, bunteto es polgari ugyek, allando megbizok.
FV: Es milyen ugyek? (te jo eg, ugyszamot es munkadijat ne mondjak?)
UJ: Sokfele, a pontos jelleguket tekintve kot a titoktartas, de perben, peren kivul, igazgatasi szervek elotti eljarasok, belso szabalyzatok, szerteagazo gyakorlat.
FV: es mire specializalodott?
(tedd mar el a listadat te...)
UJ: nincs igazan specializaciom, elvaras, hogy a megbizonak azonnal tudjak segiteni, a munkam szerves resze, hogy este felkeszulok a masnap varhato ugyekre.
FV:akkor nincs relevans corporate tapasztalata?
(mi a fallosz van???)
UJ:ugy tetszik erteni, hogy dolgoztam-e mar vallalati jogaszkent vagy nemzetkozi irodaban?
FV:ugy.
UJ: olyan nincs.
FV: tudja, ezek a helyek szamos komoly kihivast tartogatnak.
(wirklich?)
UJ:Gondolom masfelet mint az en eddigi tapasztalataim.
FV: Igen itt nagy a hajtas. (mert meg sosem hivott fel megbizo, hogy haromezer kilometerre van, egy rendor, akivel nem beszelnek kozos nyelvet, le akarja venni a kocsi rendszamat...)
UJ: es mivel foglalkoznek a meghirdetett allasban?
FV: a corporate reszleg munkajat tamogatna
UJ: melyik reszet? Munkajog, verseny, penzugy, ado, micsoda?
FV: hat tobb helyre is keresnek (terelsz, vaze...)
UJ: es mi az elvaras? Onallosag?
FV: Csapatember kell. (na, jot talaltatok, neha sajat magamat is zavarom...)
UJ: de megis, mi lenne a munkam? Birosagon peres ugyek, perelokeszites, szerzodesek, micsoda?
FV: Klasszikus teamwork.
UJ: mert tudja holgyem en elsosorban problemamegoldo szemely vagyok, a sajat munkambol a papirozas, a reszletek idegesitenek. Ellenben el lehet engem kuldeni az orszag masik vegere, ismeretlen ugyfelhez es meg fogom oldani a problemat. Nem tudom mennyit tud a munkankrol, de sok benne a bizonytalansag, az ugyfelek nem mondanak igazat,nem szeretnek fizetni, semmi sem eleg nekik, a birosagi dontes bizonytalan, konnyu aknara lepni...
FV: en is jelolt voltam.
UJ: tehat?
FV: teamwork jellegu munka, szerzodeselokeszites (tudtam h elmondod...)
UJ: ertem
FV: akkor majd ertesitjuk a jovo heten
UJ: a kollegina hol volt jelolt
FV: XY iroda
UJ: es miert valtott?
FV: nem tetszett a melo, nem nekem valo.
UJ: akkor varom a hivast...
Aki-Baki 2009.03.29. 00:12:21
Gondoltam nah kis csajszik nem mernek angolul tesztelni (mondom nem kizárt, hogy ők jobban tudnak, csak fostak....).
Utána az egyik kisebb magyar érdekeltségű cégnél az IT vezető: Ez a C típusú szakmai angol nyelv vizsga mit jelent? El tudja mondani, hogy Hello?
Erre azt válaszoltam, hogy nemhogy el tudom mondani, le is tudom írni! :D Ezt elfogadta és mondjuk állást is ajánlott. A tapasztalatom annyi, hogy a leírásban benne van a nyelv, de nagyon sokan, akik interjúzatatnak, nem is beszélik olyan jól, és nem mernek megszólalni, mert csak leégnek....
Visszatérve a HR-esekhez én nem sok helyen, kb 4-5 cégnél fordultam meg, de még HR-es soha nem interjúztatott. Egyik nagyobb bankos IT cégnél tudom, hogy 4-en, 5-en tesztelnek, ott biztos van HR-es is (aszem AC-nek nevezik).
Bambano 2009.03.29. 00:16:47
Más: én ismerek olyan hr-est, aki tanulta a szakmát. Először deriválni tanították meg, olyan matekot kaptak, hogy én is majdnem megizzadtam. Úgyhogy továbbra is megvan a véleményem a pedagógus hr-esekről, akiknek a hr=toborzás. Mondom, nem mi, hr fikázók gondoljuk azt, hogy egyenlő a kettő, hanem nagyon sok személyzetis. Akik pl. hr controllingról nem is hallottak...
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.03.29. 00:23:07
F: Miert akar itt dolgozni.
UJ: jo nevu iroda, high profile ugyfelek, high profile munka es sok tanulasi lehetoseg, utobbi vonz a legjobban (amugy tenyleg, de tovabbra sem akarok valtani, dehat valamit a hulye kerrdesekre is kell valaszolni, alapveto elv ezen a palyan...)
F: igen. mit szeretne meg megtudni az irodarol (mondanad inkabb hogy nem tetszik a fejem, nekem se a tied baratom, farasztjuk itt egymast)
UJ: Milyen lehetosegei vannak a jelolteknek, mikor kapnak onallo munkat, mi az ertekelesi rendszer (meg meg nehany tovabbi kerdes)
F: valaszol, kibok egy ugyet amit csinalnak, en meg ismerem az ugyet
UJ: el fogjak vesziteni
F: valoban? en nem ugy gondolom.
UJ: en ugy gondolom, hogy ... a toretlen magyar biroi gyakorlat az, hogy az ilyen jellegu nyilatkozat nem kikenyszeritheto ... es ...egyebkent a szerzodes alanyi oldaraol velelmezni kell legalabb azt, hogy aki alairja ... satobbi... satobbi... satobbi, ezert ez az ugy nem nyerheto, legfeljebb alkudni lehet, peren kivul meg kell benne egyezni, mert a birosag meg ronthat is a helyzeten.
F: erdekes velemeny, honnan ismeri ennyire az ugyet
UJ: nem mondhatom el, akar itt is hallhattam, mig vartam
F: ertem, akkor holnap ertesitjuk (mondanad a szemembe, mar sajnalom a kollegat akit kirugsz miattam...)
kairouan 2009.03.29. 00:24:49
Ez a mondjál fizetési igényt kérdés egy nagy baromság.
Házi feladat?? MIért valahol le van írva, hogy az egyes munkakörökre egyes cégeknél milyen fizetést, cafetériát stb-t adnak? Két fizetés között ugyanarra a pozícióra akár 50-100 ezer Ft különbség is lehet.
Szinte nincs olyan álláshirdetés, hogy ne kérnének fizetési igényt. Mondjak egyet úgy, hogy van két sor arról, hogy mi a feladat, nem tudom, hogy van-e cafetéria, emelnek-e próbaidő után, várható-e később inflációs, vagy egyéb fizetésemelés stb. Ha túl nagy intervallumot mondok akkor az a baj, amikor legutóbb kérdezték, mondtam, hogy bruttó x, erre mondja, de tudom, hogy ennek a fele lejön? Nem, nem tudom, még soha nem hallottam a bruttó és a nettó fizetés fogalmáról....
Volt olyan ismerősöm, akit felhívtak egy cégtől, hogy jelentkezett az xy állásra és mondjon fizetési igényt. Erre kérdezi, hogy de mégis mi a munka, milyen cégről van szó stb. Válasz: neki erre nincs ideje, vagy mond egy összeget, vagy hagyják. Ismerős mond egy összeget. Jó, akkor a fizetési igények alapján majd visszajelzünk, hogy bekerült-e a 2. körre.
Véleményem szerint egy normális cég megmondja, hogy mennyit szán a pozícióra, te meg eldöntöd, hogy elfogadod-e vagy sem, nem az, hogy sumákol, hát ha spórol rajtad 20 ezret.
hitTt (törölt) 2009.03.29. 00:58:25
Asszem 2009.03.29. 01:02:54
Úgyis lesz egy csomó másik ember, aki egyszerűen megmondja bérigénynél, hogy mennyit szeretne, és elfogadja, hogy a részleteket (cafeteria, egyéb juttatások, fizetésemelés, bérkorrekció, stb.) majd megbeszélik a bértárgyalás során, ha eljut odáig az interjú.
razzia (törölt) 2009.03.29. 01:05:09
Assze be kellene látni, hogy kairoun beszéli az igazat. Inkább megyek egy bt-hez dolgozni, ők legalább normálisan meghirdetik, és szeretnének engem oda.
Nem úgy, mint azok a cégek, amik csak azért hirdetik meg az állásokat, hogy a HR-eseket tornáztassák. Meg nem az, hogy odaböfögnek 1 sort, hogy mire jelentkezhetsz, és találjam ki, hogyan fújják a passzát szelet.
Asszem, büszke lehetsz magadnak, hogy ilyen semmitmondó pozícióból karriert csináltál. Bár ilyen mentalitással ... meg ennyi "élettapasztalattal" a hátad mögött ... remélem, hogy még a követekző 40 évben is embereket fogsz zaklatni, megalázni, és földbe döngölni.
Csak látnálak újból az asztal másik oldalán.
Röviden és tömören: máglyára az összes HR-essel!
razzia (törölt) 2009.03.29. 01:07:35
Asszem 2009.03.29. 01:10:14
próbáld a hangsúlyt az "itt"-re helyezni. Nem az a kérdés, hogy miért akarsz dolgozni, hanem az, hogy miért akarsz "itt" dolgozni.
talán ez segít.
ha lenne egy saját vállalkozásod és alkalmazottat keresnél, te melyiket vennéd fel két, egyébként hasonló kvalitású jelölt közül: azt, aki azt mondja, hogy leszarja, hol dolgozik, ő csak a pénzért csinálja, vagy azt, aki pár mondatban el tudja mondani, hogy miért érzi úgy, hogy szívesen dolgozna nálad?
Asszem 2009.03.29. 01:12:30
na mindegy, ha hr-es lennék, akkor téged tényleg első körben kiszórnálak, bocs.
razzia (törölt) 2009.03.29. 01:14:06
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.03.29. 01:18:35
Raadasul az amerikai HR-ben ez meg mukodik, de a magyar leanyvallalatok tipikusan vegrehajtokat keresnek. Ugyan mi a fraszkarika motivalna barkit, hogy bizonylatot bonyolitson, vagy oda menjen autoval ahova mondjak neki? A gazszamla, meg a gyerk uj tornacipoje. A szakmajat persze szeretheti, en is szeretem az enyemet, de ettol nem festem magam, hogy mennyire lelkes vagyok egy felig ismeretlen cegert.
Tovabba nem tudok rajzolni.
A kezirasomra van harom elemzesem, kb Iulius Caesartol e gemkapocsig mindenfele jellemzessel.
Amugy meg egy antiszocialis, gatlasos, zarkozott alak vagyok akinek ezt mind muszaj szakmaval kompenzalni, csak ez nincs kiirva az emberre... :-)
Asszem 2009.03.29. 01:23:59
De ha nem tudod megoldani és durván mellélősz a nagycsöcsű csajokat ábrázoló honlap miatt, ez sajnos nem fog a teljes fmcg szektor összeomlásához vezetni, majd jönni fog más, aki reális bérigénnyel lép fel...
feltételes reflex 2009.03.29. 01:49:29
Talán mert ismerős, mégpedig "kreatív" szakmás ((!!!!!!!!!) álláskeresős időszakból.
Hozzátevés, 'filléres emlékeimből':
HR: És tervez gyermeket a közeljövőben?
Én: öööö
HR: Tervez?
Én: Tervezek, de gyereket egyelőre biztosan nem.
HR: Párkapcsolatban él?
Én: Még igen.
HR: Köszönjük, majd értesítjük.
(tényleg értesítettek, aszongya: Sajnáljuk, Ön a kínált pozícióhoz túlképzett)
:))))
Tájfájter 2009.03.29. 03:09:39
Bérigény:
Tegyük fel, hogy van egy szakmád és értesz hozzá.
Keresel x összeget egy munkahelyen.
Váltani akarsz, vagy kényszerülsz.
elmész egy interjúra, ami a szakmádban kínál állást.
Hogy a francba nem tudod neki megmondani, hogy mi a bérigényed?
Mondd azt, amit eddig kerestél, vagy többet, ha többet akarsz, vagy kevesebbet, ha nagyon kell az állás.
Vagy kérdezz körbe a szakmádon belül az ismerőseidet, hogy mit gondolnak?
Könyörgöm, az állásinterjún nem csak téged filéznek ki, hanem te is megtudhatsz egy csomót a cégről, kétoldalú kommunikáció a nyerő, nem a CV lobogtatása, amire azt írtál amit akarsz, meg az "én vagyok a fasza csávó csak adjanak pénzt és hagyjanak békén" mentalitás.
Nadsat (törölt) 2009.03.29. 03:10:39
"Köszönjükmajdértesítünk"
Tájfájter 2009.03.29. 03:11:54
megkérdezni finoman, hogy ugyan tudja-e a kedves interjúztató, hogy ilyet nem illik kérdezni, illetve szexuális irányultságodra nem kiváncsi-e?
ha akarsz gyereket, akkor vagy hazudsz, hogy nem, vagy nem mész oda, mert kicsinálnak.
ha nem tervezel gyereket, akkor meg simán mondod, hogy nem.
employee 2009.03.29. 04:59:47
- volt már büntetve?
- nem
- biztos?
feltételes reflex 2009.03.29. 05:33:28
ez úgy 10 éve volt, amikor még bizony szemrebbenés nélkül meg mertek ilyeneket kérdezni (megkockáztatom, hogy még manapság is megteszik, bizonyos munkakörökben, ebben az országban)
Az "öööö" részemről akkor kb. annyit jelentett, hogy le voltam döbbenve, amiért van pofájuk ilyenre rákérdezni. Különben a végefelé már volt olyan interjúm, aminek a végén visszaszóltam, hogy tényleg, szerintük melyikhez is menjek: az ombudsmanhoz avagy a pápa elé járuljak..:)))
De az adott szituációban az igazi vicc számomra az volt, hogy tényleg nem hazudtam (valóban nem terveztem gyereket), és mégse bírták abbahagyni a témát. A másik, ami abban a pillanatban eldönthetetlen volt, hogy a reakciómra valami személyes sérelem/gyűlölet/értetlenség lepte meg őket, vagy mi, de ezután kezdtek a párkapcsolatom felől is érdeklődni. Mint három dugatlan p*csa, úgy ültek ott, plusz egy hímnemű jegyzetelő.
Nem fejtettem ki mindent, de mindegy is, mert ez már nagyon nem idevaló.
Libretto · http://szviccs.blog.hu 2009.03.29. 06:05:20
- Nézze. Én őszintén kíváncsi vagyok önre, ezért őszinte válaszokat várok. Maga tehetséges fiatalembernek tűnik. Mondja, miért próbál mindenki valami begyakorolt szerepet adni, jópofizni?
Az interjú abba a szakaszába érkezett, amire Z. nem számított. Fel volt készülve egy csomó eshetőségre, még az előtérben töltött húsz perces várakozás alatt is újabb algoritmusokat dolgozott ki. Készültségét gondolati szubrutinokba rendezte. Elégedetten nyitott be. Egy kicsit meglepte a zord küllemű, középkorú asszony. Nicsak, szörnyella, még vihogott is magában.
- Azt kérdeztem, mi volt gyerekkora legkellemesebb emléke. Bízhat bennem - szörnyella nem tágított.
- Hát, ami azt illeti, amikor, még olyan tíz évesen beástunk egyszer egy verebet a földbe nyakig, hogy csak pislogott. Utána...
- Folytassa... látja, nem szakadt le a mennyezet.
- ...amikor kiástam, két ujjammal összenyomtam a testét. Még élt, ezért a ház falához vágtam.
- Mit érez, ha más embereket hozhat ki a sodrukból?
- Hát... nem vagyok szomorú, ami azt illeti - Z. vihogott. Gondosan elrendezett gondolatgardróbja boldog entrópiává zúzódott.
- Meg fogjuk érteni egymást - szörnyella arca furcsa változáson ment át. Kisimult, ugyanakkor elégedetten zorddá is lett. Z. nem bánta - és gratulálok. Csak így tovább. Elsejétől Ön vezeti a T&T Műanyagipari Nyrt. folpack termékmenedzsmentjét.
libretto.freeblog.hu/archives/2008/05/08/A_folpackrol/
Maritza Cruz 2009.03.29. 06:27:30
Párszor megcsináltam, hogy mielőtt behívtak volna egy interjúra, kíváncsiságból felmentem iwiwre, és megkerestem az illetőt. Komolyan mondom, mindegyik 22-23 éves, valamelyik magánegyetemen végzett (ergo pénzes) kiscsaj volt. Hát igen, ezek ítélkeznek felettünk...és ez jellemző erre az országra is!
különvélemény 2009.03.29. 07:48:06
Úgy szeretnék monoton adatrögzítést végezni 3 nyelven 100 000-ért.
Egyébként a post találó, mindkét fél részéről látszik, hogy ez Magyarország.
@Maritza Cruz:
A HR-es már csak ilyen a legtöbb cégnél, oda nyomják be azokat, akiket "alkalmazni kell" valamilyen posztra, mert...
burian 2009.03.29. 08:01:24
Ha mégis átvertek és egy nyomi HR-est dugtak az orrom elé, udvariasan elköszöntem. Valahogy mégis boldogulok. Még CV-m sincs. Leszarom. Ami fontos, az nem fér bele a klisébe. Ha meg kell győznöm másokat, hogy meg tudom oldani az adott feladatot, felkészülök és mutatok egy esettanulmányt, vagy némi referenciát. Ha ez nem elég meggyőző, akkor úgysem fogunk tudni együtt dolgozni. A cipőméretem, meg, hogy milyen fának képzelem magam nem tartozik senkire.
Ja, kommunikációs szakmában dolgozom, ahol dühöng az office-okkultizmus.
különvélemény 2009.03.29. 08:02:58
"aki pár mondatban el tudja mondani, hogy miért érzi úgy, hogy szívesen dolgozna nálad?"
Hogy mondaná el, ha semmit nem tud a munkahelyi körülménykeről?
Bolond e a főnök, vagy sem, suttyók e a munkatársak, vagy zsenik, elengedik e szabadságra, vagy terror van, bejelentik e teljes bérre, vagy sem, stb...
Tightend 2009.03.29. 08:11:44
Interjúnál mostanában jobban érdekel, hogy normális legyen, mint az, hogy mennyi időt töltött el a szakmában, stb. Tanulni még tanulhat, de más ember már nem lesz.
Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2009.03.29. 08:37:18
nrb 2009.03.29. 08:57:18
Egy éve voltam utoljára állásinterjún, akkor belefutottam két "gyöngyszembe". Huszas éveik közepén járó, mindenttudó hr-es kisasszonyok.
Lementek az első körök, - mesélj magadró, hol tanultál, magyarul és angolul, blabla - majd felteszik az ominózus kérdést : - Soroljak fel 5 jó és rossz tulajdonságot.
Kezdtem a rosszakkal : - dohányzom, lusta vagyok, nem sportolok, reggel 11-ig használhatatlan vagyok, és néha makacs is.
Azt mondták rendben, most mondjam a jókat : -türelmesen felelek hülye kérdésekre, a többit pedig vagy elhiszik vagy nem. Nem ismerjük egymást évek óta, tehát messziről jött ember azt mond, amit akar. De az első igaz!
Érdekes formákat vett fel az arcuk pillanatok alatt. Kicsit mosolygtam is. Aztán jött a kérdésük: - Miből gondolom, hogy esélyes vagyok erre a pozícióra? (nagy flegmán)
- Mert beszéltem a főnökkel, 10 éve ismerem és pont rám van szüksége, mivel ez a szakterületem (hardver fejlesztés) és a jó szakemberek mind megfizetett helyen dolgoznak. Illetve hogy ennyi pénzért ezt nem vállalná senki.
Érzékeny búcsút vettünk és következő hét hétfőjén reggel találkoztunk a büfénél. Jót nevettünk az egészen :)
WebszemJankó · http://webszemjanko.blogter.hu 2009.03.29. 09:22:55
Kalmár 2009.03.29. 09:40:18
Megkérdeztem, hogy milyennek képzeli a jövőjét 3 év múlva. Látszott, hogy készült erre a kérdésre.
A válasz: "A te helyeden fogok ülni."
Hm jópofa. Kár, hogy én olyan embert keresek aki elégedett a munkakörével és ott teljesít jól. Ezzel együtt sosem veszek fel hülyéket, mert nem féltem a helyemet.
Azt gondolom, hiogy aki a seggét féltve gyengéket vesz maga mellé, az emiatt kerül később bajba.
Gyakran tévesztik össze az "ambíciózus jelentkező" szerepét a törtető hülyével, aki már eleve ugródeszkának tekinti a meghírdetett állást.
lacivagyok 2009.03.29. 09:52:13
És őszintén szólva napi 8-10 ilyen interjú különböző emberekkel elég kimerítő tud lenni.
A másik, amire sosem gondol az ember, hogy nem csak értelmes embereke jelentkeznek, biztos sok hülyével és meg kell küzdeni. Kénytelen a barom kérdésit feltenni, részben mert a főnök kiadta, részben mert ezeken a barom kérdéseken lehet kiszűrni a barmokat.
Amúgy a hr-eseknek is megvannak szerintem a maguk történetei az agyatlan jelentkezőkről.
Ja, és egyáltalán nem vagyok hr-es, nemrég csináltam végig egy ilyen keresgélést, és én is találkoztam buta csajokkal. De hát buta emberek máshol is vannak, nem is mindig ilyen alacsony szinten....
Asszem 2009.03.29. 10:17:50
Lehet, hogy az általatok annyira lenézett 'hr picsa' is megérzi ezt.
Nagy bölcsesség ám a részetekről, hogy ahelyett, hogy visszavennétek a gőgből és büszkeségből, inkább elkezditek megpróbálni megszivatni, meg éreztetni vele, hogy mennyire alattatok áll, munkatapasztalatban, élettapasztalatban, életkorban, intelligenciában, stb.
Aztán csodálkoztok, ha nem titeket hívnak be a következő körre és megállapítjátok, hogy azért tart itt az ország, mert a HR-es dönt életről-halálról...
És mi lenne, ha felvennétek titeket, és kiderülne, hogy a kollégáitok között is van fiatalabb, nő? Esetleg az, hogy van köztük nem olyan okos, mint ti vagytok? Tudnátok velük együtt dolgozni, vagy ugyanúgy viselkednétek, mint az interjún?
És ha nálatok fiatalabb felettesetek lenne? Tudnátok együttműködni?
Szóval én inkább visszavennék az arcból, és megpróbálnék alkalmazkodni a helyzethez.
lacivagyok 2009.03.29. 10:26:35
Hát ha az ezt nekem írtad, akkor szerintem nem értetted meg, mit akartam írni. Nem véletlenül volt idézőjelbe téve az a megnevezés.
Nem szokásom embereket lenézni, a hozzászólásom sem erről szólt.
Egyébként engem felvettek, pedig válság van és nekem négy interjúm volt csak arra az állásra.
Szóval talán mégsem éreztettem senkivel, hogy elnézem.
kairouan 2009.03.29. 10:28:14
"Hogy a francba nem tudod neki megmondani, hogy mi a bérigényed?"
Mi van, ha nem a szakmámban keresek állást? MInt mondtam, ugyanarra a pozícióra a fizetés akár 100-150 ezer Ft különbséget is mutathat. Ráadásul most a válság viszi lefelé a fizetéseket.
"Könyörgöm, az állásinterjún nem csak téged filéznek ki, hanem te is megtudhatsz egy csomót a cégről, kétoldalú kommunikáció a nyerő"
Kerestél mostanában állást? A CV-t már úgy kell elküldeni, hogy beírod a fizetési igényed. Anélkül gyorsan a szemétben landol.
Hirdetés: kereskedő cég asszisztenst keres.
Na mondjál bérigényt!! Ha elmész interjúra, és kiderül, hogy nincs semmiféle egyéb juttatás, akkor közlöd, hogy na akkor tegyenek még hozzá +50 ezret. Vagy mi??
Nolik · http://www.nolikantal.com 2009.03.29. 10:32:13
IFA
2009.03.29. 10:36:44
Pl; nemrégiben engem is bemószerolt párszor egy ilyen HR picsa a főnökömnél, -merthogy borostásan járok dolgozni- (micsoda tragédia! :D azonnal kirugni) figyeljen oda rám. Tiszta óvoda. Azt főnököm meg leoltotta, hogy borostás, de legalább ért ahhoz amit csinál, nem úgy mint egyesek. Persze nem vette a lapot. Nemrég jelentkezett hozzánk egy srác, remek referenciákkal, jó szaktudással, a HR vezető meg ki akarta szórni, merthogy "már 4 munkahelye volt 30 évesen, nem stabil munkavállaló" Hát bazdmeg ilyen hülye indokot még soha nem hallottam, főleg a mai viszonyok között, ahol nincsenek stabil munkahelyek, egyik napról a másikra úgy tesznek lapátra, gazdasági és egyéb okokra hivatkozva, mint a huzat.
Egyébként jól irta le valaki, a HR tényleg nem a felvételt és a munkavállalókat segíti, feladata inkább a gátolás minden eszközzel, gyakorlatilag csak fogást keresnek hol lehet kiszórni az embert. Létezik olyan informatikai pozíció, ami már vagy 2 éve betöltetlen -hasonló okok miatt- oda úgylátszik nem találtak még ki HR szempontjából megfelelő embert. :)
Hát mindent összevetve, nem véletlenül utálják a HR vonalat mindenhol, egy kicsit túlságosan sok hatalom öszpontosul fiatal angyalarcú tapasztalatlan kezekben, a szakmai szempontok egyre inkább háttérbe szorulnak, inkább pofára megyünk elv érvényesül. És mindezt olyan fiatal senkiházi picsák döntik el, akiknek lövésük sincs nemhogy a vállalat ill. többi szektor működéséhez, de még a saját szakmájukhoz sem.
Winston Smith 2009.03.29. 10:47:19
Pl. ha vállalatnál dolgozva nem "munkaerő-beszerzésen", hanem pl. gépbeszerzésen dolgozol, akkor elfogadsz a tenderen olyan választ, hogy nem mondom meg, mennyibe kerül a termékem, mondják meg önök, hogy mennyit szoktak érte adni? Nyilván nem.
Látod ugyanez van a munkaerő-beszerzésen is.
És ennek van értelme a munkavállaló szempontjából is (ha a cég nem tud annyit adni, mint amennyit kér, akkor fölösleges további köröket futni) és a munkaadó szempontjából is (nem akkor derül ki a fizetési igény teljesíthetetlensége, amikor már 1000 interjú után kiválasztották a legjobb jelöltet).
Asszem 2009.03.29. 10:48:34
Winston Smith 2009.03.29. 10:50:50
Frissdiplomások esetében amúgy én egyértelműen az AC-t preferálom, mivel szakmai tapasztalat és kérdések tekintetében még úgyse lehet vele komolyan beszélgetni, a képességek kiszűrése meg egy interjún nagyjából lehetetlen.
2009.03.29. 11:13:45
Asszem 2009.03.29. 11:22:12
Mivel nem ismerem nálatok a szitut, ezért el tudom képzelni azt is, hogy tényleg minden úgy van, ahogy te mondod. De azt is, hogy az éremnek van másik oldala is, amit lehet, hogy te nem ismersz, vagy nem veszel észre, vagy nem fogadsz el. Pl. lehet, hogy a hr-est csesztetik azzal, hogy tartassa már be a dresscode-ot, amibe a borosta lehet, hgoy nem fér bele, persze ha te nem ügyféllel találkozó it szakember vagy, akkor mindegy a külső, de én el tudok képzelni olyan helyzetet, amikor nem.
na mindegy, engem a 'fiatal senkiházi picsák' meg hasonló megjegyzések zavarnak.
zZz 2009.03.29. 11:29:52
Itthon sajnos kevésbé az. Mint ahogy azt más már említette, akkor hasznos egy HR-es többnyire, ha a szakmai vezetővel együtt ül ott. HR-esek egyedül maga a borzalom, tökéletesen alkalmatlanok a megfelelő jelölt kiválasztására. Ezt az eddigi tapasztalataim alapján mondom, nem voltak semmiféle előítéleteim, sőt úgy voltam eleinte, hogy a HR szakmának van értelme. Egyelőre az itthoninak nincs.
razzia (törölt) 2009.03.29. 12:10:48
A dresscode-hoz csak annyit: amelyik csajnak nem jön be a szexi "háromnapos" borosta, azzal komoly gond van. ;-))
Asszem 2009.03.29. 12:15:32
váj mí 2009.03.29. 12:16:22
Ez sem minden esetben igaz, már, ami a nyelvtudás csekkolását illeti.
Konkrét példa:
Jelentkeztem egy állásra, ahol feltétel volt a felsőfokú román nyelvtudás. Mondtam, faxa, egyéb kiírások is okésak, románul meg anyanyelvi szinten, tehát hajrá. Az állást egy közvetítő cég hirdette meg, ahova a CV-m alapján be is hívtak.
Lefutottuk a szokásos köröket a huszonéves HR-s csajjal (Asszem, tényleg huszonéves volt, tényleg csaj, most írjak helyette?). Majd jött a nyelvtudás szintjének csekkolása. Az angol csevellyel gond egy szál se, majd jön a kérdés, hogy akkor átválthatunk ugye románra, mert hát felsőfokú nyelvtudás köll.
Nem mondom, meglepődtem, mert tapasztalataim szerint sem a vállalati, sem a munkaközvetítős HR-sek nem nagyon szokták erőltetni a kelet-európai nyelveket. De mondom, perszehogy.
No, ami utána jött, az maga volt a szánalom. A román nyelv ugyanis némiképp különbözik a magyartól ;). A HR-s meg nagyon nagyon csúnyán lejáratta magát, a végén már én éreztem kínosan magam. Tükörfordított, volt olyan szó, amit egyszerűen nem értettem, mert valami általa kitalált kevert nyelven mondott, a hangsúlyokat még véletlenül sem találta el, a speciális magánhangzókat egyetlen egyszer sem sikerült helyesen kiejtenie.
De (figyelj, Asszem!) visszafogtam magam, hogy nagyon nagyon lejárassam, pedig nem volt könnyű. Végül a csaj elmondta, hogy a férjétől tanult románul. Hááát, egy kiló kenyeret talán tudott volna kérni, de nyelvtudás felmérésére totálisan alkalmatlan volt. Olyan szinten beszéltem vele románul a végén, mint egy 4-5 éves kölyökkel, mert nagyjából akkora volt a szókincse. És azt a keveset is rosszul tudta, jobbára.
Ja, végül az állás nem jött össze, mert a munkaközvetítő azt elfelejtette közölni a hirdetésben, hogy cég Törökbálint határában van, ahova 3 óra alatt visz ki a BKV. (Tudom, mert elmenni ugyan elmentem a céghez, de miután lecsekkoltam az utazásra fordított időt, köszönettel visszautasítottam. Napi 6 óra utazás kicsit több, mint amit vállalni lehetne, szerintem)
razzia (törölt) 2009.03.29. 12:22:43
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.03.29. 12:26:51
Szerencsere amugy az fmcg szektorhoz nincs kozom.
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.03.29. 12:29:21
Asszem 2009.03.29. 12:30:06
Kérdés, hogy ő volt-e aki mindenkin keresztültörtette magát, hogy márpedig ő románul fog interjúztatni, vagy pedig ki lett adva neki, hogy szerdára tanuljon meg középfokon...
Mert ha normális, partneri a hozzáállásod, akkor például kiderülhet, hogy ő is ugyanolyan kellemetlenül érzi magát a szituban, és ez emberileg hatalmas előny. Lehet, hogy azért kényszerül felvenni a védekező maszkot, mert érzi, és tudja, hogy sokan arrogánsak vele, mert látják, hogy gyengébb helyzetben van.
Na, nem akarom túlmagyarázni a dolgot, a te példád számomra azt támasztja alá, hogy az hibázott, aki rábízta a román interjúztatást arra, aki nem tud ehhez eléggé románul.
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.03.29. 12:34:22
váj mí 2009.03.29. 12:43:13
Vissza, tényleg. De azért tudod, az első reakcióm nekem is a felháborodás volt. Aztán elszámoltam olyan 50-ig, hogy megnyugodjak, amíg ő egy román nyelvű mondat megfogalmazásával kínlódott.
Lehet, nem az ő ötlete volt, de könyörgöm: Hogyan tudná felmérni az én vagy bárki más alkalmasságát egy adott pozícióra, ha a saját maga képességeivel sincs tisztában? Hogyan vállalhatja el a román nyelvű interjúztatást, ha a konyhanyelvet is alulról súrolja a tudása? Milyen ítélőképessége lehet egy ilyen embernek?
Egyáltalán, miért kellett bohóckodni a román nyelvtudással a közvetítőirodának, amikor a cég tulaja beszélt egyedül románul az adott cégnél, és ő tökéletesen alkalmas volt arra, hogy felmérje, a jövendő munkatárs tud-e vagy sem tárgyalni a romániai ügyfelekkel? (MInt ahogy fel is mérte). Nem tudom, valszeg a közvetítőiroda nagyobb sápot húzott le a cégről, hogy úgy adták el, elvégzik a román nyelvi szintet is ...
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.03.29. 12:50:43
Ezert sok embernek egyszeruen nem megy a dolog.
Ez persze nem valtoztat azon, mennyi hulye HR-es van (feljebb irtam az, aki nem ervenyesult a sajat szakmajaban, es probalt kioktatni belole) de van meg sok tipus.
Persze az ember hajlamos rakenni a sikertelenseget a HR-esre mint ahogy hat ev szabvesztert is a biro a hibas es nem a vadlott aki a rablast elkovette.
En sem altalanositasbol szidom nemelyiket, hanem azert, mert harombol, akivel eddig talakoztam, ketto nem volt normalis.
Winston Smith 2009.03.29. 13:29:25
Egy alapfokú tudással fel lehet mérni, hogy tud-e valaki középfokon. Egy középfokúval meg fel lehet mérni, hogy tud-e felsőfokon.
A csajszi helyében ha már megkapom ezt a feladatot, akkor betanultam volna 5 kifejtős kérdést helyesen románul, utána meg ha szépen, folyékonyan válaszol az illető, akkor visszatérek magyarra. Úgy, hogy közben minél kevesebbet kelljen megszólalnom. :)
váj mí 2009.03.29. 13:33:55
Hát, szerintem így tett, legalábbis az első kérdésnél. Akkor még nem is tűnt fel. Csakhogy én gyorsan, sokat mondtam. A második kérdése már döcögősebb volt, és amikor arra is gyorsan és sokat mondtam, láttam az erőfeszítést az arcán, hogy egyáltalán felfogja. A kaput az tette be, hogy visszakérdeztem. Románul.
váj mí 2009.03.29. 13:37:51
Ja, és szerintem, átkozottul nem volt képes felmérni a román nyelvtudásom. Legfeljebb annyira, mint az angolul tanuló 4-5 éves gyerek a te vagy más anyanyelvi szintű angolját.
Ha nem a kérdésére válaszolok, hanem a Piroskát mesélem el összefüggően románul, nagy eséllyel arra is rábólintott volna, hogy oké. Miközben egy-egy mondatból max minden 4. szót értett meg, ahogy elnéztem ....
Winston Smith 2009.03.29. 13:52:02
Persze hogy tele hibával vagy helyesen, alapszavakkal vagy választékosan, középfokon vagy anyanyelvi szinten, az már meghaladta az ő tudásszintjét. De azt le tudja jelenteni, hogy te folyékonyan, legalább középfokú szinten beszélsz románul.
Mindegy, nem akarom túlragozni a témát.
váj mí 2009.03.29. 13:58:06
Most nem is az én nyelvtudásomról van szó itt elsősorban, hanem magáról a jelenségről. Bár az sem utolsó, hogy a pályázó ilyenkor úgy érzi, teljesen hülyének nézik, mert legyen az nyelv vagy szakmai kérdéskör, maximum a második kérdés után kiderül, hogy az interjúztató mennyire ért vagy nem ért az adott témához.
Az meg, hogy minimálist is alig súroló kompetenciával rendelkező emberek döntsenek bármiről is (jelen esetben egy állásra való megfelelésről) valahogy nagyon nincs rendben.
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.03.29. 14:01:54
Telefonos szerepjátékok, idétlen kérdések és tesztek mindenhol jellemzőek - call centeres állásokról olyanok buktak ki ezek miatt, akik sokkal alkalmasabbak lettek volna szerintem, mint akik már ott ültek.
váj mí 2009.03.29. 14:11:55
Húúú, a call center az valami iszonyú. Mármint annak az első vonalbeli/ügyfelekkel tárgyalós vonala. Senkit sem akarok megsérteni, de szerintem ilyen melót csak az vállal, akinek ez az utolsó szalmaszál, vagy suli mellett elmegy kategória ...
Én, mondjuk, belehalnék, pedig eddigi munkatapasztalataim mind az "emberekkel való foglalkozás" témakörébe tartoznak. De ez valami embertelen. Számomra, legalábbis ....
A hülye tesztekről jut eszembe. Egyszer kipróbáltam magam ilyen felvételi beszélgetésen is. A sok hülye teszt között az egyik leghülyébb az volt, hogy egy féloldalas üzleti szövegből, írjunk táviratot, a távíratírás szabályainak figyelembe vételével.
Érteeeed ... táviratot. Az e-mail vagy a shorter-version sms korában, táviratot... Ráadásul a táviratírás jellemzőivel (ö=oe és társai ... brrrr ... '70-es évek). És ez egy magyarországi call-centerre specializálódott multinál. A mai napig is, ha meglátom a nevét vagy hirdetéseit, átjár a borzongás ...
Winston Smith 2009.03.29. 14:13:06
A HR-es max. annyira képes, hogy életrajz alapján kiszórja a teljesen alkalmatlanokat, majd egy első interjú alapján megint kiszórja a nyilvánvalóan alkalmatlanokat (meg sem tud szólalni azon a nyelven, ami szükséges, nagyon alapvető szakmai ismeretekkel nincs tisztában, annyit kér, amit nem lehet megadni, nincsenek megfelelő kompetenciái, pl. az értékesítő-jelölt nem tud 5 mondatot elmondani, valami egyéb ügy miatt nagyon gáz), hogy ezzel ne a szakmai vezetőnek kelljen kínlódni.
Utána a potenciálisan alkalmasnak tűnő jelöltekről már a szakmai stáb dönti el, hogy ki a legjobb.
2009.03.29. 14:29:50
Egyébként hamár a borosta, és kinézet témánál vagyunk, erre mindig azt szoktam felelni, hogy nem férfimodellnek jöttem ide, hanem a cég informatikai jellegű problémákat megoldani, egyébként meg ha nem tetszik a kinézetem, ki lehet rúgni, nem félek attól, hogy sokáig leszek utcán. Mivel az IT speciális területén dolgozom, erre általában visszakoznak, de a téma rendre előkerül 2-3 havonta, és jön a cégarculat meg külső fontossága, mindent az ügyfelekért dogma, amik persze addig csak lózungok, amig az igazán ügyfélközpontú ügyfélorientált dolgokat leszarják. Én aláírom, hogy fontos a megfelelő ápoltság, és személyes higiénia. Profi benyomást kelt, az egységes megjelenés; pl; öltözet. De a jóisten mindnyájunkat különböző tulajdonságokkal, kinézettel, természettel teremtett, ezt illik még egy HR-s luvnyának is elfogadni, és megbarátkozni vele. Ha engem a barátnőm borostásan szeret, vagy egyszerűen csak lusta vagyok mindennap a tükör elé állni, és a pofámat karistolni, akkor nem teszem. Munkahelyre –nevében is benne van- dolgozni járnak az emberek, nem parádézni. Egyébként háttérben dolgozom, ügyfelekkel nem találkozom, de IT esetében azt hiszem az ügyfelek 99%-át jobban érdekli a szolgáltatás minősége, mint a rendszergazdák arcainak borotváltsága…. És én sem fogok azért másik ABC-be menni vásárloni, mert a piercinges pénztáros mackónadrágban húzza le a vonalkódot.
2009.03.29. 14:30:41
noirp 2009.03.29. 14:33:59
Napalmot rájuk. Azonnal.
Esetemben a HR-est persze ott ette a fene az interjún, de igazából az egyik vegyész interjúztatott. Vén róka, jó emberismerő, 4-5 szakmai és kb 3 egyéb kérdésből sok mindent le tudott szűrni ;nyoma nem volt nála a megszokott standardkérdéseknek. Utána egy mérnökkolléga jött (vele kellett angolul beszélgetnem). Azt gondolom, a kiválasztásom aztán többek közt azon (is) múlott, hogy az interjú után a vegész néni [mit kapnék én ezért a nénizésért...] a pártomon állván egyet-kettőt rácsappintott az asztalra.
No, és amit még HR-ékben rühellek, a pszichologizálásuk. Nem tudom, tanulnak-e pszichológiát és ha igen, azonbelül mit-mennyit, de a szőr göndörödik a hátamon, ha elkezdik ezirányú ismeret(?)eiket villogtatni.
noirp 2009.03.29. 14:35:08
zsok 2009.03.29. 14:35:32
Szerintem az egész nagy cégnél az enyém volt a legegyszerűbb munkaszerződés, 2 hónapos határozott idejű, semmi kacmac, (a cég trükközött egy kicsit a dátummal, ami nem egyezett a kezdet és a vég, de az időtartam stimmelt) de háromszor kellett visszaküldenem a szerződést, mert hol a születési helyem nem stimmelt, hol a munkaköröm, másszor a dátumot baszta el a csaj.
A vége az lett, hogy a kilépési nyilatkozattal együtt írtam alá végleges munkaszerződést, mert az utolsón sem volt jó a dátum.
Plusz az egyetemen külön fajként tartjuk számon az Emberi Erőforrásosokat (másnéven rabszolgakereskedőket), olyan sötét tyúkokkal nem gyakran fut össze az ember. Volt szerencsém ilyen díszpéldányokkal végigülni munkajog c. tantárgyat... khmm... no comment.
cibetmacska 2009.03.29. 14:54:19
váj mí 2009.03.29. 15:19:01
Sok esetben a tapasztalattal rendelkező reménybeli munkatárs el sem jut oda, hogy kompetens személyek ítéljék meg a felkészültségét vagy szaktudását, mert az átlag-hr-s libuskák első körben annyira elveszik a kedvét, felkúrják az agyát a hozzá nem értésükkel, picsogásukkal és felsőbbrendű modorukkal, hogy nagyon ...
Hülye kérdésre, hülye válasz alapon, nem azokat a válaszokat adják a kibaxott értelmetlen sablonkérdéseikre, amelyeket az illető szárnyasoknak anno a fősulin tanítottak. Vagy burkoltan esetleg nyíltabban jelzik feléjük szellemi képességeik korlátait, amikor egy-egy szakmai-, nyelvi kérdésben orbitális baromságot mondanak.
Mondjuk, ez elsősorban a közvetítő-, fejvadász céges esetekre igaz. Ahol vállalati HR van, ott árnyaltabb a kép, mert jó esetben jelen van egy szakmailag kompetensebb személy is, akit kurvára nem érdekel, hogy az illető pályázó fenyő- vagy hársfa lenne-e szívesebben, hanem a tényleges tudása érdekli.
noirp 2009.03.29. 15:25:04
Na, ebből mit szűrne le vajon a vállalati asztrológus vagy jósnő? hm? vagy kéne még a grafológiai eredmény is?>> :DDD
noirp 2009.03.29. 15:28:51
razzia (törölt) 2009.03.29. 15:30:00
razzia (törölt) 2009.03.29. 15:31:14
2009.03.29. 15:32:52
Szóval a "T" betűm 63 fokos dőlésszögéből ki lehet következtetni, hogy szeretem a ketchupos pilótakekszet, és a kunkori "C" betűm megmondja, mikor voltam utoljára moziba :) uristen. Szerintem még 10 év, és jön az üveggömb, meg az önéletrajzhoz csatolt tenyér fénymásolata, amit egy cigányasszony fog elemezni.
noirp 2009.03.29. 15:34:23
Node erre nincs idő. Maradnak a rajzocskák, mert szeretik azt hinni, hogy ebből megismertek :PPPPP
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.03.29. 15:35:21
Winston Smith 2009.03.29. 15:36:47
A férfi HR-es az... Hogy is mondjam...
...Nem orientációját tekintve ...
Legalábbis gyanús.
Kb. mint a férfi lakberendező.
noirp 2009.03.29. 15:41:04
De még sokkal érdekesebb lenne, ha minden szakma a maga területéről vinne emberélet kioltására alkalmas eszközt. Raktáros: targonca. Karbantartó: csőkulcs. Vegyész: tömény kénsav. Informatikus: gyilkos sms (ha megkapod, agyvérzésben elpusztulsz). Mechatronikus: házilag összeállított harcirobot. Villamosmérnök, erősáramú szakirány: bármi, ami ráz.
stb.
Winston Smith 2009.03.29. 15:42:45
Amúgy az pályázónak meg az a dolga, hogy túljusson ezen az idiótán, ha éppen egy idiótával hozza össze a sors. Önuralom kell hozzá, de az amúgy is egy hasznos tulajdonság, a továbbiakban sem árt, ha nem versz tökön minden hülye kollégát/ügyfelet/beszállítót.
Winston Smith 2009.03.29. 15:44:55
noirp 2009.03.29. 15:44:58
2005-ben a Penny Market egy HR-ese jósnőhöz ment a dolgozók kartonjaival, és akiket a gömbnéző kisiparos lopós hajlamúnak nyilvánított, azokat kidobta. Éktelen nagy per kerekedett belőle, nem alaptalanul.
Hát ilyen is van.
noirp 2009.03.29. 15:48:00
Kérem szíves elnézésedet, amiért a gazdasági szakma nem jutott eszembe az előző felsorolásnál :)
Winston Smith 2009.03.29. 15:48:34
Én egy fejvadászon keresztül kerültem oda, ahol most dolgozom.
A HR-es csajszi nem volt egy agysebész, de ami a dolga volt, azt rendesen csinálta.
Belekérdezett a tapasztalataimba, felmért angolból, felmérte, hogy pénzügyileg beleférek-e a megbízója elképzeléseibe, mikortól tudok csatlakozni, és mivel mindenben megfeleltem, továbbpasszolt a cégnek.
Megélhetési rasszista 2009.03.29. 15:57:43
Megélhetési rasszista 2009.03.29. 15:58:30
LyukasBogrács 2009.03.29. 19:55:47
Szeretném, ha különválasztanánk a HR szakmát a felvételiztetőtől, mert munkaerőigény-felmérés, álláshirdetés, kiválasztás csak része az emberi erőforrás-gazdálkodásnak.
A fentieket figyelembe véve én találkoztam az interjúztatók összes fajtájával. Volt egy leendő főnök, aki a családom összes tagjának az autójára kíváncsi volt. Volt egy rakat pilótajátékos szélhámos, őket fél mondat után ki tudom már szűrni. Volt olyan hely, ahol le se parkoltam, már fordultam is vissza. Volt, hogy az interjúnak helyet adó szálloda folyosóján várakozva a liftből kilépett a kolleganőm, szintén interjúra jövén. Egyszer egy önéletrajzra esett a pillantásom a főnököm monitorján, és az első dolog, amin megakadt a szemem ez volt: Selfgovernment Balassagyarmat.
Szóval a piac "változatos", de majd szépen letisztul. Vagy nem.
noirp 2009.03.29. 20:44:26
hhunter · http://headhunter.blog.hu 2009.03.29. 21:44:41
e logika alapján minden női mérnök / IT-s leszbi?
szóval téves elképzelés, a HR mint szakma unisex, csak több nő megy erre a pályára. jönnek a "szeretek kommunikálni és szeretek az emberekkel foglalkozni"dumával :) csakhogy a szeretek az kevés, tudni is kéne
pblue · http://www.savingprivateblue.net 2009.03.30. 21:02:26
(amugy mondtam, hogy nem. o meg mondta, hogy de de, neki muszaj. mondtam, hogy akkor nem lesz interju. oke akkor szol a fonokenek. jon az interjuztato, hogy hallja valami problema van es miaz. mondom, az a problema, hogy epp az iment adtam meg nekik az osszes szemelyes adatom, es most meg fotot is akarnak, ez nekem nem palya. dehathogy naluk ez a policy. kerdezem, hogy a policy miota kotelez engem barmire is. aztan rovidre zartam, hogy nekem mindegy, akkor elmarad az interju, de ok meg ott vertek magukat, hogy dehat az en erdekem meg minden. igazabol arra lennek kivancsi, hogy miota adatkezelo a grafton nevu ceg es ugyan milyen garanciakat tudnak nyujtani hogy nem elnek vissza az adataimmal.)
disclaimer: viszont a fenti vitaban nem akarok allast foglalni, mert amugy imho asszem-nek nagyjabol mindenben igaza van, es az a par meglehetosen primitiv de nagyarcu hozzaszolo meg valszeg az allasinterjukon elszenvedett serelmeit, meg a sajat kulonbejaratu frusztracioit es komplexusait hanyja most ide, es traktalja veluk az olvasokat. kulonben nemertem hogy honnan fakadna ez a merhetetlen "maglyara veluk" tipusu gyulolkodes, amikor vegulis az osszes leirt helyzetben ok akartak valamit (munkat). szoval ez a graftonos sztori nem allasfoglalas, hanem tenyleg erdekelne hogy konkretan a grafton ezt igy hogy gondolja
hhunter · http://headhunter.blog.hu 2009.03.31. 11:20:52
a fotó azért jó, mert segít később az interjúztatónak emlékezni, ha pl. 1 év múlva egy másik állás kapcsán felmerül a jelölt, ill. segít a megbízónak is (továbbá sokszor kinézet alapján is szelektálnak, amivel nyilván nehéz egyetérteni...)
nálunk is készül fotó, ha a CV-ben nincs, de ha nem akarja, akkor nem görcsölünk rajta, szíve joga visszautasítani.
pblue · http://www.savingprivateblue.net 2009.03.31. 12:50:05
PTiván 2009.03.31. 16:28:51
Én is HR szakon végeztem közgazdász alapképzettséggel és két éve dolgozok mint fejvadász. Viszont arra azért kitérnék mi a különbség munkaerő-közvetítő és fejvadász között. Munkaerő-közvetítő az akiről a kommentek 98%-ában írtok. Mérnöki, IT-s, pénzügyes, ügyvédi pozíciókat töltenek be. A munkájuk annyiban kimerül, hogy feldobnak egy hirdetést, átolvassák a CV-t felteszik a sablonkérdést és továbbdobnak az ügyfélnek ha elsőre jónak tűnsz. A fejvadász viszont a piacnak az 10%-a, aki nem hirdet és szinte kizárólag vezetőket keres. A legtöbbjük neve nem forog közszájon mert nem hirdetnek, hanem, felkutatják a jelöltet, másfél-két órán keresztül beszélgetnek vele (nem felolvas egy kérdéssort és pipál vagy ikszel) majd miután beszélgetett 10-15 jelölttel összeállítanak egy második kört akiket bemutat a jelöltnek.
Az igaz, hogy a legtöbb HR-es nő, de aki férfi és ezt a szakmát választja az nem feltétlenül homár (én sem vagyok az).
És maga a szakma is sokkal színesebb: felmérni kinek milyen képzésre van szüksége (egy 1500 fős gyárban azért ez nem olyan egyszerű) meghatározni a bér- és juttatási rendszert, teljesítményértékelés, szervezeti átalakítás, vezetők utánpótlásának megoldása, karriermenedzsment...stb.
Nem szerettem volna ilyen hosszúra nyújtani a kommentet csak szerettem volna megvédeni a HR-esek azon részét aki nem csak kérdéseket olvas fel.
váj mí 2009.04.01. 10:36:49
Ha jól csalódom (ha már modoros blog, ugye...), akkor a grafton elsősorban a saját adatbázis feltöltésére repül rá. Azért kell nekik az aranyhörcsögöd neve is.
Különben ez faxául lemérhető ezekben a "válságos időkben". A grafton hirdetései valahogy nem csökkentek, és nagyon kevés kivétellel mezei adminisztratív állásokat hirdetnek. Több mint gyanús ... :P
múvemáccsó 2009.04.01. 22:46:05
elmegy, és a szakmai kérdések helyett a szokásos szarságokkal basztatj a a Hr-s. Már tiszta ideg, mert irreleváns az egész. Utolsó kérdés:
- Milyen állat lenne legszívesebben?
- Minotaurus....
terem lefagy, hr-s ijedten hátrál...köszönjük nem felelt meg. :)
cibetmacska 2009.04.05. 14:56:00
Dr. Cica75 2009.04.08. 20:13:48
Bandibacsi34 2011.07.15. 09:03:27
A fejvadasz az eleve cegvezetoket celoz meg, akik viszik a csapatukat is, a tapasztalatukat is meg az ugyfelkoruk jelentos reszet is.
AdamBast · http://soundcloud.com/adambast 2011.11.26. 19:38:36
de ennek a másik oldala is érdekes lenne