Persze nemcsak öregekről és rockról fogunk beszélni, de a számomra legmodorosabb produkciók népszerűsége a 70-es, de inkább a 80-as években kúszott zenitjére. Természetesen többüket jómagam is hallgatom és szeretem, de jellemző rájuk a túlértékeltség és ennek köszönhetően az őket kedvelő, minden kritikát mellőző műkedvelők modorossága.
Ők mindenképpen be fogják neked mutatni audio-berendezésük képességeit akár fülesen, akár az 5.1-es vagy DTS-hangrendszeren. Sok-sok évvel ezelőtt persze ugyanez ment sztereóban vagy a nagyon májereknél kvadrofonban.
-Balázskám, idess, megszereztem a Police Best ofot audio DVD-n, beszarsz. Ülj le ide szépen a főnökfotőjbe, lábak megemel, karok letámaszt, így ni! És csak relaxálj, a függönyt is behúzom neked.
Már az első zenés posztban is megemlítettem párat, beszéljünk hát Róluk többet!
- Mike Oldfield: kövezzetek meg, de nekem munkásságából csak a jéghegy csúcsa jutott. A Moonlight Shadow meg a Tubular Bells viszont önmagukban vannak olyan idegesítőek, hogy jogosnak találjam nevezéseteket. Az általam ismert felvételeken leginkább időjárásjelentésekhez illő, Vers mindenkinek-hangulatú darabokat hallgathattam meg, merész hangszerelésben. Oldfield urat természetesen népes stáb támogatja a színpadon, a dekoratív vokalistalányok is nagyon kellettek a tökéletes összképhez.
- Santana: Madonna férfiben, vagy hogy is mondjam. Aki több évtized leforgása után is tud újat mutatni, a megújulásra mindig képes nagy visszatérő, stb. Az Europa síró gitárja után 2000-ben mégsem volt mindenki egyformán boldog, amikor felcsendültek a Smooth és a Maria Maria pezsgő, latinos taktusai.
- Pink Floyd: nehéz, bizony nehéz. Valóban jó és élvezhető zene, de valami mégsem őszinte a forradalmi 23 perces számokkal, lemezek felének zajjal megtöltésével, konceptalbumokkal. Aláírom, még így is szeretem őket. De 1-2 rajongó modorkirályt kevésbé:
-Nálam a zene ott kezdődik, hogy Jethro Tull meg Pink Floyd. Amikor a taposómalomban már nagyon kikészítettek, akkor irány haza, redőny le, villany leó, és teljes hangerőn nyomatom A Falat, persze bakelitről. A szomszédok ilyenkor már nem is mernek szólni.
- Queen: az igazán sehova nem besorolható rockzenekar, néhány tényleg semmilyen számmal, mint a One Vision vagy a Breakthrough, és ilyenek kerülhettek a Greatest Hits albumokra.
- Dire Straits: virtuóz Knopfler-szólók, néhol szaxofon, minden adott az igényes muzsikához. A zeneipar talán máig is legjobb kritikája a Money for Nothing, de tőlük származik a Twisting by the Pool és a Walk of Life is. Megtarthatták volna igazán valami B-oldalra őket :-)
- Jean-Michel Jarre: irigylem a fószert. Elég volt kitalálnia pár jó témát, és egész albumokat ráépíteni. Biztos nagyon művészies dolog perceken keresztül szélfúvást meg pittyegést hallgatni, de nem lehet, hogy művészkénk mégis csak tölteléknek szánta a hasonló effekteket? Az Oxygene-t mindenkinek javaslom további elemzésre.
- Sting, Rod Stewart, Peter Gabriel, Phil Collins: Tibornak egy kategória, nem részletezem. Női rajongóknak még megbocsátható, de férfitársainknak? Na ők biztos nagyon finomlelkűek.
Néhány arc a 80-as évek végéről és későbbről:
- INXS: két tökéletes számukon kívül (Mystify, Never Tear Us Apart) ez nekem csak a 80-as évek végére jellemző, fekete-fehér, dallamtalan valami, tetézve Michael Hutchence besütött frizurájával. Még a nem sok slágeres előadó, Chris Isaak örökké tartó, búskomor Wicked Game-je ugrik be erről a hangulatról. Hutchence után megnyerték maguknak a szintén gyanús kinézetű Terence Trent D'Arbyt, nem sírom őket vissza ebben a felállásban sem.
- Bryan Adams, Roxette: még azonos című kislemezük is volt (Run To You), de őket egyformán nem volt vagány dolog szeretni, már általános iskolában sem. Kompromisszumoktól nem mindenhol mentes easy listening, az meg semmiképp nem nevezhető a buli csúcspontjának, amikor felharsan az életigenlő Summer of '69.
A végére még egyszer, hátha valaki kicsit figyelmetlenül olvas és rosszul von le következtetéseket:
- Tibor a felsoroltak egy részét nagyon kedveli és zenészi tudásukat elismeri. Felesleges tehát olyanokkal jönni, hogy akkor hallgasd tovább az emódat/balázspalidat/50centedet.
- Egyes előadók és zenéik nem feltétlenül modorosak (bár ebben a cikkben inkább azok), rajongóit viszont annak tartom.
Folytatás mindenképpen lesz, szeretnék majd írni a népies-operás motívumokkal operáló formációkról, musicalekről, a 90-es évek 1-2 sikeres blöfferéről is. Várom a további értékes hozzászólásokat!
-Hogy fogod azt a lemezt, kisfiam? Teszed vissza a vitrinbe a tokkal együtt, de kurva gyorsan? Na azér. Na, hol is tartottam? Ja, Pityukám, ezt figyeld: a legújabb Genesist is ahogy megszereztem LP-n, rögtön rávettem egy krómos TDK-ra, hogy kíméljem, azt hallgatom azóta is. Csakis 60 perceseket veszek persze. És hogy tetszik a betűrendes katalógusom, fasza, mi?
a_fater 2009.03.10. 08:08:16
Sajnos Santanán ismertem meg sok modorkirályt, ráadásul a foci EB is akkor zajlott, na ott aztán a műértők megmagyarázták, hogy mennyire imádják a portugál focit, csak éppen Figón kívül senkiről nem volt fogalmuk...
Amikor megkérdeztem, hogy a koncerten mennyire akarunk az első sorhoz közel lenni, azt mondták, "ez nem rock koncert, itt a zenei élmény fontos". Aha. Nem szerettek, mert én a "populáris" zenéket (AC/DC, Queen, Iron Maiden) szeretem :-)
Kalep 2009.03.10. 08:20:37
kimaradt az Aerosmith! Az egyik rokonom augusztusban 40 fokban a Tisza-parton végignézette velem a koncertdvd-t 2 órában. (a tökéletesen felszerelt lakókocsiban, legyen már modoros kempingezés is!)
ZZZZZ 2009.03.10. 08:37:54
Pokember - a seggemből, mint minden rendes Póknak 2009.03.10. 08:59:14
Egyébként a felsoroltak java nekem tetszik, ezek szerint én is modoros vagyok? Még Stinget is elviselem, vár aktívan nem hallgatom. De ellenben van Roxette bestof cd-m, akkor én látens meleg vagyok?:-)
Megélhetési rasszista 2009.03.10. 09:10:46
Sanatan meg egyenesen telitalálat, a modorosk nagy része 2 számot tud tőle: "Maria", "Smooth" -- mert ezt játsszák a rádiók is, azt' csókolom.
Kepkocka · http://zenelokepkockak.blog.hu 2009.03.10. 09:18:21
Ha már szidni kell Gabrielt, inkább a Genesis-es lemezei miatt érdemel lemodorosozást, túlértékelt, agyoncicomázott, szétbarokkozott lemezek, katarzis nélkül.
De a cikkért jár a pont, nem az együttesekkel, vagy a zenével van a nagyobb gond,hanem a kritikátlan "rajongókkal".
Nekroteka 2009.03.10. 09:37:33
Kalep 2009.03.10. 09:38:31
meg azt elfelejtetted, hogy ezeknek az arcoknak a nagy része játszik is valami tribute bandben a haverokkal, ahol megy a smoke on the water meg walk this way. és mert már 50évesek, van pénzük menő gitárra, azt szintén úgy kezelik, mint az LP-ket. és ha te is gitározol, akkor esetleg a kezedbe adják, de inkább üljél le, nehogy leejtsd, de ne játsszál rajta, mert elhangolod. :)
Nadsat (törölt) 2009.03.10. 10:35:41
Nadsat (törölt) 2009.03.10. 10:45:17
King Crimsont hallgatok amúgy, de MP3-ban. Üssetek.
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.03.10. 11:00:51
Termeszetesen, a kesobb kommersz mennyisegben eladott X banda semmit sem er az Y bandahoz kepest. John Doe, mar 91-ben feltunt a hogyishivjak stilus _szcenaban_ a felso-Liverpooli, Goatfucker klubban ahol Jack Fimblertoe volt a rezidens, kesobb ok ketten feltuntek a Catsucker pubban ahol mar akkor Jenny Douglas vokalizalt. Hatassal volt rajuk az (itt nyolc stilus felsorolva) kesobb megismerkedtek XY kiadoval a londoni Vomiting Walrus Records-tol.
Persze itthon, ahol a balazspalik...satobbi. Teljesen ismeretlenek, leszamitva nehany belvarosi gimnaziumot...
Pokember - a seggemből, mint minden rendes Póknak 2009.03.10. 11:02:00
Egyetértek Képkockával is: legtöbbször nem a zenével van a baj, azok javarészt jók, hanem az arcokkal, akik CSAK ilyet hallgatnak, stb.
Eki 2009.03.10. 11:42:40
a_fater szerettette meg velem, a kis modoros!! :D
VÁROM A MODOROS MUSICAL POSTOT!! (MEG OPERETTET!)
DrJohnson 2009.03.10. 11:50:29
vasziljevics 2009.03.10. 11:57:56
pinkfloydról annyit, hogy modoros lehet, de mégis csak valami küönleges is a maga nemében. és ez teszi igazán jóvá.
knopfler bácsinak meg valahogy be kellett kerülni a rádióba a sultans of swing után is, és mivel ezt nem tehette meg a ride across the riverrel, ezért megtette a walk of life-fal :)
egyébként akiket említettél, szerintem ők képviselik nagyjából az "igényes popzenének" nevezhető, de valójában nem létező kategóriát. népszerűek, mert a konzumfogyasztó is talál bennük szerethetőt, de az is, aki esetleg nagyobb mélységet keres a zenében a verze+refrén+verze+refrén felépítésnél. ők a penge élén táncolnak, aztán van olyan is, aki előbb-utóbb elveszti az egyensúlyát és leborul valamerre :)
na, abbahagyom az észosztást és menek Akelát hallgatni
Balance Of Power 2009.03.10. 11:59:17
En a magam reszerol ki nem allhatom az un. "modoros", idosebb korosztalyba tartozo zenerajongokat, akik 1975-ig voltak hajlandok kovetni a regi nagy bandak palyafutasat, fogalmuk sincs az ujabb korszakokrol, de osztjak az eszt, hogy akkor jo volt, most meg szar. Aztan elmennek a koncertre es 3 szamra behejjegnek 6 ser utan. A Deep Purple erre egy remek pelda, de szinte barmelyik 25 evnel regebben mukodo zenekarra igaz ez, mufajtol fuggetlenul.
Balance Of Power 2009.03.10. 12:00:24
vasziljevics 2009.03.10. 12:01:51
Prinzessin Erbsen (törölt) 2009.03.10. 12:14:05
Ja, és Cher még Bonoval azán meg egyedül, bár a ferejem szerint ez sokat ront rajtam.
hatja 2009.03.10. 12:14:11
hatja 2009.03.10. 12:16:53
pblue · http://www.savingprivateblue.net 2009.03.10. 13:00:33
scarlet ruby blue 2009.03.10. 13:07:45
Professor Pizka · http://raerunk.blog.hu/ 2009.03.10. 13:11:14
Wagner Úr 2009.03.10. 13:46:56
Zenekart védeni kommentben elég modoros dolog, de ilyen szintű faszság azért fáj az "emberfiának".
Dave_hu (törölt) 2009.03.10. 14:23:35
mjollner 2009.03.10. 14:50:45
Coldplay, Placebo, Radiohead, a komplett brit-pop/rock.
RHCP, a számomra a leginkább méltatlanul túlértékelt popzene.
Hazait lehet? Presser, KFT, Pál Utcai Fiúk.
Neo, Péterfi Borbála, 30Y, Amorf Ördögök, Másfél és a többi alternatv-indie intellektüell művész.
Komplett MR2 repertoár.
Európa Kiadó, Kontroll Csoport, Trabant...
Cseh Tamás, a magyar Bob Dylan.
Lajkó Félix megvan?
A38, Trafó, ZP, Fészek Klub, Almássy tér, Fonó összes.
Na oké, ez nem is mind rock, de megkeserítik az életemet.
Jah és mielőtt belegázolnék bárki lelkébe is, nem zeneileg van bajom ezekkel, ízésről vitatkozni felettébb modoros. Hanem a kedves kultúrsznob rajongóik miatt, megy ez az egész urambátyámozás, ami körbelengedzi ezt az érát.
Nem Kispált hallgatni modoros, hanem fél este azt magyarázni, hogy Lovasi mekkora költőfejedelem már.
Vagy az Imagine hallgatása közben a világot megváltani akaró hippit játszó pacifista balfaszok.
Ugyanúgy, ahogy nem a Mac használók/tulajok modorosak, hanem aki kibassza az iPhone-t a kocsmaasztalra és két sör között megcirógatja.
Na húztam vissza Mayhem-et hallgatni. Tényleg, a black metal modoros?
sys 2009.03.10. 14:52:46
igeeeen! és ha véletlenül kiderül, hogy magyarországon 10-nél több ember ismeri a zenekart, akkor letagadják, hogy valaha is hallgatták, merhiszen kommersz fos :)
vasziljevics 2009.03.10. 15:09:28
Infomaker 2009.03.10. 15:17:47
ulver 2009.03.10. 15:19:59
Mellesleg a Tátrai Bandet szerettem.
@mjollner: A black metalból csak olyat szabad hallgatni, ami szarul szól, és az együttesnek még nem jelent meg lemeze, de már fel is oszlott. Akinek már lemeze van, ne adj Isten (haha) több is, azok eladták magukat és csak a pénzért csinálják.
mjollner 2009.03.10. 15:23:56
mjollner 2009.03.10. 15:30:13
/Szóda, ZP, Westbalkán, Dürer, Trafó, Tűzraktr, Fonó, A38, Corvintető, Hunnia és a többi, ahová illik/kell járni, ha kultúrlény akarsz lenni a nagy fővárosi létben. Modorosan csontrészeg hétvégéimen komoly modorosságokat vélek tapasztalni ezen szentélyekben.
égafater 2009.03.10. 15:49:57
nagyon reméltem, hogy a depeche mode nem kerül a felsoroltak közé.
nehezen találom modorosnak a zenéjüket, a fanok persze mindenből modorosak.
égafater 2009.03.10. 16:02:09
szinte csak kurva jó zenéket soroltatok fel. queen, mike oldfield, de nem is akarok többet kiemelni. könyörgöm akkor mi a jó zene? én tényleg sok fajtát szeretek az Iron Maidentől a Sander Kleinenbergig, de ezek JÓK VOLTAK, vaze.
a kommentek között is például nagy aerosmith és g&r fika volt. ez a kettő ráadásul nem is annyira a nagy klasszikusok közé sosorlható. de abban az időben milyen jókat lehetett bulizni rájuk, és ez most már akkor ciki?
mint írtátok a cikkben tényleg vannak jóval gázosabb/modorosabb zenék, fanok.
akrobatikus rákendroll tánc, emós, ha rég akkor már a grufti(s), brosszos, hm?
.mandzsetta 2009.03.10. 16:04:16
a Queen Istenkirálycsászárság, az utolsó pepsi cola, a világ legeslegjobb zenéje. Sikerült kiszedni két számot, de mi van az Innuendo-val? A Bohemian Rhapsody-val? A Who Wants to Live Foreverrel? A Killer Queen-nel, és óóóóóóóó, a Bicycle Race-szel???
Szerintem az, hogy pár pár száz szám közül kiszedtetek KETTŐT, ami kevésbé sikerült jól, nem azt jelenti, hogy "semmilyenek".
Balance Of Power 2009.03.10. 16:29:08
Persze az is modoros.
ufó - tardai arc, modoroschan küldi a szlenget 2009.03.10. 16:43:04
ha elkapna az Ízlésrendőrség, és faggatna, hogy igaz-e, hogy Modor Tibi a modorosság ellen bújtogat, akkor tagadnék..., de ha azt mondanák, hogy jól van, ufókám, most szépen bezárunk egy szobába és queen, sánta na, p.floyd, dire s. zenéket fogunk nyomatni neked, akkor gondolkodás nélkül feladnám Tibit...
olyan szép idő van odakint, hogy benyomok egy kis nyári fesztivál hangulatot, amin a jövő modorosai szórakoznak és szórakoztatnak...
www.youtube.com/watch?v=HOzORk3LBRM
elkövetkezendő zenével foglalkozó témának javaslom a világzenét cakompakkkkk... :--))
égafater 2009.03.10. 17:15:25
igen egyetértek, klasszikus, csak rosszul fejeztem ki magam. én ott voltam mind a két koncerten ami egymás után volt "mittoménhányban" :)
a guns volt elég rövid életű, de azalatt jó. "elszállt viszont felette egy kicsit az idő".
Herrera kapitány 2009.03.10. 19:17:44
Dave_hu (törölt) 2009.03.10. 20:08:26
Mennyire modoros dolog már, 30 körüli multicégnél dolgozó, méregdrága szórakozóhelyen, a kilencvenes évek "nagy" előadóira visszafogottan bulizik, és próbálja a repprészt is tudni: ld. Haddaway, Dj Bobo stb. "koncertek" a rio-ban és hasonló helyeken.
ratzinger 2009.03.10. 21:23:47
vasziljevics 2009.03.10. 21:52:29
janomano 2009.03.10. 22:09:02
Be kellett látnom, hogy képtelen vagyok végighallgatni azt, amiért valamikor "lelkesedtem".
Annyiban csatlakoznék pár előttem szólóhoz, hogy Peter Gabrielt összemosni Rod Stewarttal és Phil Collinsszal nem túl szerencsés. A Secret World koncert hangásban és látványban is új volt: a progresszív rock legjobb "hagyományait" folytatta. Arról nem is beszélve, hogy a Real World sorozattal maradandót alkotott, olyan 10 évvel ezelőtt. Adott egy nagy lökést a world musicnak. Nem a diszkóduhogással súlyosbított cindiai citerázásra gondolok ezalatt, hanem tényleg autentikus produkciókra.
Nadsat (törölt) 2009.03.10. 22:30:38
@mjollner: A 30Y hatványozottan modorhazárdos kategória, Péterfy Borival kart karba öltve (utóbbi művésznőhöz volt szerencsém koncerten. "The horror, the horror!" Elég annyit mondanom, a happening csúcspontja egy A. E. Bizottság dal (Szerelem) rituális kiherélése volt.) A 30Y-ról meg az jut eszembe mindig, hogy szegény srácokat megrontotta gyerekkorukban a Lovasi, illetve bandáért rajongó kishölgyeknek az lehet a Weltschmerzük, hogy kurvaalter BMW Mini helyett hetesbusszal járnak.
janomano 2009.03.10. 23:05:32
ui.: de mi az a bmw mini?
lárvalányhaj 2009.03.10. 23:28:36
akkor már a Hiperkarma se maradjon le a listáról...
Eki 2009.03.10. 23:43:19
kisebbik rokk 2009.03.11. 07:53:53
A legjobb, hogy most már last.fm-en le is lehet nyomozni, mit hányan hallgatnak körülbelül... És ha valamit sokan, akkor az gáz.
Valaki mesélte: undergroundságra baromi büszke rajongótábora van annak a bandának például, aminek harmincvalahány perces számai vannak, melyek pusztán recsegésből és zúgásból állnak. Ami igazán trú, hogy _állítólag_ északi sarki kutatókból áll a banda, akik a műszereikkel állítják elő a hangokat. Persze azon egyik rajongó sem gondolkozik el, hogy ez mennyire logikátlan, ráadásul hozzájuk még nem jutott el a hír, hogy már leleplezték a bandát: poénkodó kamaszfiúkról van szó. Tetszik az ilyesmi. :-)
bekbórd! 2009.03.11. 10:57:14
Balance Of Power 2009.03.11. 11:52:56
@dave: Modorosan valaszolva erre: azok nem zenek! ;)))
@Nadsat: A Mode-ot ki nem allhattam soha, de a rajongoi legalabb tenyleg rajongok es nem harom slagert ismero modorosok ;))) Es aki igazi Mode rajongo, az modoros Akos-fan is es viszont.
Nadsat (törölt) 2009.03.11. 12:18:12
tblv 2009.03.11. 13:00:42
Gumineaux 2009.03.11. 13:33:18
Ez butaság. Ákos és a Bonanza nem kicsit voltak Mode-epigonok.
Amúgy a posztban említett zenészekkel nincs semmi baj, szerintem. Ami viszont nagyon modoros és erőltetett és izé...az a "80-as évek zenéje" őrület, mint olyan. A volt Bank diszkó mostanában ezzel próbálja becsalogatni a közönséget, és rosszul vagyok az egésztől, mert aki "a Bankost lávolja" annak köze nincs a 80-as évekhez, legfeljebb csak annyi hogy akkor született.
Balance Of Power 2009.03.11. 13:57:58
80-as evek retro meg mindig lesz, mint ahogy 60-70-90-es evek retro is. Kar, hogy ezek a retrok mindig ugyanazt a 2-3 szamot jelentik minden eloadotol.
a_fater 2009.03.11. 14:22:41
Mindkettő hamisítatlanul '80-as évek :)
thetriggerhappy 2009.03.12. 15:04:48
ekkora baromságot rég nem hallottam.
Dr. No 2009.03.12. 15:08:51
Megjegyzés a Dire Straits-hez: nekem gimiben ott kezdődött a zene. Most meg már csak az Alul semmi jut róla eszembe:
"- Mégis, mi az úristent csináljak, ha ott a színpadon áll föl?!
- Szerintem gondolj unalmas dolgokra. Például Dire Straits-lemezekre."
rettentó 2009.03.12. 16:13:59
rettentó 2009.03.12. 16:15:51
Noinfo (törölt) 2009.03.12. 16:48:34
protkózúzó 2009.03.12. 19:28:15
összekeverődik most ugyanis a közhelyszámok, a modoros rajongók, és a valóban modoros zenekarok zenéje.
jó, tudom, vélemény-blog stb, csak akkor is
Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2009.03.14. 19:11:35
De azt fenntartom, hogy ha egy amúgy jó zenekart általunk nem becsült emberek egyre nagyobb számban kezdik el hallgatni, az gyanús.
@Noinfo: hát az eredeti posztban!
protkózúzó 2009.03.15. 13:51:25
csak nem egy orros szmájli!?
;D XD :-}
paulkemp · http://halfpecssquad.blog.hu/ 2009.12.28. 09:45:31